2013 Peugeot RCZ R

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Kiedy Peugeot dodał literę R do oznaczenia RCZ, klienci wiedzieli, że ten piękny francuski coupe ma w sobie coś wyjątkowego, i mieli rację.

Peugeot wprowadził model RCZ na rynek w 2009 roku, a do 2013 roku sportowo wyglądający coupe zaczął pokazywać oznaki starzenia. We wrześniu 2012 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu, Peugeot zaprezentował odświeżoną wersję tego kompaktowego coupe, a w następnym roku, podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, francuski producent wypuścił najbardziej mocną odmianę tego samochodu – RCZ R. Oprócz innych detali zewnętrznych i wewnętrznych, nowa wersja była wyposażona w najsilniejszy silnik, jaki kiedykolwiek zainstalowano w aucie Peugeota. Mimo wszystkich starań, auto musiało zostać wycofane z taśm produkcyjnych dwa lata później z powodu niskiej sprzedaży.

Choć samochód został odświeżony we wrześniu 2012 roku na targach w Paryżu, producent uznał, że kilka unikalnych detali dobrze będzie wyglądać na tym aucie, i tak też zrobił. W efekcie, szeroki nowy grill, który zawierał dwa poziome chromowane listewki, miał również czerwony napis „Peugeot” na górze oraz dodatkową literę „R” dyskretnie umieszczoną po lewej stronie. Pod spodem, na zderzaku, RCZ mógł pochwalić się podobnym szerokim wlotem powietrza w kształcie litery V, jak reszta modelu, który kończył się po bokach światłami do jazdy dziennej.

Z profilu, auto odsłoniło nowe 19-calowe lekkie felgi aluminiowe, na których założono opony Goodyear. Samochód miał matowy czarny dach, a z tyłu producent zamontował stały spojler na klapie bagażnika. Na tylnym zderzaku Peugeot postawił na podwójny układ wydechowy, z chromowanymi rurami wystającymi spod tylnego zderzaka, flankingującymi dyfuzor. Klienci mogli również zamówić dach typu double-bubble wykończony satynowym lub błyszczącym włóknem węglowym, z dopasowanymi naklejkami na lusterkach drzwiowych.

Mimo nowoczesnego designu zewnętrznego, wygląd wnętrza zdradzał swój wiek przez masywne przyciski i przełączniki, w czasach, gdy minimalizm zaczynał zdobywać świat motoryzacji. Mimo to, sportowe fotele z wysokimi oparciami i zintegrowanymi zagłówkami zapewniały klientom wystarczające wsparcie boczne, by utrzymać ich na miejscu podczas szybkich manewrów w zakrętach. Dodatkowo, producent dodał specyficzne detale do samochodu, takie jak emblematy R na dolnym ramieniu foteli, kierownicy i konsoli centralnej. Ponadto, drążek zmiany biegów miał czerwone wykończenia.

Podwozie auta zostało opracowane przez Peugeot Sport, ten sam zespół, który stworzył samochód wyścigowy 908 na 24 godziny Le Mans oraz światowe samochody rajdowe dla francuskiego producenta. Zmodyfikowali standardowy silnik benzynowy 1.6 turbo do 270 KM (267 hp), co czyniło go „oddychającym ogniem” czterocylindrowym silnikiem. Jego moc specyficzna była bliska tej, którą Mercedes-AMG osiągnął w modelu A45. Jednak Peugeot nie mógł sobie pozwolić na stworzenie RCZ R z napędem na wszystkie koła, ale i tak dodał ograniczone poślizgi dla przedniej osi. Jedyne dostępne przekładnia to była sześciobiegowa manualna.

Na festiwalu Goodwood Festival of Speed w 2013 roku, Peugeot zaprezentował model RCZ R, superwydajną wersję swojego popularnego Coupé Sportowego, rozwiniętą z doświadczenia marki w zakresie designu i wrażeń z jazdy.

Nowy silnik THP generuje moc 270 KM z pojemności 1,6 litra, a emisja CO2 wynosząca tylko 145 g/km umieszcza Peugeota RCZ R w czołówce zarówno pod względem wydajności, jak i osiągów. Aby ujarzmić tę znaczna moc, RCZ R wyposażono w dyferencjał Torsen®, co obiecuje wysoką przyczepność oraz dynamiczne doznania na bardzo wysokim poziomie. Oficjalna prezentacja RCZ R odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2013 roku, a sprzedaż rozpocznie się na początku 2014 roku.

