2013 Mercedes-AMG S 63

S 63 AMG to pojazd o podwójnej osobowości, który potrafił jednocześnie zapewnić komfortową jazdę swoim pasażerom, jak i szaleć na zakrętach, zostawiając za sobą dym z palących się opon.

Dostępny w obu wersjach rozstawu osi S-Klasy (W222), ta wersja AMG luksusowego auta zadebiutowała na rynku w 2013 roku. Ewolucja tego modelu w porównaniu do swojego poprzednika była ogromna, nie tylko pod względem funkcji i wyposażenia, ale również osiągów. Zwiększenie mocy silnika biturbo V8 to tylko jedna z wielu ulepszeń. Auto miało również dwa dodatkowe biegi w skrzyni biegów i było dostępne z systemem napędu na wszystkie koła. To był debiut takiego rozwiązania w modelu S-Klasy z oznaczeniem AMG.

S 63 AMG zyskał nowy przedni zderzak, który miał dolną kratkę w kształcie litery A od AMG oraz parę bocznych kratek. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie był wyposażony w pięć podwójnych obręczy, lecz w parę 19-calowych kół wielonarzędziowych. Jako opcję, producent oferował zestaw dziesięcioramiennych felg 20-calowych. Z tyłu S 63 otrzymał zderzak z nowym dolnym dyfuzorem, flankowanym przez cztery kwadratowe końcówki wydechu.

Wnętrze wykończone skórą nie pozostawiało miejsca na pomyłki: było tak luksusowe, jak tylko S-Klasa może być. Z przodu znajdowały się komfortowe, regulowane fotele, oferujące wszystkie możliwe funkcje, od podgrzewania i wentylacji po masaż. Cyfrowy kokpit oferował ekran umieszczony nad centralnym panelem, znajdującym się pod tym samym kawałkiem szkła co panel instrumentów. W zależności od opcji, klienci mogli wybierać wykończenia z drewna, skóry lub włókna węglowego. Jak wszystkie AMG z tamtych czasów, S 63 miał aluminiowe pedały.

Pod maską Mercedes-AMG S 63 znajdował się 5,5-litrowy silnik biturbo, sparowany z automatyczną skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT o siedmiu biegach, która przekazywała moc na tylne koła lub na wszystkie cztery w wersjach 4Matic.

Mercedes-AMG prezentuje nowego S63 AMG: najsilniejszą luksusową limuzynę w segmencie pojazdów wysokowydajnych, która ustanawia nowe standardy w zakresie dynamiki jazdy, lekkiej konstrukcji i efektywności. Gwarancją bezwysiłkowej, doskonałej wydajności jest silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo, który zapewnia moc 430 kW (585 KM) oraz 900 Nm momentu obrotowego – najpotężniejszy przedstawiciel rodziny silników BlueDIRECT. Dzięki systematycznej lekkiej konstrukcji opartej na filozofii „AMG Lightweight Performance”, Mercedes-Benz SLS S63 AMG waży do 100 kilogramów mniej niż jego poprzednik. Połączenie efektywnego napędu i zmniejszonej wagi skutkuje średnim zużyciem paliwa w cyklu NEDC wynoszącym od 10.1 do 10.3 litrów na 100 kilometrów. Nowy S63 AMG jest również dostępny po raz pierwszy z układem napędowym AMG 4MATIC, co nie tylko poprawia przyczepność – Mercedes-Benz SLS S63 AMG wprowadza nowy wymiar dynamiki jazdy w swoim segmencie. Projekt, wyposażenie i detale S63 AMG spełniają najwyższe standardy w zakresie elegancji, jakości i doskonałości.

Systematyczna realizacja strategii AMG Lightweight Performance redukuje wagę S63 AMG o do 100 kilogramów w porównaniu do modelu poprzedniego. Oszczędność wagi osiągnięto głównie dzięki zastosowaniu lekkiego akumulatora litowo-jonowego, felg aluminiowych AMG oraz zoptymalizowanego pod względem wagi kompozytowego układu hamulcowego AMG. Dodatkowo, cała zewnętrzna powłoka klasy S, w tym dach i przednia część nadwozia, wykonana jest z aluminium. Zainstalowanie wnęki na koło zapasowe z włókna węglowego, materiału używanego w Formule 1, pozwala zaoszczędzić kolejne cztery kilogramy.

Mercedes-Benz SLS S63 AMG również prowadzi w zakresie stosunku mocy do wagi, osiągając wartość 3,37 kg/KM. Rezultatem jest bezwysiłkowa, doskonała wydajność: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje od 4,0 do 4,4 sekundy w zależności od wariantu modelu, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Jeśli chodzi o maksymalną moc i zużycie paliwa, silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo pozostaje najefektywniejszym seryjnie produkowanym silnikiem V8. Z mocą 430 kW (585 KM) i momentem obrotowym 900 Nm, ośmiocylindrowa jednostka AMG z rodziny BlueDIRECT (wewnętrzna nazwa M 157) przewyższa wszystkie porównywalne silniki. Zużycie paliwa nowego S63 AMG jest o do 0,4 litra na 100 kilometrów niższe niż w modelu poprzednim, mimo że moc silnika wzrosła o 30 kW (41 KM). Topowy model ośmiocylindrowy już spełnia wymagania normy emisji spalin EU6, która wejdzie w życie w 2015 roku.

