2013 Skoda Octavia hatchback

2013 Skoda Octavia hatchback

Przejdź do galerii zdjęć2013 Skoda Octavia hatchback

Skoda wprowadziła trzecią generację swojego najlepiej sprzedającego się modelu, Octavii, w 2013 roku, która okazała się jednym z najlepszych wyborów dla rodzin w swojej kategorii cenowej.

Czeski producent stworzył Octavię na tej samej platformie MQB, co Golf 7 i Audi A3 trzeciej generacji. Model ten dzielił również niektóre podzespoły z większymi braćmi, Superbem i Kodiaqiem. Dzięki temu rozwiązaniu technologicznemu udało się obniżyć ceny, nie rezygnując przy tym z komfortu i bezpieczeństwa. Tak jak w poprzednich generacjach, Octavia była dostępna w wersji hatchback i kombi.

Charakteryzując się kubistycznym stylem, dominującym proste linie i wyraźne krawędzie, Octavia miała front z kanciastymi reflektorami. Te byłysię różniły grillem ozdobionym 21 pionowymi żebrami. Za nim producenci zainstalowali radar do adaptacyjnego tempomatu oraz system AEBS, jeśli był on zamontowany. Na dolnej części zderzaka znajdowała się szeroka dodatkowa kratka, potrzebna do zapewnienia dodatkowego chłodzenia, w której umieszczono także lampy przeciwmgielne. Z tyłu, klapa bagażnika oferowała ogromną przestrzeń ładunkową.

Wewnątrz pojazdu zastosowano materiały wyższej jakości niż w innych autach w tej samej kategorii cenowej. Z przodu, fotele kubełkowe zapewniały komfort, choć miały minimalne wsparcie boczne. Deska rozdzielcza była minimalistycznie zaprojektowana, z zaokrąglonym zestawem wskaźników, w którym Skoda umieściła duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza, flankujące wyświetlacz TFT. Na środkowym panelu, w zależności od opcji, Octavia wyposażona była w ekran dotykowy systemu multimedialnego. Z tyłu, było dużo miejsca na nogi i nad głową dla maksymalnie trzech pasażerów, mimo że szerokość wnętrza nie była szczególnie duża. Z tyłu, duży bagażnik rywalizował rozmiarem z większymi pojazdami. Dodatkowo, jego pojemność można było zwiększyć, składając dzieloną tylną kanapę.

Pod maską, Skoda zainstalowała bardzo szeroką gamę turbodoładowanych silników benzynowych i diesla, współpracujących z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.

Nowa Škoda Octavia wyznacza standardy w segmencie kompaktowym. Trzecia generacja Octavii jeszcze bardziej potwierdza unikalną pozycję tego modelu w swoim segmencie, imponując niezrównaną przestronnością, nowym wzornictwem, wysoką funkcjonalnością, innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa i komfortu, niskim zużyciem paliwa, szeroką gamą rozwiązań „Simply Clever” oraz typowym dla Škody stosunkiem ceny do wartości.

„Škoda Octavia to serce marki Škoda,” mówi dyrektor generalny Škody Winfried Vahland. „Odcisnął swoje 'dobre geny’ w najlepszym tego słowa znaczeniu: dużo miejsca, jakość, precyzyjne wykonanie, nowoczesna, dojrzała technologia, ponadczasowy design, wysoka funkcjonalność i najlepszy stosunek ceny do wartości. Oczekiwania naszych klientów wzrosły. Naszym celem było uczynić ten samochód jeszcze lepszym w trzeciej generacji. To odzwierciedla się w wartościach nowej Octavii – to klasa sama w sobie.”

Škoda Octavia w swoim całościowym pakiecie zawsze oferowała coś więcej. Wynika to nie tylko z przestronności, ale także z połączenia eleganckiego kształtu sedana z praktycznymi zaletami samochodu z dużą klapą, co jest unikalne w tym segmencie. Nowa generacja potwierdza tę wyjątkowość. „Nowa Octavia pokazuje nam zdecydowane kontynuowanie drogi typowej dla Škody. To samochód o średniej klasie, w cenie samochodu kompaktowego. To idealny pojazd dla wymagających, pewnych siebie klientów, oczekujących nowoczesnej Octavii z wszystkimi jej dobrymi cechami. To nasze najlepsze dzieło,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego.

Niezrównana przestronność, optymalna funkcjonalność

Nowa Škoda Octavia wyznacza nowe standardy w swojej klasie, jeśli chodzi o przestronność. „Nowa Octavia oferuje przestrzeń, jakiej nie znajdziesz w innych autach tej klasy,” mówi Welsch. Żaden inny samochód w segmencie kompaktowym nie oferuje większej długości wnętrza (1782 mm), więcej miejsca na kolana (73 mm) i więcej przestrzeni nad głową z tyłu (980 mm). Również pojemność bagażnika wynosząca 590 litrów jest najlepsza w klasie. Inne wymiary wnętrza również zwiększyły się znacząco w porównaniu do drugiej generacji Octavii: przestrzeń nad głową z przodu: +8 mm, szerokość łokci z przodu: +39 mm, szerokość łokci z tyłu: +26 mm.

