Nissan zaprezentował czwartą generację modelu Micra, znaną również jako K13 lub March na wybranych rynkach, w 2010 roku, a trzy lata później marka odświeżyła ten model.
Micra ma długą historię i była uważana za jeden z najbardziej przystępnych modeli Nissana, które jednocześnie oferowały zaufany pojazd zdolny pomieścić czterech dorosłych i charakteryzujący się niskimi kosztami eksploatacji. Auto często chwalono za jego właściwości, chociaż wygląd nie zyskiwał aż takiej sympatii. Nissan postanowił to zmienić, wprowadzając w 2013 roku odświeżoną wersję czwartej generacji Micry na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie.
Produkcja samochodów segmentu supermini nie była specjalnością Nissana, ale jego partner w aliansie, Renault, miał w tej kwestii doświadczenie. W efekcie odświeżona Micra otrzymała nowy przód, który odzwierciedlał nowy język wzornictwa japońskiej marki. Ponieważ era bio-designu minęła już prawie dekadę wcześniej, Micra z 2013 roku miała reflektory łączące krągłe kształty z ostrymi kątami na tylnej stronie. Pomiędzy nimi, na głównym grillu, umieszczono logo otoczone chromowanym wykończeniem w kształcie litery V, podczas gdy w dolnej części zderzaka zamontowano odwrócone trapezoidalne wloty powietrza, obok których znajdowały się miejsca na lampy przeciwmgielne.
W profilu, samochód zachował styl z bąbelkowatym dachem podobny do wersji przed liftingiem K13. Miał tę samą wznoszącą się linię okien, która przebiegała od reflektorów do tylnych świateł. Kolorowane klamki drzwi i osłony lusterek były dostępne w całej gamie, ale słupek B pozostał czarny, co nadawało samochodowi coupe’owy charakter. Aby wyglądał sportowiej, producent dodał spojler dachowy na górze pokrywy bagażnika.
Nissan oferował Micrę w trzech wersjach wyposażeniowych, a najniższa z nich nie miała nawet klimy, chociaż była ona dostępna jako opcja. Standardowo jednak była montowana w wersjach średniej i wyższej. Wewnątrz miejsca było wystarczająco dla czterech osób, a nawet trzech dorosłych mogło się zmieścić z tyłu, dzięki przestronności w nogach i nad głową. Niestety, przestrzeni na ramiona było niewiele. Z przodu kierowca miał do dyspozycji starannie zaprojektowany zestaw wskaźników, gdzie najważniejszą rolę odgrywał prędkościomierz. W jego tarczy znajdował się wyświetlacz LCD pokazujący różne dane z komputera pokładowego. Po lewej stronie umieszczono obrotomierz, a po prawej, drugi wyświetlacz LCD pokazywał inne informacje, w tym licznik przebiegu. System audio był standardem w całej gamie, ale nawigacja była dostępna tylko w najwyższej wersji wyposażeniowej.
Pod maską Nissan zainstalował silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, który można było połączyć z pięciobiegową skrzynią manualną lub CVT. Jednostka napędowa była dostępna w dwóch wariantach mocy, a co dziwne, mocniejsza wersja była bardziej oszczędna niż ta słabsza.
Nissan Micra, jeden z najważniejszych modeli w historii Nissana i podstawa sukcesu firmy, przeszedł szereg ulepszeń i modyfikacji.
Zmiany są tak szerokie, że znacznie wykraczają poza to, co zazwyczaj uznaje się za lifting w połowie cyklu produkcyjnego. Choć zaktualizowany model bazuje na popularnym, czwartym pokoleniu 'K13′ miejskiego auta, Nissan nazywa go 'Nową Micrą’.
Oprócz całkowicie nowego wyglądu z przodu i z tyłu – z nowymi elementami blacharskimi – Nowa Micra otrzymała również znaczną przebudowę wnętrza. Pojawiła się nowa technologia, nowa konsola centralna, nowe wykończenia i nowe akcenty, a także gniazda audio USB i Aux-in.