Techniczne osiągnięcia silnika AMG 5,5-litra V8 biturbo:

  • Bezpośredni wtrysk benzyny z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
  • Biturboładowanie
  • Wszystkoaluminiowa pokrywa silnika
  • Cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu
  • Intercooler powietrze-woda
  • Efektywne chłodzenie oleju silnikowego, oleju przekładniowego i płynu chłodzącego
  • Lekka kompozytowa miska olejowa
  • Zarządzanie alternatorem
  • Funkcja start/stop ECO

Sportowy układ wydechowy AMG z klapami wydechowymi

Sportowy układ wydechowy w S63 AMG ma automatycznie sterowane klapy wydechowe w obu tylnych tłumikach. Gdy skrzynia biegów jest w trybie „C” (Controlled Efficiency), klapy pozostają zamknięte w większości sytuacji, co sprawia, że dźwięk silnika osiemcyindrowego biturbo jest bardziej stonowany – idealne na długie podróże i komfortową jazdę z tyłu. W trybach „S” (Sport) i „M” (Manual) klapy wydechowe otwierają się wcześniej i bardziej spontanicznie, szczególnie gdy kierowca preferuje dynamiczny styl jazdy. Efektem tego jest pełniejszy, emocjonalny dźwięk silnika charakterystyczny dla AMG.

Produkcja silników w warsztacie ręcznej montażu AMG

Jak wszystkie silniki V8 i V12 AMG, ośmiocylindrowy silnik biturbo dla S63 AMG jest montowany ręcznie w sekcji wykańczania w AMG, z zachowaniem najwyższych standardów jakości. Wysoce wykwalifikowani monterzy silników składają M 157 w Affalterbach według filozofii „jeden człowiek, jeden silnik”. Oprócz bycia znakiem rozpoznawczym AMG, potwierdzającym najwyższą precyzję i jakość produkcji, tablica silnika AMG z podpisem technika silnikowego świadczy również o niezrównanym DNA marki wysokowydajnej Mercedes-Benz.

Akumulator litowo-jonowy redukuje wagę o ponad 20 kilogramów

Po SLS AMG Coupé Black Series, Mercedes-Benz SLS S63 AMG jest drugim modelem high-performance AMG, który zastępuje konwencjonalny akumulator startowy akumulatorem litowo-jonowym. Nowa technologia oferuje liczne zalety w porównaniu z konwencjonalnym konceptem akumulatorów: o pojemności 78 Ah akumulator litowo-jonowy zastępuje zarówno akumulator startowy, jak i akumulator zapasowy – co skutkuje oszczędnością wagi przekraczającą 20 kilogramów. Wysokowydajny akumulator jest stosunkowo mało wrażliwy na niskie temperatury i ma kompaktowe wymiary. S63 AMG jest pierwszym na świecie produkowanym seryjnie pojazdem z tego rodzaju konceptem baterii.

AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa skrzynia biegów sportowych

Maksymalna indywidualność oraz dopasowana dynamika to mocne strony 7-biegowej skrzyni biegów sportowych AMG SPEEDSHIFT MCT. Trzy tryby skrzyni – „C” (Controlled Efficiency), „S” (Sport) i „M” (Manual) – umożliwiają każdemu kierowcy indywidualne dopasowanie. W trybie komfortowym „C” aktywna jest funkcja ECO start/stop, która wyłącza silnik ośmiocylindrowy, gdy samochód jest w bezruchu. W trybie „C”, kierowca doświadcza płynnej charakterystyki zmiany biegów bezpiecznych dla komfortu. W trybie „C” samochód zawsze rusza z drugiego biegu.

W trybach „S” i „M” silnik i skrzynia biegów są znacznie bardziej zwinne, a funkcja ECO start/stop jest dezaktywowana. Krótkie i precyzyjnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku przy otwartej przepustnicy prowadzi do jeszcze szybszych i akustycznie bardziej emocjonalnych zmian biegów.

AMG 4MATIC napęd na cztery koła z orientacją na wydajność

Opcjonalny napęd na cztery koła AMG 4MATIC z orientacją na wydajność rozdziela moment obrotowy silnika, wysyłając 33 procent na przednią oś i 67 procent na tylną oś. Rozkład mocy preferujący tylną oś zapewnia charakterystyczną wysoką dynamikę jazdy AMG oraz doskonałą przyjemność z jazdy, a także zwiększa przyspieszenie z miejsca. Napęd na cztery koła poprawia także bezpieczeństwo jazdy na mokrych lub zimowych nawierzchniach. Optymalne przyczepność zapewnia wielotarczowe sprzęgło z efektem blokady wynoszącym 50 Nm, które w pełni wykorzystuje potencjał połączenia tarcia wszystkich czterech kół, szczególnie na śniegu i lodzie.

