Pięć lat po wprowadzeniu nazwy Insignia do oferty Opla, niemiecki producent zaprezentował odświeżoną wersję tego modelu, która obejmowała wszystkie warianty nadwoziowe, w tym Sports Tourera.
Opel był wciąż pod zarządem GM, kiedy w 2008 roku wprowadzał Insignię, aby zastąpić model Vectra, który wydawał się znikać z preferencji klientów. Nowy model powstał na tej samej platformie, co Buick Regal i Holden Commodore. Niestety, światowy kryzys finansowy, który dotknął przemysł motoryzacyjny, doprowadził do ogromnych strat dla Opla, który ledwo uniknął bankructwa. Po 2011 roku, kiedy europejska gospodarka zaczęła ponownie rosnąć, sprzedaż niemieckiej marki wzrosła, a producent starał się utrzymać ten trend, wprowadzając odświeżoną wersję swojego flagowego modelu.
W 2013 roku Insignia Sports Tourer otrzymała przeprojektowane reflektory z nowymi diodami LED do świateł dziennych, które zachowały prosty kształt w górnej zewnętrznej części, ale miały falisty kształt po dolnej stronie. Pomiędzy nimi producent zamontował szeroką kratkę chłodnicy z grubszą żebrową częścią na górze, pod którą znajdowały się trzy inne poziome szczeliny. Pod nią, w dolnej części zderzaka, dodano powiększone wloty powietrza podkreślone chromowanymi obrzeżami.
Z boku, wersja Insignii z długim dachem miała chromowane wykończenie wokół linii okien oraz czarne słupki B i C. Wyprofilowane drzwi charakteryzowały się zakrzywioną linią, która opadała na przednich drzwiach i biegła wzdłuż tylnych. Z tyłu, uchylna klapa bagażnika, ozdobiona spojlerem dachowym, miała na celu nadanie sportowego wyglądu pojazdowi o długości 4,91 metra. Opel zdecydował się na umieszczenie świateł tylnych na klapie bagażnika, a gdy klapa była otwarta, dodatkowy zestaw świateł pozostał zamontowany na tylnych słupkach. Ostatecznie, pod zderzakiem, w zależności od wersji silnikowej, samochód miał pojedynczy lub podwójny wydech zamontowany po bokach.
W środku, Insignia Sports Tourer z 2013 roku witała swoich klientów jednymi z najlepszych przednich foteli na rynku. Były one oddzielone wysoką i szeroką konsolą centralną, która mieściła drążek zmiany biegów oraz pokrętło sterujące systemem multimedialnym. Środkowa część deski rozdzielczej wyglądała na bardziej przejrzystą niż wcześniej, z mniejszą liczbą przycisków. Przed kierowcą, przyrządy w stylu lornetki miały indywidualne tubusy dla prędkościomierza, obrotomierza, wskaźnika paliwa i temperatury chłodnicy. Dodatkowo, w centralnej części znajdował się wyświetlacz TFT, pokazujący dane z komputera pokładowego. Z tyłu, Sports Tourer oferował więcej miejsca na głowę niż hatchback Insignia. Trzech pasażerów mogło wygodnie siedzieć na dzielonej kanapie i ładować swoje laptopy z regularnego gniazdka 220-woltowego. Z tyłu, duży bagażnik pomieścił 541 litrów przestrzeni.
Pod hoodem, Opel zainstalował szeroki wybór silników diesla i benzynowych, sparowanych z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów. Oprócz wersji z napędem na przednie koła, producent oferował również modele z napędem na wszystkie koła, w zależności od silnika.
