RAM odświeżył swoją największą serię pickupów na rok modelowy 2013, oferując różne wersje kabiny, w tym przyjazną rodzinom wersję Crew Cab, która mogła holować ciężkie przyczepy bez potrzeby posiadania licencji CDL.
Po tym, jak stał się osobną marką dedykowaną pojazdom użytkowym, RAM jeszcze bardziej skupił się na segmencie pickupów, wprowadzając ciężką serię 3500 z podwójnymi tylnymi kołami. Oferował również klientom możliwość zamontowania ciągnika do przyczepy typu gooseneck, co pozwalało na transport pełnowymiarowych przyczep kempingowych lub przyczep z ciężkim sprzętem.
Mimo że nie był to pojazd do codziennych zadań, przejazdów do szkoły czy zakupów, mógł bez problemu holować szkolny autobus i cały sklep spożywczy bez najmniejszego wysiłku. Dodatkowo pasażerowie kabiny mogli wygodnie odpoczywać dzięki przestronnej kabinie i bogatemu wyposażeniu, szczególnie w wersji Longhorn.
Producent utrzymał projekt z charakterystycznym grillem w kształcie krzyża i podkreślił go chromowaniem poziomych i pionowych szczelin. Podwójne reflektory 3500, umiejscowione na rogach, miały nachyloną koncepcję na przednich błotnikach. Na dolnej części przedniego zderzaka zainstalowano szeroki chromowany lub kontrastowy zderzak, w zależności od poziomu wyposażenia i opcji. Z profilu, duży pickup prezentował swoją potężną sylwetkę z błotnikami przypominającymi ramiona oraz kabiną z dużymi drzwiami.
Klienci mogli zamówić pojazd z zestawem bocznych stopni, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Duża skrzynia w tylnej części była wystarczająco pojemna, aby pomieścić pełnowymiarowy ATV lub przyczepę campingową na górze. Ale producent wiedział, że klienci chcą również tego ciężkiego pickup’a na placach budowy, aby ciągnąć za sobą załadowane przyczepy, więc oferował opcję systemu fifth-wheel.
Wewnątrz, przestronna kabina zapewniała wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów, z szerokimi siedzeniami z przodu i kanapą z tyłu. Centralny konsol dla pasażerów z przodu był bardzo szeroki i zawierał wiele przestrzeni do przechowywania pod centralnym podłokietnikiem, dwa uchwyty na duże kubki oraz dodatkową tacę obok. Na środkowym panelu, w zależności od opcji, RAM zainstalował system infotainment z ekranem dotykowym.
Wnętrze inspirowane SUV-em kontynuowało z dużym zestawem wskaźników umieszczonym przed kierowcą, wypełnionym dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza oraz czterema innymi wskaźnikami. Dodatkowo, na wyświetlaczu TFT umieszczonym na środku, kierowcy mieli możliwość zobaczenia innych informacji dostarczanych przez komputer pokładowy pojazdu.
Pod maską, RAM zainstalował swój słynny silnik V8 Hemi o pojemności 5.7 litra, współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów lub 6.7-litrowym silnikiem turbo diesla Cummins. Obie wersje były dostępne jako napęd na tylne koła lub napęd na wszystkie koła z opcją zmiany podczas jazdy.
Marka Ram Truck oferuje teraz najbardziej wydajne ciężarówki w segmencie – nowa linia ciężarówek Ram Heavy Duty 2013 charakteryzuje się najlepszymi w swojej klasie możliwościami holowania oraz najwyższym w swojej klasie wskaźnikiem maksymalnego całkowitego ciężaru (GCWR). Modele Ram 2500 i 3500 Heavy Duty wprowadzają także nowe funkcje, w tym zupełnie nową kabinę, system Uconnect Access najnowszej generacji, Powernet, nowe ramy i zawieszenia. Nowa Ram Heavy Duty 2013 dodatkowo umacnia długą listę osiągnięć w zakresie przywództwa, w tym najlepszy w swojej klasie całkowity koszt posiadania.
„Aby odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania naszych klientów, Ram Truck zrobił duży krok naprzód pod względem wydajności, jednocześnie poprawiając koszty posiadania i efektywność” – powiedział Fred Diaz, prezydent i dyrektor generalny marki Ram Truck oraz Chrysler de Mexico — Chrysler Group LLC. „Ram Heavy Duty 2013 pozwala na więcej niż jakikolwiek konkurent, a jego wygląd jest zachwycający dzięki nowemu wzornictwu zewnętrznemu i zupełnie nowemu wnętrzu z najnowszą technologią.”
