Citroen wprowadził drugą generację modelu C4 Picasso w 2013 roku, tworząc minivana opartego na modułowej platformie EMP2 Grupy PSA, starając się przekonać klientów, że MPV są warte swojej ceny.
Coraz więcej klientów zaczęło poszukiwać crossoverów i MPV, ale Citroen pozostał przy swoim przekonaniu, że MPV to doskonałe pojazdy rodzinne. W pewnym sensie mieli rację, ale klienci, którzy mogli wybierać coś bardziej odpowiedniego do swoich potrzeb, również mieli swoje zdanie. Zrozumieli, że większość czasu nie potrzebują tak przestronnej kabiny i uznali, że wyższy prześwit oraz wystarczająco duży bagażnik mogą im bardziej pomóc podczas zakupów, biwakowania czy podróży w teren. To właśnie jeden z powodów, dla których ten segment zmalał. W tym obszarze Renault było jedynym producentem, który zdołał zdobyć większy kawałek rynku, podczas gdy Citroen starał się dogonić konkurencję. Co więcej, kilku producentów w tym segmencie mogło zaoferować podobne pojazdy oparte na platformach o kompaktowych rozmiarach lub skalowalnych.
Przód samochodu charakteryzował się nowym designem z wąskimi diodowymi światłami do jazdy dziennej umieszczonymi nad reflektorami, które zostały zamontowane w zderzaku. Niżej, w osłonie, klienci mieli możliwość wyposażenia C4 Picasso w dodatkowe światła przeciwmgielne, które flankowały szeroką, heksagonalną kratkę. W modelu z 2013 roku, C4 Picasso oferowało klientom pojazd z imponująco dużą powierzchnią szklaną. Oprócz panoramicznej szyby przedniej, samochód miał zestaw trójkątnych okien pomiędzy słupkami A a przednimi drzwiami, co było dość nietypowe. Jednak to było pozytywne, ponieważ poprawiało widoczność kierowcy. Z tyłu producent zamontował dodatkowy zestaw okien za tylnymi drzwiami, co razem z tylną częścią szyb w klapie podniosło łączną liczbę okien do dziesięciu. Jak na samochód europejski, to całkiem sporo.
Osoby znajdujące się w kabinie mogły cieszyć się doskonałym widokiem na zewnątrz. Z przodu, Citroen zamontował wyższe fotele, aby zapewnić pasażerom lepszą widoczność na zewnątrz. Deska rozdzielcza miała zaokrąglone kształty a umieszczony na środku zestaw wskaźników był widoczny także dla osób siedzących z tyłu. Poniżej niego, na centralnym panelu, francuski producent oferował opcję zaawansowanego systemu infotainment z nawigacją, ale podstawowe modele były wyposażone jedynie w radio CD. Kierowca był oddzielony od pasażerów z boku centralną konsolą, w której znajdowała się dźwignia zmiany biegów. C4 Picasso nie mogło być przekraczane z boku na bok z przodu. Z tyłu producent umieścił trzy pojedyncze fotele, które można było odchylić i przesuwać zgodnie z życzeniem pasażerów.
Pod maską Citroen oferował klientom szeroki wybór turbodoładowanych silników diesla i benzynowych. Większość wersji była standardowo wyposażona w pięcio-biegowe manualne skrzynie biegów, podczas gdy niektóre wersje były dostępne z sześciobiegową automatyczną. Producent utrzymywał C4 na rynku aż do 2022 roku, kiedy to zaprzestał jego produkcji, zastępując MPV modelem C5 Aircross SUV o crossoverowej budowie.
Nowy Citroen C4 Picasso to przede wszystkim samochód o zdumiewającym designie. Wykorzystuje możliwości platformy EMP2, aby odkrywać nowe formy stylistycznego wyrazu: zredukowane zwisy (-70 mm z przodu), niższy blok silnika i podłoga (-40 mm do -50 mm dla silnika i -20 mm dla podłogi), a także szersze tory (+82 mm z przodu i +31 mm z tyłu). Efekt dynamiczny, który powstaje, jest zarówno mocny, jak i intensywny.
