2013 Jaguar XJR (X351)

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2013 Jaguar XJR (X351)

Przejdź do galerii zdjęć2013 Jaguar XJR (X351)

Jaguar zaprezentował wersję R swojego flagowego modelu, XJ, w 2013 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku, co było wyraźnym atakiem na inne luksusowe sedany o wysokiej mocy dostępne na rynku.

Kiedy brytyjska marka wprowadziła na rynek generację X351 swojego flagowego modelu XJ w 2009 roku, zaskoczyła swoich stałych klientów. Nowy luksusowy sedan miał całkowicie nowy język designu i wydawało się, że jego celem są młodsi nabywcy. Jednak Jaguar wiedział również, że ten nowy typ klienta poszukuje większej mocy pod maską oraz więcej technologii we wnętrzu. W ten sposób, w 2013 roku, na światło dzienne wyszedł model XJR, udowadniając, że stara kotka wciąż ma to, co potrzeba, aby zetrzeć swoje tylne opony.

Na zewnątrz nowa wersja charakteryzowała się bardziej agresywnym przodem, z czarną siatkową kratką zdobioną czerwono-zielonym znakiem wersji R Jaguara. Ponadto przedni zderzak miał przeprojektowany dolny zderzak z lip spoilerem oraz dużymi wlotami, które chłodziły hamulce. Na masce producent dodał dwa funkcjonalne wloty powietrza, a z tyłu samochodu spoiler ozdabiał pokrywę bagażnika, a cztery wydechy informowały innych kierowców, że to nie jest zwykły XJ.

Wnętrze wzbogacono o wzmocnione przednie fotele oraz kanapę dla trzech osób z tyłu, chociaż tak naprawdę tylko dwa miejsca mogły być używane ze względu na wysoki tunel środkowy. Kierowcy mogli cieszyć się grubym kołem kierownicy ozdobionym znakiem R umieszczonym na dolnym ramieniu. Ponieważ XJR był wyjątkowy, Jaguar dodał aluminiowe pedały, co jeszcze bardziej podkreślało sportowy charakter pojazdu.

Ale to, co czyniło XJR naprawdę wyjątkowym, to jego silnik. W odróżnieniu od reszty gamy, pod maską tej wersji znajdował się doładowany, pięciolitrowy silnik V8, który generował moc 542 koni (550 KM). Cała ta moc trafiała na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.

Pierwszy model 'R’ w najnowszej generacji serii XJ, a także najnowszy z długiej linii luksusowych, wysokowydajnych sportowych sedanów Jaguar, XJR, wprowadza specjalnie zaprojektowane podwozie i aerodynamiczne udoskonalenia, tworząc najbardziej skoncentrowanego, zwinnego i reaktywnego członka rodziny XJ.

„XJR to flagowy model XJ i cieszę się, że został przywrócony do naszej oferty. To luksusowy supersamochód, który ma również bardzo celowy wygląd. Ten samochód zaskoczy, nie ma co do tego wątpliwości.” Ian Callum, Dyrektor ds. Projektowania, Jaguar

Płynna moc pochodzi z silnika V8 o pojemności 5.0 litra z doładowaniem, który oferuje 550KM i 680Nm. Subtelne akcenty stylizacji zewnętrznej, które również optymalizują przepływ powietrza wokół samochodu, nadają Jaguarowi XJR wyraźnie asertywny wygląd. Przedni splitter, specjalne wloty powietrza na masce i podwójne końcówki wydechu podkreślają stealthowy, lecz celowy charakter auta.

W połączeniu z ośmiobiegową skrzynią biegów, która rozszerza możliwości samochodu, XJR potrafi przyspieszyć od zera do 60 mph w 4.4 sekundy (0-100 km/h w 4.6 sekundy) oraz osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 174 mph (280 km/h).

Unikalne 20-calowe lekkie, kutę felgi 'Farallon’ są pokryte specjalnie opracowaną gumą Pirelli, nadając Jaguarowi XJR muskularną sylwetkę oraz zwiększając przyczepność i stabilność. W połączeniu z technologią opon, zastosowano również dostosowane amortyzatory i stawki sprężyn, co optymalizuje prowadzenie i stabilność samochodu podczas jazdy z większą prędkością oraz zwiększa poczucie łączności z nawierzchnią, oferując kontrolowaną, elastyczną jazdę, która jednocześnie zachowuje oczekiwany komfort jazdy Jaguara XJ.