INŻYNIERIA
W modelach Ram Heavy Duty 2013 zastosowano nowe ramy wykonane z wysokowytrzymałej stali 50 KSI, w tym osiem oddzielnych belek poprzecznych oraz hydrauliczne główne belki i całkowicie zamknięte tylne belki dla optymalnej wytrzymałości i efektywności masy. Szerokie przednie belki ramy (około cala z każdej strony; dwa cale łącznie) umożliwiają umiejscowienie przednich sprężyn zawieszenia nieco na zewnątrz, co pozwala na uzyskanie większej sztywności skrętnej. Nowa belka poprzeczna przedniego zawieszenia jest teraz dwuczęściowym komponentem spawanym pomiędzy osią przednią a miską olejową.
Środkowe sekcje belki ramy są formowane na zimno, co jest efektywnym sposobem utrzymania spójnej wytrzymałości w mniej skomplikowanych sekcjach podłużnych. W tylnej części nowej ramy struktura obejmuje całkowicie zamknięte tylne belki i fabrycznie zamontowaną belkę poprzeczną tylnej osi z możliwościami dla haków 5. kół i gooseneck. Nowy konwencjonalny system haka przyczepy został podniesiony do Klasy 5 z nośnością 17,000 lb oraz 1,800 funtów ciężaru na hak dla użycia z hakami odbiorczymi 2-cali lub 2.5-cala.
Zawieszenie
Aby sprostać najlepszym w swojej klasie możliwościom holowania i ładowności nowego Ram Heavy Duty, nowy system zawieszenia przedniego i tylnego z zaawansowaną geometrią opiera się na poprawach ramy i znacznie poprawia ogólną sztywność skrętną. Zaawansowane zawieszenie z trzema wahaczami z przodu w modelu Ram 3500 jest konieczne dla wyższej GVWR pojazdu i do użycia z ciężkimi ładunkami z przodu, w tym pługami śnieżnymi. Dodatkowo, nowa konstrukcja zawieszenia tylnego z liściami Hotchkiss w modelu Ram 3500 oferuje poprawioną jakość jazdy i prowadzenie, jednocześnie oferując wyższą zdolność holowania i ładowności.
Kierownica
Nowy premium mechanizm kierowniczy z kulkami o ruchu wahadłowym, przeprojektowane kolanka kierownicze, przeguby kulowe oraz bardziej odporne połączenia kierownicze zapewniają lepsze i precyzyjne odczucie na środku, pomimo wyższych zdolności holowania i ładowności pojazdu.
Nadwozie
Wprowadzono wiele usprawnień nadwozia, aby zwiększyć ogólną jakość hałasu, wibracji i twardości (NVH) oraz dostosować się do najlepszych w swojej klasie możliwości modelu Ram Heavy Duty 2013. Nowa ciężarówka jest wyposażona w zaktualizowany silnik, skrzynię biegów oraz mocowania nadwozia, w tym pionierskie mocowania hydro w pozycjach słupków C, co zapewnia cechy NVH na najwyższym poziomie pomimo zdolności ciężarówki do dużych ładunków i holowania.
Nowy bezkapowy korek paliwa w aplikacjach z silnikiem diesla to inicjatywa oszczędzająca miejsce, która umożliwia równoległe umiejscowienie wlotu paliwa i płynu do diesla (DEF). Wynikiem jest bardziej wygodne uzupełnianie paliwa i DEF na stacjach benzynowych.
Model Ram 3500 ma fabrycznie zamontowany złącze do holowania przyczepy w skrzyni ładunkowej, dostępne z opcjonalnym pakietem przygotowawczym do haków 5. kół lub gooseneck. Nowe wsparcie strukturalne zostało zaprojektowane w nadwoziu, aby wspierać zwiększenie ładowności i poprawić wydajność trwałości. Dodatkowo, nowe wzmocnione punkty mocowania z większą siłą zostały zaprojektowane do cięższych ładunków.
