Zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu modelu Adam do oferty Opla, niemiecki producent samochodów zaprezentował wersję crossover o nazwie Adam Rocks podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku.
W obliczu rosnącego popytu na małe pojazdy, niemiecki koncern miał nadzieję na zwiększenie sprzedaży i uniknięcie zagrożenia bankructwem, które wisiało nad Oplem od czasu kryzysu finansowego. Zaledwie sześć miesięcy po premierze Adama na targach motoryzacyjnych w Paryżu, Opel wypuścił model Adam Rocks, który w zasadzie był tym samym samochodem, ale z nieco wyższym prześwitem i kilkoma ulepszeniami inspirowanymi off-roadem. Choć to rozwiązanie pomogło producentowi przekroczyć cele sprzedażowe, trzy lata później GM zaakceptował ofertę francuskiej grupy motoryzacyjnej Peugeot-Citroen i sprzedał markę Opel. Niemniej jednak Adam Rocks przetrwał jeszcze kilka lat, aż do wycofania modelu w 2019 roku, bez następcy.
Od przodu, samochód z segmentu A wyróżniał się innym wyglądem niż jego miejski odpowiednik. Opel zainstalował czarny dolny zderzak odporny na zarysowania, ozdobiony srebrnym wykończeniem przypominającym płytę ochronną. Dodatkowo, wloty lamp przeciwmgielnych miały dekoracje w kształcie litery C i flankowały atrapę grilla. W przeciwieństwie do zwykłego Adama, Adam Rocks miał chromowane wykończenie, które wspierało logo producenta.
Z profilu Adam Rocks szczycił się prześwitem wynoszącym 15 cm, podkreślonym czarnymi progami. Klienci mogli wybrać samochód z 17-calowymi felgami aluminiowymi lub zestawem 18-calowych, które przykuwały uwagę, ale nie były idealnym wyborem dla osób poszukujących nieutwardzonych dróg. Adam Rocks nie był pojazdem przeznaczonym na szlaki czy boczne drogi, ale radził sobie na żwirowych nawierzchniach. Dodatkowo, z łatwością pokonywał krawężniki. Z tyłu, crossover z segmentu supermini miał kolejną płytę ochronną pod czarnym tylnym zderzakiem, która miała dekoracje w kształcie litery C, podobne do tych, które zdobiły lampy przeciwmgielne z przodu.
Wnętrze Opla Adam Rocks z 2013 roku oferowało bogatsze wykończenie niż podstawowa wersja Adama. Posiadało dwukolorowy kokpit z czarną górną częścią i dolną częścią w kolorze nadwozia. Klienci mogli również zdecydować się na dwukolorową kierownicę. Opel postanowił wprowadzić nietypowe funkcje dla tego segmentu, takie jak podgrzewana kierownica i fotele oraz system multimedialny z ekranem dotykowym, który mógł łączyć się ze smartfonami działającymi na systemach iOS i Android. Nie miał jednak Apple CarPlay ani Android Auto. Klienci znajdowali z przodu parę wygodnych, ale wąskich foteli, z niewielką ilością miejsca dla pasażerów z tyłu. Dodatkowo, mała przestrzeń bagażowa nie zachwycała.
Opel oferował model Adam Rocks z wyborem trzech silników, o mocach od 70 PS (68 hp) do 115 PS (112 hp), które parowane były z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną. Wszystkie wersje przekazywały moc tylko na przednie koła, a z przodu korzystały z zawieszenia McPhersona, z tyłu zaś z belki skrętnej.
Rodzina Adamów się powiększa: nowy Opel Adam Rocks, jako samochód otwarty, miłośnik przygód, modny trendsetter i mistrz indywidualizacji, doskonale odgrywa wiele ról. Jako trzydrzwiowy, o długości 3,75 metra urban pocket crossover, otwiera również nową niszę na rynku. Projektanci Opla opracowali nowe elementy wzornicze, dekoracje i wykończenia siedzeń, które są unikalne dla Adama Rocks. Razem z dachiem Swing Top z materiału, który jest standardem, nadaje mu własny, elegancki urok. Najnowszy członek rodziny miejskich stylizacji Opla zostanie napędzany nowym silnikiem 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Ten nowoczesny silnik już spełnia surowe normy emisji Euro 6 oraz podnosi poprzeczkę w zakresie klasy silników trzycylindrowych dzięki wyjątkowo niskiemu poziomowi hałasu i wibracji oraz doskonałemu komfortowi. Zaawansowany system infotainment IntelliLink Opla z szybkim, przyjaznym dla użytkownika interfejsem integruje smartfony w kokpicie Rocks w przystępnej cenie. Od końca września 2014 roku, Adam Rocks będzie dostępny w salonach od 15 990 euro (cena detaliczna z VAT w Niemczech).
