BMW odświeżyło szóstą generację serii 5, model F10, w 2013 roku, cztery lata po premierze tego modelu w październiku 2009 roku, ale to nie były jeszcze wszystkie zmiany.
Niemiecki producent samochodów sprzedał od momentu wprowadzenia modelu w 1972 roku ponad 5,5 miliona egzemplarzy serii 5, a klienci byli bardzo zadowoleni z F10. Mimo to BMW miało zaplanowany kalendarz modernizacji, dlatego w 2013 roku wprowadziło zmiany w tym modelu. Wprowadzono kilka zmian w wyglądzie zewnętrznym oraz inne ulepszenia wnętrza, ale to był dopiero początek. Ostateczny szlif przyszedł później, w 2014 roku, kiedy to nowa rodzina silników odświeżyła napędy w średniej wielkości sedanach klasy biznesowej BMW.
Jeśli chodzi o design, model 5 F10 zyskał sympatię wszystkich, dlatego dział stylizacji miał za zadanie subtelnie go poprawić, nie psując jednocześnie jego wyglądu. W rezultacie przednia część auta pozostała w dużej mierze bez zmian, chociaż reflektory zostały wyposażone w standardowe bi-ksenonowe światła drogowe z opcją lamp LED do jazdy w trudnych warunkach. Lusterka również zyskały migacze LED.
Z profilu atletyczna sylwetka pojazdu pozostała niezmieniona, z dodatkowymi opcjami 18-calowych obręczy aluminiowych. Z tyłu, w zależności od wersji napędu, model serii 5 mógł być wyposażony w podwójne wydechy po bokach lub po dwa wydechy z każdej strony.
Najważniejsze zmiany zaszły we wnętrzu, a szczególnie na desce rozdzielczej. BMW zainstalowało standardowy analogowy zestaw wskaźników z dodatkowym wyświetlaczem LCD na dole lub 10,25-calowym ekranem TFT. Ponadto, na szczycie centralnej konsoli, producent samochodów wprowadził nową generację systemów infotainment o nazwie NBT (Next Best Thing).
Dzięki temu systemowi kierowcy mogli uzyskać dostęp do systemu BMW ConnectedDrive, który umożliwiał rezerwację hoteli z wyprzedzeniem, unikanie korków czy słuchanie radia online. W zależności od regionu, BMW oferowało nawet integrację z Facebookiem i Twitterem w tym systemie.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, dostępne były również opcjonalne funkcje, takie jak obrazowanie termalne, adaptacyjny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne oraz ostrzeżenie o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu. Co więcej, model 5 mógł być również wyposażony w zaawansowany system automatycznego parkowania, gdzie kierowca nie musiał nic robić, tylko zająć miejsce za kierownicą.
W zakresie napędu najważniejszą nowością było wprowadzenie nowej wersji silnika wysokoprężnego o pojemności dwóch litrów i mocy 143 PS (141 KM), która już wcześniej była montowana w modelach 520d i 525d. Ale to było dopiero początkiem. W 2014 roku odświeżona wersja serii 5 F10 zrezygnowała ze starych silników z serii N (zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych) na rzecz silników z serii B, które oferowały również lepszą efektywność paliwową i mniejsze emisje.
Podobnie jak w wersji przed liftingiem, model 5 F10 LCI był dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną lub ośmiobiegową automatyczną, która przekazywała moment obrotowy na tył lub na wszystkie koła.
Bestseller na światową skalę, zwycięzca wielu testów porównawczych oraz „ulubione auto Niemców” – BMW serii 5 to naprawdę wyjątkowa historia sukcesu. Jego wyniki sprzedaży, opinie ekspertów oraz reakcje publiczności tworzą przekonywującą narrację. A teraz BMW serii 5 Sedan, BMW serii 5 Touring i BMW serii 5 Gran Turismo przygotowują się do dalszego wzmacniania swojej obecności na światowych rynkach motoryzacyjnych dzięki nowoczesnym innowacjom technologicznym oraz delikatnie zmodyfikowanym cechom designu. Wprowadzenie nowej BMW serii 5 to kolejny punkt szczytowy w rozwoju najdłużej produkowanej rodziny modeli firmy; BMW serii 5 jest obecne w portfolio BMW od 1972 roku – dłużej niż jakikolwiek inny aktualny model. Seria 5 szybko stała się wzorem przyjemności z jazdy i estetyki w swoim segmencie. Dziś może również pochwalić się efektywnością i innowacyjnością na liście dyscyplin, w których wyznacza standardy na rynku aut klasy wyższej.
