Kia wprowadziła trzecią generację modelu Sorento na rynek europejski w 2014 roku, co potwierdza determinację producenta samochodów do stania się poważnym graczem w segmencie dużych SUV-ów.
Trzecia generacja Sorento zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Paryżu we wrześniu 2014 roku, po globalnej premierze, która miała miejsce w sierpniu w Seulu. Podobnie jak jej poprzednik, była to konstrukcja monocoque, jednak tym razem dzieliła platformę z modelem Kia Carnival MPV. W rezultacie mogła być oferowana z trzema rzędami siedzeń i wieloma funkcjami, które czyniły ją lepszym samochodem do przewozu ludzi.
Dodatkowo zwiększony udział stali o wysokiej wytrzymałości sprawił, że karoseria była sztywniejsza i bezpieczniejsza. Z modelem Sorento z 2014 roku, koreański producent stawił czoła innym dużym graczom w segmencie SUV-ów, takim jak Land Rover Discovery Sport czy Volvo XC90.
Nowy język designu Kia, wymyślony przez Petera Schreyera w 2006 roku, wraz z pierwszą generacją modelu cee’d, ewoluował z biegiem czasu. Został rozwinięty i zastosowany w pozostałych modelach, więc do 2014 roku był już dobrze ugruntowany w ofercie producenta. Sorento charakteryzowało się szeroką atrapą chłodnicy z wyraźnie zwężonym górnym brzegiem, nawiązującą do koncepcji „Tiger nose” stworzonej przez niemieckiego projektanta.
Skrzydłowe reflektory były dostępne z żarówkami Xenon. Z profilu, duży SUV prezentował długą szybę z trójkątnymi oknami za tylnymi drzwiami. Lekko pochylona ku przodowi klapa bagażnika była ozdobiona spojlerem dachowym i standardowo wyposażona w elektryczne otwieranie i zamykanie.
W środku, w wybranych rynkach, Sorento z 2014 roku było standardowo wyposażone w trzy rzędy siedzeń i przestrzeń dla siedmiu pasażerów. Z przodu producent zamontował parę foteli kubełkowych, oddzielonych szeroką konsolą środkową. Tam Kia umieściła dźwignię zmiany biegów oraz kilka schowków, w tym parę uchwytów na napoje. Na centralnym panelu oferowano opcję ośmiocalowego ekranu dotykowego z systemem infotainment, który miał wbudowaną kamerę cofania.
Fotele przednie oraz zewnętrzne fotele w środkowym rzędzie były dostępne z funkcją ogrzewania, co w tamtym czasie nie było powszechne w dużych SUV-ach. W środkowym rzędzie było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów na rozkładanej (40/20/40) kanapie, co zapewniało łatwy dostęp do trzeciego rzędu siedzeń. Wszystkie oprócz przednich siedzeń można było łatwo złożyć z bagażnika, używając wyraźnych dźwigni.
Aspekty techniczne trzeciej generacji Sorento pokazały troskę producenta o bezpieczeństwo i komfort. W efekcie, niezależne zawieszenie w każdym rogu zostało wzbogacone o dodatkowe tuleje, które redukowały hałas drogowy i wibracje. Ponadto producent oferował zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak tempomat adaptacyjny, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, ostrzeżenie o kolizji z przodu, asystent zmiany pasa ruchu i inne.
Pod maską, w zależności od rynku, Sorento było dostępne z silnikiem diesla 2.2 litra lub benzynowym silnikiem 2.4 litra z bezpośrednim wtryskiem. Te czterocylindrowe silniki były sparowane z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub automatycznymi.
Kia Sorento
Nowa Kia Sorento, łącząca styl, praktyczność i technologię, oferuje luksusowy wygląd i wrażenie, kontynuując sukces swojego poprzednika. Gładka, opływowa linia nadwozia oraz głęboko rzeźbione powierzchnie wprowadzają wyższy poziom klasy i przestronności, a także szereg innowacyjnych funkcji.
Ewolucyjne zmiany w stylizacji subtelnie zmieniają charakter nowej Sorento, podkreślając jej smukły, falisty kontur, co nadaje jej elegancki wygląd oraz pewniejszą obecność na drodze.
Przód nowej Sorento wyposażony jest w długie, okrągłe reflektory oraz wyraźniejsze światła przeciwmgielne, a także większy, bardziej pionowy grill w kształcie 'tiger nose’, z charakterystycznym trójwymiarowym wzorem diamentowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w koncepcie Kia Cross GT z 2013 roku.
