W 2013 roku Audi wprowadziło na rynek pierwszy model Q z oznaczeniem RS, co spotkało się z entuzjazmem klientów; ich oczekiwania zostały wysłuchane.
Dział Rennsport niemieckiego producenta odpowiedzialny był za tworzenie najbardziej wydajnych pojazdów, które zjeżdżały z taśm produkcyjnych Audi. Kiedy pierwsza generacja Q3 zdobyła rynek crossoverów w 2011 roku, wielu fanów pytało, czy pojawi się wersja RS. Jednak producent czekał dwa lata, zanim ją wprowadził. Gdy to się w końcu stało, spełnił oczekiwania klientów.
RS Q3 miał obniżony prześwit o 25 mm (1 cal) i standardowe 19-calowe felgi aluminiowe (w wybranych rynkach), co sprawiało, że wyglądał gotów na każdą drogę, zarówno utwardzoną, jak i nieutwardzoną. Przednia część charakteryzowała się osłoną chłodnicy w kształcie pojedynczej ramy otoczonej satynowo-chromowanym pierścieniem i kratką w kształcie plastra miodu. Na dolnym zderzaku crossover miał boczne wloty, które kierowały powietrze do przednich hamulców oraz dolną kratkę ozdobioną elementem przypominającym aluminium na dole. Z profilu srebrne lusterka i dachowy spojler zamontowany na pochyłej tylnej klapie podkreślały sportowy charakter pojazdu. Na koniec, pojedynczy, owalny tłumik wychodził przez tylny zderzak.
Wnętrze chwaliło się wysokimi fotelami kubełkowymi i kierownicą z płaskim dnem, co świadczyło o tym, że RS Q3 to nie tylko dobry wybór na rodzinne wyjazdy. Dodatkowo system infotainment (MMI) oferował więcej ustawień i funkcji niż inne modele Audi. Dzięki pikowanej skórze z Alcantarą, klienci mogli cieszyć się zarówno luksusowym, jak i sportowym doświadczeniem.
Chociaż koncept RS Q3 z 2012 roku miał 360 PS (355 hp), wersja produkcyjna oferowała jedynie 310 PS (306 hp), jednak klienci nie narzekali. W końcu samochód potrafił przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy. Jedyną dostępną skrzynią biegów była siedmiobiegowa (z podwójnym sprzęgłem) skrzynia S-tronic, która przekazywała moc na wszystkie koła za pomocą centralnego dyferencjału Haldex.
Audi zaprezentuje RS Q3 na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 2013 roku, jako pierwszy model RS w udanej linii Q. Łączy w sobie wyjątkową codzienną użyteczność z dynamicznymi osiągami: przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje zaledwie 5,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,34 mph). Silnik 2,5-litrowy pięciocylindrowy turbo osiąga moc 228 kW (310 hp) i ma średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 8,8 litra na 100 km (26,73 mpg).
„RS Q3 przenosi filozofię osiągów Audi do segmentu kompaktowych SUV-ów, tworząc tym samym nową klasę wydajności,” mówi Franciscus van Meel, Dyrektor Zarządzający quattro GmbH. „Oprócz RS5 Cabriolet, RS6 Avant i RS7 Sportback, RS Q3 to czwarty model RS, który wprowadzamy na rynek w 2013 roku. Rodzina RS rośnie do ośmiu członków – więcej niż kiedykolwiek.” RS Q3 łączy typowe cechy RS, takie jak wysoka wydajność i przyjemność z jazdy, z jakością stylu życia i wysoką użytecznością. Audi RS Q3 zostało opracowane przez quattro GmbH, będące całkowicie zależną spółką AUDI AG.
W Audi RS Q3 pracuje nagradzany silnik wysokowydajny 2,5 TFSI. Ten pięciocylindrowy silnik przez trzy z rzędu lata od 2010 roku otrzymał tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” w swojej klasie od międzynarodowego jury specjalistów motoryzacyjnych. Z pojemności skokowej 2480 cm³ turbo doładowany silnik o bezpośrednim wtrysku generuje maksymalną moc 228 kW (310 hp) przy 5200-6700 obr./min; jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 420 Nm (309,78 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1500 do 5200 obr./min. Te dwa wartości oznaczają, że RS Q3 nie ma rywala w swojej konkurencyjnej klasie. Ten pięciocylindrowy silnik to wyjątkowa jednostka, która znana jest z TT RS i RS3 Sportback, a quattro GmbH dostosowało ją do użytku w RS Q3.