Opel kontynuuje ofensywę modelową, wprowadzając nową Insignię, która zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2013 roku. Nowy model wyróżnia się jeszcze bardziej atrakcyjnym wnętrzem i wyglądem zewnętrznym, podnosząc zwycięską filozofię projektowania „artystyczne rzeźbienie spotyka niemiecką precyzję” na wyższy poziom. Nowe, potężne i ultraefektywne silniki z bezpośrednim wtryskiem, takie jak dwa nowe turbodoładowane jednostki benzynowe oraz 99 g turbodiesel, rozszerzają bogaty portfel. Ta minimalna emisja sprawia, że nowy silnik turbodiesla 2.0 l znajduje się w klasie efektywności A+. Obie wersje (88 kW/120 hp i 103 kW/140 hp zgodnie z EG Nr. 715/2007) zużywają jako model czterodrzwiowy lub pięciodrzwiowy z sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start/Stop tylko 3,7 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym (Sport Tourer: 3,9 l/100 km). Dlatego Insignia 2.0 CDTI jest najbardziej oszczędnym samochodem diesel w swojej klasie.
Szereg ulepszeń podwozia zapewnia wyższą zwrotność i komfort. A zupełnie nowa generacja systemu infotainment jest teraz dostępna w Insignii. Integruje wiele funkcji smartfona w samochodzie i można ją obsługiwać intuicyjnie i łatwo za pomocą touchpada w konsoli centralnej.
„Sukces Insignii przyciągnął już 580 000 kierowców Opla. Nowa Insignia zachwyci jeszcze bardziej – z bardziej wyrazistym designem, wysokiej jakości kokpitem, intuicyjną obsługą systemów infotainment, doskonałymi napędami, takimi jak nasz przełomowy turbodiesel 99 gram,” opisuje rewolucję modelu średniej wielkości dyrektor generalny Opla, dr Karl-Thomas Neumann. „Nasz flagowy model jest teraz bardziej wyrafinowany i przyciągający wzrok – ale nawet wśród całej tej elegancji, nie zapominaj, o co chodzi: zaoferować kierowcom i pasażerom komfortowe i bezpieczne doświadczenia z najnowocześniejszymi technologiami w naprawdę atrakcyjnej cenie.”
Topowy model można zamawiać w Niemczech od 21 czerwca 2013 roku, jako wersję czterodrzwiową, pięciodrzwiową oraz Sport Tourer; ceny zaczynają się od 24 325 euro (RRP z VAT w Niemczech).
Smukły: Wyraźnie uporządkowany kokpit z nową generacją infotainment
Podczas ulepszeń kokpitu skupiono się na trzech kryteriach: klarowność, prostota i intuicyjna obsługa, personalizacja oferty infotainment oraz, oczywiście, komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, które zostały zwiększone dzięki jak najmniejszym rozpraszającym bodźcom z ruchu drogowego.
Konsola centralna ma zupełnie nowe odczucie subtelności i wyrafinowania, a także skrywa szereg najnowocześniejszych technologii i funkcji. Czarna lakierowana na wysoki połysk i chromowana tablica sterująca została znacznie uproszczona. Teraz ma tylko kilka przycisków, dzięki czemu obsługa systemu infotainment i np. klimatyzacji jest szybka i intuicyjna.
Nowa generacja infotainment w Insignii może być sterowana za pomocą 8-calowego wyświetlacza dotykowego. Z ekranu startowego kierowca może uzyskać dostęp do wszystkich funkcji i podmenu, takich jak stacje radiowe, tytuły piosenek, połączenie ze smartfonem lub mapa nawigacji 3D za pomocą przycisku, ekranu dotykowego, poleceń głosowych lub nowego touchpada. A system infotainment może być dostosowany – można zapisać do 60 ulubionych elementów (np. playlist, kontaktów telefonicznych, adresów nawigacyjnych).
Touchpad jest ergonomicznie zintegrowany w konsoli centralnej i oferuje zupełnie nowy sposób szybkiego i intuicyjnego dostępu do systemu infotainment. Jego podświetlana, czuła na dotyk powierzchnia reaguje natychmiast na ruchy palców, w tym zwrotną informację dotykową, co sprawia, że obsługa nowej generacji infotainment to dziecinnie prosta sprawa, nie rozpraszająca kierowcy od sytuacji na drodze. Nawet pojedyncze litery – na przykład podczas wyszukiwania tytułu piosenki w bazie danych lub miasta w systemie nawigacji – można wprowadzać palcem na touchpadzie.
