Po kryzysie finansowym Alfa Romeo w końcu zmodernizowała swoje najmniejsze auto w ofercie, model MiTo, a wraz z nim, włoski producent odświeżył także najsilniejszą wersję, Quadrifoglio Verde.
W czasie globalnego kryzysu finansowego wielu producentów samochodów znalazło się w trudnej sytuacji. Grupa Fiat jednak lepiej poradziła sobie z finansami niż inni producenci. Udało im się to osiągnąć dzięki radykalnym decyzjom, w tym postanowieniu, by do 2013 roku nie wprowadzać zmian w modelu MiTo, kiedy to w końcu go odświeżono. Niektóre usprawnienia były trudne do zauważenia, inne natomiast były wyraźne. W całej gamie wystąpiły zmiany zewnętrzne i wewnętrzne, z których niektóre wprowadzono także w wersji Quadrifoglio Verde (czterolistnej). Ta nietypowa nazwa ma swoje korzenie w wyścigu Targa Florio z 1923 roku, który wygrała Alfa Romeo. Zespół producenta zaangażował czterech kierowców wyścigowych do tego wydarzenia: Giulio Masettiego, Ugo Sivocciego, Antonio Ascariego i Enzo Ferrariego. Od tej pory najsportowsza wersja pojazdów marki miała ten charakterystyczny znaczek, w tym również MiTo.
Na froncie samochodu nie było znaczących zmian, z wyjątkiem czterech ciemnych, wypolerowanych szczelin zdobiących tarczę Alfa Romeo. Jednocześnie, wersje o niższej specyfikacji MiTo miały chromowane elementy. Dodatkowo, producent przekształcił i przyciemnił pokrywy lusterka, klamki oraz otoczenia reflektorów. Ponadto, znaczek Quadrifoglio Verde zdobił przednie błotniki, pod lampami kierunkowskazów.
Z profilu, ciemny design 17-calowych felg aluminiowych kontrastował z czerwonymi zaciskami hamulców Brembo. Dla tej wersji MiTo oferowano również matowy kolor Magnesio Grey. Podobnie jak w nieodnowionej wersji, MiTo QV z 2013 roku miało duże nadkola na obu osiach i aerodynamicznie profilowane progi. Na koniec, z tyłu, producent dodał wypolerowane otoczenie świateł tylnych, a pod zderzakiem umieścił podwójny wydech.
Wewnątrz, klientów witały standardowe, skórzane fotele kubełkowe z wysokim oparciem, ale istniała także możliwość wyboru sportowych foteli Sabelt pokrytych Alcantarą i z karbonowym oparciem. Dodatkowo, producent wyszył logo QV na fotelach. Przed kierowcą umieszczono czterodziałowy panel wskaźników z czerwonym wyświetlaczem TFT na środku, który pokazywał istotne dane dla prowadzącego. Klienci mogli zdecydować się na nowy system infotainment opracowany we współpracy z firmą Continental. Oferował on system nawigacji TomTom oraz zaawansowane połączenie Bluetooth, które umożliwiało odczytywanie wiadomości SMS za pomocą funkcji text-to-speech. Ponadto, pięciocalowy ekran dotykowy pozwalał klientom na wybór ulubionej muzyki z iPodów podłączonych do systemu za pomocą portu USB. Z tyłu, dzielona (60/40) tylna kanapa mogła zwiększyć przestrzeń bagażową.
Nie wprowadzono znaczących ulepszeń w gamie MiTo QV w porównaniu do jego poprzednika. Turbo doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra generował moc 170 PS (168 hp). Ale Alfa Romeo miała jeszcze asa w rękawie: sześciobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Dzięki niskiemu czasowi reakcji, jednostka ta mogła zapewnić lepsze czasy przyspieszenia dzięki szybszym zmianom biegów.
Nowa Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde to dynamiczna dusza samochodów kompaktowych. Zyskała uznanie wśród europejskich klientów ceniących włoski styl oraz wysoką jakość techniczną, która zapewnia satysfakcję z jazdy i całkowite bezpieczeństwo.
Eksterior
Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde wyróżnia się sportowym wyglądem, który obejmuje tylny spoiler, sportowy zderzak z dyfuzorem oraz nową, matową wykończeniem pokryw lusterka, atrapy grilla, klamek drzwi, ramek reflektorów i 17-calowych felg aluminiowych z czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Matowa szarość Magnesio Grey podkreśla agresywny design tego kompaktowego auta sportowego i uwydatnia logo 'Quadrifoglio Verde’ znajdujące się pod bocznym wskaźnikiem kierunkowskazu.