Aktualnie produkowane BMW serii 5 Sedan to model szóstej generacji. Imponująco harmonijna równowaga między sportowym charakterem a elegancją to cecha, która definiuje czterodrzwiową wersję od momentu, gdy pierwszy raz przeszła od projektu do drogi, stając się najpopularniejszym samochodem klasy wyższej na kolejnych rynkach. Po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 1991 roku i obecnie w czwartej generacji, BMW serii 5 Touring łączy dynamiczne osiągi typowe dla marki BMW z wszechstronnym komfortem oraz przestrzenią bagażową zaprojektowaną tak, aby spełniała różnorodne potrzeby. A BMW serii 5 Gran Turismo, zaprezentowane w 2009 roku, wprowadza kierowców do nowego typu samochodu. Jego ekstrawagancki design wyraża sportowe osiągi, luksusowy komfort w długich trasach oraz wszechstronność.
Lider na globalnym rynku: BMW serii 5 broni swojej pozycji lidera na rynkach motoryzacyjnych
Do tej pory z fabryki wyjechało ponad 6,6 miliona samochodów BMW serii 5. A obecna generacja BMW serii 5 jest w doskonałej kondycji, by pobić rekordy ustanowione przez dwie ostatnie, bardzo udane generacje, z których każda sprzedała ponad 1,4 miliona egzemplarzy. Od momentu uruchomienia sprzedaży serii 5 w marcu 2010 roku dostarczono klientom ponad milion sztuk obecnej BMW serii 5 Sedan. Żadna inna generacja nie osiągnęła takich wyników sprzedaży w tak krótkim czasie.
BMW serii 5 po raz kolejny obroniło swoją pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu w swojej klasie w zeszłym roku, w jeszcze bardziej efektowny sposób, wciąż poszerzając krzywą stale rosnących wyników sprzedaży od momentu debiutu na rynku.
Odbierane z uznaniem na całym świecie: BMW serii 5 zdobywa najwyższe oceny, wygrywa nagrody za design, prowadzi w badaniach opinii czytelników
Jakość i popularność BMW serii 5 znajduje odzwierciedlenie w licznych nagrodach i wyróżnieniach, które zdobywa rodzina modeli na całym świecie. Na początku 2013 roku BMW serii 5 zdobyło pierwsze miejsce w kategorii – po raz trzeci z rzędu – w badaniu czytelników „Najlepsze Samochody” przeprowadzonym przez niemieckie czasopismo motoryzacyjne „auto, motor und sport”. Sukces ten miał miejsce niedługo po tym, jak BMW 520d EfficientDynamics Edition z technologią BMW BluePerformance zostało uznane za „Samochód Przyszłości” i otrzymało nagrodę „Żółty Anioł” od stowarzyszenia motoryzacyjnego ADAC. Cała BMW serii 5 została uznana za „ulubione auto Niemców” w tej samej rywalizacji w 2011 roku.
Oprócz nagrody red dot, iF Product Design Award oraz Design Award Republiki Federalnej Niemiec, BMW serii 5 zdobyło także wiele międzynarodowych wyróżnień w uznaniu za swój udany design zewnętrzny. Poza tym, BMW serii 5 zostało uznane za „Samochód Roku”, „Najlepszy Samochód”, „Premium Samochód Roku”, „Rodzinny Samochód Roku” oraz „Samochód Klasy Wyższej Roku” w różnych krajach.
Szeroki wachlarz tych jakości został doceniony również przez liczne pozytywne oceny w innych publikacjach. Niemieckie czasopismo motoryzacyjne „Auto Bild” ogłosiło BMW 525d Touring „Mistrzem Wartości 2012” ze względu na wysoką wartość rezydualną na rynku samochodów używanych. Tytuł ten przyznano w poprzednim roku BMW 520d Sedan. A BMW serii 5 uzyskało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP oraz US NCAP. Było również pierwszym pojazdem, który osiągnął 100-procentowy wynik w kategorii Safety Assist w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Design i nadwozie: Ponadczasowa elegancja, nowoczesna funkcjonalność i luksus na miarę
Natychmiast przyciągająca uwagę i trwała, estetyka modeli BMW serii 5 zapewnia sukces sprzedażowy na całym świecie i bogactwo nagród i wyróżnień. „Nie całkiem przeprojektowaliśmy BMW serii 5, po prostu nadaliśmy mu nieco ostrzejszy sportowy charakter,” mówi projektant zewnętrzny Won Kyu Kang, opisując modyfikacje wprowadzone w BMW serii 5 Sedan i BMW serii 5 Touring.
BMW serii 5 Sedan i BMW serii 5 Touring: sportowe sylwetki w przedniej części, reflektory ksenonowe w standardzie
Sportowa elegancja to wyróżniająca cecha BMW serii 5 Sedan i BMW serii 5 Touring. Ich design charakteryzuje się typowymi proporcjami BMW, stworzonymi przez długą maskę, długi rozstaw osi, krótkie zwisy i cofniętą kabinę pasażerską. Z przodu dodatkowe linie konturowe wokół grilla oraz przekształcony dolny wlot powietrza akcentują sportowy wygląd samochodu. Wszystkie warianty nowej rodziny modeli BMW serii 5 są w standardzie wyposażone w reflektory ksenonowe.