Nowa finezja: wyrazisty, klarowny i ponadczasowy design

Nowa Škoda Octavia to nie tylko przestronny i funkcjonalny model, ale także ładnie się prezentuje. Główny projektant Škody, Jozef KabaH, i jego zespół dokonali przeglądu samochodu od stóp do głów, wzbudzając entuzjazm od pierwszego wejrzenia. Nigdy wcześniej Škoda Octavia nie wyglądała tak dynamicznie i jednocześnie ponadczasowo elegancko, tak wyraziście i pewnie na drodze jak trzecia generacja tego bestsellera. „Każda linia i szczelina emanują miłością do precyzji i detali. Nowa Octavia ma niepowtarzalną twarz w tłumie samochodów,” dodaje Welsch.

W porównaniu do swojego poprzednika, Octavia znacząco zwiększyła długość i szerokość. Nowy model jest o 90 mm dłuższy i o 45 mm szerszy od drugiej generacji Škody Octavia. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 108 mm, co głównie wpływa na wnętrze i przestrzeń na tylnych siedzeniach.

Przód samochodu jest pewny siebie i zdeterminowany dzięki akcentowi na poziome linie i nowemu umiejscowieniu logo Škody. Bok nowej Škody Octavia stał się wyraźnie bardziej dynamiczny w porównaniu do swojego poprzednika. To zasługa długiego rozstawu osi oraz skróconego przedniego zwisu i tylnych słupków ciągnących się daleko do tyłu. Wysoka, wyraźna linia tornado nadaje samochodowi optycznego wydłużenia i wyraźnie podkreśla jego sylwetkę przypominającą coupé. Nową cechą charakterystyczną jest wznosząca się dynamiczna linia okna w tylnych drzwiach, tzw. „fin” – mały, ale efektywny pomysł designerski, który nadaje samochodowi silny wygląd i kierunek.

Tylny aspekt pojazdu również odzwierciedla precyzję, klasę i idealne proporcje. Wszystko jest na swoim miejscu, dobrze umiejscowione i estetyczne. Typowa dla Škody grafika oświetleniowa z charakterystycznym konturem w kształcie litery C wykonana jest w nieprzejednanej doskonałości. Porządek, elegancja i przede wszystkim dużo przestrzeni to cechy wnętrza nowej Octavii. Projektanci Škody całkowicie przeprojektowali wnętrze samochodu.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Podczas opracowywania nowej Škody Octavia ważnym celem było uczynienie samochodu jeszcze bezpieczniejszym. Odpowiednio, inżynierowie Škody opracowali szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa dla nowej Octavii, w tym asystent przedni/funkcję hamowania awaryjnego (od maja 2013 roku), asystenta pasa ruchu, który utrzymuje Octavię na właściwym torze, wielokrotne hamowanie/automatyczne włączanie hamulców w przypadku wypadku, asystenta ochrony załogi/ zabezpieczenie pojazdu w sytuacji wypadkowej oraz asystenta aktywności kierowcy (wykrywanie zmęczenia). Te systemy pomagają unikać wypadków lub łagodzić ich konsekwencje dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.

Ponadto precyzyjny układ jezdny, długi rozstaw osi oraz sztywna i lekka konstrukcja nadwozia zapewniają niezwykle stabilne prowadzenie w najnowszej Škodzie. W przypadku wypadku kompleksowy pakiet pasywnych elementów bezpieczeństwa zapewnia optymalną ochronę dla kierowcy i pasażerów. W zakresie bezpieczeństwa pasywnego do dyspozycji jest do dziewięciu poduszek powietrznych, które w doskonałej współpracy z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa chronią pasażerów przed obrażeniami. Poduszki powietrzne kolanowe (standard w krajach UE) oraz poduszki powietrzne boczne z tyłu są dostępne po raz pierwszy w Škodzie Octavia.

Nowa efektywność: emisja CO2 od 89 g/km

Inżynierowie osiągnęli znaczące poprawy w zużyciu paliwa i emisji w Škodzie Octavia dzięki nowo opracowanym silnikom benzynowym i wysokoprężnym, niskiemu oporowi powietrza oraz zmniejszonej wadze pojazdu.

Wersja GreenLine nowej Škody Octavia (1.6 TDI/81 kW) osiąga emisję CO2 zaledwie 89 g/km i zużywa jedynie 3.4 litra oleju napędowego na 100 km. Łącznie dostępnych jest cztery silniki benzynowe, wszystkie z nowoczesną technologią TSI, oraz cztery nowoczesne silniki wysokoprężne TDI. Planowana jest także wersja na gaz ziemny. Z wyjątkiem odpowiednich podstawowych opcji benzynowych i wysokoprężnych, wszystkie silniki są teraz dostępne w wersji Green tec z systemem start-stop i odzyskiwaniem energii. Oferta kończy się na najwyższej opcji, 1.8 TSI o mocy 132 kW. Dostępne są nowoczesne skrzynie manualne i automatyczne DSG, a także wersje z napędem na cztery koła są w planach. Sportowa wersja Škody Octavia RS także jest w przygotowaniu.

