Volkswagen w 2013 roku stworzył kolejnego poważnego rywala w segmencie hot hatch, model Golf R, który dzięki pięciodrzwiowej karoserii był również odpowiedni dla młodej rodziny.
Chociaż linia GTI była już znana i ceniona na rynku, Volkswagen dowiedział się od swoich klientów, że to nie wystarczy. Ten słynny samochód był często wyprzedzany przez nowe modele, takie jak Impreza STI od Subaru czy Type R od Hondy. W wyniku tego powstały wersje R, które zaczerpnęły wiele istotnych części z droższego rodzeństwa, modelu S3 od Audi.
Mimo że dzielił wiele komponentów z mniej mocnymi wersjami siódmej generacji Golfa, wersja R charakteryzowała się unikalnym przodem, który miał chromowaną żaluzję w grillu oraz dolny zderzak z trapezoidalnym grillem. Dodatkowo, po bokach umieszczono parę funkcjonalnych wlotów powietrza. Z profilu Golf VII R miał charakterystyczne oznaczenia na przednich błotnikach oraz wersyjne „Cadiz” 18-calowe felgi aluminiowe, z opcją na zestaw 19-calowy. Z tyłu, producent zamontował nowy zderzak z dyfuzorem otoczonym chromowanymi końcówkami wydechu.
Wnętrze Golfa R zostało wyposażone w standardowe sportowe fotele z tkaniny na przodzie, a klienci mogli również wybrać wersję z obiciem ze skóry Nappa. Ponadto, wszystkie wersje miały literę R wyszytą na oparciach przednich foteli. Z tyłu producent zastosował te same materiały dla dzielonej kanapy. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowego ducha, Golf VII R miał pedały ze stali nierdzewnej oraz pedał postoju.
Zespół napędowy pochodził z droższego rodzeństwa, modelu S3 od Audi, a Golf VII R dysponował turbodoładowanym, bezpośrednio wtryskiwanym silnikiem czterocylindrowym, który generował 300 PS (296 hp), przekazywanym na wszystkie koła za pośrednictwem piątej generacji systemu napędu na wszystkie koła Haldex, z elektronicznie sterowanymi dyferencjałami na obu osiach. Klienci mieli do wyboru samochód z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub sześciobiegową automatyczną (z podwójnym sprzęgłem). Ta ostatnia była również szybsza w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h niż wersja manualna.
To rok Golfa. Pierwsze sześć miesięcy 2013 roku to debiuty nowego Golfa GTI, Golfa GTD, Golfa Estate oraz Golfa TDI BlueMotion. Teraz Volkswagen kontynuuje ofensywę modeli Golfa, przedstawiając flagowca serii – nowego Volkswagena Golfa R. Sportowy samochód napędza nowo zaprojektowany silnik 300 PS TSI (221 kW), który jest o 30 PS mocniejszy, ale aż o 18 procent bardziej oszczędny niż w poprzednim modelu. Tak jak wszystkie trzy poprzednie modele Golf R, nowy model również przekazuje moc swojego silnika turbo do drogi za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła; w tym przypadku jest to najnowsza wersja systemu 4MOTION z piątą generacją sprzęgła Haldex. Czystą dynamikę zapewniają nowo skonfigurowany sportowy układ zawieszenia (obniżony o 20 mm), nowy progresywny układ kierowniczy oraz „ESC Sport” – który można teraz całkowicie dezaktywować do jazdy po torze. Opcjonalnie dostępne są również rozwinięty system dynamicznej kontroli zawieszenia DCC oraz wybór profilu jazdy z nowym trybem Race.
