Sześć lat po wprowadzeniu modelu MiTo do swojej oferty, Alfa Romeo odświeżyła swój najmniejszy hatchback, dodając mu mniejszy silnik oraz drobne zmiany wizualne.
Podczas światowego kryzysu finansowego większość producentów samochodów mocno ucierpiała. Alfa Romeo również miała trudny czas, ale udało jej się uniknąć bankructwa, w przeciwieństwie do innych dużych marek w branży. Jednym z powodów było MiTo. Ten supermini pojazd był przystępny cenowo, a ci, którzy pragnęli lepiej stylizowanego auta niż zwykłe samochody na drodze, mogli go zdobyć. Równocześnie inżynierowie Alfy Romeo i Fiata starali się stworzyć silniki oszczędzające paliwo, a jednym z nich był tzw. silnik Twin-Air, który zdobył nagrodę „Silnik Roku” w kategorii jedno litra. W rezultacie Fiat, Alfa Romeo i Lancia zainstalowali go w swoich małych pojazdach, takich jak Grande Punto, MiTo i Ypsilon. Alfa Romeo również poprawiła swojego małego hatchbacka, aby był bardziej atrakcyjny dla tych klientów, którzy odważali się być inni i pokazać się z czymś innym niż typowe auto na kółkach.
MiTo miało świeży przód z chromowanymi poziomymi żebrami na grillu. Ponadto na dolnym zderzaku producent dodał kilka błyszczących elementów wokół wlotu powietrza, aby nadać pojazdowi więcej charakteru. Dodatkowo obramowanie reflektorów miało matowe wykończenie. W zależności od wersji, producent oferował okrągłe lampy przeciwmgielne zintegrowane w indywidualnych zespołach, które flankowały zderzak.
Ze względu na koszty produkcji, profil MiTo nie mógł być zbyt mocno zmieniony, więc zachowano większość części, w tym bezramowe okna do drzwi. To była unikalna cecha w tym segmencie. Alfa Romeo również zaoferowała klientom możliwość wyboru chromowanych osłon lusterek i klamek, które lepiej kontrastowały z czarnym lub ciemnoczerwonym kolorem nadwozia. Z tyłu producent dodał to samo matowe wykończenie wokół okrągłych świateł tylnych, które flankowały pokrywę bagażnika.
Alfa Romeo także poprawiła i zaktualizowała wnętrze. Klienci mogli zdecydować się na nowy system infotainment opracowany we współpracy z firmą Continental. Był on dostępny z systemem nawigacji TomTom i zawierał zaawansowane połączenie Bluetooth, które pozwalało na odczyt SMS-ów za pomocą funkcji text-to-speech. Ponadto 5-calowy ekran dotykowy umożliwiał klientom wybór preferowanej muzyki z ich iPodów podłączonych do systemu przez port USB. Można było również korzystać z tradycyjnego odtwarzacza MP3 przez złącze Aux-in 3,5 mm. Oprócz tej technologicznej aktualizacji, włoski producent dodał charakterystyczne wzory deski rozdzielczej w zależności od wersji.
Jednak Alfa Romeo nie tylko zaktualizowała wygląd MiTo. Pracowała także pod jego maską. Tam zainstalowano nagradzany silnik Twin-Air o dwóch cylindrach. Ten kompaktowy, 0,9-litrowy silnik turbodoładowany charakteryzował się zaawansowanymi technologiami, które obniżały zużycie paliwa. Zapewniał również wystarczający moment obrotowy i moc, aby supermini stało się praktycznym pojazdem do jazdy po mieście. Oferta silników MiTo obejmowała również inne jednostki benzynowe lub turbodiesel, które mogły dostarczyć klientom wystarczającą moc do codziennych aktywności.
Nowy model Alfa Romeo MiTo na rok 2014 odświeża swój wizerunek technologiczny, nie rezygnując jednocześnie z uznanego wizerunku sportowego kompakta, który potrafi zachwycić kierowców dbających o detale, włoski styl i doskonałość techniczną, gwarantującą całkowite bezpieczeństwo podczas jazdy.
W ofercie na rok 2014 pojawiło się kilka istotnych nowości stylistycznych, poczynając od nowego przodu z przeprojektowaną atrapą chłodnicy, która została wzbogacona chromowaną ramką, co nadaje jej rodzinny charakter z modelem Giulietta, sprawiając, że front samochodu wygląda na bardziej aerodynamiczny. Innymi nowościami są kolor nadwozia antracytowy oraz przyciemnione wykończenie przednich reflektorów, które charakteryzują wszystkie poziomy wyposażenia.
Wnętrze stało się jeszcze bardziej wyszukane, oferując cztery nowe kombinacje materiałowe do wyboru: dwa nowe materiały Evoluzione (Czarny/Tytanowy lub Czarny/Czerwony) dla wersji Distinctive, pakiet QV Sportiva z nowym sportowym fotelem i białymi wstawkami (dostępnym tylko dla wersji Distinctive) oraz nowy materiał Heritage Black z elektrycznie spawanym znakiem Alfa Romeo dla Quadrifoglio Verde.