Wnętrze
Czarne wnętrze odzwierciedla styl zewnętrzny, a jednocześnie cechuje się długą serią rozwiązań, które podkreślają sportowego i dynamicznego ducha tego modelu. Wyróżnia się on nowo zaprojektowanym skórzanym kierownicą z kontrastowymi białymi przeszyciami, nowymi wskaźnikami z logo QV, deską rozdzielczą w stylu 'carbon look’ oraz nowymi specjalnymi matami. Wewnątrz, czarna skóra pokrywa dźwignię hamulca ręcznego (z białymi przeszyciami) oraz obudowę dźwigni zmiany biegów (z przeszyciami w bieli i zieleni).
Silnik i skrzynia biegów
Silnik jest sercem i prawdziwą siłą każdego modelu Alfa Romeo. Nowa MiTo Quadrifoglio Verde w tej kwestii nie jest wyjątkiem. Samochód wprowadza nowy silnik 1.4 MultiAir Turbo, który w połączeniu z nowej generacji 6-biegową skrzynią biegów 'Alfa TCT’ osiąga moc maksymalną 170 KM przy 5500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 2500 obr/min (w trybie Dynamic wartość ta wzrasta do 250 Nm przy 2500 obr/min).
Wyjątkowym atutem tej wersji silnika jest znakomity stosunek wagi do mocy, który od zawsze był jednym z kluczowych czynników sukcesu samochodów Alfa Romeo zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych.
Chęć wyprzedzania swojego czasu jest zakodowana w DNA Alfa Romeo MiTo i potwierdzona przez nowy silnik: po byciu pierwszym samochodem, który oferował rewolucyjny silnik MultiAir, teraz jest to pierwszy samochód we Włoszech, który oferuje nowej generacji skrzynię Alfa TCT w połączeniu ze 135-konnym silnikiem 1.4 MultiAir Turbo (nagrodzonym tytułem Najlepszego Nowego Silnika Roku 2011 przez międzynarodową grupę ekspertów) oraz system Start&Stop.
Serce MultiAir to nowy elektrohydrauliczny system zarządzania zaworami, który zmniejsza zużycie paliwa, kontrolując powietrze bezpośrednio przez zawory dolotowe (bez użycia przepustnicy) oraz redukuje emisję zanieczyszczeń (poprzez kontrolę spalania). MultiAir, jako technologia promująca downsizing, jest wszechstronnym rozwiązaniem, które można łatwo zastosować we wszystkich silnikach benzynowych. Przykładem jest nowy silnik 105 KM 0.9 TwinAir, który niedawno wprowadzono w nowej MiTo 2014.
Wydajność
Najbardziej sportowy model Alfa Romeo MiTo oferuje doskonałe osiągi. Osiąga prędkość maksymalną 219 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 7,3 sekundy, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji i zużycia paliwa. W cyklu mieszanym wartości te wynoszą odpowiednio 5,4 l/100 km i 124 g/km emisji CO2. W porównaniu do wcześniejszej wersji Quadrifoglio Verde, zarówno emisja CO2 (-11%), jak i zużycie paliwa (-10%) uległy poprawie.
Nie można zapomnieć, że jednostki napędowe Alfa Romeo charakteryzują się niepowtarzalnym dźwiękiem, który podkreśla unikalny charakter samochodu, jednocześnie w pełni spełniając wymogi homologacyjne i aspekty środowiskowe.
Wyposażenie standardowe i opcje
Zgodnie z wizerunkiem technologicznego auta, nowa MiTo 'Quadrifoglio Verde’ oferuje to, co najlepsze obecnie dostępne w dziedzinie infotainment i komfortu. To wszystko można znaleźć w bogatym wyposażeniu standardowym, które obejmuje specjalny zestaw wskaźników z białą grafiką i logo 'Quadrifoglio Verde’, sportową kierownicę z białymi przeszyciami i przyciskami radiowymi (8 przycisków), światła przeciwmgielne, układ hamulcowy 'by Brembo’ oraz elektrycznie regulowane podgrzewane lusterka, aluminiową listwę progową z logo Quadrifoglio Verde, przednie siedzenia z regulacją lędźwiową (z regulowanym w pionie siedzeniem pasażera).
