BMW zaprezentowało wersję M modelu 4 na Los Angeles Auto Show w 2014 roku, kontynuując historię kabrioletów z silnikami M, która rozpoczęła się w latach 80. wraz z modelem E30 M3.
Gdy niemiecki producent zmienił nazwy modeli i wprowadził na rynek model 4 w 2014 roku, wielu entuzjastów marki musiało pogodzić się z tym, że ukochana seria 3 nie jest już dostępna w wersji z nadwoziem dwudrzwiowym. W efekcie niektórzy zmienili zdanie i wybrali model 4, a inni musieli zdecydować się na serię 3 w wersji sedan lub kombi. Jednak przystosowali się do nowej sytuacji i wkrótce zaczęli dostrzegać zmiany, a ignorując nazewnictwo, sięgnęli po model 4. Co więcej, M3 Coupe również zniknęło z oferty, a jego miejsce zajęło M4 w obu wariantach: coupe i kabriolet.
M4 Kabriolet ważył około 250 kilogramów więcej niż jego coupe, więc nie należał do najlżejszych. Niemniej jednak, jego design był podobny, a możliwość posiadania składany twardego dachu była zachęcająca. Dzięki temu klienci BMW mieli pewność, że auto zapewni im ciepło zimą, a jednocześnie pozwoli cieszyć się jazdą pod gołym niebem, gdy pogoda na to pozwalała. Z przodu samochodu znajdowały się te same reflektory, które były zwężone od wewnętrznej strony i flankowały nerkowaty grill. Poniżej, na zderzaku, BMW zamontowało szeroki środkowy wlot powietrza, który pomagał w chłodzeniu silnika, oraz zestaw bocznych wlotów, które dostarczały świeże powietrze do przednich hamulców. Z profilu, grubszy słupek A był nachylony i pełnił funkcję systemu bezpieczeństwa, a na pozostałej części pojazdu nie było innych słupków. Tak jak w przypadku jego coupe, M4 Kabriolet miał wyloty powietrza na przednich błotnikach i charakterystyczne progi. Z tyłu, w odróżnieniu od innych kabrioletów serii 4, M4 wyróżniał się systemem czterech wydechów, który flankował dyfuzor umieszczony pod zderzakiem.
Wnętrze samochodu wyposażono w fotele przednie z wysokim podparciem, które utrzymywały pasażerów na miejscach podczas szybkich manewrów w zakrętach. Z tyłu, producent musiał przesunąć kanapę do przodu, aby stworzyć miejsce na składany dach. W rezultacie przestrzeń na nogi nie była zbyt duża, mimo długiego rozstawu osi pojazdu. Była jednak wystarczająca dla dwóch osób na krótszych trasach. Kierowca mógł cieszyć się analogowym zestawem wskaźników wyposażonym w duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza. Komputer pokładowy mógł wyświetlać dodatkowe informacje na oddzielnym wyświetlaczu LCD umieszczonym pod tarczami. Na szczycie centralnego panelu BMW zainstalowało ekran systemu multimedialnego, którym pasażerowie z przodu mogli sterować za pomocą pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej. Ponieważ była to najbardziej sportowa wersja 4 Kabriolet, producent oferował wykończenia z włókna węglowego oraz skórzaną tapicerkę w standardzie.
Pod maską znajdował się znany turbodoładowany silnik rzędowy o sześciu cylindrach, który dostarczał 431 PS (425 HP) na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub siedmiobiegowej skrzyni M Double Clutch. BMW zamontowało elektronicznie sterowany wielopłytkowy mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem.
Premiera nowego BMW M4 Convertible (średnie zużycie paliwa: 9,1-8,7 l/100 km [31-32,5 mpg imp]; emisja CO2: 213-203 g/km) to kolejny niezwykle atrakcyjny model w legendarnym zestawieniu sportowych samochodów wysokich osiągów BMW M GmbH. Nowe M4 Convertible osiąga wyniki porównywalne z nowym BMW M3 Sedan (średnie zużycie paliwa: 8,8-8,3 l/100 km [32,1-34,0 mpg imp]; emisja CO2: 204-194 g/km) oraz nowym BMW M4 Coupe (średnie zużycie paliwa: 8,8-8,3 l/100 km [32,1-34,0 mpg imp]; emisja CO2: 204-194 g/km), ale wyróżnia się eleganckim i unikalnym wyglądem, który podkreśla jego indywidualny charakter, stawiając na pierwszym miejscu fascynację sportową i dynamiczną jazdą bez dachu. Nowy model to efekt długiej tradycji: sportowy samochód wysokich osiągów BMW do jazdy po torze i drogach wchodzi w swoją piątą generację w wersji otwartej, z nowym rozdziałem w historii zatytułowanym „M4 Convertible”.