Golf R z manualną skrzynią biegów osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy (poprzedni model: 5,7 s); z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG) sportowy samochód pokonuje klasyczny sprint w jeszcze szybszym czasie 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna pojazdu jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Pomimo wyjątkowo zwinnych osiągów jazdy i dodatkowych 30 PS mocy, zużycie paliwa Golfa R zostało zredukowane z 8,5 do 7,1 l/100 km w porównaniu do poprzedniego modelu. Emisje CO2 również poprawiły się, spadając z 199 do 165 g/km. Jeszcze bardziej oszczędny jest Golf R, który wyposażono w system Stop-Start i regenerację akumulatora, w połączeniu z opcjonalną 6-biegową skrzynią biegów DSG. W tej konfiguracji zużycie paliwa wynosi 6,9 l/100 km (159 g/km CO2). Oszczędności paliwa w porównaniu do poprzedniego modelu z DSG (8,4 l/100 km) wynoszą 1,5 l/100 km, co stanowi wspomnianą poprawę o 18 procent.
Nowy Golf R wyposażono w rozbudowany pakiet dostosowanych i ekskluzywnych funkcji. Oprócz specjalnie zaprojektowanych zderzaków, progów bocznych i 18-calowych felg ze stopów, VW Golf R można również wizualnie wyróżnić jako imponujący samochód sportowy dzięki detalom takim jak standardowe bi-kseno nowe LED do jazdy dziennej (w podwójnym kształcie U), przyciemnione czerwone tylne światła LED oraz układ wydechowy z czterema chromowanymi końcówkami. W środku Golf R podkreśla swoją pozycję flagowca serii modelu sportowymi fotelami z mixu materiałów „tkanina-Alcantara”, skórzanym trójramiennym sportowym kołem kierownicy, podświetleniem atmosferycznym, automatyczną klimatyzacją i systemem radio-CD z ekranem dotykowym. Wprowadzenie na rynek najpotężniejszego i najoszczędniejszego Golfa R w wersji dwu- i cztero-drzwiowej odbędzie się w czwartym kwartale 2013 roku.
Silnik turbo o wysokiej technologii
Tak jak aktualny Golf GTI, Volkswagen Golf R jest napędzany jeszcze bardziej zaawansowaną konstrukcją silnika z serii czterocylindrowych EA888. W porównaniu do poprzedniego silnika zmodyfikowano wiele szczegółów technicznych, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję, a jednocześnie zwiększyć moc i moment obrotowy. Silnik ma nowo zaprojektowaną głowicę cylindrów, na przykład. W porównaniu do 169 kW / 230 PS Golfa GTI Performance, projektanci zwiększyli moc silnika Golfa R o 70 do 221 kW / 300 PS (od 5 500 do 6 200 obr./min), tworząc jeden z najmocniejszych silników czterocylindrowych. Maxymalne osiągnięcie momentu obrotowego wzrosło o 30 Nm do 380 niutonometrów; dostępne jest w szerokim zakresie obrotów od 1 800 do 5 500 obr./min. Aby osiągnąć te wartości, TSI o pojemności 1 984 cc przeszedł program rozwojowy podobny do silników wyścigowych. Zmodyfikowane lub całkowicie przeprojektowane zostały następujące elementy względem już bardzo zwinnego silnika GTI: głowica cylindrów (razem z zaworami wydechowymi, gniazdami zaworów i sprężynami), tłoki, zawory wtryskowe wysokiego ciśnienia oraz turbosprężarka.
Efektywne zarządzanie termalne
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny turbo serii EA888 mają innowacyjne rozwiązania, takie jak wodne kanały spalinowe przechodzące przez głowicę cylindrów do turbosprężarki (aby efektywnie zmniejszyć zużycie paliwa przy pełnym obciążeniu) oraz system podwójnego wtrysku z wtryskiem bezpośrednim i wtryskiem wielopunktowym. Dzięki nowemu w pełni elektronicznemu systemowi kontroli płynu chłodzącego, zarządzanie termalne TSI w Golfie R jest również znacznie bardziej efektywne, z krótszą fazą nagrzewania; zmniejsza to straty tarcia i zużycie paliwa. Ponadto TSI ma zmienny czas otwarcia zaworów z podwójną regulacją wałka rozrządu. Dodatkowo, uniesienie zaworu na stronie wydechowej można włączyć w dwóch etapach. To rozwiązanie umożliwia optymalne sterowanie procesem wymiany ładunku dla lepszej wydajności, oszczędności paliwa i niskich emisji.
