Pomimo nietypowego wyglądu, X6 M to pojazd, który czuł się jak w domu na krętej drodze, na torze wyścigowym, czy zaparkowany przed szkołą.
Kiedy BMW wprowadziło pierwszą generację X6, zapoczątkowało trend SUV-coupe. Choć wiele osób narzekało na wygląd tego samochodu, wszyscy zgodzili się, że został doskonale wykonany. Oczywiście były pewne problemy z przestrzenią wnętrza i innymi detalami, ale żaden z nich nie dotyczył dynamiki jazdy. A potem, gdy klienci przyzwyczaili się do osiągów X6, dostali wersję M.
Większość elementów nadwozia była taka sama jak w zwykłym X6, ale były pewne różnice. Na przykład, dolny przedni zderzak miał większy centralny grille, po obu stronach z funkcjonalnymi wlotami powietrza. Za przednimi nadkolami znajdowały się wentylacje, które odprowadzały powietrze uwięzione w nadkolach. Producent nie chciał jednak przesadzać i nie ozdobił stromego tylnego klapy spojlerem. Umieścił niewielką listwę niżej, aby nie zwiększać siły docisku, ale aby utrzymać szerokie światła tylnych czystymi od kurzu i zanieczyszczeń przy dużych prędkościach.
Wewnątrz BMW przygotowało kabinę dla pięciu dorosłych z wysokimi fotelami z przodu. Dodatkowo producent oferował różne wersje i materiały wykończeniowe. Na panelu instrumentów klasyczne cztery wskaźniki BMW były uzupełnione małym wyświetlaczem dla komputera pokładowego. System multimedialny iDrive umieszczony był na szczycie centralnego panelu i kontrolowany za pomocą pokrętła oraz sześciu przycisków. Z tyłu, opadająca linia dachu wpływała na przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu.
Ale magia działo się pod skórą samochodu. Silnik twin-turbo o pojemności 4,4 litra przekazywał moc poprzez ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Napęd na wszystkie koła był standardem.
BMW X6 M
Nowe modele BMW X5 M i BMW X6 M (średnie zużycie paliwa dla obu modeli: 11,1 l/100 km (25,5 mpg imp); emisja CO2 dla obu modeli: 258 g/km) pokazują, że BMW M GmbH znów wyznacza tempo w segmencie wysokowydajnych Sport Activity Vehicle (SAV) oraz Sports Activity Coupe (SAC). Kiedy poprzednia generacja tych dwóch modeli zadebiutowała w 2009 roku, po raz pierwszy wysokowydajny charakter stworzony przez BMW M GmbH został przeniesiony do modelu BMW X z napędem na wszystkie koła. Rezultatem była wiodąca w klasie dynamika. Nowe BMW X5 M i BMW X6 M nie mają zamiaru się zatrzymywać w pisaniu kolejnego rozdziału tej historii sukcesu, z kolejnym znaczącym krokiem naprzód w doskonałości dynamicznej, emocjonalnym designie M oraz znakomitej efektywności.
Nowe BMW X5 M i BMW X6 M łączą charakterystyczne cechy udanej rodziny BMW X – ekskluzywność, solidność, zwinność oraz codzienną użyteczność – z zaangażowaniem w wysoką wydajność, która definiuje pojazdy M. To ostatnie w sposób wyraźny podkreślają imponujące osiągi samochodów. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,2 sekundy w połączeniu z standardową, ośmiobiegową skrzynią M Steptronic.
Innowacyjna technologia silnika
Nowy silnik M TwinPower Turbo dla BMW X5 M i BMW X6 M to najpotężniejsza jednostka, jaką kiedykolwiek opracowano przez BMW dla pojazdu z napędem na wszystkie koła. Wyposażony w innowacyjną technologię M TwinPower Turbo z podwójnymi turbosprężarkami, krzyżowymi kolektorami wydechowymi, VALVETRONIC oraz Precyzyjnym Wtryskiem Bezpośrednim, 4,4-litrowy silnik V8 rozwija maksymalną moc 423 kW/575 hp w zakresie od 6 000 do 6 500 obr./min. To oznacza czteroprocentowy wzrost w porównaniu do modeli poprzednich. Wzrost jest jeszcze bardziej wyraźny w przypadku rozwijania mocy nowego silnika. Moment obrotowy został zwiększony o 70 Nm (52 lb-ft), co stanowi wzrost o 10 procent. Jego 750 Nm (553 lb-ft) można odczuć w szerokim zakresie obrotów, od 2 200 do 5 000 obr./min.
Jednocześnie zużycie paliwa nowego BMW X5 M i BMW X6 M w cyklu UE zostało zredukowane o 20 procent – z 13,9 l/100 km (20,3 mpg imp) do 11,1 l/100 km (25,5 mpg imp). Emisje CO2 również spadły o ponad 20 procent, do 258 g/km. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,2 sekundy za pośrednictwem standardowej, ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h (155 mph).