Spoiler oraz sportowy tylny zderzak, podwójne wydechy w chromie, 17-calowe felgi aluminiowe z matowym wykończeniem, zewnętrzne logo 'Quadrifoglio Verde’, obudowa dźwigni zmiany biegów z podwójnym białym i zielonym przeszyciem, dźwignia hamulca ręcznego z białymi przeszyciami oraz matowe wykończenie klamek i ramki świateł przednich i tylnych są standardem.
Ponadto nowa MiTo 'Quadrifoglio Verde’ oferuje nowy system Uconnect z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym jako standard, dostępny także z systemem nawigacyjnym Tom Tom. Wystarczy dotknąć ekranu, aby pobrać i odtwarzać ulubioną muzykę. Nic dziwnego, że od 2008 roku MiTo odgrywa główną rolę w kampanii komunikacyjnej Alfa Romeo na koncertach, wydarzeniach, setach DJ-skich, wystawach i sesjach sponsorowanych przez markę.
Wreszcie, wnętrze można wyposażyć w fotele Sabelt z okrągłym oparciem z włókna węglowego, wykonanym w nowatorskiej technologii RTM (Resin Transfer Moulding), która łączy dużą odporność mechaniczną z mniejszymi wymiarami i lekkością. Logo Alfa Romeo wyróżnia się w centralnej części materiału Alcantara®. Całość zdobi nowe białe i zielone przeszycie, które podkreśla rzemiosło produktu, obecne na skórzanym wykończeniu dźwigni zmiany biegów i kierownicy, która jest wyposażona w przyciski radiowe.
Główne wyposażenie standardowe MiTo Quadrifoglio Verde (na rynek włoski) to:
- Nowa Alfa TCT
- Układ hamulcowy z czerwonymi zaciskami od Brembo
- Wykończenie antracytowe
- Matowe wykończenie na grillu, klamkach, lusterkach, ramkach przednich i tylnych świateł
- Sportowa kierownica z płaskim dnem i dźwignia hamulca ręcznego z białymi przeszyciami, obudowa dźwigni zmiany biegów z białymi i zielonymi przeszyciami
- 17-calowe 5-otworowe felgi aluminiowe z matowym wykończeniem
- Sportowy zderzak z podwójnym wydechem
- Specjalny zestaw wskaźników z wbudowanym logo QV
- Deska rozdzielcza w stylu carbon look
- Światła przeciwmgielne z ciemnymi ramkami
- Alfa Adaptive Suspension
- Spersonalizowana listwa progowa QV
- Tapicerka tekstylna z logo Alfa Romeo i białymi-zielonymi przeszyciami
- UconnectTM 5″ Radio (Wyświetlacz dotykowy, Bluetooth, Czytnik tekstu, Streaming audio, Sterowanie głosowe, Mp3, USB i Aux-In)
- Kontrola przekładni na kierownicy
- Specjalne maty QV
- Fotele skórzane Frau® z białym obszyciem i zielonymi przeszyciami (opcjonalnie)
- Fotele Sabelt® z włókna węglowego (opcjonalnie)
- Nowy kolor Matt Grey (opcjonalnie)
Nowy pakiet QV Line
Inspirowany nową wersją Quadrifoglio Verde, nowy pakiet 'QV Line’ wkrótce zadebiutuje w poziomie wykończenia Distinctive dla wszystkich silników, z wyjątkiem jednostki 70 KM 1.4.
MiTo 'QV Line’ będzie wyróżniać się specjalnym znakiem na zewnątrz, sportowym tylnym zderzakiem oraz wyrafinowanym matowym wykończeniem grilla, klamek, 17-calowych felg aluminiowych oraz ramki przednich i tylnych świateł. Pakiet 'QV Line’ obejmie także nową kierownicę pokrytą czarną skórą z kontrastującymi białymi przeszyciami oraz czarną skórzaną pokrywę dla hamulca ręcznego (z białymi przeszyciami), gałkę dźwigni zmiany biegów i obudowę (z białymi i zielonymi przeszyciami).
Dodatkowo klient ma do wyboru trzy różne rodzaje foteli z białymi i zielonymi przeszyciami, które odzwierciedlają styl wnętrza, z czarną tkaniną z logo Alfa Romeo (w wyposażeniu standardowym) lub, opcjonalnie, wykończeniem ze skóry Frau lub sportowym fotelem z włókna węglowego od Sabelt.
Główne cechy pakietu QV Line dla MiTo to: