2013 Toyota GT86

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

W 2012 roku Toyota postanowiła przywrócić nazwę 86, która była używana w legendarnym modelu Corolla Sprinter Trueno z lat 80-tych, a pomogła jej w tym firma Subaru, sprzedająca to samo auto pod nazwą BRZ.

Dla Toyoty nie było łatwo stworzyć tak legendarny samochód, jak Sprinter Trueno. To właśnie ten pojazd zapoczątkował nową kategorię motorsportu: drifting. W 2012 roku japoński producent nie starał się uczynić z pojazdu przystępnego, rodzinnego auta, lecz rasowego samochodu sportowego. Wykorzystano silnik typu flat-four od Subaru, opracowano nową skrzynię biegów i stworzono go z myślą o młodych ludziach, którzy cieszyli się każdą chwilą spędzoną na drodze. Proces rozwoju nie skończył się tylko na układzie napędowym; obejmował również nadwozie i wyposażenie wnętrza.

GT86 nie przypominał żadnego innego modelu Toyoty na rynku. Charakteryzował się niskim przodem z wąskimi, opadającymi reflektorami, które wydawały się nerwowo spoglądać na drogę przed sobą. Zderzak mieścił dużą kraty chłodnicy potrzebną do schłodzenia silnika oraz parę otworów bocznych na lampy przeciwmgielne, gdy były zamontowane. W przeciwnym razie były one zablokowane i wyglądały jak fałszywe wentylacje. Z profilu, przednie błotniki nosiły logo samochodu umieszczone za nadkolami. Krótka kabina z zaokrąglonym, opadającym dachem podkreślała sportowy charakter auta, podczas gdy tylnie błotniki miały muskularny wygląd. Z tyłu Toyota oferowała spojler na klapie bagażnika, montowany standardowo lub jako opcja, w zależności od wersji. Jednak wszystkie wersje miały dwa wydechy, po jednym z każdej strony GT86.

Wewnątrz, sportowe fotele kubełkowe z wysokimi bokami zapewniały pasażerom, że pozostaną na swoim miejscu podczas długiego driftu. Zaskakująco, samochód był wyposażony w cztery fotele, chociaż tylko przednie były wystarczająco wygodne. Tylne siedzenia zainstalowano głównie z przyczyn podatkowych, ponieważ w wielu krajach, gdzie sprzedawano GT86, na samochody z tylko dwoma miejscami nakładano wyższe podatki. Z przodu, kierowca miał przed sobą deskę rozdzielczą wypełnioną czterema analogowymi wskaźnikami, gdzie obrotomierz był na pierwszym miejscu. Po lewej stronie znajdował się wskaźnik prędkości, a po prawej stronie wskaźniki paliwa i temperatury. Wysoka konsola środkowa oddzielała kierowcę od pasażera z boku. Z tyłu, oparcie kanapy było dzielone na pół, aby zwiększyć przestrzeń bagażową, która w przeciwnym razie nie była wystarczająco duża na więcej niż weekendowy wyjazd.

Pod maską Subaru dotrzymało obietnicy i zamontowało jeden z najlepszych dostępnych silników: naturalnie aspirujący silnik flat-four o pojemności 2,0 litra. Toyota sprzedawała pojazd z sześciostopniową skrzynią manualną lub sześciostopniową automatyczną. Dodatkowo, tylna oś była wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Oczekiwany z niecierpliwością, kompaktowy sportowy samochód 2+2 od Toyoty, GT 86, zadebiutował na europejskim rynku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku.

GT 86 trafił do sprzedaży w całej Europie latem 2012 roku i jest pojazdem skoncentrowanym na kierowcy. Uosabia czystą radość z jazdy dzięki precyzyjnej reakcji na nawet najmniejsze ruchy pedału gazu oraz kierownicy, dla tych, którzy traktują jazdę jako pasję, a nie konieczność.

Z niską, aerodynamiczną karoserią rozciągniętą nad kluczowymi punktami inżynieryjnymi, nowy GT 86 oparty jest na całkowicie nowej platformie. Rezygnując z ciężkiego, dużego silnika, GT 86 wraca do sportowych korzeni Toyoty, oferując jedyne na świecie połączenie kompaktowego, przedniego, swobodnie obrotowego silnika „bokser” oraz napędu na tylne koła.