Potężny wygląd i ekskluzywne wyposażenie
Nowe BMW X5 M i BMW X6 M, dzięki wyrazistemu zastosowaniu form, jasno sygnalizują swoje sportowe ambicje. Z zewnętrzna karoseria malowana w kolorze nadwozia, oba modele prezentują się nisko na drodze, podczas gdy mieszane opony podkreślają ich sportową szerokość toru jazdy i nadają dodatkowego prestiżu ich premium postrzeganiu. Dodatkowe modyfikacje wystroju zewnętrznego podnoszą modele M jeszcze wyżej ponad standardowe BMW X5 i BMW X6. Duże wloty powietrza z przodu, boczne żaluzje z oznaczeniem modelu oraz Air Breathers, charakterystyczne lusterka M w stylu podwójnego wspornika, typowo M czterorurowy układ wydechowy oraz tylny spojler (dla BMW X6 M) nadają im niepowtarzalny wygląd, który natychmiast rozpozna każdy fan M. Zwieńczeniem tego ekskluzywnego zestawu cech są 20-calowe, lekkie felgi M ze mieszanymi oponami lub opcjonalne 21-calowe lekkie felgi M.
Wysokiej jakości wnętrze imponuje starannie przemyślaną kombinacją sportowych cech, ekskluzywnych materiałów i doskonałego wykonania. Zestaw wskaźników M, skórzana kierownica M z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów oraz dźwignia zmiany biegów M – działająca w ten sam sposób, jak znana skrzynia M z podwójnym sprzęgłem – są uzupełnione o elektrycznie regulowane sportowe fotele M dla kierowcy i pasażera z przodu, podnóżek kierowcy M oraz opcjonalny wyświetlacz Head-Up, który oprócz standardowego systemu zawiera również wyświetlacz M z wskaźnikiem biegu, zakresem obrotów oraz sygnalizatorami zmiany biegów.
Klienci nowych modeli BMW X5 M i BMW X6 M mają również do wyboru różne opcje ekskluzywne dla modeli M, takie jak 21-calowe lekkie felgi M, pełne wykończenie skórą Merino oraz wielofunkcyjne fotele M. Istnieje także możliwość wyboru dwóch nowych, ekskluzywnych kolorów M.
Precyzyjnie zbalansowany koncept całościowy
W BMW M GmbH wysoka wydajność to nie tylko moc silnika i prędkości maksymalne. Wysoka wydajność oznacza, że wszystkie komponenty pojazdu współpracują w doskonałej harmonii, a precyzyjne oddziaływanie różnych detali prowadzi do maksymalnej wydajności, zwinności, precyzji, stabilności i pewności na drodze. To poczucie równowagi jest cechą wyróżniającą wszystkie samochody produkowane przez BMW M GmbH i, co oczywiste, jest obecne również w nowym BMW X5 M i BMW X6 M.
Zorientowany na funkcję design
Zorientowany na funkcję design nowych BMW X5 M iBMW X6 M jest od razu jasny dzięki atletycznemu, dynamicznemu wyglądowi, który zdradza ich wysokowydajny charakter jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Cztery duże wloty powietrza oraz klapy z przodu, a także dyfuzor z tyłu, to nie tylko styl dla stylu. Ich obecność jest kluczowym elementem starań inżynierów, aby zoptymalizować aerodynamikę i zapewnić efektywne chłodzenie.
Dzięki sprytnej koncepcji aerodynamiki, przepływ powietrza jest tak efektywnie kierowany wokół samochodu, że opór jest minimalizowany, a siła nośna została również zredukowana. Silnik, układ napędowy i hamulce są wystarczająco chłodzone, nawet pod ekstremalnym obciążeniem na torze. Elementy, które przy pierwszym spojrzeniu wyglądają jak czysto projektowe akcenty, w rzeczywistości pełnią funkcje użytkowe. Na przykład, Air Breathers specyficzne dla M znajdujące się za przednimi kołami zmniejszają turbulencje w nadkolach.
Optymalne zarządzanie temperaturą Wysokowydajny silnik pod maską nowych BMW X5 M i BMW X6 M wymaga wysokowydajnego systemu chłodzenia, aby zapewnić optymalną temperaturę roboczą w każdych warunkach – w tym w codziennej jeździe, w ruchu stop-and-go oraz w ekstremalnych warunkach na torze wyścigowym. Wysoce efektywna, nowo opracowana kombinacja chłodnic niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych, która zajmuje się także chłodzeniem turbosprężarek, powietrza doładowującego i oleju przekładniowego, utrzymuje optymalną temperaturę, nawet przy pełnym obciążeniu wszystkich komponentów.