BMW M4 Convertible dzieli eleganckie linie ze swoimi otwartymi odpowiednikami z serii 4. Język jego designu pozwala mu zręcznie połączyć wyrazistą i smukłą sylwetkę, z pięknie zbalansowanymi proporcjami, gdy dach jest otwarty, z wyjątkowo dynamiczną linią coupe, pozbawioną słupków B, gdy twardy dach jest zamknięty. Równocześnie stylistyczne akcenty M4 Convertible – w tym charakterystyczna wypukłość dla maski, wyróżniające się zewnętrzne lusterka w stylu twin-stalk oraz poszerzone przednie i tylne nadkola, które wystają ponad obręcze lekkich kół z mieszanymi oponami w formacie 18 cali (opcjonalnie 19 cali) – wyraźnie identyfikują go jako członka rodziny modeli BMW M3/M4.
Napędzany przez nowo opracowany, sześciocylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo i wysokimi obrotami, który znać można już z M3 Sedan i M4 Coupe, BMW M4 Convertible generuje maksymalną moc 317 kW/431 hp z pojemności 3,0 litra, a jego szczytowy moment obrotowy wynosi 550 Nm (406 lb-ft) w szerokim zakresie obrotów. BMW M4 Convertible oferuje zatem kierowcy nie tylko wyjątkowo sportowe osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zajmuje zaledwie 4,4 sekundy (w połączeniu z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią M Double Clutch Transmission) – ale także wystarczające rezerwy mocy, by swobodnie poruszać się z dużą prędkością przy opuszczonym dachu.
Podobnie jak BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe, BMW M4 Convertible wykazuje ścisłe przestrzeganie zasady inteligentnej konstrukcji, mającej na celu ograniczenie masy. Na przykład maska i przednie boczne panele są wykonane z aluminium, tak jak wiele komponentów wysokowydajnego podwozia. Dodatkowo, w wielu obszarach nowego M4 Convertible zastosowano niezwykle lekkie i, dzięki imponującej sztywności, także niezwykle trwałe tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP). Przykładem jest wał napędowy, który dzięki zastosowaniu CFRP można skonstruować jako jednoczęściowy element. To przynosi znaczną oszczędność masy i redukcję mas obrotowych. Z kolei precyzyjny stelaż CFRP w komorze silnikowej waży zaledwie 1,5 kilograma, ale oferuje sztywność przewyższającą porównywalny komponent aluminiowy, co kluczowo wpływa na doskonałą reakcję układu kierowniczego i precyzję.
Trzyczęściowy składany metalowy dach BMW M4 Convertible ma pełne wykończenie wnętrza i stanowi przekonującą propozycję dzięki doskonałej izolacji akustycznej oraz konstrukcji odpornej na zimno. Dach otwiera się za naciśnięciem przycisku w czasie poniżej 20 sekund – nawet podczas jazdy z prędkością do 18 km/h (11 mph), jeśli zajdzie taka potrzeba.
Uzupełniając już rozbudowaną standardową specyfikację, nowe BMW M4 Convertible może być dodatkowo zamawiane z bogatym zestawem atrakcyjnych opcji, które jeszcze bardziej podkreślają jego estetyczny urok, dynamiczne możliwości i poziom komfortu. A dla dodatkowego osobistego akcentu, ekskluzywna oferta BMW Individual zapewnia perspektywę wyjątkowego doświadczenia z jazdy. Specjalne kolory i materiały mogą być zindywidualizowane zgodnie z życzeniami kierowcy.
Technologia: Innowacyjne rozwiązania we wszystkich obszarach zapewniają maksymalną wydajność, precyzję i zwinność
Zgodnie z filozofią BMW M GmbH, rozwój nowego BMW M4 Convertible odzwierciedla niezmienne zaangażowanie w doskonałą dynamikę jazdy połączoną z nieograniczoną użytecznością w codziennym użytkowaniu. W rzeczywistości M4 Convertible napędza ten sam sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 317 kW/431 hp z technologią M TwinPower Turbo, który występuje w nowym M3 Sedan i nowym M4 Coupe. Aerodynamika sportowego samochodu z otwartym dachem została zoptymalizowana w celu zapewnienia ultra-dynamicznych właściwości prowadzenia i maksymalnej efektywności, przy czym wymiany inteligentnych, lekkich materiałów również są częścią jego konstrukcji.
