Wojna na konie mechaniczne w Europie skłoniła Audi do stworzenia modelu S8 w 1996 roku, zaskakując głównych konkurentów, BMW i Mercedes-Benz, limuzyną, która oferowała osiągi sportowego samochodu.
W 2013 roku Audi odświeżyło całą linię A8, prezentując ją na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, a wraz z tym wprowadzono czwartą generację S8. Ten prawdziwy sportowiec nosił smoking z błyszczącymi guzikami. Chociaż wyglądał podobnie jak reszta oferty, posiadał kilka charakterystycznych detali, ale żaden z nich nie był przesadnie rzucający się w oczy. Jako jedna z najdroższych wersji w rodzinie, S8 oferowało bogate wyposażenie z zaawansowanymi funkcjami i udogodnieniami, które sprawiały, że pasażerowie czuli się rozpieszczeni, nawet podczas szybkiej jazdy.
Odświeżona linia Audi A8 zyskała reflektory LED z opcją Matrix, która była również dostępna dla S8. Jego dzienne światła były zintegrowane w każdym reflektorze, podkreślając główne lampy w unikalnym wzorze. Pomiędzy nimi, S8 charakteryzowało się tym samym dużym grilem w kształcie pojedynczej ramki, jak nazywa to Audi. Jednak w przeciwieństwie do swoich „braci”, ta wersja o super mocy miała siedem poziomych listew w układzie podwójnym. Niżej, w zderzaku, znajdował się smukły splitter otoczony wlotami dla lamp przeciwmgielnych. Na koniec, na grillu umieszczono niewielką czerwoną i srebrną emblemat S8.
Z boku, pełnowymiarowy sedan wykonawczy wyróżniał się spośród reszty gamy A8 dzięki dużym 20-calowym kołom ze stopów lekkich o pięcioramiennej konstrukcji. Ale tak jak każdy inny model S od Audi, S8 miało chromowane nakładki lusterka. Innym charakterystycznym elementem było oznaczenie V8 T umieszczone na przednich błotnikach, na tyle małe, że mogło umknąć uwadze niewprawnego oka. Na końcu, z tyłu, owalne podwójne końcówki wydechu otaczały satynowo-chromowany dyfuzor zamontowany pod zderzakiem. Na koniec, Audi umieściło kolejne oznaczenie S8 na klapie bagażnika.
Wnętrze S8 witało swoich klientów unikalnymi sportowymi fotelami pokrytymi skórą, a klienci mieli możliwość wyboru haftu diamentowego, aby uzyskać jeszcze bardziej luksusowy wygląd. Kierowca miał przed sobą czysto zaprojektowany zestaw wskaźników, w którym prędkościomierz i obrotomierz flankowały mały kolorowy wyświetlacz, pokazujący dodatkowe informacje z komputera pokładowego. Emblemat S8 zdobił obrotomierz. Z tyłu, Audi zamontowało kanapę dla trzech pasażerów, choć środkowy musiał zmagać się z dużym garbem na podłodze, związanym z tunelem transmisyjnym. Środkowa część oparcia mogła się składać, pełniąc funkcję podłokietnika.
Pod maską znajdował się silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który mógł pracować w trybie czterocylindrowym przy stałych prędkościach w celu poprawy efektywności paliwowej. Aby zredukować wibracje, producent dodał aktywne poduszki silnika oraz aktywny system redukcji hałasu wewnątrz kabiny. Rezultatem był znacznie szybszy i bardziej efektywny pojazd niż poprzedni Audi S8 z silnikiem V10. Co więcej, S8 z 2013 roku oferowało ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, a nie sześciobiegową jak jego poprzednik.
Wyjątkowy design, ręcznie budowana jakość, systematyczna lekka konstrukcja oraz bogactwo nowoczesnych technologii: Audi prezentuje kompleksowo zaktualizowaną A8, swój odnoszący sukcesy flagowiec, na IAA 2013 we Frankfurcie. Oferta silnikowa stała się po raz kolejny bardziej wydajna i mocniejsza; nowe systemy asystujące oraz innowacyjne reflektory Matrix LED sprawiają, że prowadzenie auta jest bardziej zrelaksowane niż kiedykolwiek.