Techniczną podstawą systemu napędu na cztery koła AMG 4MATIC jest rozdzielacz momentu napędowego do dodatkowego wyjścia mocy na napędzanej przedniej osi. Nie wymaga dodatkowej przestrzeni montażowej, ponieważ jest kompaktowo zintegrowana w 7-biegowej skrzyni biegów sportowych AMG SPEEDSHIFT MCT. Moment obrotowy jest przekazywany z wyjścia mocy przez wał napędowy do przedniej osi. Przekazywanie mocy z dyferencjału przedniej osi do lewego napędu odbywa się przez wał pośredni, który przechodzi przez zamknięty kanał wału w misce olejowej. Kompaktowa i zoptymalizowana pod względem wagi konstrukcja skutkuje stosunkowo niskim poziomem dodatkowej wagi systemu napędu na cztery koła wynoszącym zaledwie 70 kilogramów, co również przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i emisji spalin.

Wszystkie warianty S63 AMG standardowo wyposażone są w system ESP® Curve Dynamic Assist. Celowa interwencja hamulcowa w wewnętrznej tylnej oś zapewnia zdefiniowane skręcanie pojazdu i zapewnia większą zwinność podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Nie występuje irytujące podsterowności przy wchodzeniu w zakręty.

Dwie wersje zawieszenia: AIRMATIC i MAGIC BODY CONTROL

S63 AMG 4MATIC jest wyposażony w sportowe zawieszenie AMG. Pełny system zawieszenia powietrznego AIRMATIC jest wyposażony w adaptacyjny system tłumienia ADS PLUS. Nowością jest ciągła regulacja tłumienia, która może być kontrolowana niezależnie w fazie kompresji i w fazie odbicia. Umożliwia to lepsze dostosowanie do warunków jazdy i nawierzchni. Dwoma trybami zawieszenia – „Comfort” i „Sport” – można sterować jednym naciśnięciem przycisku. Specyficzna kinematyka przedniej osi – w tym większy kąt nachylenia, większa stabilizator i sztywniejszy nośnik subframe na tylnej osi – zostały opracowane wyłącznie dla Mercedes-Benz SLS S63 AMG 4MATIC. Te działania optymalizują zwinność pojazdu podczas dynamicznej jazdy. Dzięki przeprojektowanej przedniej osi oraz specjalnemu ustawieniu napędu na cztery koła, S63 AMG 4MATIC wprowadza nowy wymiar w swoim segmencie pod względem dynamiki jazdy.

S63 AMG z napędem na tylne koła ma sportowe zawieszenie AMG oparte na MAGIC BODY CONTROL. Nowa klasa S jest pierwszym samochodem na świecie zdolnym do wcześniejszego rozpoznawania nierówności nawierzchni. Jeśli skanowanie nawierzchni drogowej wykryje takie nierówności za pomocą kamery stereo, MAGIC BODY CONTROL dostosowuje zawieszenie z wyprzedzeniem do sytuacji. Oba tryby zawieszenia – „Comfort” i „Sport” – są dostępne również w tym przypadku. Specyficzna dla AMG elastokinematyka zapewnia większą bezpośredniość w dynamicznej jeździe. Obie dostępne wersje zawieszenia dla S63 AMG oferują charakterystyczny komfort Mercedesa podczas długich podróży.

Elektryczne, wrażliwe na prędkość, sportowe wspomaganie kierownicy AMG z zmiennym przełożeniem jest doskonałym uzupełnieniem: znacząco poprawia obsługę i zwinność pojazdu, zachowując bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach. W trybie zawieszenia „Comfort”, sportowe wspomaganie kierownicy AMG zwiększa komfort, zapewniając więcej pomocy w prowadzeniu. Jeśli wybierze się ustawienie „Sport”, kierowca odczuwa bardziej sportowo sztywny poziom pomocy w prowadzeniu – co prowadzi do lepszego odczucia drogi. Wstępnie zaprogramowane krzywe dla wspomagania mocy zwiększają informację zwrotną i precyzję kierowania.

Felgi AMG wykonane w oparciu o systematyczną lekką konstrukcję

Po raz pierwszy S63 AMG jest dostępny z felgami AMG wykonanymi z lekkiego stopu jako standard. Taki design redukuje wagę przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości – efektem są mniejsze masy niewspierane, co przekłada się na korzyści w zakresie manewrowania i odpowiedzi elementów sprężyn/damperów. W standardowej specyfikacji S63 AMG wyposażony jest w felgi AMG o wielu szprychach, malowane w kolorze szaro-tytanowym z wysokim połyskiem – przód: 8.5 x 19, tył: 9.5 x 19, rozmiary opon 255/45 R 19 i 285/40 R 19.