Silnik o dużych obrotach z technologią M TwinPower Turbo
Z maksymalną mocą 317 kW/431 hp dostępną w przedziale obrotów od 5,500 do 7,300 oraz szczytowym momentem obrotowym 550 Nm (406 lb-ft) w szerokim zakresie obrotów (1,850 – 5,500), silnik sześciocylindrowy w BMW M4 Convertible ma wystarczające możliwości, aby zapewnić osiągi na poziomie elitarnych samochodów sportowych. Wyposażony w standardową sześciobiegową skrzynię manualną, potrzebuje zaledwie 4,6 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph), co zmniejsza się do 4,4 sekundy, jeśli wybrana zostanie opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia M Double Clutch Transmission. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155 mph) i jest elektronicznie ograniczona. Silnik M TwinPower Turbo osiąga maksymalne obroty 7,600 i łączy doskonałe możliwości sportowe z wyjątkową efektywnością. Rzeczywiście, BMW M4 Convertible uzyskuje zużycie paliwa wynoszące zaledwie 9,1 litra na 100 km / 31 mpg imp (M DCT: 8,7 l/100 km / 32,5 mpg imp) w cyklu europejskim – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 213 g/km (203 g/km) – i już spełnia normę emisji spalin EU6.
Technologia wywodząca się z torów wyścigowych zapewnia niezrównane osiągi
Z takim imponującym poziomem osiągów silnika, nie jest zaskoczeniem, że pozostałe elementy napędu BMW M4 Convertible są również w pełni przystosowane do toru wyścigowego. Aby zapewnić optymalne temperatury robocze w codziennym użytkowaniu, na krótkich trasach miejskich i na torze wyścigowym, jednostka sześciocylindrowa ma niezwykle skuteczny system chłodzenia. Obejmuje on pośredni intercooler w celu maksymalizacji ciśnienia doładowania i mocy silnika. Oprócz głównego chłodnicy, gotowy do toru wyścigowego system chłodzenia obejmuje również chłodnice wody przemieszczone na boki dla wysokotemperaturowego i niskotemperaturowego obiegu wody oraz dla oleju silnikowego i przekładni (jeśli wybrana jest M Double Clutch Transmission). Dodatkowa elektryczna pompa płynu chłodzącego chłodzi łożyska turbosprężarki, gdy samochód jest w ruchu.
Ogromne doświadczenie BMW M GmbH w motorsporcie widoczne jest również w systemie smarowania silnika. W jego sercu znajduje się lekki magnezowy zbiornik olejowy z specjalną pokrywą minimalizującą ruch oleju pod wpływem silnych dynamicznych przeciążeń bocznych. Dodatkowa pompa do ekstrakcji oleju i zaawansowany system odprowadzania oleju, umiejscowiony blisko turbosprężarki, również korzystają ze stabilnej cyrkulacji oleju w ekstremalnych warunkach przyspieszania i hamowania.
Dźwięk silnika, zgodny z genami sportowymi samochodu, zapewnia innowacyjny system klapowy w układzie wydechowym z podwójnym zakończeniem. Elektrycznie sterowane klapy tuż przed tylnym tłumikiem minimalizują ciśnienie wydechowe i pomagają w stworzeniu niepowtarzalnego dźwięku BMW M.
Inteligentny, lekki design we wszystkich obszarach samochodu
Oprócz doskonałych właściwości dynamicznych, inteligentny, lekki design pozwala BMW M4 Convertible również na osiągnięcie wzorowej efektywności. Jego rozbudowane środki oszczędności masy skutkują masą własną DIN wynoszącą zaledwie 1,750 kilogramów – około 60 kilo mniej niż jego poprzednik.
Kluczowymi elementami są m.in. aluminiowe boczne panele przednie oraz maska, a także lekka aluminiowa konstrukcja podwozia. Wiele zastosowań ma również materiał, który jest jednocześnie lekki i niezwykle sztywny, a tym samym trwały: tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP). Wał napędowy to jeden z elementów BMW M4 Convertible wykonanych z CFRP, co umożliwia konstrukcję jednoczęściową. Przynosi to oszczędności masy o 40% w porównaniu do poprzedniego modelu, co prowadzi do zmniejszenia mas obrotowych, a to z kolei skutkuje bardziej dynamiczną reakcją układu napędowego.
Z CFRP wykonany jest również precyzyjny stelaż w komorze silnikowej, który waży zaledwie 1,5 kilograma, ale oferuje sztywność przewyższającą porównywalny komponent aluminiowy. Odgrywa zatem kluczową rolę w doskonałej reakcji układu kierowniczego i precyzji.
Aktywny dyferencjał M, elektryczne wspomaganie kierownicy i hamulce kompozytowe M zapewniają precyzyjne, niezwykle dynamiczne zachowanie na drodze
Aktywny dyferencjał M zamontowany w napędzanej tylnej osi BMW M4 Convertible zwiększa przyczepność i stabilność kierunkową dzięki elektronicznie sterowanemu wielopłytowemu dyferencjałowi z ograniczonym poślizgiem. Jego jednostka sterująca łączy się z systemem DSC (Dynamic Stability Control) i uwzględnia również położenie pedału gazu, prędkość obrotową kół oraz kąt yaw. Stopień blokady tylnej osi – który może wynosić od 0 do 100 procent – jest dostosowywany w razie potrzeby w ułamku sekundy. Takie optymalizowanie przyczepności zapewnia również niespotykaną stabilność jazdy w trudnych warunkach oraz imponująco dynamiczne przyspieszenie z zakrętów.
Elektryczno-mechaniczny system kierowniczy oferuje dwa istotne atuty: bezpośrednie odczucie kierownicy oraz precyzyjną informację zwrotną. Zintegrowana funkcja Servotronic automatycznie dostosowuje poziom wspomagania kierownicy w zależności od prędkości samochodu. Pozwala także kierowcy na trzy ustawienia standardowe, które można wybrać za naciśnięciem przycisku. Tryby COMFORT, SPORT i SPORT+ pozwalają kierowcy dopasować poziom wspomagania kierownicy do danej sytuacji oraz osobistych upodobań.
M4 Convertible jest standardowo wyposażone w hamulce kompozytowe BMW M, które charakteryzują się imponującym odczuciem, doskonałą siłą hamowania i wysoką odpornością na wypalanie – oprócz ich niskiej wagi.
Idealnie ze sobą powiązane środki aerodynamiki
Wyrafinowana aerodynamika BMW M4 Convertible odgrywa znaczącą rolę w nadaniu samochodowi niezrównanej wydajności i efektywności. Na przykład, środki zmniejszające unoszenie, takie jak mocno uformowany przedni zderzak, kierowanie przepływu powietrza przez przednią część oraz gładka podłoga, pomagają osiągnąć doskonałe właściwości prowadzenia. Dodatkowe elementy, takie jak Air Curtains i M gills z zintegrowanym Air Breathers za tylnymi kołami, minimalizują turbulencje w nadkolach przednich. W połączeniu z aerodynamically zoptymalizowanymi zewnętrznymi lusterkami w stylu twin-stalk, są to również wysoce wyróżniające się cechy stylistyczne linii BMW M3/M4.
Trzyczęściowy składany metalowy dach BMW M4 Convertible oferuje znacznie lepszą izolację akustyczną w porównaniu do swojego poprzednika, dzięki zastosowaniu „dźwiękochłonnej” podsufitki, która redukuje hałas wiatru o 2 dB w porównaniu do poprzedniego modelu. Oprócz tego znacznego zwiększenia komfortu, w pełni wykończony dach zapewnia również pełną funkcjonalność zimową. Jedno naciśnięcie przycisku sprawia, że dynamiczny, zamknięty dach sportowy zamienia się w sportowy i elegancki otwarty pojazd w czasie nieco ponad 20 sekund. Dach można również składać w ruchu, przy prędkości do 18 km/h (11 mph).
Nowo zaprojektowany, szerszy dyfuzor wiatru oraz nowy, opcjonalny ogrzewacz na szyję – który jest regulowany w trzech stopniach – zapewniają kierowcy i pasażerom możliwość cieszenia się relaksującą jazdą bez dachu przy niskich temperaturach i wyższych prędkościach. Standardowy system wsparcia załadunku unosi złożony dach, gdy jest schowany z tyłu, co ułatwia dostęp do bagażu. Pojemność ładunkowa wynosi 220 litrów przy otwartym dachu lub 370 litrów, gdy twardy dach jest zamknięty.
