Więcej niż rok po wprowadzeniu drugiej generacji modelu cee’d w styczniu 2014 roku, koreański producent samochodów zaprezentował sportowo wyglądającego pro_cee’da.
Podczas gdy inni producenci samochodów zaczęli rezygnować z kompaktowych hatchbacków trzydrzwiowych, Kia kontynuowała swoją przygodę z modelem pro_cee’d. Choć ten model oparty był na tej samej platformie co cee’d, charakteryzował się zupełnie inną, sportową stylistyką, która była bardziej atrakcyjna dla młodszych pokoleń.
Większość trzydrzwiowych wersji europejskich hatchbacków była zasadniczo tymi samymi pojazdami, tylko z mniejszą liczbą drzwi. Kia natomiast wybrała inną drogę. Stworzyła nowy przód, w którym reflektory przypominały te z pięciodrzwiowej wersji. Jednakże, grill był zdecydowanie węższy i szerszy. Dzięki temu samochód wyglądał sportowo. Dodatkowo, dolny zderzak miał szerszy grill i prostokątne światła przeciwmgielne, zamiast okrągłych, które zamontowano w jego „rodzeństwie”, czyli pięciodrzwiowym hatchbacku i wersji SW. Z profilu, wznosząca się linia dachu i dolna szyba nadawały pojazdowi dynamiczny wygląd. Na koniec, z tyłu, pochylona ku przodowi klapa bagażnika i światła tylne były charakterystyczne dla tego sportowego pojazdu.
Wnętrze samochodu nawiązywało do jego wyglądu zewnętrznego, oferując wzmocnione przednie siedzenia oraz przyjazny dla kierowcy kokpit. Jednak w tyle brakowało miejsca dla więcej niż dwóch dorosłych osób, co było wystarczające jedynie na krótkie przejażdżki. Mimo to, Kia nie zrezygnowała z praktyczności i wyposażyła model w dzieloną, składana kanapę, która zwiększała przestrzeń bagażową, mogącą wynosić od standardowych 380 litrów (13,4 stopy sześciennej) do 1,225 litrów (43,2 stopy sześciennej).
W 2013 roku Europejczycy wciąż byli bardzo zainteresowani silnikami turbodiesel, dlatego Kia oferowała pro_cee’da z trzema jednostkami napędowymi tego typu do wyboru oraz trzema wersjami z silnikami benzynowymi.
Nowa Kia pro_cee’d dołącza do hatchbacka cee’d i kombi cee’d Sportswagon jako trzeci model w najnowszej generacji rodziny cee’d i od lata 2013 roku będzie dostępna z pierwszym w ofercie Kia modelem o sportowym zacięciu – Kia pro_cee’d GT.
Stylowy, nowy hatchback w wersji trzydrzwiowej oferowany jest w dwóch wersjach wyposażeniowych – 'S’ i 'SE’, które są nowe i unikalne dla modelu pro_cee’d. Wersja 'S’ ma bardzo bogate wyposażenie, podczas gdy 'SE’ dodaje wiele luksusowych i komfortowych funkcji, zazwyczaj zarezerwowanych dla znacznie droższych samochodów.
Nowa linia pro_cee’d oferuje dwa silniki – benzynowy 1.6 GDi i turbodiesel 1.6 CRDi z systemem Inteligentny Stop & Go (ISG) – oba dostępne w każdej wersji wyposażeniowej. Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest standardem w całej gamie, a sześciobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa (DCT) Kia jest również dostępna w wersji 1.6 GDi 'SE’.
ZEWNETRZNY
Nowa pro_cee’d jest dłuższa i niższa niż poprzednia generacja, a jej wygląd najbardziej emocjonalnie nawiązuje do stylu Kia. Została zaprojektowana tak, aby z każdej perspektywy, każdej linii i krzywej pokazywać sportowe osiągi i dynamikę.
„Nowa Kia pro_cee’d to prawdziwy projekt z czystą kartą,” mówi Peter Schreyer, prezydent i dyrektor ds. wzornictwa w Kia Motors Corporation. „Dzięki charakterystycznej formie, dynamicznej proporcji, muskularnemu wyglądowi i sportowym linii, ten 'coupe’ podąża zupełnie inną drogą wizualną niż cee’d. To zupełnie inny samochód na każdym poziomie.”
Z wyjątkiem przedniej struktury nadwozia, kilka głównych części nadwozia – dach, boki nadwozia i tylna część – zostało przeprojektowanych w porównaniu do obecnego cee’d. Wprowadzono struktury pierścieniowe na słupkach centralnych i w obszarze otwierania bagażnika, aby zapewnić sztywność i bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Nowa pro_cee’d ma te same wymiary zewnętrzne co obecny cee’d, z wyjątkiem wysokości – nowa pro_cee’d jest o 40 mm niższa niż pięciodrzwiowy brat.
Nowa pro_cee’d wyróżnia się unikalnym przednim designem w porównaniu do pokrewnych modeli. Przednie światła przeciwmgielne są wkomponowane w nową warstwową konstrukcję, a dolny zderzak ma bardziej opływowy kształt z ciemnymi chromowanymi akcentami. Lakierowane na czarno 'tiger nose’ atrapy chłodnicy są nieco węższe i połączone z reflektorami za pomocą ciemnych chromowanych przedłużeń, co nadaje samochodowi bardziej agresywny wygląd, który dodatkowo podkreślają efektowne LED-owe światła dzienne, dostępne we wszystkich wersjach.
Drzwi przednie są o 270 mm dłuższe (1,410 mm) niż w cee’d, co poprawia dostęp do tyłu oraz harmonizuje z pochyloną linią boczną i wąskim przeszklonym obszarem, obniżoną linią dachu oraz chromowanymi ramkami okien, nadając nowej pro_cee’d smukły profil boczny.
Jak w poprzedniej generacji, tył pro_cee’d charakteryzuje się stromo nachyloną tylną szybą i kulistymi lampami, które znajdują się na szerokich barkach. Czarna listwa zderzaka dolnego z zestawem zintegrowanych lamp i odblasków nadaje tyłowi mocniejszy wygląd. LED-owe światła tylne tworzą silną obecność nocą, dzięki unikalnemu U-kształtnemu wzorowi oświetlenia.
WNĘTRZE
Sportowy wygląd zewnętrzny znajduje swoje odzwierciedlenie we wnętrzu, z układem panelu sterowania skupionym na kierowcy oraz nowoczesnymi, premium wykończeniami takimi jak ciemne wykończenie materiałowe, czarna podsufitka, piano black wykończenie deski rozdzielczej oraz subtelne chromowane akcenty na uchwytach drzwi, wskaźnikach i kratkach wentylacyjnych.
Pięcioosobowe wnętrze zaprojektowane zostało w sposób jak najbardziej ergonomiczny, z wygodnym dostępem do wszystkich przycisków i kontrolerów rozrywki dla kierowcy i pasażerów. Praktyczność poprawiona została w porównaniu do ostatniej generacji. Pojemność bagażnika wzrosła o 40 litrów do 380 litrów – tyle samo, co w pięciodrzwiowym cee’d – i o 15 litrów do 1,225 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach w proporcji 60:40, a także są schowki z przodu i z tyłu, w konsoli środkowej oraz pod podłogą bagażnika.
SPECYFIKACJA
Aby odzwierciedlić, jak bardzo nowa pro_cee’d różni się od reszty gamy, model ten wyjątkowo odchodzi od tradycyjnego nazewnictwa Kia UK, gdzie modele oznaczane są jako '1′, '2′ i '3′ dla wersji podstawowej, średniej i najwyższej. Klasa 'S’ oferuje wysoki poziom wyposażenia dla 'wersji podstawowej’, podczas gdy 'SE’ dodaje komfort i wyrafinowanie wielu zaawansowanych funkcji.
pro_cee’d 'S’
Na zewnątrz, wersje 'S’ i 'SE’ dzielą wszystkie te same cechy wizualne z wyjątkiem rozmiaru i designu felg – są 16-calowe w 'S’ i 17-calowe w 'SE’.
Z przodu znajduje się węższa atrapa „tiger-nose” z ciemnochromowanym obrzeżem i lakierowaną na czarno siatką, reflektory projekcyjne z dedykowanym oświetleniem zakrętów, LED-owe światła dzienne oraz światła przeciwmgielne. W lusterkach zewnętrznych w kolorze nadwozia umieszczono oświetlenie doświetlające, uchwyty drzwi również pomalowano w tym samym kolorze, a chromowane obramowanie podkreśla profil bocznych okien, z przyciemnionymi szybami w częściach tylnych i w klapie bagażnika.
Z tyłu znajduje się spojler wysokiego poziomu z zintegrowanym LED-owym światłem hamowania, charakterystyczne LED-owe światła tylne oraz chromowana końcówka układu wydechowego w kształcie owalu.
Wnętrze ma sportowy wygląd z czarną tapicerką materiałową w kontrastowym szarym wzorze siateczkowym i wstawkami z imitacji skóry, czarną podsufitką, lakierowaną na czarno deską rozdzielczą i wykończeniami drzwi, skórzaną kierownicą, dźwignią zmiany biegów oraz hamulcem ręcznym.
Standardowe funkcje komfortu obejmują automatyczne światła z funkcją powitania, elektryczne okna z funkcją 'one touch’, elektrycznie podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne z zintegrowanymi LED-owymi kierunkowskazami, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz sterowanie z kierownicy. Czujniki parkowania i komputer pokładowy są również standardem.
Klimatyzacja utrzymuje pojazd w komfortowych warunkach, a radio z odtwarzaczem CD i sześcioma głośnikami z funkcją podłączenia iPoda oraz USB zapewnia pasażerom dostęp do ulubionej muzyki. Muzyka może być również przesyłana do systemu audio przez Bluetooth – działając na tej samej technologii co zestaw głośnomówiący Bluetooth, który można obsługiwać za pomocą rozpoznawania głosu.