Sekwencja zapłonu 1-2-4-5-3, wspierana przez geometrię układów dolotowego i wydechowego, generuje sportowe brzmienie silnika, które sprawiło, że Audi zyskało popularność już w latach 80-tych.
Kierowcy mogą wpływać na kontrolę klapek w układzie wydechowym oraz charakterystykę pedału przyspieszenia, wybierając jeden z trybów: auto, komfortowy i dynamiczny, korzystając z standardowego systemu Audi drive select. W trybie dynamicznym reakcja silnika jest szybsza, a dźwięk silnika intensywniejszy.
Silnik 2,5 TFSI przyspiesza Audi RS Q3 od zera do 100 km/h (62,14 mph) w zaledwie 5,5 sekundy – to najlepsza wartość wydajności w tej klasie. Maksymalna prędkość pojazdu jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,34 mph). W RS Q3 silnik pięciocylindrowy Audi współpracuje z systemem start-stop, co po raz pierwszy. Inne środki efektywności, takie jak regulowana pompa olejowa, która pompuje olej tylko w razie potrzeby, przyczyniają się do niskiego średniego zużycia paliwa wynoszącego 8,8 litra na 100 km (26,73 mpg), co odpowiada 206 gramom CO2 na km (331,52 g/mile).
Standardowa siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic przekazuje moc na napęd. Została zaprojektowana w kompaktowej konfiguracji trzech wałów, a jej siódmy bieg ma długi przełożenie, co pozwala zaoszczędzić paliwo. Kierowcy mogą wybierać pomiędzy trybami D i S dla automatycznej zmiany biegów skrzyni dual clutch lub zmieniać biegi manualnie – korzystając z łopatek przy kierownicy lub dźwigni, która ma unikalny design RS. Funkcja Launch Control kontroluje przyspieszenie z miejsca, aby osiągnąć optymalną przyczepność.
Serce stałego napędu na wszystkie koła quattro to hydraulicznie sterowane i elektronicznie kontrolowane sprzęgło wielotarczowe umieszczone na tylnej osi. Zapewnia odpowiedni podział momentu obrotowego między przednią a tylną osią.
Audi RS Q3 zachwyca dynamicznym i stabilnym prowadzeniem bez utraty komfortu. Sportowe zawieszenie RS obniża nadwozie kompaktowego SUV-a o 25 mm (0,98 cala). Akumulator znajduje się w bagażniku, co pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru. Niezależne zawieszenia tylnych kół sterowane są przez cztery wahacze.
Elektromechaniczny układ kierowniczy z przekładnią zębatą działa bardzo efektywnie, przekazując sztywną, precyzyjną reakcję kierownicy. Standardowo zainstalowano także elektromechaniczny hamulec postojowy oraz asystenta podjazdu.
W Audi RS Q3 wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe na przednich kołach mają falisty kształt z falistymi konturami zewnętrznymi, co oszczędza około jednego kilograma (2,20 lb) masy na przednich kołach. Średnica tarcz wynosi 365 mm (14,37 cala), a są one zaciskane przez ośmio-tłoczkowe zaciski pomalowane na czarno z logo RS. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) ma tryb sportowy i może być całkowicie wyłączona.
Audi RS Q3 wchodzi na niemiecki rynek z standardowymi 19-calowymi obręczami aluminiowymi. Oferowane są także trzy wersje 20-calowych kół. Jednym z nich jest ekskluzywna konstrukcja 5 podwójnych ramion, która bazuje na koncepcyjnym modelu Audi RS Q3 zaprezentowanym na targach motoryzacyjnych Auto China w 2012 roku.
