Jaguar wprowadził na rynek kabriolet F-type w 2013 roku, niemal cztery dekady po tym, jak ostatni E-Type opuścił linię produkcyjną w Coventry, a nowy model odnowił markę od podstaw.
Choć był to zastępca serii XK, wielu uważało go za duchowego następcę E-Type. Czerpał z podstawowych idei tego ikonicznego modelu w historii Jaguara. Co więcej, wprowadzono go jako roadster, a coupe pojawiło się później, podczas gdy producenci samochodów zazwyczaj postępują odwrotnie. Brytyjska marka znowu zabłysła, a F-Type stał się punktem zwrotnym w historii producenta, tak jak E-Type w 1961 roku, gdy zadebiutował na rynku motoryzacyjnym. Model ten był oczekiwany przez wielu, a Jaguar zaprezentował go jako koncepcję w 1986 roku, a potem ponownie w 2000 roku. Niestety, Ford nie uznał go za wart uwagi i odłożył projekt, aż sprzedał brytyjską markę w 2007 roku. Nowy właściciel, Tata Motors, miał zupełnie inne zdanie i zmusił dział badań i rozwoju do sfinalizowania projektu. W rezultacie w 2011 roku finalna koncepcja, znana jako C-X16, ujrzała światło dzienne w wersji coupe. Dlatego roadster był dla wielu niespodzianką.
F-Type zaprezentował nowy język designu dla Jaguara. Przedni pas samochodu charakteryzował się szeroką kratką umieszczoną nisko na zderzaku, flankowaną funkcjonalnymi wlotami powietrza, które chłodziły przednie hamulce. Wydłużone reflektory znajdowały się nad zderzakiem i łączyły zaokrąglone linie z ostrymi kątami. Dodatkowo, wypukłość na masce przypominała tę z E-Type, podczas gdy boczne wentylacje na przednich błotnikach były ozdobione chromowanymi wykończeniami. Z profilu, krótka kabina była połączona ze spadkowym tyłem i powiększonymi tylnymi błotnikami, co nadawało samochodowi muskularny wygląd. Wreszcie, w zależności od wersji silnikowej, z tyłu F-Type znajdował się podwójny, centralnie umieszczony wydech lub system quad z dwoma parami rur po obu stronach pojazdu, wychodzący przez dyfuzor.
Jaguar zaprojektował F-Type z dużą przestrzenią dla dwóch pasażerów dorosłych. Wysokie fotele kubełkowe zapewniają niezbędne wsparcie boczne dla ich pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Deska rozdzielcza, centralny panel sterowania i konsola środkowa nie korzystały z żadnych starych przycisków czy przełączników z linii XK, mimo że samochód oparty był na platformie tego roadstera. Przed kierowcą F-Type znajdował się zestaw wskaźników z dwoma dużymi tarczami oraz kolorowym wyświetlaczem, który pokazywał dane z komputera pokładowego. Dodatkowo, Jaguar pokazał swoje umiejętności w tworzeniu unikalnych wnętrz, kiedy zaprojektował chowane otwory wentylacyjne w centralnej części deski rozdzielczej, co było czymś nieznanym na rynku motoryzacyjnym. Wciąż jednak przyciski sterujące elektrycznymi fotelami na drzwiach były już starym rozwiązaniem dla innych luksusowych marek, takich jak Mercedes-Benz.
Pod maską kabriolet F-Type oferował szeroki wachlarz silników, zaczynając, co zaskakujące, od turbodoładowanego silnika czterocylindrowego. Dodatkowo, Jaguar oferował także silnik V6 z mechaniczną sprężarką oraz potężny silnik V8 z doładowaniem. Większość wersji samochodu była połączona z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, przesyłając moc tylko na tylne koła. Producent jednak wiedział, że przy tak potężnych silnikach warto rozważyć napęd na cztery koła i zaoferował go jako opcję w wybranych wersjach.
Nowy Jaguar F-Type to powrót do korzeni firmy: dwuosobowy, kabriolet sportowy skupiony na wydajności, zwinności oraz zaangażowaniu kierowcy. F-Type to kontynuacja sportowej tradycji, która sięga ponad 75 lat wstecz i obejmuje niektóre z najpiękniejszych, najbardziej ekscytujących i pożądanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. Obok modeli XK w wersji kabriolet i coupe, nowy F-Type poszerza ofertę Jaguar o szerszą gamę modeli sportowych i GT.
Jaguar F-Type z 2014 roku łączy niską masę pojazdu (rozpoczynającą się od 3521 funtów), dużą moc (wersje 340hp, 380hp i 495hp) oraz doskonałą aerodynamikę, aby zapewnić czyste doświadczenie sportowego samochodu, jednocześnie z elegancją i luksusem Jaguara.
