Lexus zaprezentował trzecią generację modelu IS na North American International Auto Show w 2013 roku, koncentrując się na sportowym charakterze segmentu luksusowych kompaktowych sedanów.
Najbardziej udaną serią BMW w tamtych czasach była seria 3, a Mercedes-Benz stawiał im czoła modelem C-Class, podczas gdy Audi odpowiedziało modelem A4. Z kolei w Ameryce Cadillac zmierzył się z nimi modelem CTS, który był jednak większy. Co więcej, zaledwie kilka miesięcy po premierze IS, Cadillac wprowadził trzecią generację CTS, która była jeszcze większa.
Pod względem designu Lexus wprowadził charakterystyczny grill w kształcie wrzeciona w modelu IS, co nie wszystkim klientom się spodobało. Mimo to dynamiczna sylwetka pojazdu z opływowymi, kanciastymi reflektorami nadawała mu bardzo agresywny wygląd. Dodatkowo, profil pojazdu ujawniał rosnącą linię boczną podkreśloną wygiętymi, rzeźbionymi dolnymi listwami. Na koniec, z tyłu szerokie światła tylne przekraczały granicę między błotnikami a klapą bagażnika.
Wnętrze wyraźnie dzieliło się na strefę kierowcy i siedzenie pasażera dzięki wysokiej konsoli środkowej, która pomieściła dwa uchwyty na kubki, schowek oraz dźwignię zmiany biegów. Dodatkowo, po stronie pasażera producent umieścił kontroler systemu infotainment. W desce rozdzielczej prędkościomierz z cyfrowymi wskazaniami zajmował centralne miejsce, otoczony był obrotomierzem. Wysoko profilowane fotele zaprojektowano w taki sposób, aby utrzymać pasażerów na swoim miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu IS oferował ograniczoną przestrzeń na nogi dla dwóch pasażerów, natomiast trzeci musiał zmagać się z wysokim tunelem skrzyni biegów.
Pod maską Lexus zainstalował wybór trzech jednostek napędowych, zarówno benzynowych, jak i hybrydowych. Ta ostatnia opierała się na tym samym silniku cyklu Atkinsona oferowanym w modelu RAV4 oraz silniku elektrycznym.
Nowa gama modeli Lexus IS zadebiutowała w Europie na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku. W skład serii wchodzą modele IS 300h – pierwszy IS z napędem hybrydowym Lexus Hybrid Drive – oraz tylno napędowy IS 250, a także dalej rozwinięta wersja pakietu F Sport, dostępna dla obu modeli.
Osoby z segmentu D-premium uważają osiągi jazdy za najważniejszy element posiadania sportowego sedana. W połączeniu z dramatycznym nowym designem, zawierającym charakterystyczny grilla w kształcie wrzeciona, nowy IS został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe możliwości dynamiczne i doskonałe wrażenia z jazdy.
'Przy rozwoju nowego IS przyjęliśmy zupełnie inne podejście’ powiedział Junichi Furuyama, Główny Inżynier IS. 'Zamiast rozwijać każdy z indywidualnych aspektów z nadzieją, że połączą się one, aby zaoferować angażujące doświadczenie jazdy, najpierw ustaliliśmy, że przyjemność z jazdy, której pragną właściciele, będzie naszym głównym założeniem, a następnie opracowaliśmy poszczególne elementy wydajności, aby je wspierać.’
'Każdy aspekt nowego IS został zaprojektowany z nowym naciskiem na osiągi sportowe, zwrotność, dokładną reakcję na ruchy kierowcy i wysoką komunikatywność feedbacku.’
Nowy Lexus IS prezentuje także całkowicie nową kabinę, która łączy w sobie wszelkie wysublimowane cechy i jakość oczekiwaną od Lexus, z bardziej sportowym, skoncentrowanym środowiskiem kierowcy, znaczącą poprawą przestrzeni na tylnej kanapie dla najlepszej w klasie przestronności oraz większym, bardziej funkcjonalnym bagażnikiem.
DECYDUJĄCY WYGLĄD
Dramatyczny design, gładkie powierzchnie i zwarte, sportowe proporcje całkowicie nowego IS doskonale odzwierciedlają znaczący postęp w zakresie dynamicznych możliwości i osiągów nowego premium sedana Lexusa.
