Fiat wprowadził model 500L Living jako największego członka rodziny modeli 500, jednak zbudowanego na innej platformie i zaprojektowanego z myślą o pomieszczeniu większej liczby osób niż jego mniejszy odpowiednik.
Kiedy Fiat ponownie wprowadził na rynek serię 500 w 2007 roku, samochód od razu stał się bestsellerem na całym świecie. Włoski producent był zadowolony i ostrożnie zaczął rozszerzać ofertę o nowe produkty, które dzieliły ten sam język designu z uroczym małym autem. Klienci jednak domagali się pojazdu, który naprawdę mógłby komfortowo pomieścić pięć osób. Zwykła 500-tka po prostu nie mogła tego zapewnić, ponieważ była zbyt mała. W związku z tym Fiat wprowadził 500L Living w 2013 roku, minivana opartego na tej samej platformie co Fiat Toro i Jeep Renegade.
Przód 500L Living przypominał linie jego mniejszego brata, jednak z zaokrąglonymi, cofniętymi reflektorami i szerszymi dolnymi lampami. Chromowana listwa z logo Fiata przekraczała przedni panel, a pod nią producent zamontował wąski górny wlot powietrza. W dolnym zderzaku znajdowała się dodatkowa, szersza kratka, która pomagała w chłodzeniu silnika.
Z profilu, pojazd z długim dachem i wysoką sylwetką z trzema oknami bocznymi nie był najpiękniejszym samochodem w ofercie Fiata. Z drugiej strony, obiecywał jasne, przestronne wnętrze. Producent ozdobił lekko wznoszącą się linię okien i słupki B i C elementami w kolorze fortepianowym. Dodatkowo, przyciemnione słupki D tworzyły, razem z tylną szybą, iluzję okna panoramicznego. Panele drzwiowe miały gumowe i chromowane wykończenia na dolnych krawędziach, chroniące pojazd przed drobnymi uderzeniami. Na koniec, z tyłu 500L Living miało zaokrąglone tylne światła otoczone chromowanymi detalami, które flankowały szeroką klapę bagażnika.
Wewnątrz klienci mogli znaleźć jasną kabinę. Fiat oferował również opcję szklanego dachu, co dodatkowo potęgowało poczucie przestronności. Z przodu, wysoko umiejscowione fotele miały wiele regulacji i oferowały wystarczająco miejsca na nogi dla pasażerów. Między nimi Fiat zamontował wąski środkowy panel, w którym znajdowały się dźwignia zmiany biegów i para uchwytów na kubki. Przed kierowcą znajdował się czytelnie zaaranżowany zestaw wskaźników z szerokimi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, wskaźnikami paliwa i temperatury cieczy chłodzącej oraz wyświetlaczem komputera pokładowego. Na szczycie centralnego panelu klienci mogli zainstalować ekran dotykowy do systemu multimedialnego. Z tyłu, 500L Living miało przesuwaną, dzieloną (60/40) kanapę. Producent zaprojektował pojazd w taki sposób, że po złożeniu tylnej kanapy, można było łatwo włożyć płaski pakunek z Ikei.
Na koniec, pod maską Fiat zamontował szeroki wybór silników o mocy od 85 PS (84 hp) do 120 PS (118 hp), połączonych z pięcio- lub sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi, które przekazywały moc na przednie koła.
Nowy Fiat 500L Living to doskonałe wyrażenie charakterystycznej pomysłowości Fiata w tworzeniu pojazdów, które upraszczają codzienne życie i sprawiają, że jest ono nieco bardziej radosne. Rodzinny charakter pojazdu zauważalny jest już od zewnątrz, gdzie zrezygnowano z ostrych krawędzi na rzecz „okrąglejszych” kształtów, co utrzymuje przyjazny i wesoły wygląd Fiata 500. Jednak wewnątrz nowego pojazdu kryje się wiele niespodzianek, które gwarantują wyjątkowy komfort, przestronność i pojemność ładunkową. Dlatego 500L to idealny pierwszy pojazd dla całej rodziny, model, który przyciąga szeroką gamę konsumentów dzięki połączeniu stylu, funkcjonalności i efektywności.
