Audi wprowadziło model SQ5 w 2013 roku, starając się zdobyć serca tych, którzy pragnęli sportowych hatchbacków, ale potrzebowali więcej miejsca dla rodziny.
Niemiecki producent oferował model SQ5 z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Pierwszy z nich był stworzony dla tych, którzy chcieli usłyszeć warkot supercharger’a, podczas gdy drugi był przeznaczony dla tych, którzy szukali lepszej wydajności paliwowej. Niemniej jednak obie wersje dzieliły podobne podzespoły oraz unikalne ulepszenia wizualne w porównaniu do standardowego Q5. Z zewnątrz nie różnił się zbytnio od standardowych modeli, ale był wyposażony w pakiet S-Line. Mimo to, zapewniał lepsze wnętrze i wyższą wydajność.
Audi poprawiło wygląd SQ5 w porównaniu do jego „niesportowych” wersji, obniżając prześwit o 30 mm (1,8″). Dodatkowo, dodano zestaw 20-calowych lekkich felg aluminiowych z możliwością wyboru większych, 21-calowych. Ponadto przedni zderzak został nieco zmieniony, z szeroką jednolitą atrapą chłodnicy otoczoną chromowanym obramowaniem i ozdobioną poziomymi szczelinami w kolorze platynowym oraz emblematem SQ5. Z tyłu pojazdu również widać było charakter, z jego srebrnym osłoną podwozia i czterema owalnymi końcówkami wydechu po bokach.
Wnętrze zostało zaprojektowane, by łączyć luksus ze sportowym stylem, pokrywając kabinę skórą i oferując zestaw sportowych foteli z przodu. Z tyłu znajdowało się miejsce dla trzech dorosłych, chociaż osoba siedząca na środku miała trudność ze znalezieniem miejsca na nogi z powodu tunelu transmisyjnego.
Sercem tego kompaktowego luksusowego crossovera był albo doładowany silnik benzynowy, albo turbodiesel. Obie wersje miały podobną pojemność trzech litrów i były połączone z standardową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. W niektórych krajach dostępny był tylko silnik wysokoprężny.
Nowy Audi SQ5 zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2013 roku jest pierwszym modelem z silnikiem benzynowym – w tym przypadku ma on moc 260 kW (354 KM) i moment obrotowy 470 Nm (346,65 lb-ft). Nowy, flagowy model, stworzony z myślą o rynkach takich jak Stany Zjednoczone, Kanada i Chiny, wykorzystuje silnik 3.0 TFSI z doładowaniem. Przyspiesza od zera do 100 km/h (0-62 mph) w 5,3 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 250 km/h (155 mph).
Nowe Audi SQ5 napędza wolnoobrotowy, doładowany silnik V6 o pojemności trzech litrów, z pojemnością 2,995 cc. Jego kompresor znajduje się w układzie 90-stopniowym między bankami cylindrów i jest napędzany paskiem przez wał korbowy. Dwa rotory wewnątrz kompresora obracają się z prędkością powyżej 20,000 obrotów na minutę. Przerwa powietrzna między nimi wynosi zaledwie kilka tysięcznych milimetra. Kompresor spręża powietrze do wartości do 0,8 bar; dwa intercoolery chłodzą je, aby zwiększyć moc.
Kompresor znajduje się za zaworem przepustnicy. Jego napęd wymaga niewiele mocy silnika, ponieważ gęstość powietrza dolotowego jest bardzo niska przy obciążeniach poniżej poziomu doładowania i podczas jazdy na luzie. Moment obrotowy rozwija się wcześnie i szybko dzięki krótkim drogom gazu za kompresorem. Różne środki tłumią hałas kompresora. Wał równoważący w aluminiowym korpusie silnika zapewnia większą płynność pracy. Regulowane wałki rozrządu i klapy w portach dolotowych zapewniają dobrą efektywność ładowania w komorach spalania.
Silnik 3.0 TFSI generuje moc 260 kW (354 KM) w zakresie od 6,000 do 6,500 obrotów na minutę i dostarcza moment obrotowy 470 Nm (346,65 lb-ft) do wału korbowego w zakresie od 4,000 do 4,500 obrotów na minutę. Przyspieszenie od zera do 100 km/h (0-62 mph) zajmuje zaledwie 5,3 sekundy – to najlepszy wynik w swojej klasie. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph). Audi SQ5 spalają średnio 8,5 litra paliwa na 100 km w cyklu NEDC (21 MPG US). To odpowiada emisji CO2 wynoszącej 199 gramów na kilometr (320,26 g/m) w cyklu NEDC.
Osiem biegów tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z wektoryzacją momentu obrotowego przenoszą moc Audi SQ5 na drogę. Szybko zmieniająca przełożenia automatyczna skrzynia biegów oferuje dwa tryby, a kierowca może także zmieniać biegi ręcznie za pomocą standardowych łopatek przy kierownicy.
Zawieszenie Audi SQ5 obniża nadwozie o 30 milimetrów (1,18 cala). Sprężyny i amortyzatory są strojone w sportowy sposób dla osiągnięcia zrównoważonego ustawienia. 20-calowe koła wyposażone są w opony serii 255/45; dostępne są także 21-calowe felgi. Na przedniej osi znajdują się zaciski hamulcowe z logo SQ5. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie tylko odgrywa kluczową rolę w efektywności Audi SQ5, ale także zapewnia bardzo precyzyjne odczucie drogi. Audi oferuje również opcjonalne dynamiczne wspomaganie kierownicy z bezstopniową regulacją. Sterowanie nim jest zintegrowane z opcjonalnym systemem Audi drive select, który pozwala kierowcy na przełączanie się między różnymi trybami w różnych systemach.
Platynowo-szara atrapa chłodnicy z poziomymi podwójnymi listwami w aluminiowym wyglądzie, charakterystyczne zderzaki i spojler dachowy są szczególnie rzucające się w oczy. Emblemy V6 T zdobią przednie błotniki. Pakiet błyszczący i zewnętrzne lusterka w aluminiowym wyglądzie podkreślają okna. Dodatkowo dostępne są dwa ekskluzywne wykończenia z efektem kryształowym: Estoril Blue i Panther Black.
Sportowy charakter przenosi się także na wnętrze. Zegary wyposażone są w szare tarcze i białe cyfry; pedały i łopatki zmiany biegów mają błyszczące wykończenie w stylu aluminium.
Wnętrze jest utrzymane w czerni, z opcjonalnym wykończeniem dachu w kolorze Moon Silver. Standardowe sportowe fotele z regulacją elektryczną pokryte są kombinacją skóry Pearl Nappa i Alcantary, z czterema różnymi kolorami skóry jako opcją. Standardowe wstawki wykonane są z szczotkowanego aluminium. Opcje obejmują Carbon Atlas, wykończenie fortepianowe lub warstwowe aluminium i drewno w kolorze Beaufort black.
Audi SQ5 ma trafić do amerykańskich dealerów w trzecim kwartale 2013 roku. Lista standardowego wyposażenia jest obszerna. Oprócz wyżej wymienionych funkcji, dostępne są także reflektory xenon plus z LED-owymi światłami do jazdy dziennej, stalowy protector progu bagażnika oraz system informacji dla kierowcy z kolorowym wyświetlaczem. Bagażnik oferuje pojemność do 1,560 litrów (59,33 cu ft).
Audi może dostarczyć ten dynamiczny SUV z szeregiem opcjonalnych systemów asystujących i infotainment. MMI navigation plus oraz internetowy telefon samochodowy Bluetooth zapewniają usługi internetowe od Audi connect w pojeździe.