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic Nowe BMW X5 M i BMW X6 M przekazują moc silnika na koła za pomocą nowo opracowanej ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic, która odwzorowuje koncepcję działania skrzyni M z podwójnym sprzęgłem zastosowanej w innych modelach M. Dzięki natychmiastowym reakcjom, szybkim zmianom biegów i bardzo bezpośredniej reakcji na zmiany obciążenia, konwerter momentu po prostu łączy się z nowym silnikiem turbo o wyższym momencie obrotowym, prezentując swoje talenty w imponującym stylu. Jednocześnie, szerszy zakres przełożeń pozwala na wyraźne obniżenie zużycia paliwa w porównaniu do sześcio-biegowej skrzyni w samochodach poprzedniej generacji, a także zwiększa komfort jazdy i poprawia wydajność. To także pierwszy konwerter momentu, który umożliwia „pełzanie na żądanie” dzięki asystentowi niskiej prędkości.
Nowa ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic pozwala kierowcom na relaks podczas automatycznych zmian biegów lub ręczne zmienianie biegów za pomocą łopatek zmiany biegów na skórzanej kierownicy M. A dla idealnego startu kierowca może aktywować system Launch Control, dostosowany do użycia w samochodach wyścigowych. W tym trybie kierowca trzyma nogę na hamulcach i wcisnąć pedał gazu niemal do podłogi, co powoduje, że system ustawia idealne obroty do startu. Zwolnienie hamulców uruchamia Launch Control, co pozwala samochodowi ruszyć z maksymalną siłą.
Kierowca może także skorzystać z trzyetapowej funkcji Drivelogic, aby wybrać priorytet dla oszczędności paliwa, komfortu lub osiągów sportowych. Ta funkcja jest dostępna zarówno w trybie automatycznym, jak i w trybie sekwencyjnym SPORT.
Inteligentny napęd na wszystkie koła
Inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive oraz Dynamic Performance Control odgrywają kluczową rolę w wyjątkowej dynamice nowych modeli BMW X5 M i BMW X6 M. System xDrive wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, co pozwala na w pełni zmienną dystrybucję napędu między przednią a tylną osią – od 100 procent na tylnych kołach do maksymalnie 100 procent na przednich kołach. To zapewnia najlepszą możliwą przyczepność w każdych warunkach drogowych. W ramach większej zwinności, xDrive wprowadza tylnie nastawy w BMW X5 M i BMW X6 M.
System dynamiki jazdy Dynamic Performance Control nadzoruje ciągłą dystrybucję napędu między tylnymi kołami – zarówno pod obciążeniem, jak i podczas zwolnienia – niezależnie od mocy silnika. W połączeniu z systemem xDrive, skutkuje to nową jakością dynamiki, zwrotności i przyczepności. Samochód dokładniej podąża za trajektorią wyznaczoną przez kierowcę, niezależnie od nawierzchni drogi, a system również zmniejsza ilość pracy kół wymaganej od kierowcy: kierownica reaguje bardziej bezpośrednio, a konieczność poprawek jest znacznie mniejsza. Co więcej, eliminowana jest naturalna tendencja konwencjonalnych pojazdów z napędem na wszystkie koła do podsterowności. Zauważalna jest również poprawa przyczepności (szczególnie na nawierzchniach o różnej przyczepności), co znacznie zwiększa bezpieczeństwo aktywne. Kierowca może zobaczyć, jak działa Dynamic Performance Control na wyświetlaczu, z strzałkami przy wszystkich czterech kołach ilustrującymi, gdzie aktualnie przekazywana jest moc silnika.
Driftowanie pod kontrolą
Wśród innych atrakcji całego konceptu nowych BMW X5 M i BMW X6 M znajduje się Dynamiczna Kontrola Stabilności (DSC). Funkcje kontrolne DSC zostały zoptymalizowane w porównaniu do poprzednich wersji systemu, aby jeszcze bardziej poprawić dynamikę jazdy. Dodatkowo wprowadzono dodatkowe funkcje zwiększające aktywne bezpieczeństwo (Standby Hamulca, Osuchanie Hamulca, Kompensacja Fałdowania) oraz komfort (Asystent Rozpoczęcia, hamulec postojowy z automatycznym zatrzymywaniem).
Dynamiczna Kontrola Stabilności pozwala kierowcy wybierać spośród trzech trybów: DSC włączone, MDM (Tryb Dynamiczny M), DSC wyłączone. Podczas gdy DSC włączone skutecznie zapobiega podsterowności i nadsterowności przy pomocy reakcji hamulców, MDM pozwala na większe poślizgi kół – dając zapalonym kierowcom szansę na delikatne driftowanie. Jednak system asystujący również interweniuje, aby pomóc kierowcy w tym trybie, jeśli zostanie przekroczony zdefiniowany limit dynamiki. Dezaktywacja DSC (poprzez DSC off) daje kierowcy szansę na pełne eksplorowanie dynamicznych limitów samochodu na torze i zmuszanie samochodu do nadsterowności (czyli driftu) przy pomocy pedału gazu. W tym trybie system wprowadzi reakcje hamulców tylko w ekstremalnych sytuacjach związanych z dużymi zmianami przyspieszenia bocznego.