Pomimo zwiększonej wielkości i większej ilości technologii na pokładzie, inżynierowie Škody wciąż zdołali uczynić samochód o 102 kilogramy lżejszym niż druga generacja Škody Octavia. Osiągnięto to dzięki zdecydowanemu podejściu do lekkiej konstrukcji, nowoczesnej konstrukcji nadwozia, wykorzystaniu stali o wysokiej i ultra-wysokiej wytrzymałości oraz starannemu doborowi materiałów. Rzeczywista redukcja wagi będzie się różnić w zależności od możliwości budowy każdej konfiguracji pojazdu.

Wyjątkowy komfort dzięki innowacyjnej technologii

Dodatkowo nowa Škoda Octavia oferuje liczne nowe funkcje komfortowe, które wcześniej były dostępne tylko w pojazdach wyższych segmentów. Oprócz debiutu w nowej Octavii, niektóre z nich są dostępne po raz pierwszy w Škodzie. W tym kontekście wykorzystanie nowych technologii nie jest samym celem, lecz ma na celu dostarczenie wymiernej wartości dodanej dla klientów, co oznacza, że chodzi o technologię dla ludzi, technologię, która czyni mobilność bezpieczniejszą i bardziej komfortową dla ludzi.

Po raz pierwszy w Škodzie dostępny jest Asystent Adaptacyjnego Tempomatu, który automatycznie utrzymuje z góry ustaloną odległość do pojazdu z przodu. Nowy Inteligentny Asystent Światła włącza oraz wyłącza światła drogowe automatycznie, zwiększając komfort oraz bezpieczeństwo w ruchu. Asystent Automatycznego Parkowania ułatwia parkowanie Octavii. W przyszłości również rozpoznawanie znaków drogowych jako część pakietu 'Asystent Podróżnego’ będzie dostępne po raz pierwszy w Škodzie. Wybór Trybu Jazdy umożliwia kierowcom ustawienie określonych cech jazdy pojazdu jednym naciśnięciem przycisku. Innym nowym elementem jest elektryczny panoramiczny dach przesuwno-uchylny: przezroczysty dach panoramiczny zwiększający komfort oraz samopoczucie pasażerów w Octavii. Nowa Octavia jest również dostępna z KESSY (system bezkluczykowego dostępu, uruchamiania i wyjścia), automatycznym systemem blokady drzwi i zapłonu.

Nowa generacja systemów infotainment

Nowa Škoda Octavia imponuje nową generacją systemów radiowych i nawigacyjnych. W wyższych systemach dostępne są wyświetlacze dotykowe z czujnikami zbliżeniowymi i funkcją przesuwną, a nowy system dźwiękowy CANTON oraz akustycznie zoptymalizowana przestrzeń pasażerska oferują czystą przyjemność słuchania.

Praktyczna i funkcjonalna dzięki rozwiązaniom 'Simply Clever’

Jak w każdej Škodzie, życie pasażerów w nowej Octavii ułatwiają różnorodne funkcje 'Simply Clever’. W zależności od poziomu wyposażenia, poniższe elementy są dostępne zarówno standardowo, jak i opcjonalnie. Obejmują one składane elementy ładunkowe w bagażniku, umożliwiające bezpieczne mocowanie przedmiotów na podłodze. Podwójna wykładzina bagażnika po raz pierwszy znajduje się w Škodzie Octavia. Skrobaczka do lodu umieszczona jest w drzwiach wlewu paliwa. Uchwyt na kamizelkę ostrzegawczą znajduje się pod siedzeniem kierowcy, a kosz na śmieci wewnątrz panelu drzwi. Uchwyt do multimediów ma miejsce na iPoda, telefon komórkowy itp. Duża półka na okulary przeciwsłoneczne to tylko jedna z wielu przestrzeni do przechowywania, uchwytów i haków, które umożliwiają inteligentną i czystą organizację wnętrza oraz przestrzeni bagażowej nowej Škody Octavia. Na pokładzie znajduje się także funkcja zapobiegająca pomyłkom przy tankowaniu oraz osłona bagażnika składana za tylnymi siedzeniami.

Nowa Škoda Octavia: bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Kluczowym celem w rozwoju nowej Škody Octavia było uczynienie pojazdu jeszcze bezpieczniejszym. Nowy model wyposażony jest w szereg innowacyjnych systemów, które wcześniej były zarezerwowane dla średniej i luksusowej klasy: od asystenta przedniego po proaktywną ochronę pasażerów Crew Protect Assistant. W przypadku kolizji kompleksowy pakiet elementów pasywnych zapewnia jak najlepszą ochronę zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Nowo opracowany, precyzyjny układ jezdny, długi rozstaw osi oraz solidna i lekka konstrukcja nadwozia przyczyniają się do doskonałej stabilności prowadzenia najnowszego modelu Škody.