Design: Estetycznie przekonująca kombinacja dynamiki i elegancji
Nowe BMW M4 Convertible dzieli sportowy, dynamiczny wygląd z BMW 4 Series Convertible, na którym jest oparte, ale wykorzystuje specyficzne dla M elementy designu, aby podkreślić swoje wyjątkowe osiągi i nadać mu niepowtarzalny wygląd.
Projekt zewnętrzny podkreśla wysokie osiągi
Nowe BMW M4 Convertible jest szersze od swojego poprzednika pod względem szerokości, rozstawu osi i szerokości toru, a jego proporcje są doskonale zbalansowane. Długa maska, krótkie przednie i tylne zwisy oraz cofnięty przedział pasażerski to kluczowe elementy, które nadają samochodowi charakterystyczne linie BMW. Gdy jest zamknięty, trzyczęściowy składany metalowy dach zamyka harmonijną, a jednocześnie dynamiczną formę coupe, niezakłóconą przez słupki B. Gdy dach jest otwarty, boczny widok BMW M4 Convertible ukazuje soczystą elegancję, niezakłóconą przez system ochrony przed przewróceniem – teraz całkowicie ukryty z widoku za tylnymi zagłówkami – ani przez anteny (np. do radia).
Wyróżniające cechy designu M obejmują charakterystyczną wypukłość dla maski, podwójne obręcze kół BMW M, wyróżniające się zewnętrzne lusterka w stylu twin-stalk, M gills z zintegrowanym Air Breathers za tylnymi nadkolami, poszerzone przednie i tylne nadkola oraz migające w wysokim połysku, ukośne pary podwójnych końcówek wydechu.
Dynamiczny charakter w pełni przejawia się we wnętrzu
Wnętrze nowego BMW M4 Convertible również nie pozostawia wątpliwości co do jego pokrewieństwa z wysokowydajnymi M3 Sedan i M4 Coupe. Na przykład wiele teraz typowych detali wyposażenia BMW M podkreśla sportowy charakter pojazdu. Należą do nich okrągłe wskaźniki specyficzne dla M z białymi grafikami, skórzana kierownica M z chromowanym wykończeniem i kontrastowym przeszyciem, lewarek zmiany biegów M, wykończenia progów drzwiowych M oraz M pedał do nogi kierowcy.
Standardowo kierowca i pasażer z przodu korzystają z elektrycznie regulowanych, mocno konturowanych skórzanych siedzeń sportowych z zagłówkami wbudowanymi i prowadnicami pasów. Specjalnym akcentem stylizacyjnym przednich siedzeń M4 Convertible jest podświetlone logo BMW M zintegrowane w zagłówkach. Dwa indywidualne tylne siedzenia także oferują imponującą wygodę i boczne wsparcie, dzięki wyraźnie zdefiniowanym powierzchniom siedzisk i oparć.
BMW Individual: Nielimitowane możliwości zaspokajania indywidualnych pragnień w zakresie ekskluzywności i indywidualności
BMW M4 Convertible kieruje swoje spojrzenie przede wszystkim na tych klientów, dla których – oprócz osiągów – wygląd samochodu, urok ekskluzywności i nie mniej ważne luksus jazdy bez dachu odgrywają ważną rolę. Klienci ci szczególnie pragną, aby ich samochód miał stylowy i unikalny wygląd. W zakresie standardowych i opcjonalnych detali wyposażenia dostępnych dla BMW M4 Convertible, bogata różnorodność BMW Individual pozwala na niemal nieograniczone możliwości dostosowania pojazdu do osobistych wizji właścicieli dotyczących komfortu, luksusu i stylu.
Ponad 20 lat doświadczenia w indywidualizacji modeli BMW
To, co zaczęło się na początku lat 90. od tworzenia sensacyjnych egzemplarzy dla takich osób jak Karl Lagerfeld czy José Carreras, pod marką BMW Individual rozwinęło się w wyjątkowy dział zajmujący się personalizacją modeli BMW. Oferta BMW Individual składa się z dwóch obszarów: BMW Individual Collection oraz BMW Individual Manufactory.
