Nissan przesunął granice swojego małego crossovera Juke, wyposażając go w doładowany silnik benzynowy, który przemienił pojazd w sportowego hatchbacka z wysokim zawieszeniem.
Japoński producent był zbyt odważny, tworząc model Juke, który podzielił fanów marki. Jednak wszyscy musieli przyznać, że wersja Nismo stworzona dla tego małego crossovera była zupełnie innym pojazdem, a większość z nich była gotowa zapomnieć o nietypowym wyglądzie samochodu.
Nissan podjął duże ryzyko, projektując Juke z nieproporcjonalnie dużymi reflektorami zamontowanymi na dolnym zderzaku oraz kierunkowskazami i światłami parkingowymi umieszczonymi na górze przednich błotników. W wersji Nismo Juke otrzymał także inny przedni zderzak, wyposażony w dzienne światła LED oraz dyfuzor. Dodatkowo, czerwone nakładki na lusterkach oraz felgi ze stopów lekkich ze szlifem diamentowym podkreślały sportowy charakter samochodu. Na koniec, z tyłu producent jeszcze bardziej podkręcił design, montując spojler dachowy nad klapą bagażnika.
Wnętrze było ciasne, jak w pozostałych modelach, ale w tym przypadku pasażerowie z przodu mogli cieszyć się fotelami kubełkowymi z wysokimi bocznymi podporami, pokrytymi alcantarą i tkaniną. Wciąż jednak zestaw wskaźników miał ten sam, binokularny styl, z czerwonym obrotomierzem po lewej stronie i prędkościomierzem po prawej, flankingującym wyświetlacz TFT komputera pokładowego.
Jednak głównym powodem, dla którego ten samochód został stworzony, był silnik znajdujący się pod jego maską, gdzie Nissan zamontował silnik o pojemności 1,6 litra z doładowaniem. Wersja podstawowa przekazywała całą moc na przednie koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej, podczas gdy dostępna była również wersja z napędem na wszystkie koła, ale z przekładnią CVT.
2013
Czas oczekiwania dobiegł końca – Nismo zadebiutowało w Europie wraz z premierą pierwszego modelu z nowej serii samochodów osobowych: Nissan Juke Nismo.
Z wyścigowym designem, poprawioną wydajnością i znakomitym prowadzeniem, unikalne geny motorsportowe Nismo wprowadzają nowy wymiar do listy cech tego pionierskiego kompaktowego crossovera.
Moc pochodzi z zmodyfikowanej wersji uznawanego silnika benzynowego Nissan 1.6 o bezpośrednim wtrysku i turbodoładowaniu. Sukces pionierskiego modelu Nissan DeltaWing pokazuje potencjał tego zaawansowanego i wydajnego silnika…
Dodaj unikalny pakiet aerodynamiczny i zmodyfikowaną konstrukcję podwozia, a otrzymasz doświadczenie jazdy, które przenosi emocje związane z modelem Juke na wyższy poziom. Dostępne są dwa modele – z napędem na przednią oś i sześciobiegową skrzynią manualną oraz z napędem na wszystkie koła z CVT i trybem manualnym 7-biegowym – każdy Nissan Juke Nismo dysponuje wnętrzem inspirowanym motorsportem, wypełnionym innowacyjną technologią.
Andy Palmer, wiceprezydent wykonawczy Nissana ds. globalnego planowania produktu, skomentował: „Nismo to innowacja i emocje dla każdego, a najwłaściwszym miejscem do rozpoczęcia jest Juke, nasz głośno chwalony i bardzo udany kompaktowy crossover. Z postawą, która rzeczywiście trafiła do nabywców w całej Europie, był to oczywisty wybór dla zespołu Nismo, aby zaprezentować swoje umiejętności w zakresie projektowania, inżynierii i personalizacji.”
Po początkowym wystąpieniu jako koncept na Tokyo Motor Show w 2011 roku, Nissan Juke Nismo zadebiutował w produkcji podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w czerwcu 2012 roku. Ponownie zaprezentowano go na Paris Motor Show w 2012 roku we wrześniu i jest dostępny w sprzedaży.
Nissan Juke Nismo to produkt globalnej wiedzy. Jego projekt i inżynieria były prowadzone przez Nissan i Nismo w Japonii we współpracy z Nissan Design Europe (NDE) w Londynie oraz Nissan Technical Centre Europe (NTCE) w Cranfield w Wielkiej Brytanii. Jak inne modele Juke, także Juke Nismo będzie produkowany w zakładzie Nissana w Sunderlandzie w Wielkiej Brytanii.
Design zewnętrzny: aerodynamiczna sylwetka inspirowana motorsportem
Każda modyfikacja nadwozia Juke była przeprowadzona w celu poprawy konkretnego elementu aerodynamiki. Wszelkie zmiany były inspirowane doświadczeniem Nismo w motorsporcie, w szczególności korzystając z lekcji wyniesionych z projektowania i inżynierii samochodu wyścigowego Nissan GT-R, który bierze udział w klasie GT500 w Japonii.
W porównaniu do standardowego Nissana Juke, najbardziej oczywistą zmianą jest przód, który ma teraz niższy i bardziej agresywny kształt. Znana pięciopunktowa forma podstawowej sekcji została zastąpiona poziomą kratką. Oznacza to również, że zintegrowane światła przeciwmgielne zostały zastąpione cienkimi paskami LED do jazdy dziennej, umieszczonymi na górnej krawędzi nowych małych wentylacji po bokach większej kratki.
W wersjach z napędem na przednią oś te otwory są zablokowane, ale w modelach z napędem na wszystkie koła lewy otwór pozwala na wlot powietrza do komory silnika w celu schłodzenia pompy olejowej, a prawy jest stylizowany, aby pasować.
Wyraźna górna krawędź dużej dolnej kratki ma czerwoną linię, która dramatycznie spada, aby zakręcić wokół mniejszych wentylacji i biegnie aż do nadkoli przednich. Ten charakterystyczny akcent Nismo nadaje przedniej części wizualną szerokość i obecność, podkreślając sportową postawę Nissana Juke Nismo na drodze. Nad nim trójstronna obwódka znaku Nissana w centrum górnej kratki – znana jako V-strut – teraz wykonana jest w ciemniejszym odcieniu. Po prawej stronie znajduje się znak Nismo z czerwoną literą O, zaznaczający wyjątkowe dziedzictwo motorsportowe Nismo na Juke po raz pierwszy.
Czerwona linia kontynuuje się na bokach samochodu u podstawy drzwi. Rzeźbione progi boczne zostały przekształcone, aby poprawić osiągi aerodynamiczne, kierując przepływ powietrza wokół tylnych kół i jak najszybciej odprowadzając go od samochodu. Aby zwiększyć wizualną masę Nissana Juke Nismo, przednie błotniki są również bardziej muskularne i teraz wykończone w kolorze nadwozia, co nadaje im premium wygląd. Lusterka drzwi zostały pomalowane na czerwono, aby jasno i szybko wskazywać przypadkowemu obserwatorowi, że to nie jest standardowy Nissan Juke. Słup B wykończony jest w błyszczącym 'piano black’, co promuje bardziej luksusowy i sportowy wizerunek.
Z tyłu zderzak jest głębszy niż wcześniej, a czerwona linia również jest widoczna na czarnej listwie. U góry znajduje się stylowy spojler na tylnej klapie malowany w kolorze nadwozia, który mieści światło stopu na wysokim poziomie. Podobnie jak wszystkie modyfikacje zewnętrzne, ma na celu zwiększenie siły docisku z przodu i z tyłu, co poprawia dynamikę i efektywność Nissana Juke Nismo.
Również oszałamiające nowe 18-calowe felgi aluminiowe mają szersze opony, co zapewnia kierowcom dodatkową przyczepność podczas pokonywania zakrętów i jeszcze bardziej zwiększa obecność samochodu na drodze. Jedna cala większe niż w standardowym Juke, diamentowo cięte felgi mają 10 podwójnych szprych i są wykończone w ciemnym antracycie. Zarówno wersje 2WD, jak i 4WD samochodu jeżdżą na oponach Continental ContiSport Contact5 225/45/R18.