Nowy silnik M TwinPower Turbo
Stwierdzenie, że nowo opracowany silnik nowych BMW X5 M i BMW X6 M ma pulsujące serce, to niedopowiedzenie. W końcu 4,4-litrowy V8 wykorzystuje innowacyjną technologię M TwinPower Turbo – składającą się z krzyżowych kolektorów wydechowych, podwójnych turbosprężarek, Precyzyjnego Wtrysku Bezpośredniego oraz VALVETRONIC – aby zwiększyć moment obrotowy i moc na jeszcze wyższy poziom. Ta niezrównana kombinacja zapewnia, że mocny moment obrotowy utrzymuje się już od niskich obrotów, a silnik imponuje bezpośrednią i szybką reakcją, żywiołowym apetytem na obroty, liniowym oddawaniem mocy oraz charakterystycznym dźwiękiem M.
Maksymalna wydajność i znakomita efektywność
Maksymalna moc nowego silnika turbo M, napędzającego BMW X5 M i BMW X6 M, wynosi 423 kW/575 hp, co stanowi czteroprocentowy wzrost w porównaniu do poprzednika i jest dostępne w zakresie od 6 000 do 6 500 obr./min. Jednocześnie szczytowy moment obrotowy został zwiększony o około 10 procent do 750 Nm (553 lb-ft), który można odczuć w wyjątkowo szerokim zakresie obrotów – od 2 200 do 5 000 obr./min. Niezwykły rozwój mocy tego silnika turbo M pozwala nowym wersjom M BMW X5 i BMW X6 na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zaledwie w 4,2 sekundy. Prędkość maksymalna obu modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph).
Wyjątkowa efektywność nowego silnika M TwinPower Turbo ilustruje jego zużycie paliwa i emisje w cyklu UE: 11,1 litra na 100 km (25,5 mpg imp) i 258 g/km CO2 stanowią poprawę o ponad 20 procent w porównaniu do poprzedników. Oznacza to również, że zasięg obu samochodów na jednym, identycznym zbiorniku paliwa wzrósł o 26 procent do 765 kilometrów (475 mil) w każdym przypadku.
Optymalne reakcje
Silnik V8 z turbosprężarką zamontowany w BMW X5 M i BMW X6 M imponuje swoją błyskawiczną reakcją. Kluczowymi czynnikami są Precyzyjny Wtrysk Bezpośredni (200 bar), nowoczesny system VALVETRONIC i krzyżowe kolektory wydechowe, które prowadzą dwa zbieżne strumienie spalin do napędu dwóch podwójnych turbosprężarek poprzez cztery oddzielne kanały wydechowe.
Nowy silnik jest wyposażony w zamknięty blok silnika o niezwykle sztywnej konstrukcji. Umożliwia to osiągnięcie wyższych ciśnień cylindrów, co otwiera drogę do poprawy wydajności mocy. Stosowany jest odlewany, skrętny wał korbowy do przenoszenia imponującego momentu obrotowego, a jego niska masa przyczynia się do znacznego zmniejszenia mas rotujących, co z kolei jeszcze bardziej poprawia reakcje silnika.
Od toru do drogi
W rozwoju każdego modelu w BMW M GmbH obowiązuje znana zasada: musi być „przygotowane do Nordschleife”. Celem w opracowywaniu samochodów BMW M jest bezproblemowe pokonanie najsłynniejszego toru wyścigowego na świecie z prędkością wyścigową. Ekstremalne przyspieszenie boczne i podłużne generowane podczas okrążania Ring stawia ogromne wymagania dla oleju silnikowego. Jednak zaawansowana geometria misy olejowej i przewodu ssącego pozwala nowym BMW X5 M i BMW X6 M osiągać nawet 1,2 g bez problemu.
Systemy chłodzenia nowych BMW X5 M i BMW X6 M są również gotowe do toru, co podkreślić można już przy pierwszym spojrzeniu na samochody dzięki dużym wlotom powietrza z przodu. Kombinacja niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych chłodnic zapewnia utrzymanie optymalnej temperatury dla chłodzenia wody silnikowej, powietrza doładowującego, oleju silnikowego i oleju przekładniowego – nawet w warunkach wysokiej wydajności.
Układ wydechowy został zmodyfikowany, aby spełnić sportowe ambicje nowych modeli M. Wyrazisty, znany dźwięk silnika BMW M rozbrzmiewa w całym zakresie obrotów za pomocą elektrycznie sterowanych klapek, które otwierają się lub zamykają w zależności od potrzeby, i brzmi jeszcze bardziej sportowo oraz emocjonalnie bogato niż w przypadku jego poprzednika. Wybór jednego z prekonfigurowanych trybów jazdy angażuje zrównoważone ustawienie, które również zapewnia akustyczną informację zwrotną na temat obciążenia silnika w danej chwili.