W zależności od wersji dostępne jest zupełnie nowe centrum komunikacyjne z nowym radiem oraz najnowocześniejszym systemem nawigacyjnym z ekranem o większej wielkości. Na zewnątrz pojawiły się dwa nowe, odważne kolory oraz nowe felgi aluminiowe o średnicy 16 i 15 cali.
Nissan rozszerzył również ofertę personalizacji Micry, aby umożliwić właścicielom stworzenie własnej, unikalnej wersji. Zmiany, w połączeniu z uznaną wydajnością i zawieszeniem modelu, zwiększają atrakcyjność najmniejszego samochodu Nissana.
Jednak w sercu Nowej Micry tkwi projekt oparty na filozofii, która ukształtowała definicję małego samochodu, gdy oryginalna Micra została wprowadzona na rynek 30 lat temu, a jej sprzedaż przekroczyła sześć milionów egzemplarzy.
Nowa Nissan Micra to nie tylko frajda za kierownicą, łatwe parkowanie dzięki kompaktowemu promieniowi skrętu, ale również jeden z najbardziej zaawansowanych małych samochodów na rynku.
W jej wyposażeniu znajduje się niezwykle wydajny, doładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem (DIG-S), innowacyjny, łatwy w obsłudze pomiar miejsca parkingowego, który pomaga kierowcy w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach parkingowych, oraz I-Key, który oferuje nie tylko bezkluczykowy dostęp do samochodu, ale także bezkluczykowy rozruch silnika.
Dzięki nowemu wyglądowi, kompleksowym ulepszeniom i wysokiej jakości wykończeniu, Nowa Micra zbuduje na sukcesie obecnej wersji wprowadzonej na rynek europejski trzy lata temu. Podkreślając jej znaczenie dla firmy, jest to trzeci najlepiej sprzedający się model Nissana w Europie, zaraz za Qashqaia i Jukiem.
„Nowa Micra ma ogromną liczbę istotnych zmian w porównaniu do obecnej Micry i sprawia, że nasza oferta w segmencie B jest arguably najbardziej kompletna w branży. Razem Nowa Micra, Nowy Note, który zadebiutuje jeszcze w tym roku, oraz Juke zapewniają, że każdy znajdzie Nissana dla siebie w tym kluczowym segmencie rynku. Ponieważ każdy model jest dramatycznie inny, nakłada się na siebie bardzo mało.
„Z trzema dekadami dziedzictwa za sobą, Nowa Micra nadal będzie fundamentem całej gamy Nissana… może być mała, ale jesteśmy ogromnie dumni z Micry i wszystkiego, co reprezentuje,” powiedziała Geraldine Ingham, kierownik marketingu ds. małych samochodów w Europie.
Zmiany w szczegółach
Nissan Micra, znana jako March w niektórych krajach, jest produkowana w czterech centrach na całym świecie i sprzedawana w 56 krajach. Wszystkie samochody przeznaczone na rynek europejski są produkowane w Indiach, a trzy inne lokalizacje produkcyjne znajdują się w Tajlandii, Meksyku i Chinach.
Mimo globalnego zasięgu samochodu, wiele zmian w Nowej Micrze, która trafi do salonów w Europie we wrześniu, zostało wprowadzonych specyficznie z myślą o europejskim rynku.
Efektem jest samochód, który nie tylko wygląda odmiennie europejsko, ale także spełnia wymagania wymagających europejskich nabywców, oczekujących najwyższych standardów wydajności, prowadzenia, jakości i innowacji technicznych.
Najbardziej zauważalne zmiany w samochodzie można znaleźć na zewnątrz. Cała 'twarz’ Nowej Micry została zmieniona, a nowa atrapa chłodnicy ponownie nawiązuje silniejsze połączenie z wizerunkiem korporacyjnym Nissana, gdzie znane okrągłe logo jest 'umieszczone’ w chromowanej, wydłużonej, V-kształtnej motywacji.