Fiat 500L Living pokazuje zdolność Fiata do projektowania i produkcji innowacyjnych pojazdów z maksymalną efektywnością przestrzenną. Nie jest przypadkiem, że nowy model jest liderem wśród średniej wielkości MPV pod względem proporcji między wymiarami zewnętrznymi a przestrzenią wewnętrzną, obejmującą zarówno kabinę pasażerską, jak i bagażnik. Z dodatkowym rzędem siedzeń, nowy pojazd jest najbardziej kompaktowym MPV typu '5 + 2′ w swojej kategorii: ma długość 435 cm, szerokość 178 cm i wysokość 167 cm. Mimo że jest o 20 cm krótszy od kombi segmentu C, Fiat 500L Living zapewnia wyjątkowy komfort, przestronność i pojemność ładunkową. Dzięki swoim kompaktowym wymiarom, nowy samochód gwarantuje zwrotność i praktyczność w miejskiej jeździe – parkowanie w ciasnych miejscach, płynne zmiany pasów, zwinność na zakrętach i w wąskich uliczkach – co czyni go wyjątkowym.
Prawda jest taka, że Fiat 500L Living nie można zaklasyfikować do tradycyjnego segmentu, ponieważ czerpie to, co najlepsze z różnych kategorii, reinterpretując je w celu zaoferowania wszystkiego w jednej odpowiedzi: urok 500, zwrotność i kompaktowość średniej wielkości samochodu, komfort i zawartość kombi segmentu C oraz przestronność i wszechstronność MPV. To składniki nowej magicznej formuły, która rozwija zarówno zwycięską formułę 500, ikony stylu oferującej ciągłe innowacje i wysoką jakość, jak i formułę 500L, która dodaje jeszcze więcej funkcjonalności do powyższych elementów.
Wnętrze jest zatem miejscem przyjaznym i bardzo przyjemnym, dzięki szerokiemu wyborowi kombinacji kolorystycznych, dedykowanym rozwiązaniom i ekskluzywnym akcesoriom, takim jak 6 opcji tapicerki wnętrza. Dla każdej wersji wyposażeniowej klienci mogą wybierać między dwoma specjalnymi materiałami: czarnym/czerwonym lub szarym/czarnym dla wersji Pop Star oraz szarym/szarym lub szarym/beżowym dla wersji Lounge. Na życzenie można również dostosować swojego 500L Living jeszcze bardziej, wybierając dwie eleganckie opcje tapicerki skórzanej (szara/szara lub szara/beżowa). W obu wersjach wyposażeniowych trzecia rząd siedzeń pokryty jest czarną tapicerką.
Kabina pasażerska jest wypełniona światłem dzięki szklanym dachom, które można obsługiwać elektrycznie i mają powierzchnię nie mniejszą niż 1,5 metra kwadratowego.
Ostatecznie nowy model jest łatwy do personalizacji z zewnątrz, oferując wybór 19 kolorów nadwozia, w tym 11 opcji dwukolorowych (czarny lub biały dach), oraz 15 różnych opcji felg aluminiowych lub stalowych w rozmiarach 16″ i 17″, co daje w sumie 282 możliwe kombinacje.
Przestrzeń
Fiat 500L Living wyróżnia się klasową pojemnością wnętrza i komfortem, a także oferuje innowacyjne konfiguracje siedzeń ułatwiające transport zarówno pasażerów, jak i ładunków. Aby zaspokoić najbardziej różnorodne potrzeby, nowy model dostępny jest w dwóch konfiguracjach: 5 miejsc (standardowo) lub 5+2 (na życzenie). W tym drugim przypadku dodatkowe dwa miejsca mogą komfortowo pomieścić dwóch pasażerów średniego wzrostu. Co więcej, dostęp do trzeciego rzędu ułatwia duża obramowanie drzwi i mechanizm 'jedną ręką’, który pozwala na całkowite złożenie siedzenia.