„Klienci będą zachwyceni połączeniem Rocks otwartej jazdy, nowoczesnej łączności i dynamicznego nowego silnika,” mówi Peter Christian Küspert, członek zarządu Opla ds. sprzedaży. „Rocks dzieli również ogromny potencjał personalizacji rodziny Adamów, co oznacza, że prawie każdy egzemplarz tego miejskiego crossovera będzie unikalny. Kierowcy Adama Rocks rzadko zobaczą na drodze inny model, który wygląda dokładnie jak ich.”
Stylowe wnętrze i przystępny system IntelliLink
Adam Rocks symbolizuje czystą przygodę zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ochronna, antracytowa osłona nadwozia podkreśla jego twardy, muskularny wygląd. Srebrne osłony z przodu i z tyłu oraz wyrazisty, chromowany wydech to standardowe elementy, które dopełniają zewnętrzny wygląd. Rocks oferuje również nowe kolory nadwozia, takie jak żywy żółty „Goldbusters”, oraz szeroki wybór opcji projektowania dachu. Aby jeszcze bardziej zindywidualizować wnętrze, dostępne są nowe kolory, opcje wykończenia drzwi oraz elementy dekoracyjne unikalne dla mini miejskiego pioniera Opla.
Dzięki dachowi Swing Top Adam Rocks oferuje łatwy dostęp do przyjemności jazdy na świeżym powietrzu, kiedy tylko kierowca ma na to ochotę. Dach składa się w zaledwie pięć sekund, idealnie układając się na słupkach C – i może być oczywiście otwierany lub zamykany podczas jazdy (prędkości do 140 km/h). Cały moduł dachu jest akustycznie dostosowany, aby dobrze izolować hałas wewnątrz kabiny, a wytrzymały, trzywarstwowy materiał ma w środku neoprenowy wkład, który zapewnia odporność na warunki atmosferyczne i trwałość.
Adam Rocks oferuje również nagradzany system infotainment IntelliLink Opla z wszystkimi możliwościami łączności multimedialnej i aplikacjami. Umożliwia on bezproblemową integrację funkcji smartfona ANDROID oraz Apple iOS wewnątrz samochodu. Dzięki temu kierowcy nigdy nie tracą kontaktu z otoczeniem, a jednocześnie mogą wykonywać połączenia telefoniczne lub wybierać ulubione utwory muzyczne, a korzystając z systemu głosowego SIRI EYES FREE, mogą usłyszeć odczytaną nadchodzącą wiadomość SMS lub dyktować SMS-y i e-maile – wszystko to przy zachowaniu rąk na kierownicy i wzroku na drodze. Gdy Adam Rocks stoi w miejscu, można oglądać galerie zdjęć lub filmy na 7-calowym, kolorowym, dotykowym ekranie o wysokiej rozdzielczości. IntelliLink nie tylko jest bezpieczny i łatwy w obsłudze, ale również niezwykle przystępny, co sprawia, że Rocks jest najlepiej skomunikowanym małym samochodem na rynku, podobnie jak jego rodzeństwo Adam. To umiejętność, która niedawno została podkreślona, gdy Adam zdobył nagrodę „Connected Car Award” przyznaną przez niemieckie magazyny branżowe Auto Bild i Computer Bild.
Nowy silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o mocy 90 i 115 KM
Opel Adam Rocks prezentuje nowy rozwój pod swoją maską. Oprócz znanych silników benzynowych o pojemności 1,2 i 1,4 litra, generujących od 51 kW/70 KM do 74 kW/100 KM, Opel po raz pierwszy oferuje nowy silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Ta aluminiowa, trzycylindrowa jednostka generuje 66 kW/90 KM, podczas gdy wersja topowa osiąga 85 kW/115 KM. Silniki czterocylindrowe są połączone z pięciobiegową skrzynią biegów, a oba silniki 1.0 Turbo są wyposażone w nową, kompaktową i lekką sześciobiegową manualną skrzynię biegów, co zapewnia Adamowi Rocks komfortową, wyjątkowo płynną i szybką obsługę zmiany biegów.
Maksymalna prędkość wynosi 180 km/h (66 kW/90 KM) i 196 km/h (85 kW/115 KM), a przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje odpowiednio tylko 11,9 i 9,9 sekundy. Obie wersje dostarczają mocny, niski moment obrotowy wynoszący 170 Nm już od 1 800 obrotów na minutę.
Silnik aluminiowy charakteryzuje się nowoczesnymi technologiami, takimi jak wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, zmienne zapłonowe, przełączalna pompa wodna, zintegrowany w głowicy silnika kolektor wydechowy oraz turbosprężarka o pojedynczej spiralce. Pomimo swojej dynamicznej wydajności, silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką zużywa tylko 4,5 litra (66 kW/90 KM) i 5,1 litra (85 kW/115 KM) paliwa na 100 km w cyklu mieszanym, w dużej mierze dzięki systemowi Start/Stop, który jest standardem (zgodnie z Rozporządzeniem [WE] nr 715/2007).