Ten unikalny układ napędowy łączy się z najbardziej kompaktowym na świecie czteromiejscowym projektem, niską wagą, małą bezwładnością i niskim środkiem ciężkości, co zapewnia najlepszy stosunek mocy do wagi. Te cechy nadają GT 86 żywą, dostępną wydajność, dobrze zintegrowane dynamiczne możliwości z minimalną ingerencją elektroniki oraz maksymalną przyjemność z jazdy.

Zaprojektowany z myślą o czystości klasycznego doświadczenia sportowego, stworzony przez pasjonatów inżynierów, przetestowany w rywalizacji i dopracowany, aby zadowolić najbardziej wymagających entuzjastów, GT 86 dziedziczy ducha dawnych sportowych samochodów Toyoty, nagradzając kierowców czystym zaangażowaniem w jazdę.

Liczba 86

Oddając hołd zarówno ekscytującej prowadzeniu Corolli Levin AE86, jak i jej unikalnym relacjom z właścicielami, entuzjastami i warsztatami tuningowymi, liczba 86 miała również znaczącą rolę podczas rozwoju nowego samochodu sportowego Toyoty.

Ustawienia kwadratowych otworów i skoku silnika boksera wynoszące 86 mm x 86 mm są idealne i pozostają wierne długiej historii silników sportowych Toyoty. Legendarne silniki 3M z 2000GT oraz 1G-G z Supry były zarówno sześciocylindrowymi silnikami w układzie rzędowym z kwadratowymi otworami i skokiem wynoszącym 75 mm. A jednostka czterocylindrowa w Celice i MR2 miała kwadratowy otwór i skok wynoszący 86 mm.

Nawet średnica chromowanego wylotu spalin GT 86 wynosi dokładnie 86 mm…

Skonstruowany, aby zapewnić maksymalną przyjemność z jazdy sportowej

Długość GT 86 wynosi 4240 mm, szerokość 1775 mm, wysokość zaledwie 1285 mm, a rozstaw osi to 2570 mm, co czyni nowy model najszybszym czteromiejscowym samochodem sportowym na świecie.

Przeprowadzone działania mające na celu redukcję wagi dają masę pojazdu wynoszącą około 1200 kg.

Silnik bokser o układzie czterocylindrowym znajduje się z przodu, a najniższy punkt bioder kierowcy w jakimkolwiek produkowanym przez Toyotę pojeździe wynosi zaledwie 400 mm, co sprawia, że GT 86 ma ultra-niski środek ciężkości wynoszący tylko 460 mm.

Zarówno układ napędowy, jak i pozycja kierowcy zostały ustawione tak nisko i daleko w tył, jak to możliwe, aby optymalizować równowagę, co daje GT 86 bliską doskonałości, 53:47 rozkład masy. Idealny statyczny rozkład masy różni się w zależności od mocy silnika; 51:49 dla pojazdów o mocy około 150 KM, a podobna konstrukcja z mocą 300 KM lepiej dostosowuje się do rozkładu 50:50.

Inżynierowie Toyoty ustalili, że podczas dynamicznej jazdy, 53:47 rozkład masy GT 86 zapewniał idealną reakcję na nawet subtelne ruchy kierownicą, pedałem gazu i hamulca, umożliwiając kierowcom łatwe sterowanie dynamicznym rozkładem masy dla najlepszego zachowania pojazdu.

Dopracowanie zawieszenia GT 86, hamulców i układu kierowniczego maksymalizuje korzyści z minimalnej masy, niewielkiej bezwładności i ultra-niskiego środka ciężkości, pozwalając kierowcom w pełni wykorzystać czystość wyjątkowej zwinności, dynamicznej sprawności i stabilności w zakrętach nowego sportowego samochodu Toyoty.