Model A8 sprawia, że Audi znajduje się w czołówce innowacji w luksusowym segmencie motoryzacyjnym, najbardziej wymagającej kategorii samochodów. Jedną z największych zalet dużego sedana jest jego niska waga. Audi A8 3.0 TFSI o standardowym rozstawie osi waży zaledwie 1830 kilogramów, co jest najlepszym wynikiem w swojej klasie dla modeli z napędem na wszystkie koła.
Kluczowym elementem w lekkiej konstrukcji jest nadwozie, które, oprócz słupków B, wykonane jest w całości z aluminium. Konstrukcja Audi Space Frame (ASF) waży tylko 231 kilogramów, co stanowi około 40 procent mniej niż porównywalne konstrukcje stalowe. Dzięki nadwoziu ASF udało się również zredukować wagę w wielu innych obszarach, od hamulców po zbiornik paliwa.
Długość (5,14 metra), rozstaw osi (2,99 metra), szerokość (1,95 metra) i wysokość (1,46 metra) pozostały bez zmian, co nadaje Audi A8 sportowy wygląd w swoim segmencie. Model A8 L zyskuje dodatkowe 13 centymetrów zarówno w długości, jak i rozstawie osi. W wersjach nadwoziowych z silnikiem TDI współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,26. W przypadku silnika TFSI ten sam wynik to 0,27.
Przy aktualizacji A8, Audi szczególnie zadbało o akustykę. Dodatkowe środki wygłuszające jeszcze bardziej obniżają już niską ilość hałasu wewnątrz. Bagażnik ma teraz pojemność maksymalną 520 litrów i można go załadunkować znacznie lepiej dzięki zmienionej konstrukcji. Opcjonalny asystent zamykania bagażnika na przycisk umożliwia zablokowanie całego pojazdu jednym dotknięciem.
Dynamiczny, a jednocześnie harmonijnie elegancki – design dużego sedana stał się jeszcze bardziej wyrazisty. Maskę silnika, atrapę chłodnicy oraz przedni zderzak wykonano w bardziej rzeźbiarskim i precyzyjnym stylu; dolna krawędź reflektorów jest prosta. Na rynku niemieckim reflektory LED są standardem we wszystkich modelach z silnikiem V8.
Audi oferuje również reflektory z opcjonalną technologią Matrix LED, która ustanawia nowe standardy w zakresie designu i technologii. W tych reflektorach jednostka świateł drogowych składa się z 25 indywidualnych segmentów. Małe diody LED, które działają w połączeniu z soczewkami i reflektorami podłączonymi szeregowo, są włączane i wyłączane lub ściemniane indywidualnie w zależności od sytuacji. Pozwala to systemowi precyzyjnie reagować na inne pojazdy, których wykrywa za pomocą kamery, oraz zawsze jasno oświetlać drogę. Dodatkowymi funkcjami nowych reflektorów są inteligentne światła do skrętów, nowe światła do jazdy dziennej oraz dynamiczne kierunkowskazy.
Reflektory LED z tyłu nowego Audi A8 również stały się cieńsze i są połączone ciągłym paskiem chromowanym. We wszystkich modelach z wyjątkiem S8 zaprojektowany na nowo zderzak mieści dwa romboidalne końcówki wydechu. Paski chromowane w dolnej części nadwozia, delikatne wstawki w klamkach oraz błyszczące czarne ramki okienne dopełniają charakterystycznych cech. Dostępne są 12 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych. Koła mają rozmiary do 21 cali z oponami w rozmiarze 275/35.
Silniki: więcej mocy przy większej wydajności
Poza modelami S8, A8 L W12 quattro i A8 hybrid, nowy Audi A8 będzie dostępny na rynku niemieckim z dwoma silnikami benzynowymi TFSI oraz dwoma jednostkami TDI. Pakiet działań mających na celu zmniejszenie tarcia obniża zużycie paliwa o nawet dziesięć procent, a w większości silników również zwiększono moc. Wszystkie silniki spełniają już wymagania normy Euro 6.
Pod maską A8 3.0 TFSI quattro znajduje się silnik V6, którego mechaniczny kompresor można dezaktywować. Moc wynosi teraz 228 kW (310 KM), co oznacza wzrost o 15 kW (20 KM). V6 przyspiesza standardową wersję sedana od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,8 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 183 gramom CO2 na kilometr.