„Bezpieczeństwo pasażerów to najwyższa zasada przy opracowywaniu nowych pojazdów,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego. „W Octavii podnieśliśmy istniejący poziom bezpieczeństwa, który był bardzo dobry, na całkowicie nowy poziom. Nigdy wcześniej kierowcy i pasażerowie nie byli tak bezpieczni w Škodzie jak w nowej Octavii,” dodaje Welsch.

Innowacyjne systemy wspomagające dla jeszcze większego bezpieczeństwa

Portfel systemów wspomagających bezpieczeństwo nowej Škody Octavia jest niezwykle różnorodny. Wszystkie systemy mają wspólną cechę: nie pouczają kierowcy, a jedynie pozostawiają mu kontrolę nad prowadzeniem pojazdu. Ułatwiają jednak bezpieczną jazdę w codziennych i rzadziej występujących sytuacjach drogowych.

Po kolizji często istnieje ryzyko kolejnej kolizji, co oznacza drugi uderzenie: z pojazdem z przodu, innym uczestnikiem ruchu lub z przeszkodami (barierkami, drzewami). Wielokrotne hamowanie, dostępne po raz pierwszy w Škodzie, ma na celu zapobieganie temu. W krajach UE Škoda standardowo stosuje tę technologię. Wielokrotne hamowanie automatycznie spowalnia pojazd po wykrytej kolizji – nawet jeśli kierowca już nie naciska pedału hamulca. Unika się kolejnej kolizji i/lub zmniejsza prędkość, z jaką następuje kolejna kolizja. Wielokrotne hamowanie jest składnikiem systemu kontroli stabilności ESC. Spowalnia samochód do prędkości pozostałej wynoszącej 10 km/h. Aktywacja wielokrotnego hamowania włącza światła awaryjne i światła hamulca. Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad systemem, naciskając pedał gazu lub inicjując awaryjne zatrzymanie.

Kolejną nowością w Škodzie jest asystent przedni w nowej Octavii. Asystent przedni aktywuje się w przypadku zbliżającego się zderzenia czołowego. Tak samo jak asystent adaptacyjnego tempomatu, który jest również dostępny w Škodzie Octavia, asystent przedni korzysta z czujnika radarowego zintegrowanego z przednią częścią, aby nieprzerwanie mierzyć odległość do pojazdu z przodu. System działa w czterech etapach: im mniejsza odległość do pojazdu z przodu, tym mocniej działa asystent przedni. Pierwszy etap to wizualne ostrzeżenie o niewystarczającej odległości. Następny etap ostrzega zarówno wizualnie, jak i dźwiękowo o zbliżającym się obiekcie i przygotowuje system hamulcowy. Jako główne ostrzeżenie, trzeci etap uruchamia krótkie szarpnięcie hamulców, a następnie inicjuje automatyczne częściowe hamowanie. Ostateczny, najwyższy poziom włącza asystenta hamowania na maksymalną czułość dla automatycznego zastosowania hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, następuje hamowanie awaryjne. Dzięki temu system może zmniejszyć ciężar wypadku i może, w zależności od sytuacji, całkowicie zapobiec kolizji.

W zakresie prędkości od 5 do 30 km/h asystent przedni współpracuje z funkcją hamowania awaryjnego w mieście, aby automatycznie zatrzymać Octavię, jeśli kierowca nie reaguje na przeszkodę na drodze. Funkcja hamowania awaryjnego w mieście osiąga spowolnienie 8 m/s2 w przypadku maksymalnego ryzyka kolizji.

Zmęczenie kierowcy jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Asystent aktywności kierowcy (wykrywanie zmęczenia), dostępny po raz pierwszy w nowej Škodzie Octavia, może zmniejszyć ten problem. Na podstawie obserwowanego zachowania kierownicy system rozpoznaje odchylenia od normalnego prowadzenia, a tym samym osłabienie koncentracji kierowcy. System analizuje zachowanie kierownicy 15 minut po uruchomieniu silnika, pod warunkiem, że prędkość przekracza 65 km/h, i przechowuje wynik jako podstawę sygnału. Znaczne odchylenie od charakterystycznego zachowania kierownicy wskazuje na zmęczenie kierowcy, co uruchamia wizualne powiadomienie w zestawie wskaźników – „wykryto zmęczenie – proszę zrobić przerwę” – zalecające odpoczynek.