Zawieszenie przednie z kolumną MacPhersona i tylne z podwójnym wahaczem zostały dostosowane do natychmiastowej reakcji na input kierowcy. Przy wartości 23 N/mm, twardość sprężyn przednich GT 86 jest w rzeczywistości miększa niż 25 N/mm w przypadku jego odpowiednika Subaru. Taka miękka twardość sprężyn przednich celowo pozwala na lekki przechył nadwozia przy początkowym wjeździe w zakręt, co tworzy idealną relację między odczuciem z kierownicy a zachowaniem pojazdu, typową dla klasycznej platformy z przednim silnikiem i napędem na tylną oś.

Duże, mocne wentylowane hamulce tarczowe na przednich i tylnych kołach oferują inne odczucie pedału hamulca niż w jakiejkolwiek innej Toyocie. Reakcja hamulców na nacisk pedału została dostosowana, aby zapewnić precyzyjną modulację, pomagając kierowcom w finezyjnym kontrolowaniu samochodu poprzez umożliwienie jak najpłynniejszego dynamicznego transferu masy podczas hamowania.

Oddając hołd legendarnym czarnym felgom Black Racing AE86, 17-calowe felgi aluminiowe GT 86 mają unikalny projekt centralnego mocowania. Tradycyjna średnica centralnej zatyczki Toyoty wynosi 60 mm, ale została zmniejszona do 49 mm, co pozwoliło na oszczędność wagi bez utraty sztywności, jednocześnie sprawiając, że szprychy wydają się dłuższe, a felgi większe.

Inżynierowie Toyoty ustalili, że dynamiczny potencjał Toyoty GT 86 nie powinien opierać się na oponach o wysokich osiągach, dlatego nowy samochód sportowy wyposażono w identyczne opony 17-calowe, jakie montowane są w Priusie.

Z bardzo neutralnymi, przewidywalnymi właściwościami, opony te pozwalają kierowcom wykorzystać maksymalny potencjał podwozia i zawieszenia. Konstrukcja GT 86 do dobrze prowadzenia na oponach Prius zapewnia również, że klienci, którzy zdecydują się na opony o wysokich osiągach, docenią ich wydajność.

Pierwszy na świecie silnik z poziomym układem cylindrów z technologią D-4S Toyoty

Silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra i naturalnym ssaniu GT 86 jest wynikiem wspólnego rozwoju Toyoty i Subaru, łączącego ich techniczne umiejętności oraz wspólną pasję do samochodów sportowych.

Do nowo opracowanego, poziomego silnika bokser z czterema cylindrami o pojemności 1,998 cm³, Toyota dodała swoją technologię D-4S. Z oddzielnymi podwójnymi wtryskiwaczami dla wtrysku bezpośredniego i portowego oraz wysokim współczynnikiem sprężania wynoszącym 12.5:1, D-4S zwiększa moc i moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów silnika, nie rezygnując przy tym z efektywności paliwowej i ochrony środowiska.

Nowy silnik, o nazwie wspólnej 86 mm x 86 mm, generuje 200 KM przy 7000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 6600 obr./min, co pozwala GT 86 osiągać żywą i angażującą wydajność oraz prędkość maksymalną przekraczającą 220 km/h. Z drugiej strony, nowy samochód sportowy Toyoty uzyskuje średnie zużycie paliwa wynoszące 6.9 l/100 km i emituje niskie ilości CO2, wynoszące około 160 g/km.

Silnik bokser może być sparowany z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową automatyczną. Skrzynia manualna oferuje szybkie, precyzyjne zmiany biegów dzięki bardzo angażującej akcji krótko-rzuconego lewarka, podczas gdy skrzynia automatyczna obsługiwana jest za pomocą sportowego, montowanego na kole kierownicy mechanizmu zmiany biegów.

Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem dyferencjału z ograniczonym poślizgiem, co optymalizuje przyczepność i trakcję w każdych warunkach jazdy. Systemy bezpieczeństwa GT 86, takie jak ABS i przełączany VSC, zostały specjalnie dostosowane, aby łączyć stabilność dynamiczną na granicy możliwości pojazdu z minimalną ingerencją elektroniki w czystość doświadczenia jazdy.