Ale to nie tylko atrapa chłodnicy uległa zmianie. W rzeczywistości nowa jest również maska, błotniki, reflektory i przedni zderzak. A tam, gdzie zamontowano, lampy przeciwmgielne z przodu zyskały charakterystyczny nowy kształt i chromowane otoczenie. Zmiany nadają Nowej Micrze mocniejszy, bardziej zdecydowany i dynamiczny wygląd.
Zmiany zachodzą również z tyłu, z nowym zderzakiem, nowymi lampami tylnymi LED oraz nową wypełniającą płytą na dole klapy bagażnika.
Nowy wygląd dopełniają nowy design 15-calowych felg aluminiowych oraz wprowadzenie 16-calowych felg z maszynowo obrabianego aluminium. Razem zmiany stylizacji sprawiają, że Nowa Micra wygląda bardziej zdecydowanie i lepiej 'trzyma się’ drogi.
Przyciągająca uwagę paleta kolorów obejmuje dwa nowe kolory: perłowy metaliczny Pacific Blue, w przeważającej części turkusowy, oraz metaliczny Platinum Sage. Te dołączają do ośmiu istniejących kolorów.
Wnętrze Nowej Micry również doczekało się licznych istotnych zmian. Grafika na desce rozdzielczej przed kierowcą została poprawiona, aby zapewnić lepszą czytelność, a konsola centralna ma całkowicie nowy wygląd z przekształconymi wlotami powietrza.
Wnętrze zostało wzbogacone o błyszczące czarne wykończenie na konsoli centralnej oraz srebrny wygląd przycisku zmiany biegów. Podłokietniki drzwi zyskały teksturę, co nadaje im wyższej jakości wygląd, a także zastosowano nowe materiały na oparciach siedzeń i podkładkach drzwiowych. Wersje Visia i Acenta mają trwałą tkaninę tricot/tricot, podczas gdy modele topowe Tekna mają materiał przypominający zamsz z podwójnym przeszyciem.
Wnętrze korzysta również z gniazd Aux-in i USB zamontowanych na desce rozdzielczej, które są podłączone do wszystkich jednostek audio, natomiast dodano gniazdo 12V, co umożliwia łatwe ładowanie telefonów komórkowych lub odtwarzaczy MP3 w trakcie jazdy.
Wszystkie wersje, z wyjątkiem podstawowej Visia, korzystają z lepszego zintegrowania sprzętu audio w konsoli centralnej z odpowiednimi wykończeniami w błyszczącym i matowym czarnym kolorze.
Co ważniejsze, Nowa Micra korzysta z najnowszego systemu nawigacyjnego i komunikacyjnego NissanConnect, który ma nowe funkcje i większy ekran 5,8 cala (wzrośnie z 5 cali) z chromowanymi kontrolkami.
Ulepszona nawigacja teraz oferuje eco-routing, który automatycznie oblicza trasę, która prawdopodobnie zużyje najmniej paliwa. Uzupełnia to tabela wyników ekologicznych, która pozwala kierowcy sprawdzić, jak ekonomicznie prowadził pojazd.
Większy kolorowy ekran dotykowy oznacza nie tylko łatwiejsze odczytywanie map i wskazówek, ale również możliwość wyświetlania okładek albumów związanych z muzyczną biblioteką właściciela.
Nowy system wprowadza także zaawansowane funkcje, takie jak technologia Google Send-To-Car, która pozwala właścicielowi zaplanować podróż na komputerze lub tablecie w domu lub w biurze, a następnie wysłać instrukcje do samochodu przed rozpoczęciem podróży.
W systemie nawigacji znajdują się również wyszukiwanie i dostęp do bieżących prognoz pogody, lokalnych cen paliw oraz informacji o lotach. System nawigacyjny zawiera teraz widok 'wyjścia z autostrady’ z prowadzeniem po pasach, co ułatwia zjazd z dróg ekspresowych, a także wyświetla obowiązujące ograniczenia prędkości, z ustawionym przez kierowcę ostrzeżeniem prędkościowym, które zapewnia wizualne oraz dźwiękowe powiadomienia, gdy samochód przekracza określoną prędkość ponad limit.