Nissan Juke Nismo jest dostępny w trzech oszałamiających kolorach zewnętrznych – Szary Srebrny, Perłowa Biel i Metaliczna Czerń. Wszystkie te modele mają czerwone lusterka drzwi i pasującą czerwoną linię wokół podstawy samochodu.
Jednak personalizacja jest kluczową częścią DNA marki Nismo, więc właściciele mogą dodać dodatkowe opcje do specyfikacji swojego pojazdu. Dostępne są naklejki, które obejmują szeroki pas na dachu, rozciągający się od połowy maski do tylnego spojlera. Oferowane są również naklejki boczne, które podkreślają potężną linię boczną samochodu od przednich drzwi do dramatycznych tylnych łuków. Naklejki dostępne są w tych samych trzech kolorach, co cały samochód, co pozwala właścicielom dobrać kolor, który kontrastuje z wykończeniem zewnętrznym ich pojazdu.
Design wnętrza: sportowy styl skoncentrowany na kierowcy
Kluczowe przekonanie Nismo to, że wszystko powinno być skoncentrowane na kierowcy. Chodzi o poprawę ich doświadczenia, prosto i zwięźle. Dlatego fotele, przyrządy, kierownica, gałka zmiany biegów, pedały i wykończenia drzwi w Nissan Juke Nismo zostały całkowicie przeprojektowane, aby zwiększyć przyjemność z jazdy, tworząc bardziej wydajne środowisko.
Przednie fotele zostały przeprojektowane, aby zapewnić dodatkowe wsparcie boczne. Obite zamszem, mają intensywne czerwone szwy – nawiązując do detalu wprowadzonego przez czerwoną linię na nadwoziu. Czerwony kolor również pojawia się jako tło do obrotomierza oraz na kierownicy, która jest wykończona alcantarą i skórą. Taktylna kierownica zawiera teraz znacznik wskazujący 'górny martwy punkt’, to kolejna funkcja bezpośrednio wywodząca się z motorsportu.
Przyciemnione elementy wnętrza tuż poza linią wzroku kierowcy to kolejny akcent stylizacyjny Nismo, pozwalający kierowcy całkowicie skupić się na najważniejszych elementach – wskaźnikach, przełącznikach i kontrolkach. W związku z tym podsufitka Nissana Juke Nismo jest czarna, a wykończenie w błyszczącym 'piano black’ otacza elementy kontroli wentylacji i audio. W nowym szarym wykończeniu wokół selektora biegów. W podłodze standardowe czarne gumowe pedały zostały ulepszone do wykończenia metalicznego, a na stopie widoczna jest tabliczka Nismo. To samo oznaczenie zostało precyzyjnie wyszyte w siedziskach.
Napęd i inżynieria: zmodyfikowane dla lepszej dynamiki
Nismo powstało na torze wyścigowym w 1984 roku dzięki duchowi innowacji i determinacji, który wciąż pozostaje w sercu marki wydajności. To DNA zostało wprowadzone do Juke, aby stworzyć pierwszy drogowy samochód Nismo dla Europy.
Pod maską Nissana Juke Nismo znajduje się przerobiona wersja zaawansowanego silnika benzynowego 1.6 o bezpośrednim wtrysku i turbodoładowaniu (DIG-T). Potwierdzając związek z działalnością Nismo na torze, silnik posiada te same technologie co jednostka zamontowana w rewolucyjnym i eksperymentalnym samochodzie wyścigowym DeltaWing Nissana.
Moc i moment obrotowy wzrosły w porównaniu do standardowej wersji DIG-T, ale wzrost mocy nie odbywa się kosztem emisji i efektywności. Moc wzrasta z 140 kW (190 KM) do 147 kW (200 KM), podczas gdy moment obrotowy wzrasta z 240 Nm do 250 Nm.
Wersja vJuke Nismo oferująca większe osiągi jest obecnie w fazie rozwoju, gotowa do dostarczenia jeszcze bardziej skoncentrowanego doświadczenia jazdy z unikalnym ustawieniem zawieszenia i zwiększoną mocą.