Z profilu, nowy model zachowuje charakterystyczną długą maskę oraz szeroki słupek D, ale niższa linia dachu, wyższa linia okien i opływowy kształt nadają samochodowi bardziej dramatyczny, muskularny wygląd.
Nowy czysty wygląd uzyskano dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik spawania laserowego, co sprawia, że linie spawów są niewidoczne.
Smuklejszy wygląd nowej Sorento został wzmocniony zwiększoną długością (+95 mm do 4,780 mm), obniżoną wysokością (o 15 mm do 1,685 mm) i dodatkową szerokością (+5 mm do 1,890 mm).
Zewnętrzna stylizacja nowego samochodu została opracowana w koreańskim studiu projektowym Kia w Namyang, z istotnym wkładem zespołów projektowych z Frankfurtu w Niemczech oraz Irvine w Kalifornii.
Tematyka 'wyrafinowanego luksusu’ w stylizacji wnętrza
Wnętrze nowej Sorento to miejsce, w którym można znaleźć niektóre z najistotniejszych usprawnień. Stylizacja wnętrza została opracowana przez europejski zespół projektowy marki z siedzibą w Frankfurtcie, a projektanci Kia stworzyli bardziej wyrafinowaną i luksusową kabinę, wykorzystując materiały o znacznie wyższej jakości.
Stylizacja kabiny opiera się na temacie 'nowoczesnym i szerokim’, co zapewnia stabilny, poziomy układ i wygląd. Ta szerokość odzwierciedla się w szerszym zestawie wskaźników, wykończeniach wnętrza oraz opływowym kształcie deski rozdzielczej, która sięga do obramowań drzwi. Wyższy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry nadaje kabinie nowoczesny luksusowy charakter, tworząc prawdziwą atmosferę pojazdu premium.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech stylizacji wnętrza jest konsola centralna inspirowana szwajcarskim zegarmistrzostwem, która zawiera najnowsze technologie HMI (interfejs człowiek-maszyna) firmy Kia.
Płynne kontury deski rozdzielczej wznoszą się, aby wkomponować wskaźniki kierowcy, a gładka krzywa w drzwiach prowadzi od głośników audio do uchwytów typu SUV, nadając kabinie bardziej wyrafinowany wygląd.
W zależności od rynku, klienci będą mogli zamówić wnętrze w schematach kolorystycznych jednolitych (Czarny Saturn) lub dwukolorowych (Czarny Saturn i Kamień) z wykończeniami z tkaniny lub skóry. Dodatkowo, oferowane będą opcje brązowych lub jasnoszarych schematów w wykończeniu skórzanym.
Komfort, wygoda i nowe technologie
W porównaniu z poprzednią generacją, zwiększone wymiary zewnętrzne i wydłużony rozstaw osi (+80 mm do 2,780 mm) uwolniły dodatkowe przestrzenie w kabinie nowego samochodu.
Choć linia dachu jest niższa o 15 mm, przestawione poduszki siedzisk zapewniają więcej miejsca na głowy pasażerów w trzech rzędach, którzy także zyskają większą przestrzeń na nogi. Powierzchnia ładunkowa również rośnie, dzięki podłodze bagażnika (wyższej o 87 mm), a pojemność złożonych foteli trzeciego rzędu wzrasta o 17,5 procent, z 515 do 605 litrów (VDA). Nowa Sorento oferuje również nową przegródkę do przechowywania pokrywy bagażnika pod podłogą.
Dostępna w wersjach pięcio- lub siedmioosobowych, nowa Sorento ma podzielone siedzenia drugiego rzędu 40/20/40, co zwiększa wszechstronność, z wyższym składanym centralnym podłokietnikiem. Siedzenia drugiego rzędu w wersji siedmioosobowej są wyposażone w 'dalekie składanie’, sterowane dwoma dźwigniami z boku bagażnika.
Nowa Sorento debiutuje z szeregiem nowych, zaawansowanych technologii pokładowych, mających na celu poprawę wygody i dalsze wzbogacenie doświadczeń właściciela. W zależności od rynku, nowe dostępne funkcje będą obejmować: monitor widoku panoramicznego, z czterema kamerami pomagającymi kierowcy w manewrowaniu podczas parkowania, oraz inteligentną automatyczną klapę bagażnika. System ten automatycznie otwiera klapę, gdy klucz jest 'wykrywany’ w pobliżu bagażnika, co umożliwia właścicielom wygodne wnoszenie zakupów lub ciężkich przedmiotów do pojazdu.
