Opel próbował wejść w segment supermini i stworzył model Adam, który zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku na rok modelowy 2013.
W Europie segment supermini był zdominowany przez francuskie i włoskie samochody, tuż za nimi znajdowały się Ford i Volkswagen. GM próbował zdobyć swój kawałek tortu, wykorzystując tę samą platformę co w modelu Corsa do stworzenia Adama. Nowy pojazd nazwano na cześć założyciela marki Opel, Adama Opel. GM miał nadzieję, że nowy samochód sprzeda się w dużych ilościach i pomoże europejskiemu oddziałowi przetrwać po globalnym kryzysie finansowym, który wyczyścił kieszenie amerykańskiej firmy. Niestety, sprzedaż nie spełniła oczekiwań, a w trakcie siedmioletniej produkcji znalazło właściciela zaledwie nieco ponad 300 000 sztuk. Głównymi konkurentami były Fiat 500, Renault Twingo oraz Peugeot 108, które radziły sobie lepiej na rynku niż Adam. Mimo to, Opel zastosował inne podejście, oferując szeroki program personalizacji, który prowadził do ponad 30 000 wariantów różniących się klasami, kombinacjami kolorów, kabinami i napędami. Jednak to nadal nie wystarczyło, aby uratować zmagającą się z problemami niemiecką markę, która w 2017 roku została sprzedana Peugeot-Citroen.
Z przodu, mały samochód prezentował uśmiechnięty grill, na którym logo marki zajmowało centralne miejsce, wspierane przez parę poziomych listew. Flankowały je lampy przeciwmgielne, a niżej, na zderzaku, producent dodał czarny, A-kształtny wlot powietrza. Górne reflektory były lekko pochylone w kierunku słupków A, chronione przed wózkami na zakupy i małymi uderzeniami na parkingach. Dodatkowo, wyposażono je w diody LED do jazdy dziennej, co było nowością w europejskim segmencie A.
Z profilu, krótka maska była połączona z stromą panoramiczną szybą. Klienci mogli zamówić Adama z kontrastowym dachem i lusterkami bocznymi jako opcję. Wersja podstawowa była wyposażona w stalowe koła, podczas gdy wyższe wersje posiadały felgi aluminiowe. Niecodziennie, samochód dostępny był z felgami aluminiowymi o średnicy do 18 cali. Na panelach drzwiowych Opel stworzył rzeźbioną przestrzeń, która nawiązywała do tej wprowadzonej w jego modelu flagowym, Insignii. Kolejną unikalną cechą supermini z tamtych czasów był unoszący się design dachu, podkreślony chromowanymi listwami na słupkach C. Na koniec, z tyłu, liściaste lampy LED były zamontowane nad zderzakiem, w rogach, flankując małą klapę bagażnika, która była ozdobiona spojlerem na górnej stronie.
W środku, z przodu, było mnóstwo miejsca dla dorosłych pasażerów na ergonomicznie zaprojektowanych siedziskach. Były one oddzielone konsolą środkową, która mieściła dźwignię zmiany biegów i hamulec ręczny. Opel zainstalował przyciski do systemu HVAC na centralnej konsoli. Jako opcję, klienci mogli zamówić pojazd z ekranem dotykowym do systemu infotainment o nazwie IntelliLink, który można było połączyć z smartfonami Apple iOS i Android. Przed kierowcą znajdowała się tablica instrumentów zawierająca dwie duże tarcze dla prędkościomierza i obrotomierza, które zintegrowano z poziomem paliwa oraz temperaturą płynu chłodzącego. Z tyłu, miejsca dla dorosłych było niewiele, chociaż okazało się wystarczająco przestronne dla dzieci.
Pod maską, Opel oferował trzy silniki, wszystkie na benzynę, które przesyłały swoją moc na przednie koła za pomocą skrzyni manualnej o pięciu lub sześciu biegach.
Opel Adam nie tylko oferuje więcej indywidualności niż konkurencja: z wysokim poziomem standardowego wyposażenia, zapewnia również lepszy stosunek jakości do ceny. Cena początkowa Adama z silnikiem benzynowym 1,2 litra o mocy 51 kW/70 KM wynosi 11 500 euro (cena detaliczna z VAT w Niemczech). Nawet technologie premium i szeroki wybór opcji indywidualizacji są w zasięgu ręki. Na przykład system infotainment IntelliLink jest dostępny za jedyne 300 euro, a sufit starlight podświetlany 64 diodami LED, które tworzą wrażenie gwiaździstego nieba, kosztuje tylko 380 euro.
„Opel Adam uchwycił ducha nowoczesnej miejskiej młodzieży i wnosi poczucie wolności na ulicę. To zabawa, można go dostosować jak żaden inny samochód, a przy tym łączy charakter z radosną zwinnością. Adam to zdecydowanie samochód dla wszystkich młodych i tych, którzy czują się młodo,” mówi wiceprzewodniczący zarządu Opel, dr Thomas Sedran. „A ponieważ Adam łączy ten emocjonalny urok z najlepszym inżynierią i jakością niemiecką, odegra ważną rolę w naszym planie wzrostu w całej Europie.”