BMW Individual Collection oferuje unikalne doświadczenie z jazdy najwyższego rzędu. Specjalne kolory i materiały mogą być dokładnie dopasowane do życzeń klientów, co prowadzi do pojazdu w ich własnym stylu. Wartościowe elementy wyposażenia M Automobiles obejmują ekskluzywne elementy wykończenia wnętrza oraz wyjątkowo wysokiej klasy warianty tapicerki ze skóry Merino. Podobnie ekskluzywna jest gama dostępnych wykończeń zewnętrznych. Klienci mogą wybierać spośród wyjątkowo lśniących kolorów metalicznych i czterech sportowych, matowych odcieni Frozen metallic.
BMW Individual Manufactory to nie tyle miejsce, co pomysł, który każdego dnia staje się rzeczywistością. Tym pomysłem jest całkowita orientacja na klienta. Tutaj kształtują się szczególne życzenia klientów BMW, które wykraczają poza ofertę BMW Individual Collection. Niezależnie od tego, czy chodzi o skomplikowane malowanie, nietypowe materiały, czy ekstrawaganckie zamówienia, BMW Individual Manufactory korzysta ze swojego doświadczenia i rzemiosła, aby zrealizować każdą wizję ekskluzywności – o ile nie narusza to norm bezpieczeństwa, charakteru marki ani wymogów prawnych. Manufaktura tworzy i kończy także edycje specjalne, samochody pokazowe oraz specjalne modele dostępne na konkretne rynki.
Metaliczny czy matowy: wykończenia lakiernicze BMW Individual
BMW M4 Convertible z refinansowaniem BMW Individual można od razu rozpoznać po wyróżniającym się wykończeniu lakierniczym. Klienci mogą wybierać spośród olśniewających odcieni metalicznych oraz delikatnie lśniącego matowego wykończenia w odcieniach Frozen metallic. Wszystkie opcje wykończenia lakierniczego dostępne od BMW Individual podkreślają dynamiczny i przyciągający wzrok język projektowania BMW M4 Convertible z szczególnym urokiem i dodatkowym impaktem.
Wykończenie lakiernicze metallic BMW Individual charakteryzuje się niezwykłą jasnością. Jego specjalna pigmentacja sprawia, że kolor lakieru zmienia się w zależności od kąta padania światła, nadając powierzchniom niezwykłą głębię. Przykładem jest Tanzanite Blue metallic. Podobnie jak cenny minerał, od którego wzięło nazwę, to unikalne wykończenie lakiernicze BMW Individual zmienia się z promiennego turkusu w spokojny ciemnoniebieski kolor w zależności od kąta padania światła i kąta widzenia.
Wiele opcji dotyczących dekoracji wnętrza
BMW Individual od wielu lat stosuje tylko najekskluzywniejszą skórę dostępną dla BMW: naturalnie bardzo miękką i finezyjną, skóra fine-grain Merino BMW Individual ma wyjątkowy i ekskluzywny wygląd i dotyk. Kolory wykończenia skórzanego i pokrytej skórą deski rozdzielczej również wyznaczają nowy standard. Dziewięć specjalnie opracowanych odcieni kolorów waha się od ekspresyjnych po klasycznie eleganckie i, podobnie jak skórzane wykończenie BMW Individual z kontrastowym przeszyciem, są dostępne wyłącznie przez BMW Individual.
Listwy wykończeniowe BMW Individual we wnętrzu nadają tym atmosferze kabiny wysoce efektywny akcent, a rzadkie, cenne drewno tworzy ekskluzywne akcenty we wnętrzu BMW M4 Convertible.
Wyposażenie: Hojne wyposażenie standardowe uzupełnione o liczne opcje zwiększające dynamikę i komfort
Nowe BMW M4 Convertible jest dostarczane z fabryki w specyfikacji zgodnej z jego dynamiczną i luksusową naturą. Klienci mogą dodatkowo wybierać z rozbudowanej gamy opcji wyposażenia, które pozwalają na dalsze podkreślenie charakteru otwartego sportowego maszyny, jeszcze bardziej zwiększając dynamikę lub komfort.
Wyposażenie zewnętrzne i wewnętrzne podkreśla imponujący potencjał wydajności samochodu
BMW M4 Convertible od razu rozpoznawalne jest jako model wysokich osiągów od BMW M GmbH dzięki swoim charakterystycznym elementom designu, takim jak lekka maska z wyróżniającą się wypukłością, rzeźbiony zderzak przedni z trzema dużymi wlotami powietrza, czarny grille podwójny nerkowy, obudowy lusterka zewnętrznego w stylu twin-stalk, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem oraz układ wydechowy z czterema końcówkami. Klienci mogą dodatkowo wzmocnić pewny wygląd swojego samochodu, wybierając z szerokiej gamy odcieni lakierów zewnętrznych, w tym ultra-ekskluzywnych wykończeń BMW Individual.