Sprzęgło Haldex piątej generacji
Stały napęd 4MOTION zawsze był cechą Golfa R. W czwórkowej generacji Volkswagena Golfa R wykorzystywana jest najnowsza generacja systemu 4MOTION. Ten system napędu na wszystkie koła połączony jest z 6-biegową skrzynią biegów, która ma wzmocnione sprzęgło i krótkie skoki. Kolejną opcjonalną cechą jest automatyczna zmiana biegów z 6-biegową skrzynią wielotarczową DSG, która również oferuje manualne zmiany biegów jako alternatywę.
4MOTION Golf R, udoskonalone przez elementy takie jak sprzęgło Haldex 5, jest aktywowane jeszcze zanim któreś z kół zacznie się ślizgać. Dzięki temu eliminowane są niemal wszystkie straty trakcyjne. System osiąga to poprzez wykorzystanie zaawansowanej funkcji sterującej, opartej na konkretnych warunkach jazdy. Podczas działania pod stosunkowo niskim obciążeniem albo podczas toczonej jazdy, napęd do przodu pochodzi głównie z osi przedniej, a oś tylna jest odłączona. Taki układ napędowy oszczędza paliwo. Jednak oś tylna Golfa R może być zmiennie angażowana w ułamku sekundy, gdy zachodzi taka potrzeba. Dzieje się to za pomocą sprzęgła Haldex, które jest aktywowane przez elektro-hydrauliczna pompę olejową.
Rozdział mocy w zależności od sytuacji
Jednostka sterująca nieustannie oblicza idealny moment napędowy dla osi tylnej i kontroluje, jak bardzo sprzęgło wielotarczowe powinno być zamknięte przez aktywację pompy olejowej. Ciśnienie oleju zwiększa docisk na płytkach sprzęgłowych proporcjonalnie do momentu oczekiwanego na osi tylnej. Tak więc, siła nacisku na płytki sprzęgłowe może być używana do ciągłej regulacji wielkości przekazywanego momentu. Koła Golfa R o mocy 300 PS są chronione przed ślizganiem się nawet podczas startów i przyspieszania, ponieważ jednostka sterująca reguluje rozkład momentu w zależności od dynamicznych obciążeń osi. Aktywacja sprzęgła Haldex 5 opiera się głównie na momencie silnika żądanym przez kierowcę. Równocześnie, system identyfikacji stanu jazdy w jednostce sterującej napędem na cztery koła ocenia takie parametry jak prędkości kół i kąt skrętu. W razie potrzeby blisko 100 procent momentu napędowego może być skierowane na oś tylną.
Czterokrotne EDS jako blokady poprzeczne
Oprócz sprzęgła Haldex, które działa jak blokada podłużna, w systemie elektronicznej kontroli stabilności zintegrowano cztery elektroniczne blokady różnicowe (EDS), które działają jako blokady poprzeczne. System krótko hamuje koło, które się ślizga, umożliwiając nieprzerwane i stabilne przekazywanie mocy napędowej na koło po przeciwnej stronie. W Golfie R elektroniczne blokady różnicowe są zaimplementowane na obu osiach w formie czterokrotnego EDS.