Po raz pierwszy zastosowane w cee’d, system kierowania Flex Steer umożliwia kierowcy wybór spośród trybów normalnego, komfortowego lub sportowego, co pozwala na dostosowanie ciężaru kierownicy do własnych preferencji za pomocą jednego przycisku.
Kia przyjmuje demokratyczne podejście do bezpieczeństwa – wszystkie modele w gamie są wyposażone w te same systemy aktywne i pasywne, a pro_cee’d nie jest wyjątkiem.
Standardowe systemy aktywne obejmują elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), zarządzanie stabilnością pojazdu (VSM), system przeciwblokujący (ABS) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) oraz wspomaganie hamowania (BAS). Funkcja sygnalizacji awaryjnego hamowania (ESS) uruchamia miganie świateł hamulcowych przy mocnym hamowaniu, a system wspomagania ruszania pod górę (HAC) utrzymuje samochód na wzniesieniu podczas ruszania.
Wewnątrz pojazdu, funkcje pasywne obejmują sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe), jak również trzypunkowe pasy bezpieczeństwa oraz mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych. Zamki martwego punktu oraz system alarmowy i immobilizer pomagają odstraszyć niepożądanych intruzów.
pro_cee’d 'SE’
Rozbudowując bogate wyposażenie pro_cee’d 'S’, wersja 'SE’ dodaje wiele dodatkowych elementów. Na zewnątrz, 17-calowe srebrne felgi aluminiowe z kontrastującymi akcentami antracytowymi zwiększają wizualny urok samochodu, a podświetlenie uchwytów drzwiowych zapewnia praktyczny akcent i premium odczucie.
Wewnątrz znajdują się stalowe progi drzwiowe oraz pedały, elektryczne wsparcie lędźwiowe dla kierowcy i pasażera, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja oraz automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu z wbudowaną funkcją odszraniania.
Wersja 'SE’ może również pochwalić się 7-calowym ekranem dotykowym nawigacji satelitarnej z pełną funkcjonalnością kodów pocztowych UK i TMC – ten ekran podwaja swoje funkcje, wyświetlając obrazy z kolorowej kamery parkingowej, gdy pojazd jest w ruchu wstecz, oraz automatycznie przyciemnianym lusterkiem wstecznym i systemem bezkluczykowego dostępu z przyciskiem uruchamiania/wyłączania.
SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW
Nowa pro_cee’d jest dostępna z silnikiem benzynowym 1.6 GDi lub turbodieslem 1.6 CRDi. Oba silniki są dostępne w wersjach 'S’ i 'SE’, a wszystkie wersje mają sześciobiegową manualną skrzynię biegów z ISG. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia DCT Kia jest również dostępna w wersji 1.6 GDi w wersji 'SE’.
Silnik 1.6-litra GDi zapewnia 133 KM przy 6,300 obr/min i 164 Nm przy 4,850 obr/min. Maksymalna prędkość wynosi 121 mph we wszystkich wariantach. W wersji 'S’, przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 9.8 sekundy (9.5 w wersji 'SE’) i osiąga 62.8 mpg w oficjalnym cyklu mieszanym przy emisji CO2 124g/km.
Silnik 1.6-litra CRDi osiąga 126 KM przy 4,000 obr/min i 192 Nm w zakresie 1,900 obr/min do 2,750 obr/min. Maksymalna prędkość wynosi 122 mph. W wersji 'S’ przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 11.5 sekundy (10.5 w wersji 'SE’) i osiąga 78.5 mpg w oficjalnym cyklu mieszanym. Emisja CO2 wynosi 100g/km, także w wersji 'S’, co umieszcza ten stylowy hatchback w kategorii opłat drogowych 'A’, co oznacza brak opłat za rejestrację oraz zwolnienie z opłaty za wjazd do centrum Londynu.
SERWIS I GWARANCJA CARE-3
Wszystkie wersje pro_cee’d mają interwały serwisowe co 20,000 mil lub co 12 miesięcy, w zależności co nastąpi wcześniej.
Jak wiele innych modeli w gamie Kia, pro_cee’d dostępna jest z pakietem serwisowym Care-3 – kompleksowym pakietem, który zapewnia klientom hurtowym koszty serwisowe odporną na inflację przez pierwsze trzy lub, w przypadku Care-3 Plus, pięć usług w trakcie użytkowania pojazdu. Jest również w pełni transferowalna na kolejnych właścicieli. Care-3 dostępne jest w pro_cee’d za 329 £. Care-3 Plus jest dostępne za 609 £.
Jak w przypadku wszystkich nowych Kii, pro_cee’d objęta jest wiodącą w branży siedmioletnią gwarancją / 100,000 mil (nieograniczona przebieg w pierwszych trzech latach), która jest w pełni transferowalna do kolejnych właścicieli.
CENY