Fiat 500L Trekking to przestronny i praktyczny pojazd, który zapewnia komfortowe miejsce dla pięciu osób oraz wystarczającą przestrzeń na ich bagaż, mieszczący nawet pięć walizek w swoim bagażniku o pojemności 400 litrów. Jego design charakteryzuje się dużymi przeszkleniami oraz podzielonymi słupkami przednimi, co zapewnia wyjątkową widoczność z niemal 360-stopniowym polem widzenia dla kierowcy. EuroNCAP doceniło funkcje bezpieczeństwa 500L, przyznając mu pięciogwiazdkową ocenę.
Oferowane są cztery wersje napędowe: dwa silniki benzynowe i dwa diesle. W ofercie silników benzynowych znajduje się 0.9-litrowy silnik TwinAir Turbo o mocy 105 KM oraz 1.4-litrowy silnik FIRE o mocy 95 KM. W przypadku wersji dieslowych dostępny jest silnik 1.3-litrowy o mocy 85 KM lub 1.6-litrowy o mocy 105 KM. Wszystkie silniki, z wyjątkiem 1.4-litrowego, są wyposażone w system Start & Stop.
Fiat wprowadza nowość w standardzie dla modelu 500L Trekking – system City Brake Control, zaprojektowany w celu zapobiegania lub minimalizowania uszkodzeń podczas kolizji przy niskich prędkościach. Dodatkowo samochód wyposażony jest w system Traction+, który emuluje działanie samoblokującego się dyferencjału, co pozwala na lepsze radzenie sobie na trudnym terenie przez pojazd z napędem na przednie koła.
Zewnętrzny design 500L Trekking emanuje sportowym i dynamicznym charakterem, z wyjątkowo zaprojektowanymi zderzakami, osłonami podwozia i matowymi wstawkami, a także zwiększoną wysokością zawieszenia, aby lepiej sprawdzał się w warunkach terenowych.
Pojazd jest o 10% wyższy niż standardowy 500L, co daje prześwit wynoszący 14,5 cm, i jest wyposażony w opony całoroczne M+S, aby zapewnić odpowiednią przyczepność w różnych sytuacjach.
W środku 500L Trekking oferuje wysoki poziom standardowego wyposażenia, w tym radio z 5-calowym ekranem dotykowym i Bluetooth. Istnieje wiele opcjonalnych ulepszeń wnętrza, obejmujących radio cyfrowe, nawigację satelitarną oraz premium system audio Beats.
Wnętrze 500L Trekking łączy funkcjonalność i elastyczność dzięki przesuwanym tylnym siedzeniom dzielonym w proporcjach 60/40, które pomieszczą trzech pasażerów. Sprytny system Fold & Tumble pozwala uzyskać płaską przestrzeń ładunkową od klapy bagażnika do przednich siedzeń, co umożliwia transport ładunków o długości do 2,4 m. Czujniki parkowania z tyłu są standardowym wyposażeniem.
Aby samochód oferował autentyczne włoskie doznania, podobnie jak inne wersje Fiat 500L, model 500L Trekking ma opcję wyposażenia w w pełni zintegrowaną ekspres do kawy umieszczony w konsoli centralnej. Wspólnie z firmą Lavazza, Fiat opracował specjalną platformę, która umożliwia zamontowanie ekspresu w kabinie pasażerskiej.
Ogólnie rzecz biorąc, Fiat 500L Trekking to stylowy, atrakcyjny i wszechstronny pojazd, łączący praktyczność, bezpieczeństwo i możliwości terenowe. Oferuje różne opcje personalizacji i akcesoria, aby spełnić indywidualne preferencje i zapewnić wyjątkowe wrażenia z jazdy.