Prawdziwy dwuosobowy samochód sportowy, całkowicie nowy Jaguar F-Type, jest wyposażony w nowoczesny, lekki materiał dachowy, który po opuszczeniu służy jako osłona bagażnika. Zapewnia to nie tylko oszczędność wagi, ale również poprawia układ i przyczynia się do niskiego środka ciężkości samochodu, co zwiększa zwinność. Dach można w pełni podnieść lub opuścić w zaledwie 12 sekund przy prędkości do 30 mph. Jego wielowarstwowa konstrukcja zawiera podszewkę Thinsulate®, zapewniającą optymalne właściwości termiczne i akustyczne.
DESIGN ZEWNETRZNY
Samochody Jaguara zawsze definiowały krągłą, muskularną elegancję, a F-Type kontynuuje i rozwija tę традиcję nowym, zdecydowanym językiem designu. Dwie „linie serca” definiują, w dwóch odważnych kreskach, zarówno profil, jak i widok z góry Jaguara F-Type. Główny motyw „linii serca” rozpoczyna się na ostrzu przecinającym rekinowate otwory wentylacyjne po obu stronach kratki. Ta pierwsza linia serca prowadzi w górę i formuje ostry zagięcie nadkola, które zapewnia kierowcy lepszą widoczność podczas pokonywania zakrętów. Prowadzi wzrok wzdłuż górnej części przedniego nadkola, co podkreśla design reflektorów, a następnie zmierza w stronę drzwi i ku tyłowi pojazdu, gdzie z gracją znika.
Ta pędząca linia jest odwzorowana przez linię cech, która biegnie od wentylacji bocznej. Wraz z „łapaczem światła” na powierzchni nad progiem, linia nadaje samochodowi wrażenie prędkości. Powierzchnia „łapacza światła” pozwala także na owinięcie powierzchni drzwi wokół boku pojazdu, co tworzy efekt kadłuba.
Druga „linia serca” rozszerza się, tworząc muskularny kufer z tyłu, nim dramatycznie okrąża tylnią część samochodu. Czyste, smukłe linie tyłu są częściowo możliwe dzięki aktywnemu tylnemu spojlerowi, który rozkłada się przy wysokich prędkościach, aby zredukować aerodynamiczny opór. Spojler podnosi się, gdy F-Type osiąga 60 mph, a następnie obniża się, aby dopasować się do linii nadwozia, gdy prędkość spada poniżej 40 mph. Dodatkowe dyskretne aerodynamiczne elementy to przedni splitter i rzeźbiona osłona tyłu.
„Każdy aspekt samochodu sportowego, wymiarowo, pozwala nam stworzyć coś, co jest wizualnie ekscytujące; zarówno na poziomie fizycznym, jak i emocjonalnym. Dla mnie definicja designu samochodu sportowego to dopasowanie do celu, opakowując pasażerów i mechanikę w najbardziej ekscytującą, piękną i zmysłową formę, jaką można sobie wyobrazić, bez zbędnych powierzchni czy ozdób. Element designu powinien opowiadać historię, dlatego każda linia w F-Type ma swoje początki, kierunek i zakończenie. Jeżeli podejdziesz do każdej linii indywidualnie i stworzysz ją jak najbardziej estetycznie poprawnie, uzyskując właściwe wymiary, przetrwa próbę czasu.” Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar
Reflektory są ustawione pionowo, a nie poziomo, co naturalnie prowadzi wzrok wzdłuż kształtu nadkola. Technologia umożliwiła nowy język designu Jaguara F-Type; kompaktowa jednostka xenonowa wymaga tylko jednego projektora, a światła LED w kształcie J-blade dodatkowo podkreślają projekt linii serca przebiegającej przez lampę.
Kratka lekko przechyla się do przodu, co sugeruje ruch, gdy samochód jest w stanie spoczynku. Dolna krawędź klapy silnika formuje górną część wentylacji bocznej. Siatka w kratce i w wentylacji bocznej ma sześciokątny kształt, co nadaje większą formę i głębię.
Ukryte, automatycznie wysuwające się klamki drzwi wspierają czystość designu. Klamki pozostają na równi z panelem drzwiowym, aż zostaną aktywowane poprzez odblokowanie samochodu pilotem lub dotknięcie wrażliwej na dotyk strefy klamki. Ich automatyczne wysuwanie zapewnia mechaniczny „uścisk dłoni”, zapraszając kierowcę i pasażera do wnętrza. Gdy samochód się porusza, klamki chowają się, tworząc nieprzerwaną aerodynamiczną powierzchnię.
Pełne lampy tylnie LED tworzą nowy podpis Jaguara w segmencie samochodów sportowych, reinterpretując klasyczne elementy z przeszłości. Owijając światła wokół krawędzi tylnej nadkola, podkreślają potężne, tylnonapędowe właściwości samochodu. Odbijając sposób, w jaki kratka przednia przechyla się do przodu, tył wsuwa się do wnętrza, wzmacniając wrażenie, że samochód jest gotowy do skoku naprzód.