Zawieszenie Adama Rocks – z przodu na kolumnach McPhersona i z tyłu na belce skrętnej – zostało zmodyfikowane, aby dostosować je do szerszego zakresu użytkowania. Charakter terenowy samochodu podkreśla o 15 mm większa wysokość zawieszenia w porównaniu z Adamem przy identycznych 17-calowych kołach, co daje Opelowi mini crossoverowi prześwit SUV wynoszący około 14 centymetrów. Zmodyfikowane lub dostosowane do nowego układu komponenty podwozia obejmują amortyzatory, sprężyny, geometrię tylnego zawieszenia i układ kierowniczy. Wyrazisty wygląd Adama Rocks podkreślają szerokie tory kół z przodu i z tyłu (odpowiednio 1 472 i 1 464 mm), które w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 2 311 mm zapewniają wysoki poziom stabilności jazdy i komfortu.
Wyprodukowano w Niemczech: Adam Rocks wprowadza charakterystyczną jakość na drogę
Adam Rocks przeszedł z fazy koncepcyjnej do gotowości produkcyjnej w zaledwie dwanaście miesięcy. Powstał w Międzynarodowym Centrum Technicznym Opla (ITDC) w Rüsselsheim i, jak reszta rodziny Adamów, jest produkowany w Niemczech w zakładzie Opla w Eisenach. Opel jest jedynym producentem samochodów, który opracował i wyprodukowano mały samochód jak Rocks w Niemczech, a wysoką efektywność zakładu w Eisenach to umożliwiła.
Design
Adam Rocks wprowadza modną rodzinę Adamów na nową niszę rynku. Fajny i silny, masywny i kontrowersyjny: Adam Rocks łączy radość z jazdy pod otwartym niebem z całą przyjemnością, jaką oferuje mini crossover dla miłośników przygód. Jak jego rodzeństwo, klienci Adama Rocks mogą również wybierać spośród niezliczonych opcji personalizacji.
Najnowszy członek rodziny miejskich stylizacji Opla to mały samochód o długości 3,75 metra z wielką pasją do życia – zarówno w mieście, jak i poza nim. Wyposażony w elektrycznie sterowany, składający się dach Swing Top z materiału, charakterystyczne osłony nadwozia dookoła oraz podwyższoną o 15 mm wysokość zawieszenia, Adam Rocks tworzy nową niszę rynkową: jest pierwszym trzydrzwiowym miejskim pocket crossoverem o długości poniżej czterech metrów z dachem z materiału, idealnym do spontanicznej jazdy na świeżym powietrzu. Aby jeszcze bardziej zindywidualizować wnętrze, projektanci Opla opracowali nowe elementy wzornicze, dekoracje i wykończenia siedzeń, które są unikalne dla Adama Rocks.
Wygląd dopasowany do przygody
Styl nadwozia Adama Rocks inspirowany był wyczynami zręcznych sportowców 'Parkour’, którzy wykorzystują miejskie krajobrazy jako plac zabaw na swój własny, nietypowy sposób. Surowy wygląd i muskularny design nadwozia przyciągną uwagę tych, którzy szukają osobistej wolności i przygód z dala od utartych szlaków, w mieście i poza jego granicami. Z przodu i z tyłu przetłoczenia podkreślają męskie proporcje, nadając Adamowi Rocks mocny i solidny wygląd.
Kluczowym elementem celowego wyglądu Adama Rocks jest zwiększenie wysokości zawieszenia o 15 mm w porównaniu z Adamem przy identycznych 17-calowych kołach, co zapewnia większy prześwit i szerszy, twardszy wygląd. Komponenty systemu podwozia zostały zmodyfikowane lub dostosowane – w tym amortyzatory, sprężyny, geometria tylnego zawieszenia i układ kierowniczy. Wyższy i szerszy wygląd idzie w parze z wyborem standardowych 17-calowych lub opcjonalnych 18-calowych aluminiowych obręczy. Projektanci dodali również specjalny akcent do kół: 18-calowe obręcze można dodatkowo spersonalizować o nowe klipsy w stylu „Wild” oraz różne kolory unikalne dla Rocks.
Ochronna, antracytowa osłona nadwozia ciasno otula Adama Rocks, podkreślając jego twardy, muskularny wygląd. Trapezoidalna, chrome’owana kratka z przodu wkomponowana jest w osłonę, podczas gdy kontrastowe matowe chromowane elementy w kształcie 'boomerangów’ otaczają przednie obudowy kierunkowskazów oraz tylne lampy cofania/przeciwmgielne. Srebrne osłony z przodu i z tyłu oraz wyrazisty, chromowany wydech w standardzie dopełniają zewnętrzne elementy wzornicze.