Udoskonalone osiągi to tylko jeden element dynamicznego uroku Nissana Juke Nismo. Ustawienia zawieszenia zostały całkowicie przeprojektowane, co prowadzi do lepszej przyczepności oraz poprawionej reakcji nadwozia i kontroli przechyłów, podczas gdy układ kierowniczy samochodu został przygotowany do bardziej sportowego i bezpośredniego prowadzenia. Dzięki zwiększonej odporności na kierownicy, większa dawka informacji jest odczuwalna przy średnich i wysokich prędkościach.
Nissan Juke Nismo ma długość 4165 mm, co oznacza wzrost o 30 mm w porównaniu do standardowego samochodu. Przy szerokości 1770 mm jest o 5 mm szerszy niż jego odpowiednik, podczas gdy wysokość i rozstaw osi pozostają bez zmian, wynosząc odpowiednio 1565 mm i 2530 mm.
Pomimo wszystkich modyfikacji, przyrost wagi jest znikomy. Samochód 2WD waży 1295 kg, podczas gdy model 4WD ma 1441 kg – oba te wyniki są prawie identyczne z odpowiednikiem standardowego Juke.
Osiągi: emocje bez kompromisów w zakresie efektywności
Dwuosiowy sześciobiegowy Nissan Juke Nismo osiąga 0-100 km/h (0-62 mph) w 7,8 sekundy i ma prędkość maksymalną 215 km/h (134 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi 6,9 l/100 km (40,9 mpg) w cyklu mieszanym, z emisją CO2 wynoszącą 159 g/km – identycznie jak w standardowym, mniej wydajnym Juke DIG-T.
Model 4WD z CVT przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 8,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h (125 mph). Zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100 km (38,1 mpg) w cyklu mieszanym, a emisja CO2 wynosi 169 g/km.
Vectoring momentu obrotowego: technologia supersamochodów w Juke
Podobnie jak standardowe wersje Juke 4WD, wariant z napędem na wszystkie koła Nismo korzysta z innowacyjnego systemu Torque Vectoring (TVS) Nissana. Jest to technologia, która jak dotąd znajdowała się tylko w pojazdach premium najwyższej klasy, a jej obecność w Juke była pierwsza w segmencie samochodów kompaktowych.
Podwozie 4WD wykorzystuje zawieszenie wielowahaczowe z najnowszą wersją elektronicznej technologii ALL-MODE 4×4-i Nissana. Fitted as standard, TVS ma na celu ograniczenie podsterowności poprzez zwiększenie momentu obrotowego na zewnętrzne tylne koło, co pomaga pojazdowi podążać za zamierzonym kierunkiem. TVS poprawia także zwrotność, a Nissan Juke Nismo zapewnia wyjątkowy komfort jazdy i prowadzenie mimo wyższego prześwitu w porównaniu do innych samochodów kompaktowych.
Oprócz dzielenia momentu obrotowego przód-tył – maksymalnie 50:50 – TVS umożliwia także jego przesuwanie z boku na bok przez oś tylną. Informacje zbierane z różnych źródeł (mierzących prędkość kół, kąt skrętu, prędkość kątową i boczną siłę G) są interpretowane, aby przewidzieć intencje kierowcy.
Działania TVS są przekazywane kierowcy za pośrednictwem wyświetlacza graficznego w czasie rzeczywistym na panelu instrumentów, przedstawiającego rozkład momentu obrotowego w różnych warunkach.
Nissan Connect z rozszerzoną funkcjonalnością
Nissan Juke Nismo jest jednym z pierwszych modeli Nissana, które posiadają ulepszoną wersję systemu multimedialnego Nissan Connect. Już bardzo udany system, Connect nadal oferuje wyjątkowy pakiet nawigacji i łączności w jednym standardowym, zintegrowanym pakiecie.
Korzystając z większego wyświetlacza dotykowego o przekątnej 5,8 cala, najnowszy system zawiera oprogramowanie nawigacyjne Google 'Send to Car’, pozwalające na bezpośrednie przesyłanie tras zaplanowanych w domu do samochodu. Dodatkowe usługi łączności obejmują Google Punkty Interesów (POI), najbliższe ceny paliw, a także informacje o lotach i pogodzie. Ulepszona funkcjonalność nawigacji satelitarnej obejmuje również widok wyjazdu i wskazówki dotyczące pasa, obok pełnej łączności Bluetooth i systemów kamer do cofania, na których użytkownicy Connect polegają.