W konfiguracji 5-osobowej, dzięki modułowemu drugiemu rzędowi siedzeń, bagażnik ma minimalną pojemność 560 litrów (wszystkie siedzenia złożone do tyłu) i maksymalną pojemność 638 litrów (wszystkie siedzenia do przodu). Rząd siedzeń Fold&Tumble oraz siedzenie pasażera można również całkowicie złożyć. Oznacza to, że klient może uzyskać płaską powierzchnię ładunkową na całej długości kabiny pasażerskiej (2,60 metra), co zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej: jej objętość osiąga 1584 litry. I to nie wszystko. Dzięki systemowi 'Cargo Magic Space’, platforma ładunkowa może być również regulowana na trzech poziomach, oddzielając przedmioty delikatne od ciężkich, czyste od brudnych, bulky od małych. Bagażnik jest również wyposażony w kieszenie i haki, które umożliwiają transport dowolnego przedmiotu w całkowitym bezpieczeństwie i porządku.
W konfiguracji 5+2, Fiat 500L Living zachowuje swoją pojemność ładunkową wynoszącą 168 litrów, co jest powyżej średniej segmentu.
W sumie dostępnych jest ponad 6000 możliwych konfiguracji przestrzeni wnętrza, a także 22 schowki o różnych rozmiarach, a deska rozdzielcza została zaprojektowana w taki sposób, aby grupować panel wskaźników oraz główne sterowania urządzeniami audio i IT w dwóch odrębnych, ale sąsiadujących strefach. Kabina pasażerska jest przyjemnym miejscem do przebywania, co potwierdzają wymiary wnętrza: maksymalna szerokość w części przedniej wynosi 1456 mm (mierzone na ramionach), a wysokość od siedzenia do dachu to 1034 mm (w tylnej strefie wartości wynoszą odpowiednio 1387 mm i 993 mm).
Zakres możliwych regulacji siedzeń również przyczynia się do najwyższego komfortu na pokładzie. Siedzenia mogą być regulowane na każdej osi na 8 różnych sposobów, zaczynając od fotela kierowcy, który standardowo oferuje podłużną regulację i pochylane oparcie, a na życzenie może być podgrzewane elektrycznie oraz regulowane zarówno w wysokości, jak i w dole pleców. Fotel pasażera z przodu wyposażony jest w składany stół, oferujący praktyczną powierzchnię do odkładania codziennych przedmiotów, takich jak torba czy laptop. Tylne siedzenie oferuje tę samą wszechstronność. Posiada oparcie składane w proporcji 60/40, które można regulować wzdłużnie i oddzielnie w 12 pozycjach, z trzecim centralnym zagłówkiem i podłokietnikiem dostępnymi na życzenie.
Doświadczenie jazdy
Nowy 500L Living to samochód stworzony z myślą o chwilach relaksu i podróży w komfortowych warunkach, częściowo dzięki układowi zawieszenia – MacPherson z przodu, belka skrętna z tyłu – które zostały zaktualizowane, aby zapewnić maksymalną kontrolę i komfort.
W szczególności, 500L Living jest w stanie absorbować uderzenia z nierównych nawierzchni i ograniczać ruch ciała, a także charakteryzować się doskonałą szybkością reakcji na zmianę pasa. Ten wynik osiągnięto dzięki wprowadzeniu amortyzatorów „zależnych od częstotliwości” – specyficznych dla wersji 7-osobowej, bardziej narażonej na wpływ masy samochodu – które zmieniają tłumienie w zależności od warunków użytkowania:
wysokie tłumienie w warunkach niskiej częstotliwości (przechylenie, roll) w celu ograniczenia ruchu nadwozia, co zwiększa prowadzenie i bezpieczeństwo;
niskie tłumienie w wysokich częstotliwościach (drobne nierówności, szorstkie nawierzchnie itp.) w celu zwiększenia filtracji zawieszenia i optymalizacji poziomu komfortu.