Opcjonalnie dostępne są felgi AMG wykonane z lekkiego stopu w 10-szprychowym wzorze, malowane w szaro-tytanowym kolorze i polerowane, przód: 8.5 x 20, tył: 9.5 x 20, rozmiary opon 255/40 R 20 i 285/35 R 20. Felgi AMG mają wysokiej jakości, śrubowane i w pełni zintegrowane osłony nakrętek kół z aluminium kuźniczego. Ich kształt przypomina centralną blokadę, jak to jest w sportach motorowych. Logo AMG jest elegancko zintegrowane w jednym z dziesięciu szprych. Opcjonalnie te felgi AMG są również dostępne malowane na matowo czarno z wysokim połyskiem rantem. Alternatywnie dostępne są także felgi kuźnicze tego samego rozmiaru w wzorze 5-podwójnym, malowane w szaro-tytanowym kolorze z wysokim połyskiem i czarną nakrętką.

AMG ceramiczny układ hamulcowy o wysokiej wydajności jako opcja po raz pierwszy

Ekstremalnie krótkie drogi hamowania i szybkie hamowanie to standard dla każdego samochodu o wysokiej wydajności AMG. I nowy S63 AMG nie jest wyjątkiem, ponieważ jest wyposażony w zoptymalizowany pod względem wagi, odporny na blaknięcie układ hamulcowy AMG o wysokiej wydajności kompozytowej. Po raz pierwszy dla klasy S dostępny jest opcjonalny ceramiczny układ hamulcowy AMG o wysokiej wydajności. Jego konstrukcja o ponad 20% lżejsza zapewnia mniejsze masy niewspierane, a także poprawia dynamikę jazdy, zwinność i komfort jazdy. Oprócz tego, system ma dłuższą żywotność, jest bardziej odporny na korozję i wykazuje wyższą stabilność termiczną. Ceramiczny układ hamulcowy AMG o wysokiej wydajności ma przednie tarcze hamulcowe o średnicy 420 milimetrów i jest rozpoznawany po logo „AMG Carbon Ceramic” na specjalnie malowanych zaciskach hamulcowych.

Design: dynamika i ekskluzywność połączone z zmysłowymi formami

Potężny i ekskluzywny, dynamiczny i prestiżowy – nowy Mercedes-Benz SLS S63 AMG przyciąga również wzrok. Projekt wysokowydajnej limuzyny definiowany jest przez imponującą mieszankę typowych dla Mercedesa zmysłowych form, klasycznej architektury oraz opływowej sylwetki z klasycznymi cechami designu AMG. Duża, wyprostowana i wyraźnie trójwymiarowa osłona chłodnicy podkreśla wyjątkowy status klasy S – poprzez kontrast z przednim zderzakiem z trzema dużymi wlotami powietrza. Przedni zderzak z kratkami malowanymi na wysoki połysk czarny ukazuje stylizowane „A”, które jest znakiem rozpoznawczym pojazdów AMG i podkreśla ekskluzywność i moc S63 AMG. Flici (deflektory powietrza) w kolorze wysokiego połysku czarnym na bocznych wlotach powietrza optymalizują przepływ powietrza do modułów chłodzenia – design typowy dla sportów motorowych. Trójwymiarowy splitter przedni w srebrnym chromie redukuje siłę nośną.

Panele progowe z trójwymiarowymi wkładkami w srebrnym chromie sprawiają, że pojazd wydaje się bliższy drogi i nadają dynamikę bokom z „Linią opadającą”, charakterystyczną dla marki. Duże lekkie felgi to kolejna cecha rozpoznawcza AMG: zapewniają one doskonały widok na wysoko wydajny układ hamulcowy AMG. Napisy „V8 BITURBO” w nowej, współczesnej typografii na przednich błotnikach identyfikują topowy model ośmiocylindrowy. Ta nowa typografia występuje również w oznaczeniu modelu „S63 AMG” na klapie bagażnika. Projekt kończy się potężnym akcentem czarnego wlotu dyfuzora z wykończeniem w srebrnym chromie oraz dwoma chromowanymi, podwójnymi końcówkami wydechowymi sportowego układu wydechowego AMG z klapami.

Wnętrze: uwodzicielskie wykończenia, design i jakość

Podobnie jak zewnętrzny design, wnętrze S63 AMG to uwodzicielska kombinacja sportowej i ekskluzywnej atmosfery prawdziwego modelu AMG, klasycznych wartości Mercedesa, takich jak poprawione wymiary wnętrza, nowa logika sterowania, nowe ergonomiczne akcenty, łatwość użytkowania, bezpieczeństwo, atrakcyjność i estetyka. Nowo opracowane sportowe fotele AMG z elektryczną regulacją, funkcją pamięci oraz podgrzewaniem foteli oferują kierowcy i pasażerowi z przodu większe wsparcie boczne. Wysokiej jakości skóra nappa w stylu AMG V8 z emblematami AMG na tylnych oparciach siedzeń tworzy wykwintną i luksusową atmosferę na pokładzie. Szczególne detale to wytłoczone logo na podłokietniku centralnej konsoli oraz wysokiej jakości analogowy zegar w ekskluzywnym designie IWC, który po raz pierwszy posiada trójwymiarowe, frezowane metalowe wskazówki i metalowe aplikacje na tarczy.