XDS+ zapewnia precyzyjne prowadzenie w zakrętach
Dodatkowo Golf R jest wyposażony w XDS+ na osiach przedniej i tylnej. To hamuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu podczas szybkiej jazdy w zakrętach, optymalizując zachowanie układu kierowniczego. W najnowszej wersji, znanej jako XDS+, ta funkcjonalność jest stosowana w większym zakresie dynamicznych osiągów – co sprawia, że pojazd staje się zwinniejszy, nawet gdy samochód nie jest w stanie przyspieszenia. W terminach technicznych XDS+ jest funkcjonalnym rozszerzeniem elektronicznych blokad różnicowych. Gdy samochód jedzie szybko, gdy elektronika wykryje zbyt lekkie obciążenia kół po wewnętrznej stronie zakrętu, hydraulika Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC) stosuje ciśnienie hamowania na to koło, aby przywrócić optymalną przyczepność. XDS+ działa tym samym jako blokada różnicowa poprzeczna, która kompensuje podsterowność podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
ESC Sport
Nowy Volkswagen Golf R jest standardowo wyposażony w funkcję „ESC Sport”. System jest aktywowany przez dwustopniowy przełącznik na konsoli centralnej. Gdy kierowca krótko naciśnie ten przełącznik, Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC) przełącza się w tryb „ESC Sport”. Przy bardzo szybkim prowadzeniu z dużą ilością zakrętów – na przykład na torze wyścigowym – system ESC reaguje z opóźnieniem, co umożliwia jeszcze bardziej zwinne właściwości jezdne. Gdy przycisk ESC jest naciśnięty przez ponad trzy sekundy, system jest całkowicie dezaktywowany do profesjonalnej jazdy na torze wyścigowym – ta dezaktywacja jest dostępna tylko w Golfie R, a nie w innych modelach serii Golf.
Syntetyzacja sportowości i komfortu
Golf R ma sportowe ustawienia zawieszenia, które są indywidualnie dostosowane do 300 PS samochodu z napędem na cztery koła. W porównaniu do podstawowego Golfa, jego wysokość jazdy została obniżona o 20 mm, co sprawia, że Golf R jest o 5 mm niższy niż GTI. W Golfie R zastosowano przednie zawieszenie typu MacPherson (sprężyny i amortyzatory) z nowo opracowaną dolną wahaczem i stabilizującym promieniu, co zapewnia optymalne właściwości prowadzenia i sterowania oraz równoważne zachowanie wibracyjne. Tylne zawieszenie wielowachaczowe Golfa R z napędem na cztery koła zostało udoskonalone w wielu obszarach; między innymi Volkswagen poprawił boczną sztywność tego modułowego zawieszenia o wysokiej wydajności, co jest konieczne dla sterowania, wdrażając nową regulację łożysk łącznika kierowniczego.
Dynamika osiągów
Inżynierowie zaprojektowali podstawowe dostrojenie podwozia nowego Golfa R z myślą o maksymalnej frajdzie z jazdy w połączeniu z wyjątkową stabilnością jazdy i dobrym komfortem w długich trasach. W porównaniu do poprzedniego modelu, reakcja kierownicy stała się jeszcze bardziej zwinna dzięki bezpośrednim współczynnikom przełożenia kierownicy w progresywnym układzie kierowniczym. Ponadto maksymalne osiągalne prędkości znacznie wzrosły podczas jazdy przez zakręty. Podwozie zostało dostrojone w sposób bardziej neutralny, aby uniknąć podsterowności aż do granic wydajności samochodu.
Nowa kalibracja systemu napędu na cztery koła przyczynia się decydująco do osiągnięcia neutralnego prowadzenia. Czas reakcji sprzęgła Haldex został zminimalizowany, a momenty napędowe, które występują w specyficznych sytuacjach jazdy, zostały zoptymalizowane dla maksymalnej neutralności, unikając efektów samozapędowych nawet przy dużym obciążeniu. Rezultatem jest bardziej jednolita i przewidywalna reakcja kierownicy w zakrętach.
Aby osiągnąć optymalną przyczepność mechaniczną, wartości sztywności dla sprężyn i stabilizatorów zostały precyzyjnie kontrolowane i celowo zaprojektowane tak, aby nie były zbyt sztywne. Wraz z niezwykle dokładną regulacją charakterystyki amortyzacji, nowy VW Golf R wykazuje wyjątkową zdolność do dokładnego podążania za linią, którą kierowca chce jechać – zarówno na płaskich, jak i nierównych profilach trasy. To sprawia, że prowadzenie jest bardzo precyzyjne i płynne aż po granice wydajności. Neutralne prowadzenie pojazdu w zakrętach współczesności z bardzo dobrą stabilnością jazdy dzięki innowacyjnemu ułożeniu wszystkich komponentów podwozia. Ta doskonała stabilność jazdy jest szczególnie zauważalna przy zmianach pasa ruchu i zmianach obciążenia. W tuningowaniu nowego Golfa R zespół rozwojowy skupił się również na harmonijnych i przewidywalnych reakcjach podwozia.