Żywe koła: Adam, nowicjusz w segmencie małych samochodów lifestyle
Adam pojawia się w kluczowym momencie oferty produktowej Opla. Od 2008 roku Opel całkowicie przekształcił swoją gamę modelową, zaczynając od flagowego modelu Insignia, przez modele o dużej sprzedaży, a teraz wchodząc lub otwierając nowe segmenty rynku: Ampera (samochód elektryczny z zasięgiem), Mokka (małe SUV), Adam (modny mały samochód) i przyszły Cascada (średniej wielkości kabriolet) są częścią trzeciej fali tego rozległego programu wzrostu i przyczyniają się do rozszerzenia oferty Opla.
Obecnie Opel szczególnie wzmacnia swoją obecność w segmentach A i B, które obejmują teraz Adama o długości 3,70 metra, Agilę o długości 3,74 metra, model Corsa o długości 4,00 metrów, nowy SUV Mokka o długości 4,28 metra oraz Merivę o długości 4,29 metra. Wprowadzenie modnego Adama uzupełnia ofertę Opla w segmencie A obok 5-drzwiowej Agili. Podczas gdy Agila przekonuje wysokim poziomem funkcjonalności i praktycznymi zaletami, Opel Adam wyróżnia się niespotykanym potencjałem indywidualizacji, muskularnym designem i zaawansowaną technologią.
Opel Adam nie imituje po prostu znanych wzorców. Podczas gdy główni konkurenci w segmencie podążają ścieżką retro-designu, Adam jest świeży i odważny. „Adam udowadnia, że retro nie jest regułą. Ustala innowację, wyobraźnię, indywidualizację i jakość jako swoje kluczowe wartości,” mówi dr Thomas Sedran. Po pierwsze, jego nowoczesny, modny wygląd w połączeniu z praktycznie nieograniczonymi możliwościami personalizacji odróżnia go od konkurencji. Ponadto Adam wprowadza cechy, które zwykle są dostępne tylko w modelach premium pojazdów klasy wyższej, co widać w wysokiej jakości wykonania kokpitu oraz technologiach, które zwiększają bezpieczeństwo, komfort i przyjemność z jazdy. Równocześnie, Opel utrzymuje przystępność cenową Adama, oferując wysoki poziom standardowego wyposażenia we wszystkich wersjach.
Opel oczekuje, że niemal 80 procent klientów Adama będą kupującymi indywidualnymi, z których ponad połowa to nowi klienci. Ale Adam również będzie stanowił znak rozpoznawczy dla firm i przedsiębiorstw: około 20 procent sprzedaży ma pochodzić z sektora floty i komercyjnego. Generalnie Adam powinien przyciągać młodych i młodych duchem klientów obu płci, którzy pragną, aby ich samochód odzwierciedlał ich osobowość. Cenią sobie modę i indywidualność; nie tylko podążają za trendami, ale także aktywnie je kreują, stając się liderami opinii.
„Dzięki Adamowi, Opel nie tylko przyciąga swoich lojalnych klientów, którzy pragną unikalnego małego samochodu, ale także zyskuje nowe grupy nabywców, którzy jeszcze nie zidentyfikowali się z marką. Reagują na Adama, ponieważ jest autentyczny i po prostu różni się od potencjalnych konkurentów. Klienci nie muszą już przyzwyczajać się do swojego samochodu, ponieważ Adam odzwierciedla charakter i styl życia jego właściciela,” mówi dr Thomas Sedran.
Eksperci przewidują, że segment subkultury lifestyle, do którego wchodzi Opel Adam, będzie nadal systematycznie rosnąć w nadchodzących latach. Od 2000 roku sprzedaż stylowych samochodów segmentu A (o długości około 3,70 m) wzrosła o około 30 procent, a sprzedaż luksusowych samochodów segmentu B (o długości około 4,00 m) o ponad 110 procent. W 2011 roku w Europie zarejestrowano prawie 630 000 jednostek tych modnych samochodów, w porównaniu do 450 000 w 2008 roku. Opel chce teraz podbić ten rynek wzrostu z Adamem. Włochy wykazują szczególnie wysokie zapotrzebowanie na małe samochody, które mogą stać się największym rynkiem Adama. Główne rynki dla nowego małego samochodu lifestyle Opla to Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Holandia.
Design & Indywidualizacja
Adam to pierwszy mały pojazd lifestyle Opla. Segment, do którego wchodzi, został początkowo ukształtowany przez nowoczesne interpretacje tematów „retro” w motoryzacji, jednak Opel celowo obrał inną, innowacyjną drogę. Adam ma odważne proporcje i unikalny, nowoczesny design bez odniesień do przeszłości. Aby jeszcze bardziej się wyróżnić, Adam oferuje więcej nowych pomysłów niż jakikolwiek z jego konkurentów.