Dodatkowo kierowca Insignii może kontrolować najnowszą generację systemu infotainment za pomocą nowo zaprojektowanych, czytelnie rozmieszczonych przycisków sterujących w kierownicy, a także poleceń głosowych. Zaawansowana funkcja rozpoznawania głosu może być aktywowana za pomocą prostego naciśnięcia przycisku na przyciskach sterujących w kierownicy i może przetwarzać wiele poleceń jednocześnie. Szeroka gama możliwości obsługi jest wynikiem ulepszeń nowej generacji infotainment.
Wzmacniając związek człowiek-maszyna, nowo zaprojektowany panel wskaźników z wyświetlaczem w kolorze wysokiej rozdzielczości do 8 cali. Oprócz klasycznych wskaźników, takich jak prędkość, obroty i poziom paliwa, dodatkowe informacje dotyczące nawigacji, korzystania ze smartfona i opcji audio są bezpośrednio w polu widzenia kierowcy i mogą być dostosowywane.
Top: Silnik 99 gram Turbo diesel nowej generacji oraz jednostka SIDI Turbo benzynowa
Nowa Opel Insignia wyróżnia się również pod względem układu napędowego i podwozia. Podczas gdy model średniej wielkości zdobył wiele nagród za komfort jazdy, prowadzenie i przyczepność, nowa edycja gra w wyższej lidze. Inżynierowie Opla wprowadzili szereg ulepszeń w podwoziu, w tym w amortyzatorach, stabilizatorach i układzie kierowniczym, co skutkuje zmniejszonym hałasem i wibracjami oraz jeszcze wyższym komfortem.
Szeroki, nowo rozwinięty portfel silników jest dostosowany do wydajności i komfortu bez jakichkolwiek kompromisów. Nowa Opel Insignia oferuje wybór między trzema alternatywami napędowymi: benzyna, diesel i LPG (gaz płynny); moc wynosi od 81 kW/110 hp do 239 kW/325 hp.
Nowa Insignia 2.0 CDTI jest mistrzem oszczędności paliwa i ekologiczności. Dzięki nowemu silnikowi turbodiesla 2.0 l, warianty 88 kW/120 hp i 103 kW/140 hp emitują tylko 99 g/km CO2 (Sport Tourer: 104 g/km CO2) zgodnie z EG Nr. 715/2007. To umieszcza go w klasie efektywności A+, ponieważ modele czterodrzwiowe i pięciodrzwiowe z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów i systemem Start/Stop zużywają tylko 3,7 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym (Sport Tourer: 3,9 l/100 km) – optymalne wartości w tej klasie pojazdów. Oba warianty charakteryzują się również doskonałym momentem obrotowym, przy czym 88 kW/120 hp turbodiesel osiąga do 320 Nm, a model 103 kW/140 hp – nawet do 370 Nm – dzięki automatycznej funkcji overboost.
Najwyższym dieslem jest 143 kW/195 hp 2.0 BiTurbo CDTI. Wysokowydajny silnik diesla z sekwencyjnymi, podwójnymi turbodoładowaniami osiąga imponujący moment obrotowy 400 Nm i wyróżnia się bezpośrednią reakcją oraz doskonałą mocą napędową w szerokim zakresie obrotów.
Najbardziej prominentnymi silnikami benzynowymi są dwie jednostki z bezpośrednim wtryskiem turbo: 2.0 SIDI Turbo o mocy 184 kW/250 hp i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm oraz 1.6 SIDI Turbo z najnowszej generacji silników o mocy 125 kW/170 hp i 260 Nm, a nawet do 280 Nm z funkcją overboost (SIDI = bezpośredni wtrysk iskrowy). Oba posiadają doskonałe osiągi mocy i gładkość pracy przy wysokiej ekonomii paliwa. Mogą być sprzężone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i funkcją Start/Stop lub z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów o niskim tarciu. Oprócz napędu na przednie koła, silnik 2.0 SIDI Turbo jest również dostępny z napędem na wszystkie koła.