Oprócz silnika, Audi RS Q3 demonstruje swoje specjalne status w linii Q3 za pomocą licznych wizualnych akcentów. Szczegóły projektowe specyficzne dla RS podkreślają pewny wygląd kompaktowego SUV-a o wysokich osiągach. Składają się na nie akcenty nadwozia i belki dachowe w matowym aluminium, specjalne płyty progowe oraz listwy wykończeniowe, błyszcząca czarna osłona chłodnicy w kształcie plastra miodu, przedni zderzak RS oraz emblemat quattro w przednim wlot powietrza. Duży spojler dachowy, tylny zderzak z charakterystycznym wkładem dyfuzora, duża eliptyczna końcówka wydechu i logo RS Q3 podkreślają tył. Przy długości 4410 mm (14,47 ft), dynamiczny model topowy jest o 25 mm (0,98 cala) dłuższy od Audi Q3. Waży 1730 kg (3814,00 lb).
Audi RS Q3 można również dostosować za pomocą jednego z dwóch opcjonalnych pakietów stylizacyjnych – matowego aluminium lub czarnego. Elementy stylizacyjne obejmują klapki w bocznych wlotach powietrza, wykończenie na dyfuzorze oraz żebra na spojlerze dachowym. Audi RS Q3 dostępne jest w ośmiu kolorach nadwozia, w tym w ekskluzywnej barwie Sepang Blue z perłowym połyskiem.
Sportowe linie nadwozia są kontynuowane w stylistyce wnętrza. Zestaw wskaźników ma szare wskaźniki z białymi skalami i czerwonymi wskaźnikami. Kontrastowe przeszycia w kolorze kamienia szarego wykańczają trójsłupkową wielofunkcyjną kierownicę z płaskim dnem oraz dźwignię zmiany biegów. Wyświetlacze MMI i systemu informacji dla kierowcy witają kierowcę logo RS. Kierowcy mogą wywoływać ciśnienie doładowania, temperaturę oleju i stoper okrążeń za pomocą menu RS w systemie informacji dla kierowcy.
Oprócz pedałów, również podparcie stopy błyszczy w wyglądzie aluminium, a standardowe wkłady mają czarny połysk fortepianowy. quattro GmbH oferuje również aluminium wyścigowe lub węglowe jako alternatywy. Czarny sufit jest standardem, a sufit w kolorze srebrnym księżyca jest opcjonalny.
Sportowe siedzenia z wytłoczonym logo RS Q3 są również standardem i są obite czarnym Alcantarą/skórą. Klienci mogą również wybrać opcjonalną skórę Fine Nappa w kolorze czarnym lub srebrnym księżyca z kontrastowymi przeszyciami w kolorze kamienia szarego lub pakiet projektowy z pikowaniem w diamenty.
Przestrzeń bagażowa ma bazową pojemność 356 litrów (12,57 stóp sześciennych), którą można zwiększyć do 1261 litrów (44,53 stóp sześciennych) po złożeniu tylnej kanapy dzielonej. Standardowo oferowana jest praktyczna wyjmowana podkładka na ładunek. Ci, którzy chcą przewieźć jeszcze więcej ładunku, mogą zamówić hak holowniczy, który jest oferowany dla RS Q3.
Inne standardowe cechy Audi RS Q3 to – oprócz specyficznego dla RS systemu informacji dla kierowcy – park assist plus, system audio Audi z dziesięcioma głośnikami, reflektory xenonowe plus i tylne światła LED. Gdy nie są włączone, tylne światła mają ciemnoczerwony odcień.
W obszarze infotainment modułowy system komponentów oferuje szeroką gamę opcji; na szczycie znajduje się system nawigacji oparty na dysku twardym, MMI Navigation plus. System dźwięku surround od Bosa napędza 14 głośników z mocą wyjściową do 465 watów, podczas gdy Bluetooth do telefonu samochodowego online wraz z hotspotem WLAN łączy kompaktowego SUV-a o wysokich osiągach z Internetem i wprowadza do pojazdu usługi online Audi connect. Wysoce zaawansowane systemy wspomagania kierowcy uzupełniają ofertę opcji.