Silnik twin-turbo V8 w A8 4.0 TFSI quattro produkuje teraz 320 kW (435 KM), co oznacza wzrost o 11 kW (15 KM) w porównaniu do poprzednika. Kluczowe dane wydajności: od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy; średnie zużycie paliwa 9,1 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 213 gramom CO2 na kilometr. System Audi cylinder on demand (COD) odgrywa istotną rolę w tej wydajności, dezaktywując cztery z ośmiu cylindrów przy częściowym obciążeniu.
Średnie zużycie paliwa wynoszące 5,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 155 gramom CO2 na kilometr, sprawia, że 3.0 TDI clean diesel ustanawia nowy rekord w luksusowym segmencie z napędem na wszystkie koła. Moc silnika V6 diesla wzrosła o 6 kW (8 KM) do 190 kW (258 KM). Teraz przyspiesza sedana od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy.
Jeśli chodzi o moment obrotowy, 4.2 TDI clean diesel przewyższa całą gamę A8, dostarczając 850 Nm do wału korbowego. Audi zwiększyło jego moc o 25 kW (34 KM) do 283 kW (385 KM). Wyposażony w mocny silnik V8 diesel, A8 przyspiesza do 100 km/h w 4,7 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 194 gramom CO2 na kilometr.
Napęd: tiptronic i quattro
Wszystkie wersje modelowe wyposażone są w szybki i płynnie działający ośmiobiegowy tiptronic. Skrzynia biegów, którą można obsługiwać elektronicznie za pomocą eleganckiej dźwigni oraz łopat, współpracuje z systemem quattro z napędem na wszystkie koła. System ten jest standardem w serii A8 (z wyjątkiem A8 hybrid). W razie potrzeby Audi połączy napęd quattro z opcjonalnym sportowym różnicowym na tylnej osi. Moc może być wtedy rozdzielana między tylne koła w miarę potrzeby, co zapewnia jeszcze bardziej zwinne prowadzenie. Sportowe różnicowe jest standardem w S8 oraz A8 4.2 TDI clean diesel quattro.
Audi A8 zawdzięcza swój sportowy charakter w dużej części skomplikowanemu zawieszeniu. Rozkład obciążenia osi jest zrównoważony, a wszystkie wahacze kół są aluminiowe. System Audi drive select, który pozwala kierowcy na wpływanie na działanie różnych modułów technicznych, takich jak wspomaganie kierownicy oraz charakterystyka pedału gazu, jest standardem. Kontroluje również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem, które dostosowuje wysokość nadwozia do prędkości jazdy. Audi oferuje również zawieszenie pneumatyczne z sportowym ustawieniem na życzenie.
Wspomaganie kierownicy korzysta z wydajnego napędu elektromechanicznego, co zmniejsza zużycie paliwa i umożliwia korzystanie z licznych systemów asystujących. Opcjonalne dynamiczne wspomaganie kierownicy dostosowuje swoje przełożenie do prędkości pojazdu. Wszystkie tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie. Tarcze hamulcowe z włókna węglowego ceramicznego dostępne są w modelach V8, S8 oraz A8 L W12.
Nowym elementem technologii lekkiej konstrukcji Audi są koła aluminiowe o wymiarach 9J x 20. Oparte są na odlewach wsparcia, które są połączone specjalnym procesem z elementem projektowym z dziesięcioma ramionami wykonanym z wysokowytrzymałego polimeru. Technologia ta daje projektantom swobodę w używaniu dużych, a jednocześnie trójwymiarowych wzorów.
Elegancki i przestronny: wnętrze
Wnętrze flagowca Audi zachwyca swoimi eleganckimi, przestronnymi liniami. Deska rozdzielcza jest smukła i niska, a pod szybą znajduje się długi łuk – wrap-around. Przestrzeń jest hojna na każdym miejscu. Szeroką gamę opcji dla przednich siedzeń uzupełniają funkcje wentylacji oraz masażu z pięcioma programami i intensywnościami.
Audi oferuje elektrycznie regulowane, indywidualne tylne siedzenia jako opcję dla A8 oraz A8 L. A8 L dostępne jest również z ciągłą, skórzaną konsolą środkową. Wyposażone w wszystkie dostępne luksusowe funkcje, siedzenie relaksacyjne z elektrycznie regulowanym podnóżkiem jest tutaj rozwiązaniem klasy premium.