Pierwszym i kluczowym pomysłem jest to, że może być indywidualizowany bardziej niż jakikolwiek inny samochód. W ciągu trzech lat rozwoju – od pierwszego szkicu do światowej premiery w Paryżu – designerzy Opla, inżynierowie i eksperci w zakresie produkcji opracowali wyjątkowe nowe funkcje, które pozwalają na dostosowanie Adama znacznie dalej niż przy użyciu znanych wzorców. Malcolm Ward, dyrektor ds. designu mówi: „W zespole, który tworzył Adama, panował wyjątkowy duch 'możemy to zrobić’ i żywa energia, a niesamowite jest zobaczyć, jak wiele pomysłów generowanych na wczesnym etapie twórczym trafiło do produkcji. Dzięki temu niezwykle świeżemu i śmiałemu podejściu, Opel Adam można spersonalizować bardziej niż jakikolwiek inny samochód w segmencie, mając praktycznie nieograniczone możliwości kombinacji kolorów zewnętrznych i wewnętrznych, materiałów, dekoracji, kół itd.” Na przykład, Opel Adam wprowadza po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej trzy cechy projektowe, które wzmacniają jego ogromny potencjał indywidualizacji, takie jak wymienne kolorowe klipsy do kół, drukowane podsufitki i podświetlane dekoracje na desce rozdzielczej.
Odważny exterieur z ikoniczną sylwetką i wnętrzem inspirowanym premium
Adam wprowadza nagradzaną filozofię designu Opla „artystyczna rzeźba spotyka niemiecką precyzję” do modnego segmentu A. Wyróżnia się swoim muskularnym, oryginalnym wyglądem, który łamie trendy oparte na retro-designie, a także odważnymi, mocnymi proporcjami: mając 3,70 metra długości i 1,72 metra szerokości (bez luster), Adam ma tę samą długość, ale jest szerszy od MINI, co sprawia, że wygląda solidnie na drodze.
Uderzający i unikalny „floating” dach Adama, który jest wizualnie odłączony od nadwozia, pozwala na doskonałe wykonanie dwukolorowego połączenia – podstawowej cechy indywidualizacji. Emblemat samochodu znajduje się – w przeciwieństwie do większości innych samochodów – na końcu chromowanej „sygnatury” na tylnym słupku, co dodaje mu unikalnego uroku. W szerokiej atrapie chłodnicy Opel Adam otrzymał nową chromowaną belkę w kształcie skrzydeł z wytłoczonym emblematem Opla, jak w nowej linii Astry. Na bokach pojazdu typowe rzeźbiarskie cechy designu Opla, takie jak ostrze w dolnej części drzwi i charakterystyczna „fala uderzeniowa” wokół klamek, przypominają Astrę GTC. Reflektory są wyposażone w światła do jazdy dziennej w kształcie skrzydeł (DRL), również typowe dla Opla. Po raz pierwszy w segmencie A zarówno reflektory, jak i tylne światła dostępne są w nowoczesnej technologii LED, oszczędzającej energię.
Wnętrze Adama oferuje to, co obiecuje jego wykwintny wygląd: styl i atmosferę inspirowaną premium w zaskakująco przestronnym otoczeniu jak na mały samochód. Z rzeźbionymi, harmonijnymi powierzchniami i eleganckimi, płynącymi liniami, jak jego więksi bracia marki Astra, Meriva i Insignia, Adam dopełnia obietnicę marki Opla w najnowszym i najmniejszym rozszerzeniu. Nowe, ekskluzywne okrągłe instrumenty w stylu chronografu oraz przełączniki z chromowanymi obrzeżami nadają sportowy klimat precyzji.
Po prostu unikalny – praktycznie żaden Adam nie jest podobny do drugiego
Nowy Opel Adam przyciąga uwagę dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi, a jeszcze bardziej dzięki praktycznie nieograniczonym opcjom personalizacji. Dzięki szerokiej gamie kolorów nadwozia, bogatemu wyborowi wzorów felg oraz wielu opcji wykończenia wnętrza, w tym różnych paneli dekoracyjnych, pakietów oświetlenia ambientowego i niezrównanej w branży motoryzacyjnej gamie podsufitek, Adam staje się nowym mistrzem personalizacji Opla. Niezliczone możliwości kombinacji kolorów nadwozia i dachu, obręczy, konfiguracji wnętrza i opcji wykończenia oferują nabywcy Adama wybór, jakiego nie ma żaden inny samochód. Dlatego praktycznie żaden Adam nie wygląda jak drugi, co czyni każdy samochód po prostu unikalnym.
Na zewnątrz klienci mogą wybierać spośród 12 kolorów nadwozia, których nazwy wywołują kulturowe odniesienia, które miłośnicy filmów będą od razu kojarzyć – takich jak „I’ll be Black”, „Papa don’t Peach”, „Purple Fiction”, „James Blonde”, „Saturday White Fever” i „Buzz Lightgreen”. Wraz z każdym kolorem nadwozia dostępny jest odpowiadający mu, spersonalizowany klucz do samochodu. Tak więc, nawet gdy właściciel zaparkuje Opla Adama, oryginalna i spersonalizowana część pojazdu zawsze pozostaje z nim. Dach Adama może mieć ten sam kolor co nadwozie. Jednak dla bardziej kontrastowego efektu, trzy kolory dachu mogą być również łączone z dowolnym kolorem nadwozia: błyszczący „I’ll be Black”, jasna kremowa „White my Fire” i ciemny, bogaty „Men in Brown”.