Ustawienia aktywnego elektronicznego dyferencjału i systemu Dynamic Stability Control zostały skalibrowane, aby umożliwić entuzjastycznym kierowcom maksymalne wykorzystanie ogromnego potencjału wydajności XJR. Dodatkowo, hydraulika i kalibracja układu kierowniczego zostały zaprojektowane w celu poprawy odczucia kierowania, reakcji i informacji zwrotnej w każdych warunkach jazdy.

Dynamiczne zamiary samochodu podkreślają zastosowane materiały w jego wnętrzu. Obejmuje to opcjonalną skórę semi-anilinową i fornir w wersji włókna węglowego lub fortepianowej czerni. Dodatkowym unikalnym akcentem jest możliwość wyboru kontrastowego koloru przeszyć, co podkreśla projekt przednich i tylnych siedzeń.

„XJR to sportowy szczyt serii XJ. Samochód został dynamicznie skonfigurowany od samego początku, aby dostarczać oszałamiających osiągów, jednocześnie zachowując luksus i komfort, które są wspólne dla całej serii XJ. XJR ma wszystkie możliwości, jakich można oczekiwać od luksusowego sedana o wysokich osiągach.” Andrew Dobson, Główny Inżynier Programu, Jaguar XJR

5.0-litrowy silnik V8 z doładowaniem

XJR wyposażony jest w uznawany silnik V8 o pojemności 5.0 litrów w najbardziej wydajnej wersji, współpracujący z responsywnym systemem ośmiobiegowej skrzyni biegów. Ta całkowicie nowa kombinacja zapewnia wyjątkowe połączenie czystej wydajności, zaangażowania kierowcy i niespotykanych poziomów kontroli.

„Wyzwanie związane z rozwojem układu napędowego tego samochodu polegało na tym, aby dopasować go do charakterystyki całego pojazdu. Musiał mieć odpowiednią finezję do użytkowania w mieście, jednocześnie oferując wszystkie potrzebne osiągi wszędzie indziej, bez bycia przytłaczającym. W XJR osiągnęliśmy ten balans.” Ron Lee, Dyrektor ds. Inżynierii Układów Napędowych, Jaguar

Zastosowany całkowicie aluminiowy silnik czterozaworowy nie tylko zapewnia ekscytujące osiągi, ale również znakomitą efektywność dzięki technologiom takim jak bezpośredni wtrysk kierowany strumieniem (SGDI) i niezależne zmienne ustawienie wałków rozrządu (DIVCT).

Stosunkowo lekki blok silnika wykonany w technologii odlewania pod ciśnieniem z aluminium jest wzmocniony żeliwnymi wkładkami oraz skrzyżowanymi korkami łożyskowymi, co zapewnia finezję odpowiadającą jego mocy. Głowice cylindrów z czterema zaworami są wykonane z recyklingowanego aluminium, a pomiędzy nimi znajduje się podwójny sprężarkowy Roots typu, zasilany przez dwa intercoolery, które posiadają własny obieg chłodzenia wodą, aby obniżyć temperaturę sprężonego powietrza, optymalizując w ten sposób moc i efektywność.

Wynik to przyspieszenie od 0 do 60 mph w 4.4 sekundy (0-100 km/h w 4.6 sekundy) oraz elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 174 mph (280 km/h).

Ośmiobiegowa skrzynia biegów

Maksymalizując korzyści z kalibracji silnika, zastosowano automatyczną skrzynię biegów ośmiobiegową, która została stworzona na podstawie doświadczeń z rozwoju wysokowydajnego modelu XFR-S. Ten system skrzyni biegów podkreśla sportowy charakter Jaguara XJR, jednocześnie utrzymując stabilność samochodu w miastach i w warunkach niskich prędkości.

W trybie automatycznym skrzynia może wykrywać sposób, w jaki samochód jest prowadzony, monitorując przyspieszenie, hamowanie, siły boczne, aktywność pedałów gazu i hamulca, obciążenie drogi oraz prośbę o kickdown. W przypadku wykrycia bardziej entuzjastycznego stylu jazdy, skrzynia automatycznie uczyni zmiany biegów bardziej agresywnymi i przesunie punkt zmiany biegu wyżej w zakresie obrotów. Pojazd wyposażony jest również w łopatki do zmiany biegów umieszczone na kole kierownicy, co zapewnia kierowcy większą kontrolę.