Wśród licznych indywidualnych opcji dostępnych dla rodziny A8 znajdują się automatyczna klimatyzacja deluxe w czterech strefach, panoramiczny dach szklany, klucz komfortowy z asystentem zamykania drzwi, okna prywatności, chłodziarka, składane stoły oraz jonizator poprawiający jakość powietrza.
Jakość Audi nie zna kompromisów. Wszystkie materiały w nowym A8 zostały starannie dobrane i precyzyjnie wykonane. Starannie wykonane detale dokumentują rękodzielniczy charakter, od ledwo widocznych szczelin w dwuczęściowych wstawkach po podświetlenie ambientowe z regulowanym światłem LED oraz pokrycia siedzeń w premium skórze. Najlepsza z nich to nowa skóra Unicum w kolorze orzechowego brązu, która jest szczególnie naturalna, miękka i oddychająca.
Nowa oferta wyboru pokryć siedzeń, wstawek i kolorów wnętrza jest dostępna w wielu obszarach. Nowymi dodatkami są drewna Fine grain poplar brown-silver oraz Fine grain ash natural gold-brown, których drobne pory są wypełnione niewielkimi ilościami srebra i złota. Audi design selection oferuje klientom estetyczny wstępny wybór ekskluzywnych materiałów i kolorów do wnętrza, w tym sykomorę szaro, marmurowy szary i brąz vermont dla S8. Oferta Audi exclusive pozwala na jeszcze większy stopień personalizacji dla szczególnie wymagających klientów.
Jak przystało na Audi, flagowiec marki charakteryzuje się wzorcowo przejrzystymi kontrolami mimo bogactwa funkcji. System informacji dla kierowcy z kolorowym siedmiocalowym wyświetlaczem oraz ośmiocalowy monitor MMI są standardem. W przypadku zainstalowania opcjonalnego MMI navigation plus, element sterujący na konsoli środkowej obejmuje panel dotykowy. Panel dotykowy MMI umożliwia kierowcy kontrolowanie licznych funkcji; na przykład cel nawigacyjny można wprowadzić poprzez śledzenie liter na padzie.
Audi connect, w tym telefon samochodowy, jest dostępne jako idealne rozszerzenie MMI navigation plus. Łączy nową A8 z Internetem za pomocą zintegrowanego modułu UMTS. Dzięki punktowi WLAN pasażerowie mogą swobodnie surfować po Internecie i wysyłać e-maile z mobilnych urządzeń. Dla kierowcy system dostarcza dostosowane do potrzeb usługi online z Audi connect do samochodu, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz nawigację z Google Earth i Google Street View.
W obszarze multimediów za dobry dźwięk odpowiada system dźwiękowy Bang & Olufsen Advanced Sound System, który przekazuje ponad 1400 watów mocy do 19 głośników. System rozrywki dla pasażerów na tylnych siedzeniach obejmuje między innymi dwa duże wyświetlacze, słuchawki Bluetooth oraz odtwarzacz DVD.
System nawigacji MMI jest ściśle powiązany z dodatkowymi systemami pokładowymi Audi A8, w tym z opcjonalnym tempomatem adaptacyjnym z funkcją stop&go. Tempomat oparty na radarze jest połączony z rozszerzoną wersją standardowego systemu bezpieczeństwa Audi pre sense basic, podobnie jak inny opcjonalny system, Audi side assist. Dostępny jest również wyświetlacz ograniczeń prędkości oparty na kamerze.
Nowe systemy asystujące
Nowe systemy asystujące debiutują w nowym A8, w tym Audi active lane assist, który dokonuje drobnych korekt kierownicy w razie potrzeby, oraz system asystujący parkowania z wyświetlaczem 360°, który obsługuje kierowanie podczas parkowania. Nowością jest również wyświetlacz head-up, który elegancko wkomponowano w deskę rozdzielczą i wyświetla ważne informacje w polu widzenia kierowcy na przedniej szybie. Asystent nocnego widzenia wykrywa nie tylko pieszych, ale także większe zwierzęta i ostrzega kierowcę o nich.