Przy długości 4,665 mm, nowy Lexus IS jest o 80 mm dłuższy i o 10 mm szerszy od swojego poprzednika. Z przodu nadwieszenie zwiększyło się jedynie o 10 mm, a rozstaw osi został wydłużony o 70 mm do 2,800 mm.
Po modelach nowej generacji GS, ES i LS, całkowicie nowy IS charakteryzuje się wyrafinowaną dynamiką frontalnego designu grilla w kształcie wrzeciona Lexusa, co nadaje kompaktowemu sedanowi połączenie agresywnej elegancji, większej obecności na drodze oraz mocniejszej tożsamości marki.
Pod nowym projektem pokrywy silnika, który pozwala na najniższy możliwy profil przodu pojazdu przy jednoczesnej optymalizacji ochrony pieszych, grill jest otoczony zespołem reflektorów wyraźnie umiejscowionych na wyższej płaszczyźnie niż sam grill.
Nowy, wyraźnie wyprofilowany reflektor jest podkreślony przez charakterystyczne dla Lexusa LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie litery L, umieszczone niezależnie pod zespołem, co nadaje nowemu IS unikalny, bardzo charakterystyczny wizualny podpis.
W profilu, mocna, pozioma linia pasa tworzy wrażenie większych tylnych opon i obniżonego środka ciężkości. Masa kabiny wydaje się być skoncentrowana w tylną część, wizualnie dodając ciężaru tylnym oponom, aby zwiększyć wrażenie trakcji. Wznosząca się linia przerywana, która płynie z dolnej części nadwozia, przez tylną nadkola do zespołów tylnych lamp, dodaje dalszej dynamiki eleganckiemu sportowemu profilowi sedana.
Czyste, eleganckie, coupe’owe linie nowego IS są dodatkowo podkreślone przez wykończenie nadkola tylnego, które nadaje oponom większą wyrazistość, pozwalając na umiejscowienie ich 5 mm dalej na zewnątrz i bliżej nadkola, oraz laserowo zespawana struktura dachu, która łączy dach i człony boczne bez potrzeby stosowania nieestetycznego wykończenia kropel na dachu.
DESIGN WNĘTRZA
Czysty, poziomy motyw nowego wnętrza Lexusa IS jest przecięty silnym wznoszącym się łukiem konsoli centralnej, tworząc wygodne, skoncentrowane, ergonomiczną idealne środowisko, w którym kierowca może w pełni wykorzystać znakomite właściwości jezdne nowego kompaktowego sedana Lexusa.
Nowo zaprojektowane, pikowane fotele kierowcy oferują większy komfort i lepsze wsparcie boczne. Punkt siedzenia został obniżony o 20 mm. Nowy, inspirowany LFA, 3-ramienny, o średnicy 370 mm, koło kierownicy posiada nowy kształt przycisku przełączającego, co ułatwia dokładne operowanie, a także poprawia ergonomię przycisków na kierownicy.
Kąt nachylenia kierownicy został obniżony o 3 stopnie, a regulacja odległości kierownicy zwiększona o 23 mm, co tworzy bardziej sportową pozycję za kierownicą.
Z 50 mm z 70 mm dłuższego rozstawu osi przeznaczono na zwiększenie przestrzeni na tylnej kanapie, a 20 mm na zwiększenie pojemności bagażnika. Nowy, 10 mm szerszy IS oferuje pasażerom tylnych siedzeń znacznie większy komfort. Połączenie wydłużonego rozstawu osi i cieńszej konstrukcji przednich siedzeń generuje 85 mm zwiększonej przestrzeni na kolana w nowych, dzielonych/foldingowych siedzeniach 60:40. A 20 mm zwiększona przestrzeń pomiędzy słupkiem B a przednim rogiem siedzenia poprawia dostępność.
W całym wnętrzu wysokiej jakości materiały i wykończenia nadają nowoczesny, premium wygląd i odczucie, z poziomem rzemiosła i dbałością o szczegóły, z którego Lexus jest znany na całym świecie. Wykończenia o miękkim dotyku są powszechne, w tym podkładki na kolana po obu stronach konsoli centralnej dla zwiększonego komfortu kierowcy i pasażera z przodu.