Różne wzory wydechu i końcówek wydechu odróżniają wersje V6 i V8 F-Type. Modele V6 mają podwójne wyjścia centralne jako nawiązanie do klasycznego Jaguara E-Type wprowadzonego w 1961 roku. Te największe końcówki wydechu, jakie kiedykolwiek zamontowano w Jaguarze, są wykonane z jednego kawałka stali nierdzewnej, tworząc nieprzerwaną, błyszczącą powierzchnię. Model V8 S ma wyłącznie cztery wyjścia umieszczone na zewnątrz, z podwójnymi wyjściami po obu stronach.
Dalsze różnice w detalach między trzema wersjami znajdują się w wykończeniu zewnętrznym. Model Jaguar F-Type V6 wyróżnia się matowymi czarnymi elementami wykończeniowymi w kratkach, wentylacjach, przednim spliterze i tylnej osłonie, podczas gdy dwa modele 'S’ mają wykończenie w połysku w tych miejscach. Model V6 jest wyposażony w standardowe 18-calowe felgi aluminiowe, a 19-calowe i 20-calowe felgi są standardowe w modelach S i V8 S, a także dostępne jako opcje dla V6. Model V8 S otrzymuje również dodatkowe elementy aerodynamiczne, w tym przednie wloty powietrza pod otworami wentylacyjnymi i płaskie poszerzenia boków, które zarządzają przepływem powietrza.
„To jest samochód, który zawsze chcieliśmy zrobić jako zespół. To była bardzo zespołowa operacja, ponieważ ściśle współpracujemy i mamy silną wspólną estetykę. Na początku pozwolę ludziom wyrazić siebie w tym, co myślą, że powinien wyglądać samochód sportowy Jaguara. Oczywiście mam własne zdanie, ale nie narzucę go im. To ważne, ponieważ z tego wynikają wielkie rzeczy. To proces iteracyjny, chodzi o rozwiązywanie problemów. Nie tylko te funkcjonalne i praktyczne, ale także jak sprawić, by ta linia współpracowała z tą lub ta forma z inną. Cały proces jest bardzo intymny, bardzo szczegółowy i pochodzi z pierwszych szkiców.” Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar
STRUKTURA ALUMINIOWA
Jaguar, który wprowadził innowacje w wykorzystaniu aluminiowych struktur nadwozi, zbudował nowego Jaguara F-Type wokół swojej najbardziej zaawansowanej, sztywnej i lekkiej architektury aluminiowej do tej pory. Inżynierowie Jaguara zastosowali ponad dekadę doświadczeń w konstrukcji aluminiowej, aby osiągnąć podwójny cel dla F-Type – niską masę i niezwykle sztywne nadwozie.
Kluczowe było dalsze rozwijanie technologii stopów. AC300, stop aluminium z serii 6000, został specjalnie wybrany do części Jaguara F-Type, aby spełnić te cele. Struktura F-Type jest nitowana i klejona, a ten proces produkcji emituje do 80 procent mniej CO2 w porównaniu do spawania podobnej stalowej struktury.
Oprócz strukturalnego stopu, Jaguar dalej rozwijał stop AC600 do paneli aluminiowych, aby dostarczyć pożądany język designu. Ten stop AC600 oferuje solidność i jakość wykończenia, ale z dużą zdolnością do formowania. Efekty można dostrzec w klarowności i ciasności promieni oraz linii cech. To ciasne promienie o średnicy zaledwie 8 mm pozwoliły inżynierom odtworzyć „linie serca” samochodu dokładnie tak, jak zamierzali projektanci.
Budowa aluminiowa, w tym w pełni aluminiowe zawieszenia podwójnych wahaczy z przodu i z tyłu, pomaga nadać F-Type idealną równowagę, co zwiększa zwinność wymaganą od czystego samochodu sportowego. Nowe strukturalne stopy użyte w budowie F-Type skutkują dużą sztywnością. Dzięki szczegółowym programom inżynierii wspomaganej komputerowo, Jaguar osiągnął przyrosty sztywności bocznej o do 30 procent w kluczowych obszarach, takich jak punkty mocowania przedniego zawieszenia, w porównaniu do innych modeli Jaguara. Ta sztywność zapewnia precyzyjną podstawę dla precyzyjnie dostrojonego systemu zawieszenia, aby zapewnić doskonałe połączenie z kierowcą i wysoką reakcję.
Zdecydowanie, piękna klapa silnika, egzotyczny element charakterystyczny Jaguara F-Type i miejsce, gdzie zaczyna się linia serca, jest jednolitą formą, wykonaną przy użyciu prasy 1000-tonowej. Jaguar opracował inne nowe techniki produkcji, aby dostarczyć zarówno projekt, jak i integralność strukturalną wprowadzoną do F-Type. Nowy proces, znany jako „ciepłe formowanie”, jest używany do produkcji wewnętrznego tłoczenia drzwi. Zwykły proces tłoczenia w zimnym metalu nie był w stanie osiągnąć pożądanej formy. Inżynierowie Jaguara opracowali metodę, w której metal jest podgrzewany do 500°F (260°C) przed tłoczeniem. W rezultacie pożądany kształt i struktura są osiągane z jednego dużego tłoczenia, a nie z wielu mniejszych, co redukuje złożoność i wagę.