Osłona na mocnych progach bocznych i nadkola podkreśla unikalną sylwetkę Adama Rocks, a wyrazista linia na dolnej części drzwi oraz linia „fali uderzeniowej” wokół klamek zwiększają jego wizualny efekt. Jak w innych modelach rodziny Adam, linia projektowa z chromu na dachu nadaje efekt przyciągający wzrok: sprawia, że dach wygląda, jakby unosił się lub unosił nad samochodem. Dostępne są kombinacje różnych kolorów nadwozia i dachu – tak więc pod względem potencjału personalizacji, Adam Rocks jest równy swoim rodzeństwu. Nowe kolory nadwozia, takie jak żywy żółty „Goldbusters”, również zostaną wprowadzone.
Przyjemność jazdy na świeżym powietrzu za naciśnięciem przycisku
Tak samo nietypowy i indywidualny jak Adam Rocks jest jego dach Swing Top, który umożliwia cieszenie się jazdą na świeżym powietrzu kiedykolwiek i gdziekolwiek kierowca ma na to ochotę. Standardowy dach Swing Top szybko daje dostęp do nieba powyżej i działa elektrycznie za pomocą przycisku umieszczonego na przedniej części podsufitki. Składa się w zaledwie pięć sekund, idealnie układając się na słupkach C – i oczywiście może być otwierany lub zamykany podczas jazdy (przy prędkości do 140 km/h). Pozwala to kierowcy na szybkie zamknięcie dachu w przypadku nagłego deszczu, bez konieczności zatrzymywania się. Tworząc szerokie okno na niebo powyżej, instalacja stylowego systemu Swing Top nie wpływa na sztywność nadwozia ani nie ogranicza funkcjonalności samochodu: bagażnik Adama Rocks zachowuje pełną dostępność, a objętość ładunkowa pozostaje niezmieniona.
Cały moduł dachu jest akustycznie dostrojony w celu zapewnienia dobrej izolacji hałasu wewnątrz kabiny, a wytrzymały, trójwarstwowy materiał ma w środku neoprenowy wkład, który zapewnia odporność na warunki atmosferyczne i trwałość. Swing Top dostępny jest w dwóch kolorach zewnętrznych – czarnym lub ciemnobrązowym – które łączą się z różnymi kolorami dla stałej części dachu Adama Rocks.
Wnętrze z stylowym designem i premium odczuciem
Kabina Adama Rocks prezentuje cały stylowy urok, obiecany przez jego odważny zewnętrzny wygląd, zachwycając pasażerów własnym, chic czarem. Stworzono dwa nowe, opcjonalne ekskluzywne wnętrza Rocks. Obejmują one kolory głównego zestawu wskaźników, siedzeń i paneli drzwiowych oraz inne elementy wykończeniowe, które są unikalne dla mini miejskiego pioniera Opla. Jedno z wnętrz czerpie inspirację z koncepcyjnego Adama Rocks zaprezentowanego w zeszłym roku: zawiera eleganckie, lecz sportowe, materiałowe siedzenia i panele drzwiowe w kolorze orzechowym, a także skórzaną kierownicę, dźwignię zmiany biegów i hamulec ręczny w tym samym kolorze oraz przyjazną, opcjonalną dekorację „Surf”. Drugie ekskluzywne wnętrze Rocks oferuje wyrafinowany motyw wzorniczy Coffe Bean, z bogatymi, ciemnobrązowymi siedzeniami w czarnej kabinie z jasnoniebieskimi przeszyciami. Oprócz tego, Rocks dzieli prawie wszystkie opcje personalizacji wnętrza dostępne w pozostałych modelach Adama.
Układ napędowy i podwozie
Adam Rocks to nie tylko stylowy, miejski trendsetter – to także wyjątkowy techniczny innowator, prezentujący przybycie dwóch zupełnie nowych rozwiązań pod swoją maską.
Pierwszym z nich jest całkowicie aluminiowy, trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o mocy 66 kW/90 KM lub 85 kW/115 KM. Drugim jest kompaktowa i lekka sześciobiegowa skrzynia manualna, zaprojektowana z myślą o wysokiej efektywności i maksymalnej wygodzie w zmianie biegów. W połączeniu tworzą ultra-nowoczesny układ napędowy, który zapewnia wzorowe wartości zużycia paliwa i emisji, jednocześnie zapewniając kierowcy najwyższą płynność i osiągi.
Robustne dodatki do nadwozia, podwyższona o 15 mm wysokość zawieszenia i standardowe 17-calowe koła aluminiowe łączą się, aby nadać Rocksowi terenowy wygląd, który czyni go przyjemnie wyróżniającym się. Zawieszenie i układ kierowniczy zostały również dostosowane do wymagań nowej, wyższej geometrii Rocks, dzięki czemu mini crossover dorównuje innym członkom rodziny Adam w zakresie zwinności. A dzięki dłuższemu skokowi zawieszenia, oferuje wyższy komfort.