Podwozie
Nowe BMW X5 M i BMW X6 M znów wyznaczają tempo w segmencie wysokowydajnych Sport Activity Vehicle oraz Sports Activity Coupe dzięki rozbudowanym ulepszeniom podwozia. Ulepszenia te zapewniają wyjątkową dynamikę, niezrównaną stabilność kierunkową i doskonałą przyczepność, a także neutralne samosterowanie typowe dla samochodów M, szczególnie podczas przyspieszania z zakrętów i zabawy z dynamicznymi limitami.
W tym celu przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami ma zmienioną kinematykę. Zmieniony górny wahacz (zwiększenie kąta pochylenia, zoptymalizowana progresja kąta pochylenia i oś obrotu kierownicy) umożliwia dalsze zwiększenie potencjału siły bocznej i zwinności. Jednocześnie specyficzna dla M elastokinematyka z sztywniejszymi łożyskami poprawia prowadzenie kół, a więc i stabilność kierunkową – zarówno na przedniej osi, jak i na tylnym układzie Integral-IV (system zawieszenia przestrzennego z zapobieganiem tzw. „squat” i „dive”). Sztywniejsze strojenie sprężyn zawieszenia oraz obniżenie o 10 milimetrów wysokości jazdy współpracują z systemem aktywnej stabilizacji przechyłów Dynamic Drive, aby skutecznie zredukować przechyły nadwozia oraz jego ruch. Dodatkowo BMW X5 M i BMW X6 M standardowo wyposażone są w zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem na tylnej osi. Dodatkowo, Dynamic Damper Control z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami – kierowca może wybierać spośród trzech trybów (COMFORT, SPORT i SPORT+) jednym naciśnięciem przycisku – zapewnia idealną równowagę między dynamicznym stylem a komfortem jazdy.
Mieszane opony dla optymalnej obsługi
Innym kluczowym elementem charakterystyki jazdy nowych BMW X5 M i BMW X6 M są specjalne opony, których rozwój ściśle podążał za konstrukcją osi. W segmencie wysokowydajnym wybór opon dla przedniej osi koncentruje się – obok stabilności bocznej i siły hamowania – przede wszystkim na precyzji i odczuciu kierownicy. Z kolei podczas rozwoju tylnych opon inżynierowie skupiali się na trakcji, stabilności bocznej i stabilności kierunkowej. Aby sprostać tym częściowo sprzecznym, częściowo uzupełniającym się wymaganiom, inżynierowie BMW M GmbH opracowali dwa zestawy mieszanych opon dla nowych BMW X5 M i BMW X6 M. Połączony rozwój opon, kierownicy i osi nadaje nowym samochodom pewne właściwości jezdne oraz dobre komfort jazdy. Oba modele standardowo wyposażone są w lekkie 20-calowe felgi M (przód: 10 J x 20, tył: 11,5 J x 20) z oponami Pirelli P Zero (przód: 285/40 R20 Y, tył: 325/35 R20 Y), podczas gdy lekkie, 21-calowe felgi odlewane (przód: 10 J x 21, tył: 11,5 J x 21) z oponami Michelin Pilot Super Sport UHP (przód: 285/35 R21 Y, tył: 325/30 R21 Y) można zamówić jako opcję.
Kierownica M Servotronic z indywidualnym ustawieniem
Jednym z najważniejszych interfejsów między kierowcą a pojazdem jest kierownica. Tutaj, wysokowydajne modele BMW M GmbH już od pierwszego dnia wyznaczają standardy w zakresie zapewnienia bezpośredniego odczucia kierownicy, precyzyjnego feedbacku na temat warunków jazdy oraz starannie dostosowanej równowagi podczas eksplorowania dynamicznych limitów. Kontynuując tę tradycję, kierownica M Servotronic w nowych BMW X5 M i BMW X6 M – z odrębnymi przełożeniami specyficznymi dla M i inteligentnie skomponowanym ogólnym ustawieniem – także sięga tych wysokości. Ten system z zębatką i przekładnią z elektrycznym wspomaganiem nie zużywa energii, gdy samochód jedzie na wprost, dzięki czemu oszczędza 0,3 litra paliwa na 100 kilometrów (62 mile) w porównaniu do systemów hydraulicznych. Funkcja Servotronic znana z systemów hydraulicznych, która reguluje stopień wspomagania kierownicy w zależności od prędkości samochodu, jest kolejnym integralnym elementem. Ponadto kierowcy mogą wybierać spośród trzech ustawień kierownicy (COMFORT, SPORT, SPORT+) – za pomocą przycisku na konsoli środkowej lub zapisując swoje ulubione ustawienia w przyciskach M Drive – aby dostosować cechy kierownicy do własnych upodobań lub sytuacji.