System elektryczny
Nowy Ram Heavy Duty posiada teraz system architektury elektrycznej Powernet, który pozwala na wyposażenie sieci danych o wysokiej i niskiej prędkości w maksymalnie 40 indywidualnych modułów, wszystkie zaprojektowane w celu poprawy wydajności pojazdu oraz zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Większość klientów ciężarówek komercyjnych musi podłączyć się do systemu elektrycznego. Nowy moduł interfejsu systemu pojazdu (VSIM) z najlepszej klasy jest w stanie komunikować się między modułami aftermarketowymi a różnymi modułami sterującymi fabrycznymi. Moduł VSIM oferuje 72 wejść i wyjść, w tym kontrolę oświetlenia, pozycję drzwi oraz pozycję przepustnicy i skrzyni biegów. Moduł unikalny dla klasy działa jako bezpieczna brama do systemu elektrycznego pojazdu.
Dodatkowe nowe funkcje
Nowością w 2013 roku, centralne zamki obejmują system zarządzania ładunkiem RamBox i zasilane zamki w tylnej klapie, tworząc wygodne rozwiązanie do zamykania wszystkich drzwi zewnętrznych i przestrzeni ładunkowej za pomocą jednego naciśnięcia przycisku. Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i reflektory SmartBeam również znalazły się w liście dostępnych funkcji nowego Ram Heavy Duty 2013.
Całkowity koszt posiadania oraz niezrównana gwarancja na układ napędowy – 5 lat/100,000 mil
Koszty eksploatacji są ważnym czynnikiem dla właścicieli, którzy używają swoich ciężarówek do pracy. Ram Heavy Duty 2013 posiada najlepsze w klasie cechy w:
- Ekonomii paliwa dzięki nowemu systemowi DEF
- Zaawansowanym cyklu konserwacji (wymiana oleju, trwałość filtra paliwa)
- Życia hamulców z zaawansowanym hamulcem spalinowym i największymi hamulcami w segmencie
Ram Heavy Duty 2013 wspierany jest przez niezrównaną 5-letnią/100,000 mil Gwarancję Ograniczoną na Układ Napędowy. Gwarancja na układ napędowy obejmuje koszty wszystkich części i robocizny potrzebnej do naprawy objętego komponentu układu napędowego – silnika, skrzyni biegów i systemu napędowego. Gwarancja obejmuje również bezpłatną pomoc drogową do najbliższego dealera Ram Truck, jeśli zajdzie taka potrzeba. Gwarancja jest również przenośna, co pozwala klientom, którzy sprzedają swoją ciężarówkę w okresie gwarancyjnym, przekazać tę ochronę nowemu właścicielowi. Standardowa 3-letnia/36,000 mil Gwarancja Ograniczona zapewnia kompleksową ochronę Ram Heavy Duty, od nadwozia po system elektryczny.
UKŁAD NAPĘDOWY
W 2013 roku silnik 5,7-litrowy HEMI® V-8 debiutuje w ciężarówce Ram 3500 Heavy Duty jako wyposażenie standardowe (pojedyncza oś tylna). Również standardowy w modelu Ram 2500 Heavy Duty, silnik produkuje 383 KM przy 5,600 obr./min i generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 lb-ft przy 3,950 obr./min. Silnik HEMI V-8 jest połączony ze sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów 66RFE.
Dominuje w tabelach mocowych renomowany silnik wysokoprężny Cummins High-Output Turbo Diesel I-6 o pojemności 6,7 litra, który jest teraz dostępny w trzech wersjach. Pierwsza wersja jest sparowana z ekskluzywną w segmencie sześciobiegową skrzynią biegów manualną Ram, która cechuje się sprzęgłem kompensującym zużycie dla całkowitej wydajności „jak nowa” oraz wieżą zmiany biegów z podwójnym trunionem, aby pomieścić kompaktowy wzór zmiany biegów. Ta kombinacja dostarcza 350 KM przy 2,800 obr./min oraz 660 lb-ft momentu obrotowego przy 1,500 obr./min – co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do maksymalnych 600 lb-ft w modelu z 2012 roku.
Druga opcja łączy silnik Cummins z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów 68RFE. Silnik wysokoprężny generuje 370 KM przy 2,800 obr./min i osiąga bezkonkurencyjny moment obrotowy wynoszący 800 lb-ft przy 1,600 obr./min w ciężarówkach ¾-ton.