Fiat 500L Trekking
Każdy dzień może przynieść nowe, nieznane terytoria, czekające na odkrycie. Jednak aby wyruszyć na ich poszukiwanie z ciekawością i zwinnością, potrzebny jest talent. Taki jak w nowym Fiat 500L Trekking, wolnym duchu z dwiema doskonale zintegrowanymi duszami, które codziennie uwielbiają się uzupełniać: jedna miejska, idealna do poruszania się po mieście, a druga bardziej przygodowa, doskonała na weekendowe przyjemności, które sprawiają, że życie jest warte przeżywania.
Wszechstronny charakter nowego Fiata 500L Trekking jest widoczny na pierwszy rzut oka: specjalnie zaprojektowane zderzaki, przedni i tylny osłony ochronne oraz podwyższone zawieszenie (+10% w porównaniu do 500L, co daje całkowity prześwit wynoszący 145 mm), co ułatwia pokonywanie trudnego terenu. Na zewnątrz znajdują się także liczne detale podkreślające styl, takie jak matowe wstawki na zderzakach i bocznych listwach, które doskonale komponują się z klamkami drzwi.
Fiat 500L Trekking to doskonały przykład włoskiego rzemiosła, to wysoce funkcjonalny samochód, który potrafi „rozmawiać” z użytkownikiem i oferować jakość, którą można docenić przez lata. Na przykład, jednym z jego szczególnych atutów jest obszerna przestrzeń wewnętrzna, uzyskana dzięki staraniom ograniczenia rozmiaru części mechanicznych, w wyniku współpracy projektantów i inżynierów. Architektura pojazdu generalnie opiera się na zasadzie „cab forward”, co oznacza zmniejszenie przodu nadwozia i maski, aby uzyskać więcej dostępnej przestrzeni wewnętrznej – zwłaszcza na wysokości talii i dachu – to przede wszystkim „empatyczna” natura designu 500L Trekking poprawia ogólną ergonomię samochodu. Nowy model może pochwalić się także obszernym widokiem na zewnątrz oraz największą jasnością w swojej klasie, dysponując największym dachem w swoim segmencie – 1,5 metra kwadratowego powierzchni szklanej – a słupki przedniej szyby zostały sprytnie podzielone i zwężone, aby oferować wyraźne korzyści w zakresie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.
Wewnątrz nowy, technologiczny materiał do tapicerki siedzeń i wykończeń posiada wstawki z ekologicznej skóry. Możesz wybierać spośród dwóch wyróżniających się kombinacji: szarego materiału magnesio z wstawkami ze skóry, aby uzyskać bardziej terenowy wygląd lub czarnego materiału z białymi wstawkami dla bardziej miejskiego stylu. Styl, który nigdy nie idzie na kompromis w zakresie funkcjonalności, dzięki m.in. panoramicznym szybom i oszklonym słupkom przedniej szyby, które zapewniają lepszą widoczność oraz praktyczne schowki na wszystkie niezbędne przedmioty. Fiat 500L Trekking pozwala także na pełne życie pasjami, dzięki doskonałej elastyczności: to oczywiste w licznych możliwych regulacjach siedzeń, takich jak składane oparcie siedzenia pasażera z przodu czy dzielone tylne siedzenia, które, dzięki funkcji fold&tumble, można złożyć na płasko, aby uzyskać równą przestrzeń ładunkową, wykorzystującą całą długość samochodu.
Na koniec, 500L Trekking dostępny jest w siedmiu ekscytujących kolorach nadwozia – Cappuccino Beż, Cinema Czerń, Moda Szarość, Gelato Biały, Toscana Zieleń, Amore Czerwień i nowy Sorrento Żółty – w połączeniu z czarnym lub białym dachem, co daje w sumie 17 kombinacji kolorystycznych.