Wysokowydajne hamulce z wyścigów
Niezwykły potencjał dynamiczny BMW X5 M i BMW X6 M wspierany jest przez standardowe wysokowydajne hamulce kompozytowe z dużymi sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu oraz jednocylindrowymi zaciskami pływającymi z tyłu. Doskonała siła hamowania, precyzyjne wyczucie, niska waga i zwiększona odporność na ciepło to ich nagłówkowe cechy. Tarcz hamulcowych w systemach kompozytowych – które pierwotnie opracowano do wyścigów – składają się z różnych części i materiałów. Powierzchnia okładzin hamulcowych jest o 50 procent większa w porównaniu do tych w modelach poprzednich. W tym samym czasie waga została zredukowana o 1,6 kilograma, co pomaga w zmniejszeniu mas niesprężystych i rotujących. To również przekłada się na poprawę przyspieszenia, reakcji i zachowania na drodze BMW X5 M i BMW X6 M. A hamulce kompozytowe nie zwlekają z sygnalizowaniem swojej wydajności wizualnie. Wszystkie tarcze hamulcowe są perforowane i wentylowane wewnętrznie, a zaciski hamulcowe pomalowane na kolor niebieski metaliczny, co jest typowe dla M, i oznaczone z przodu kół logo M.
Design
Wyjątkowa dynamika jazdy nowych BMW X5 M i BMW X6 M także objawia się poprzez ich charakterystyczne sygnatury M. Bliskie powiązania między tymi dwoma modelami – mają identyczne osiągi i równie mocny potencjał dynamiczny – są szczególnie wyraźnie widoczne w wspólnym designie przedniego końca z dużymi wlotami powietrza. Niemniej jednak indywidualne charaktery dwóch sportowych modeli o wysokiej wydajności pozostają bardzo wyraźne, co widać już przy pierwszym spojrzeniu. Proporcje BMW X5 M natychmiast podkreślają jego muskularną moc i ekskluzywność, nie wspominając o jego imponującej wszechstronności. Z kolei płynne linie BMW X6 M podkreślają wyrazistą dynamikę i sportową atletyczność BMW Sports Activity Coupe.
Nowe BMW X5 M i BMW X6 M zostały zaprojektowane z myślą o użytkowaniu na drodze. Oba te elitarnem modele sportowe łączą podwyższoną pozycję siedzenia modelu BMW X z doskonałą równowagą ogólnego konceptu samochodu BMW M. Aby wizualnie wzmocnić poprawione cechy jezdne nowych modeli M, całe nadwozie pomalowane jest na ten sam kolor. W połączeniu z obniżeniem wysokości jazdy o 10 milimetrów oraz szerszym torem stworzonym dzięki zastosowaniu mieszanych rozmiarów opon, samochody mają niższą, bardziej potężną sylwetkę, prezentują się jeszcze bardziej dynamicznie, nawet w bezruchu, a w rezultacie cieszą się znacznie wyższym statusem niż ich rodzeństwo BMW X5/BMW X6.
Widoczny przód o funkcjonalnym zadaniu
Wspólny design przedniej części BMW X5 M i BMW X6 M również wyraźnie odbiega od odpowiednich modeli standardowych i podąża za klasyczną maksymą „forma podąża za funkcją”. Duże wloty powietrza i obszerne „nerki” chłodnicy, z charakterystycznym wyglądem M podwójnego słupka, są odpowiedzią na wysokie wymagania chłodzenia silnika, przekładni oraz wysokowydajnych hamulców z przodu. Pomimo dużych wymagań chłodniczych oraz bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących ochrony pieszych, projektantom udało się zintegrować lampy przeciwmgielne w przedniej części samochodów. Oba nowe modele M korzystają z reflektorów z BMW X6, z systemem spryskiwaczy. Inne prototypowe klapy niskie w zewnętrznych wlotach powietrza – zaadaptowane z samochodów wyścigowych – zmniejszają siłę nośną i podkreślają zoptymalizowaną aerodynamikę tych dwóch nowych modeli.
Te same geny, wyraźne różnice w wyglądzie
Różnice w charakterze BMW X5 M i BMW X6 M są szczególnie widoczne z boku. BMW X5 M podkreśla swoją obecność i funkcjonalność prostą sylwetką, długim dachem oraz dużymi powierzchniami okien. Z kolei BMW X6 M prezentuje niepowtarzalne, dynamiczne linie BMW Sports Activity Coupe poprzez lekko zaokrągloną szybę, opadający kształt dachu oraz wyraźny kształt klina. Cechy specyficzne dla M obu modeli obejmują znane lusterka zewnętrzne w podwójnych wspornikach z integralnymi kierunkowskazami oraz opcjonalnym wyświetlaczem dla asystenta zmiany pasa. Innym charakterystycznym elementem modeli z BMW M GmbH są żaluzje w przednich bocznych panelach z chromowanym wykończeniem, które obejmuje oznaczenie modelu i Air Breather.
