2014 Fiat Panda Cross

2014 Fiat Panda Cross

Przejdź do galerii zdjęć2014 Fiat Panda Cross

Fiat wprowadził nową wersję swojego małego crossovera Panda 4×4 w 2014 roku, dodając do pojazdu bardziej surowe elementy i zwiększając jego możliwości terenowe.

Włoski producent samochodów zaoferował wersję 4×4 modelu Panda już w pierwszej generacji w 1983 roku, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem właścicieli. Dzięki temu Fiat umożliwił Włochom oraz wielu innym europejskim klientom cieszenie się dniem na pikniku bez obawy o utkniecie na polach czy kempingu. Ta koncepcja została przeniesiona na trzecią generację tego modelu. Jednak wygląd nie do końca odzwierciedlał możliwości samochodu, więc Włosi postanowili, że będzie wyglądał jeszcze bardziej agresywnie i nazwali go Panda Cross.

Z przodu samochód wyróżniał się nowym zderzakiem z dużą osłoną podwodną, która chroniła silnik i skrzynię biegów, a obok niej znajdowały się niepomalowane plastikowe elementy. Powyżej umieszczone były reflektory, lampy przeciwmgielne i LED-owe światła dzienne, dobrze chronione przed trawą i krzakami. Fiat nie poprzestał na tym i dodał dodatkową ochronę na dolnej części drzwi oraz progów. W połączeniu z dużym prześwitem wynoszącym 16 cm i oponami 185/65R15 (większymi niż w Pandzie 4×4), Cross pokazał więcej siły na wyprawy terenowe. Na koniec, z tyłu, dodatkowa osłona podwozia chroniła tylny zderzak przed zarysowaniami i uderzeniami.

Wnętrze pojazdu nie przeszło wielu zmian, ale skoncentrowano się na tych, które miały największe znaczenie. Fotele przednie były obić brązową ekoskórą, co harmonizowało z wykończeniem paneli drzwi. Ponadto oparcia foteli ozdobiono wyszywaniem „Cross”. Fiat dodał nowy kolor miedzi na desce rozdzielczej i konsoli centralnej oraz satynowe wykończenie w kolorze tytanu.

Chociaż nie jest to maszyna terenowa najwyższej klasy, Panda Cross posiadała system napędu na wszystkie koła z elektroniczną kontrolą centralnego dyferencjału. Dodatkowo kąty 24° (najazd), 33° (zejście), 20° (przełamanie rampy) oraz 31,5° (70%) nachylenia pozwalały jej na znacznie lepsze osiągi niż wiele innych cięższych crossoverów.

Fiat Panda Cross

Fiat Panda Cross to auto stworzone z myślą o młodych i dynamicznych klientach, które od razu przyciąga uwagę swoją solidnością i wytrzymałością dzięki typowemu stylowi SUV, oferując jednocześnie wszystkie zalety, jakie może zapewnić mały samochód.

Styl i wymiary

Każdy szczegół Panda Cross został zaprojektowany tak, aby był natychmiast rozpoznawalny i wyróżniający się, przy użyciu stylistyki charakterystycznej dla SUV.

Przód pojazdu zyskał nowy wygląd dzięki nowemu zderzakowi, który posiada dużą osłonę podwozia w kolorze satynowego tytanu, chroniącą elementy mechaniczne i z wzorem otworów nawiązującym do charakterystycznego motywu „squircle” Panda. Robustny, terenowy charakter podkreślają haki holownicze o nowym, wyróżniającym się designie w jaskrawoczerwonym kolorze. Te nowe elementy to także lampy, które zyskały nowy design dzięki reflektorom i nowym światłom przeciwmgielnym zintegrowanym z wykończeniem klapy silnika oraz nowym światłom dziennym LED, wbudowanym w osłonę podwozia.

Z boku wyróżniają się niektóre elementy, takie jak wyraźne nadkola, listwy z oznaczeniem 'Cross’ oraz nowe belki dachowe, które nawiązują do wykończenia osłony podwozia. 15-calowe aluminiowe felgi mają 5-ramienny design i burnished metal finish.

Tył pojazdu także charakteryzuje się szczególnym wyglądem – nowym zderzakiem z ochroną podwozia, który nawiązuje do designu i wykończenia przedniej osłony podwozia, nową lampą oraz chromowaną końcówką wydechu.

Te szczegóły nadają całości niezwykle wysublimowany wygląd i natychmiast komunikują dynamikę i zwinność.

W środku, Panda Cross wyróżnia się również dopracowanym wnętrzem pasażerskim o dużej osobowości. Fotele wykonane są z materiału o płomiennym wzorze, z technicznym wyglądem, z brązowymi elementami ekologicznej skóry dla dopasowania do wykończenia paneli drzwiowych. Fotele przednie mają na oparciach napis Cross wykonany z wkładką poliuretanową.