W asystencie ochrony załogi, Škoda wprowadza kolejny system w nowej Škodzie Octavia, który wcześniej był głównie używany w pojazdach luksusowych. Asystent ochrony załogi 'przygotowuje’ kierowcę i pasażerów na nadchodzący wypadek: w przypadku wykrycia ryzyka – na przykład nagłego hamowania lub sytuacji oceniającej jako krytyczną – system napina pasy bezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Dodatkowo system zamyka boczne okna (z wyjątkiem pozostałej szczeliny) i szyberdach w sytuacjach krytycznych, takich jak silne przechylenie lub zadziałanie ESC. Ma to na celu zapobieżenie dostawaniu się obiektów do samochodu.

Asystent pasa ruchu, debiutujący w Škodzie, również znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy. Asystent ostrzegający o opuszczeniu pasa zmniejsza ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa. Wspiera kierowców nowej Octavii zwłaszcza na autostradach i drogach szybkiego ruchu z wyraźnie widocznymi liniami pasa. System działa z kamerą zintegrowaną z podstawą wewnętrznego lusterka wstecznego w przedniej szybie. Kamera wykrywa linie pasa przed samochodem przy prędkościach powyżej 65 km/h. Asystent ostrzegający o opuszczeniu pasa rozpoznaje niezamierzone opuszczenie pasa, zapewniając wizualne powiadomienie w zestawie wskaźników i inicjuje korekcyjne kierowanie. Bez rozpoznawalnych linii pasa system nie działa. Jeśli sygnalizator kierunkowskazu jest włączony przed przekroczeniem linii, asystent pasa również nie reaguje.

Kompleksowa ochrona podczas kolizji

Niestety, nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie mogą zapobiec każdemu wypadkowi. Jeśli pomimo wszystkich środków ostrożności dojdzie do kolizji, nowa Škoda Octavia zapewnia kierowcy i pasażerom najlepszą możliwą ochronę. Po raz pierwszy Octavia ma poduszkę powietrzną kolanową dla kierowcy (standard w krajach UE) oraz poduszki powietrzne boczne z tyłu. Do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami w precyzyjnej współpracy z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, zapewniając kompleksową ochronę przed kontuzjami. Dodatkowo poduszka powietrzna dla pasażera z przodu może być dezaktywowana podczas przewozu fotelika dla niemowląt.

Zasadniczo wszyscy pasażerowie są zabezpieczeni trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa (regulowanymi pod względem wysokości z przodu) z napinaczami (z tyłu, opcjonalnie w połączeniu z poduszkami bocznymi). Zintegrowane ograniczniki siły pasa zmniejszają siły działające na klatkę piersiową pasażera. W celu zwiększenia bezpieczeństwa dzieci foteliki Isofix można mocno przymocować do samochodu za pomocą odpowiednich mocowań na tylnej kanapie oraz dodatkowego górnego pas bezpieczeństwa, tzw. TopTether. Na życzenie mocowania Isofix można również zainstalować w fotelu pasażera z przodu.

W krajach Unii Europejskiej elementy bezpieczeństwa takie jak program zapobiegający poślizgowi Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC) wraz z Wielokrotnym Hamowaniem, siedem poduszek powietrznych, dezaktywowalna poduszka powietrzna dla pasażera z przodu oraz światła dzienne są standardowe. ESC uruchamiana jest w krytycznych sytuacjach jazdy i systematycznie zapobiega przemieszczeniu się pojazdu w zakrętach.

Udoskonalone osie, dłuższy rozstaw osi tworzą nowoczesny układ jezdny

Stabilne prowadzenie z wysoką zwrotnością w zakrętach i zrównoważony komfort zawieszenia były celami dla deweloperów układu jezdnego Škody Octavia. Efekt jest imponujący: stabilny, zrównoważony układ jezdny, który optymalnie spełnia wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i komfortu.

Układ jezdny nowej Octavii wykorzystuje jeden z dwóch typów tylnej osi. Wersje z silnikami benzynowymi o mocy do 103 kW i silnikami diesla o mocy do 110 kW mają nowo zaprojektowaną tylną oś typu twist beam. Silniki o wyższej mocy, a także przyszłe wersje z napędem na cztery koła (Combi) i napędem gazowym CNG będą wykorzystywać nowo opracowaną tylną oś wielowahaczową.

Tylna oś twist beam składa się z przekroju otwartego u dołu, w którym na końcu jest wtopiona wkładka. Wkładki są różnej długości, co pozwala na osiągnięcie różnych współczynników skrętu. W porównaniu do wtopionej rurkowatej stabilizatora, ta konstrukcja prowadzi do znaczącej oszczędności wagi. Tylna oś twist beam waży 38 kg, czyli o 15 kg mniej niż poprzednia używana oś w Octavii – z zwiększoną sztywnością i poprawionym zachowaniem w zakrętach.

Tylna oś wielowahaczowa również została systematycznie udoskonalona, zwłaszcza pod kątem wagi. Wykorzystanie stali wysokowytrzymałej oraz strukturalne ulepszenia w wielu komponentach zredukowały wagę o 4 kg do aktualnych 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z systematycznym oddzieleniem sztywności podłużnej i poprzecznej zapewnia doskonałe właściwości komfortu i prowadzenia.