Zamiast oferować konwencjonalną hierarchię wykończeń, Adam przełamuje nowe tereny z 3 różnymi światami wykończenia lub „nastrojami”. Ustawiają one scenę dla pierwszego poziomu indywidualizacji: Adam JAM jest odważny i funky, przyciągający bardzo modnych klientów; Adam GLAM jest elegancki i stylowy, skierowany do osób o wyrafinowanych gustach; a Adam SLAM jest raczej męski, sportowy i uliczny.
Na kolejnym poziomie personalizacji właściciele mogą wybierać spośród 3 pakietów opcji dla każdego z 3 światów wykończenia: Adam JAM, Adam GLAM i Adam SLAM można dalej dostosowywać według indywidualnych gustów przy pomocy dwukolorowego „Czarnego” lub „Białego Pakietu”, ekstrawaganckiego „Twisted Pack” lub odważnego „Extreme Pack”. Czarny Pakiet oferuje dodatkową elegancję z dachem, lusterkami zewnętrznymi i obręczami w kolorze czarnym, podczas gdy Biały Pakiet ma te same akcenty w kolorze białym. Opel Adam z Twisted Pack błyszczy kolorowymi lusterkami zewnętrznymi, listwą chłodnicy, obręczami i dekorami wnętrza w kolorze zielonym dla wersji Adam JAM, brązowym dla Adam GLAM lub czerwonym dla Adam SLAM. A Extreme Pack sprawia, że samochód jest całkowicie niepowtarzalny, oferując wyraziste koła i ozdoby na lusterkach, listwie chłodnicy, nadwoziu i dekorze wnętrza.
Nowy samochód lifestyle Opla można jeszcze bardziej personalizować za pomocą trzech różnych pakietów naklejek zewnętrznych (Adam JAM „Splat”, Adam GLAM „Fly” i Adam SLAM „Stripes”), które są nakładane na lusterka i inne części samochodu, na przykład boki i tył.
W sumie Adam oferuje 31 różnych wzorów i kolorów obręczy o rozmiarach od 15″ do 18″, w tym obręcze w stylu „Vintage” lub „Horns”, które rozwijają klasyczny design dalej. Nieprzewidywalne, opływowe wzory takie jak „Boomerang”, „Hurricane”, „Turbine” i „Twister” również na pewno przyciągną wzrok. Dodatkowy akcent, aby podkreślić niepowtarzalny charakter Adama: nawet po odebraniu samochodu przez klientów, niektóre 18″ obręcze z całkowicie nowymi, wymiennymi klipsami kolorowymi mogą być jeszcze bardziej personalizowane. Opel jest pierwszym i jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje te klipsy, dostępne w sześciu różnych zestawach kolorów, które wpina się na pięć ramion obręczy. Na przykład można dopasować kolor klipsów do koloru nadwozia Adama, stworzyć mocne kontrasty lub bawić się kombinacjami dwukolorowymi.
Unikalne i świeże wnętrza z podświetlanymi dekoracjami wnętrza
Wnętrze kabiny oferuje także bogactwo możliwości personalizacji. Dostępne są 4 kolory podstawowe: czarny, kakaowy, purpurowy i biały. Łączą się z 15 różnymi wzorami siedzeń, które również oferują szeroki wybór materiałów i kolorów. Ponadto dostępnych jest 19 różnych zestawów paneli dekoracyjnych na desce rozdzielczej i drzwiach. Te panele mogą być zamawiane oddzielnie, dzięki czemu wnętrze Adama można stale personalizować i dostosowywać do zmieniających się gustów właściciela – lub zmieniających się właścicieli. Spośród 19 oferowanych paneli, 11 jest pomalowanych na kolory odpowiadające kolorom nadwozia, a 8 pokrytych jest folią premium z dekoracyjnymi wzorami – 2 z nich są nawet podświetlane za pomocą diod LED, tworząc miękki, świecący efekt, który jest absolutnie unikalny w branży motoryzacyjnej.
Ten ekskluzywny element designu jest połączony z pakietem oświetlenia ambientowego, który składa się z pośrednich świateł oświetlających kieszenie w drzwiach, konsolę środkową i przestrzeń dla pasażera. W ramach pakietu oświetlenia ambientowego, jednym przyciskiem można wybierać spośród 8 różnych kolorów światła – pojedynczo lub tak, aby zmieniały się one w sposób ciągły – oraz ściemniać je, aby ustawić ton wnętrza. Można wybierać spośród czerwonego, dwóch odcieni bursztynowego, żółtego, zielonego, niebieskiego, lodowego niebieskiego i białego. To jeszcze raz podkreśla niespotykaną mozaikę personalizacji Adama.
Wewnątrz kabiny dach może być również spersonalizowany zgodnie z każdym gustem. Duży panoramiczny dach wprowadza naturalne światło do Opla Adama. Ale drukowane podsufitki to nowość w branży motoryzacyjnej, jakiej dotąd nie było. Dostępne są trzy wzory: chmurki „Sky”, jesienne liście „Fly” lub flagi szachowe „Go”. Jednak najbardziej spektakularna podsufitka Adama to „Starlight”, podświetlana 64 diodami LED, które tworzą wrażenie gwiaździstego nieba. Jest ona absolutnie unikalna w tym segmencie pojazdów – i w każdym innym segmencie, z wyjątkiem najdroższych limuzyn na świecie. Romantycy mogą połączyć motyw Sky z oświetleniem Starlight.