Ostatecznie, ulepszony silnik Cummins High-Output Turbo Diesel I-6 o pojemności 6,7 litra dla Ram 3500 jest połączony z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Aisin (AS69RC), co nie pozostawia wątpliwości co do możliwości Ram Heavy Duty. Oprócz 385 KM przy 2,800 obr./min, najpotężniejszy silnik Cummins generuje najlepszy w klasie moment obrotowy wynoszący 850 lb-ft przy 1,600 obr./min. Nowa skrzynia AS69RC charakteryzuje się szerokimi przełożeniami, które przyczyniają się do poprawy wydajności zmiany biegów, około 1% wzrostu efektywności skrzyni biegów oraz lepszej możliwości prowadzenia w porównaniu do poprzedniego projektu.
W 2013 roku wszystkie silniki wysokoprężne Ram Heavy Duty korzystają z zupełnie nowego systemu chłodzenia. Wysokowydajny wentylator, podwójne chłodnice, podwójne chłodnice oleju oraz chłodnica powietrza doładowującego zapewniają o 25% większą wydajność odprowadzania ciepła. Niższe temperatury robocze zapewniają lepszą wydajność, trwałość i niższe koszty eksploatacji.
Ciężarówki Ram Heavy Duty z silnikiem wysokoprężnym wyposażone są w unikalny system dolotowy Ram Active Air, aktywowany przez nowe możliwości monitorowania dodane do kontrolera silnika. Gdy system dolotowy wykryje ekstremalne ciepło, pobiera chłodne powietrze z przodu pojazdu – funkcja ta także działa na dużych wysokościach, aby uzyskać lepszą reakcję przepustnicy w warunkach niskiego tlenu. Gdy warunki są wilgotne z powodu śniegu, lodu lub wody, system pobiera powietrze z wlotu pod maską, aby uniknąć zapchania przez śnieg i wciąganie wody.
Lista funkcji silników wysokoprężnych z 2013 roku się na tym nie kończy. Silniki Cummins korzystają z większego chłodnicy recyrkulacji spalin (EGR), co uzupełnia debiut selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i umożliwia najlepszy w klasie interwał wymiany oleju wynoszący 15,000 mil. Żywotność oleju zwiększa się dzięki zmniejszeniu produkcji sadzy oraz redukcji rozcieńczenia oleju paliwem.
W połączeniu z 10% poprawą efektywności paliwowej, będącą częściowo wynikiem wysokociśnieniowego systemu paliwowego common-rail, SCR obiecuje netto redukcję kosztów eksploatacji Ram Heavy Duty. Silniki wysokoprężne wyposażone w SCR, które mogą działać na biopaliwie B-20, również działają sprawniej, obniżając emisję gazów cieplarnianych i lepiej zarządzając produkcją sadzy niż technologia Lean NOx Trap (LNT).
Z za kierownicy, silniki wysokoprężne oferują poprawioną wydajność przy uruchamianiu na zimno oraz doskonałe wyciszenie dzięki innowacjom, takim jak nowy system hamulca wydechowego. Dzięki unikalnemu, opatentowanemu projektowi turbosprężarki ze zmienną geometrią Cummins, funkcja ta elektronicznie zarządza najlepszym w klasie hamowaniem wydechowym, zapewniając płynniejszą jazdę w dół, niezależnie od obciążenia pojazdu.
Zmienna geometria turbosprężarki Cummins również pozwala na łatwiejszą pracę na większych wysokościach, lepsze zarządzanie przepływem EGR oraz poprawioną kontrolę temperatury spalin w celu zmniejszenia sadzy.
W Ram Heavy Duty 2013 nie pominięto żadnego szczegółu – podejście, które zainspirowało projekt nowego filtra paliwa/ separatora wody. Montowana na ramie jednostka zapewnia najlepszą w klasie filtrację cząstek 3 mikronów oraz odwadnianie, poprawiając wydajność silnika i trwałość.
Wydajność jest na czołowej liście priorytetów inżynierów Ram, co widać po ulepszeniach osi na rok 2013.
Ram 3500 z 2013 roku posiada najlepszy w klasie GCWR. W tym pomaga 11,8-calowa oś tylna, dopasowana do silnika diesla, z zestawem hypoidów 300 mm, 4-zębatkowym różnicowym helical oraz aluminiową pokrywą zębatą dla optymalnego chłodzenia i lepszej estetyki.
Ram Heavy Duty oferuje również segmentowy system odłączania przednich osi. Gdy warunki wymagają, odpowiednie komponenty napędu są odłączane, co poprawia ogólną efektywność i pozwala na zwiększenie efektywności paliwowej o nawet 1 mpg.