Innowacje w portfolio deski rozdzielczej: wersja Street z dedykowaną czarną wersją dla Impression, Progression i QV Sportiva; oraz Evoluzione – dwa projekty desek rozdzielczych, oba w odcieniach (szaro-czarnym lub czarno-czerwonym) dla Distinctive.
Nowy silnik 0.9 Turbo TwinAir 105 KM
Silnik to serce i zarazem prawdziwa siła każdego modelu Alfa Romeo. Nowy model Alfa Romeo MiTo na rok 2014 nie jest wyjątkiem: pod sportową sylwetką i silną osobowością, nowy samochód oferuje szeroką gamę znakomitych silników, wyposażonych w najnowszą technologię i zapewniających doskonałe osiągi, które są również przyjazne dla środowiska. Nie można pominąć faktu, że jednostki napędowe Alfa Romeo odznaczają się charakterystycznym dźwiękiem, który akcentuje unikalny charakter samochodu, jednocześnie w pełni spełniając normy homologacyjne i normy dotyczące ochrony środowiska.
Jedną z najważniejszych innowacji MiTo MY 2014 jest nowy silnik 105 KM 0.9 TwinAir, wyróżniający się oszałamiającą osobowością i niskim zużyciem paliwa. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną i selektorem DNA ustawionym w trybie Dynamic, nowy silnik osiąga 105 KM (72 kW) przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 2000 obr./min (parametry wynoszą 105 KM@5750 obr./min oraz 120 Nm@1750 obr./min w trybie Natural).
Dodatkowo, 105 KM TwinAir to najlepsze wyrażenie przyjazności dla środowiska, co potwierdzają jego zużycie paliwa i emisja CO2, które należą do najniższych w swojej klasie: 4.2 litry/100 km oraz 99 g/km w cyklu homologacyjnym. Co godne uwagi, emisje są tak niskie, że już dzisiaj spełniają europejskie normy z 2020 roku. Innymi słowy, 105 KM TwinAir Turbo jest komfortowy, ekonomiczny, ekologiczny i nigdy nie nudny pod względem osiągów: osiąga maksymalną prędkość 184 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11.4 sekundy, a także posiada wyjątkową moc specyficzną 120 KM/litr, co plasuje go wśród najbardziej sportowych silników.
Nowy silnik rodziny TwinAir łączy koncepcję downsizingu (zmniejszenie pojemności i wagi) z zaawansowanymi technologiami, takimi jak turbodoładowanie z wysokowydajną turbosprężarką, integracja kolektora wydechowego w głowicy cylindrów oraz całkowicie nowy system kontroli zaworów dolotowych MultiAir. Dzięki unikalnemu profilowi wałka rozrządu, druga generacja MultiAir jeszcze bardziej optymalizuje sprawność termodynamiczną silnika, modulując ilość recyrkulowanych spalin w komorze spalania (wewnętrzna EGR).
Nowy silnik 105 KM 0.9 TwinAir uzupełnia gamę silników, która składa się z 2 silników turbodiesl – 85 KM 1.3 JTDM i 120 KM 1.6 JTDM (oboje zaktualizowani w E5+) – oraz 5 silników benzynowych: 70 KM 1.4, 78 KM 1.4, 135 KM 1.4 MultiAir Turbo Benzyna (z manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią Alfa TCT) oraz 170 KM 1.4 MultiAir Turbo Benzyna. W ofercie znajduje się także silnik 120 KM 1.4 LPG Turbo, doskonała koncentracja mocy i technologii, która łączy najwyższe osiągi, przyjazność dla środowiska i niskie koszty eksploatacji. Nowi kierowcy mogą wybrać silniki benzynowe 70 KM 1.4 i 78 KM 1.4 lub wersję diesla 85 KM 1.3 JTDM.
Infotainment
Urządzenie multimedialne wykonane przez Continental i oparte na platformie Uconnect, debiutuje w modelu Alfa Romeo MiTo 2014, potwierdzając ducha technologicznego ambasadora, który charakteryzował pierwsze kroki tego auta.
Dostępne z lub bez zintegrowanego systemu nawigacji opracowanego z TomTom, urządzenie wyposażone jest w kolorowy wyświetlacz dotykowy 5″, który umożliwia dostęp do wielu funkcji, radia i urządzeń multimedialnych (odtwarzacz, iPod, iPhone, smartfon) podłączanych przez port USB oraz złącze Aux-in.
System zawiera również zaawansowany interfejs Bluetooth do dostępu do dodatkowych funkcji, takich jak zarządzanie połączeniami telefonicznymi czy odczytywanie otrzymanych wiadomości SMS za pomocą technologii syntezatora mowy, innowacyjny system Audio Streaming, który odtwarza pliki muzyczne i stacje radiowe na żywo bezpośrednio ze smartfona w strumieniu przez Bluetooth na urządzeniu UConnect.
