2013 Fiat 500e

Fiat stworzył model 500e w 2013 roku specjalnie na rynek amerykański, twierdząc, że nie ma zamiaru sprzedawać tego pojazdu w Europie, co sprawiło, że jego fani we Włoszech mieli łzy w oczach.

Model 500 odniósł tak duży sukces, że włoski producent nie mógł zastąpić go niczym innym. Co więcej, poszerzył ofertę, używając tej samej nazwy z różnymi literami na końcu. Litery L czy X oznaczały większe pojazdy, odpowiednio z podwyższonym nadwoziem lub MPV, natomiast e symbolizowało wersję elektryczną.

Fiat zbudował 500e na tej samej platformie, co reszta gamy, aby uzyskać pewne zachęty od rządu USA, co okazało się skuteczne. Co więcej, finalny produkt był wystarczająco dobry, zwłaszcza dla tych, którzy potrzebowali ładnie wyglądającego małego pojazdu, który można zaparkować wszędzie, ale wystarczająco dużego, aby pomieścić do czterech osób w wnętrzu.

Fiat zastosował tę samą konstrukcję nadwozia jak w standardowych modelach 500 z silnikiem spalinowym. Jednak były pewne drobne różnice, które wyróżniały wersję elektryczną na tle jej benzynowych odpowiedników. Z przodu producent zainstalował reflektory z małymi obwódkami otaczającymi reflektory projekcyjne.

Poniżej zderzaka, 500e miało inny zderzak w porównaniu do swoich braci. Posiadał trapezoidalny wlot powietrza z górnym otworem i okrągłymi otworami. W nowym elemencie znalazły się także światła przeciwmgielne. W zależności od wersji wyposażeniowej, samochód miał kontrastowe kolory na pokrywach lusterek i tylnym spojlerze umieszczonym na klapie bagażnika.

Wnętrze pojazdu wyposażono w dwa fotele kubełkowe z przodu i ławkę dla dwóch osób z tyłu, jednak nie zapewniało to zbyt dużo miejsca na nogi dla osób siedzących z tyłu. Mimo to było wystarczające dla dzieci. Główne różnice w porównaniu z modelem 500 z silnikiem spalinowym znajdowały się na desce rozdzielczej. Fiat wypełnił kokpit kolorowym wyświetlaczem, na którym wyświetlane były różne informacje o statusie pojazdu zbierane z komputera pokładowego.

Oprócz prędkości, wyświetlał zużycie energii, zasięg i stan akumulatora. Na centralnej konsoli, zamiast dźwigni zmiany biegów, 500e miało okrągły panel z czterema przyciskami do trybów jazdy. Mimo niewielkich rozmiarów, w pojeździe znalazły się nawet dwa uchwyty na kubki i uchwyt na telefon pomiędzy fotelami na podłodze. Na koniec, producent dumnie umieścił emblemat 500e na desce rozdzielczej przed pasażerem z boku.

Od momentu przekształcenia modelu 500 w pojazd elektryczny, Fiat wykorzystał przestrzeń pod maską do umieszczenia silnika elektrycznego o mocy 111 KM (113 PS), który napędzał przednie koła. Najbardziej imponującą cechą tego elektrycznego napędu była natychmiastowa moc 148 lb-ft (201 Nm), która poruszała pojazdem o wadze poniżej 3 000 lbs.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.