Komfort jazdy
Oprócz dynamiki osiągów, komfort zawieszenia został dopracowany w porównaniu do poprzedniego modelu. Podwozie harmonijnie absorbuje zarówno małe, jak i duże nierówności nawierzchni drogi. Z bardzo dużym zakresem pozytywnych cech – bezpośrednie, neutralne i stabilne prowadzenie w połączeniu z wysokim poziomem komfortu jazdy – zawieszenie Golfa R oferuje unikalną syntezę maksymalnej dynamiki jazdy i idealnych możliwości długoterminowych.
Progresywne kierowanie
Tak jak Golf GTI, Golf R wyposażony jest w nowo opracowany progresywny układ kierowniczy jako standard. Kierowcy nie muszą tak często kręcić kierownicą, aby uzyskać żądany promień; nie muszą również tak często sięgać ponad koło kierownicy w ciasnych zakrętach. Przy progresywnym kierowaniu potrzeba 2,1 obrotu koła (380°), aby dotrzeć do oporu końcowego; w standardowym systemie skrętnym mniej wydajnych modeli Golfa potrzeba 2,75 obrotu (500°). Tło: Konwencjonalne systemy kierownicze działają z ciągłą przekładnią. Nowe kierowanie Golfa R z kolei działa z progresywnym przełożeniem kierowniczym. To wyraźnie zmniejsza wysiłek kierowcy w manewrowaniu i parkowaniu. Na wiejskich drogach z wieloma zakrętami oraz podczas skrętów kierowca doświadcza zwiększonej dynamiki dzięki bardziej bezpośredniemu ułożeniu.
DCC
Nowego Golfa R można zamówić z drugą generacją dynamicznej kontroli zawieszenia DCC jako opcja. DCC oferuje trzy tryby jazdy: 'Comfort’, 'Normal’ i 'Sport’, które są teraz wybierane i wyświetlane za pośrednictwem ekranu dotykowego na konsoli centralnej jako część funkcji „Wybór profilu jazdy”. W trybie „Sport” jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie jest realizowane.
System DCC adaptacyjnie kontroluje zawory amortyzatorów za pomocą dalszego rozwiniętego i udoskonalonego algorytmu sterującego do ustawiania charakterystyki amortyzacji. DCC przyjmuje sygnały wejściowe z czujników przemieszczenia kół i akcelerometrów, a także informacje o pojeździe z magistrali Chassis-CAN, aby obliczyć te wartości i adaptacyjnie dostosować optymalną siłę tłumienia do każdej sytuacji jazdy. Ponadto siły tłumienia są selektywnie stosowane do czterech kół indywidualnie. Z nową generacją DCC możliwe jest teraz także całkowite niezależne zmienianie tłumienia odbicia i kompresji w dynamicznych manewrach poprzecznych – co stanowi znaczną korzyść w optymalizacji dynamiki pojazdu.
Wybór profilu kierowcy z trybem Race
Nowością w Volkswagenie Golfie R jest Wybór profilu jazdy, który jest standardowym elementem DCC. Dostępne są cztery programy, a pięć programów do wyboru w połączeniu z DCC: „Eco”, „Normal”, „Indywidualny” oraz specjalny tryb „Race”, który został specjalnie dostosowany do Golfa R. W połączeniu z DCC, dostępny jest również tryb „Comfort”. Wszystkie tryby zostały specjalnie dostosowane do zastosowania w Golfie R.