Obok reflektorów LED w opcji oferowane są Adaptacyjne Reflektory LED. Tutaj zarówno światła mijania, jak i drogowe wytwarzane są przez jednostki LED umieszczone na poziomych żebrach w centrum dwóch pierścieni świetlnych, które mają płaską dolną krawędź. Spływające chromowe wstawki z wygrawerowanym logo BMW dopełniają charakterystyczny i niezwykle elegancki wygląd Adaptacyjnych Reflektorów LED. Wskazówki boczne są teraz zintegrowane w zewnętrznych lusterkach we wszystkich nowych modelach BMW serii 5. Sedan i Touring mają nowo zaprojektowane tylne światła z wyjątkowo cienkimi i wyraźnie zarysowanymi paskami świetlnymi LED. Te światła oraz dodatkowy rowek w tylnym zderzaku podkreślają szeroki tor jazdy obu modeli.
Nowe BMW serii 5 Gran Turismo: potężna obecność z przodu, dynamiczna elegancja z tyłu
BMW serii 5 Gran Turismo łączy charakterystyczne proporcje BMW z innowacyjnym konceptem nadwozia. Elegancko wydłużona linia dachu coupé, cztery drzwi bezramowe i unoszona klapa bagażnika emanują sportową determinacją, luksusowym komfortem w długich trasach oraz dużą wszechstronnością. Starannie przemyślane modyfikacje w designie samochodu uwypuklają jego niepowtarzalny charakter, który spełnia najwyższe standardy w niezwykle szerokim zakresie.
Nowy wlot powietrza podkreśla potężną obecność przedniej części BMW serii 5 Gran Turismo. Klapa bagażnika została wydłużona i harmonizuje z przejściem dachu w tył. Całość sprawia, że samochód ma niższą sylwetkę o dynamicznej formie. Te wyostrzające kontury wpłynęły również pozytywnie na pojemność bagażnika nowego BMW serii 5 Gran Turismo, która wzrosła o 60 litrów do 500 litrów.
Poziomo ukształtowane i trójwymiarowe powierzchnie odgrywają kluczową rolę w nowym wyglądzie tylnej części. Żywe efekty światła i cienia wokół uchwytu tablicy rejestracyjnej, dynamicznie wyginający się rowek rozciągający się na boki oraz chromowa listwa w tylnej części nadają tyłowi lżejszy i sportowy charakter. To wrażenie potęgowane jest przez nowy kształt dwuczęściowych świateł tylnych. Ich poziome rozmieszczenie podkreślane jest wewnętrznie przez design świetlny składający się z dwóch pasków LED.
Wnętrze: każdy model oferuje własne podejście do komfortu w długich trasach, zmienności i luksusowej atmosfery
Nowe detale we wnętrzu wszystkich modeli nowej BMW serii 5 zapewniają wyrafinowane wrażenie premium i zwiększoną funkcjonalność. W wszystkich modelach wyświetlacz kontrolny standardowego systemu iDrive jest teraz otoczony z obu stron wysokiej jakości listwami w kolorze chromu. A kieszenie i uchwyty na kubki w konsoli centralnej Sedana i Touringa mają teraz powiększoną pojemność.
Generous levels of space, exquisite materials and high-quality workmanship all contribute to the premium ambience characteristic of the BMW 5-Series model family, as do exclusive interior design details like the standard iDrive and the black-panel technology of the instrument cluster and automatic climate control system’s display.
Kontroler iDrive można zamówić jako opcję z powierzchnią czułą na dotyk umożliwiającą rozpoznawanie pisma. Na przykład, miejscowości można zaprogramować w systemie nawigacji, literując żądany adres palcami na powierzchni kontrolera. Istniejący „Speller” w wyświetlaczu kontrolnym może być również użyty w tym celu, a kierowca może swobodnie przełączać się między tymi dwoma metodami podczas wprowadzania polecenia.
Kolejną unikalną opcją w tym segmencie jest wszechfunkcyjny wyświetlacz instrumentów zaprojektowany w celu poprawy przyjemności z jazdy. Ten 10,25-calowy ekran TFT w kokpicie opiera się na wybranym trybie Driving Experience Control. Zróżnicowane grafiki i schematy kolorów zapewniają wyraźną różnicę. W trybie COMFORT wyświetlacz instrumentów przedstawia klasyczną kombinację czterech okrągłych wskaźników. Funkcja powiększenia podkreśla aktualną prędkość i obroty silnika. W trybie ECO PRO wskaźnik obrotów zmienia się w wyświetlacz EfficientDynamics, który informuje, jak efektywnie prowadzisz. W trybie SPORT prędkościomierz pokazuje prędkość samochodu cyfrowo w formie dużej centralnej cyfry, podczas gdy aktualnie załączony bieg jest wyświetlany w centrum wskaźnika obrotów.
Nowe BMW serii 5 Sedan podkreśla swoje walory jako samochód gotowy na długie trasy służbowe lub wyjazdy. Oferuje wysoki komfort podróży dla wszystkich pasażerów. Co więcej, jego bagażnik ma pojemność 520 litrów.