Nowe Audi A8 ma trafić do niemieckich dealerów w listopadzie 2013 roku. Pomimo bardziej bogatego wyposażenia oraz mocniejszych silników ceny wzrosną tylko nieznacznie. Nowy model Audi będzie dostępny w Niemczech od 74 500 euro.
Audi A8 L W12 quattro (wstępne dane)
Audi A8 L W12 quattro wyposażone jest w potężny silnik benzynowy, który jest szczególnie krótki i lekki dzięki swojemu układowi W. Silnik wolnossący o pojemności 6,3 litra produkuje 368 kW (500 KM), a jego praca jest bardzo płynna. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,7 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi umiarkowane 11,7 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 270 gramom CO2 na kilometr i stanowi wzór do naśladowania w klasie sedanów dwunastocylindrowych. Nowo opracowany system COD działa przy niskim obciążeniu. Tymczasowo dezaktywuje wtrysk paliwa i zapłon dla sześciu z dwunastu cylindrów.
Jako model flagowy serii, Audi A8 L W12 quattro dostępne jest wyłącznie z długim rozstawem osi. Jego luksusowe wyposażenie obejmuje MMI navigation plus z MMI touch, Audi connect z telefonem samochodowym, reflektory LED, asystenta zamykania drzwi, klucz komfortowy, automatyczną klimatyzację w czterech strefach, indywidualne tylne fotele i szyby dźwiękoszczelne. Innowacyjna pianka absorpcyjna w oponach redukuje hałas toczenia.
Po raz pierwszy Audi oferuje również aktywną redukcję hałasu (ANC) w W12, aby najwyższy model zachował swoją cichą postawę nawet podczas działania systemu Audi cylinder on demand w efektywnym trybie sześciocylindrowym.
Koncepcja Audi A8 exclusive jest przeznaczona dla klientów poszukujących czegoś bardzo wyjątkowego. Ograniczona edycja (50 egzemplarzy) dostępna jest dla A8 L W12 quattro. Wnętrze dominuje skóra od włoskiego producenta mebli Poltrona Frau w kolorze Agatha cognac. Wstawki wykonane są z finezjnego drewna oliwnego złotego brązu naturalnego. Szaro-brązowy odcień harmonizuje z granitowym szarym wykończeniem na siedzeniach. Audi zaleca kolor Tierra Del Fuego na wykończenie nadwozia.
Audi S8
Z mocą 382 kW (520 KM) – S8 to duży sportowy sedan Audi. Jego silnik 4.0 TFSI w połączeniu z napędem quattro przyspiesza samochód od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 9,6 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 225 gramom CO2 na kilometr. Technologia COD, która znacznie zwiększa efektywność brzmienia, z twin-turbo V8 przy częściowym obciążeniu, w dużej mierze odpowiada za ten znakomity wynik. W trybie czterocylindrowym aktywna redukcja hałasu (ANC) wykorzystuje precyzyjnie odwrotne fale dźwiękowe, aby wyeliminować uciążliwy hałas wewnątrz, podczas gdy aktywne mocowania silnika tłumią drgania. System ANC jest również dostępny w modelach A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro oraz A8 hybrid.
Audi S8 jest jedynym członkiem rodziny A8, którego system wydechowy kończy się dwiema eliptycznymi podwójnymi końcówkami. Dynamiczne wspomaganie kierownicy, napęd quattro z sportowym różnicowym oraz adaptacyjne zawieszenie sportowe z ustawieniem specyficznym dla S są standardem. Koła mają średnicę 20 cali, a zaciski hamulcowe na przedniej osi są oznaczone emblematami S8.
Audi A8 można wizualnie odróżnić dzięki kilku charakterystycznym modyfikacjom designu. Audi design selection czarny/brąz vermont z wstawkami z miedzi jest dostępne dla wnętrza.
Audi A8 hybrid (wstępne dane)
Silnik 2.0 TFSI w Audi A8 hybrid produkuje 155 kW (211 KM), a silnik elektryczny 40 kW i 210 Nm. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra na 100 kilometrów (147 gramów CO2 na kilometr). Połączone oba systemy napędowe przekazują moc na przednie koła za pośrednictwem w dużej mierze zmodyfikowanego ośmiobiegowego tiptronic. Silnik elektryczny wspiera jednostkę czterocylindrową jako elektryczny booster, co daje systemową moc 180 kW (245 KM) oraz moment obrotowy 480 Nm.