PROJEKT
Nowe modele Ram 2500 i 3500 Heavy Duty 2013 mają wyrazisty wygląd, zachowując przy tym komfort i styl dzięki zmianom w projektowaniu zewnętrznym. Nowy Ram Heavy Duty charakteryzuje się także zupełnie nowym wnętrzem i nową, wiodącą w segmencie technologią – każdy model oferuje nową, specyficzną zawartość.
Eksterior
W związku z nowymi kratkami, projekt przedniego reflektora Ram Heavy Duty 2013 ma ulepszony rozkład światła, spójność wzoru i odległość. Nowy, premium system reflektorów i oświetlenia zawiera bi-funkcyjne projektory halogenowe i LED-y do świateł pozycyjnych/ kierunkowskazów oraz tylnych lamp.
Nowe składane zewnętrzne lusterka 6×9-calowe pomagają w monitorowaniu ruchu i przeszkód po bokach ciężarówki i zapewniają lepszy widok na przyczepę podczas holowania.
System kamery tylnej zamontowanej w uchwycie klapy został na rok 2013 ulepszony, oferując wyższą rozdzielczość i dynamiczny obraz na wyświetlaczu 8.4-cala. Nowa kamera w centralnym, wysokim świetle stopu (CHMSL) zapewnia widok na skrzynię ładunkową, co ułatwia przyczepianie 5. kół lub gooseneck oraz monitorowanie ładunków w skrzyni.
Modele Ram 3500 mają nowe, starannie wykonane wzory kół o średnicy 18 i 20 cali, które odzwierciedlają motywy poziomu wykończenia.
Emblematy na drzwiach i błotnikach zewnętrznych zostały przeniesione do formatu portretowego z aktualnego formatu krajobrazowego, co nie tylko nadaje czystszy wygląd, ale także zwiększa użyteczną powierzchnię na drzwiach dla znaków i grafiki klientów komercyjnych.
Nowe, polerowane, stalowe listwy progowe o szerokości całego pojazdu mają mocno wyglądający krzyżowy przekrój z wzorem heksagonalnym i oferują poprawę aerodynamiczną, jednocześnie ułatwiając dostęp do przedniej części skrzyni ładunkowej.
Wnętrze
Nowe funkcje i technologie Ram Heavy Duty stwarzają możliwość zaprojektowania nowego wnętrza z ulepszonymi materiałami, poprawionym dopasowaniem i wykończeniem, nowymi kolorami, kontrolami HVAC i nowymi systemami multimedialnymi.
Ram Heavy Duty 2013 posiada nową generację systemu Uconnect o przekątnej 8.4 cala z tłem dopasowanym do konkretnych modeli i motywów Ram. Aby zrobić miejsce dla nowego dużego ekranu, zestaw centralny został ulepszony o materiały pasujące do wnętrza. Komplementując gamę modeli Ram Heavy Duty, zespół projektowy wnętrza stworzył nowe, indywidualne motywy z różnymi kolorami i materiałami.
Nowe kontrole HVAC czerpią inspiracje z doświadczeń innych aplikacji Uconnect grupy Chrysler i charakteryzują się prostą, ulepszoną funkcjonalnością, spełniającą najwyższe standardy interfejsu człowiek-maszyna (HMI). System HVAC posiada architekturę redundantną, umożliwiającą operatorowi użycie zarówno ekranu dotykowego 8.4 cala, jak i kontroli manualnych do zmiany środowiska w ciężarówce. Pod ulepszonym układem HVAC znajduje się nowa grupa przełączników z łatwymi do użycia kontrolkami dla różnych funkcji, w zależności od modeli i opcji pojazdu. Górny rząd przełączników dotyczy funkcji użytkowych, w tym hamulca wydechowego, holowania/ładunku oraz elektronicznej kontroli stabilności (ESC). Dolny rząd przełączników dotyczy komfortu i obejmuje podgrzewaną kierownicę, podgrzewane siedzenia i wentylowane siedzenia. Dolny rząd można również wyposażyć w dodatkowy bank przełączników dla wszystkich pięciu pozycji. Wszystkie przyciski w banku komfortu są również redundantne w systemie Uconnect. Obok banku przełączników znajduje się dobrze widocznie umieszczony regulowany zintegrowany kontroler hamulca przyczepy, umożliwiający kierowcy dodanie lub zmniejszenie funkcji hamulca przyczepy w locie. Nowy centralny zestaw konsoli zawiera gniazdo 115-woltowe oraz nową szufladę u podstawy zestawu o gładkim, premium odczuciu akcji przesuwnej. Nowa szuflada ma gniazda 12-woltowe po obu stronach oraz opcjonalne zasilane USB po stronie kierowcy.