Z przodu nowa Octavia wyposażona jest w przedni układ MacPherson (kolumny) z nowo opracowanym wahaczem na dole. Stal wysokowytrzymała dla wahacza oraz innowacyjne podejście w projektowaniu bioniki przy przegubie wahacza przyczyniają się zarówno do oszczędności wagi, jak i stabilności. Centralnie zamontowana rama pomocnicza na przednim układzie jest zaprojektowana dla maksymalnej sztywności poprzecznej. Łącznie zaoszczędzono 2,8 kg wagi w przednim układzie.

Rozstaw osi nowej Škody Octavia wzrósł o 108 mm w porównaniu do swojego poprzednika. To najdłuższy rozstaw osi w segmencie. Ta znacznie większa odległość między przednią a tylną osią pozytywnie wpływa na stabilność prowadzenia pojazdu na drodze.

Bezpieczna i lżejsza konstrukcja dzięki innowacyjnym metodom produkcji

Dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu stali wysokowytrzymałej oraz najwyższej wytrzymałości, a także nowym metodom wytwarzania powstała karoseria nowej Škody Octavia, która jest nie tylko lżejsza, ale także bardziej wytrzymała niż jej poprzedniczka. Około jedna czwarta (26,1 procent) architektury bezpieczeństwa składa się z gorąco formowanych stali najwyższej wytrzymałości. Te komponenty są nawet sześć razy mocniejsze niż powszechne stali głębokotłoczonych i do czterech razy mocniejsze niż konwencjonalne stali wysokowytrzymałych. Otrzymywane są poprzez podgrzewanie stali w wysokich temperaturach (około 950 stopni Celsjusza), formując ją wciąż gorącą, a następnie schładzając do 180 stopni Celsjusza w ciągu 5,5 sekundy. Zaletą jest to, że komponenty w ten sposób wytwarzane mogą być znacznie cieńsze niż wcześniej przy tej samej odporności na zderzenia – co obniża wagę i prowadzi do oszczędności paliwa w nowej Škodzie Octavia.

Efektywne i mocne: silniki w nowej Škodzie Octavia

Trzecia generacja Škody Octavia korzysta z nowo opracowanej generacji nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych. W porównaniu do swoich poprzedników, zużycie paliwa i wartości emisji silników są niższe o nawet 23 procent. Łącznie dostępnych będzie osiem wersji silnika: cztery silniki TSI benzynowe i cztery silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem.

Oferta silników dla nowej Škody Octavia obejmuje osiem jednostek, od 1.2 TSI/63 kW do silnika o najlepszej wydajności, 1.8 TSI o mocy 132 kW. Oferowana jest także oszczędna wersja GreenLine. Planowane są wersje na gaz ziemny oraz sportowa Octavia RS. Zrównoważona wersja GreenLine nowej Octavii, 1.6 TDI o mocy 81 kW, ma wartość emisji CO2 wynoszącą jedynie 89 g/km i zużywa mniej niż 3.4 litra oleju napędowego na 100 km. W krajach UE wszystkie silniki – z wyjątkiem podstawowych – są standardowo wyposażone w system start-stop i odzyskiwanie energii za pomocą generatora rozrusznika (modele Green tec/GreenLine). Skrzynie biegów obejmują nowoczesne manualne skrzynie oraz automatyczne skrzynie DSG z podwójnym sprzęgłem.

Cztery silniki benzynowe o mocy 63 do 132 kW

Silniki benzynowe w nowej Škodzie Octavia to wszystkie turbodoładowane silniki TSI z bezpośrednim wtryskiem, czterocylindrowe, cztero-zaworowe.

Silnik benzynowy podstawowy Octavii to 1.2 TSI o mocy 63 kW (86 hp) z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym 5.2 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 119 g/km. Turbosprężarka osiąga maksymalny moment obrotowy 160 Nm (przy 1400 do 3500 rpm). Ten podstawowy silnik jest wyposażony w manualną skrzynię biegów 5-biegową.

Udoskonalona wersja silnika 1.2 TSI Green tec, która obejmuje system start-stop i odzyskiwanie energii, osiąga moc 77 kW (105 hp) i jest jeszcze bardziej oszczędna, z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym 4.9 l/100 km i z emisją CO2 wynoszącą 114 g/km. Silnik TSI zapewnia maksymalny moment obrotowy 175 Nm między 1400 a 4000 rpm. Jako alternatywa dla manualnej sześciobiegowej, silnik może być zamówiony z automatyczną skrzynią DSG o siedmiu biegach.

Silnik 1.4 TSI Green tec z mocą 103 kW (140 hp) można połączyć z manualną sześciobiegową lub automatyczną skrzynią DSG o siedmiu biegach. Zużycie paliwa silnika 1.4 TSI wynosi 5.3 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 121 g/km w połączeniu z manualną skrzynią biegów i technologią start-stop. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500 do 3500 rpm.

Najmocniejszym silnikiem benzynowym dla Octavii jest 1.8 TSI Green tec o mocy 132 kW (180 hp). Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest dostępny między 1250 a 5000 rpm. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów DSG o siedmiu biegach, łączna konsumpcja paliwa wynosi 5.7 l/100 km, a emisje wynoszą 131 g CO2 na kilometr.

Silniki TDI o mocy do 320 Nm

Wszystkie silniki diesla dostępne w nowej Octavii to silniki TDI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, z czterema cylindrami i technologią czterozaworową.

Silnik diesla podstawowy dla nowej Octavii to 1.6 TDI o mocy 66 kW (90 hp), z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym 4.1 l/100 km i emisją 109 g CO2 na kilometr.

Zużycie paliwa silnika 1.6 TDI Green tec o mocy 77 kW (105 hp) z systemem start-stop i manualną pięcio-biegową skrzynią biegów wynosi 3.8 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 99 g/km. Silnik dostarcza maksymalny moment obrotowy 250 Nm między 1500 a 2750 rpm. Oprócz manualnej skrzyni biegów, ten silnik może być również zamówiony z automatyczną siedmiobiegową skrzynią DSG.

Wersja GreenLine 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 hp) to najoszczędniejszy silnik diesla, emitujący jedynie 89 g/km CO2 i o zużyciu paliwa wynoszącym tylko 3.4 l/100 km. Jest dostępny z manualną sześciobiegową skrzynią biegów.

Najmocniejszym silnikiem diesla dla nowej Octavii jest 2.0 TDI Green tec o mocy 110 kW (150 hp). Ten silnik o wysokiej wydajności osiąga doskonałe wartości ekologiczne, zużywając tylko 4.5 l/100 km i emitując 119 g/km CO2. Dodatkowo silnik imponuje doskonałymi właściwościami pracy oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm dostępnych już przy 1750 do 3000 rpm. Klienci mogą wybierać pomiędzy sześciobiegową manualno-skrzynią a automatyczną DSG z podwójnym sprzęgłem.

Najważniejsze innowacje nowej generacji silników

Silniki benzynowe nowej Octavii należą do serii modeli EA211 Grupy Volkswagen. Te czterozaworowe, czterocylindrowe silniki TSI wyznaczają nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej, lekkiej konstrukcji i mocy. Zredukowane wewnętrzne tarcie i waga oraz zoptymalizowane zarządzanie cieplne zapewniają do 23% niższe zużycie paliwa i emisje.

Silniki EA211 to całkowicie nowy rozwój. W porównaniu do swojego poprzednika EA111, seria EA211 jest znacznie bardziej kompaktowa, z długością instalacyjną krótszą o 50 mm, co zapewnia więcej przestrzeni wewnętrznej. Udoskonalone zostały także położenie silników. Podobnie jak w dieslach, silniki benzynowe są teraz montowane z bokiem wydechowym zwróconym do tyłu i nachylonym pod kątem 12 stopni.

Waga tych silników benzynowych wykonanych z odlewanego aluminium wynosi tylko 97 kg dla 1.2 TSI i 106 kg dla 1.4 TSI. W porównaniu do silników EA111, które były używane w Octavii, oznacza to redukcję o maksymalnie 22 kg. Sam wał korbowy stał się lżejszy o 20 procent; korbowody straciły 30 procent swojej wagi. Dodatkowo łożyska korbowodowe są teraz otworowane, a tłoki mają teraz płaskie dno, wszystkie zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia wagi.

Jeśli chodzi o zarządzanie cieplne, silnik benzynowy EA211 jest wyposażony w nowoczesny układ chłodzenia w podwójnym obiegu. Oznacza to, że wysoka temperatura przekracza zestaw chłodzenia, a mechanicznie napędzana pompa chłodząca chłodzi podstawowy silnik, natomiast niska temperatura przepływa przez intercooler i obudowę turbodoładowania. Obieg głowicy cylindrów ogrzewa wnętrze kabiny pasażerskiej. Kolektor wydechowy jest zintegrowany w głowicy cylindrów, co pozwala silnikowi szybciej się rozgrzać, co z kolei szybko udostępnia ciepło dla kabiny pasażerskiej. Przy dużych obciążeniach wydech jest chłodzony przez płyn chłodzący, co redukuje zużycie paliwa.

Szczególnie oszczędne silniki wysokoprężne pochodzą z serii modelowej EA288. W porównaniu do poprzedniej generacji zużycie paliwa nowych silników jest niższe o 0.8 l/100 km. Udoskonalone zostały elementy związane z emisjami, takie jak system wtryskowy, system doładowania i system chłodzenia. Elementy do oczyszczania spalin, takie jak katalizator utleniający i filtr cząstek stałych w dieslu, są teraz zlokalizowane bliżej silnika. Pierścienie tłokowe z mniejszym napięciem oraz szczególnie niskotarciowe łożyska osiowe są wykorzystywane dla wałka rozrządu, aby zmniejszyć tarcie w silniku.