W trybie „Race” tłumienie jest zwiększane (co jeszcze bardziej redukuje ruchy struktury nadwozia), a reakcja silnika oraz punkty zmiany biegów (opcjonalne) DSG są skonfigurowane, aby były jeszcze bardziej dynamiczne. W profilu jazdy „Indywidualnym” kierowca może indywidualnie łączyć ustawienia trybu dla różnych komponentów. Z kolei w profilu jazdy „Eco” kontroler silnika, klimatyzacja i inne jednostki pomocnicze są sterowane dla optymalnej oszczędności paliwa. Pojazdy z DSG mają również funkcję toczenia w trybie Eco. Gdy kierowca zwalnia pedał gazu – np. przy zwalnianiu do sygnalizacji świetlnej lub na odcinkach drogi z wzniesieniami – DSG disengages, a silnik pracuje na biegu jałowym, co umożliwia optymalne wykorzystanie energii kinetycznej Golfa R.
Hamulce
Wyjątkowo trwałe hamulce zostały również dostosowane do wyższych poziomów mocy Golfa R. Volkswagen stosuje tu system 17-calowy z wentylowanymi tarczami i czarnymi zaciskami hamulcowymi (z logo „R”) na wszystkich czterech kołach. Z przodu tłoki hamulcowe mają średnicę 60 mm, natomiast z tyłu stosuje się tłoki o średnicy 42 mm. Tarcze hamulcowe o grubości 30 mm na przednich kołach mają średnicę 340 mm; tylne tarcze mają grubość 22 mm i średnicę 310 mm.
Dostosowana stylizacja
Volkswagen R GmbH opracował wiele nowych detali zewnętrznych dla flagowego Golfa. Należą do nich zderzaki, progi boczne, dyfuzor tylny, podwójne wypustki wydechowe w kolorze chromu (po lewej i prawej stronie dyfuzora), layout i projekt oświetlenia bi-kseno lamp oraz standardowe felgi ze stopów 18-calowych i opcjonalne 19-calowe.
Przód
Golf R można odróżnić od przodu po nowym projekcie zderzaka z wyjątkowo dużymi wlotami powietrza, zmodyfikowanej kratce chłodnicy (z logo „R”) oraz nowo opracowanych światłach do jazdy dziennej, które są zintegrowane z obudowami bi-kseno lamp. LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą charakterystyczny podwójny wzór „U” pod podwójnymi lampami.
Profil boczny
Z boku Golf R charakteryzuje się nowo zaprojektowanymi 18-calowymi felgami „Cadiz” z oponami 225/40, czarnymi zaciskami hamulcowymi z logo „R”, panelami progów bocznych w stylu „R” pomalowanymi w kolorze nadwozia, emblematami „R” na przednich błotnikach oraz lusterkami w kolorze „Matt chrome”. Samochód sportowy może być również zamawiany z opcjonalnymi felgami 19-calowymi; Volkswagen R GmbH oferuje również felgi „Cadiz” w tym rozmiarze; dodatkowo felgi „Pretoria” są dostępne wyłącznie w formacie 19-calowym jako felgi „flow-forming” (szczególnie lekkie i mocne) w sportowym designie.
Tył
Tylnymi detalami, które definiują wygląd nowego Volkswagena Golfa R, są przyciemnione tylne światła LED z charakterystycznym jasnym paskiem na środku, dyfuzor w stylu „R”, cztery chromowane końcówki wydechu oraz logo „R” na klapie bagażnika.
Osem kolorów
Oferta kolorów zewnętrznych obejmuje osiem kolorów nadwozia. Nowy lakier został stworzony specjalnie i wyłącznie dla Golfa R: „Lapis Blue Metallic”. Alternatywne kolory to „Pure White”, „Tornado Red”, „Night Blue”, „Limestone Grey Metallic”, „Reflex Silver Metallic”, „Deep Black Pearl Effect” oraz „Oryx White”.