Nowa technologia przeniosła się także do zestawu wskaźników. Wcześniej dostępny tylko w modelach premium, ekran centralny o przekątnej 3.5 cala jest teraz standardowy w podstawowych wersjach, wyświetlając funkcje operacyjne pojazdu. Nowy ekran TFT o przekątnej 7 cali i multiview jest teraz dostępny w wybranych modelach i oferuje w pełni konfigurowalne funkcje. Podobnie jak system Uconnect 8.4 cala, wybrane tła ekranu o przekątnej 7 cali są dostosowane do konkretnych modeli Ram.
Wszystkie ciężarówki Ram Heavy Duty nadal korzystają z kolumnowego przesuwnika do automatycznej skrzyni biegów. Elektroniczny wybór zakresu (ERS) znajduje się teraz na powierzchni kierownicy z prawej strony, umożliwiając wybór indywidualnego biegu. Modele z silnikiem diesla oferują manualną skrzynię biegów o sześciu biegach, która jest jedyną manualną skrzynią biegów w segmencie.
Centralne konsole dla obu konfiguracji z siedzeniami kubełkowymi i ławą 40-20-40 są zupełnie nowe z myślą o efektywnej przestrzeni do przechowywania. Nowa konsola z siedzeniami kubełkowymi wykorzystuje dodatkową przestrzeń jako dodatkową przestrzeń do przechowywania. Projekt ławki obejmuje trzy nowe uchwyty na kubki wbudowane w pokrywę konsoli, która ma wyjmowane gumowe wykończenie. Oba warianty konsoli mają dwupoziomowe przechowywanie i są dostępne z nowym portem multimedialnym z USB, kartą SD i gniazdami pomocniczymi w górnym poziomie. Dodatkowo, port zasilania USB 2.5-amp oraz gniazdo 12-woltowe są dostępne, aby spełnić potrzeby ładowania urządzeń.
UCONNECT
Linia Ram Heavy Duty 2013 oferuje szereg innowacyjnych, ekskluzywnych dla segmentu technologii, dodając nowe funkcje do już najlepszej w swojej klasie kabiny. Nowością w 2013 roku jest nowa generacja platformy radiowej, która oferuje Uconnect Access, potężniejszy system łączności w pojeździe.
Rozbudowując podstawowe możliwości radia, oferowane są dwa nowe systemy Uconnect, które zapewniają właścicielom Ram zakres funkcji i opcji łączności najlepiej odpowiadających ich potrzebom. Systemy Uconnect 8.4A i 8.4AN zapewniają właścicielom Ram połączenie bezprzewodowe, które pozwala pasażerom pojazdu automatycznie łączyć się z wieloma nowymi usługami. Użytkownicy mogą zdalnie zablokować lub odblokować drzwi lub uruchomić swoje pojazdy z dowolnej odległości za pomocą sieci internetowej lub aplikacji na smartfony. Nowy system Uconnect zawiera przycisk 911 w lusterku wstecznym, zapewniający bezpośrednie połączenie z służbami ratunkowymi. Przycisk ASSIST jest również zintegrowany w lusterku wstecznym, aby wezwać pomoc bezpośrednio od dostawcy pomocy drogowej lub połączyć się z Centrum Obsługi Klientów Grupy Chrysler.
Funkcjonalność hotspota Wi-Fi, aktywowana przez Uconnect Access, zapewnia bezprzewodowy dostęp do internetu w kabinie przez laptop, tablet lub smartfon, niezależnie od tego, czy jest w ruchu, czy na miejscu pracy.
Aplikacje są aktualizowane przez łącze bezprzewodowe i pobierane bezpośrednio do systemów Uconnect 8.4A i 8.4AN, utrzymując funkcje aktualne. Właściciele ciężarówek Ram będą mogli stale rozwijać swoje doświadczenie w zakresie łączności w pojeździe poprzez pobieranie aktualizacji aplikacji lub nowych aplikacji w miarę ich dostępności.