Rozpoznawanie zakrętów wykrywa, gdy samochód przechodzi przez zakręt, a skrzynia utrzymuje odpowiedni bieg na wyjściu. Skrzynia również wykrywa, gdy samochód wykonuje szereg manewrów wyprzedzania, które wymagają szybkiej zmiany pozycji pedału gazu, i zamiast zmieniać bieg wyżej, pozostaje na niższym biegu, gotowa do następnego przyspieszenia.

Ośmiobiegowa skrzynia biegów pozwala również na standardowe wyposażenie XJR w inteligentny system Stop/Start Jaguara. Automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód się zatrzymuje i naciska się pedał hamulca. Po zwolnieniu hamulca, system uruchamia silnik w czasie krótszym, niż potrzeba, aby stopa kierowcy przeszła na pedał gazu.

System podwójnego solenoidu pozwala na funkcjonalność „zmiany zdania”, przywracając silnik do prędkości nawet w trakcie fazy rozruchu, jeśli na przykład samochód zbliża się do skrzyżowania, a kierowca dostrzega możliwość włączenia się do ruchu.

Dynamika

„XJR oferuje większą precyzję kierowania, wyższy poziom kontroli oraz zwiększoną stabilność przy wysokich prędkościach, przy minimalnym wpływie na finezję. Wzrost mocy i momentu obrotowego sprawia, że ten samochód osiąga naprawdę bezwysiłkowe, płynne osiągi.” Mike Cross, Główny Inżynier, Integracja Pojazdów, Jaguar

Dynamiczne cechy Jaguara XJR zostały wzbogacone przez rozwój inżynieryjny XFR-S, co zaowocowało niezwykle zwinnym, responsywnym i angażującym luksusowym supersedanem.

Zarówno przednie, jak i tylne układy zawieszenia zostały starannie dostrojone w centrum testowym Jaguara w legendarnym Nurburgringu, na wysokoprędkościowym torze Rockingham w Anglii, na drogach wokół centrum badań i rozwoju w Gaydon oraz w północnej Walii.

Aby osiągnąć maksymalne korzyści z zawieszenia, XJR wyposażono w nowe, lekkie, kutę felgi 'Farallon’ o średnicy 20 cali. Opony, opracowane we współpracy z Pirelli, mają rozmiary 265/35 z przodu i 295/30 z tyłu i zostały dobrane, aby zapewnić optymalną przyczepność w zakrętach, trakcji i stabilności w szerokim zakresie prędkości oraz parametrów wydajności. Różnica między szerokością obręczy felgi a oponą powoduje wstępne obciążenie boku opony, poprawiając prowadzenie i reakcję kierownicy, nie wpływając negatywnie na komfort. Zwiększone korzyści uzyskano również dzięki zastosowaniu zaworów zaprojektowanych dla modelu F-Type.

W harmonii z zawieszeniem, kołami i oponami pracują elektroniczne programy kontrolujące systemy Adaptive Dynamics, aktywny elektroniczny dyferencjał i Dynamic Stability Control.

System Adaptive Dynamics Jaguara aktywnie kontroluje pionowe ruchy nadwozia, przechyły i zmiany kątów dzięki zastosowaniu amortyzatorów o zmiennej długości. System monitoruje wejścia kierowcy i warunki drogowe, dostosowując stawki amortyzacji do 500 razy na sekundę, aby zoptymalizować stabilność i zwinność. Wybór trybu dynamicznego przez kierowcę oferuje lepszą kontrolę nad nadwoziem, przesuwając stawki amortyzacji do twardszego końca dostępnego zakresu.

Aktywny elektroniczny dyferencjał Jaguara – który może zastosować pełny moment blokady prawie natychmiast, gdy jest to konieczne – został skalibrowany w celu wykorzystania wysokich poziomów przyczepności oferowanych przez szerokie tylne opony, bardziej precyzyjnie kontrolowane zawieszenie oraz moc silnika. Pracując równolegle z dyferencjałem, ustawienie 'Trac DSC’ systemu Dynamic Stability Control teraz oferuje entuzjastycznemu kierowcy większą możliwość eksploracji granic osiągów, jednocześnie zapewniając dyskretną sieć bezpieczeństwa.

zapewniając równocześnie pewność, system hamulcowy Jaguar High Performance, który oferuje niezrównane połączenie mocy, stabilności i precyzyjnej modulacji. Tarcze hamulcowe 380 mm z przodu i 376 mm z tyłu są wentylowane wewnętrznie, zapewniając pewną, powtarzalną moc hamowania.