Alternatywną i niezwykle ekonomiczną opcją napędową jest Opel Insignia 1.4 LPG o mocy 103 kW/140 hp, z maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm. Spełnia – podobnie jak jego wersja benzynowa – rygorystyczne normy przyszłej normy emisji Euro 6. Zużywając 7,6 l/100 km (Sport Tourer: 7,9 l/100 km) w cyklu mieszanym MVEG oraz emitując niskie wartości CO2 na poziomie 124 g/km (Sport Tourer: 129 g/km CO2), model Insignia LPG jest niezrównany w klasie efektywności A.
Styl, który wyróżnia się: Nagrodzona język designu Opla z premium flair
Nowa Insignia rozwija wielokrotnie nagradzaną filozofię designu Opla „artystyczne rzeźbienie spotyka niemiecką precyzję” w segmencie średniej wielkości. Motyw projektowania artykułuje aspiracje do premium i dynamikę z niepodważalnym, niskim i szerokim przodem, aby wizualnie podkreślić jego szeroki rozstaw osi. Wysoko błyszczący grill chromowany jest szerszy i niższy niż wcześniej. Pasek marki, który otacza logo Opla, jest smuklejszy i zawiera skrzydła, które łączą oko z przeprojektowanymi reflektorami. W zależności od wersji wyposażeniowej, te są wyposażone w lampy bi-xenonowe, w tym system oświetlenia bezpieczeństwa AFL+. Wszystkie reflektory wykonane są w wysokim połysku czerni z osadzonymi chromowanymi akcentami, które podkreślają technologię wewnątrz. Wyższe reflektory zawierają dzienne światło w postaci „skrzydła” z energooszczędnymi diodami LED. Dolne wstawki przedniego zderzaka zaprojektowane są w celu uzyskania smukłego i szerokiego wyglądu, aby podkreślić rozmiar górnego grilla. Lampy przeciwmgielne są połączone z szerokimi czarnymi wkładkami i chromowanymi akcentami. Te rosną od cienkich do grubych, gdy zbliżają się do nadkola, aby podkreślić szerokość przedniego designu i najwyższej klasy wygląd Opla Insignii.
Widok z boku nowej Insignii sedan i hatchback jest wyraźnie bardziej zróżnicowany niż wcześniej dzięki unikalnym tylnym drzwiom i zintegrowanemu projektowi spojlera. Linia dachu modelu pięciodrzwiowego wygasa dopiero, gdy osiągnie krawędź spojlera, aby podkreślić klasyczny sylwetkę coupé. W wariancie czterodrzwiowym, linia zagięcia kontynuuje wzdłuż krawędzi spojlera, aby podkreślić długość eleganckiego sedana.
To także odbija się w tylnej części, gdzie nowa Insignia cechuje się szerszym i niższym proporcjonalnym designem tylnej części. Wysoko błyszczący pasek marki został umieszczony niżej na klapie bagażnika i zawiera logo marki. Rozciąga się w kierunku lamp tylnych, aby uwzględnić smukły wygląd funkcji wstecznych. Funkcje tylnie / stop w podzielonych lampach tylnych są realizowane jako diody LED na wszystkich poziomach dla sedana i hatchbacka. Charakterystyczne dla wszystkich wersji nadwoziowych jest oświetlenie zaprojektowane jako ostre „skrzydło”.
Nowa Opel Insignia oferuje również szereg technologicznych, bezpieczeństwa i komfortowych nowinek. W tym stanowią nowoczesne systemy asystujące oparte na radarze i kamerach, od adaptacyjnego tempomatu po ostrzeżenie o martwym polu, ostrzeżenie o kolizji czołowej oraz premium fotele z certyfikatem AGR i system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania „Open & Start”, aby wymienić tylko kilka.