„Cała siła stylu RCZ zyskuje na dynamice i osiągach 270 KM w tej wersji R, która uszczęśliwi entuzjastów samochodów sportowych.” Xavier Peugeot, Dyrektor Produktu w Peugeot.

„Sukces sportowy RCZ, opracowanego przez Peugeot Sport na potrzeby wyścigów i pasja, jaką wzbudza, nie mogły pozostać bez odpowiedzi. Opracowanie serii przez Peugeot Sport, aby była jeszcze bardziej sportowa i z wydajnością nowej wersji RCZ, było oczywistym krokiem!” Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport.

Bezprecedensowe osiągi i wydajność

„Naszym celem było stworzenie wersji wysokiej specyfikacji, o dużej wydajności, zachowując jednocześnie cechy komfortu i użyteczności na co dzień, przy niskim zużyciu paliwa i emisji CO2.” Xavier Nicolas, Menedżer Produktu RCZ.

Z mocą 270 KM (199 kW) Peugeot RCZ R jest najmocniejszym produkcyjnym modelem w długiej i zasłużonej historii Peugeota. RCZ R przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż sześć sekund i demonstruje doświadczenie marki z emisją CO2 ograniczoną do 145 g/km, co prowadzi w kategorii sportowych Coupé. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu pojemności silnika, co pozwoliło zaoszczędzić na wadze i zapewnić optymalizację aerodynamiczną.

„Zmniejszanie pojemności silnika to logiczne podejście, które dotyczy nie tylko pojazdów produkcyjnych, ale także występuje na czołowej scenie sportów motorowych. Główne dyscypliny wkrótce wykorzystają turbodoładowany silnik 1,6-litrowy, a nawet Formuła 1 zastosuje to w 2014 roku!” Cyrille Jourdan, Kierownik Techniczny RCZ R.

Nowy silnik THP o mocy 270 KM z pojemności zaledwie 1,6 litra oferuje rekordową moc jednostkową w swojej kategorii, osiągając niemal 170 KM na litr, a także znajduje się w czołówce na świecie wśród pojazdów produkcyjnych, spełniając już rygorystyczne normy emisji Euro 6.

Dążenie do zmniejszenia wagi wpłynęło również na opracowanie konkretnych komponentów, co zaowocowało redukcją masy o 17 kg w porównaniu do standardowego modelu RCZ THP 200 KM. Z masą 1280 kg, Peugeot RCZ R ma stosunek mocy do masy wynoszący 210,94 KM/1000 kg.

Aerodynamika zwiększyła siłę docisku z tyłu za pomocą nowego stałego tylnego spojlera, który promuje stabilność przy dużych prędkościach, nie zwiększając oporu.

Stylistyka zewnętrzna

„Płynny i potężny styl, łączący siłę i wyrafinowanie nowego RCZ, nadaje mu sportowy i ekskluzywny charakter. Każdy element został zaprojektowany specjalnie dla RCZ R, aby przyczynić się do jego dynamicznych osiągów i rozpoznawalnego stylu, podkreślającego cechy RCZ.” Pierre Paul Mattei, Szef Projektu RCZ.

Matowe czarne łuki dachu wyróżniają i ozdabiają Peugeota RCZ R. Jego zawieszenie zostało obniżone o 10 mm, a obręcze kół mają średnicę 19 cali, aby optymalizować przyczepność i nadać RCZ R wyrazistą postawę. Specjalnie zaprojektowane felgi mają dwutonowe wykończenie diamentowe/czarne matowe, techniczne i sportowe, z milimetrowym znakiem 'R’ wygrawerowanym bezpośrednio na widocznej części obręczy. Zostały zaprojektowane tak, aby pomieścić i zoptymalizować chłodzenie nowymi większymi hamulcami, czerwone zaciski z przodu są sygnowane 'Peugeot Sport’.

Perfectly integrated large fixed rear spoiler ensures better downforce while stretching the silhouette’s rear profile view. A specific rear diffuser meets the smooth effect that characterises the back of RCZ and includes two chromed exhaust pipes, located symmetrically, and a reworked exhaust system for performance and sound.

A Peugeot monogrammed 'R’ in red lettering is identified on the grille and also placed on the boot lid as a signature 'RCZ R’.