F-Type wykorzystuje więcej materiałów kompozytowych niż jakikolwiek poprzedni Jaguar, a struktury pod progiem i pokrywą bagażnika są wykonane z wysokowytrzymałych polimerów. Obszerna analiza całej struktury samochodu, układu napędowego, nadwozia i dachu kabrioletu przyczyniła się do ogólnej masy pojazdu wynoszącej około 3521 funtów (1597 kg). Skupienie jak największej masy wewnątrz rozstawu osi poprzez minimalizację przednich i tylnych zwisów również przyczynia się do zwinności i stabilności samochodu.
Aluminium stanowi dużą część zobowiązania Jaguara do zrównoważonego rozwoju. Ponad połowa zawartości samochodu pochodzi z metali odzyskanych lub z recyklingu. Ponadto Jaguar wprowadza swój zamknięty system recyklingu wśród swoich dostawców, zapewniając, że cały odpadowy metal z procesu produkcji jest ponownie wykorzystywany.
„Tworzymy nową generację samochodów sportowych Jaguara, więc musi być wiarygodny zarówno z punktu widzenia wydajności, jak i designu. Musi działać, musi być świetnym samochodem w prowadzeniu z sztywną, sztywną platformą, która go wspiera i musi wyglądać jak ikona. Dla naszego zespołu największą satysfakcją było dostarczenie struktury, która wspierała pożądane cechy wydajności – jazda, prowadzenie i zwinność – poprzez zwiększenie sztywności i jednoczesne zmniejszenie wagi.
Pracowaliśmy również ciężko, aby zrealizować wizję projektantów. Największym wyzwaniem projektowym była pokrywa silnika. Nie tylko jest to jedno tłoczenie, ale to tam zaczyna się pierwsza linia serca. Kiedy wyprodukowaliśmy to tłoczenie, wszyscy staliśmy wokół pokrywy pomalowanej na czarno połysk pod jasnym światłem i projektanci powiedzieli nam: 'tak, to właśnie chcieliśmy’ a inżynierowie narzędziowi powiedzieli: 'możemy to zrobić’. To było nasze najlepsze osiągnięcie; dostarczenie propozycji projektowej w dużych ilościach.” Mark White, Główny Inżynier, Całe Nadwozie
WYDAJNOŚĆ
F-Type prezentuje nowe doładowane silniki Jaguara, 3-litrowy doładowany V6 w wersjach 340hp i 380hp oraz 5-litrowy doładowany V8 w modelu Jaguar F-Type V8 S z mocą 495hp i momentem obrotowym 460 Nm. Wszystkie są wyposażone w nowy system Inteligentnego Start/Stop, aby zwiększyć oszczędność paliwa w określonych warunkach jazdy.
Wersja 340hp doładowanego V6, która zadebiutowała w sedanie XJ i XF z 2013 roku, generuje 332 Nm momentu obrotowego przy 3500-5500 obr/min. Wersja 380hp, ekskluzywna dla F-Type, osiąga 339 Nm momentu obrotowego w tym samym zakresie. V8 generuje jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego, osiągając 460 Nm w zakresie 2500-5500 obr/min.
Model V6 o mocy 340hp może przyspieszyć od 0 do 60 mph w 5.1 sekundy (0-100 km/h w 5.3 sekundy). Model 380hp S obniża ten czas do 4.8 sekundy (0-100 km/h w 4.9 sekundy), natomiast V8 S może osiągnąć prędkość 60 mph z miejsca w zaledwie 4.2 sekundy (0-100 km/h w 4.9 sekundy). Elektronicznie ograniczone maksymalne prędkości modeli wynoszą odpowiednio 161 mph (260 km/h), 171 mph (275 km/h) i 186 mph (300 km/h) dla wersji V6, V6 S i V8 S.
Oprócz szybkiego przyspieszenia od 0 do 60 mph, nowe doładowane silniki Jaguara zapewniają F-Type doskonałe osiągi podczas włączania i wyprzedzania. Model V6 o mocy 340hp osiągnie prędkość od 50 do 75 mph w zaledwie 3.3 sekundy; wersja 380hp w 3.1, a model V8 S w 2.5 sekundy.
Bazując na silniku V8 5-litrowym, 3-litrowy V6 dzieli aluminiową konstrukcję. Lekki odlew aluminiowy jest wzmocniony przez krzyżowo kotwione głowice główne, zwiększając sztywność i jakość. System przeciwwag przednich i tylnych działa współbieżnie, co pomaga uzyskać płynność i finezję V6, którego podstawą jest V8.