Nowy IS, podobnie jak GS i LS, przyjął system wyboru trybu jazdy, a podświetlenie wskaźników oraz design wyświetlacza informacji zmienia się z niebieskiego na czerwony w sportowych trybach jazdy, a wskaźnik systemu hybrydowego w IS 300h przełącza się na obrotomierz.
Dwustrefowa klimatyzacja z przełącznikami elektrostatycznymi
Nowy IS jest wyposażony w dwustrefowy system klimatyzacji z dotykowymi, elektrostatycznymi przełącznikami do regulacji temperatury klimatyzacji. Przesuwając palec w górę lub w dół po przełączniku w kształcie paska, można dostosować temperaturę w krokach co 0,5 stopnia. Temperaturę można również dostosować, po prostu naciskając górną lub dolną część przełącznika lub oznaczenia strzałek.
Zaawansowane systemy multimedialne
Dostępne są dwa rodzaje systemów multimedialnych do użytku w połączeniu z wysokiej rozdzielczości, 7-calowym wyświetlaczem kolorowym: Lexus Display Audio (LDA) oraz Electro Multi Vision Navigation (EMVN).
System EMVN jest obsługiwany za pomocą drugiej generacji interfejsu Lexus Remote Touch Interface (RTI), który został udoskonalony, aby zwiększyć wygodę użytkowania i łatwość obsługi.
Funkcjonalność i jakość interfejsu iPoda zostały zwiększone; za pośrednictwem połączenia USB, menu iPoda można teraz obsługiwać z przycisków sterujących na kierownicy, a okładka albumu jest wyświetlana na 7-calowym ekranie multimedialnym.
System dźwiękowy premium
Nowy Lexus IS jest wyposażony w system dźwiękowy, który reprezentuje nową generację realizmu i klarowności dźwięku w Lexusie. Oferuje w pełni cyfrowy, klasowy wzmacniacz klasy D, 6 lub 8-kanałowy, zdolny do tworzenia praktycznie dźwięku wolnego od zniekształceń przy minimalnych stratach napięcia. Naturalna dynamika dźwięku i bogate harmonie generowane przez wzmacniacz o wysokiej rozdzielczości są wiernie odtwarzane przez ulepszony układ 6 lub 8 głośników, który zawiera nowy, 55 mm szerokopasmowy tweeter.
System Premium Surround Mark Levinson®
Dostępny z systemem EMVN nowego IS, system Premium Surround Mark Levinson® tworzy dźwięk na podstawie koncepcji bezwysiłkowej dynamiki i bezwysiłkowej reakcji transjentowej, które łączą naturalną dynamikę z wysoką reakcją i wydajnością śledzenia, oferując jakość dźwięku równą jakości występu na żywo w sali koncertowej.
Wykorzystując te same technologie, które znajdują się w topowych systemach audio, system wyposażony jest w 12-kanałowy w pełni cyfrowy wzmacniacz klasy D generujący łączne wyjście 835 W przez 15 głośników o wysokiej wydajności GreenEdgeTM. Nowy system automatycznej regulacji głośności automatycznie dostosowuje głośność systemu dla każdej odtwarzanej piosenki, aby zapewnić stały poziom głośności i pełną słyszalność nawet dla najcichszych fragmentów muzyki.
Dzięki podwójnej wydajności dla tego samego poboru mocy, technologia oszczędzania energii GreenEdgeTM została wprowadzona do każdych z 15 głośników. Technologia GreenEdgeTM obejmuje szerszy zakres częstotliwości niż tradycyjne systemy, co zwiększa zakres dynamiczny.
NAPĘDY
Nowy IS będzie dostępny w Europie w dwóch wersjach – 2,5-litrowym silniku benzynowym V6 IS 250 oraz IS 300h: pierwszym modelu IS z napędem hybrydowym Lexus Hybrid Drive.
IS 300h
Wzmacniając zaangażowanie firmy w przyszłość pełnej technologii hybrydowej, nowy Lexus IS 300h jest wyposażony w drugą generację systemu Lexus Hybrid Drive, który oferuje znaczne redukcje zużycia paliwa oraz emisji CO2, NOx i cząstek stałych (PM), bez utraty wydajności.
