Po zaprezentowaniu pierwszej generacji modelu Insignia na London Motor Show w 2008 roku, brytyjska marka musiała odświeżyć ten model oraz dodać nową wersję.
Chociaż światowy kryzys finansowy dobiegł końca, Vauxhall borykał się z poważnymi problemami finansowymi, podobnie jak jego niemiecki odpowiednik Opel. Obie marki były częścią General Motors i zmagały się ze spadkiem sprzedaży. Ledwie udało im się uniknąć przejęcia przez rosyjski bank. Jednak w 2013 roku producent dostrzegł szansę na zwiększenie sprzedaży i przyciągnięcie nowych klientów dzięki wprowadzeniu podniesionej wersji Insignii, swojego flagowego modelu. Nowa wersja nosiła nazwę Country Tourer.
Dzięki zwiększonej prześwicie o 20 mm (0.8 cala), Insignia Country Tourer oferowała większą pewność podczas jazdy po nieutwardzonych drogach. Aby podkreślić bardziej terenowy wygląd samochodu, Vauxhall zainstalował antracytowe listwy na dolnej części nadwozia, progach i zderzakach przednich oraz tylnych. Dodatkowo, producent zamontował przyciemnione reflektory z diodami LED do jazdy dziennej, które były standardowym wyposażeniem.
Wnętrze wyróżniało się specyficzną wersją wykończeniową z lepszymi materiałami niż w podstawowej wersji Insignii. W zestawie wskaźników Vauxhall zainstalował mieszany panel instrumentów z wyświetlaczem LCD oraz standardowymi wskaźnikami po bokach. Aby jeszcze bardziej poprawić komfort jazdy, Insignia Country Tourer została wyposażona w system infotainment, który obsługiwał zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay.
Jednak Vauxhall nie chciał dostarczać jedynie wyglądu terenowego z ograniczonymi możliwościami na drodze, dlatego ta wersja była napędzana wyłącznie systemem napędu na wszystkie koła. Pod maską producent zamontował szereg turbodoładowanych silników benzynowych i diesla.
Vauxhall planuje wprowadzenie na rynek wszechstronnego kombi inspirowanego SUV-em w nowej gamie modeli Insignia pod koniec 2013 roku.
Nowy model, znany jako Vauxhall Insignia Country Tourer, oparty jest na wersji Sports Tourer, ale z napędem na wszystkie koła, wyższym prześwitem oraz bardziej solidnym wyglądem. Auto zostanie zaprezentowane na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2013 roku.
DESIGN
Z charakterystycznym grillem w kształcie gryfa, teraz szerszym i głębszym, przedni design jest wyraźnie odzwierciedleniem marki Vauxhall. Pozioma chromowana listwa w grillu nosi centralny emblemat marki i jest rzeźbiona w formie skrzydła, z zewnętrznymi końcami uniesionymi w górę obok reflektorów. Ochronna płyta w błyszczącym srebrnym wykończeniu wychodzi spod komory silnika; to wyraźny motyw projektowy powielany z tyłu.
Inną cechą jest antracytowe wykończenie ochronne na dolnych krawędziach nadwozia, które nadaje nadkolom bardziej wyrazisty, poszerzony wygląd.
Ostatecznym wizualnym akcentem są charakterystyczne jednostki świetlne z przodu i z tyłu. Reflektory, z wbudowanymi akcentami chromowanymi, zawierają LED-owe światła dzienne w stylu skrzydeł. Motyw ten powtarza się z tyłu, z LED-owymi światłami hamowania i tylnymi.
NAPĘDY
Nowoczesny napęd na wszystkie koła łączy się z dwoma mocnymi silnikami turbo-diesla: 2.0-litrowym BiTurbo CDTi, generującym 195 KM i 400 Nm momentu obrotowego, oraz 2.0-litrowym CDTi z mocą 165 KM i do 380 Nm momentu obrotowego. Do silnika diesla 2.0-litrowego (165 KM) dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna lub o niskim tarciu sześciobiegowa automatyczna. Silnik diesla 2.0-litrowy (195 KM) dostępny jest tylko w wersji automatycznej.
UKŁAD NAPĘDOWY
Elektronika kontroluje napęd 4×4, który wyposażony jest w wysokiej jakości sprzęgło, działające na zasadach Haldex, oraz elektroniczny ogranicznik poślizgu, zapewniający doskonałą przyczepność zarówno na nawierzchniach utwardzonych, jak i nieutwardzonych. System ten nieustannie dostosowuje się do panujących warunków drogowych, potrafi płynnie zmieniać rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią, a także do kół tylnych, zanim jedno z kół zacznie się ślizgać.
W razie potrzeby sprzęgło kontrolujące rozkład napędu natychmiast przesyła więcej momentu obrotowego na tylną oś. Czujniki systemu 4×4 stale przekazują do poszczególnych modułów kontrolnych informacje o prędkości obrotowej, przyspieszeniu, kącie skrętu, prędkości kół, pozycji pedału gazu, prędkości silnika i momencie obrotowym. Rozkład mocy między przednią a tylną osią jest nieustannie dostosowywany do sytuacji na drodze na podstawie tych informacji.
Ostateczną stabilność i wyższe osiągi zapewnia elektronicznie kontrolowany ogranicznik poślizgu tylnej osi (eLSD). eLSD kontroluje rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami, przekazując napęd do koła, które ma najlepszą przyczepność. Umożliwiając lepszą przyczepność w śliskich warunkach, zaawansowane działanie tego adaptacyjnego napędu 4×4 gwarantuje najwyższy poziom kontroli nad pojazdem i aktywne bezpieczeństwo w każdej sytuacji. Vauxhall Insignia Country Tourer może nawet zapewnić napęd, gdy trzy koła znajdują się na luźnym lub śliskim podłożu, a tylko jedno tylne koło ma przyczepność.
Adaptacyjny system napędu na wszystkie koła wspiera również kierowców w sytuacjach niekrytycznych. Aby zredukować straty tarcia i oszczędzać paliwo, system automatycznie przełącza się na napęd na przednie koła, gdy wykryje, że nie są wymagane żadne adaptacyjne interwencje.
W terenie nowa Vauxhall Insignia Country Tourer korzysta również z większych opon i podwyższonego zawieszenia, oprócz przyczepności napędu na cztery koła. Prześwit jest o 20 mm wyższy niż w standardowym modelu, co stanowi dużą zaletę w przypadku napotkania luźnego, nierównego terenu.