Silniki doładowane V6 i V8 łączą wysokie ciśnienie, bezpośredni wtrysk paliwa, podwójne niezależne zmienne czasy otwarcia zaworów (DIVCT) oraz sprężarkę, aby dostarczyć wysokie poziomy wydajności i efektywności. Podwójna sprężarka wirnikowa jest umieszczona w „V” silnika, a schładzacz powietrza redukuje temperaturę powietrza zasysanego, optymalizując moc i wydajność. Doładowany V6 używa wyższego współczynnika sprężania niż V8, 10.5:1 vs. 9.5:1.
Zarówno w V6, jak i V8, aluminiowe głowice cylindrów pakują innowacyjny system kontroli zaworów. System podwójnego niezależnego zmiennego czasowania zaworów (DIVCT) jest aktywowany przez dodatnie i ujemne momenty obrotowe generowane przez ruch zaworów dolotowych i wydechowych, co pozwala na wyjątkowo szybkie czasy uruchamiania przekraczające 150 stopni na sekundę w całym zakresie obrotów.
Wtrysk bezpośredni z prowadzeniem sprayu dostarcza precyzyjnie odmierzane ilości paliwa bezpośrednio do centrum komór spalania przy ciśnieniach do 150 bar (2175 psi), tworząc bardziej jednorodną mieszankę powietrzno-paliwową dla czystszej i bardziej efektywnej spalania. Ułatwiają to świece zapłonowe, które są precyzyjnie umiejscowione zarówno w odniesieniu do wtryskiwacza, jak i wewnątrz komory spalania.
Inteligentny system Start/Stop
Nowy inteligentny system Start/Stop oferuje korzyści w zakresie oszczędności paliwa w określonych warunkach jazdy miejskiej. System Start/Stop używa podwójnego startera solenoidowego, co pozwala na szybkie uruchamianie silnika, gdy stopa kierowcy przechodzi z pedału hamulca na pedał gazu. Istnieje także strategia dla scenariuszy „zmiany zdania” dotyczących zatrzymania i uruchomienia silnika. Spowoduje to powrót silnika do prędkości obrotowej nawet w fazie wyłączania, jeśli na przykład samochód dojeżdża do skrzyżowania, a kierowca dostrzega możliwość włączenia się do ruchu. Gdy silnik się wyłącza, ale zanim całkowicie się zatrzyma, może szybko się ponownie uruchomić poprzez wtrysk paliwa do cylindrów.
Aktywny układ wydechowy
Standardowy dla modeli V6 S i V8 S oraz opcjonalny dla V6, system aktywnego wydechu wzmacnia dźwięk wydechu. Elektronicznie kontrolowane zawory obejściowe w tylnej części wydechu otwierają się przy mocnym przyspieszeniu, skutecznie zapewniając swobodny przepływ. Przy prędkościach podróżnych zawory zamykają się, zachowując mocny dźwięk wydechu przy komfortowych poziomach hałasu.
Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów 'Quickshift’
Dzięki ośmiu ściśle położonym przełożeniom w automatycznej skrzyni biegów Quickshift, kierowca Jaguara F-Type może wybierać bieg, który utrzyma silnik w optymalnym zakresie mocy. Skrzynia biegów została specjalnie dostrojona przez Jaguara do F-Type, aby priorytetowo traktować przyspieszenie. Model V6 S ma nieco niższy (wyższy numerycznie) współczynnik przełożenia, 3.31:1 w porównaniu do 3.15:1 standardowego modelu V6.
Cały układ napędowy F-Type – aż do kontaktów opon – jest dostrojony, aby zapewnić optymalną reakcję, co pozwala na ultra-szybkie dostarczanie momentu obrotowego, które zapewnia kierowcy wysoki poziom responsywnego feedbacku. Ważne jest, że gdy skrzynia biegów wchodzi na drugi bieg, sprzęgło blokujące omija konwerter momentu obrotowego, tworząc bezpośrednie mechaniczne połączenie między silnikiem a tylnymi kołami. System Quickshift zwiększa poczucie połączenia, zapewniając ostrą, natychmiastową wydajność zmiany biegów poprzez szybkie i precyzyjnie synchronizowane interwencje momentu obrotowego silnika.
Parametry działania skrzyni biegów są określane przez adaptacyjną strategię zmiany, która ma 25 różnych programów dostępnych w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych. Skrzynia biegów może wykrywać sposób, w jaki samochód jest prowadzony, monitorując przyspieszenie i hamowanie, siły boczne, aktywność pedałów gazu i hamulca, obciążenia drogowego, żądania kick-down oraz nawet to, czy samochód jest prowadzony pod górę, czy w dół. W przypadku wykrycia bardziej dynamicznego stylu jazdy, skrzynia biegów automatycznie zmienia przełożenia na bardziej agresywne i podnosi punkty zmiany.