Zawieszenie przednie o architekturze MacPherson posiada nową stabilizator, który cechuje się niezwykłą sztywnością skrętną, wykonany w technologii hollow, co zapewnia zwiększenie wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. Przedni wspornik również zaprojektowano tak, aby charakteryzował się wysoką sztywnością, aby uzyskać większy komfort akustyczny i zintegrować trzecią linię obciążeniową w celu poprawy zdolności absorpcji energii w przypadku zderzenia. Jedną z innowacji jest zastosowanie typu amortyzatora „split”, który przenosi obciążenia na nadwozie dwoma różnymi drogami, co poprawia filtrację drgań drogowych, akustykę i efektywność tłumienia.
Na koniec, tylne zawieszenie charakteryzuje się architekturą „belki skrętnej” z nowym, wysokim projektem sztywności skrętnej, który pozwala na usunięcie obciążenia z stabilizatora. Zastosowano również hydrauliczne tuleje w celu poprawy komfortu jazdy. Na koniec, tylne zawieszenie Fiata 500L zostało dodatkowo odchudzone poprzez zastosowanie pojedynczych amortyzatorów.
Opcje silnikowe
W chwili premiery, Fiat 500L Living będzie dostępny z jednym silnikiem benzynowym – 105 KM 0.9 TwinAir Turbo – oraz dwoma turbodieslami: 105 KM 1.6 MultiJet II i 85 KM 1.3 MultiJet II, ten ostatni również z robotyczną automatyczną skrzynią biegów Dualogic. Każdy z nich ma swoje różne cechy, które są w pełni wykorzystywane w połączeniu z 6- lub 5-biegowymi manualnymi skrzynniami biegów dla silników benzynowych i diesla odpowiednio.
Wśród nich wyróżnia się nowy 105 KM 1.6 MultiJet, który zapewnia radosną jazdę, dużą moc, niskie koszty eksploatacji i dłuższe interwały serwisowe. W ten sposób nowa wersja osiąga maksymalną prędkość 180 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 12,2 sekundy. To wszystko przy zmniejszonym zużyciu paliwa i emisji: dane z zatwierdzonego cyklu mieszanej wynoszą 4,5 litra/100 km i 117 g/km CO2. Aerodynamika, która ustanawia wzór dla segmentu – CX wynoszące 0,30 – przyczynia się do redukcji zużycia i emisji. Osiągnięto to dzięki skrupulatnej dbałości o formę i konfigurację samochodu jako całości.
Wyposażony w mały turbosprężarkę o stałej geometrii, zmiennoprzepływową pompę oleju oraz alternator ze „smart charge”, 105 KM 1.6 MultiJet w Fiacie 500L Living należy do drugiej generacji silników MultiJet, które zapewniają najlepszą w swojej kategorii oszczędność, ekologię i osiągi. Tajemnica jego wydajności tkwi w nowym systemie dostarczania paliwa z szybszymi wtryskiwaczami, które mogą wykonywać wiele wtrysków w szybkim tempie. Konkretniej, technologia zaworu serwo systemu MultiJet II z wyważonym tłokiem umożliwia mu zarządzanie do 8 wtryskami na cykl, co zapewnia większą prędkość, elastyczność i precyzję w różnych fazach działania.
Wtryskiwacz jest również prostszy i bardziej niezawodny, ponieważ jego konstrukcja jest mniej skomplikowana i zawiera o 40% mniej komponentów. Nowy typ wtryskiwacza otwiera drogę do nowych strategii skoncentrowanych na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego spalania, takich jak Kształtowanie Współczynnika Wtrysku, które polega na dwóch kolejnych wtryskach tak bliskich czasowo, że generują ciągły i modulowany profil dostarczania paliwa do cylindrów. Dzięki tej metodzie poprawiony zostaje proces spalania, co przekłada się na cichszą pracę oraz zmniejszenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Obecnie silniki MultiJet II całkowicie spełniają normę Euro 5 i jednocześnie stanowią znaczący krok w kierunku bardziej rygorystycznych poziomów regulacyjnych w przyszłości. Oczywiście w standardzie zawarty jest system Start&Stop, a silnik i skrzynia biegów wykorzystują olej o niskiej lepkości, aby zminimalizować tarcie.