1.0 Turbo w szczegółach: Downsizing dla wysokich wymagań
Nowy silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką Adama Rocks robi wrażenie na swoim znakomitym osiągnięciu. Jest to szczególnie widoczne podczas przyspieszania na piątym biegu z 80 do 120 km/h, co jest wyjątkowo ważnym zakresem prędkości podczas wyprzedzania, gdy ten kompaktowy silnik zdradza swoją moc od niskich obrotów. W wariancie 66 kW/90 KM umożliwia Rocksowi przejście z 80 do 120 km/h w 13,2 sekundy, podczas gdy wersja 115 KM wymaga tylko 10,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 180 km/h (66 kW/90 KM) i 196 km/h (85 kW/115 KM), a przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje odpowiednio tylko 11,9 i 9,9 sekundy. Oba warianty dostarczają mocny, niski moment obrotowy wynoszący 170 Nm już od 1 800 obrotów na minutę.
Pomimo swojej dynamicznej wydajności, silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką zużywa tylko 4,5 litra (66 kW/90 KM) i 5,1 litra (85 kW/115 KM) paliwa na 100 km w cyklu mieszanym, w dużej mierze dzięki systemowi Start/Stop, który jest standardem. Ta oszczędność pozwala na osiągnięcie emisji CO2 wynoszącej tylko 105 i 119 g/km odpowiednio. Nowa trzycylindrowa jednostka już spełnia przyszłe normy emisji Euro 6.
Nowoczesne technologie obejmują wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, ultrakompaktowy system doładowania i zmienne sterowanie zaworami (zarówno na stronie dolotowej, jak i wydechowej). Lekka konstrukcja aluminiowa, z kolektorem wydechowym w głowicy silnika, przyczynia się do niskiej wagi: silnik 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką waży zaledwie 106 kg. Liczne „naukowe rozwiązania dzwiękowe” również przyczyniają się do referencyjnej precyzji silnika. Należą do nich akustycznie zaprojektowany blok silnika, wałek wyważający umieszczony w misce olejowej – w powszechnym tego słowa znaczeniu unikalny dla trzycylindrowego silnika o pojemności 1.0 litra; izolacja strukturalna systemu wtrysku paliwa i wału korbowego; napędy z odwróconymi zębami oraz osłony silnika zaprojektowane dla tłumienia akustycznego.
Trzy znane jednostki benzynowe o naturalnym wtrysku uzupełniają ofertę silników Adama Rocks. Silnik 1.2-litrowy generuje 51 kW/70 KM, podczas gdy jednostka 1.4-litrowa jest dostępna w dwóch wariantach mocy, 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM. Silniki czterocylindrowe są połączone z pięciobiegową skrzynią biegów, a oba silniki 1.0 Turbo są wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów.
Wyraźna sześciobiegowa skrzynia biegów dla wyższej efektywności i precyzji jazdy
Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów Opla, znana wewnętrznie jako M1X, wyróżnia się poprawioną efektywnością oraz wzorcową jakością zmiany biegów. Inżynierowie Opla osiągnęli większą efektywność operacyjną dzięki optymalnie dobranym przełożeniom, dłuższej przełożonej końcowej oraz niskiej frakcji wewnętrznych komponentów. Ważąca mniej niż 40 kg, M1X jest jedną z najlżejszych skrzyń biegów na rynku. Jest również trwała. Z imponującą maksymalną wydajnością momentu obrotowego wynoszącą 220 Nm, jest solidnie zaprojektowana do ciężkiej pracy.
Podwozie z wyższym prześwitem dla terenowej zabawy Rocks
System zawieszenia Adama Rocks – z przodu na kolumnach McPhersona, a z tyłu na belce skrętnej – został zmodyfikowany, aby dostosować go do szerszego zakresu użytkowania. Terenowy charakter samochodu podkreśla zwiększona o 15 mm wysokość zawieszenia w porównaniu z Adamem przy identycznych kołach o średnicy 17 cali, co daje Oplowi mini crossoverowi prześwit SUV wynoszący około 14 centymetrów. Zmodyfikowane lub dostosowane komponenty podwoziowe obejmują amortyzatory, sprężyny, geometrię tylnego zawieszenia i układ kierowniczy. Wyrazisty wygląd Adama Rocks podkreślają szerokie tory kół z przodu i z tyłu (odpowiednio 1 472 i 1 464 mm), które w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 2 311 mm zapewniają wysoki poziom stabilności jazdy i komfortu. Oprócz standardowych 17-calowych aluminiowych kół, Adam Rocks może być również zamawiany z obręczami 18-calowymi.