Personalizacja i bogaty zakres wyposażenia

Dostępny w 4 kolorach: Czerwony Marokański, Czarny Nera, Szary Merkury i Biały Opal, Peugeot RCZ R oferuje również gamę specjalnych satynowych lub błyszczących wykończeń dachu z włókna węglowego, wzorów naklejek i czarnych osłon lusterek.

W RCZ R dostępny jest wysoki poziom wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa i komfortu, w tym reflektory projektorowe Xenon z myjkami. Standardowo oferowany jest także pełny system multimedialny WIP (World of Peugeot) Nav Plus.

Kokpit, który zachwyca zmysły

Otwierając drzwi, ukazuje się kokpit o wyraźnym celu, dedykowany sprawieniu radości kierowcy, natychmiast zanurza 'kierowcę’ w sportowej, subtelnie elitarnie atmosferze.

Od wzmocnionych progów z wypukłym logiem 'Peugeot Sport’, przez jakość detali z czerwonymi przeszyciami na desce rozdzielczej, aż po skórzaną kierownicę, gałkę zmiany biegów, panele drzwi, podłokietniki i fotele – wszystko to przyczynia się do atrakcyjnej i sportowej atmosfery we wnętrzu.

Fotele mają nowy sportowy design, pokryte są mieszanką pełnoziarnistej skóry Nappa i czarnej Alcantary, a ich wykończenie sygnowane jest monogramem 'R’. Na konsoli centralnej znajduje się chromowana płyta, która potwierdza charakter pojazdu z czerwonym wpisanym 'R’, wyłaniającym się z płyty certyfikacyjnej ze szczotkowanego aluminium z czterema widocznymi śrubami mocującymi. Inspirowany lotnictwem, symbolizuje znak 'Peugeot Sport’.

Wsiadając do pojazdu, kierowca odkrywa ergonomiczne położenie do prowadzenia, idealne do cieszenia się dynamicznymi cechami Peugeota RCZ R. Mniejsza kierownica i krótka dźwignia zmiany biegów z aluminiową gałką mają czerwone akcenty, które uzupełniają specjalnie zaprojektowane fotele kubełkowe opracowane przez Peugeot Sport.

Nie zapomniano także o zmyśle słuchu!

System wydechowy ma wzbogacony dźwięk, związany z ssaniem, który podkreśla sportowy charakter nowego silnika RCZ R.

Dynamika i sportowe doznania

„Dążenie do osiągów i efektywności, rozwijane przez program wyścigowy, kierowało wieloma wyborami podczas rozwoju RCZ R, w tym projektowaniem i specyfikacją napędu, skrzyni biegów, hamulców i opon, wykraczając poza zwykłe kryteria, aby umożliwić najbardziej entuzjastycznym kierowcom osiągnąć sukces.” Budar Pierre, Menedżer Projektu RCZ R.

Sportowy charakter Peugeota RCZ R odzwierciedlają jego osiągi, z maksymalną prędkością 155 mph (ograniczoną elektronicznie), przyspieszeniem 0 do 100 km/h (62 mph) osiąganym w 5,9 sekundy, 400 metrów ze startu stojącego w 14,2 sekundy i 1000 metrów w 25,4 sekundy. Czas od 50 do 70 mph wynosi tylko 6,8 sekundy w (6. biegu) najwyższym biegu.

Niski środek ciężkości, wydajność aerodynamiczna, poprawione ustawienia zawieszenia (szerszy rozstaw, kąt pochylenia, szersze obręcze o +0,5 cale) oraz opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235/40 R19 optymalizują przyczepność i zapewniają doskonałe trzymanie drogi. Zawieszenie ma nową specyfikację amortyzatorów, zwiększoną sztywność sprężyn i sztywniejszą stabilizację, co wpływa na doskonałe prowadzenie i zwrotność.

Dyferencjał Torsen® umożliwia pełne wykorzystanie silnika przy maksymalnym momencie obrotowym od 1900 obr/min, co zapewnia RCZ R dobrą stabilność podczas hamowania i pokonywania zakrętów, zwłaszcza w ciasnych zakrętach. Wydajność i zwrotność RCZ R są wynikiem wielu sesji rozwoju i walidacji na torze i poza nim, szczególnie z kierowcami testowymi Peugeot Sport.