Nowe silniki wysokoprężne również mają innowacyjne zarządzanie cieplne. Podczas fazy rozgrzewania silnika osobne obiegi chłodzą głowicę cylindrów i blok silnika, co pozwala silnikom znacznie szybciej osiągnąć temperaturę roboczą, a wnętrze szybciej się ogrzewa zimą.

Nowa Škoda Octavia: Wybuchowa, dynamiczna i ponadczasowo elegancka

Nowa Škoda Octavia zaznacza swoją obecność w swoim segmencie na każdy możliwy sposób. Zespół wokół głównego projektanta Škody Jozefa KabaH zaprojektował pojazd, który natychmiast wywołuje entuzjazm. W porównaniu do swojego poprzednika samochód wzrósł i stał się bardziej wyrazisty, bardziej charakterystyczny i bardziej dynamiczny. Jak nigdy dotąd, Škoda Octavia wyróżnia się w tłumie.

Każda linia i złącze świadczy o dbałości o szczegóły. Zespoły z zakresu projektowania, rozwoju i produkcji nie pozostawiły nic przypadkowemu. „Idealne proporcje, najwyższa precyzja, wyraźne linie i ostre krawędzie – nowa Škoda Octavia to imponujące ucieleśnienie nowego języka designu marki,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego.

Skupienie się na istocie było mottem: pojazd w dużej mierze rezygnuje z elementów dekoracyjnych. Octavia nie potrzebuje żadnych 'bzdur’. Zamiast tego, pokazuje swoją wartość poprzez atrakcyjne kształty, precyzję i elegancję w swoim wyglądzie. „Dzięki jasności i skupieniu na istocie obdarzyliśmy Octavię nową jakością,” mówi Jozef KabaH. „Harmonijne proporcje to to, co czyni samochód, a nie przesadzone zdobienia.”

Przód Škody Octavia – bardziej wyrazisty i charakterystyczny niż kiedykolwiek

Przód samochodu pokazuje klasę, jest dominujący i pewny siebie – bez przymiotów pretensjonalności. Akcentujące detale i podkreślenie poziomych linii sprawiły, że przednia część stała się prestiżowa. Jednocześnie „twarz” Octavii można bezbłędnie rozpoznać jako Škodę dzięki jej charakterystycznym kształtom i rozmieszczeniu elementów wzorniczych, takich jak krata chłodnicy, logo i reflektory.

Nowe logo Škody zostało umieszczone na masce – „premium lokalizacja”, jak nazywają to projektanci. Jednocześnie logo jest punktem wyjścia dla niemal wszystkich linii samochodu. Logo przedstawia wyrafinowaną strzałę w chromie na matowo-czarnym tle, otoczoną cienką chromowaną linią.

Kratka chłodnicy z 19 pionowymi żebrami stanowi centrum przedniej części pojazdu. W nowej Octavii kratka nieco się powiększyła i jest umieszczona nieco wyżej, niż miało to miejsce w drugiej generacji. Aby nadać kratce dodatkowy wizualny akcent, projektanci wyraźniej oddzielili ją od reflektorów. Lekko zaokrąglone kształty nadają zewnętrznemu kształtowi bardziej dynamiczny wygląd. Cienka linia chromowa otacza kratkę chłodnicy – dla eleganckiego, charakterystycznego wykończenia.

Razem z kratką, wyraźnie ukształtowane reflektory tworzą zamkniętą, charakterystyczną grafikę przedniego końca. Dzięki precyzyjnie przemyślanej, ostro ciętej formie, a dzięki poziomemu układowi, kompletnie zaprojektowane reflektory samochodu podkreślają szerokość przedniej części Octavii. Jednocześnie zręczny design reflektorów ponownie akcentuje temat precyzji. Rodzaj wykończenia powierzchni oraz sposób, w jaki zostały precyzyjnie przetworzone krawędzie, przypomina szlifowane szkło. Celowe zmiany w takich kryształowych elementach podkreślają korzenie pojazdu w Czechach, kraju o wielkiej tradycji w dziedzinie szkła kryształowego.

Pionowe linie żeber kratki chłodnicy kontynuują się w pionowych liniach światła reflektorów bixenonowych, w tym w LED-owych światłach do jazdy dziennej. To estetyczne przedłużenie linii przypomina rzęsy w swojej elegancji i nadaje nowej Octavii unikalną „twarz”.

Przednie światła przeciwmgielne spełniają ważną funkcję optyczną, ponieważ łączą się z reflektorami, tworząc kształt koniczyny. To podkreśla „sympatyczny” wygląd nowej Octavii. Wlot powietrza z kratką w kształcie plastra miodu znajduje się między przednimi światłami przeciwmgielnymi. Ta konstrukcja zapewnia funkcjonalne zalety i sprawia, że nowa Octavia wygląda sportowo, młodzieńczo i świeżo.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.