Zwiększona jakość wykończenia
W trakcie rozwoju nowej Sorento inżynierowie Kia skupili się także na wzmocnieniu struktury nadwozia i poprawie właściwości NVH (hałas, wibracje i szorstkość), aby zwiększyć jakość wykończenia i stworzyć spokojne środowisko podróży, które jest tak wyrafinowane, jak stylizacja nowego modelu.
Zwiększona sztywność skrętna nowej struktury nadwozia (o 14 procent w porównaniu do poprzedniego modelu) stanowi doskonałą podstawę zarówno dla poprawy jakości wykończenia, jak i bezpieczeństwa.
Działania mające na celu redukcję NVH przyjęte w nowej Sorento obejmują nowe materiały dźwiękochłonne w tunelu przekładni, o 29 procent grubszy panel dźwiękochłonny deski rozdzielczej, większe mocowania silnika i przekładni dla lepszej jakości wykończenia napędu oraz, dla modeli wysokoprężnych, nową osłonę DPF oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcuszka rozrządu silnika. Hałas w kabinie jest zredukowany o trzy do sześciu procent, w zależności od warunków jazdy.
Lepsze układy napędowe, komfort jazdy i prowadzenie
Aby spełnić rosnące oczekiwania konsumentów, inżynierowie Kia pracowali nad poprawą każdego aspektu doświadczenia jazdy nową Sorento, wprowadzając ulepszenia w silnikach, układzie kierowniczym i zawieszeniu.
W nowej Sorento dostępne są pięć silników, w zależności od kraju, o mocach w zakresie od 172 do 270 KM. Wśród nich znajdują się jednostka benzynowa GDI o pojemności 2.4 litra, silniki MPI o pojemności 2.4 oraz 3.3 litra, a także zmodyfikowane jednostki wysokoprężne R turbo o pojemności 2.0 i 2.2 litra. Z tych, w Europie sprzedawane będą jedynie silniki 2.2 litra turbo wysokoprężny oraz 2.4 litra GDI, z przewidywaną większością sprzedaży przypadającą na jednostkę wysokoprężną. Ostateczne decyzje dotyczące oferty w Wielkiej Brytanii jeszcze nie zapadły.
Przy opracowywaniu nowej Sorento kluczowym celem zespołu inżynierów Kia zajmujących się podwoziem było osiągnięcie poprawy komfortu jazdy, stabilności przy wysokich prędkościach i reakcji na prowadzenie, aby dostosować się do postępów w jakości wnętrza i NVH.
W pełni niezależne zawieszenie zachowuje format poprzedniego modelu (kolumny MacPhersona z przodu i system wielowahaczowy Kia z tyłu), ale wdrożono szereg modyfikacji. Z tyłu poduszki wspierające zawieszenie mają większe mocowania, co lepiej izoluje je od kabiny, a większe amortyzatory są teraz montowane pionowo za linią osi, co poprawia kontrolę ruchu karoserii.
Te zmiany, w połączeniu z dłuższym rozstawem osi, zapewniają bardziej komfortową jazdę, z bardziej progresywną reakcją na nierówności drogi, sprawiając, że nowa Sorento to bardzo wygodne miejsce do spędzania czasu podczas dłuższych podróży.
Z przodu nowy układ kierowniczy elektryczny (R-MDPS), dostępny jako standardowe lub opcjonalne wyposażenie w zależności od kraju, jest zamontowany bezpośrednio na listwie kierowniczej – a nie na kolumnie kierowniczej, jak w poprzednim modelu. To zapewnia lepsze poczucie kierownicy i szybszą reakcję, co sprawia, że nowa Sorento będzie jednym z bardziej zwinnych i sportowych pojazdów w swoim segmencie, nie rezygnując z jakości jazdy, jakiej klienci oczekują od luksusowego SUV-a.
Lepsze bezpieczeństwo pasywne i aktywne
Struktura nowej Sorento jest znacznie mocniejsza, dzięki powszechniejszemu zastosowaniu stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. W poprzedniej generacji modelu zastosowano 24,4% stali ultra wysokojakościowej (UHTS), natomiast nadwozie nowego modelu składa się w 52,7% z UHTS, co zwiększa integralność rdzenia struktury samochodu w przypadku uderzenia i poprawia sztywność skrętną. Mocniejsza stal została użyta do wzmocnienia nadkoli, obramowania klapy bagażnika i otoczenia tylnego koła.
Nowa Sorento zawiera również ponad dwukrotnie więcej supermocnej stali gorącotłoczonej niż poprzedni model, zwiększając udział z 4,1% do 10,1%, co znacznie wzmacnia słupki A i B.