Sportowa kierownica AMG z wyraźnie formowanym pierścieniem, perforowaną skórą w strefie chwytu oraz aluminiowymi łopatkami zmiany biegów umożliwia doskonałą kontrolę nad pojazdem. Kolejną cechą, która ukazuje charakterystyczny wygląd AMG, jest wyświetlacz kolorowy TFT o wysokiej rozdzielczości jako zestaw wskaźników AMG z dwoma animowanymi okrągłymi zegarami: oprócz specyficznego dla AMG napisu i wskaźników w kolorze czerwono-srebrnym, kolejnymi cechami designu są logo AMG w prędkościomierzu z skalą do 330 km/h (po lewej) oraz napis „V8 BITURBO” w obrotomierzu (po prawej).

Główne menu AMG ma cyfrowy prędkościomierz oraz stały wskaźnik biegu w górnej części. W trybie skrzyni „M” kierowca jest także informowany o konieczności zmiany biegu tuż przed osiągnięciem limitu obrotów. Wybierając „Warm Up” w głównym menu AMG, pojawia się również dwa dodatkowe wskaźniki wskazujące temperatury oleju silnikowego i oleju przekładniowego. Ustawienia skrzyni biegów i zawieszenia, które można ustawić za pomocą klawiszy na centralnej konsoli, a także tryb ESP® są wyświetlane na dolnej krawędzi menu „Set Up” AMG. Animowany S63 AMG na wyświetlaczu TFT pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem daje kierowcy wizualną informację zwrotną.

Dodatkowe standardowe wyposażenie dla wszystkich modeli Mercedes-Benz SLS S63 AMG (wybór):

  • Panele progowe AMG
  • Mata podłogowa AMG
  • Sportowe pedały AMG wykonane z matowego stali nierdzewnej z gumowymi wkładkami
  • Podświetlenie wnętrza
  • ATTENTION ASSIST
  • COLLISION PREVENTION ASSIST
  • COMAND Online
  • 10 głośników z Frontbass
  • Metaliczny lakier
  • System ostrzegania przed utratą ciśnienia w oponach
  • Reflektory LED High Performance

Liczne opcje indywidualizacji są dostępne z AMG Performance Studio (wybór):

  • Pakiet zewnętrzny AMG z włókna węglowego
  • AMG ceramiczny układ hamulcowy o wysokiej wydajności (dostępny od 03/2014)
  • Pokrywa silnika AMG z włókna węglowego
  • Sportowa kierownica AMG w skórze nappa / mikrofibrze DINAMICA, czarna
  • Wykończenie AMG w włóknie węglowym/czarnym lakierze fortepianowym
  • Zaciski hamulcowe, malowane na czerwono

Dodatkowe opcjonalne elementy (wybór):

  • Pakiet AIR-BALANCE
  • System dźwięku przestrzennego Burmester®
  • System dźwięku przestrzennego Burmester® High-End 3D
  • Biznesowa telefony w tylnej części
  • Pakiet dla kierowcy
  • Pakiety wykończenia designo
  • Fotel w wersji Executive
  • Pakiet Exclusive
  • Tył w wersji First-Class
  • Składane stoły w tylnej części
  • Inteligentny system oświetleniowy LED
  • Wentylowane fotele dla kierowcy i pasażera z przodu, w tym ogrzewanie i wentylacja
  • Pakiet komfortu siedzeń w tym funkcja masażu ENERGIZING
  • Pakiet komfortu cieplnego

Inteligentna jazda: nowe standardy w bezpieczeństwie

S63 AMG również ustanawia nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego: to co zaczęło się z PRE-SAFE® dziesięć lat temu i kontynuowane z DISTRONIC PLUS prowadzi do nowego wymiaru jazdy. Komfort i bezpieczeństwo połączyły się w jedno. Mercedes-Benz nazywa to „Inteligentną jazdą”. Nowe systemy czynią nową klasę S jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną:

Pakiet Asystujący Kierowcy Plus
Asystent Nocy Plus

Światowa premiera i wprowadzenie na rynek we wrześniu 2013 roku

Wprowadzenie S63 AMG na rynek rozpocznie się we wrześniu 2013 roku.

Ceny w Niemczech (w tym 19% VAT):

S63 AMG (krótki rozstaw osi): 149 880,50 €
S63 AMG 4MATIC (długi rozstaw osi): 152 617,50 €

Silnik: Dynamika, efektywność i emocje

Efektywność i emocje, najwyższa wydajność i moc – w drugiej generacji S63 AMG, silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo ponownie potwierdza swoją przewagę w tym konkurencyjnym segmencie. Ten silnik wysokowydajny od Mercedes-AMG z wewnętrzną nazwą M 157 przewyższa wszystkie porównywalne silniki: żaden inny seryjnie produkowany silnik ośmiocylindrowy nie może się równać jego mocą 430 kW (585 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym 900 Nm. Pod względem maksymalnej mocy i zużycia paliwa silnik ośmiocylindrowy AMG z rodziny BlueDIRECT pozostaje najefektywniejszym seryjnie produkowanym silnikiem V8. Pomimo zwiększonej mocy silnika o 30 kW (41 KM), zużycie paliwa nowego Mercedes-Benz SLS S63 AMG jest do 0,4 litra na 100 kilometrów niższe niż w modelu poprzednim.