Aby zachować równowagę samochodu podczas redukcji biegów, skrzynia biegów nakazuje systemowi zarządzania silnikiem automatyczne zwiększenie obrotów, aby dopasować obroty silnika. Ta funkcja pozwala również skrzyni biegów na przeprowadzenie szybki redukcji podczas mocnego hamowania. Rozpoznawanie zakrętów wykrywa, gdy F-Type pokonuje zakręt, skrzynia biegów utrzymując swoje przełożenie, aby zapewnić właściwy bieg na wyjściu. Skrzynia biegów rozpozna również, gdy samochód wykonuje serię manewrów wyprzedzania, które wymagają szybkiej zmiany pozycji gazu. Zamiast zmieniać bieg, skrzynia biegów utrzymuje niższy bieg, aby być gotową do następnego przyspieszenia.
Manualna kontrola skrzyni biegów jest dostępna dla kierowcy w dowolnym momencie, używając czy to łopatek zamontowanych na kierownicy, czy selektora zamontowanego na konsoli. Przesunięcie selektora zmiany biegów do lewej strefy uzyskuje tryb manualny, w którym kierowca ciągnie dźwignię do tyłu dla zmiany biegów w górę i popycha do przodu dla zmiany w dół. Jeżeli tryb dynamiczny jest również wybrany na kontrolerze jazdy Jaguara, skrzynia biegów nie zmieni automatycznie biegu przy maksymalnych obrotach silnika i tylko zmieni bieg, aby zapobiec zgaśnięciu silnika, pozostawiając pełną kontrolę w rękach kierowcy.
Opcja Konfigurowalne Dynamiki to kolejny nowy element w Jaguarze. Pozwala to kierowcy wybrać, które elementy trybu dynamicznego są pożądane, tak że na przykład ciężar kierownicy i reakcja na gaz mogą być wyostrzone, podczas gdy komfort jazdy w modelach z Adaptacyjną Dynamiką pozostaje bez zmian. Konfigurowalne Dynamiki dodają także funkcjonalność do centralnego ekranu dotykowego, skierowaną na tor wykorzystania samochodu. System pozwala kierowcom na rejestrowanie czasów okrążeń i podziałów oraz dostarcza informacji na temat pozycji gazu i hamulca, a nawet generowanych przeciążeń G.
Tryb Dynamic Launch
Jaguar F-Type S oferuje tryb Dynamic Launch do jazdy na torze. Gdy samochód stoi w miejscu, kierowca naciska pedał hamulca, jednocześnie zwiększając obroty silnika za pomocą pedału gazu, aż na desce rozdzielczej pojawi się komunikat „Dynamic Launch Ready”. To sygnalizuje, że kontrola trakcji została ustawiona, aby ułatwić maksymalne przyspieszenie. Zwolnienie hamulca przy wciśniętym pedałe gazu utrzymuje tryb Dynamic Launch aktywnym dla maksymalnej wydajności przyspieszenia, aż kierowca zwolni pedał.
Ograniczone Różnicowe Slip
Mechaniczne ograniczone różnicowe slip jest standardowe w modelu F-Type S, co daje kierowcy możliwość eksploracji doskonałej równowagi samochodu oraz jego granic przyczepności w ramach progresywnego podejścia do prowadzenia.
Model V8 S jest wyposażony w aktywne elektronicznie kontrolowane różnicowe, aby zmaksymalizować przyczepność i zaoferować jeszcze większą kontrolę. Wewnątrz różnicowego silnik elektryczny działa na wielopłytkowe sprzęgło, aby przenieść moment obrotowy na koło z największą przyczepnością. Całkowicie automatyczne w działaniu, system może niemal natychmiastowo zastosować pełny moment blokady. Współpracując z systemami stabilności, przyczepności i ABS, pozwala na bardzo precyzyjne kontrolowanie dostarczanej mocy, zawsze w jak największym stopniu wykorzystując dostępną przyczepność.
Hamowanie
Trzy wersje Jaguara F-Type oferują coraz bardziej zaawansowane systemy hamulcowe, wszystkie z wysokim poziomem feedbacku pedału, wymaganym do precyzyjnej modulacji. System hamulcowy Jaguara Performance, zamontowany w modelu F-Type o mocy 340hp, ma przednie tarcze hamulcowe o średnicy 13.9 cala (354 mm) oraz tylne o średnicy 12.8 cala (325 mm) z srebrnymi pomalowanymi zaciskami. F-Type S korzysta z systemu Jaguar High Performance, zyskując większe tarcze hamulcowe o średnicy 15 cali (380 mm) z przodu.
Jaguar F-Type V8 S wykorzystuje system Super High Performance z największym zestawem tarcz hamulcowych zamontowanych na standardzie w produkcyjnym Jaguarze, w tym przednimi tarczami o średnicy 15 cali (380 mm) i tylnymi o średnicy 14.8 cala (376 mm). Wszystkie samochody są standardowo wyposażone w system ABS, elektroniczną dystrybucję siły hamowania oraz pomoc awaryjną w hamowaniu.
