Chevrolet zaktualizował wygląd piątej generacji Camaro w 2013 roku na model 2014, odświeżając już ukochany retro design.
W latach 2010-2012 Chevrolet wygrał rywalizację sprzedażową z głównym konkurentem, Mustangi. W tym samym czasie Dodge Challenger znacząco odstawał od harmonogramu i zmagał się z przetrwaniem. Jednak marka z logo w kształcie litery „bow-tie” straciła tytuł w 2013 roku, gdy Ford prześcignął ją w wynikach sprzedaży. Chevrolet się tego spodziewał i stopniowo przygotował odświeżenie swojego modelu, odzyskując prowadzenie w 2013 roku, zanim stracił je na rzecz Mustanga w 2015 roku, gdy oryginalny pony car z niebieską owalu osiągnął swoją szóstą generację, ale przynajmniej udało mu się pozostać przed Challengerem.
Chevrolet chciał mieć smuklejsze Camaro, które mogłoby łatwiej przemieszczać się przez powietrze. Dodatkowo rozważano wykorzystanie aerodynamiki, aby zwiększyć moc lub przynajmniej poprawić chłodzenie silnika i innych komponentów. W tym celu przedni zderzak przeszedł aktualizację, zyskując węższy górny grill i szersze dolne otwarcie. Ci, którzy zamówili pakiet RS, z radością zauważyli nowy „pierścień halo”, który zdobił reflektory HID. Po krytyce za używanie fałszywych wlotów powietrza na masce, producent zdecydował się zainstalować funkcjonalny wlot w wersji SS, który zmniejszał ciepło w komorze silnikowej oraz ograniczał aerodynamiczne unoszenie przedniej osi. Ostatecznie, z tyłu, Camaro 2014 miało poziome światła tylne, podkreślające szerokość samochodu. Nie zapominając o małym skrzydle na pokrywie bagażnika oraz dyfuzorze pod zderzakiem, które dopełniały wizerunek tego sportowego pojazdu.
Wnętrze również zyskało kilka udogodnień. Oprócz systemu infotainment MyLink z kolorowym wyświetlaczem, który pojawił się w modelu 2013, producent oferował dodatkowe opcje dotyczące siedzeń i wykończeń. Chevrolet wprowadził matowo-metaliczne wykończenie o nazwie Octane dla pakietu Z/28 oraz dodał płaską kierownicę ZL1 i fotele Recaro z zamszowymi wstawkami. Były one również dostępne w wersjach SS i ZL1. Te fotele z wyższym podparciem zapewniały lepsze wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów, utrzymując pasażerów na miejscu. Ponadto Chevrolet chwalił się oferowaniem Camaro jako prawdziwego coupe 2+2 oraz wprowadzeniem rozwiązań oszczędzających na wadze, co obniżyło masę tylnych siedzeń o dziewięć funtów (4 kg). To także poprawiło rozkład masy samochodu.
Pod maską najważniejszą ulepszeniem był dodatek silnika LS7 o pojemności siedmiu litrów, opracowanego wspólnie z działem Corvette Racing. W rezultacie nowa jednostka napędowa oferowała ogromne 500 HP (507 PS) i 470 lb-ft (637 Nm) momentu obrotowego, który przesyłany był przez sześciobiegową manualną skrzynię Tremec na tylne koła za pośrednictwem dyferencjału o ograniczonym poślizgu, co skutkowało czasem przyspieszenia od 0 do 60 MPH (0-97 kph) poniżej czterech sekund. Reszta linii silnikowej pozostała w zasadzie bez zmian, z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra w wersji podstawowej i silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra w pozostałych wariantach.
Chevrolet zaprezentował odnowioną linię Camaro 2014 podczas Nowojorskiego Salonu Samochodowego w 2013 roku, w tym powrót modelu Z/28, najbardziej ikonicznego w historii Camaro.
Modele Camaro 2014 charakteryzują się zmienionym designem zewnętrznym, który integruje aerodynamikę wysokiej wydajności dla lepszego chłodzenia i stabilności przy dużych prędkościach. Nowy Chevrolet Camaro Z/28 również posiada pełny pakiet aerodynamiczny, który generuje docisk przy dużych prędkościach, co czyni go najbardziej torowym modelem w historii Camaro.
„Jako ostateczny torowy Camaro, ten samochód przywraca misję oryginalnego Z/28 i jest dowodem na umiejętności Chevrolet jako najlepiej sprzedającej się marki samochodów sportowych,” powiedział Mark Reuss, prezydent GM North America. „Wykaz budowy to lista życzeń każdego wyścigowca: lekki, wysokoobrotowy silnik LS7 z suchą miską olejową; hamulce węglowo-ceramiczne; zintegrowane chłodnice do użytku na torze; prawdziwy aerodynamiczny docisk oraz znacząca redukcja wagi. Ten samochód mógł powstać tylko w Chevrolet, i mógł być nazwany tylko Z/28.”
Pierwsze Camaro Z/28 zostało wprowadzone w 1967 roku, stworzone, aby konkurować w klasie Trans-Am 2 Sports Car Club of America. Posiadało mniejszy, lżejszy silnik V-8 o pojemności 302 cali sześciennych dla lepszego rozkładu wagi, jak również skrzynię kierowniczą o szybkim przełożeniu i ciężkie zawieszenie do użytku na torze. Zgodnie z naciskiem na wyścigi drogowe, Camaro Z/28 z 1967 roku nie było dostępne z automatyczną skrzynią biegów ani klimatyzacją.