Kreatywne pakiety dodają dodatkowego uroku Oplowi Adam
Oprócz bogatej różnorodności kolorów i dekorów, a także pakietów Black/White, Twisted, Extreme, dodatkowe różne pakiety dodają szczegóły wyglądu Adamowi. Klienci, którzy pragną stworzyć jeszcze bardziej sportowego Adama, mogą wybrać „OPC Line Pack” z bardziej agresywnymi zderzakami i spojlerami. „Extreme Carbon Pack”, w tym listwa chromowana i lusterka w wzorze karbonowym, tworzy wyjątkowy wygląd. A ci, którzy chcą wnieść temat kolorystyczny na wyższy poziom, mogą wybrać „Color Pack”, który dodaje kolorowe akcenty na kierownicy i gałce zmiany biegów.
Zaawansowane technologie i najlepsza łączność w segmencie
Zaprojektowany i opracowany w Rüsselsheim, Opel Adam przenosi technologie premium i jakość z wyższych kategorii do segmentu A. Większość funkcji technicznych Adama wprowadzanych jest po raz pierwszy w małym, miejskim samochodzie. Ułatwiają życie i mobilność w nowoczesnych centrach miast, obszarach miejskich i nie tylko, w tym nową generację Park Assist, która automatycznie steruje pojazdem w miejsce parkingowe, Side Blind Spot Alert, funkcję ogranicznika prędkości połączoną z tempomatem oraz system wspomagania kierownicy „light touch” w trybie CITY. Ale największą atrakcją jest nowy system infotainment IntelliLink, który integruje smartfona właściciela (Android i Apple iOS) w pojeździe, czyniąc Adama najlepiej połączonym małym samochodem. IntelliLink jeszcze bardziej zwiększa indywidualizację Adama, pozwalając właścicielom na dostęp do ich osobistych środowisk i ulubionych funkcji rozrywkowych z ich smartfonów w samochodzie, co czyni je dostępnymi za pośrednictwem sterowania samochodem. Adam nie tylko oferuje wysoką jakość wykonania, niespotykany potencjał indywidualizacji i zaawansowane rozwiązania technologiczne, ale również czyni je zaskakująco przystępnymi: na przykład IntelliLink kosztuje tylko 300 euro.
Układ napędowy: na początek 3 wydajne jednostki benzynowe – nowa generacja wkrótce
Opel Adam jest początkowo oferowany z trzema wydajnymi jednostkami benzynowymi – 1,2 litra 51 kW/70 KM, 1,4 litra 64 kW/87 KM i 1,4 litra 74 kW/100 KM. Wszystkie są połączone z pięcio-biegową manualną skrzynią biegów i mogą być uzupełnione o pakiet technologii ecoFLEX, który dodatkowo zwiększa ich wydajność. Jednostki 1,4 litra zapewniają maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 4 000 obr./min; wersja 74 kW/100 KM przyspiesza od zera do 100 km/h w 11,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Pakiet technologii ecoFLEX obejmuje system Start/Stop z wysokowydajną baterią, wytrzymałym rozrusznikiem, zoptymalizowanym generatorem i przełącznikiem „eco” umożliwiającym jego aktywację lub dezaktywację; dodatkowo, zawiera także Eco Drive Assistant monitorujący zużycie energii i wskazujący, kiedy należy zmienić bieg. W połączeniu z kołami 15″ i 16″ specjalne opony o niskim oporze toczenia w pakiecie ecoFLEX dodatkowo przyczyniają się do oszczędności paliwa. W cyklu mieszanym Adam 1,2 ecoFLEX ma zużycie paliwa wynoszące tylko 5,0 litrów na 100 km i emisję CO2 na poziomie zaledwie 118 g/km. Oba modele 1,4 ecoFLEX zużywają tylko 5,1 litrów i mają emisję wynoszącą jedynie 119 g/km.
Opel rozwija także nową generację małego silnika benzynowego, która zadebiutuje później w Adamie. Ta całkowicie aluminiowa jednostka będzie charakteryzować się bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowaniem i technologią Start/Stop, co jeszcze bardziej zwiększy jej wydajność i osiągi. Będzie połączona z zupełnie nową, sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Podwozie: Adam sprawia radość z jazdy po ulicach miasta i wiejskich drogach
Dzięki podwoziu skierowanemu na zwinne właściwości jezdne, Opel Adam czuje się dobrze nie tylko na ulicach miejskich, ale także na wiejskich drogach. Kompaktowy rozstaw osi 2 311 mm jest połączony z imponująco szerokim rozstawem kół 1 472 mm z przodu i 1 464 mm z tyłu, co nadaje Adamowi solidniejszy wygląd na drodze i zapewnia doskonałą stabilność. Podwozie zostało opracowane tak, aby zapewnić zwinność i optymalne prowadzenie w mieście, nie rezygnując z dynamiki na wiejskich drogach. Z przodu zainstalowano kolumny MacPhersona. Geometria zawieszenia przedniego z optymalizowanym zwrotnicą zapewnia Adama doskonałe zachowanie w zakrętach i reakcję na kierownicę. Tylne zawieszenie ma konstrukcję belki skrętnej z bardziej zaawansowanym mechanizmem, co zapewnia wysoką stabilność.