Wybierając wersję z zintegrowaną nawigacją, można korzystać z dodatkowych nowych funkcji: oprócz wbudowanej nawigacji opracowanej we współpracy z TomTom® (z rozpoznawaniem głosu), system będzie wyposażony w system GPS, IQ Routes® (który oblicza najlepszą trasę na podstawie rzeczywistych średnich prędkości mierzonych na drogach) oraz system Infotraffic z aktualizacjami w czasie rzeczywistym.
Bezpieczeństwo
Alfa Romeo MiTo został zaprojektowany tak, aby uzyskać maksymalny wynik w testach bezpieczeństwa czynnego i biernego. Krótko mówiąc, zapewnia całkowitą ochronę, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych samochodów w branży motoryzacyjnej, co potwierdzają prestiżowe pięć gwiazdek Euro NCAP.
Nowy model oferuje, jako standard w całej gamie, najbardziej zaawansowane urządzenia elektroniczne do maksymalnej kontroli dynamiki pojazdu (od hamowania po przyczepność), które mają na celu dalsze zwiększenie limitów dynamicznych, nie zakłócając jednocześnie komfortu prowadzenia, ale zapewniając bezpieczeństwo na każdym kroku.
Oprócz układu hamulcowego, który zapewnia doskonałe osiągi, Alfa Romeo MiTo Model Rok 2014 wyposażony jest w system ABS zapobiegający blokowaniu kół, jeden z najnowocześniejszych dostępnych, wyposażony w elektroniczną kontrolę rozdziału siły hamowania (EBD). Inne funkcje obejmują systemy kontroli stabilności (ESC) i przyczepności (ASR), hydrauliczne wspomaganie hamulców w systemie awaryjnym (HBA), system wspomagania ruszania pod górę (HILL HOLDER), system kontrolujący hamowanie silnikiem po zwolnieniu pedału gazu (MSR) oraz system Cornering Brake Control (CBC). Bogata oferta wzbogaca system Alfa Q2 – elektroniczny system naśladujący działanie samoblokującego dyferencjału – oraz Alfa Active Steering, 'aktywny elektroniczny układ kierowniczy’, który zachęca kierowcę do korygowania nadsterowności na nawierzchniach o słabej przyczepności poprzez delikatny impuls na kierownicy.
Alfa Romeo MiTo MY 2014 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie oraz w całej branży motoryzacyjnej. Nowy model reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa biernego. Całkowita ochrona, krótko mówiąc, co potwierdzają standardowe siedem poduszek powietrznych (z których dwie to poduszki wielostopniowe), pasy bezpieczeństwa trzymane w napięciu i ograniczniki obciążenia, urządzenie przeciwwhiplash wbudowane w oparcie przednich siedzeń, 5 świateł ostrzegawczych wyświetlanych na małym ekranie informujących kierowcę, czy pasy bezpieczeństwa wszystkich pasażerów są prawidłowo zapięte, oraz diody LED w tylnych lampach, które poprawiają widoczność pojazdu. Nie można pominąć wkładu w ochronę pasażerów, jaką zapewniają nadwozie, maska, drzwi oraz wsporniki deski rozdzielczej, obok siedzeń i kolumny kierowniczej, które zostały zaprojektowane z myślą o ich zachowaniu w razie wypadku.
Oferta z 2014 roku
Oferta na rok 2014 w Polsce obejmuje pięć poziomów wyposażenia (Impression, Progression, Distinctive, Superbike i Quadrifoglio Verde) oraz dziesięć kolorów nadwozia, w tym nowy kolor antracytowy. Kontrastowe dachy i obudowy lusterek są również dostępne dla wersji Superbike. Wyjątkowy poziom personalizacji MiTo po raz kolejny potwierdzają dziesięć różnych wzorów felg aluminiowych, w tym nowe felgi 15” Silver Style dla poziomu wyposażenia Impression.
W zależności od wersji klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy silników – wszystkich wydajnych, niezawodnych i przyjaznych dla środowiska: 70 KM 1.4, 78 KM 1.4, 135 KM 1.4 MultiAir Turbo Benzyna (z manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią Alfa TCT), 170 KM 1.4 MultiAir Turbo Benzyna, 105 KM 0.9 Turbo TwinAir, 85 KM 1.3 JTDM, 120 KM 1.6 JTDM i 120 KM 1.4 LPG Turbo.
Niezależnie od wybranego poziomu wyposażenia i wersji silnikowej, Alfa Romeo MiTo MY 2014 ma bogate wyposażenie bezpieczeństwa w standardzie: 7 poduszek powietrznych, ESC, Hill Holder, ABS, ASR, wspomaganie hamulców, MSR, CBC, Alfa Q2 i Alfa Dynamic Steering.