Pierwszym krokiem projektanta Fréderica Soubirou było stworzenie charakterystycznego kształtu na boku, czyli stylu w kształcie litery C, który nadaje nowemu Citroenowi C4 Picasso jego osobowość, jednocześnie podkreślając przestrzeń dostępną dla pasażerów z przodu i z tyłu. Widok z boku z rzeźbionymi panelami przekazuje wrażenie gładkiej mocy.
Przód samochodu zwiastuje odnowę stylizacji Citroena, z bardziej zdecydowanym przedziałem silnikowym i nowym wyglądem chevronów, które sięgają, by dotknąć spektakularnych lamp LED. Smukłe dzienne światła LED wydłużają linię kratki chłodnicy, znajdując się tuż nad wąskimi reflektorami. Lampy przeciwmgielne dopełniają ten oryginalny podpis świetlny.
Tylne światła LED, inspirowane koncepcyjnymi samochodami Tubik, Survolt i Revolte, charakteryzują się głębokim, futurystycznym efektem 3D. Nowa, otulająca klapa sugerująca przestronność i siłę, dodaje dynamicznego akcentu do tylnego widoku. Po otwarciu, klapa zapewnia łatwy i przestronny dostęp do bagażnika.
Aby zaprezentować te cechy stylizacyjne, Citroen C4 Picasso dostępny jest w ośmiu kolorach, od wyrafinowanego szarego Shark, szarego Aluminium, brązowego Hickory po promienny czerwony Rubi, niebieski Teles i niebieski Kyanos. Dostępne są również oryginalne felgi aluminiowe w trzech rozmiarach: 16″, 17″ i 18″.
Wnętrze w stylu loft
Nowy Citroen C4 Picasso charakteryzuje się nieprzeładowanym wnętrzem w stylu loft. Wrażenie to potęguje panoramiczna szyba czołowa, będąca standardem, oraz duży szklany dach, który kąpie wnętrze w naturalnym świetle. Jak w poprzedniej generacji, kabina oferuje wyjątkowo dużą przeszkloną powierzchnię (5,30 m2).
Podróż staje się relaksującym doświadczeniem dzięki ekskluzywnemu pakietowi Lounge, w skład którego wchodzą przednie fotele z masażem, fotel „Relax” pozwalający pasażerowi z przodu wytężyć nogi, oraz poduszka Relax na wszystkich siedzeniach dla optymalnego wsparcia szyi. Citroen C4 Picasso stosuje standardy podróży w klasie biznes dla wszystkich pasażerów!
Loftowy design nowego Citroena C4 Picasso widoczny jest także w jakości materiałów i dbałości o detale. Pojazd ten dorównuje najlepszym pod względem postrzeganej jakości.
Deska rozdzielcza o asymetrycznym kształcie łączy kilka kolorów i materiałów. Strona kierowcy jest głównie czarna, kolor o technologicznym wyrazie, co kontrastuje z jaśniejszym odcieniem po stronie pasażera (Ardoise lub Champagne, w zależności od wybranych kolorów) z efektem błyszczącego wykończenia. Satynowy chrom i błyszczące czarne wstawki wzbogacają ogólny efekt. Równocześnie szczególną uwagę poświęcono panelom drzwiowym: belka poprzeczna ma oryginalny wzór uzyskany dzięki grawerowaniu laserowemu. Widać, że w każdym szczególe zadbano o finezję i przemyślenie.
Design siedzeń charakteryzuje się graficznym efektem, który sprawia, że dwa przednie fotele wyglądają jak jednolita ławka. Nowy Citroen C4 Picasso dostępny jest z jasnokolorową skórą Nappa, inspirowaną światem wzornictwa wnętrz, z akcentem na elegancję i komfort.
Pełny cyfrowy, dotykowy interfejs do jazdy
Nowy Citroen C4 Picasso wyposażony jest w pełny cyfrowy interfejs do jazdy, który jest zarówno intuicyjny, jak i atrakcyjny. Przejrzysta deska rozdzielcza jest zbudowana wokół dwóch ekranów w centralnej części: 7-calowego panelu dotykowego i 12-calowego panoramicznego ekranu HD.