Potężny tył z akcentami wyścigowymi
Tyły BMW X5 M i BMW X6 M również znacznie różnią się od swoich standardowych odpowiedników, emanując bardziej ekskluzywną aurą i koncentrując się na odważnych, sportowych akcentach. Podejście to jest szczególnie podkreślane przez szerokie tylne opony (które mają inny rozmiar niż opony przednie), charakterystyczne tylne zderzaki M malowane w kolorze nadwozia oraz typowy dla M czterorurowy układ wydechowy. Element dyfuzora (również w kolorze nadwozia) zaadaptowany z samochodów wyścigowych pomaga zapewnić optymalny przepływ aerodynamiczny u dolnej krawędzi formy zderzaka tylnego, pozwalając nowym modelom M jeszcze raz podkreślić imponującą funkcjonalność ich cech konstrukcyjnych. Tylni spojler malowany w kolorze nadwozia na BMW X6 M zmniejsza siłę nośną tylnej osi.
Sportowa atmosfera i doskonała ergonomia
Jak w przypadku wszystkich aut marki BMW, projekt wnętrza priorytetowo traktuje intuicyjność, szybkość i bezbłędne użytkowanie. A M GmbH również odciska tu własne piętno. Na przykład, BMW X5 M i BMW X6 M wyposażone są w nowo opracowaną, ergonomicznie zoptymalizowaną skórzaną kierownicę M z łopatkami do zmiany biegów, podczas gdy dźwignia zmiany biegów M ma równie charakterystyczny design. Zestaw wskaźników, menu M Drive w wyświetlaczu informacji, wyświetlacze w opcjonalnym Head-Up Display oraz specjalny przełącznik wielofunkcyjny z przyciskami M Drive na kierownicy również odpowiadają szablonowi M.
Sportowa atmosfera we wnętrzu nowych BMW X5 M i BMW X6 M jest szczególnie podkreślona przez ekskluzywne, elektrycznie regulowane sportowe fotele M dla kierowcy i pasażera z przodu – wykonane z drobnoziarnistej skóry Merino z kontrastowym szyciem i wytłoczonym logo M w oparciach – oraz skórzaną deskę rozdzielczą BMW Individual. Listwy progowe z oznaczeniem modelu, aluminiowe listwy wykończeniowe wnętrza oraz anthracite kolorowy sufit BMW Individual nadają wnętrzu dodatkowy akcent ekskluzywności. Klienci mogą jeszcze bardziej podnieść wnętrze swoich aut, wybierając opcjonalne pełne wykończenie skórą, w tym podsufitkę z Alcantary oraz w pełni elektryczne fotele M w skórze Merino.
Wyposażenie
Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M wyposażone są w rozbudowany zakres ekskluzywnego wyposażenia fabrycznego, który ilustruje ich charakter jako wysokowydajnych maszyn sportowych używanych na co dzień. Klienci mogą również korzystać z szerokiego wyboru opcjonalnego wyposażenia, aby uczynić swój samochód jeszcze bardziej sportowym lub dostosowanym do najbardziej wymagających wymagań pod względem komfortu. A oferta BMW Individual ekskluzywnych kolorów lakieru, wykończeń skórzanych oraz listew wykończeniowych wnętrza oznacza, że BMW X5 M i BMW X6 M mogą być poddane jeszcze większej personalizacji ponad to, co oferują standardowe opcje, aby sprostać oczekiwaniom klientów.
Standardowe cechy zewnętrzne malowane w kolorze nadwozia i pasujące do klasycznego profilu M są kluczowym czynnikiem w uderzającym wyglądzie nowych BMW X5 M i BMW X6 M. Obejmuje to przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza, podwójną nerki chłodnicy, znane lusterka zewnętrzne M w podwójnych wspornikach, boczne żaluzje z logo M i Air Breathers, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem oraz czterorurowy układ wydechowy w kolorze chromu. Oba modele standardowo wyposażone są w polerowane 20-calowe lekkie felgi M w kolorze Orbit Grey i mieszane opony. Również polerowane, 21-calowe, odlewane felgi M w kolorze Orbit Grey i mieszane opony są dostępne opcjonalnie.
Wysokiej jakości wnętrze z ekskluzywnym urokiem
Ekskluzywność i imponująca funkcjonalność to również cechy decydujące o wnętrzu nowych BMW X5 M i BMW X6 M. Oprócz nowej skórzanej kierownicy M z zintegrowanymi aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów oraz sportowymi fotelami M w skórze Merino dla kierowcy i pasażera z przodu (z elektryczną regulacją i funkcją pamięci), standardowe wyposażenie specyficzne dla modelu M obu modeli obejmuje również deskę rozdzielczą wykończoną skórą BMW Individual, anthracitowy sufit BMW Individual, aluminiowe listwy wykończeniowe wnętrza, wykończenia progów drzwiowych z oznaczeniem modelu, podkładki na kolana w konsoli środkowej oraz podnóżek M dla kierowcy.