Nowe Camaro Z/28, chociaż nie jest przeznaczone do rywalizacji w konkretnym cyklu wyścigowym, jest w pełni skoncentrowane na możliwościach torowych. Wstępne testy pokazały, że Camaro Z/28 jest o trzy sekundy szybsze na okrążeniu niż Camaro ZL1. Ta dodatkowa prędkość pochodzi z trzech obszarów:
Zwiększona przyczepność: Z/28 jest w stanie osiągnąć 1,05 g w przyspieszeniu na zakręcie, dzięki gruntownym zmianom w podwoziu.
Zwiększona siła hamowania: Z/28 wyposażono w hamulce Brembo węglowo-ceramiczne, które osiągają 1,5 g w hamowaniu, oraz stałe odczucie hamulca, okrążenie po okrążeniu.
Zredukowana waga: Z/28 z silnikiem wolnossącym waży o 300 funtów mniej niż sprężarkowe Camaro ZL1, wprowadzając zmiany od lekkich felg po cieńsze szkło tylnej szyby.
Podobnie jak oryginał, Chevrolet Camaro Z/28 2014 dostępny jest tylko z manualną skrzynią biegów. W odpowiedzi na nowoczesne wymagania, klimatyzacja jest dostępna, ale tylko jako opcja.
„Postanowiliśmy stworzyć najszybsze Camaro do wyścigów drogowych, które było jednocześnie legalne na ulicy,” powiedział Al Oppenheiser, główny inżynier Camaro. „Podczas gdy Camaro ZL1 oferuje wyjątkowe osiągi na ulicy, na torze i na pasie startowym, Z/28 jest w pełni skoncentrowane na osiągach torowych. Z/28 będzie zbyt skoncentrowane na torze dla większości kierowców, ale oferuje wyścigowcom jeden z najbardziej zdolnych samochodów torowych kiedykolwiek oferowanych przez producentów samochodów.”
Nowa linia Camaro 2014 trafi do dealerów Chevrolet później w 2013 roku. Oczekuje się, że Camaro Z/28 będzie obecne na wydarzeniach torowych w Stanach Zjednoczonych wiosną 2014 roku.
Aerodynamika wysokiej wydajności podkreśla zmiany w Camaro 2014
Camaro 2014 to najbardziej znacząca zmiana od momentu wprowadzenia piątej generacji Camaro jako samochodu koncepcyjnego w 2006 roku.
„Camaro 2014 to nasza okazja, aby zastosować to, czego się nauczyliśmy, słuchając naszych klientów, oraz naszego ciągłego rozwoju modeli o wysokich osiągach,” powiedział Tom Peters, dyrektor ds. designu zewnętrznego Camaro. „Szukamy rozwiązań, które są zarówno funkcjonalne, jak i piękne, aby wynik był prawdziwie Chevrolet – prosty, potężny, szczery i więcej niż oczekiwany.”
W porównaniu do poprzedniego modelu, design wprowadza wyraźne zmiany wizualne z przodu i z tyłu, co skutkuje szerszym, niższym, bardziej nowoczesnym wyglądem. Przednia osłona ma szersze dolne otwarcie oraz węższe górne otwarcie, co również aktualizuje wygląd kultowych reflektorów HID z pakietu Camaro RS. Funkcjonalny otwór wentylacyjny na masce Camaro SS pomaga zmniejszyć ciepło i docisk aerodynamiczny. Przechodząc do tyłu, rzeźbiona klapa bagażnika, poziome lampy i dyfuzor dopełniają mocne wrażenie.
Camaro Z/28 również wyposażono w pełny pakiet aerodynamiczny zaprojektowany do generowania docisku przy prędkościach torowych. Z przodu, Z/28 ma duży splitter, połączony z panelem podwozia, który dodatkowo redukuje unoszenie. W profilu Z/28 posiada nadkola nad przednimi i tylnymi kołami, a także wydłużone progi, które przyczyniają się do stabilności aerodynamicznej. Agresywny tylny spojler i funkcjonalny dyfuzor dopełniają pakiet aerodynamiczny.
Wnętrze Camaro Z/28 wykończone jest w charakterystycznym, matowym metalicznym wykończeniu o nazwie Octane, płaską kierownicą ZL1 oraz standardowymi fotelami Recaro z wkładkami z mikrofibry. Nowe fotele (dostępne również w wersjach coupe modeli SS i ZL1) mają agresywne boczki do jazdy o wysokich osiągach, a także wycięcia inspirowane pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa spotykanymi w fotelach wyścigowych. Aby zaoszczędzić na wadze, oba przednie fotele mają manualną regulację.
Tylne fotele Z/28 również zostały zmodyfikowane w celu redukcji wagi. Zredukowano łączną wagę o dziewięć funtów (cztery kilogramy) poprzez usunięcie przejścia między oparciami foteli, a także zastosowanie pianki o dużej gęstości zamiast sztywnej struktury oparcia i stalowej siatki dna fotela.