Nowy system Uconnect Access charakteryzuje się najlepszą w klasie funkcjonalnością, integrując nowe treści rozrywkowe, w tym pierwszy raz Ram oferuje radio HD swoim klientom. Właściciele Ram będą również mieli dostęp do radia SiriusXM, obsługi telefonu komórkowego bez użycia rąk, nawigacji bez użycia rąk, wiadomości tekstowych bez użycia rąk z kompatybilnymi telefonami oraz bez użycia rąk kontrolowania muzyki.
Uconnect Voice Command umożliwia kierowcom kontrolowanie swojego telefonu komórkowego, muzyki i systemu nawigacyjnego, pozostając jednocześnie skupionym na prowadzeniu. Książka telefoniczna w kompatybilnym telefonie jest automatycznie pobierana, synchronizując maksymalnie 1,000 wpisów z książki telefonicznej, które można następnie wybrać, po prostu wymieniając imię kontaktu. Funkcja ta pozwala również kierowcom przełączać tryby radia, dostrajać do stacji AM, FM, HD i SiriusXM oraz żądać informacji na żywo (takich jak ceny paliw) za pomocą naturalnych poleceń głosowych.
Uconnect obsługuje telefony komórkowe wyposażone w Bluetooth z zaawansowanym przesyłaniem wiadomości SMS (MAP). Ta innowacyjna w branży rozpoznawanie głosu wykorzystuje wbudowaną łączność do uzyskania rozpoznawania głosu w chmurze i umożliwia zaawansowane przesyłanie wiadomości, które zamienia wypowiedziane słowo na dosłowne wiadomości tekstowe. Komunikacja ograniczona jest tylko przez słownictwo użytkownika.
W zestawie wskaźników przed kierowcą znajduje się dostępny 7-calowy, kolorowy, premium wyświetlacz multiview, z nową funkcjonalnością dostosowywania, która pozwala właścicielom Ram spersonalizować informacje wewnątrz zestawu wskaźników. Nowy wyświetlacz informacyjny Ram został zaprojektowany w celu wizualnego komunikowania informacji, używając grafiki i tekstu, szybko i łatwo. Wyświetlacz multiview oferuje kierowcom szeroki zakres opcji personalizacji, od podstawowego odczytu prędkości cyfrowej po specyficzne informacje o stanie pojazdu. Działanie wyświetlacza jest jasno komunikowane użytkownikom za pomocą łatwych do zrozumienia ikon i instrukcji.
Ram Heavy Duty 2013 oferuje system audio o jakości audiophile, który immersyjnie wciąga pasażerów w dźwięk premium. Wysokowydajne głośniki Alpine oraz zaawansowany wzmacniacz cyfrowego przetwarzania sygnału (DSP) są dostępne w systemie audio premium Alpine z 10 głośnikami.
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONNOŚĆ
Ciężarówki Ram Heavy Duty oferują więcej niż 45 aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa i ochrony, w tym standardowe poduszki powietrzne z przodu i boczne poduszki powietrzne zamontowane w siedzeniach z systemem Enhanced Accident Response, podparcia kolan, napinacze pasów, BeltAlert oraz system kamery tylnej ParkView. Ciężarówki Ram Heavy Duty 2013 zawierają również standardowy elektroniczny system stabilizacji (ESC), ekskluzywny w klasie 3500 Heavy Duty. ESC obejmuje szereg technologii, w tym kontrolę przyczepności przy wszelkich prędkościach, kontrolę kołysania przyczepy, asystenta ruszania pod górę oraz system ABS.
Nowe ciężarówki Ram Heavy Duty 2013 oferują teraz technologię Keyless Enter 'n Go, która pozwala na odblokowanie drzwi i uruchomienie ciężarówki bez dotykania klucza. Nowością na rok 2013 jest również zdalne centralne zamykanie, które obejmuje system zarządzania ładunkiem RamBox oraz zasilane zamki w tylnej klapie, tworząc wygodne rozwiązanie do zamykania ciężarówki za pomocą jednego naciśnięcia przycisku. Dostępna funkcja zdalnego uruchamiania pozwala kierowcy uruchomić ciężarówkę z odległości do 300 stóp. Kontrola drzwi, podświetlane wejście, immobilizer silnika oraz funkcja alarmu paniki są standardowymi funkcjami w systemie Keyless Enter 'n Go. Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i SmartBeam również są nowymi propozycjami, dodając do długiej listy dostępnych funkcji.
Produkcja