Ich wymagania dotyczące doskonałego hamowania naturalnie kierowały ich ku technicznej specyfikacji czterotłoczkowych zacisków, które pozwalają na znaczny wzrost sztywności, a tym samym skoku pedału, przy jednoczesnym zmniejszeniu mas niesprężystych. Tarcze o średnicy 380 mm i grubości 32 mm są montowane na aluminiowym kole. Przyczynia się to do oszczędności wagi i wydajności chłodzenia, które wywodzą się z doświadczeń wyścigowych Alcon, zapewniając trwałość hamulców i doskonałą wydajność, dzięki czemu hamowanie z 80 mph do zera wymaga mniej niż 61 metrów.

Traction cut to the circuit with the robustness of the series

„Aby uzyskać 270 KM i 330 Nm momentu obrotowego z silnika 1,6-litrowego i być odpornym na sportowe użytkowanie na torze, konieczne było wprowadzenie nowych rozwiązań wysokowydajnych i konkurencyjnych. Peugeot Sport ma wszelkie umiejętności, aby to zrobić. Zespoły Badawczo-Rozwojowe połączyły swoje doświadczenia i wiedzę, aby zapewnić trwałość pojazdu i jego zastosowanie przemysłowe.” Thierry Chauvet, Kierownik Rozwoju Silników w RCZ R.

Peugeot RCZ R jest wyposażony w nowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem THP o pojemności 1,6 litra. Rozwija swoją maksymalną moc 199 kW (270 KM) przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1900 obr/min do 5500 obr/min.

Ten nowy silnik 'EP6CDTR’ został gruntownie opracowany, z wieloma częściami, które ewoluowały lub zostały całkowicie przekształcone w celu spełnienia wymagań wydajności i użytkowania sportowego z wytrzymałością silnika wyścigowego.

Sam silnik został wzmocniony specjalnym zabezpieczeniem cieplnym przed obróbką, co poprawia trwałość. Turbina twin-scroll została opracowana specjalnie, aby uzyskać optymalny projekt do tej aplikacji i tego poziomu wydajności.

W połączeniu ze stalowym kolektorem wydechowym o unikalnej architekturze, inspirowanej systemami wyścigowymi, może wytrzymać wyższe temperatury. Nowe tłoki, zapewniające współczynnik sprężania wynoszący 9,2:1, zostały opracowane z Mahle Motorsport, mając strukturę kutą i stop aluminium używany w Formule 1. Chłodzenie zapewniają dwa strumienie. Korbowody zostały specyfikowane, aby wytrzymać ciągłe użycie przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. Ich łożyska pokryte są powłoką polimerową, która może wytrzymać wyższe ciśnienia cylindrów, opatentowaną w 2011 roku i przedstawioną przez Mahle, premierowo na RCZ R.

Komfort i przyjemność w codziennym użytkowaniu

Peugeot RCZ R został opracowany jako wersja wyścigowa przez Peugeot Sport, aby spełniał wymagania użytkowania na torze, ale także, aby był trwały w zastosowaniach drogowych, dzięki czemu jest posłuszny i responsywny w codziennym użytkowaniu.

Kalibracja napędu łączy wymagania sportowego stylu jazdy na torze i w codziennym użytkowaniu. Dodatkowo, poziom momentu obrotowego uzyskiwanego z bardzo niskich prędkości silnika pozwala na mocne wrażenia dynamiczne na co dzień na drodze. Zawieszenie poprawia zwinność i jest precyzyjne dla najlepszego prowadzenia, ale Peugeot RCZ R nie rezygnuje z poziomów komfortu ustanowionych przez podobny model RCZ 1,6-litrowy THP 200.

1.6L TKM 6MT (270 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1598 Cm3
Moc199 Kw @ 6000 Rpm
271 Hp @ 6000 Rpm
267 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy243 Lb-Ft @ 1900-5500 Rpm
329 Nm @ 1900-5500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika14.5 Galony (54.9 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/40 R19
Długość169.1 In (4295 Mm)
Szerokość72.6 In (1844 Mm)
Wysokość53.2 In (1351 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.2/62.8 In (1
Rozstaw osi103.1 In (2619 Mm)
Prześwit5.6 In (142 Mm)
Pojemność bagażnika11.3 Cuft (320 L)
Aerodynamika (Cd)0.28
Masa własna2822 Lbs (1280 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3924 Lbs (1780 Kg)
Spalanie miasto28 Mpg Us (8.4 L/100Km)
Spalanie trasa46.1 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Średnie spalanie37.3 Mpg Us (6.3 L/100Km)
Emisja CO2145 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.