Wolny duch
Właściciele 500L Trekking mogą płynnie przechodzić z miejskich ulic na bardziej przygodowe trasy za naciśnięciem przycisku, dzięki systemowi Traction+, innowacyjnemu systemowi kontroli, który zapewnia doskonałe osiągi w trudnych warunkach, takich jak śnieg czy śliskie nawierzchnie. Wolność użytkowania łączy się z wysokim poziomem bezpieczeństwa, znakomitą ochroną, która oprócz wszystkich zaawansowanych systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, wzbogacona jest o 'City Brake Control’, zaawansowane urządzenie, które wykrywa obecność przeszkód przed pojazdem i automatycznie hamuje, aby zapobiec kolizji.
System Traction+
Kluczową cechą nowego Fiata 500L Trekking jest Traction+, innowacyjny system kontroli (standardowy), który poprawia przyczepność na trudnym, śliskim terenie. Jest on tańszy i ma mniejsze emisje niż konwencjonalny napęd 4×4, co czyni go bardziej wydajnym przy codziennym użytkowaniu w terenie.
Nowy system Traction+ wykorzystuje zaawansowany sprzęt obecny w samochodach wyposażonych w ESC, ale jest znacznie więcej niż prostym rozszerzeniem podstawowego systemu. Jednostka sterująca wykorzystuje specjalne algorytmy do kontroli i zarządzania układem hamulcowym, aby elektronicznie symulować zachowanie samoblokującego się różnicowego elektromechanicznego. Oprogramowanie zoptymalizowane i fakt, że siła jest stosowana przez normalny (hydrauliczny) obwód hamulcowy, sprawiają, że działanie systemu jest bardziej progresywne niż w konwencjonalnych układach. Choć osiągi są łatwo porównywalne, system oferuje zaletę bycia znacznie lżejszym. System ten jest obsługiwany przyciskiem na desce rozdzielczej i może działać przy prędkościach do 30 km/h.
W warunkach zerowej lub niskiej przyczepności dowolnego koła napędowego, jednostka sterująca wykrywa poślizg koła napędowego i poleca układowi hydraulicznemu zastosowanie hamulców na kole z najmniejszą przyczepnością, przekazując moment obrotowy na koło, które ma najlepszą przyczepność na nawierzchni. Ułatwia to manewrowanie pojazdem, utrzymuje stabilność kierunkową i kontrolę oraz zapewnia najlepszą możliwą przyczepność nawet na bardzo trudnym terenie o słabej przyczepności.
Bezpieczeństwo
Fiat 500L Trekking jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w branży motoryzacyjnej. Aby zapewnić ochronę pasażerów, nowy 500L Trekking łączy nadwozie zaprojektowane zgodnie z najnowocześniejszymi kryteriami z aktywnymi i pasywnymi systemami bezpieczeństwa, które zapewniają optymalne osiągi, dzięki czemu cieszy się statusem najlepszego w swojej klasie. Konkretnie, nowy samochód ma strukturę komory bezpieczeństwa z podwójnymi słupkami z przodu, zaprojektowanymi zgodnie z aktualnymi regulacjami amerykańskimi w zakresie testów zderzeniowych i specyfikacji wymiarowych stosowanych materiałów.
Nowy 500L Trekking oferuje 6 poduszek powietrznych w standardzie (przednie, okna i boczne), przednie reflektory z technologią DRL (światła do jazdy dziennej) oraz światła przeciwmgielne z funkcją automatycznego dostosowywania do warunków, a także ABS z B.A.S. (system wspomagania hamowania) i zaawansowany ESC (elektroniczna kontrola stabilności). Co więcej, na życzenie samochód może być wyposażony w nową kamerę ParkView do tyłu. To urządzenie oferuje szerokokątny widok obszaru bezpośrednio za pojazdem na ekranie systemu nawigacyjnego, co pozwala kierowcy na cofanie z większym spokojem.
Na życzenie Fiat 500L Trekking może być wyposażony w system „City Brake Control”, który niedawno zdobył prestiżową nagrodę 'Euro NCAP Advanced 2013′.