Dla tych, którzy mają jeszcze większe wymagania dotyczące pojemności ładunkowej, BMW serii 5 Touring będzie najlepszym wyborem. Szereg indywidualnych rozwiązań nadaje Touringowi poziom funkcjonalności i zmienności, który jest niespotykany w jego segmencie. Nawet przy wszystkich zajętych miejscach oferuje pojemność bagażnika wynoszącą 560 litrów, którą można zwiększyć do nawet 1,670 litrów w razie potrzeby. Tylne siedzenia dzielą się w proporcjach 40:20:40 jako standard, a także można zamówić z regulowanym kątem nachylenia jako opcją. Para dźwigni w bagażniku umożliwia rozpoczęcie procesu składania oparć z bagażnika, a ich przechylanie do poziomej pozycji teraz jest nieco amortyzowane, aby ułatwić ich umiejscowienie. Pokrywa bagażnika automatycznie opada, gdy klapa bagażnika jest zamknięta. Ponadto klapa bagażnika BMW serii 5 Touring w standardzie ma funkcję Soft Close Automatic, a tylna szyba może być otwierana niezależnie od samej klapy bagażnika, unosząc się automatycznie po naciśnięciu przycisku.
BMW serii 5 Gran Turismo: idealne połączenie luksusowego komfortu w długich trasach i wszechstronności
BMW serii 5 Gran Turismo oferuje niezrównane połączenie luksusowego komfortu w długich trasach i wszechstronności, łącząc imponującą elegancję Sedana z przestronnym wnętrzem modelu Touring oraz wszechstronnością pojazdu Sport Activity Vehicle. Jego położenie siedzenia – nieco podniesione, między poziomem Sedana a SAV – zapewnia wyjątkowy komfort wsiadania i wysiadania. Pasażerowie z tyłu mogą cieszyć się przestrzenią na nogi i wysokością głowy, która zazwyczaj jest zarezerwowana dla luksusowych samochodów. Tylne siedzenia przesuwają się o 73 milimetry, a kąt ich oparć można regulować w zakresie 33 stopni. Po zwolnieniu zablokowanej pozycji ścianka działowa za tylnymi siedzeniami podąża za ruchami siedzeń, zwiększając pojemność bagażnika z 500 do 650 litrów. Ścianka działowa i oparcia tylnych siedzeń mogą być dzielone w proporcjach 40:20:40. Złożenie wszystkich elementów i przesunięcie tylnych siedzeń maksymalnie do przodu pozwala Gran Turismo odkryć całkowitą pojemność ładunkową wynoszącą 1750 litrów. Aby załadować przedmioty do bagażnika, można otworzyć pełną, szeroką klapę bagażnika lub osobno otworzyć pokrywę bagażnika pod tylną szybą. Podobnie jak w przypadku sedana, to mniejsze otwarcie pozwala na dostęp do strefy ładunkowej bez zakłócania pasażerów siedzących z tyłu.
Automatyczne działanie klapy bagażnika jest standardem dla BMW serii 5 Touring oraz BMW serii 5 Gran Turismo i jest również dostępne jako opcja dla BMW serii 5 Sedan. Funkcjonalność opcjonalnego systemu Comfort Access, który pozwala na otwieranie klapy bagażnika bez użycia rąk, została rozszerzona – dla wszystkich członków nowej rodziny modeli BMW serii 5 – o mechanizm zamykający, co oznacza, że ruch stopy pod tylnym zderzakiem można teraz wykorzystać zarówno do otwierania, jak i zamykania klapy bagażnika. Po rozładunku przedmiotów z bagażnika klienci mogą również zamknąć klapę bagażnika, nie musząc odkładać trzymanych przedmiotów.
Nowość w BMW serii 5: Linie BMW oferują szczegółowe personalizacje
Klienci BMW serii 5 mogą wybierać spośród szerokiej gamy kolorów lakierów zewnętrznych. Nowe propozycje – dostępne dla wszystkich modeli – to Calisto Grey metallic, Jatoba metallic, Mineral White metallic oraz Glacier Silver metallic. Nowe warianty zostały również dodane do oferty opcjonalnych felg aluminiowych.
Wyłącznie zestawione Linie BMW są teraz po raz pierwszy dostępne dla wszystkich członków nowej rodziny modeli BMW serii 5 jako alternatywa dla standardowego wyposażenia. Klienci mogą wybierać między pakietami designerskimi BMW Luxury Line i BMW Modern Line, które skutecznie podkreślają wybrane aspekty charakteru samochodu. Obie Linie obejmują reflektory LED, 18-calowe (BMW serii 5 Gran Turismo: 19-calowe) felgi aluminiowe, wykończenie słupka B oraz podstawy lusterka w czerni wysoki połysk, oświetlane uchwyty drzwi z chromowym wykończeniem oraz oświetlone listwy progowe z aluminiowymi wkładkami z logo BMW. W przednich panelach bocznych znajdują się odznaki Luxury / Modern.