Inną nowinką jest dostępność zaawansowanej pomocy parkowania. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu kierownicy i jednym z najlepszych promieni skrętu w swojej klasie – zaledwie 4,65 m – Nowa Micra natychmiast odnajduje się w miejskim otoczeniu… zwłaszcza w wyposażonej w funkcję pomiaru miejsc parkingowych.
PSM spełnia swoją nazwę, mierząc miejsca parkingowe i informując kierowcę za pomocą wyświetlacza na desce rozdzielczej, czy Nowa Micra może być bezpiecznie zaparkowana w danym miejscu, a nawet można dostosować system do umiejętności kierowcy – amator, normalny lub ekspert.
Ale chyba największa innowacja znajduje się pod maską, gdzie znajduje się jeden z najbardziej wydajnych silników benzynowych na świecie – najnowszy, trzy cylindrowy jednostka benzynowa 1.2 litra z bezpośrednim wtryskiem (DIG-S) Nissana.
Najlepsza wersja DIG-S wprowadza nową technologię, aby zapewnić, że silnik jest jednym z najbardziej zaawansowanych w klasie. Jednostka ta generuje 98 KM, co zapewnia wyjątkową wydajność i komfort jazdy przy zużyciu paliwa porównywalnym z silnikiem Diesla (4,1 l/100 km) i emisji zaledwie 95 g/km. Silniki DIG-S mają również automatyczny system start/stop, gdy samochód jest w bezruchu, co poprawia oszczędność paliwa o około 4 procent.
Wszystkie wersje Nowej Micry DIG-S noszą oznaczenie PURE DRIVE Nissana, co oznacza samochody, które emitują 120 g/km lub mniej – próg ten ma być obniżony o 10 g/km z 130 g/km w 2013 roku.
Podstawowa jednostka 1.2 litra rozwija 80 KM, zapewniając żywiołową wydajność i emisję od 115 g/km. Nowa Micra to samochód z przednim napędem, standardowo wyposażony w gładką, pięciobiegową skrzynię manualną lub opcjonalnie nowej generacji CVT.
W Nowej Nissanie Micra dostępne są trzy modele, zaczynając od podstawowej wersji Visia. W standardzie znajdują się zdalne centralne zamki, elektryczne szyby z przodu, elektryczne wspomaganie kierownicy, 14-calowe koła oraz pełne wyposażenie bezpieczeństwa, w tym poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, poduszki boczne i kurtynowe, ABS oraz ESP.
Średnia wersja Acenta dodaje chromowe akcenty, lusterka i klamki w kolorze nadwozia, 15-calowe koła, spojler na dachu, manualną klimatyzację, podłokietnik kierowcy, skórzaną kierownicę oraz odtwarzacz CD z łącznością Bluetooth.
Najwyższe wersje Tekna mają automatyczną klimatyzację, NissanConnect, czujniki parkingowe z tyłu, pomiar miejsc parkingowych, 15-calowe felgi aluminiowe (16-calowe felgi dostępne są opcjonalnie), materiał przypominający zamsz na siedzeniach, lampy przeciwmgielne z przodu oraz automatyczne sterowanie reflektorami, wycieraczkami i składanymi lusterkami.
Opcjonalne wyposażenie w wersjach Tekna obejmuje również panoramiczny dach i inteligentny klucz z przyciskiem startu.
Szeroka gama opcji personalizacji jest również wprowadzana od wersji Acenta, dzięki czemu właściciele mogą teraz określić preferowany kolor dekli kół i klamek lusterka na zewnątrz, a wewnątrz mogą spersonalizować gałkę zmiany biegów, kratki wentylacyjne, otoczenie dźwigni zmiany biegów i wykładziny, aby uczynić swój samochód wyjątkowym.