Równocześnie, niski środek ciężkości Opla Adama sprawia, że dobrze trzyma się drogi, zwłaszcza w ciasnych zakrętach. Amortyzatory zostały dostosowane do wyzwań jazdy w mieście. Rozmiary kół wahają się od 15″ do 18″, a samochody skonfigurowane z obręczami 17″ lub 18″ mają w standardzie sportowe zawieszenie, które zapewnia jeszcze bardziej wyraźniejsze odczucia w kierownicy.
Indywidualizowany infotainment: IntelliLink wprowadza dom i przyjaciół do Opla Adama
IntelliLink, nowa generacja systemu infotainment Opla, debiutuje w Adamie, czyniąc go najlepiej połączonym małym samochodem na rynku. Oferując kierowcom wysoki poziom wygody i elastyczności, IntelliLink został zaprojektowany z myślą o bezprzewodowym wsparciu nowych źródeł mediów – takich jak smartfony i ich aplikacje – za pośrednictwem połączeń Bluetooth lub USB. Jednym z najważniejszych aspektów IntelliLink jest to, że może współpracować zarówno ze smartfonami działającymi na systemie Android, jak i Apple iOS. Doświadczenie infotainment IntelliLink przynosi osobiste możliwości i środowisko właściciela smartfona, dom, przyjaciół i ulubioną rozrywkę do samochodu; sprawia, że Adam jest tak osobisty jak treści przechowywane na smartfonie, całkowicie zgodnie z jego filozofią bycia mistrzem indywidualizacji Opla.
Kompaktowy i w pełni zintegrowany, system infotainment Opel IntelliLink przenosi treści ze smartfona na 7-calowy, wysokiej rozdzielczości, pełnokolorowy wyświetlacz dotykowy. Łączność zapewnia port USB lub Bluetooth do urządzeń pamięci masowej, w tym odtwarzaczy MP3, iPodów, iPadów itd. Oprócz portu USB, dostępne jest także analogowe wejście 3,5 mm / 1/8 cala. Dzięki temu kierowca Opla Adama może na przykład korzystać z osobistej ścieżki dźwiękowej za pomocą ekranu dotykowego w dowolnym miejscu i czasie. Oznacza to, że smartfon w efekcie działa podobnie jak dysk twardy w zintegrowanym systemie infotainment. Niektóre funkcje są nawet dostępne za pośrednictwem pilotów zdalnego sterowania w samochodzie umieszczonych na kierownicy. IntelliLink jest bardzo łatwy i intuicyjny w użyciu. Dostępnych jest pięć menu:
Audio: Użytkownik może wybierać między radiem AM/FM/Digital Radio DAB lub własną muzyką i osobistymi playlistami zawartymi w smartfonie lub dowolnym nośniku pamięci. Wybór Audio zapewnia kontrolę nad dostępnymi źródłami audio za pomocą USB, analogowego wejścia i Bluetooth audio; maksymalna kontrola jest dostępna przy połączeniu USB. IntelliLink korzysta z systemu organizacji muzyki Gracenote dla urządzeń muzycznych USB, który dostarcza informacji o utworach i okładkach albumów. Gracenote jest zapisany w pamięci radia.
Telefon: Rozmowy telefoniczne w trybie głośnomówiącym mogą być wykonywane bez wybierania numeru: kierowca może wybrać imię z przechowywanej książki telefonicznej zawierającej do 1 000 kontaktów, które są widoczne na ekranie dotykowym, dotknąć funkcji „połączenie” i projektować połączenie przez głośniki samochodowe. Lista ostatnich i nieodebranych połączeń jest również łatwo dostępna, sprawdzana i używana do oddzwonienia. Funkcje telefoniczne i audio można kontrolować za pomocą Bluetooth, niezależnie od rodzaju smartfona.
Galeria: Osobiste galerie zdjęć, pokazy slajdów, filmy i inne przechowywane dokumenty można łatwo przeglądać za pośrednictwem połączenia USB (i Aux-in dla filmów w smartfonach iOS) i oglądać, gdy Adam jest w ruchu. Wizualizacje pojawiają się na 7-calowym ekranie dotykowym, a dźwięk wydobywa się z głośników samochodu.
Aplikacje: Aplikacje przechowywane w smartfonie zwiększają możliwości IntelliLink. Przy uruchomieniu dostępna będzie aplikacja nawigacyjna BringGo oraz Stitcher, aplikacja umożliwiająca dostęp do podcastów radiowych (więcej informacji poniżej). W przyszłości dostępnych będzie więcej aplikacji. Dealerzy mogą doskonalić oprogramowanie IntelliLink w miarę wydawania nowych aplikacji.
Ustawienia samochodu: Podstawowe ustawienia samochodu są również dostępne i mogą być modyfikowane za pośrednictwem IntelliLink: język (dostępnych jest 23 języków), czas, data, ustawienia radia (głośność, balans, fader itp.) oraz ustawienia połączenia można kontrolować zgodnie z indywidualnymi upodobaniami kierowcy. Ponadto informacje dotyczące kontroli klimatu, systemów Park Pilot i Park Assist są również wyświetlane na 7-calowym ekranie IntelliLink.