Pełny system napędu hybrydowego łączy mocny silnik elektryczny o mocy 105 kW/143 DIN hp z nowo opracowanym, 2,5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym w cyklu Atkinsona o mocy 133 kW/181 DIN hp, wyposażonym w system wtrysku paliwa D-4S nowej generacji, Dual VVT-i oraz system recyrkulacji spalin (EGR) o wysokiej wydajności.
Z tylnymi kołami napędzanymi przez Elektryczną Ciągłą Skrzynię Biegów (E-CVT) systemu hybrydowego, całkowita moc systemu wynosi 164 kW/223 DIN hp. Nowy IS 300h przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h.
Przeciwstawnie, nowy Lexus pełny hybrydowy osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące 4,3 l/100 km oraz czołowe w swojej klasie emisje CO2 wynoszące od 99 g/km.
Nowy IS 300h jest także pierwszym pełnym modelem hybrydowym Lexusa, w którym bateria zainstalowana jest pod pokrywą przestrzeni bagażowej, oferując pojemność porównywalną z modelami z silnikiem benzynowym.
Sekwencyjny Shiftmatic
Skrzynia biegów IS 300h może również działać jako system sekwencyjny shiftmatic, obsługiwany za pomocą manetek na kierownicy. System został dostrojony, aby lepiej dopasować wzrosty obrotów silnika do przyspieszenia pojazdu. Podczas hamowania silnik wytwarza siłę hamowania w sześciu krokach, a odczucie zmian biegów jest zbliżone do skrzyni manualnej. W połączeniu te udoskonalenia E-CVT oferują kierowcom bardziej angażujące doświadczenie z jazdy.
Aktywna kontrola dźwięku (ASC)
Doświadczenie jazdy jest dodatkowo wzbogacane poprzez wprowadzenie Aktywnej Kontroli Dźwięku (ASC); nowej technologii, która uzupełnia dźwięk silnika dźwiękiem audio poprzez dedykowany głośnik, dostarczając dźwięki silnika podczas przyspieszania i hamowania, nawet gdy silnik jest wyłączony, a pełny hybrydowy IS 300h działa tylko na energię elektryczną.
IS 250
Nowy IS 250 będzie dostępny w Europie z tylno napędową wersją 2,5-litrowego silnika benzynowego V6. Osiąga moc 152 kW/207 DIN hp przy 6,400 obrotów na minutę i 250 Nm momentu obrotowego przy 4,800 obrotów na minutę, przyspieszając IS 250 od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy i osiągając maksymalną prędkość 225 km/h.
Przeniesiony z aktualnego IS 250, napędzany łańcuchem silnik benzynowy V6 z podwójnym wałem rozrządu, 24 zaworowy, 2,499 cm³ ma szczególnie zwartą i lekką konstrukcję. Środki redukcji masy obejmują zastosowanie odlewanego ciśnieniowo aluminiowego bloku cylindrów i kolektora dolotowego oraz komory dolotowej wykonanej z żywicy. Cała konstrukcja silnika jest jeszcze lżejsza i bardziej kompaktowa dzięki instalacji pomp wody i oleju w obudowie łańcucha.
V6 wyposażony jest w bezpośredni wtrysk D-4 i podwójne VVT-i (zmienne sterowanie czasem otwarcia zaworów) dla wałków rozrządu dolotowego i wylotowego, co poprawia wydajność silnika.
6-biegowa super elektronicznie kontrolowana skrzynia biegów (ECT)
'6 Super ECT’ w IS 250 to skrzynia biegów o bliskim przełożeniu, 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów z sekwencyjnym trybem manualnym. Zawiera liczne technologie, w tym szybsze zmiany biegów, wcześniejsze zablokowanie konwertera momentu obrotowego oraz 'blipy’ przepustnicy przy zmianach biegów, wspierając dostępne w systemie wyboru trybu jazdy możliwości.
DYNAMIKA JAZDY
Celem nowego programu rozwojowego IS było zapewnienie wiodącej w segmencie przyjemności z jazdy, a – nie rezygnując z cichości i komfortu, które cechują każdy model Lexusa – wszystkie aspekty dynamiki jazdy nowego kompaktowego sedana zostały starannie zaprojektowane z myślą o tym celu.
Nowa powłoka nadwozia jest lżejsza, ale bardziej sztywna niż w poprzedniku. Układ zawieszenia przedniego został zaktualizowany, a nowy układ zawieszenia tylnego został zaadoptowany, łącząc doskonałą przyczepność z doskonałą reakcją na ruchy kierownicy.