W standardzie w nowych BMW X5 M i BMW X6 M znajdują się również system alarmowy, automatyczne otwieranie klapy bagażnika, automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne i zewnętrzne, system spryskiwaczy reflektorów, automatyczna klimatyzacja, system nagłośnienia hi-fi oraz kontrola odległości przy parkowaniu, która może być zamówiona jako opcja z kamerą tylną – z lub bez funkcji Surround View. Adaptacyjne reflektory LED z BMW Selective Beam, funkcja automatycznego oślepienia oraz aktywna funkcja zakręcania są również częścią standardowego wyposażenia BMW X5 M i BMW X6 M. Te elementy są dodatkowo wspierane przez systemy asystujące znane z regularnych modeli BMW X5 i BMW X6 oraz usługi mobilności od BMW ConnectedDrive. Wśród najważniejszych elementów jest nowa generacja systemu nawigacji Professional, która dysponuje jeszcze większymi możliwościami i ostrzejszą grafiką oraz wprowadza elementy 3D w wyświetlaniu map.
W zgodzie z ich wysokowydajnymi aspiracjami, dwa nowe modele M są również standardowo wyposażone w zestaw wskaźników specyficznych dla M – z wyświetlaczami pokazującymi wybrany bieg, status systemu (dynamika silnika, Dynamic Damper Control, M Servotronic), tryb M Drive oraz kompas, menu M Drive w wyświetlaczu informacji oraz przyciski specyficzne dla M na skórzanej kierownicy M. Oprócz informacji przekazywanych przez standardowy system, opcjonalny wyświetlacz Head-Up dla nowych BMW X5 M i BMW X6 M zawiera również specjalny wyświetlacz M z cyfrowym wskaźnikiem prędkości, wyświetlaczem biegu, zakresem obrotów oraz Shift Lights.
Dokładna analiza stylu jazdy za pomocą aplikacji M Laptimer
BMW M GmbH opracowało aplikację BMW M Laptimer dla smartfonów, aby klienci mogli uzyskać rozbudowaną analizę swojego stylu jazdy na torze. Podczas podłączenia smartfona do samochodu, aplikację BMW M Laptimer można obsługiwać za pomocą kontrolera iDrive. Aplikacja rejestruje prędkość samochodu, przyspieszenie boczne i podłużne, aktualnie załączony bieg, kąt skrętu oraz położenie pedału przyspieszenia. Te dane mogą być następnie wykorzystane do dokładnej analizy działań i reakcji kierowcy w różnych punktach toru za pomocą graficznych wyświetlaczy na smartfonie klienta. Inna funkcja umożliwia porównanie dwóch pomiarów na tym samym torze, zakręt po zakręcie. Wykorzystane odczyty mogą być zarówno od kierowcy, jak i dane udostępnione przez innych kierowców za pośrednictwem e-maila.
Więcej sportu, więcej komfortu
Lista ekskluzywnych opcji M obejmuje w pełni elektryczny fotel wielofunkcyjny M w skórze Merino. Ta wersja fotela wyróżnia się integralnym zagłówkiem oraz specjalnie uformowanymi podparciami w okolicy siedziska i ramion w celu dalszego zwiększenia wsparcia bocznego. Aktywna wentylacja fotela jest dostępna dla fotela wielofunkcyjnego M jako opcja.
Nowe modele M mogą zyskać jeszcze większą aktualizację w postaci pełnego wykończenia skórą Merino, kompozytowymi listwami wykończeniowymi wnętrza oraz dwóch nowych i ekskluzywnych kolorów lakieru M (niebieski Long Beach i szary Donington).
Wysokowydajny charakter nowych BMW X5 M i BMW X6 M podkreślony jest przez standardową funkcję Launch Control, dostosowaną do zastosowania w samochodach wyścigowych.
BMW Individual
BMW Individual oferuje klientom kupującym nowe BMW X5 M lub nowe BMW X6 M możliwość personalizacji i dostosowania swojego samochodu znacznie wykraczającego poza możliwości standardowego wyposażenia i listy opcji. Oferta BMW Individual obejmuje dwie dziedziny. Kolekcja BMW Individual gromadzi elementy wyposażenia dobierane doskonale do poszczególnych serii modeli, w tym ekskluzywne kolory lakieru, wysokiej jakości wykończenia skórzane oraz listwy wykończeniowe wnętrza. Dostępne są również podsufitki Alcantara oraz funkcje techniczne, takie jak chłodziarka oraz dodatkowe lampki do czytania.
Z kolei Manufaktura BMW Individual ożywia szczególnie ekstrawaganckie prośby klientów. Niezależnie od tego, czy chodzi o bogate kolory lakieru, nietypowe materiały czy niekonwencjonalne pomysły na szczegóły, eksperci Manufaktury BMW Individual wykorzystują swoje bogate doświadczenie oraz staranność wykonania, aby urzeczywistnić wyobrażenie klienta o jego osobowości, pod warunkiem, że mieści się to w ramach wymogów bezpieczeństwa, charakteru marki i przepisów prawa.
Potężne akcenty, wykonane z perfekcją