Wybrane aplikacje, które są kompatybilne z smartfonami działającymi na systemach Android i Apple iOS, można pobierać z internetu. Na przykład, system nawigacyjny BringGo, który wkrótce będzie dostępny w App Store, można pobrać jako wersję mapową dla Europy Wschodniej i Zachodniej. Po pobraniu aplikacji dane mapowe pozostają zainstalowane na smartfonie. Oznacza to, że właściciel Adama nie potrzebuje połączenia z internetem na smartfonie, aby korzystać z systemu nawigacyjnego BringGo, a więc nie musi płacić za opłaty roamingowe za granicą. Gdy BringGo zawsze pozostaje na telefonie, kierowcy Adama mogą kontynuować swoją podróż pieszo lub rowerem, korzystając z systemu nawigacyjnego. Dodatkową zaletą BringGo jest to, że w razie potrzeby można go połączyć z wyszukiwarkami internetowymi. Na przykład, jeśli kierowcy Opla Adama chcą znaleźć restaurację lub hotel, mogą po prostu wyszukać nazwę w wyszukiwarce, a wyniki zostaną automatycznie wyświetlone na mapie BringGo.
Kolejną przydatną aplikacją, która będzie dostępna w IntelliLink, jest Stitcher, globalna internetowa radiostacja podcastowa, która pozwala użytkownikom słuchać programów na żywo lub po ich emisji. Po pobraniu Stitcher na smartfon, właściciel Adama może uzyskać dostęp do ponad 10 000 podcastów na żądanie, audycji radiowych i stacji na żywo z całego świata za pośrednictwem ekranu dotykowego IntelliLink.
IntelliLink to przystępne opcjonalne wyposażenie: kosztuje tylko 300 euro. Standardowe wyposażenie infotainment w Adam JAM, Adam GLAM i Adam SLAM to system CD 3.0 BT z radiem i odtwarzaczem CD, z funkcjami Bluetooth i USB oraz trybem głośnomówiącym. Zarówno dla systemu IntelliLink, jak i tego systemu, podwójny tuner radiowy AM/FM może być połączony z cyfrowym radiem DAB, oferując szeroki wybór opcji słuchowych.
Dla tych, którzy pragną uzyskać najwyższe wrażenia dźwiękowe w swoim Adamie, dostępny jest system dźwiękowy Infinity. Obejmuje osiem głośników, w tym pięć głośników o mocy 45 Watów oraz 90-watowy subwoofer znajdujący się w bagażniku.
Innnowacyjne stacje dokujące do bezprzewodowego ładowania, zwane FlexDock, są również dostępne w Oplu Adam. FlexDock składa się z dwóch jednostek: płyty bazowej i uchwytu, który łączy smartfon z płytą bazową i systemem infotainment samochodu. Wszystkie kable są ukryte pod deską rozdzielczą. FlexDock umożliwia korzystanie ze smartfonów z aplikacjami nawigacyjnymi w samochodzie oraz ładowanie ich w trakcie użytkowania. Umożliwia także wykonywanie połączeń głośnomówiących, strumieniowe przesyłanie muzyki i łączność przez USB. Aplikacje smartfonowe można kontrolować za pomocą pilota zdalnego sterowania w Adamie, a także za pomocą ekranu dotykowego telefonu. Ponieważ stacja dokująca znajduje się dokładnie tam, gdzie powinna być – na dolnej krawędzi przedniej deski rozdzielczej, kierowcy nie muszą odrywać wzroku od drogi, aby sprawdzić informacje wyświetlane na ekranie swojego smartfona. Dlatego FlexDock jest nie tylko sprytnym rozwiązaniem łączności, ale także pozwala kierowcom używać swojego smartfona w bezpieczniejszy sposób. Stacja dokująca jest niezależna od systemu infotainment IntelliLink. Łatwo dostępna stacja dokująca FlexDock ma także regulowany kąt widzenia. Do wyboru są dwa uchwyty: jeden dla iPhone’ów i uniwersalny uchwyt, który pasuje do 70% wszystkich dostępnych smartfonów. Stacja dokująca FlexDock dostępna jest za jedyne 90 euro.
Bardziej bezpieczna i chłodniejsza mobilność dzięki zaawansowanym systemom asystującym
Nowy Opel Adam nie tylko zapewnia mnóstwo radości z jazdy dzięki zwinnemu podwoziu i dynamicznym silnikom, ale również ułatwia i zwiększa bezpieczeństwo jazdy dzięki nowoczesnym systemom asystującym. Szczególnie w miejskim ruchu, który często jest szalony, pomagają one kierowcy na różne sposoby.
Opel Adam to pierwszy mały samochód na rynku, który oferuje drugą generację Park Assist, która identyfikuje miejsca parkingowe i automatycznie parkuje pojazd. System oparty na sensorach ultradźwiękowych Park Assist II mierzy nadające się do parkowania równoległego lub prostopadłego miejsca, oblicza trajektorię i automatycznie kieruje Adamem, aby zaparkować go w danej przestrzeni. Kierowca kontroluje jedynie przyspieszenie, hamowanie oraz zmianę biegów. System ten podkreśla miejskie przeznaczenie Adama.