BMW Luxury Line emanuje wysokim poziomem elegancji i ekskluzywności, dzięki starannie dobranym dodatkowym, szczególnie luksusowym cechom zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Chromowe wykończenie listew w zewnętrznych częściach dolnego wlotu powietrza, przody żeber grilla w kolorze czarnym, wykończenie okien, listwa w tylnej części oraz końcówki wydechu dodają blasku. Skórzana tapicerka z ekskluzywnym stębnowaniem, czarna sportowa kierownica i wykończenia wnętrza w wyszukanym drewnie Fineline anthracite tworzą szczególnie wyrafinowaną atmosferę wnętrza.
Pakiet BMW Modern Line prezentuje uderzająco nowoczesny i dynamiczny styl. Żebra wlotu powietrza, żebra grilla, tylna listwa i końcówki wydechu mają matowe wykończenie chromowe, a panel instrumentów oraz sportowa kierownica mogą być opcjonalnie wybrane w jasnym odcieniu Oyster. Wykończenia wnętrza w ciemnym Perle i ekskluzywne stębnowanie opcjonalnej skórzanej tapicerki zapewniają, że wnętrze tworzy atrakcyjne wrażenie.
Wszystkie warianty nowej BMW serii 5 mogą być również zamówione z pakietem M Sport specyficznym dla danego modelu, co zwiększa zakres personalizacji.
Układ napędowy i zawieszenie: idealna równowaga między dynamiką a komfortem
Atrakcyjność Czystej Przyjemności z Jazdy w samochodzie klasy premium jeszcze bardziej wzrośnie po wprowadzeniu nowej rodziny modeli BMW serii 5. Szereg optymalizowanych detali wprowadzonych we wszystkich wariantach nowej BMW serii 5 doprowadził do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa, nie rezygnując przy tym z osiągów sportowych. Niektóre modele oferują teraz nawet poprawione osiągi. Co więcej, wszystkie warianty silników spełniają obecnie normy emisji spalin EU6.
Nowa podstawowa wersja silnika diesla, dodatkowe modele z napędem na wszystkie koła xDrive oraz jeszcze mocniejsza, ale również bardziej wydajna jednostka V8 zamykająca ofertę dopełniają asortyment silników, który teraz obejmuje zakres mocy od 105 kW/143 hp do 330 kW/450 hp. Nowe BMW serii 5 Sedan i nowe BMW serii 5 Touring można zamówić z czterema silnikami benzynowymi i sześcioma dieslami. Poza tym, Sedan jest również dostępny w wersji BMW ActiveHybrid 5 jako pełny hybryd oraz BMW M5 jako model wysokowydajny. Asortyment silników w nowym BMW serii 5 Gran Turismo składa się z dwóch jednostek benzynowych i trzech diesli.
Najnowocześniejsza technologia zawieszenia, która podtrzymuje wszystkie modele w rodzinie BMW serii 5, dostarcza równowagę między wydajnym osiąganiem dynamiki a komfortem jazdy na niespotykaną dotąd na tym rynku. System elektrycznego wspomagania kierownicy standardowo wyposażony jest w obywa czuwa na prędkość. BMW serii 5 Touring oraz BMW serii 5 Gran Turismo również są standardowo wyposażone w automatyczne samopoziomujące zawieszenie powietrzne na tylnej osi. Wśród opcji dostępnych dla wszystkich członków rodziny BMW serii 5 znajdują się systemy Integral Active Steering i Adaptive Drive, których nie oferuje żaden inny model w tym segmencie. Skoncentrowane ulepszenia komfortu akustycznego i zawieszenia w BMW serii 5 Gran Turismo dodatkowo podkreślają jego rolę jako najlepszego specjalisty w długich trasach, które są dostępne w ofercie. Sedan i Touring również poczyniły znaczne postępy w tych obszarach.
Efektywny start: nowy podstawowy silnik diesla dla Sedana i Touringa
Technologia BMW TwinPower Turbo zapewnia wzorową równowagę między przyjemnością z jazdy a zużyciem paliwa w całej ofercie silników. W nowym podstawowym silniku diesla, który napędza BMW 518d Sedan i BMW 518d Touring, ten zestaw technologiczny składa się z turbosprężarki z regulowaną geometrią wlotu oraz wtrysku bezpośredniego common rail z wtryskiwaczami solenoidowymi. Silnik o pojemności 2,0 litra rozwija maksymalną moc 105 kW/143 hp, generuje moment obrotowy na poziomie 360 Newtonometrów (266 lb-ft) i przyspiesza nowe BMW 518d Sedan od 0 do 100 km/h (62 mph) w 9,6 sekundy. Czterocylindrowa jednostka spala średnio 4,5 – 4,9 litra paliwa na 100 kilometrów (odpowiednik 62,8 – 57,7 mpg imp) w cyklu testowym UE (emisja CO2: 119 – 129 gram na kilometr, w zależności od wybranego skrzyni biegów i formatu opon).
