Chevrolet odświeżył piątą generację modelu Camaro w obu odsłonach, coupe i kabriolet, prezentując ją na europejskim rynku podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2013 roku.
Amerykański producent samochodów wprowadził piątą generację Camaro w 2009 roku na rok modelowy 2010, budząc na nowo pasję klientów do samochodów typu pony i muscle. Nowy model trafił na rynek w idealnym momencie, gdy świat zaczynał się regenerować po kryzysie finansowym. W rezultacie, Camaro w wersjach kabriolet i coupe osiągnęło dobre wyniki sprzedaży. Niestety, nie udało mu się przekroczyć granicy 100,000 sprzedanych egzemplarzy rocznie. Mimo to, przy stałej sprzedaży przekraczającej 80,000 jednostek rocznie, pozostało w sercach i umysłach ludzi. W Stanach Zjednoczonych, marka z charakterystycznym logo bow-tie wprowadziła już kilka aktualizacji między 2010 a 2013 rokiem, ale teraz nadszedł czas na większą zmianę. Co ciekawe, producent samochodów wybrał Europę jako miejsce prezentacji, mimo że model był bardziej atrakcyjny dla amerykańskich nabywców.
Choć Camaro nie zdradzało swojego wieku, wymagało kilku poprawek i ulepszeń zarówno w wyglądzie zewnętrznym, wnętrzu, jak i pod względem silników. Z zewnątrz, odświeżony model miał szerszą przednią część nadwozia z wyżej osadzonymi, okrągłymi reflektorami, które otaczały szeroki czarny grill, teraz węższy niż wcześniej. Dodatkowo, producent dodał funkcjonalną wentylację na masce, która pomagała w chłodzeniu silnika i zmniejszała siłę nośną na aerodynamice. Z profilu, niska sylwetka pojazdu pozostała podobna do wersji przedliftingowej, z trzema sztucznymi wlotami powietrza przed tylnymi nadkolami na błotniku. Klienci mogli ręcznie zapiąć i rozpiąć dach materiałowy, a następnie nacisnąć przycisk, aby schować go za tylnymi siedzeniami. W rezultacie, gdy dach był opuszczony, oprócz słupków A, nic nie przerywało linii auta powyżej linii talii. Na koniec, z tyłu, samochód miał szerokie poziome światła tylne i spojler na klapie bagażnika. Spojler ten również ukrywał antenę jednostki multimedialnej.
Od wewnątrz, zespół projektowy producenta ciężko pracował nad przekształceniem kabiny. Zainstalowano nowy, siedmiocalowy ekran dotykowy na centralnej konsoli do systemu infotainment. Wzmocnione przednie fotele były dostępne z tapicerką ze sztucznej skóry. Oddzielała je wysoka konsola środkowa, w której znajdowało się podłokietnik z miejscem na drobiazgi, dźwignia zmiany biegów oraz manualny hamulec ręczny. Przed kierowcą znajdowały się przyrządy z dwoma dużymi wskaźnikami dla prędkościomierza i obrotomierza, które otaczały wyświetlacz TFT. Z tyłu, Camaro miało wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów na kanapie, chociaż przestrzeń na nogi nie była tak dobra jak w wersji coupe.
Pod maską, Chevrolet zainstalował gamę silników benzynowych z sześcioma lub ośmioma cylindrami, które były sparowane z manualną sześciobiegową skrzynią biegów lub automatyczną sześciobiegową. Wersje wyposażone w automatyczne skrzynie biegów miały aktywne zarządzanie paliwem i fazowanie wałka rozrządu, aby zwiększyć efektywność paliwową.
Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2013 roku, Chevrolet zaprezentował nowego kabriolet i coupe Camaro. Dzięki szybkiemu, niskoprofilowemu sylwetce oraz nowemu radiu Chevrolet MyLink, najnowsza edycja słynnego amerykańskiego muscle cara jest największym odświeżeniem od czasu wprowadzenia Camaro piątej generacji jako pojazdu koncepcyjnego w 2006 roku.
„Camaro zawsze kojarzyło się z ikonicznym designem, wysoką wydajnością i radością z jazdy, a szczególnie cieszymy się z nowych modeli coupe i kabrioletu,” powiedział dr Thomas Sedran, prezydent i dyrektor zarządzający Chevrolet Europa. „Zawierają nowe, zaawansowane technologicznie funkcje, które zapewniają większą wygodę i jeszcze więcej wartości dla naszych klientów,” dodał Sedran.