Inżynierowie Jaguara wykorzystali dynamikę płynów komputerowych do optymalizacji chłodzenia hamulców z wykorzystaniem skierowanego powietrza chłodzącego. Zimne powietrze jest kierowane do tarcz hamulcowych przez wloty powietrza flanking kratkę oraz poprzez wykorzystanie aerodynamicznie ukształtowanych elementów zawieszenia do kierowania przepływem powietrza pod samochód.
DYNAMIKA PROWADZENIA
Aluminiowa struktura F-Type zapewnia jak najlepsze połączenie dla kierowcy z drogą. Każda reakcja od kierownicy, przez zmiany biegów, pedał gazu, hamulce i zawieszenie została precyzyjnie dopracowana, aby była jak najbardziej połączona, dokładna i angażująca.
„Fundamentalnie, świetny samochód sportowy to taki, na który będziesz czekał, aby jechać, ponieważ to sprawia radość, a F-Type zdecydowanie to oferuje. Pracowaliśmy ciężko, aby zapewnić, że reakcje na kierownicę, pedał gazu i hamulca są absolutnie natychmiastowe, co było znacznie łatwiejsze dzięki sztywnej aluminiowej strukturze bazowej samochodu. Jest to precyzyjny i ekscytujący samochód, którym będziesz chciał jeździć dla samej przyjemności jazdy – i brzmi fantastycznie.” Mike Cross, Główny Inżynier ds. Integralności Pojazdu, Jaguar
Zwinność w Jaguarze F-Type zaczyna się od jego wymiarów, które nadają pojazdowi stabilną postawę „kół pchających w rogi”. F-Type ma 176 cali (4470 mm) długości na rozstawie osi 103.2 cali (2622 mm). Zasięg jest szerszy z tyłu niż z przodu, wynosząc odpowiednio 64.1 cala (1585 mm) i 62.4 cala (1627 mm).
Krótkie przednie i tylne zwisy pomagają skupić masę w obrębie rozstawu osi, zmniejszając moment bezwładności i czyniąc samochód znacznie bardziej natychmiastowym w zakręcie. Aby w pełni wykorzystać tę cechę, inżynierowie Jaguara szczególnie skupili się na optymalizacji rozkładu wagi z przodu na tył. W tym celu zarówno akumulator, jak i zbiornik płynu do spryskiwaczy umieszczono w bagażniku, zamiast pod maską.
Aby zapewnić jak największą dokładność w odpowiedzi i feedbacku kierownicy, F-Type korzysta z aluminiowej podramy przedniej i bardzo sztywnych przednich kolumn również w aluminium. Ten system pozwolił na zamontowanie najszybszego zestawu kierowniczego, jaki kiedykolwiek zastosowano w nowoczesnym Jaguarze, co daje kierowcy bardzo silne poczucie połączenia z drogą.
Każdy Jaguar jest konstruowany i dostrajany, aby osiągnąć doskonałą równowagę między komfortem jazdy a prowadzeniem. W Jaguarze F-Type ta równowaga naturalnie przechyla się na rzecz angażującego i dostępnego prowadzenia, jednocześnie utrzymując doskonałą zgodność jazdy. Tryb dynamiczny umożliwia kierowcy – przy naciśnięciu przycisku – podkreślenie sportowego charakteru samochodu, poprzez wyostrzenie reakcji na gaz, zwiększenie ciężaru kierownicy, szybsze zmiany biegów oraz podniesienie progu interwencji kontroli stabilności. Tryb dynamiczny zapobiega również automatycznym zmianom biegów, gdy skrzynia biegów jest ustawiona w trybie ręcznym.
Dodatkowo, modele F-Type S i V8 S są wyposażone w system tłumienia zawieszenia Jaguar Adaptive Dynamics, który kontroluje pionowe ruchy nadwozia, stawiając ciało i kąt. System nieustannie monitoruje dane wprowadzane przez kierowcę oraz pozycję F-Type na drodze, dostosowując stawki tłumienia do 500 razy na sekundę, aby zoptymalizować stabilność i zwinność. Tryb dynamiczny w tych modelach także zapewnia sztywniejsze stawki tłumienia przez system Adaptive Dynamics.
„Jaguar ma unikalną spuściznę samochodów sportowych, więc globalne oczekiwania dla F-Type są ogromne. Rozwój tego pojazdu był więc nie tylko wielkim zaszczytem, ale także dużym wyzwaniem. Samochód sportowy Jaguara to więcej niż prędkość w sensie absolutnym; chodzi o jego zwinność i reakcje na wprowadzanie do samochodu, te milisekundowe reakcje, które tworzą połączenie z pojazdem. Ten czysty i przewidywalny poziom reakcji pozwala kierowcy wykorzystać potencjał i możliwości samochodu oraz swoje własne umiejętności. Wśród wielu lokalizacji testowych, których używamy, znajduje się nasze dedykowane centrum rozwoju na torze Nürburgring Nordschleife – tor, który jest wyjątkowy w wymaganiach stawianych pojazdom. Oprócz bycia bardzo szybkim obiektem testowym, jest również bardzo wymagający dla skrzyni biegów, podwozia i hamulców, co pozwala nam naprawdę wykorzystać i przetestować te ostatnie dziesiąte umiejętności Jaguara F-Type. Zadawanie pytań każdemu elementowi atrybutów wydajności F-Type pozwoliło nam je dopracować jako całościową, zintegrowaną paczkę.” Ian Hoban, Dyrektor Linii Pojazdów
ŚRODOWISKO KIEROWCY
Asymetryczny układ kabiny F-Type odzwierciedla ostre skupienie na kierowcy. Celem było stworzenie otaczającego kokpitu dla kierowcy, w którym wszystkie elementy sterujące znajdują się w naturalnym zasięgu i są logicznie pogrupowane, pozwalając na maksymalne skupienie na doświadczeniu jazdy.