NDCS Nissan Dynamic Control System (NDCS)
Nissan Juke Nismo oferuje dodatkową kontrolę dzięki Nissan Dynamic Control System (NDCS). Ten zaawansowany system centralnego zarządzania pozwala kierowcy na modyfikację ustawień dynamicznych samochodu oraz wprowadzanie zmian w codziennych funkcjach, w tym klimatyzacji.
Centralnie umieszczony ekran cyfrowy zmienia wyświetlanie, kolor i funkcje w zależności od trybu wybranego przez kierowcę. Ustawienia zmieniają mapy przepustnicy, opór kierownicy oraz harmonogramy zmiany biegów w skrzyni biegów CVT w Nissan Juke Nismo 4WD.
W trybie Sport mapy przepustnicy są dostosowane, aby zapewnić wyższe obroty silnika i szybsze reakcje, podczas gdy w trybie Eco obroty silnika są redukowane dla łagodniejszego postępu. W wersji M-CVT silnika DIG-T w Juke, ustawienie Sport wprowadza nawet 'rytmiczne’ automatyczne przełożenie, które symuluje ręczną zmianę biegów przy pełnych obrotach.
Opór kierownicy w trybie Sport jest sztywniejszy i bardziej responsywny, podczas gdy w trybie Normal jest lżejszy i bardziej liniowy. W trybie Eco optymalizowana jest ilość zimnego powietrza krążącego w kabinie, co zmniejsza obciążenie klimatyzacji i obniża zużycie energii przez system.
Informacje o podróży w czasie rzeczywistym mogą być również wyświetlane, oferując średnią prędkość, zużycie paliwa, czasy podróży, moment obrotowy silnika i doładowanie turbo, a także historię codziennego zużycia paliwa. System zawiera nawet wskaźnik siły G.
##############################################################
2015
Legenda Nismo Nissana nadal rośnie z kolejnym nowym modelem dla Europy. Jako flagowiec nowej serii Juke, Nismo RS zostało zaprezentowane na Salon Samochodowy w Genewie w 2014 roku, tuż za flagowym modelem Nissan GT-R Nismo.
Z większą mocą, ostrzejszym podwoziem, mocniejszymi hamulcami i dodatkowym wyposażeniem, nowy Nissan Juke Nismo RS buduje na istniejącym i bardzo popularnym Nissan Juke Nismo, tworząc bardziej ekstremalną wersję najlepiej sprzedającego się kompaktowego crossovera.
Jak każdy model Nismo, RS jest przesiąknięty designem inspirowanym motorsportem, aerodynamiką i inżynierią, aby dostarczyć ekscytującej wydajności i prowadzenia w samochodzie drogowym.
„Biorąc pod uwagę, że Nissan Juke Nismo już odpowiada za trzy procent wszystkich sprzedaży Juke w Europie, chęć entuzjastów na większe osiągi jest oczywista. Nowa wersja Nismo RS oferuje dokładnie to i utwierdza reputację Nismo jako twórców wydajności w erze cyfrowej,” powiedział Guillaume Cartier, wiceprezydent ds. sprzedaży i marketingu Nissana w Europie.
Korzystając z bogatego doświadczenia Nismo w motorsporcie, zaawansowany silnik 1.6 DIG-T Nismo RS został dostosowany w celu zwiększenia mocy do 218 KM (160 kW) z 200 KM (147 kW), podczas gdy moment obrotowy w wersjach na przednią oś/manual wzrósł z już zdrowych 250 Nm do 280 Nm. Aby zapewnić, że podwozie skutecznie przenosi dodatkowy moment obrotowy na drogę, modele 2WD korzystają również z mechanicznego dyferencjału ograniczającego poślizg na napędzanych przednich kołach.
Dyferencjał LSD nie jest wymagany w wersjach z napędem na wszystkie koła, które mają vectoring momentu obrotowego, automatyczną skrzynię biegów Nissana Xtronic i 250 Nm momentu obrotowego. Modele z automatyczną skrzynią biegów Xtronic mają teraz w standardzie łopatki zmiany biegów umieszczone na kierownicy, umożliwiające kontrolowanie trybu ręcznego ośmiobiegowej skrzyni.