Wreszcie, od jesieni 2013 roku Fiat 500L Living będzie wyposażony w innowacyjny silnik dwupaliwowy metanowy 0.9 TwinAir Turbo, który niedawno zdobył tytuł „Najlepszego Zielonego Silnika Roku 2013”, w jednej z dwunastu kategorii wchodzących w skład „Międzynarodowych Nagród Silnikowych Roku”. Już dostępny w modelach Panda i 500L, nowy „dwucylindrowy” łączy ekologiczne zalety metanu z mocą i przyjemnością z jazdy technologią TwinAir Turbo. Co potwierdza maksymalna moc 80 KM (59 kW) przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy zaledwie 2500 obr./min. To wszystko przy zmniejszonym poziomie emisji i zużycia paliwa: zarejestrowane wartości to 105 g/km CO2 i 14,2 kg metanu na 100 km (cykl mieszany).
Od ponad 15 lat grupa Fiat jest wiodącym europejskim producentem oryginalnego wyposażenia (OEM) dla pojazdów zasilanych metanem, oferującym najszerszy ekologiczną gamę z biopaliwem (metan/bensyna), co zaspokaja potrzeby szerokiej klienteli, w tym profesjonalistów w transporcie towarów: od 1997 roku Fiat sprzedał ponad 560 000 samochodów i pojazdów użytkowych Natural Power.
Na koniec warto wspomnieć, że oferta metanowa z pewnością przyczyniła się do wyników uznawanych w najnowszych badaniach JATO Dynamics, światowego lidera w dziedzinie doradztwa i badań motoryzacyjnych. W 2012 roku, po raz szósty z rzędu, Fiat okazał się marką, która odnotowała najniższy poziom emisji CO2 w Europie wśród najlepiej sprzedawanych marek motoryzacyjnych, z przeciętną wartością 119,8 g/km. I to nie wszystko. W ciągu ostatnich 5 lat Fiat zredukował swoje średnie emisje o 13%, co jest znacząco niższe niż cel 130 g/km ustalony przez Unię Europejską na 2015 rok.
Oferta (rynek włoski)
Fiat 500L Living dostępny jest w dwóch wersjach wyposażeniowych – Pop Star i Lounge – w konfiguracjach dla 5 lub 7 osób (opcjonalnie). Na zewnątrz, wersja Pop Star charakteryzuje się eleganckim chromowanym wykończeniem, lusterkami w kolorze nadwozia i osłonami kół o średnicy 16″. Wewnątrz, oprócz deski rozdzielczej w kolorze nadwozia, wersja Pop Star oferuje najczęściej poszukiwane wyposażenie standardowe w swojej kategorii: manualną klimatyzację, radio Uconnect, tempomat, centralny zamek zdalny i skórzaną kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na pokładzie, pojazd wyposażony jest w najnowocześniejsze technologie: 6 poduszek powietrznych, ESP, ESR i Hill Holder.
Dla bardziej wymagających klientów pod względem komfortu i technologii, najwyższa wersja wyposażeniowa Lounge dodaje: dwustrefową automatyczną klimatyzację, światła przeciwmgielne, deska rozdzielcza z eko-skórą, felgi aluminiowe o średnicy 16”, lusterka w kolorze nadwozia, czujnik zmierzchu i deszczu, elektryczne tylne szyby i szyby przyciemniane. Oprócz tego, dostępny tylko dla tej wersji, pakiet Loft, który obejmuje skórzane siedzenia, kamerę ParkView, czujniki parkowania z tyłu oraz radio z ekranem dotykowym 5” z Uconnect NAV.