2013 Audi A3 Sedan

Audi wprowadziło trzecią generację modelu A3 w 2012 roku, a w następnym roku zaskoczyło swoich klientów wersją sedan oraz kabrioletem tego luksusowego modelu kompaktowego.

Niemiecki producent zbudował całą gamę A3 na tej samej platformie MQB, z której korzystają większość marek grupy Volkswagen. Dzięki temu koszty rozwoju i produkcji były niskie, a ponieważ Audi jest marką premium, mogło ustawić wyższą cenę na swoje pojazdy, co zwiększało jego zyski. W tym samym czasie główni rywale, BMW i Mercedes-Benz, starali się dogonić Audi, oferując odpowiednio modele 1 oraz A-Klasę, które były dostępne tylko w wersjach hatchback. W ten sposób marka z czterema pierścieniami znów zdobywała klientów dzięki wersji sedan.

Audi zwiększyło wysiłki w dziale stylizacji, aby poprawić premium aspekt pojazdu, co udało się osiągnąć. W efekcie, A3 Sedan posiadał parę reflektorów ozdobionych LED-owymi światłami dziennymi umieszczonymi w ich wnętrzu, podobnie jak w modelu A4. Pomiędzy nimi znajdowała się szeroka, charakterystyczna osłona chłodnicy zaprojektowana przez producenta, będąca sygnaturowym elementem designu całej marki. W zależności od wersji, dolna część zderzaka była wyposażona w boczne wloty powietrza oraz dolny spojler umieszczony poniżej zderzaka. Z profilu, samochód przypominał A3 Sportback (wersję pięcio-drzwiową) z rzeźbionymi drzwiami i wznoszącą się linią okien, która kontynuowała się za tylnymi drzwiami, w kierunku świateł tylnych. Wnętrze pojazdu miało trzecią parę okien między słupkami C i D, co nadawało mu ekskluzywny, inspirowany limuzyną wygląd. Na koniec, z tyłu, krótki bagażnik był lekko nachylony w dół i ozdobiony małym spojlerem.

Wnętrze wyglądało na premium dzięki bogatemu wyposażeniu, zwłaszcza dzięki wysuwanemu ekranowi systemu multimedialnego, który unosił się z deski rozdzielczej na szczycie centralnej konsoli. Przed kierowcą znajdowała się kompaktowa deska rozdzielcza z dwoma dużymi wskaźnikami dla obrotomierza i prędkościomierza, a nad nimi znajdowały się wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ponadto, wyświetlacz TFT, który zajmował centralne miejsce na panelu, pokazywał informacje z komputera pokładowego. Fotele przednie różniły się w zależności od wersji i silnika, oferując łagodne lub mocno wyprofilowane oparcia. Z tyłu trudno było pomieścić trzy osoby, chociaż z powodzeniem zmieściłyby się tam trzy dzieci. Składana tylna kanapa w proporcji 60/40 pozwalała na zwiększenie przestrzeni bagażowej, która w innym przypadku była stosunkowo niewielka.

Pod maską Audi zainstalowało szeroki wybór silników diesla i benzynowych, połączonych z manualnymi skrzyniami biegów sześciobiegowymi oraz automatycznymi sześciu lub siedmiu biegami. Jak większość innych modeli Audi w rodzinie, A3 Sedan był dostępny zarówno jako pojazd z napędem na przednie koła, jak i z napędem na cztery koła.

Wraz z wprowadzeniem modelu A3 Sedan wiosną 2013 roku, Audi zdobywa największy segment rynkowy na świecie, klasę kompaktowych sedanów. Dynamiczny czterodrzwiowy samochód oferuje wszystkie zalety serii modelowej A3 – niską wagę dzięki lekkiej konstrukcji, mocne i wysokowydajne silniki oraz liczne zaawansowane rozwiązania w zakresie infotainment oraz systemów wspomagania kierowcy. Najwyższym modelem serii jest S3 Sedan z mocą 221 kW (300 KM).

Design zewnętrzny

Audi A3 Sedan ma sportową sylwetkę na drodze, a każdy detal jest precyzyjny i wyrazisty. Jego design jest połączeniem klasycznej koncepcji trzech skrzyń i filozofii coupé. Element „tornado line” tworzy wyraźną krawędź odbijającą światło, która biegnie na całej długości boku. Zderzaki są krótkie. Czterodrzwiowy samochód ma rozstaw osi wynoszący 2,64 metra i całkowitą długość 4,46 metra.