Sportowe fotele z materiału/Alcantara w stylu węgla
Tak jak w trzech poprzednich modelach Golfa R, Volkswagen R GmbH również w nowym modelu znacznie dostosował i ulepszył wnętrze. Ten najpotężniejszy Golf jest wyposażony w tzw. fotele sportowe (przednie). Środkowe panele zaprojektowane są z tkaniny „Race” („Titan Black”) z czarnym przeszyciem. Z kolei panele boczne wykonane są z Alcantary („Crystal Grey”). Zewnętrzne powierzchnie siedzeń i zagłówków są wykonane z tapicerki tkaninowej „Clip” („Titan Black”). Dekoracyjne szwy w kolorze „Crystal Grey” tworzą kontrast z ciemnymi obszarami. Na oparciach przednich foteli wyraźnie widnieje logo „R”.
Opcjonalnie Volkswagen oferuje również pakiet skórzany Nappa-carbon. W tym przypadku zewnętrzne powierzchnie siedzeń, wewnętrzne panele wsparcia bocznego i zagłówki są wykończone ciemną skórą Nappa w stylu „Carbon”. Z kolei środkowe panele siedzeń można zamawiać w ciemnej lub jasnej skórze Nappa („Anthracite” lub „Modern Grey”). Dekoracyjne szwy są również w kolorze „Crystal Grey” w wersji tapicerki skórzanej. Skóra jest również wykorzystywana do wykończenia górnych i dolnych stref uchwytu trójramiennego koła kierownicy w stylu „R”. Na końcu dolny poprzeczny słupek kierownicy ma chromowane logo „R”. Tutaj również wszystkie elementy skórzane są wzbogacone dekoracyjnym przeszyciem w kontrastowym kolorze „Crystal Grey”.
Dekoracyjne wstawki deski rozdzielczej i paneli drzwiowych mają wzór „Carbon Touch”; podświetlenie atmosferyczne jest również standardowo zintegrowane w panelach drzwiowych. Osłony progowe drzwi są również podświetlane (na niebiesko). Pedały i podpory stóp również mają standardowy wygląd ze stali nierdzewnej. Personalizacja dotyczy również dywaników, które mają ulepszony brzeg w kontrastowym kolorze.
Instrumenty w stylu „R”
Instrumenty oraz menu startowe ekranu dotykowego na konsoli centralnej zostały także dostosowane. Aby dać sportowe odczucie już od samego początku, przy włączonym zapłonie podświetlane niebieskie wskazówki obrotomierza i prędkościomierza przelatują raz przez całą skalę do końcowego wskaźnika – w przypadku prędkościomierza do znaku 320 km/h. Wskazówki instrumentów są również automatycznie podświetlane, gdy drzwi kierowcy są otwarte. Ekran dotykowy radia lub systemu nawigacji (standardowo radio Composition Touch) pokazuje animowane logo „R” jako ekran startowy. Nowym i ulepszonym akcesorium używanym do uruchamiania Golfa R jest klucz zapłonowy, a konkretnie jego obudowa; reprezentuje on perfekcję w najmniejszych szczegółach.
Systemy radiowe i nawigacyjne
Volkswagen wyposaża Golfa R w przeprojektowane systemy radiowe i nawigacyjne. Wszystkie systemy mają ekran dotykowy jako standard. Nowa generacja urządzeń jest dostępna w trzech różnych rozmiarach wyświetlaczy: 5 cali, 5,8 cala i 8 cali. Po raz pierwszy Volkswagen wprowadza wyświetlacze, które mają czujniki zbliżeniowe (wyświetlacz 5,8 cala i wyższe): gdy kierowca lub pasażer z przodu przesuwa palec w pobliżu ekranu dotykowego, system automatycznie przełącza się z trybu wyświetlania na tryb wprowadzania. Tryb wyświetlania ukazuje ekran ograniczony do najważniejszych elementów. W trybie roboczym natomiast elementy, które można aktywować dotykiem, są specjalnie wyróżnione, aby uprościć intuicyjną obsługę. Wyświetlacze mają również funkcję, która pozwala użytkownikom przewijać listy lub przeglądać okładki CD w bibliotece multimedialnej ruchem ręki.
Car-Net