Zyski w osiągach są wspierane przez poprawiony dźwięk, z przestrojonym systemem wydechowym, który zapewnia bardziej sportowy dźwięk silnika dzięki dużemu tłumikowi.
Inne ulepszenia związane ze zwiększoną wydajnością silnika obejmują strategiczne wzmocnienia nadwozia, aby jeszcze bardziej zwiększyć sztywność skrętną, podczas gdy hamulce zostały wzmocnione, aby jeszcze lepiej radzić sobie z przegrzewaniem w warunkach intensywnego użytkowania – rozmiar tarczy przedniej wzrósł z 296 mm do 320 mm, natomiast tylne tarcze są teraz wentylowane. Zmodyfikowane ustawienia sprężyn i tłumików dopełniają zmiany w podwoziu.
Juke Nismo RS wyróżnia się czerwonymi zaciskami hamulcowymi i dyskretnymi oznaczeniami „RS” z przodu i z tyłu. Wewnątrz logo RS pojawia się w obrotomierzu, podczas gdy charakterystyczna zamszowa powłoka pokrywa zestaw wskaźników. Ostatnim akcentem wewnętrznym jest nietypowe wykończenie w wodny wzór na gałce zmiany biegów/łopatkach zmiany biegów oraz centralnym panelu.
Opcje w wersji RS obejmują specjalne sportowe fotele „bucket” Recaro, reflektory Xenon, monitor panoramiczny Nissana oraz system zabezpieczeń Safety Shield, który obejmuje ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, ostrzeżenie o martwym punkcie oraz detekcję obiektów w ruchu, co daje wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, aby uniknąć potencjalnych kolizji.
Nowy Juke Nismo RS dostępny jest w trzech kolorach zewnętrznych – Biała Perła, Metaliczna Czerń lub Szary Srebrny – z pojedynczym, spersonalizowanym wykończeniem wnętrza: głównie czarna kabina Nismo.
Aerodynamiczny wygląd Nismo RS ma niższe zderzaki z przodu i z tyłu, szersze błotniki i progi boczne, a także ciemnochromowaną kratkę V-motion – z nowym podpisem marki Nissana – oraz spojler na tylnej klapie, aby lepiej kontrolować przepływ powietrza. Opracowane na podstawie doświadczeń zdobytych na torze wyścigowym, ulepszenia aerodynamiczne zmniejszają siłę unoszącą z przodu i z tyłu, nie zwiększając oporu.
Akcenty zewnętrznego designu Nismo obejmują czerwone kapsuły lusterka drzwi oraz czerwoną linię okalającą dolną część samochodu. Obraz dopełniają nowe LED-owe światła do jazdy dziennej umieszczone w dolnych nawiewach powietrza z przodu samochodu, podczas gdy efektowne 18-calowe felgi aluminiowe podkreślają odważną postawę nowego Juke.
Styl Nismo kontynuuje się wewnątrz z kierownicą ukierunkowaną na osiągi, pedałami, wskaźnikami, gałką zmiany biegów i wykończeniami drzwi. Specjalne sportowe fotele Nismo z zamszowym wykończeniem i czerwonymi szwami zapewniają dodatkowe wsparcie i komfort podczas pokonywania zakrętów.
Nismo RS korzysta również z szeregu innych zmian wprowadzonych w całej nowej serii Juke. Najbardziej widoczne zmiany zewnętrzne obejmują przekształcone górne lampy, zmodyfikowane tylne lampy w kształcie boomerangów oraz lusterka drzwi, które są wyposażone w LED-owe powtórniki kierunkowskazów.
Pomimo swojego potencjału osiągów, Juke Nismo pozostaje bardzo praktyczny. Wersje 2WD zyskały teraz 40-procentowy wzrost pojemności, na przykład dzięki subtelnym przekształceniom bagażnika, a dwustopniowa podłoga i składane tylne siedzenia sprawiają, że przestrzeń jest jeszcze bardziej elastyczna.