Standardowy 7-calowy panel dotykowy, z siedmioma przyciskami dotykowymi, steruje wszystkimi funkcjami samochodu: klimatyzacją dwustrefową, nawigacją, audio, telefonem, systemami wspomagającymi jazdę, usługami związanymi z łącznością itp. Wszystko w zasięgu ręki!
Spektakularny 12-calowy panoramiczny ekran HD wyświetla istotne informacje o jeździe i może być konfigurowany przez kierowcę w dowolnym momencie, aby pokazywać dane z systemu nawigacyjnego lub systemów wspomagających jazdę. Kierowcy mogą nawet wyświetlić osobiste zdjęcie jako tło ekranu przy użyciu klucza USB. Samochód staje się prawdziwym domem z dala od domu.
Aby pozostać w kontakcie przez cały czas, nowy Citroen C4 Picasso zapewnia dostęp do Citroen Multicity Connect, portalu aplikacji łączności, kontrolowanego z poziomu 7-calowego panelu dotykowego. Stworzony specjalnie z myślą o zastosowaniach motoryzacyjnych, portal składa się z szerokiego zestawu aplikacji, które ułatwiają życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom: najbliższa stacja benzynowa, hotel lub restauracja, aktualizacja pogody lub informacje o strefach o wysokim ryzyku w ruchu drogowym.
Łatwa, relaksująca jazda
Poza użytecznymi funkcjami codziennego użytku, takimi jak bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, elektrycznie otwierana klapa bagażnika i kamera do cofania, nowy Citroen C4 Picasso wprowadza szereg innowacji dla łatwiejszej i bardziej relaksującej jazdy, takich jak:
360 Vision, funkcja ekskluzywna w tym segmencie. Dzięki czterem kamerom umieszczonym wokół samochodu, kierowca może wybrać widok z lotu ptaka, sam tylni widok lub panoramiczny widok z przodu, przydatny przy wyjeżdżaniu z garażu! Ten system zapewnia pełny widok najbliższego otoczenia samochodu, rozszerzone pole widzenia, co ułatwia manewrowanie.
Park Assis: ta funkcja pomaga kierowcom w poszukiwaniu miejsca parkingowego. Zapewnia automatyczną pomoc przy manewrowaniu w przestrzeni, niezależnie od tego, czy parkuje się tyłem, czy pod kątem. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to zarządzać przyspieszeniem i hamowaniem. Cenny pomocnik w miejskiej dżungli!
Technologie służące bezpieczeństwu
Nowy Citroen C4 Picasso jest wypełniony technologiami mającymi na celu przewidywanie zdarzeń i zapewnienie wsparcia w ramach bezpiecznego i relaksującego doświadczenia jazdy:
- Funkcja aktywnego tempomatu: czujnik radarowy w przednim zderzaku utrzymuje stałą odległość od pojazdu z przodu, wykrywając wszelkie spowolnienie prędkości i ostrzegając kierowcę. System działa na przyspieszenie i hamulec silnika, aby zmniejszać lub zwiększać prędkość w granicach 25 km/h. Gdy droga jest wolna, samochód automatycznie powraca do ustawionej prędkości.
- Aktywne pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera są wyposażone w silniki, które automatycznie napinają pas w przypadku zagrożenia dla maksymalnej ochrony. Równocześnie w związku z systemem LDWS, pas wibruje, aby ostrzec kierowcę, jeśli samochód przekroczy linię.
- Funkcja przetwarzania obrazu dla miniaturowej kamery wbudowanej w lusterku wewnętrznym, zarządzająca automatycznym włączaniem świateł drogowych, tzn. automatycznym włączaniem i wyłączaniem świateł drogowych w zależności od warunków oświetleniowych i ruchu. Funkcja ta jest również wykorzystywana przez system ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu nowej generacji (video LDWS).
- System monitorowania martwego pola za pomocą ultradźwięków: pomarańczowe światło w kącie lusterka drzwiowego ostrzega kierowców, jeśli w ich martwym polu znajduje się pojazd. Polega na czterech czujnikach w przednim i tylnym zderzaku, system ten działa w prędkościach od 12 do 140 km/h. Kontroluje obszar do lusterka drzwiowego z przodu, sięgając do około 5 m za tylnym zderzakiem i 3,5 m po bokach.
- Citroen eTouch, usługa obejmująca, między innymi, lokalizowane połączenie alarmowe i system pomocy (w zależności od kraju), dwie bezpłatne usługi 24/7 korzystające z wbudowanej karty SIM, co zapewnia, że pojazd można szybko zlokalizować, a pomoc wysłać w przypadku incydentu lub wypadku.
Te inteligentne technologie czynią drogę bezpieczniejszą dla kierowców, pasażerów i innych osób, aby jazda pozostała przyjemnym, relaksującym doświadczeniem. A dla jeszcze bardziej zrelaksowanej postawy, nowy Citroen C4 Picasso ma pokonać 2,5 miliona km do dnia premiery jako część testów drogowych w różnych krajach i w pełnym zakresie sytuacji, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Architektura zoptymalizowana do kompaktowych wymiarów zewnętrznych i przestrzeni wewnętrznej
Nowy Citroen C4 Picasso ustanawia nowy architektoniczny punkt odniesienia. Modularna platforma EMP2 pozwala na dłuższy rozstaw osi, co zwiększa przestrzeń w kabinie. W porównaniu z poprzednią generacją, nowy Citroen C4 Picasso jest bardziej kompaktowy na zewnątrz, zapewniając jednocześnie więcej przestrzeni wewnątrz:
40 mm krótszy, aby uzyskać bardziej kompaktowe wymiary,
rozstaw osi o 55 mm dłuższy (2,785 mm w nowym C4 Picasso) dla przestronności klasy,
dodatkowe 40 litrów w bagażniku, dla najlepszej w klasie pojemności wynoszącej 537 litrów VDA, a nawet do 630 litrów z przesuniętymi do przodu fotelami w drugim rzędzie.
Dzięki tym zoptymalizowanym wymiarom (D: 4,43 m / S: 1,83 m / W: 1,61 m), wraz z elektrycznym wspomaganiem kierownicy i promieniem skrętu wynoszącym 10,8 m, nowy Citroen C4 Picasso jest zwinnym pojazdem, który potrafi dostosować się do wszystkich sytuacji drogowych.
Nowy Citroen C4 Picasso wciąż wyznacza standardy w zakresie modularnego designu:
- W rzędzie 1, złożenie siedzenia pasażera do przodu zwiększa przestrzeń ładunkową o ponad 2,5 m oraz wydłuża pole widzenia pasażerów tylnych.
- W rzędzie 2, trzy indywidualne fotele mają tę samą szerokość. Wszystkie trzy składają się na płasko i mogą być nachylane dla większego komfortu. Posiadają również regulację przód-tył, co zwiększa elastyczność. Przestrzeń na kolana (159 mm) jest porównywalna z najlepszymi w klasie.
Nowy Citroen C4 Picasso oferuje szeroki zakres sprytnych i wygodnych schowków w kabinie. Takich jak podświetlany schowek w centrum deski rozdzielczej, z gniazdem, portem USB i gniazdem 220V, idealny do podłączenia smartfona lub tabletu, z dala od ciekawskich spojrzeń. Lub wyjmowana konsola w wersjach z bezsprzęgłową skrzynią biegów, znajdująca się między siedzeniem kierowcy a pasażera, aby przechowywać osobiste rzeczy w zasięgu ręki. Oczywiście istnieją także schowki pod przednimi siedzeniami i w drzwiach, siatki do przechowywania, półki na oparciach siedzeń w rzędzie 1, z podświetleniem LED, oraz schowki pod podłogą w rzędzie 2, praktyczne w codziennym użytku.
Lider w klasie pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa
Aby sprostać wyzwaniu emisji CO2, nowy Citroen C4 Picasso jest o 140 kg lżejszy od swojego poprzednika, dzięki:
- Nowej platformie EMP2, w której zastosowano aluminium lub stal o bardzo wysokiej wytrzymałości do niektórych części oraz kompozytową podłogę tylną, co zmniejsza wagę pojazdu o 70 kg.
- Stylowi nadwozia, który zmniejsza wagę pojazdu o kolejne 70 kg, poprzez optymalizację wymiarów zewnętrznych i zastosowanie nowych materiałów, takich jak aluminiowa pokrywa silnika i kompozytowa klapa bagażnika.
Rezultat: znacząca utrata wagi dla nowego Citroena C4 Picasso, który teraz waży tyle, co Citroen C3 Picasso!
Ta zredukowana masa, w połączeniu z naciskiem na aerodynamikę (CdA wynosi 0,71) oraz zoptymalizowany wachlarz silników, znacznie obniża emisję i zużycie paliwa. Emisje spadają średnio o 30 gramów, co pozwala zaoszczędzić ponad 1 litr na 100 km w porównaniu z pojazdem poprzedniej generacji.
Jednocześnie nowy Citroen C4 Picasso jest pierwszym kompaktowym MPV, które wprowadza silniki spalinowe emitujące poniżej 100 g/km CO2. Silnik e-HDi 90 Airdream, współpracujący z nową 6-biegową bezsprzęgłową skrzynią biegów ETG6, emituje zaledwie 98 g/km CO2, przy łącznym zużyciu wynoszącym 3,8 l/100 km, co jest rekordem w swojej klasie!
W ofercie nowego Citroena C4 Picasso znajduje się wiele mocnych punktów w zakresie silników:
Dla silników diesla, technologia Stop&Start jest dostępna we wszystkich jednostkach, z wyjątkiem HDi 90 z manualną skrzynią biegów.
Silnik e-HDi 115 w centralnej części oferty emituje zaledwie 104 gramy CO2 z przekładnią ETG6 (105 gramów z manualną skrzynią biegów) przy łącznym zużyciu wynoszącym 4 l/100 km.
Nowy Citroen C4 Picasso będzie pierwszym modelem Citroena, który zostanie wyposażony w silnik BlueHDi spełniający normy Euro 6: BlueHDi 150 emitujący 110 g/km CO2 z modułem SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), obecnie najskuteczniejsza technologia do przetwarzania NOx (-90%) i ograniczania emisji CO2 we wszystkich warunkach.
Oprócz 6-biegowej manualnej skrzyni biegów dostępnej we wszystkich silnikach diesla (z wyjątkiem HDi 90), dostępna jest także nowa 6-biegowa bezsprzęgłowa skrzynia biegów: ETG6 (6-biegowa skrzynia biegów Efficient Tronic). Zapewniając lepszą wydajność, nowa skrzynia biegów może być łączona z silnikami e-HDi 90 i e-HDi 115. Dzięki ETG6 kierowcy mogą w każdej chwili przełączać się między trybem manualnym a automatycznym, w zależności od swoich potrzeb i środowiska jazdy. Nowa skrzynia biegów ma funkcję toczenia oraz zoptymalizowaną mapę pedałów, co skutkuje skuteczniejszym dostosowaniem mocy dla płynniejszych startów i lepszego prowadzenia. Również precyzyjniej modulowane są prędkości zmiany biegów, w zależności od działania kierowcy, co poprawia wydajność i komfort. Zoptymalizowane wzorce zmiany biegów poprawiają efektywność jeszcze bardziej.
Ta linia skrzyń biegów zostanie uzupełniona automatyczną 6-biegową skrzynią, która będzie dostępna od pierwszej połowy 2014 roku.
Komfort i przyczepność na drodze
Prowadzenie to kluczowa siła nowego Citroena C4 Picasso. Utrzymując uznany komfort Citroena C4 Picasso, ten nowej generacji pojazd jest prostszy w obsłudze i manewrowaniu, co zapewnia łatwiejszą i bardziej relaksującą jazdę.
Zredukowana waga i niższy środek ciężkości tworzą nową równowagę między komfortem a przyczepnością, co poprawia prowadzenie, zwiększa bezpieczeństwo i zapewnia niespotykaną wygodę zawieszenia, dzięki:
- amortyzatorom umieszczonym pionowo,
- wierceniu osi w górnej części koła.
Komfort akustyczny i wibracyjny również jest znakomity dzięki:
- elektrycznemu wspomaganiu kierownicy, które tłumi wibracje przekazywane z drogi do kolumny kierowniczej.
- tłumieniu przedniej podramy, aby ograniczyć hałas drogi.
- nowej podwójnej materiałowej podkładce akustycznej na tylnym moście.
Większość tych ulepszeń była możliwa dzięki nowej platformie EMP2.