Powyżej progów bocznych, dynamiczna linia wznosi się ostrzej niż w innych dwóch modelach A3. Powierzchnie boczne są bardziej intensywnie zakrzywione, a nadkola nieco bardziej wybrzuszone. Przy szerokości 1,80 metra, A3 Sedan jest o jedenaście milimetrów szerszy od A3 Sportback; jego wysokość (1,42 metra) jest nadal o dziewięć milimetrów niższa niż w Sportback.

Czterodrzwiowy samochód wyraża również niezależne linie w konturze maski, zderzakach, wlotach powietrza oraz w realizacji grilla singleframe. Z tyłu spoiler jest zintegrowany w pokrywie bagażnika, a lampy podkreślają poziome linie samochodu szerokimi i niskimi cięciami. Technologia LED jest dostępna jako opcja. Audi oferuje również pełne reflektory LED już przy wprowadzeniu na rynek – ich innowacyjna technologia i charakterystyczny wygląd podkreślają wyjątkowe pozycjonowanie Audi A3 Sedan.

Nadwozie

Z silnikiem 1.4 TFSI, sedan waży zaledwie 1250 kg. Audi wykorzystuje wiele elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości w kabinie pasażerskiej, aby osiągnąć niską wagę i maksymalną wytrzymałość, podczas gdy maska silnika jest wykonana z aluminium. Nadwozie jest bardzo sztywne, bezpieczne w przypadku zderzeń i ciche.

Ściśle przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji dotyczy również wnętrza i silników. Silnik czterocylindrowy waży nieco ponad 100 kg.

Układ napędowy

Przy wprowadzeniu Audi A3 Sedan na rynek w Niemczech i Europie, oferta silników będzie się składać z trzech silników czterocylindrowych. Całkowicie przekształcone silniki łączą technologie efektywnościowe od Audi – bezpośredni wtrysk paliwa, doładowanie, innowacyjne zarządzanie termiczne i system start-stop. Oferta silników i skrzyń biegów jeszcze się rozszerzy i obejmie dwa nowe silniki podstawowe.

Silnik 2.0 TDI generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Przyspiesza Audi A3 Sedan od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 220 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 litra na 100 km – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 108 gramów na kilometr.

Kluczowe parametry wydajności silnika 1.4 TFSI to 103 kW (140 KM) i 250 Nm. Przy niskim obciążeniu silnika, system COD (cylinder na żądanie) dezaktywuje dwa cylindry. Silnik 1.4-litrowy daje samochodowi średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4,7 litra na 100 km; jego emisja CO2 wynosi 109 gramów na kilometr. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna z tym silnikiem wynosi 213 km/h.

Silnik 1.8 TFSI generuje moc 132 kW (180 KM) i 250 Nm momentu obrotowego. Wykorzystuje szeroki pakiet zaawansowanych technologii, w tym podwójny wtrysk do komór spalania i kolektora dolotowego. Umożliwia sportowe osiągi, osiągając 100 km/h w 7,3 sekundy i prędkość maksymalną 235 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 litra na 100 km, co odpowiada 129 gramom CO2 na kilometr.

W zależności od silnika, stosuje się manualną skrzynię biegów sześciobiegową lub S tronic. Skrzynia z podwójnym sprzęgłem zmienia biegi bez wyczuwalnego przerwania mocy napędowej. Można nią sterować za pomocą dźwigni selekcyjnej lub łopatek na kierownicy.

Mapowanie przełożenia D jest zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności paliwowej, podczas gdy poziomy obrotów są nieco wyższe w trybie sportowym S. W połączeniu z systemem Audi drive select, S tronic oferuje funkcję swobodnego toczenia w trybie efektywności, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa.

Podwozie

Pozycja lidera, którą Audi A3 Sedan zajmuje w swoim segmencie, w dużej mierze wynika z inżynierii podwozia. Podstawą tutaj jest dobrze wyważony rozkład obciążenia osi (60 procent z przodu i 40 procent z tyłu, co nieco różni się w zależności od silnika). Wszystkie silniki są nachylone pod kątem dwunastu stopni w kierunku tyłu, a przednie zawieszenia kół są umieszczone daleko z przodu.