Zaprojektowany, aby pomóc w poruszaniu się w miejskim ruchu i aktywny przy prędkościach poniżej 30 km/h, urządzenie City Brake Control – w zależności od niektórych parametrów, takich jak dynamika pojazdu, kąt skrętu, pozycja i nacisk na pedał gazu – może całkowicie uniknąć kolizji („Unikanie Kolizji”) lub zminimalizować konsekwencje potencjalnej kolizji („Minimalizacja Kolizji”). Ponadto, zaawansowane urządzenie w Fiacie 500L Trekking obejmuje trzy funkcje: Automatyczne Hamowanie Awaryjne (AEB), Prefill oraz Wspomaganie Hamowania. AEB, z szacunkiem dla życzeń kierowcy i pozostawiając pełną kontrolę nad samochodem w jego rękach, aktywuje hamowanie awaryjne, gdy uderzenie wydaje się nieuchronne, a kierowca nie zdążył zareagować, przewidując jego reakcję. Funkcja „Prefill” z kolei wstępnie napełnia układ hamulcowy, zapewniając szybszą reakcję zarówno wtedy, gdy interweniuje Automatyczne Hamowanie Awaryjne, jak i gdy kierowca hamuje. Wspomaganie Hamowania, ostatnia funkcja, identyfikuje sytuacje awaryjne i, jeśli kolizja jest nieuchronna, system staje się bardziej czuły, zwiększając moc hamowania, co pozwala na skrócenie drogi hamowania.
Opcje silnikowe
Nowy Fiat 500L Trekking jest dostępny, w zależności od rynku, z silnikami 95 KM 1.4 16v, 105 KM 0.9 TwinAir Turbo oraz 105 KM 1.6 MultiJet II i 85 KM 1.3 MultiJet II turbo diesel (również z przekładnią Dualogic). Konkretnie, do napędu 500L Trekking w każdych warunkach drogowych, zarówno w mieście, jak i poza nim, potrzebny jest znakomity silnik 105 KM 1.6 MultiJet II turbo diesel, który zapewnia mnóstwo zabawy, znakomity zasięg, niskie koszty eksploatacji oraz zmniejszoną częstotliwość serwisowania. Z tym silnikiem nowa wersja osiąga prędkość maksymalną 175 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 12 sekund. Wszystko to przy zmniejszonym zużyciu paliwa i poziomie emisji: dane z rejestracji na cyklu połączenia wyniosły 4,7 litra/100 km oraz 122 g/km CO2.
Doskonałe osiągi gwarantowane są również w nowym połączeniu silnika 85 KM 1.3 MultiJet z 5-biegową zrobotyzowaną skrzynią biegów Dualogic, która w porównaniu z tym samym silnikiem z manualną skrzynią biegów poprawia zużycie paliwa i poziom emisji: zredukowane z 4,3 l/100 km do 4,2 l/100 km (cykl połączenia) oraz z 114 g/km do 109 g/km.
Oba silniki turbo diesel w Fiacie 500L Trekking należą do drugiej generacji silników MultiJet, które oferują oszczędność paliwa, przyjazność dla środowiska oraz osiągi w swojej klasie.
Zbudowane z małym turbodoładowaniem – o stałej geometrii w 1.6 i zmiennej w 1.3 – pompa olejowa o zmiennej wydajności i alternator z „inteligentnym ładowaniem”, oba silniki mają nowy system zasilania paliwem z szybkimi wtryskiwaczami, które potrafią wykonać wiele wtrysków w szybkim następstwie. W szczególności system może teraz wykonać główny modulowany wtrysk paliwa w kilku wyraźnych fazach i przewidzieć te, które nastąpią. Zawór serwo systemu MultiJet II z zrównoważonym tłokiem umożliwia zarządzanie do 8 wtryskami na cykl, oferując większą prędkość, elastyczność oraz precyzję w różnych fazach działania. Wtryskiwacz jest także prostszy i bardziej niezawodny, ponieważ jego konstrukcja jest mniej skomplikowana i ma o 40% mniej komponentów. Ten nowy typ wtryskiwacza otwiera drzwi do nowych strategii, które koncentrują się na optymalizacji coraz bardziej zaawansowanego spalania, takich jak Kształtowanie Tempa Wtrysku, które polega na dwóch kolejnych wtryskach tak bliskich w czasie, aby generować ciągły i modulowany profil zasilania paliwem do cylindrów. Dzięki tej metodzie poprawia się proces spalania, co przynosi korzyści w postaci cichszej pracy oraz zmniejsza emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Obecnie silniki MultiJet II w pełni spełniają normę Euro 5, a jednocześnie stanowią zdecydowany krok w kierunku ściślejszych regulacji w przyszłości. Oczywiście system Start&Stop jest w standardzie, natomiast silnik i skrzynia biegów korzystają z oleju smarowego o niskiej lepkości, aby zminimalizować tarcie.