Dane wydajności pokazują, że dynamikę i niskie zużycie paliwa można idealnie połączyć. S63 AMG 4MATIC przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,0 sekundy, wersja z napędem na tylne koła w 4,4 sekundy. Najlepszy model V8 osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczona elektronicznie) bez wysiłku i spokojnie. Doświadczenie z jazdy charakteryzuje się niezrównanym przekazem mocy naładowanej ośmiocylindrowej jednostki mocy z warsztatu silników AMG w Affalterbach: 900 Nm momentu obrotowego jest dostępne od 2250 do 3750 obr/min – co gwarantuje ekscytującą moc ciągu w każdym przedziale prędkości.

Sportowy układ wydechowy AMG z automatycznymi klapami wydechowymi

Dźwięk silnika tradycyjnie odgrywa dużą rolę w emocjonalnym doświadczeniu jazdy samochodem o wysokiej wydajności AMG – i tak samo ma się do S63 AMG, który jest wyposażony w sportowy układ wydechowy AMG z klapami wydechowymi. W każdym tylnym tłumiku znajduje się klapa wydechowa, która jest automatycznie obsługiwana przez charakterystyczne mapowanie. Po raz pierwszy dźwięk silnika zależy od wybranego trybu przekładni: w trybie „C” (Controlled Efficiency) klapy wydechowe pozostają zamknięte w większości sytuacji jazdy, podczas gdy w trybach „S” (Sport) i „M” (Manual) otwierają się wcześniej i bardziej spontanicznie, szczególnie jeśli kierowca preferuje dynamiczny styl jazdy.

To różnicowanie rozwiązuje konflikt między wydajnością dynamiczną a charakterystyczną dla Mercedesa długodystansową zdolnością: jeśli kierowca wybierze tryb „C”, dźwięk osiemcyindrowego silnika biturbo pozostaje dyskretny – najlepsze możliwe rozwiązanie na długie odległości i doskonały komfort z tyłu, szczególnie jeśli S63 AMG jest prowadzony przez szofera. W trybach przekładni „S” (Sport) i „M” (Manual) kierowca wyraźniej słyszy moc ukrytą w osiemcyindrowym biturbo: w takim przypadku klapy wydechowe otwierają się wcześniej i bardziej natychmiastowo, dźwięk wydobywający się z dwóch chromowanych, podwójnych końcówek wydechowych staje się bardziej wyraźny i emocjonalny, w prawdziwym stylu AMG. Dźwięk uruchamiania silnika jest identyczny we wszystkich trybach przekładni, jednak w trybie start/stop ECO V8 ma stłumiony dźwięk uruchamiania w porównaniu do normalnego uruchamiania za pomocą kluczyka pojazdu.

Zgodność z normą emisji EU6, która wejdzie w życie w 2015 roku

Od kolektorów do tylnych tłumików, jednolity podwójny układ wydechowy ma średnicę rury wynoszącą 70 milimetrów. Punkty przejścia pomiędzy dwoma torami wydechowymi pomagają osiągnąć ogólną konfigurację akustyczną. Element izolujący za katalizatorami redukuje rezonanse nadwozia i kompensuje wydłużanie układu wydechowego. Układ ze względu na obecność tandemowego pudełka katalitycznego po każdej stronie jest wydajny i oszczędza miejsce: w pobliżu przedniego firewallu dwa cienkościenne ceramiczne podłoża są grupowane razem w obudowie po każdej stronie. To rozwiązanie eliminuje potrzebę dodatkowych katalizatorów podłogowych. Dwa ceramiczne podłoża są różne, aby zapewnić szybkie i skuteczne oczyszczanie spalin: przednie podłoże jest pokryte palladem, tylne pokryte warstwą bimetalową palladu i rodatu. Czujnik lambda znajduje się przed pudełkiem katalitycznym dla każdego banku cylindrów, a pomiędzy każdą parą cienkościennych podłoży znajduje się czujnik lambda do diagnostyki.

Inżynierowie z Mercedes-AMG GmbH poczynili znaczne postępy w zakresie emisji spalin: optymalizacja momentu wtrysku przy pomocy wielokrotnych wtrysków i dostosowanie europejskiego systemu diagnostyki pokładowej umożliwiły spełnienie szczególnie rygorystycznej normy emisji EU6, która wejdzie w życie w 2015 roku. Silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo jest także idealnie przygotowany na spełnienie drugiego etapu regulacji emisji EU6, który wejdzie w życie od 2017 roku i wymaga jeszcze większej redukcji emisji cząstek stałych.