Aby sprostać wymaganiom miejskiej dżungli, elektryczne wspomaganie kierownicy Rocks obejmuje specjalny tryb 'CITY’, który można łatwo włączyć naciskając przycisk. Zwiększa to wspomaganie siły przy niższych prędkościach, co czyni manewrowanie w ciasnych miejscach prawie bezwysiłkowym. Najnowsza generacja technologii ESC (elektroniczna kontrola stabilności) oraz liczne funkcje zwiększające bezpieczeństwo, takie jak asystent ruszania pod górę, kontrola hamowania w zakręcie i asystent hamowania, są standardem.
Rynek & Model
Niewiele klas pojazdów cieszy się taką popularnością jak segment modnych, stylowych małych samochodów. Opel wprowadza na rynek swój najnowszy model, Adam Rocks, aby zdobyć nowych klientów. Perspektywy wydają się bardzo obiecujące, ponieważ ten najmłodszy członek rodziny Adamów ma otworzyć nową niszę na rynku – przestrzeń w segmencie małych samochodów dla miejskich mini, trzydrzwiowych crossoverów. Nie ma zbyt wielu konkurentów dla pierwszego trzydrzwiowego miejskiego pocket crossovera o długości poniżej czterech metrów. Adam Rocks łączy tę unikalną pozycję z licznymi cechami stylu życia, takimi jak standardowy elektryczny dach Swing Top, a także jakość „Made in Germany” oraz doskonały stosunek ceny do jakości.
Innowacje i wyobraźnia zamiast retro designu
Adam Rocks kontynuuje przepis na sukces rodziny Adamów i jest kolejnym ważnym elementem w ofensywie produktowej Opla. Unikalny w formie i designie, z wysoką emocjonalnością i wyposażeniem premium, Adam Rocks nie naśladuje znanych wzorców. Podczas gdy główni konkurenci w segmencie podążają ścieżką retro-designu, rodzina Adamów stawia na innowacje, wyobraźnię, indywidualizację i jakość jako swoje podstawowe wartości.
Z przyciągającą perspektywą stworzenia nowej niszy na rynku, Adam Rocks odpowiada na potrzeby młodych, świadomych swojego wizerunku mieszkańców miast, którzy wyznaczają trendy stylu i chcą, aby ich samochód odzwierciedlał ich indywidualność. Jako mistrz indywidualizacji w branży, Adam już pokazuje, co jest możliwe. Teraz Adam Rocks podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej, łącząc moc i wyrazistość crossovera z dodatkowym czynnikiem chłodności, jakim jest dach z materiału, dla przyjemności jazdy na świeżym powietrzu.
Choć nabywcy Adama są często młodsi niż 35 lat, Opel zakłada, że większość nabywców Adama Rocks będzie w wieku powyżej 35 lat i oczekuje, że stosunek mężczyzn do kobiet wyniesie 40:60. Grupy te kładą duży nacisk na świadomość mody i indywidualność; nie tylko podążają za trendami, ale aktywnie je tworzą, a tym samym pełnią rolę liderów opinii. Dlatego wpłyną na inne potencjalne grupy nabywcze, takie jak grupa 'social climbers’ powyżej 35 roku życia. Ta grupa nabywcza ma już rodzinę i szuka drugiego samochodu z indywidualnością, wysokiej jakości wnętrzem i wyposażeniem premium.
Eksperci przewidują, że segment podzdobowy ukierunkowany na styl życia, w którym Adam Rocks jest nowym konkurentem, będzie nadal stale rósł w nadchodzących latach. Od 2000 roku sprzedaż stylowych samochodów w segmencie A (pojazdy o długości około 3,70 m) wzrosła o ponad jedną trzecią, podczas gdy sprzedaż luksusowych samochodów w segmencie B (o długości około 4,00 m) wzrosła ponad dwukrotnie. W 2013 roku w Europie zarejestrowano około 730 000 sztuk tych modnych samochodów, w porównaniu do 450 000 w 2008 roku. Z ponad 100 000 zamówień, Adam już wykazuje wyraźny potencjał zdobycia tego rynku wzrostu, a Opel zamierza zwiększyć tę zdolność za pomocą Adama Rocks. Główne rynki dla nowego miejskiego mini crossovera Opla będą Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Francja i Holandia.
Atrakcyjny wygląd, uczucie jazdy na świeżym powietrzu i użyteczne innowacje
Uderzające cechy 3,75-metrowego Adama Rocks obejmują charakterystyczne osłony nadwozia oraz podwyższoną o 15 mm wysokość zawieszenia. Podczas gdy jego rodzeństwo Adam ma podsufitkę „starlight” oświetloną przez 63 diody LED, dach Swing Top Adama Rocks oferuje widok prawdziwego otwartego nieba gwiaździstego. Aby jeszcze bardziej zindywidualizować wnętrze, projektanci Opla opracowali nowe elementy wzornicze, dekoracje i wykończenia siedzeń unikalne dla Adama Rocks. Po stronie technicznej, ultra-nowoczesne silniki i skrzynie biegów zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i generowania hałasu dopełniają bogatą ofertę.