BMW M4 Convertible standardowo wyposażone jest w lekkie, kute 18-calowe obręcze kół BMW M (przednia oś: 9 J x 18, tylna oś: 10 J x 18) z mieszanymi oponami (przednia oś: 255 mm, tylna oś: 275 mm). Opcjonalnie dostępne są kute 19-calowe obręcze kół M w kolorze Ferric Grey lub czarnym (przednia oś: 9 J x 19, tylna oś: 10 J x 19) z mieszanymi oponami (przednia oś: 255 mm, tylna oś: 275 mm).
Wewnątrz pojazdu klienci mogą wybierać spośród czterech ekskluzywnych kolorów standardowej tapicerki ze skóry fine-grain Merino. Poza tym oferta BMW Individual oferuje dziewięć dodatkowych opcji kolorystycznych dla osobistego akcentu. Sportowy i dynamiczny charakter wnętrza to efekt uderzających standardowych detali wyposażenia, takich jak skórzana kierownica M z logo M, chromowanym wykończeniem i kontrastowym przeszyciem.
Innowacyjne technologie zapewniające najwyższe osiągi
Przeniesienie napędu w BMW M4 Convertible odbywa się za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej jako standardu. Opcjonalnie dostępna jest siedmiobiegowa skrzynia M DCT Double Clutch, która pozwala kierowcy zmieniać biegi nie tylko za pomocą dźwigni zmiany biegów w konsoli centralnej, ale także za pomocą przycisków zmiany biegów na kierownicy. Ta skrzynia skutecznie łączy dwie skrzynie biegów, z każdą z własnym sprzęgłem. Oznacza to, że zmiany biegów są wykonywane bez przerywania przepływu mocy – procesy zmiany biegów są zatem krótsze. Funkcja Drivelogic pozwala kierowcy wybierać różne tryby zmiany biegów, które sprawiają, że M4 Convertible przyjmuje szczególnie komfortowe, oszczędne lub ultra-sportowe podejście do zmiany biegów w trybie automatycznym. Funkcja Launch Control, również zintegrowana w M DCT, umożliwia optymalne przyspieszenie od startu.
Standardowy aktywny dyferencjał M optymalizuje przyczepność na tylnej osi. Z kolei elektryczno-mechaniczny system kierowniczy to nowy rozwój od BMW M GmbH i jest kluczowym elementem łączącym kierowcę z samochodem. Oferuje bezpośrednie odczucie kierownicy i precyzyjną informację zwrotną. Zintegrowana funkcja Servotronic elektronicznie dostosowuje poziom wspomagania kierownicy w zależności od prędkości samochodu, zapewniając optymalne właściwości kierownicy przy wszystkich prędkościach. Trzy ustawienia kierownicy (COMFORT, SPORT i SPORT+) mogą być wybrane za naciśnięciem przycisku, aby dostosować poziom wspomagania kierownicy do danej sytuacji i osobistych gustów kierowcy.
Opcjonalne zawieszenie M Adaptive również zawiera tryby COMFORT, SPORT i SPORT+. BMW M4 Convertible jest standardowo wyposażone w hamulce kompozytowe M, ale klienci mogą zamówić swój pojazd z jeszcze lżejszymi i skuteczniejszymi hamulcami ceramicznymi M, które dodatkowo prezentują się dzięki złotym malowanym zaciskom.
Opcjonalne elementy wyposażenia zapewniające kompleksowe informacje dla kierowcy
Oczywiście, BMW M4 Convertible jest również dostępne z szeroką gamą systemów wsparcia kierowcy i usług mobilności wprowadzonych pod marką BMW ConnectedDrive, z których część jest już znana z BMW M3 Sedan i BMW M4 Coupe. Do najciekawszych należy nowa generacja systemu nawigacyjnego Professional oferującego dodatkowe możliwości, ostrzejszą grafikę i elementy 3D w wyświetlaczu mapy, Driving Assistant Plus, który ostrzega kierowcę o zbliżającym się zderzeniu z pieszym lub pojazdem, inteligentny asystent oświetlenia LED High Beam Assistant, oraz system aktywnej ochrony z asystentem uwagi.