Inne techniczne osiągnięcia ośmiocylindrowego silnika AMG obejmują:

  • Bezpośredni wtrysk benzyny
  • Biturboładowanie
  • Wszystkoaluminiowa pokrywa silnika
  • Cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu
  • Intercooler powietrze-woda
  • Zarządzanie alternatorem
  • Funkcja start/stop ECO

Dwa turbosprężarki spalinowe zlokalizowane obok banków cylindrów dostarczają świeże powietrze do ośmiu cylindrów. Przy maksymalnej prędkości 185 000 obr/min pod pełnym obciążeniem, dwa turbosprężarki wtłaczają 1750 kg powietrza na godzinę do komór spalania. Dzięki specjalnej, kompaktowej konstrukcji – obudowy turbin są spawane do kolektora wydechowego – istnieją nie tylko znaczące zalety przestrzenne, ale także katalizatory szybciej się nagrzewają.

V8 rezygnuje z zaworu upustowego, który jest normalnie stosowany. Oznacza to, że obudowa sprężarki mogła być utrzymana w niezwykle kompaktowej konstrukcji. Aby zapewnić zwinność, natychmiastową reakcję silnika, wszystkie przewody powietrzne w układzie dolotowym są jak najkrótsze. Zawór wastegate, który redukuje ciśnienie w układzie wydechowym przy negatywnych zmianach obciążenia, jest uruchamiany przez przetwornik elektropneumatyczny przy użyciu ciśnienia podciśnienia. Umożliwia to zmniejszenie oporu w zakresie częściowego obciążenia, co z kolei redukuje zużycie paliwa.

Efektywny intercooler powietrze-woda

Jak to miało miejsce w silniku AMG 6,0-litra V12 biturbo, jednostka ośmiocylindrowa z bezpośrednim wtryskiem wykorzystuje szczególnie efektywne chłodzenie powietrzem/wodą. Chłodnica niskotemperaturowa z obiegiem wody jest schludnie umieszczona w V banków cylindrów. Bardzo skutecznie schładza powietrze dolotowe sprężone przez turbosprężarki przed jego wejściem do komór spalania i utrzymuje stale niższą temperaturę dolotową pod pełnym obciążeniem. Duża chłodnica z przodu pojazdu zapewnia zdefiniowane chłodzenie wody krążącej w obiegu niskotemperaturowym. Ekstremalnie krótkie przewody powietrza doładowującego zapewniają optymalną reakcję. Wykonane ze stali nierdzewnej rury ciśnieniowe dla świeżego powietrza i powietrza doładowującego są produkowane w procesie hydroformowania, mają grubość 0,8 milimetra i są zaprojektowane z myślą o bardzo niskich stratach ciśnienia.

Wszystkoaluminiowa pokrywa silnika z cylindrzycami Silitec

Pokrywa silnika dla silnika AMG 5,5-litra V8 biturbo wykonana jest w całości z odlewanego aluminium. Niska (sucha) masa silnika wynosząca 203 kilogramy jest wynikiem bezkompromisowej strategii lekkiej konstrukcji AMG Lightweight Performance, a także zapewnia równomierne rozłożenie wagi pojazdu. Pokrywa łożysk głównych wału korbowego, wykonana z żeliwa szarego, jest przykręcona do pokrywy silnika dla wysokiej sztywności. Wbudowane cylindry Silitec zapewniają niskie tarcie w działaniu ośmiu tłoków.

Wiercone otwory wentylacyjne w pokrywie silnika prowadzą do wyższych osiągów i oszczędności paliwa przy częściowym obciążeniu. Nad blokami łożysk znajdują się otwory wiercone wzdłuż, które łączą przestrzenie w pokrywie silnika. Normalnie, w górę i w dół ruch tłoków powoduje wtłaczanie powietrza do miski olejowej i wydobywanie go, co prowadzi do zwiększonego oporu, a tym samym do obniżenia mocy silnika. Otwory wentylacyjne zapobiegają temu, zapewniając efektywną kompensację ciśnienia pomiędzy przestrzeniami.

Wykonany z wysokiej jakości stali stopowej 38MnS6BY (połączenie pierwiastków chemicznych manganu, siarki, boru i itru) wał korbowy obraca się w pięciu głównych łożyskach, ma osiem przeciwwag i został zoptymalizowany pod kątem sztywności skrętnej, bezwładności, niskich mas obracających oraz długiej żywotności. Zamontowany z przodu dwumasowy tłumik wiskotyczny niezawodnie eliminuje wibracje. Każdy journal łącznika na wałku korbowym nosi dwa kuźnicze, pęknięte łączniki. W interesie niskiego tarcia mechanicznego i wysokiej odporności na zużycie, osiem lekkich tłoków ma metalowy styk. Sterowane ciśnieniowo dysze do natrysku oleju w pokrywie silnikowej zapewniają efektywne chłodzenie wysoko obciążonych głowic tłoków.