Deska rozdzielcza w nowym kolorze miedzi podkreśla uderzające nowe satynowe wykończenie deski. To samo wykończenie zastosowano w centralnej konsoli, na dwóch poziomach, gdzie zamontowano nowy przełącznik Terrain Control. Wyposażenie uzupełnia kierownica z wbudowanymi kontrolkami oraz skórzana gałka zmiany biegów.

Dzięki pięciu drzwiom i przestronności, nowa Panda Cross to prawdziwy miejski SUV, który skutecznie łączy swoje mniejsze rozmiary – 370 cm długości, 167 cm szerokości i 166 cm wysokości – z zaskakującą pojemnością. Wystarczy wspomnieć, że bagażnik jest jednym z największych w swoim segmencie (225 litrów), a do dyspozycji jest aż 15 schowków, w tym praktyczna centralna konsola z dwiema półkami, dostępna w wersjach 4×4 i Cross.

Napęd na cztery koła „Torque on demand” oraz funkcja ELD (elektroniczna blokada dyferencjału)

Panda Cross to pojazd o silnej osobowości, który potrafi zdobyć serca najbardziej wymagających klientów, miłośników przygód i życia na świeżym powietrzu. Dla tych klientów nowa wersja wykorzystuje system napędu „Torque on demand”, z dwoma dyferencjałami i jednym elektronicznie sterowanym sprzęgłem. Jest to stały napęd na cztery koła zarządzany przez jednostkę elektroniczną, która, analizując sygnały z pojazdu, równomiernie i proporcjonalnie rozdziela napęd na przednie i tylne osie w zależności od warunków przyczepności. Zaletami tego systemu są całkowicie automatyczna praca i brak potrzeby konserwacji.

Panda Cross jest standardowo wyposażona w system ESC (elektroniczna kontrola stabilności) z funkcją ELD. System ten oferuje dodatkową pomoc podczas jazdy oraz ruszania na śliskim terenie (śnieg, lód, błoto itp.).

Dedykowany przełącznik Terrain Control dla miłośników jazdy terenowej

Jak w przypadku najdroższych SUV-ów i wszystkich modeli o wyraźnej terenowej orientacji, Panda Cross również oferuje miłośnikom jazdy w terenie możliwość wyboru napędu na cztery koła w zależności od warunków drogowych, z wyborem trzech trybów:

AUTO – Automatyczne rozdzielenie napędu między dwie osie w zależności od przyczepności nawierzchni
LOCK – Napęd na cztery koła jest zawsze aktywny dla optymalnego użytkowania w terenie, z rozdzieleniem momentu obrotowego między cztery koła, osiąganym przez hamowanie kół, które tracą przyczepność (lub ślizgają się bardziej niż inne), a tym samym przeniesienie napędu na te, które mają najlepszą przyczepność. Ta funkcja działa przy prędkości poniżej 50 km/h.
HILL DESCENT – Dla optymalnego radzenia sobie z szczególnie stromymi zjazdami lub podczas jazdy po bardzo nierównych trasach.

Opony

Aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdej nawierzchni, nowy model korzysta z opon 'All Seasons’ 185/65R15 – większych niż te w Pandzie 4×4 – opracowanych specjalnie w celu zapewnienia optymalnej sterowności i przyczepności na drogach pokrytych śniegiem, a także wyjątkowej reakcji na kierownicę, dla przyjemności z jazdy po mokrej i suchej nawierzchni, jak również doskonałych osiągów w terenie.

Zawieszenie

System zawieszenia w samochodzie z napędem na cztery koła ma do spełnienia dwa główne zadania. Musi zapewniać wszystkie typowe cechy samochodu z napędem na dwa koła, takie jak komfort pasażerów, prowadzenie pojazdu, trzymanie się drogi i bezpieczeństwo, a jednocześnie musi zapewniać lepsze właściwości do pokonywania wszelkiego rodzaju terenu, szczególnie w terenie. Inżynierowie pracowali, aby osiągnąć oba cele. Osiągnięto absolutną doskonałość, zwracając szczególną uwagę na komfort i osiągi w terenie. Z tego powodu wybrano dwie sprawdzone konfiguracje: niezależne zawieszenie MacPhersona z przodu i połączone koło z układem belki skrętnej z tyłu, specjalnie opracowane dla wersji z napędem na cztery koła. W porównaniu do rozwiązania z półzawieszeniem poprzedniej generacji, tylne zawieszenie jest lżejsze i zapewnia lepszy komfort jazdy i akustyczny, zachowując te same osiągi w terenie co wcześniej.

Kąty przejazdu

Panda Cross dobrze radzi sobie na trudnym i wymagającym terenie, co potwierdza jej duża prześwit (16 cm) oraz doskonałe kąty przejazdu: 24° (kąt natarcia), 33° (kąt zejścia), 20° (kąt prześwitu) i 31,5° (70%) nachylenia, które można pokonać. W szczególności, w porównaniu do Pandę 4×4, kąt natarcia został poprawiony o 3 stopnie, dzięki czemu można pokonać większe nachylenie terenu, nie zahaczając przednią częścią samochodu, a kąt zejścia o 1 stopień.