Projekt

„Zespół projektowy chciał stworzyć graficzne połączenie z osiągami tego samochodu, a także dostarczyć optymalną równowagę aerodynamicznego docisku z przodu i z tyłu. Stąd chromowane wloty w przednim zderzaku stały się 'elementem charakterystycznym’ modeli 'R’, działając jako wizualne odzwierciedlenie podwójnych sprężarek samochodu, podczas gdy przednie aero splittery są uzupełnione tylnym spojlerem. Bardzo podnieśliśmy wizualną zawartość XJR w porównaniu do jego poprzedników; to tam, gdzie nasi klienci teraz tego oczekują.” Wayne Burgess, Dyrektor Studia, Jaguar Design

Odzwierciedlając zmiany wewnętrzne, wygląd Jaguara XJR został subtelnie zmodyfikowany, aby umożliwić samochodowi osiągnięcie pełnego potencjału.

Boczne progi w specyfikacji 'R’, unikalne dla XJR, tworzą wyraźny punkt przełamania między nadwoziem a nawierzchnią drogi, aby jak najdłużej utrzymać przepływ powietrza przywiązanym do boków samochodu.

Zmniejszono również tylny docisk poprzez montaż spojlera na klapie bagażnika, aby zarządzać przepływem powietrza z górnej tylnej powierzchni samochodu, podczas gdy specjalne wloty powietrza 'R’ pomagają w aerodynamice i chłodzeniu silnika.

Lekka, pięcioramienna, kutę felga Farallon nadaje XJR celowy, szeroki wygląd i dostępna jest standardowo w wykończeniach Sparkle silver lub Technical grey. Asertywny wygląd Jaguara XJR jest dodatkowo podkreślony grillem Sport pack z chromowanym wykończeniem i czarną siatką.

Klienci XJR mogą wybierać z palety dziesięciu kolorów: Polaris White, Ebony, Ultimate Black, Stratus Grey, Lunar Grey, Rhodium Silver, Cashmere, Caviar, Carnelian Red i Black Amethyst.

Ta paleta kolorów jest uzupełniona we wnętrzu Jaguara XJR unikalną kombinacją barw. Obszycia w skórze Jet dostępne są z wyborem wstawków w kolorach Ivory, London Tan lub Red Zone na powierzchni siedzeń. Siedzenia same są tłoczone znakiem 'R’ i mogą być wykończone wyborem przeszyć w kolorze Czerwonym lub London Tan. Podsuwnica w skórach Jet jest standardowa, a opcjonalnie dostępna jest skórzana podsuwnica w Jet, aby uzupełnić wnętrze XJR.

XJR standardowo wyposażony jest w system dźwiękowy typu surround o mocy 380 W z 12 głośnikami od brytyjskiego specjalisty audio Meridian. Uznawany przez audiofilów za lidera w reprodukcji dźwięku i wierności, system wykorzystuje cyfrowe przetwarzanie sygnału, aby stworzyć dźwięk, który nie ma sobie równych. Opcjonalny system 825 W z 18 głośnikami oferuje autorską technologię Meridian Trifield, która umieszcza każdego pasażera w centrum ich własnego idealnie skupionego pola dźwiękowego.

Specyfikacja techniczna Jaguara XJR

5.0 SC V8 8AT (550 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5000 Cm3
Moc405 Kw @ 6500 Rpm
550 Hp @ 6500 Rpm
543 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy502 Lb-Ft @ 2500-5500 Rpm
681 Nm @ 2500-5500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna174 Mph (280 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna Transmission
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/35 R20 || 295/30 R20
Długość206.8 In (5253 Mm)
Szerokość74.8 In (1900 Mm)
Wysokość57.4 In (1458 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)64/63.1 In (1
Rozstaw osi124.3 In (3157 Mm)
Prześwit5 In (127 Mm)
Pojemność bagażnika18.4 Cuft (521 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4145 Lbs (1880 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5225 Lbs (2370 Kg)
Spalanie miasto13.9 Mpg Us (16.9 L/100Km)
Spalanie trasa27.4 Mpg Us (8.6 L/100Km)
Średnie spalanie20.3 Mpg Us (11.6 L/100Km)
Emisja CO2270 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.