Technologia czterech zaworów z regulacją wałka rozrządu

Doskonałe doładowanie komór spalania zapewniają duże zawory dolotowe i wydechowe, z których każdy cylinder ma dwa. Zawory wydechowe, podlegające wysokim obciążeniem cieplnym, są chłodzone sodem i mają puste wnętrze, aby zredukować masę. Cztery wałki rozrządu obsługują 32 zawory przez niskotrapowe, niskotakowe prowadnice wałków, z regulacją wałków w zakresie od 40 stopni po stronie dolotowej i wydechowej, co prowadzi do doskonałych wartości mocy i momentu obrotowego. To także skutkuje równomiernym biegiem na niskich obrotach.

W zależności od obrotów silnika, nakładka zaworów może być zmieniana dla jak najlepszego dostarczenia paliwa/powietrza do komór spalania oraz efektywnego usunięcia spalin. Zmienna regulacja wałka rozrządu jest realizowana elektromagnetycznie przez cztery obracające się siłowniki, a kontrolowana jest przez jednostkę sterującą silnikiem. Wałki rozrządu są napędzane przez trzy łańcuchy rozrządu o wysokiej wydajności, co ma znaczne zalety pod względem komfortu dźwiękowego w porównaniu do łańcuchów wałkowych.

Innowacyjne zasilanie olejem i chłodzenie wodą

Efektywne zasilanie olejem we wszystkich warunkach obciążenia i operacyjnych zapewnia pompa olejowa z elektrycznie kontrolowanym stopniem sprężania. Ciśnienie oleju można dostosować pomiędzy 2 a 4 barami, co przynosi korzyści dla mocy tarcia i ekonomii paliwa. Etap ssania zintegrowany w pompie olejowej dla dwóch turbosprężarek zapobiega wciąganiu oleju do powietrza doładowującego i spalin, co dodatkowo pomaga w redukcji emisji. Pojemność oleju wynosi 10,5 litra.

Innym inteligentnym rozwiązaniem jest połączony system chłodzenia wodą/olejem: Po rozgrzaniu silnika, olej silnikowy jest początkowo chłodzony tylko przez wymiennik ciepła olej-woda. Jeśli wydajność chłodzenia kompaktowego chłodnika jest niewystarczająca, termostat olejowy pozwala także na przepływ przez zewnętrzny chłodnicę powietrza oleju. Zaletą tego systemu jest szybsze nagrzewanie oleju, ponieważ płyn chłodzący szybciej się nagrzewa w fazie rozgrzewania, a olej jest później chłodzony przez płyn chłodzący. Wybieralny termostat płynu chłodzącego zapewnia szybkie nagrzewanie płynu chłodzącego przy uruchamianiu i w czasie fazy rozgrzewania.

Płyn chłodzący silnika jest schładzany w szczególnie efektywnym układzie wymuszonego przepływu. Płyn chłodzący przepływa przez zarówno pokrywę silnika, jak i głowice cylindrów. Dodatkowe otwory chłodzące w głowicy cylindrów pozwalają na bardziej efektywne chłodzenie komory spalania, co przynosi korzyści podczas spalania, umożliwiając wcześniejsze czasy zapłonu bez ryzyka stukanego.

Duże otwory w przednim zderzaku S63 AMG zapewniają skuteczną cyrkulację powietrza do chłodzenia płynu, oleju silnikowego, powietrza doładowującego i chłodnic oleju przekładniowego. Za dużym modułem chłodzenia w przedniej sekcji znajduje się wentylator typu ssącego o mocy 1000 watów – odprowadza ciepłe powietrze z komory silnika w razie potrzeby. Osobny otwór nad przednim splitrem kieruje świeże powietrze do specyficznego dla AMG chłodnicy oleju silnikowego z przodu. Dodatkowy chłodnica wody zamontowana na prawym nadkolu zapewnia bezpieczeństwo operacyjne nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy.

Zarządzanie alternatorem i lekki akumulator litowo-jonowy

Funkcja start/stop ECO, która wyłącza silnik ośmiocylindrowy, gdy pojazd zatrzymuje się w trybie „Controlled Efficiency”, nie jest jedyną cechą wpływającą na efektywność paliwową. Efektywność wspomagają także system zarządzania alternatorem: gdy silnik V8 działa w trybie luzu, a podczas hamowania, energia kinetyczna nie jest przekształcana w ciepło, ale wykorzystywana do ładowania akumulatora. Podczas stabilnej jazdy lub przyspieszania, połączenie zasilania pokładowego i zarządzania alternatorem pozwala na utrzymanie alternatora na niskim poziomie napięcia.

Tak jak w SLS AMG Coupé Black Series, Mercedes-AMG w S63 AMG stosuje akumulator litowo-jonowy. Zastępuje on konwencjonalny akumulator startowy i ma liczne zalety względem konwencjonalnego konceptu baterii: przy pojemności 78 Ah akumulator litowo-jonowy zastępuje zarówno akumulator startowy, jak i akumulator zapasowy – co skutkuje oszczędnością wagi przekraczającą 20 kilogramów. Wysokowydajny akumulator jest stosunkowo mało wrażliwy na niskie temperatury i ma kompaktowe wymiary. S63 AMG jest pierwszym na świecie produkowanym seryjnie pojazdem z tego rodzaju systemem akumulatorowym.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.