Wersje silnikowe

Fiat Panda Cross dostępna jest z dwoma wersjami silnikowymi, obie z systemem Start&Stop: nowym silnikiem 0.9 TwinAir Turbo o mocy 90 KM oraz 80-konny silnik diesla 1.3 MultiJet II.

Oba oferują dodatkowe 5 KM w porównaniu do odpowiedników w pozostałych modelach Panda, aby zapewnić lepsze osiągi, podkreślając jednocześnie wysoką pozycję Panda Cross.

0.9 TwinAir Turbo to prekursor nowej rodziny silników Fiata o dwóch cylindrach, zapewniający maksymalną moc 90 KM (66 kW) przy 5500 obr./min oraz moment obrotowy 145 Nm przy 1900 obr./min (stały do 3000 obr./min). Ponadto, aby uzyskać bardziej „ekologiczny” styl jazdy i ograniczyć zużycie paliwa, wystarczy nacisnąć przycisk ECO na desce rozdzielczej, który ogranicza moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr./min. Silnik ten w cyklu mieszanym zużywa 4,9 litra paliwa na 100 km oraz emituje 114 g CO2 na km.

W celu poszanowania środowiska w połączeniu z satysfakcją z jazdy, nowa Panda Cross może być również wyposażona w silnik diesla 1.3 MultiJet II z DPF jako standard, który osiąga maksymalną moc 80 KM (59 kW) przy 4000 obr./min i hojnym momentem obrotowym 190 Nm już przy 1500 obr./min. To miniaturowe arcydzieło technologii – ważące około 140 kg z wszystkimi akcesoriami – należy do drugiej generacji jednostek napędowych MultiJet i jest wyposażone w turbosprężarkę o stałej geometrii z intercoolerem, zoptymalizowaną pod kątem dostarczania momentu obrotowego przy niskich obrotach. W cyklu mieszanym silnik 1.3 MultiJet II emituje jedynie 125 g CO2 na km i zużywa 4,7 litra na 100 km.

Specjalna 6-biegowa skrzynia biegów

Wraz z silnikiem TwinAir Turbo, nowa Panda Cross oferuje specjalną 6-biegową skrzynię biegów. Ta skrzynia ma krótki pierwszy bieg, aby podkreślić cechy terenowe modelu, zapewniając optymalne ruszanie na wzniesieniach. Krótki pierwszy bieg jest również przydatny w trudniejszym terenie, ponieważ pozwala pojazdowi poruszać się w bardzo niskiej prędkości przy pracy silnika na minimalnych obrotach, zapewniając maksymalną kontrolę nad pojazdem, typową dla modeli terenowych.

Standardowe wyposażenie i opcje

Nowa Panda Cross to model z najwyższej półki, co potwierdza jej pełne i unikalne standardowe wyposażenie. Należy do niego: automatyczna klimatyzacja, radio CD/MP3 z systemem Blue&MeTM z kontrolkami na kierownicy, specyficzne 15-calowe felgi aluminiowe, elektryczne lusterka, centralny zamek z pilotem, tylne zagłówki, regulowana wysokość kierownicy, światła przeciwmgielne, kontrolki na kierownicy, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, regulowane w górę siedzenie kierowcy, system ESC wraz z ELD oraz opony 'All Seasons’ 185/65R15. Oprócz tego, dostępny jest szeroki wachlarz opcjonalnego wyposażenia i akcesoriów, które jeszcze bardziej zwiększają możliwości zarówno w miejskim, jak i terenowym użytkowaniu. Wśród nich znajdują się podgrzewana szyba, przyciemniane szyby oraz innowacyjny system City Brake Control, który w ubiegłym roku otrzymał nagrodę 'Euro NCAP Advanced 2013′.

Bezpieczeństwo

Panda Cross oferuje innowacyjny system 'City Brake Control’ na życzenie. Ten aktywny system bezpieczeństwa wykrywa obecność innych pojazdów lub przeszkód przed samochodem i automatycznie hamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas, aby uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki. Zwycięzca prestiżowej nagrody 'Euro NCAP Advanced 2013′, urządzenie to zostało zaprojektowane, aby wspierać jazdę po mieście i działa zawsze, gdy prędkość samochodu wynosi od 5 do 30 km/h. Aktywne za każdym razem, gdy samochód jest uruchamiany, system można dezaktywować i aktywować na prośbę kierowcy.

W szczegółach, system 'City Brake Control’ wykorzystuje sensor laserowy LIDAR (Light Detection And Ranging), umieszczony w górnej części szyby, który współpracuje z systemem ESC (elektroniczna kontrola stabilności). W zależności od określonych parametrów (takich jak warunki nawierzchni, dynamika pojazdu i trajektorie, położenie przeszkód oraz stan opon itd.), przerywając działanie system może całkowicie uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.