Opcjonalny wyświetlacz Head-Up oferuje dodatkowe funkcje specyficzne dla M, takie jak wyświetlacz biegów, licznik obrotów i wskaźnik optymalnej zmiany biegów.
Hall of fame: Synonim przyjemności jazdy bez dachu przez ponad ćwierć wieku
Nowe BMW M4 Convertible opiera się na 26-letniej tradycji. W rzeczywistości, wersja Convertible towarzyszyła jej dwudrzwiowemu modelowi Coupe jako stały element BMW M3 we wszystkich czterech generacjach.
Pierwsza generacja: samochód wyścigowy z miękkim dachem
Premiera pierwszego BMW M3 w 1986 roku miała na celu przede wszystkim spełnienie wymogów homologacyjnych dla ówczesnych Mistrzostw Niemiec w Samochodach Turystycznych (DTM). Aby zająć swoje miejsce na starcie tej prestiżowej serii wyścigowej, BMW musiało stworzyć wersję produkcyjną samochodu wyścigowego i zbudować 5,000 egzemplarzy do sprzedaży w ciągu roku. Droga wersja BMW M3 została stworzona z myślą o wymaganiach motorsportu, a pierwotnie nie planowano wersji z otwartym dachem. Jednak po około dwóch latach oporu, BMW w końcu ustąpiło pod wpływem znaczącego popytu ze strony klientów, a BMW M3 Convertible zostało zaprezentowane w 1988 roku. Opierało się na czteromiejscowym BMW 3 Series Convertible i początkowo było napędzane czterocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 143 kW/195 hp. W 1990 roku moc zwiększono do 158 kW/215 hp, co pozwoliło otwartemu M3 osiągnąć prędkość maksymalną 239 km/h (148 mph) – czyniąc go najszybszym czteromiejscowym kabrioletem produkcji seryjnej na świecie w tamtym czasie.
Druga generacja: nowe osiągnięcia w technologii bezpieczeństwa
Ludzie odpowiedzialni za dział motorsportu BMW – teraz przemianowany na M GmbH – od początku planowali dodatkową wersję Convertible drugiej generacji BMW M3 (wprowadzono w 1992 roku). Oparte na czteromiejscowym BMW 3 Series Convertible, BMW M3 Convertible zadebiutowało w 1994 roku z szeregiem innowacyjnych technologii bezpieczeństwa. Na przykład, automatycznie wysuwane słupki ochrony przed przewróceniem – umiejscowione za zagłówkami tylnych siedzeń – wyskakiwały błyskawicznie, gdy samochód znajdował się w niebezpieczeństwie przewrócenia, współpracując z ultra-sztywną ramą przedniej szyby w celu ochrony przedziału pasażerskiego. BMW M3 Convertible było zaledwie 80 kilogramów cięższe od wersji Coupe, ale osiągało porównywalnie wysoki poziom osiągów. Model o mocy 210 kW/286 hp potrzebował 6,2 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph), o zaledwie 0,2 sekundy więcej niż Coupe. Po zwiększeniu mocy do 236 kW/321 hp w 1995 roku, Convertible obniżyło ten wynik do jeszcze bardziej imponujących 5,6 sekundy (Coupe: 5,5 sekundy). Prędkość maksymalna pozostała niezmieniona na poziomie elektronicznie ograniczonych 250 km/h (155 mph).
Trzecia generacja: jeszcze jaśniejsze podkreślenie sportowego charakteru samochodu
Wiosną 2001 roku, niemal dokładnie rok po premierze trzeciej generacji BMW M3, M GmbH zaprezentowało wersję Convertible, która dołączyła do swojego towarzysza Coupe w ofercie. Była identyczna z M3 Coupe aż do słupka A, ale wyraźna linia boczna nadawała otwartemu modelowi jeszcze szerszy i potężniejszy wygląd. BMW M3 Convertible wyróżniało się więc bardziej muskularną, szerszą i bardziej osadzoną sylwetką niż jakiekolwiek wcześniejsze BMW M3. I miało do zaoferowania nie tylko wygląd; charakterystyczne cechy M, takie jak wysokooktanowy silnik o mocy 252 kW/343 hp, doskonale zestrojone zawieszenie M, zmienny dyferencjał M oraz hamulce wysokowydajne M, cementowały status BMW M3 Convertible jako jednego z elitarnych przedstawicieli swojego rodzaju. Przyspieszenie od zera do 100 km/h (62 mph) zajmowało zaledwie 5,5 sekundy.