Wybór jednostek napędowych dostępnych dla Sedana i Touringa obejmuje dwa warianty czterocylindrowe – zainstalowane w BMW 520d generującym 135 kW/184 hp oraz BMW 525d z mocą 160 kW/218 hp oraz trzy jednostki sześciocylindrowe. Przy średnim zużyciu paliwa w cyklu testowym UE wynoszącym 4,5 litra na 100 kilometrów (62,8 mpg imp) i emisji CO2 na poziomie 119 gram na kilometr, nowe BMW 520d odpowiada danym zastępowanego modelu 520d EfficientDynamics Edition.
W wyższych wersjach BMW 530d rozwija moc 190 kW/258 hp, a BMW 535d produkuje 230 kW/313 hp. I na koniec oferty znajdują się dwa samochody M Performance: BMW M550d xDrive Sedan oraz BMW M550d xDrive Touring. Wykorzystują one również 3,0-litrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo z trzema turbosprężarkami, aby osiągnąć niewiarygodną maksymalną moc 280 kW/381 hp i maksymalny moment obrotowy 740 Newtonmetrów (546 lb-ft). Trzy silniki diesla są dostępne dla nowego BMW serii 5 Gran Turismo, napędzające BMW 520d Gran Turismo, BMW 530d Gran Turismo oraz BMW 535d Gran Turismo.
Nawet bardziej mocny, nawet bardziej wydajny: silnik V8 dla BMW serii 5
Nowa generacja silnika V8 z technologią BMW TwinPower Turbo dla rodziny modeli BMW serii 5 wkracza na scenę z 10-procentowym wzrostem mocy przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa. Ośmiocylindrowa jednostka, znajdująca się pod maską BMW 550i Sedan, BMW 550i Touring oraz BMW 550i Gran Turismo, teraz łączy swoje dwie turbosprężarki twin-scroll i Wtrysk Bezpośredni o Wysokiej Precyzji z regulacją zaworów VALVETRONIC w pełni zmienną. Silnik generuje 330 kW/450 hp i maksymalny moment obrotowy 650 Newtonmetrów (479 lb-ft) przy pojemności 4,4 litra. Nowe BMW 550i Sedan, na przykład, osiąga prędkość od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4,6 sekundy. Jego średnie zużycie paliwa w cyklu testowym UE wynosi 8,6 – 8,8 litrów na 100 kilometrów (32,9 – 32,1 mpg imp). Emisja CO2 wynosi 199 – 206 g/km, w zależności od wybranego formatu opon.
Poza modelami BMW 535i Sedan i BMW 535i Touring, nagradzany rzędowy sześciocylindrowy silnik o mocy 225 kW/306 hp napędza także BMW 535i Gran Turismo. Para silników benzynowych o czterech cylindrach jest również dostępna dla Sedana i Touringa. Silnik napędzający BMW 520i rozwija moc 135 kW/184 hp, podczas gdy jednostka oferowana dla BMW 528i od momentu wprowadzenia nowej BMW serii 5 ma wprowadzone poprawki do różnych szczegółów i dostarcza moc 180 kW/245 hp.
Warianty Sedana i Touringa BMW 520i, BMW 528i, BMW 535i, BMW 518d, BMW 520d i BMW 525d są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną. Każdy z tych modeli może być również opcjonalnie wyposażony w niezwykle szybką i precyzyjną, a także bardzo wydajną, ośmiobiegową skrzynię automatyczną, która jest standardem dla BMW 550i, BMW 530d i 535d, jak również dla wszystkich wariantów BMW 5-Series Gran Turismo. Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna teraz wyposażona jest w funkcję jazdy swobodnej i również może być zamówiona z łopatkami do zmiany biegów na kierownicy. Łopatki do zmiany biegów są również zawarte w ośmiobiegowej skrzyni automatycznej sportowej, która jest standardem w BMW M550d xDrive, która wyróżnia się niezwykle imponującą dynamiką zmiany biegów.
Dodatkowe modele z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive
Wybór wariantów silników, które można łączyć z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive, został również rozszerzony. Nowe BMW 520d xDrive Sedan oraz BMW 520d xDrive Touring to nowe dodatki do oferty, które dzięki elektronicznemu sterowaniu rozdziału napędu między przednią a tylną osią zapewniają zauważalny wzrost trakcji i stabilności kierunkowej, a także jeszcze ostrzejszą dynamikę podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Napęd na wszystkie koła jest również dostępny jako opcja dla modeli Sedana i Touringa BMW 528i, BMW 535i, BMW 525d, BMW 530d oraz BMW 535d, oraz BMW 550i Sedan. Samochody M Performance przekazują moc z swoich silników sześciocylindrowych diesla poprzez wszystkie cztery koła jako standard.
Wszystkie modele w ofercie BMW serii 5 Gran Turismo – z wyjątkiem BMW 520d – mogą być zamówione z xDrive.