Park Assist zawsze jest wyposażony w Side Blind Spot Alert, który także wykorzystuje sensory ultradźwiękowe, aby ostrzegać kierowców przed nieuchronną kolizją podczas zmiany pasa ruchu. Te sensory ultradźwiękowe mają zasięg trzech metrów po lewej i prawej stronie pojazdu i wykrywają obiekty lub inne pojazdy w martwym polu kierowcy. Gdy inne pojazdy wchodzą w zasięg sensorów, na odpowiednim lusterku zewnętrznym zapala się dioda LED. Jeśli kierowca mimo to spróbuje zmienić pas, używając kierunkowskazu w stronę, gdzie wykryto pojazd, dioda zaczyna migać. System ten aktywnie pomaga zapobiegać wypadkom przy prędkościach od 10 do 140 km/h. Opcjonalny pakiet łączący funkcje Park Assist II i Side Blind Spot Alert jest oferowany za maksymalnie 580 euro.
Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) Adama ma dedykowany tryb CITY, który jednym kliknięciem zwiększa asystę przy niższych prędkościach. System ten jest standardowy we wszystkich modelach Adama i jest szczególnie przydatny przy manewrowaniu w zatłoczonych obszarach miejskich.
Kompleksowy system ESP Plus najnowszej generacji jest również standardowy we wszystkich Adamach. Obejmuje wiele użytecznych funkcji dodatkowych, takich jak ABS i kontrola trakcji, a także elektroniczna dystrybucja siły hamowania, kontrola hamowania w zakręcie i asystent ruszania pod górę. Asystent ruszania pod górę zatrzymuje pojazd na 1-2 sekundy, aby zapobiec staczaniu się w dół, co ułatwia ruszanie na wzniesieniach, na przykład na światłach drogowych lub przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego na stromej ulicy.
Tempomat, który jest standardowy w Oplu Adam JAM, Adam GLAM i Adam SLAM, zawiera nową funkcję ogranicznika prędkości, która jest szczególnie pomocna w ruchu miejskim i pozwala kierowcy ustawić maksymalną prędkość na poziomie 30 km/h. Ostrzega kierowcę na wyświetlaczu, gdy wybrana prędkość zostanie przekroczona. Umożliwia to kierowcom łatwe dostosowywanie się do stref 30 lub 50 km/h w miejskich warunkach.
Lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem zintegrowane w pakiecie Light & Sight to dodatkowe bezpieczeństwo. Czujniki fotoelektryczne dostosowują poziom odbicia lusterka, aby zredukować odblaski od nadjeżdżających pojazdów. Gdy czujniki przestaną wykrywać odblaski, lusterko automatycznie przywraca normalną jasność i odbicie. Pakiet Light & Sight dostępny za jedyne 145 euro obejmuje także czujniki deszczu, które automatycznie uruchamiają wycieraczki oraz automatyczną kontrolę świateł, które włączają oświetlenie w razie potrzeby.
Dla większego komfortu podczas zimowej jazdy, Adam można także wyposażyć w podgrzewaną kierownicę – innowację w segmencie A. Kierownica nagrzewa dłonie w ciągu jednej minuty; po włączeniu, cały obwód kierownicy jest podgrzewany, ale ciepło rozprowadza się szybciej w głównych miejscach chwytu wokół bocznych ramion. Temperatura kierownicy osiąga około 32°C w ciągu zaledwie kilku minut. Podgrzewana kierownica zawsze jest oferowana w zestawie z podgrzewanymi przednimi siedzeniami. Pakiet ten dostępny jest za jedyne 350 euro.
Elastyczna mobilność miejska: Opel Adam z systemem bagażnika na rowery FlexFix
Opel Adam korzysta z unikalnej cechy, która sprawia, że mobilność miejska jest jeszcze łatwiejsza i wygodniejsza: opcjonalny, w pełni zintegrowany system bagażnika na rowery FlexFix. To sprytne urządzenie jest dostępne tylko w Oplu i daje właścicielom Adama możliwość uczestniczenia w nowoczesnej mobilności miejskiej, zarówno za kierownicą swojego samochodu, jak i na siodełku roweru. Bagażnik na rowery FlexFix pomaga uczynić intensywne życie miejskie jeszcze bardziej bezstresowym z Adamem. Może być używany spontanicznie, całkowicie w zależności od gustu, pogody, warunków ruchu i otoczenia.
Bagażnik na rowery FlexFix jest zintegrowany w tylnym zderzaku i jest zawsze dostępny. Jest bardzo łatwy w użyciu i nie wymaga narzędzi ani dodatkowych urządzeń. Gdy nie jest używany, znika prawie niezauważalnie jak szuflada w tylnym zderzaku. Z Oplem Adam system z zamkiem może przenosić rower o wadze do 30 kilogramów, dzięki czemu można transportować nawet rowery elektryczne. Opcjonalny adapter mocujący zapewnia możliwość przewozu drugiego roweru o wadze do 20 kilogramów. W ten sposób FlexFix staje się elastycznym rozwiązaniem mobilności, które mogą dzielić dwie osoby.