Uchwyty spadają wzdłuż centralnej konsoli po stronie pasażera, oddzielając ją od pozycji kierowcy i obejmując centralną konsolę. Użyto różnych wykończeń w obszarach kierowcy i pasażera, w tym innego wykończenia na górze deski rozdzielczej i centralnej konsoli w porównaniu do strony pasażera. W modelach S i V8 S główne interfejsy sterujące – przycisk uruchamiania silnika, łopatki zmiany biegów zamontowane na kierownicy oraz przełącznik trybu dynamicznego – wyróżniają się wykończeniem w pomarańczowym kolorze „Ignis”, podobnym do tego, który jest używany w oznaczeniach profesjonalnych zegarków nurkowych. Elementy sterujące są ergonomicznie grupowane według funkcji, co umożliwia kierowcy łatwiejsze korzystanie z nich bez odwracania wzroku od drogi.
„Chcieliśmy, aby doświadczenie siedzenia w F-Type było ekscytujące. Kokpit samochodu sportowego powinien być intymnym miejscem, więc dążyliśmy do uzyskania wrażenia powierzchni opadających w kierunku kierowcy i owiniętych wokół niego. To, co zrobiliśmy, to nadanie mu istoty i ducha robienia tego, co chcesz robić, a nie tego, co od ciebie oczekiwano. Im bardziej przetworzony staje się ten świat, tym bardziej to jest istotne.” Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar
Koło kierownicy o małej średnicy w układzie trójramiennym będzie również dostępne w konstrukcji z płaskim dnem, w ramach opcjonalnego pakietu Performance. Znaki na obrotomierzu są większe i bardziej wyraźne niż te na prędkościomierzu, co zwiększa widoczność podczas zmiany biegów. Ekran TFT LCD pomiędzy dwoma wskaźnikami dostarcza dalszych informacji dla kierowcy.
Pokrętła regulacyjne kontrolują ogrzewanie i klimatyzację po obu stronach samochodu. Ekran wyświetlający w obrębie dwóch pokręteł wskazuje temperaturę i tryb. Elementy sterujące są dwufunkcyjne: w samochodach wyposażonych w ogrzewane siedzenia, naciśnięcie lewego lub prawego pokrętła reguluje temperaturę dla tego siedzenia. Rząd przełączników poniżej pokręteł kontroluje dodatkowe funkcje klimatyzacji, ich design nawiązuje do klasycznych samochodów sportowych Jaguara. Wloty powietrza na górze deski rozdzielczej są ukryte i będą się wysuwać, tylko gdy zostaną włączone przez kierowcę lub system kontroli klimatu, w innych okolicznościach pozostając dyskretnie schowane.
Przełączniki wykończone są matowym czernią z białymi oznaczeniami dla maksymalnej czytelności, a akcenty są celowo stonowane, z satynowego chromu i ciemnego aluminium. Dwa modele S mają ciemniejsze wykończenia niż standardowy model V6 Jaguara F-Type.
Fotele sportowe mają elektrycznie regulowane oparcie i wysokość, z ręczną regulacją ruchu przód/tył, co nawiązuje do redukcji wagi. Fotele Performance mogą być zamawiane z dodatkowymi bocznymi wspornikami dla większego wsparcia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Obie wersje siedzeń mogą być również opcjonalnie wyposażone w pełną regulację elektryczną, w tym regulację odcinka lędźwiowego i wsparcia bocznego. Pozycja siedzenia jest o 20 mm niższa w porównaniu do Jaguara XKR-S, co obniża środek ciężkości i umożliwia kierowcy lepsze połączenie z samochodem.
Jaguar F-Type dostępny jest z dwoma systemami audio od brytyjskich ekspertów audio z firmy Meridian™. Oferują one odpowiednio 10 lub 12 głośników o mocy 380 watów i 770 watów. Systemy Meridian™ korzystają z doświadczenia firmy w zakresie przetwarzania sygnału cyfrowego, aby stworzyć realistyczne odtworzenie dźwięku. Najwyższa oferta zawiera również system Meridian™ Trifield, który umieszcza obu pasażerów w centrum doskonale skoncentrowanego pola dźwięku przestrzennego.
Ceny Jaguara F-Type