Zawieszenie przednie to konstrukcja MacPhersona z wahaczami w kształcie litery A oraz aluminiowymi łożyskami wahaczy. Jest połączone z aluminiowym podwoziem pomocniczym. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego działa wrażliwie i efektywnie w połączeniu z różnymi systemami wspomagającymi. W tylnej osi zastosowano zawieszenie z czterema wahaczami, które wykorzystuje stalowy poprzeczny wspornik, a sprężyny i amortyzatory są zamontowane osobno. Sportowe zawieszenia dla linii Ambition i S obniżają nadwozie o maksymalnie 25 mm.

Audi A3 Sedan wyposażono w koła o średnicy od 16 do 18 cali; quattro GmbH może również dostarczać koła o średnicy do 19 cali. Tarcze hamulcowe z przodu są wentylowane wewnętrznie.

Elektroniczna kontrola stabilności lub ESC obejmuje także elektroniczną blokadę dyferencjału. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów, lekko hamuje wewnętrzne przednie koło, aby zminimalizować podsterowność i poprawić przyczepność.

Wnętrze

Wnętrze Audi A3 Sedan charakteryzuje się imponującą dbałością o szczegóły. Linie i powierzchnie mają czysty design, a długi łuk rozciąga się przez szerokość przedniej szyby. Zespół wskaźników z zaokrąglonym przodem jest smukły, a konsola środkowa jest nieco skierowana w stronę kierowcy. Opcjonalny kolorowy wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy (DIS) pokazuje obrazy w szczegółowej grafice 3D.

Z systemem MMI Radio, system operacyjny MMI ma elektrycznie wysuwany ekran. Jego terminal znajduje się w konsoli centralnej. Elektryczny hamulec postojowy włącza się przy pomocy przycisku. Kierownica ma od trzech do czterech ramion, w zależności od wersji. Klient może również zamówić kierownicę z płaskim spodem, klawiszami wielofunkcyjnymi oraz łopatkami zmiany biegów. Audi może również zainstalować sportowe fotele z przodu jako opcję. Są one standardowe w linii Ambition, gdzie dostępne są również fotele sportowe S z zintegrowanymi zagłówkami.

Kolory wnętrza – czarny, titanowy szary, beż pashmina i kasztanowy brąz – są oparte na konkretnej linii wyposażenia. Dwukolorowa selekcja Audi w odcieniu lasso brąz tworzy ekskluzywny świat kolorów. Pakiet sportowy S line, który można zamówić dla A3 Sedan Ambition, w całości zanurza przestrzeń wewnętrzną w czerni. Dostępne materiały tapicerskie to pokrycia materiałowe, mix materiału i sztucznej skóry, skóra Milano oraz połączenie skóry nappa Pearl i Alcantary.

Dzięki długiemu rozstawowi osi, pasażerowie z tyłu również cieszą się obszerną przestrzenią i wygodnym dostępem. Pojemność bagażnika wynosi 425 litrów. Ta pojemność może być zwiększona przez złożenie tylnych oparć, które są dostępne opcjonalnie z przejściem ładunkowym. Pokrywa bagażnika automatycznie unosi się po odblokowaniu.

Infotainment i Audi connect

Podobnie jak jego rodzeństwo w serii modeli, Audi A3 Sedan korzysta z nowego modułowego systemu infotainment (MIB). Głównym systemem jest MMI Navigation plus z dyskiem SSD oferującym 64 GB pamięci, napędem DVD i całkowitym sterowaniem głosowym. Ekran o wysokiej rozdzielczości ma 7 cali i pokazuje mapy w szczegółowej grafice 3D. System MMI Navigation plus łączy się z telefonami komórkowymi i odtwarzaczami mobilnymi przez Bluetooth. Terminal użytkownika ma kontroler obrotowy/naciskowy w formie „touchwheel” z MMI touch – górna powierzchnia touchwheel to panel dotykowy do wprowadzania liter, symboli i cyfr.

Inne komponenty infotainmentu obejmują moduł do cyfrowego odbioru radia (DAB+), Audi phone box do wygodnego łączenia telefonu komórkowego z anteną samochodową oraz system nagłośnienia Bang & Olufsen. Jego wzmacniacz o mocy 705 watów napędza 14 głośników w systemie dźwięku 5.1, a diody LED podświetlają siatki woofera w przednich drzwiach.