Zakres
Nowy 500L Trekking oferuje szeroki wybór standardowego i opcjonalnego wyposażenia, w zależności od rynku. W Włoszech, na przykład, wyposażenie standardowe obejmuje: system Traction+, 6 poduszek powietrznych (przednie, okna i boczne), ABS z EBD, przednie reflektory z DRL (światła do jazdy dziennej), czujnik deszczu oraz system ESC z funkcjami ASR, Hill Holder, MSR, DST i ERM. Dla maksymalnego komfortu w standardzie znajdują się również: automatyczna klimatyzacja, przednie i tylne elektryczne szyby, regulowany w wysokości i głębokości zespół kierowniczy, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive z funkcją City, regulowane w wysokości siedzenie kierowcy, centralny zamek oraz pilot do otwierania drzwi.
Standardem w Fiacie 500L Trekking jest również przesuwane dzielone (40/60) tylne siedzenie dla 3 pasażerów, które można zamknąć za pomocą funkcji „Fold&Tumble System”, praktyczne schowki na desce rozdzielczej oraz użyteczna regulowana wysokość platformy ładunkowej. Na koniec warto przyjrzeć się trzem interesującym i wartościowym elementom wyposażenia: nowej kamerze ParkView do tyłu, innowacyjnym radiu CD/MP3 UConnect z ekranem dotykowym 5″ – także z funkcją nawigacji – oraz zaawansowanym systemie audio Beats Hi-Fi o mocy 520 watów. Na koniec, istnieje szeroka gama unikalnych, ekskluzywnych akcesoriów, które pozwalają na dalsze personalizowanie pojazdu.
W końcu, 500L Trekking wymaga, aby dostępne były produkty finansowe, które mogą dostosować się do wymagań każdego europejskiego rynku, w tym '500LWays’: to seria kombinacji, które gwarantują konsumentom jasny dostęp do produktu, dzięki ograniczonym miesięcznym płatnościom, opóźnieniu płatności pierwszej raty oraz, na koniec, wydłużonej gwarancji.
Ekskluzywne akcesoria Mopar? aby uczynić Twój Fiat 500L Trekking bardziej 'moparized’
Po stworzeniu ponad 140 specyficznych akcesoriów dla modelu 500L – samochodu Fiat Group Automobiles z największą ilością dostępnych akcesoriów – obecnie marka Mopar poszerza swoją ofertę o serię ekskluzywnych produktów dedykowanych Fiatowi 500L Trekking. Nowe przedmioty doskonale wpisują się w techniczne i stylistyczne cechy 500L, umożliwiając najszerszą i najbardziej kompletną gamę opcji personalizacji. Na przykład cztery nowe zestawy naklejek do aplikacji na nadwoziu, które sprawią, że Twój samochód stanie się jeszcze bardziej unikalny. Podobnie nowa listwa o satynowym wykończeniu na masce może być dopasowana do wyrafinowanych chromowanych elementów modelu. Dostępne są także nowe dywaniki o eleganckim wykończeniu oraz oryginalne felgi aluminiowe malowane w kolorze brunex szarym.