Nowy układ kierowniczy oferuje lżejsze, płynniejsze, bardziej precyzyjne wrażenie prowadzenia z ulepszoną reakcją na ruchy oraz większą informacyjność dla kierowcy.
Nowy system wyboru trybu jazdy oferuje do pięciu przełączanych trybów jazdy – EV (tylko IS 300h), ECO, NORMAL, SPORT/SPORT S oraz SPORT S+, aby optymalizować preferowaną przez kierowcę kombinację efektywności, komfortu, wydajności i charakterystyki prowadzenia.
F SPORT
Modele Lexus IS F Sport można łatwo rozpoznać po ekskluzywnym kształcie grilla i przedniego zderzaka. 'Talia’ grilla jest wyższa niż w standardowych modelach, co zwiększa pole dolnego grilla, aby mogło wciągać większe ilości powietrza chłodzącego, odpowiedniego do sportowych osiągów.
Sam grill ma unikalne, L-kształtne wykończenie siatki, a dolna sekcja jest wykańczana bardziej wyraźną chromowaną ramką niż w standardowym IS.
Dolne narożniki przednich zderzaków są wyposażone w LED-owe reflektory przeciwmgielne oraz ekskluzywne detale aerodynamiczne F Sport, zapewniające zarówno docisk, jak i zwiększone chłodzenie hamulców. Unikalne 18-calowe koła mają design Y-ramienia i ciemne, metaliczne wykończenie premium, które identyfikuje je z linią LFA.
Modele F Sport są dostępne w wyborze ośmiu kolorów zewnętrznych, z których dwa, Ultrasonic Blue i White Nova, są ekskluzywne. White Nova został opracowany wyłącznie, aby odzwierciedlić czystą, sportową naturę marki, reprezentowanej przez superauto LFA.
Na pokładzie modele F Sport dziedziczą innowacyjny wskaźnik kierowcy z ruchomym środkowym pierścieniem z LFA. Ekskluzywna, wysoce wspierająca konstrukcja foteli sportowych wykorzystuje metodę 'zintegrowanego formowania’, zapewniając brak przerw między tapicerką siedzenia a podkładem piankowym, co łączy doskonały komfort z doskonałym trzymaniem bocznym.
Spersonalizowane detale wykończenia wnętrza obejmują kierownicę F Sport i gałkę zmiany biegów wykończoną w perforowanej skórze, metalowe 3D-efekty ornamenty, czarne przeszycia siedzeń oraz aluminiowe pedały i listwy progowe. Wybór dwóch schematów kolorystycznych wnętrza obejmuje nowy wykończenie Dark Rose, które jest ekskluzywne dla F Sport.
Zarówno przednie, jak i tylne układy zawieszenia oraz elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) są specjalnie strojone dla pakietu F Sport, poprawiając wydajność prowadzenia IS bez uszczerbku dla komfortu jazdy.
System Adaptive Variable Suspension (AVS) jest opcją dostępną tylko dla IS 300h F Sport. System pozwala kierowcy precyzyjnie dostosować cechy jazdy IS F Sport, wybierając dwa ustawienia tłumików: 'Normal’ w celu codziennego komfortu jazdy oraz Sport S+ dla lepszej kontroli nad nadwoziem i precyzyjnych reakcji na ruchy kierownicy podczas pokonywania zakrętów.
ZAawansowane systemy bezpieczeństwa
Każdy Lexus jest projektowany z myślą o zapewnieniu najwyższych standardów aktywnego, pasywnego i prewencyjnego bezpieczeństwa. Nowa gama modeli IS, włączając unikalny system Zintegrowanego Zarządzania Dynamiką Pojazdu (VDIM) Lexusa, opiera się na już wybitnych osiągach bezpieczeństwa obecnej generacji modelu, dodając kilka nowoczesnych aktywnych funkcji bezpieczeństwa.
Należą do nich system automatycznego działania świateł drogowych (AHB), system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA), monitor martwego pola (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA).
Nowy IS jest również wyposażony w wyrafinowany system prekolizyjny (PCS), który oferuje kierowcom pomoc w unikaniu kolizji, skuteczną nawet w przypadku wysokich prędkości.