Wyrazisty design łączący ikoniczny styl z funkcjonalną urodą

Zaprojektowany w ramach koncepcji 'Neo Funkcjonalizmu’, GT 86 łączy techniczne ograniczenia możliwie najkompaktowych wymiarów, niski środek ciężkości oraz doskonałą, inspirowaną technologią F1 wydajność aerodynamiczną z wyrazistym, dynamicznym stylem nawiązującym do dziedzictwa dawnych sportowych samochodów Toyoty.

Odważny, prosty, ale ikoniczny styl włącza dwa kluczowe filary nowego języka projektowania Toyoty: design typu Under Priority, który kładzie nacisk na powiększoną dolną kratkę, koncentrując uwagę na dolnej części pojazdu, co nadaje bardziej wyrazisty i zdecydowany wygląd oraz podejście Keen Look, mające na celu wyraźne, inteligentne i ekspresyjne stylizowanie.

Nowy język projektowania wzmacniają odważne detale stylizacyjne w dolnej kratce, nadając Toyocie GT 86 jeszcze bardziej agresywny, sportowy wygląd. Dodatkowe sportowe detale to ekskluzywny wzór siatki T, dedykowane felgi aluminiowe 17″, tylny spojler, podwójne końcówki wydechowe z motywem łączącym na końcu oraz logo tłoka ’86’ umieszczone na boczku.

Logo tłoka ’86’ nie tylko podkreśla unikalny format układu napędowego z silnikiem bokserowym oraz napędem tylnym, ale również przedstawia opony pojazdu ślizgające się w czwórkowym poślizgu, ujawniając doskonałą równowagę GT 86 na granicach możliwości wydajności.

W designie GT 86 zastosowano unikalną koncepcję zwaną 'Aero Sandwiching’. Samochód jest napędzany przez powietrze z góry, dołu oraz z obu boków – w zasadzie jest „podwójnie” napotykany przez powietrze ze wszystkich stron, co stabilizuje go zarówno pionowo, jak i poziomo. W ten sposób samochód jest stabilizowany bez negatywnego wpływu na współczynnik oporu.

Wgnieciony kontur na dachu 'pagodowym’ jest przykładem działania tego systemu, podobne podejście zastosowano także w podwoziu. Dodatkowo, stabilizujące płetwy canard zwane 'sakana’ (w języku japońskim oznaczające 'ryba’) umieszczono w całym pojeździe. Miejsce sakana zarówno po bokach, jak i na podwoziu GT 86 przyczynia się do stabilności bocznej.

Ergonomiczny, funkcjonalny kokpit skoncentrowany na kierowcy

Na pokładzie, całkowicie skoncentrowany na kierowcy kokpit ponownie ocenia istotę jazdy samochodem sportowym poprzez szczegółowe zbadanie ergonomii i funkcjonalności każdego elementu, z którym kierowca ma do czynienia, co pozwala GT 86 prowadzić jakby był naturalnym przedłużeniem ciała kierowcy.

Projekt fotela został starannie dopracowany do ergonomicznej doskonałości poprzez testy na torze Nurburgring i w warunkach wyścigowych, aby zapewnić maksymalny komfort podczas długich okresów spędzonych za kierownicą.

Oparcia i powierzchnie poduszek foteli zaprojektowano tak, aby zapewnić optymalne wsparcie podczas przyspieszania i odczuwalnych sił G z przodu, z tyłu i z boków. Dodatkowo, kształt fotela przedniego zaprojektowano nie tylko dla komfortu, ale także w celu zapobieżenia zakłóceniom pracy zmiany biegów przez łokcie.

Kierownica ma średnicę zaledwie 365 mm, co czyni ją najmniejszą, jaką kiedykolwiek zamontowano w Toyocie, a jej skórzane wykończenie zostało opracowane na podstawie licznych opinii kierowców testowych, aby oferować lepsze osiągi i maksymalną przyczepność w każdych warunkach wewnątrz kokpitu.