Jak inne warianty Adama, Adam Rocks z obszerną listą standardowego wyposażenia oferuje więcej samochodu za pieniądze niż inne pojazdy w tej klasie. Cena wyjściowa za mini crossovera z silnikiem benzynowym o mocy 51 kW/70 KM wynosi 15 990 euro (cena detaliczna z VAT w Niemczech). Opel zapewnia również, że technologie premium i liczne opcje personalizacji pozostaną przystępne: na przykład system infotainment IntelliLink jest dostępny za jedyne 300 euro. Umożliwia on bezproblemową integrację funkcji smartfona ANDROID oraz Apple iOS wewnątrz samochodu i podobnie jak Opel Adam, czyni nowego Adama Rocks najlepiej połączonym małym samochodem – umiejętność ta została niedawno podkreślona przez nagrodzenie Adama nagrodą „Connected Car Award” przyznaną przez niemieckie publikacje branżowe Auto Bild i Computer Bild. System Park Assist II identyfikuje miejsca parkingowe i automatycznie parkuje pojazd. Asystent Parkowania zawsze jest wyposażony w system ostrzegania o martwym polu, który również wykorzystuje ultradźwiękowe czujniki do ostrzegania kierowców przed bliskim zderzeniem podczas zmiany pasa.
Księga zamówień na Opla Adama Rocks otworzyła się 30 czerwca, a nowy mini crossover znajdzie się w salonach od końca września. Podobnie jak reszta swoich członków rodziny, Adam Rocks jest produkowany w zakładzie Opla w Eisenach, co czyni go jedynym pojazdem w swojej klasie opracowanym i wyprodukowanym w Niemczech.
Wyposażenie & Infotainment
Podwyższona wysokość zawieszenia, potężny wygląd zewnętrzny, przyjemność jazdy na świeżym powietrzu i nieograniczona łączność w samochodzie: kluczowe elementy Adama Rocks łączą w sobie unikalną kombinację nowoczesnych funkcji i technologii, dalej rozwijając prawie nieograniczone możliwości personalizacji rodziny Adam. Oprócz wielu innowacji poprawiających bezpieczeństwo i komfort – takich jak automatyczny, bezdotykowy asystent Park Assist II – Adam Rocks dysponuje także nową generacją systemu infotainment IntelliLink Opla. Umożliwia on bezproblemową integrację funkcji smartfona ANDROID oraz Apple iOS wewnątrz samochodu, zapewniając kierowcom, że nigdy nie utracą kontaktu z otoczeniem – chyba że sami tego chcą.
Adam Rocks jest jedynym pojazdem w swojej klasie, który oferuje komfort podgrzewanej kierownicy oraz foteli przednich. Nawet w najzimniejsze zimowe dni, nowy miejski crossover Opla może zapewnić przyjemne ciepło w ciągu jednej minuty od naciśnięcia przycisku. Elektroniczna klimatyzacja, oparta na opatentowanym systemie sterowania, również utrzymuje pożądaną temperaturę wnętrza latem i zimą, prognozując zmiany temperatury.
Idealny dźwięk i łączność dzięki systemowi infotainment IntelliLink
Standardowe wyposażenie infotainment w Adamie Rocks to system CD 3.0 BT, z radiem i odtwarzaczem CD kompatybilnym z MP3/WMA, z funkcjami Bluetooth i USB, a także funkcją głośnomówiącą. Tuner można połączyć z radiem cyfrowym DAB, oferującym szeroki wybór opcji słuchania. A dla tych, którzy chcą ostatecznego doświadczenia dźwiękowego w swoim Adamie Rocks, dostępny jest system dźwiękowy Infinity za 400 euro. Składa się on z ośmiu głośników i łącznej mocy 315 watów z dwoma tweeterami, dwoma przednimi subwooferami, dwoma tylnymi głośnikami szerokopasmowymi, jednym głośnikiem średniozakresowym i subwooferem umieszczonym w bagażniku.
Wyrafinowany system infotainment IntelliLink Opla, który zapewnia nowoczesną łączność i aplikacje, jest niezwykle przystępny, kosztując tylko 300 euro. Czyni Rocks najlepiej połączonym małym samochodem na rynku, podobnie jak jego rodzeństwo Adam. To umiejętność, która została ostatnio podkreślona przez nagrodzenie Adama nagrodą „Connected Car Award” przyznaną przez niemieckie publikacje branżowe Auto Bild i Computer Bild. IntelliLink jest w pełni kompatybilny z najnowszymi inteligentnymi telefonami opartymi na Androidzie i Apple iOS, a także może być łączony z DAB+.