Nowoczesna technologia zawieszenia dostarcza dynamikę i komfort na życzenie
Dostosowania przeprowadzone w zawieszeniu nowych modeli BMW serii 5 sprawiają, że przekształcanie mocy silnika na dynamikę i komfort jazdy jest jeszcze bardziej pewne. Zarówno przednia oś w układzie podwójnych wahaczy, jak i integralne tylne zawieszenie są w dużej mierze wykonane z aluminium. Pozwalają one na precyzyjne działanie systemów sprężyn i amortyzatorów w odpowiedzi na nierówności drogi i zapewniają optymalną przyczepność do nawierzchni. Efektem końcowym jest równowaga między możliwościami sportowymi a komfortem, której żaden rywal nie może przebić. Co więcej, ustawienie pojazdu można dostosować do indywidualnych potrzeb lub sytuacji na drodze, korzystając z standardowego przełącznika Driving Experience Control na konsoli centralnej. Naciśnięcie przycisku zmienia tryb jazdy, zmieniając reakcje gazu oraz kierownicy, a także – jeśli jest wyposażony – charakterystyki zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów oraz ustawienia elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów.
Opcjonalny system Dynamic Damper Control dostosowuje się elektronicznie do zarówno do stanu nawierzchni, jak i stylu jazdy kierowcy. Charakterystyki jazdy samochodu są dodatkowo ulepszane przez system Adaptive Drive, który obejmuje aktywną stabilizację przechyłów. Elektroncznie sterowane stabilizatory pomagają redukować przechyły nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz w nagłych zmianach kierunku jazdy. Zawieszenie sportowe M jest również dostępne jako opcja.
Poza kontrolowaniem ilości generowanego wspomagania kierownicy w zależności od prędkości oraz regulowaniem kąta skrętu przednich kół, Integral Active Steering dostosowuje również kąt skrętu tylnych kół. System ten nadaje samochodowi imponującą zwinność w dynamicznych sytuacjach, komfortowe i pewne reakcje podczas zmiany pasa ruchu i pokonywania zakrętów oraz optymalizuje manewrowość w ciasnych zakrętach i miejskim ruchu.
BMW ConnectedDrive w nowej BMW serii 5: Unikalne innowacje dla zwiększenia bezpieczeństwa, wygody i infotainmentu
Inteligentne połączenie kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego wkracza w unikalny wymiar w nowej rodzinie modeli BMW serii 5. Zasięg technologii BMW ConnectedDrive rozszerza już imponującą sieć systemów wspomagających kierowcę i usług mobilnych, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa, wygody i infotainmentu w samochodzie. Nowe dodatki umacniają pozycję BMW serii 5 jako lidera w dziedzinie mobilnych aplikacji biznesowych i internetowego infotainmentu.
Asortyment produktów i usług BMW ConnectedDrive zyskał również na znaczeniu dzięki skoncentrowanym pracom rozwojowym w obszarze systemów wspomagających kierowcę. Wśród najnowszych innowacji znajduje się szereg systemów, które odciążają kierowcę w sytuacjach takich jak korki drogowe lub wolno poruszający się ruch i zapewniają jeszcze większą pomoc podczas manewrów parkowania.
BMW ConnectedDrive: doskonała łączność dla biznesu, turystyki i infotainmentu
Karta SIM umieszczona w samochodzie, rozbudowana integracja smartfonów oraz szereg innowacyjnych funkcji BMW ConnectedDrive otwierają nowe możliwości komunikacji mobilnej oraz korzystania z usług internetowych w BMW serii 5. Te funkcje podnoszą komfort i różnorodność aplikacji biurowych w samochodzie, możliwości nawigacji i infotainmentu na niespotykaną dotąd skalę. Funkcja zestawu głośnomówiącego z połączeniem USB jest standardem we wszystkich nowych modelach BMW serii 5.
Zestaw funkcji biurowych przekształca BMW serii 5 w mobilne biuro – wspierane albo przez telefon komórkowy klienta, albo zintegrowaną kartę SIM w samochodzie. E-maile, spotkania, kontakty, wpisy w kalendarzu i notatki wyświetlane są na centralnym ekranie kokpitu. Funkcja dyktowania przekształca notatki wypowiedziane przez kierowcę na tekst pisany, który następnie można przechować i wysłać jako SMS lub e-mail.