Zbudowana wokół dużego obrotomierza, trójwskaźnikowa deska rozdzielcza została zaprojektowana z szczególnym uwzględnieniem umiejscowienia wyświetlacza, oznaczeń i kroju pisma, aby zapewnić optymalną widoczność i czytelność przy sportowej jeździe. W obrębie obrotomierza, czerwone światło sygnalizacyjne zapala się przy 6300 obr./min, co pomaga kierowcom zmieniać biegi przy optymalnych obrotach silnika.

Maksymalizacja widoczności kierowcy odgrywa kluczową rolę w projekcie wnętrza GT 86. Potężne nadkola przednie i tylne zostały zaprojektowane tak, aby były widoczne zarówno przez przednią szybę, jak i lusterka wsteczne, co pomaga kierowcy precyzyjnie umiejscowić pojazd na drodze. A „unosząca się” centralna lampa hamulcowa pomaga poprawić widoczność z tyłu.

Wnętrze Toyoty GT 86 zawiera również pierwsze na świecie lusterko wsteczne bez ramki. Ten stylowy, lekki projekt maksymalizuje widok kierowcy na tył, nie zakłócając jednocześnie widoku do przodu przez szybę.

Skoncentrowany na kierowcy charakter kokpitu wzmacniają dodatkowo przyciski uruchamiania silnika umieszczone na konsoli centralnej, wykończenie w efekt węglowy, sportowy, czarny sufit, czerwone szwy tapicerki, przełączniki w stylu samolotowym, lekkie pedały aluminiowe oraz wybór schematów kolorystycznych wnętrza w kolorze czarnym lub czarnym z czerwonym.

Samochód inspirowany 50-letnią historią sportowych samochodów z przednim silnikiem i napędem na tylne koła

Toyota ma 50-letnią historię tworzenia ekscytujących, skoncentrowanych na kierowcy, sportowych samochodów z przednim silnikiem i napędem na tylne koła, które były równie popularne wśród publiczności, jak i odnosiły sukcesy w wyścigach.

Nowy GT 86 ujmuje najlepsze elementy trzech kluczowych modeli z tej bogatej dziedziny sportowej: Toyota Sports 800, Toyota 2000GT i AE86.

Choć GT 86 debiutuje jako jedyny na świecie samochód z przednim poziomym silnikiem bokserowym i napędem na tylne koła, nie może jednak twierdzić, że jest pierwszy. To zaszczyt należy do sportowego modelu 800 z silnikiem bokserowym o dwóch cylindrach, który Toyota zaczęła opracowywać w 1962 roku.

Dzięki swojej kompaktowej karoserii i doskonałej efektywności paliwowej, Sports 800 odniósł sukces w wyścigach wytrzymałościowych. Niski środek ciężkości silnika bokserowego oraz format napędu z przednim silnikiem i napędem na tylną oś uznano za idealne dla samochodu zapewniającego maksymalną przyjemność z jazdy. Dlatego GT 86 po raz pierwszy przyjął ten klasyczny układ od czasu modelu Toyota Sports 800.

Piękny model 2000GT, coupe napędzane silnikiem rzędowym o pojemności 2.0 litra, po raz pierwszy zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Tokio w 1965 roku, pomógł zbudować reputację Toyoty jako producenta samochodów sportowych na całym świecie.

Nawet teraz jego styl wydaje się wyrafinowany, cool i świeży. Podczas rozwoju GT 86, model 2000GT był umieszczony obok modelu glinianego nowego samochodu sportowego opracowanego przez projektantów. Bez żadnych konkretnych instrukcji, projektanci kontynuowali swoją pracę, od czasu do czasu spoglądając na 2000GT. W rezultacie ich praca napełniła Toyotę GT 86 duchem 2000GT, nie naśladując go.

Z AE86, GT 86 dziedziczy nie sprzęt, ale ducha. AE86 nie był ekstremalnym samochodem sportowym. Był w umiarkowanej cenie, miał silnik produkcji masowej oraz kompaktową budowę z przednim silnikiem i napędem na tylną oś.

Napęd z przednim silnikiem i napędem na tylne koła Corolli Levin AE86, kompaktowe wymiary, lekka masa, doskonała równowaga i wysoka moc w stosunku do wagi sprawiały, że był to must-have do rajdów i jazdy na torach w czasie jego produkcji w latach 1983-1987.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.