IntelliLink w Adamie Rocks dodaje nawigację przez aplikację BringGo, a także dostęp do aplikacji Stitcher i TuneIn. System nawigacji BringGo można pobrać jako wersję mapy dla Europy Wschodniej i Zachodniej. Po pobraniu dane mapowe pozostają zainstalowane na smartfonie użytkownika, co oznacza, że właściciele Adama Rocks nie potrzebują szerokopasmowego połączenia internetowego, aby korzystać z systemu nawigacji BringGo. BringGo wykorzystuje wyłącznie GPS, aby zlokalizować Adama Rocks. Dodatkową zaletą aplikacji jest możliwość połączenia z wyszukiwarkami internetowymi. Jeśli na przykład kierowcy Adama Rocks chcą znaleźć restaurację lub hotel, mogą po prostu przeprowadzić wyszukiwanie nazwy w wyszukiwarce, a wyniki zostaną automatycznie wyświetlone na mapie BringGo. Stitcher to użyteczne globalne radio internetowe podcastowe, które pozwala użytkownikom słuchać programów na żywo lub po ich emisji. Po pobraniu Stitcher na smartfon, właściciele Adama Rocks mogą uzyskać dostęp do ponad 10 000 podcastów na żądanie, w tym audycji radiowych i stacji na żywo z całego świata, przez dotykowy ekran IntelliLink Rocks. Z dostępem do globalnej sieci 70 000 stacji radiowych, Tune-In ma moc oferowania rozrywki odpowiedniej dla gustów każdego słuchacza.
Integracja urządzeń Apple iOS w IntelliLink umożliwia kontrolę głosową Siri Eyes Free. Dzięki temu kierowcy mogą usłyszeć, jak odczytywana jest nadchodząca wiadomość SMS lub dyktować SMS-y i e-maile – wszystko to przy zachowaniu rąk na kierownicy i wzroku na drodze.
IntelliLink zawiera również łączność USB i Bluetooth, przesyłanie dźwięku, 7-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz siedem głośników. Połączenia telefoniczne można wykonywać bez wybierania numeru: kierowca wybiera imię z pamięci (z maksymalnie 1 000 kontaktów) widocznej na ekranie dotykowym, naciska funkcję „zadzwoń”, a następnie przeprowadza rozmowę za pomocą głośników samochodu. Funkcje telefoniczne i audio mogą być kontrolowane za pomocą Bluetooth, niezależnie od typu smartfona. Mobilne urządzenia pamięci masowej, takie jak odtwarzacze MP3, iPody, iPady itp., można podłączyć do systemu infotainment za pomocą USB lub Bluetooth. Oprócz portu USB, dostępne jest również złącze aux o średnicy 3,5 mm. Dzięki temu kierowcy Adama Rocks mogą wybierać swoje ulubione utwory za pomocą ekranu dotykowego w dowolnym miejscu i czasie. Mogą łatwo uzyskać dostęp do osobistych galerii zdjęć, pokazów slajdów, filmów i innych przechowywanych dokumentów za pomocą połączenia USB (i aux-in dla filmów z iOS Smartphones), aby wyświetlić je, gdy Adam Rocks jest w ruchu.
Inteligentne innowacje: Systemy asystujące czynią jazdę komfortową i bezpieczną
Nowy miejski crossover z silnikiem 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką nie tylko oferuje dużo radości z jazdy, ale także sprawia, że jazda staje się łatwiejsza i bezpieczniejsza dzięki nowoczesnym systemom asystującym. Szczególnie w często napiętym ruchu miejskim pomagają one kierowcy na wiele sposobów. Asystent Parkowania identyfikuje miejsca parkingowe i automatycznie parkuje pojazd, bez konieczności dotykania koła przez kierowcę. System oparty na czujnikach ultradźwiękowych mierzy odpowiednie miejsca parkingowe równoległe lub prostopadłe, oblicza trajektorię pojazdu i automatycznie kieruje Adamem Rocks do miejsca parkingowego. Kierowca kontroluje tylko przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów.
Asystent Parkowania zawsze jest wyposażony w system ostrzegania o martwym polu, który również wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do ostrzegania kierowcy przed bliskim zderzeniem podczas zmiany pasa. Czujniki mają zasięg trzech metrów po obu stronach pojazdu i wykrywają również obiekty lub inne pojazdy w „martwych strefach” kierowcy. Kiedy inne pojazdy znajdą się w zasięgu czujników, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się dioda LED ostrzegawcza. Jeśli kierowca mimo to spróbuje zmienić pas, używając sygnalizatora kierunkowskazu, dioda zaczyna migać. W ten sposób system aktywnie pomaga zapobiegać wypadkom przy prędkościach od 10 do 140 km/h. Opcjonalny pakiet łączony obejmujący wyższe funkcjonalności asystenta parkowania i asystenta martwego pola jest oferowany za 580 euro.
Standardem we wszystkich modelach Adama Rocks jest Elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy (EPS) z dedykowanym trybem CITY. Naciśnięcie przycisku zwiększa wspomaganie siły przy niższych prędkościach, co jest szczególnie przydatne podczas manewrowania w zatłoczonych miejskich obszarach.