Aplikacje BMW prowadzą użytkownika przez dużą i nieustannie rosnącą liczbę usług, które można uzyskać za pomocą telefonu lub połączenia internetowego klienta. Unikalną funkcją na całym świecie jest Concierge Service, z którego klienci BMW ConnectedDrive mogą korzystać, na przykład, do rezerwacji hoteli, wyszukiwania adresów i numerów telefonów lub sprawdzania godzin otwarcia. Dostępne są również funkcje zdalne z BMW ConnectedDrive, wykorzystanie internetu w samochodzie oraz opcja rozrywki online, oferująca wybór około 12 milionów utworów muzycznych. Aplikacje BMW obejmują funkcje takie jak funkcja radia internetowego, dostęp do osobistej biblioteki muzycznej Aupeo! oraz użycie Facebooka i Twittera w samochodzie. Usługa ta nieustannie się rozwija, by obejmować nowe aplikacje, które można wgrać do samochodu przez kartę SIM lub smartfona. Zintegrowana karta SIM w pojeździe stanowi również podstawę funkcji Inteligentnego Połączenia Alarmowego, oferowanej standardowo w wielu krajach. Jeśli klient wybierze opcjonalny system nawigacji Professional, będzie również mógł skorzystać z opcji Real Time Traffic Information, która dostarcza kierowcy wyjątkowo precyzyjnych informacji o ruchu drogowym i zatorach w czasie rzeczywistym.
Niezrównana różnorodność, nowe funkcje: systemy wspomagania kierowcy BMW ConnectedDrive
Asortyment systemów wspomagania kierowcy BMW ConnectedDrive jest teraz także bardziej nowoczesny i różnorodny niż kiedykolwiek. Wprowadzenie asystenta świateł drogowych bez olśnienia, a także BMW Night Vision z funkcją Dynamic Light Spot i rozpoznawaniem osób oraz zwierząt, zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Nowa generacja asystenta świateł drogowych zapewnia optymalną widoczność w każde okoliczności bez potrzeby interwencji kierowcy. System wykorzystuje kamerę umieszczoną w lusterku wstecznym, aby identyfikować pojazdy poruszające się na odległość do 400 metrów. Nadjeżdżający ruch jest dostrzegany, gdy jest jeszcze w odległości 1000 metrów. Przy aktywowanym asystencie świateł drogowych reflektory są częściowo przyciemniane w zależności od potrzeby, aby wyeliminować zagrożenie oślepienia zbliżających się pojazdów.
BMW Night Vision również zyskało nowe funkcje. System ten otrzymuje dane z kamery termowizyjnej zamontowanej z przodu pojazdu. Zapewnia obraz wideo w czasie rzeczywistym na wyświetlaczu kontrolnym, przedstawiający ludzi, zwierzęta i inne obiekty emitujące ciepło, nawet jeśli znajdują się poza obszarem oświetlonym przez reflektory. Dodatkowo, jednostka sterująca analizuje strumień danych wideo, poszukując pieszych, rowerzystów i zwierząt, które mogą być na kolizyjnym kursie z pojazdem. Kierowca jest alarmowany o takiej sytuacji przez symbol w zestawie wskaźników oraz opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up. Funkcja pilnego ostrzegania dodaje sygnał dźwiękowy. Dynamic Light Spot to specjalny reflektor, który kieruje wiązkę światła na osoby lub zwierzęta wykryte przez BMW Night Vision, zapewniając kierowcy dodatkowe ostrzeżenie o zagrożeniu.
Driving Assistant i Traffic Jam Assistant: zwiększone bezpieczeństwo i komfort w korkach i ruchu miejskim
Opcja Driving Assistant łączy ostrzeżenie o opuszczaniu pasa ruchu z systemem ostrzegania o kolizji z funkcją hamowania. Jeśli system wykryje niezamierzone odchylenie od toru jazdy pojazdu, kierownica wibruje, aby ostrzec kierowcę. System może być używany przy prędkościach wynoszących co najmniej 70 km/h, a jego kamera dostarcza również dane wymagane do ostrzegania o kolizji z funkcją hamulca. Funkcja ta może być aktywowana przy prędkości co najmniej 15 km/h i wykorzystuje wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, aby powiadomić kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji z pojazdami jadącymi przed nim. Hamulce samochodu jednocześnie są wstępnie ładowane, aby skrócić potencjalną drogę hamowania.
Driving Assistant Plus zapewnia jeszcze szerszą pomoc. Ten system łączy aktywny tempomat z funkcją Stop & Go oraz asystentem jazdy, aby zapewnić, przede wszystkim, większy komfort i bezpieczeństwo w wolno poruszającym się ruchu i korkach. Kierowca może delegować obowiązki związane z kontrolą odległości do systemu. Połączenie kamery zamontowanej z przodu oraz radarowych czujników pełnozakresowych wykrywa zarówno pojazdy poruszające się przed nim, jak i stationary pojazdy. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o zbliżającej się kolizji tylnej, Driving Assistant Plus automatycznie hamuje pojazd z maksymalną siłą, w miarę potrzeby.
Funkcja Traffic Jam Assistant ma zostać dodana do Driving Assistant Plus w listopadzie 2013 roku. Przy prędkościach do 40 km/h funkcja ta monitoruje zarówno odległość do pojazdu z przodu, jak i pozycję samochodu w pasie ruchu. Traffic Jam Assistant zapewnia pomoc w kierowaniu, aby pojazd pozostawał stabilnie w centrum pasa ruchu.
W pełni automatyczny asystent parkowania BMW oferuje jeszcze bardziej kompleksową pomoc