Audi connect obejmuje wszystkie technologie, które łączą kierowcę z samochodem, Internetem, infrastrukturą i innymi pojazdami. Audi uczyniło system jeszcze bardziej atrakcyjnym – kiedy to możliwe, połączenie z Internetem odbywa się za pośrednictwem superszybkiego standardu LTE. Moduł telefoniczny LTE zastępuje dotychczasowy moduł UMTS, co umożliwia prędkość pobierania do 100 MBit/s w samochodzie.

Audi connect umożliwia pasażerom wygodne przeglądanie Internetu i wysyłanie e-maili za pośrednictwem zintegrowanego hotspotu WLAN. Dla kierowcy przynosi dostosowane usługi internetowe od Audi do samochodu. Obejmują one nawigację z wykorzystaniem obrazów z Google Earth i Google Street View, a także informacje o ruchu drogowym online i aplikację Audi music stream. Usługi informacyjne i wiadomości dopełniają ofertę. Usługi społecznościowe Facebook i Twitter są zintegrowane w sposób przyjazny dla pojazdów; w połączeniu z funkcją przetwarzania tekstu na mowe, dostępna jest praktyczna funkcja tekstowa z przygotowanymi jednostkami tekstowymi.

Nową usługą Audi connect, która debiutuje w A3 Sedan, jest informacja o miejscach parkingowych. Pokazuje ona informacje o miejscach parkingowych, parkingach i garażach podziemnych w pobliżu celu wybranego przez kierowcę. Kiedy to możliwe, usługa wskazuje liczbę dostępnych miejsc oraz opłaty parkingowe. Adres miejsca parkingowego może być używany jako cel nawigacji.

Funkcje

Nowe Audi A3 Sedan wchodzi na rynek z bogatym zestawem standardowych funkcji. Pakiet systemów bezpieczeństwa obejmuje poduszkę powietrzną na kolana kierowcy. DIS z kolorowym wyświetlaczem w liniach Ambition i Ambiente obejmuje program efektywnościowy, wskaźnik zmiany biegów oraz funkcję rekomendacji przerwy.

Ponadto linia Ambition ma sportowe zawieszenie, 17-calowe felgi aluminiowe, fotele sportowe oraz system Audi drive select. Linia Ambiente dodaje tempomat, wewnętrzny pakiet oświetlenia LED oraz asystenta parkowania z tyłu. Oprócz tych standardowych funkcji, Audi oferuje również inne indywidualne opcje komfortu i wygody – takie jak panoramiczny szklany dach, kluczyk komfortowy, ogrzewanie dodatkowe i adaptacyjne światła xenonowe. W połączeniu z MMI Navigation plus, system oświetlenia wykorzystuje dane o trasie, aby optymalnie oświetlić drogę w zależności od sytuacji drogowej.

Opcjonalne systemy wspomagania kierowcy również pochodzą z klasy premium. Adaptacyjny tempomat (ACC) utrzymuje pożądaną odległość między A3 Sedan a pojazdem przed nim do prędkości 150 km/h; z pakietem asystencyjnym, który łączy różne systemy, zasięg kontroli zwiększa się do 200 km/h. W połączeniu z S tronic, ACC oferuje również funkcję stop&go dla niskich prędkości.

Tylny czujnik radarowy Audi side assist monitoruje zmiany pasa, a Audi active lane assist pomaga kierowcy utrzymać się w pasie, dokonując lekkich korekt w układzie kierowniczym w razie potrzeby. Wideo z kamery Audi active lane assist jest również wykorzystywane do rozpoznawania znaków drogowych. Wysokiej jakości rozwiązaniem dla wygodnego parkowania jest park assist z wyświetlaniem otoczenia – odciąża kierowcę z pracy związanej z kierowaniem podczas manewrów parkowania równoległego i prostopadłego.

Inną opcją z wyższej półki jest system bezpieczeństwa Audi pre sense basic. Pre sense front jest zintegrowany w systemie adaptacyjnego tempomatu. W przypadku nadciągającego zderzenia z tyłu, system ostrzega kierowcę, stosując stopniową strategię reakcji; w razie potrzeby może nawet inicjować mocne hamowanie. W sytuacji awaryjnej przy prędkościach poniżej 30 km/h, Audi pre sense front może zatrzymać A3 Sedan z niemal pełną mocą hamowania. W przypadku kolizji, system wspomagania hamowania zapobiega wtórnym kolizjom, zapewniając, że samochód nie porusza się dalej w sposób niekontrolowany.

Rynek

Wprowadzając A3 Sedan, Audi wchodzi na najsilniejszy segment rynku, klasę kompaktowych sedanów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.