Udoskonalona aerodynamika
Nowe Camaro może poszczycić się poprawioną, wysokowydajną aerodynamiką, która zapewnia lepsze chłodzenie i stabilność przy dużych prędkościach. Przedni zderzak ma szerszy dolny gril i węższy górny gril, a funkcjonalny otwór wentylacyjny na masce pomaga zmniejszyć ciepło i aerodynamiczny nośnik. Z tyłu, rzeźbiarskie pokrywa bagażnika, poziome lampy i dyfuzor dopełniają nowy design. Zarówno coupe, jak i kabriolet wyposażone są w spojler z wbudowaną anteną.
Napędzane przez sprawdzony silnik V8 o pojemności 6,2L, który może być połączony z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną. W wersji z automatyczną skrzynią biegów znajduje się aktywne zarządzanie paliwem i fazowanie wałka rozrządu (VVT). Wersja z manualną skrzynią generuje 432 KM (318 kW) przy 5 900 obrotów na minutę i moment obrotowy 569 Nm przy 4 600 obrotach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 5,2 sekundy dla manualnego coupe i 5,4 sekundy dla manualnego kabrioletu.
Wnętrze oferuje nowoczesną wygodę i łączność
Wejście do nowego Camaro jest proste i wygodne, dzięki standardowemu zdalnemu dostępowi bezkluczykowemu; w wersji automatycznej klienci mogą wybrać funkcję zdalnego uruchamiania silnika. Fotele sportowe Recaro z regulacją elektryczną mogą być wybrane z przodu w wersji coupe.
Inne atrakcje wnętrza to nowy wyświetlacz przezierny w kolorze oraz nowe radio Chevrolet MyLink, które znajduje się w centralnym panelu. Radio opiera się na siedmiocalowym, kolorowym ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości i ma przejrzyste menu oparte na ikonach.
Nowe radio Chevrolet MyLink pozwala użytkownikom na dostęp do książek telefonicznych, osobistych playlist i galerii zdjęć z kompatybilnych smartfonów. Łączność zapewniana jest przez USB, Bluetooth i aux-in. Oprócz rozpoznawania głosu, system oferuje możliwość zamiany tekstu na mowę, co pozwala użytkownikom słuchać wiadomości tekstowych z ich smartfonów. Kamera tylna jest standardem.
Ponadto, klienci mogą zdecydować się na zakup zintegrowanego systemu nawigacji z pokryciem całej Europy. Tak jak w przypadku wszystkich radii Chevrolet MyLink, właściciele będą mogli zaktualizować nowy system o dedykowane aplikacje, gdy tylko będą dostępne.
Konkurenacyjna cena za prawdziwy muscle car
Nowe Camaro pojawi się w wybranych salonach Chevrolet w Europie pod koniec 2013 roku. Ceny zaczynają się od 39 990 € za coupe i 44 990 € za kabriolet w Niemczech, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla kierowców szukających wydajności.
Jednak Camaro to coś więcej niż tylko świetna jakość i przystępna cena. Jego solidna moc, ikoniczny design i unikalne cechy muscle caru zdobyły serca i wyobraźnię wielu ludzi oraz były tematem plakatów, koszulek i piosenek od dziesięcioleci.
Znane jako „małe złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi,” oryginalne Camaro z 1966 roku zbudowane było na strukturze unibody oraz silniku sześciocylindrowym o pojemności 3,9L. Od tego czasu pięć kolejnych, coraz bardziej zaawansowanych generacji Camaro zachwyca fanów motoryzacji na całym świecie. Do 1968 roku, Camaro były montowane z kompletnych zestawów (CKD) w dwóch europejskich zakładach General Motors w Antwerpii w Belgii i Biel w Szwajcarii.
Wydajność zawsze była kluczowym elementem DNA Camaro, dlatego brało ono udział w różnych formach wyścigów samochodowych, w tym spektakularnych wyścigach drag, gdzie specjalnie przygotowane pojazdy, zwykle dwa jednocześnie, rywalizują na prostym torze, aby jako pierwsze przekroczyć linię mety.
Tak samo jak amerykański styl życia z jabłkowym ciastem i baseball’em, Camaro pojawiało się w wielu hollywoodzkich filmach, takich jak Narzeczona na ucieknięciu (1999), Pamiętnik (2003), a także w Transformersach (2007, 2009, 2011), w których Chevrolet Camaro miał główną rolę jako Bumblebee.