Mercedes-Benz musiał dostosować swoje samochody do norm emisji Euro 6b, które stały się obowiązkowe od września 2014 roku w Europie. W efekcie, producent musiał zaktualizować linię CLS w obu wersjach: coupe z czterema drzwiami oraz shooting brake.
Niemiecki producent wprowadził drugą generację CLS w 2011 roku, a po trzech latach na rynku nie był jeszcze uznawany za stary. Niemniej jednak, Mercedes-Benz musiał go odświeżyć, a wraz z gamą silników zmodernizował również wygląd zewnętrzny i wnętrze pojazdu. Dodatkowo, wersja AMG również przeszła aktualizację, głównie pod względem stylizacji i funkcji. Producent zwiększył moc silnika V8 pod maską oraz zmodyfikował zawieszenie, aby poprawić prowadzenie w porównaniu do swojego poprzednika.
Mercedes-Benz CLS był jedynym producentem samochodów, który oferował kombi w kształcie coupe, znanym głównie jako shooting brake. Pojazd charakteryzował się sportowym wyglądem, ale jednocześnie oferował dużo przestrzeni dla rodziny i dużą przestrzeń bagażową na wszelkie zakupy. Był zarówno funkcjonalnym pojazdem codziennego użytku, jak i samochodem sportowym. Z przodu, model CLS Shooting Brake AMG z 2014 roku posiadał nowy grille, który wyróżniał się podwójnym poziomym chromowanym poziomym pasem, na którym umieszczona była emblemat ze śmigłem. Po bokach znajdowały się przekształcone lampy LED, z opcją technologi multibeam LED. Na przednim zderzaku, znany grille AMG w kształcie litery A miał kolor nadwozia i był otoczony szerokimi wlotami powietrza. Wersje S CLS AMG miały wykończenia w kolorze czarnym fortepianowym, podczas gdy model bez litery S charakteryzował się chromowanymi akcentami. Z profilu, kształt shooting brake pozostał niezmieniony, ale osoby postronne mogły zauważyć nowe zaciski hamulcowe, które były pomalowane na czerwono w wersji AMG S63 i brązowo w tych z tarczami węglowo-ceramicznymi. Na końcu, z tyłu samochód otrzymał ciemniejsze światła tylne zamontowane tylko na ćwiartkach, a pod zderzakiem znajdowały się cztery prostokątne końcówki wydechowe otoczone szerokim dyfuzorem.
Wnętrze CLS AMG pochłaniało luksusowym, skórzanym wykończeniem, ozdobionym detalami z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli centralnej oraz drzwiach. Kierowca miał przed sobą analogowy, podwójny zestaw wskaźników, gdzie prędkościomierz zajmował centralne miejsce, a u dołu znajdował się wyświetlacz LCD pokazujący dane z komputera pokładowego. Dodatkowo, na górze konsoli centralnej mieścił się 8-calowy ekran systemu infotainment, sterowany za pomocą pokrętła na konsoli. Tak jak jego poprzednik, CLS AMG Shooting Brake miał wysokie fotele kubełkowe z przodu oraz tylną kanapę dzieloną w proporcji 40/20/40, przystosowaną dla dwóch dorosłych pasażerów. Oparcie mogło się składać, zwiększając przestrzeń bagażową do 1,550 litrów (54,7 cu-ft.) z 589 litrów (20,8 cu-ft.).
Jednak największe zmiany zaszły pod maską samochodu. AMG zwiększyło moc z 525 PS (518 HP) do 557 PS (550 HP) w zwykłym modelu AMG 63. Wersja 63S osiągała 585 PS (577 HP) z tego samego 5,5-litrowego silnika V8 z podwójnym doładowaniem. Obie wersje były połączone z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem) MCT, która była dostosowana do szybszych zmian biegów niż model AMG 63 z 2011 roku.
Czterodrzwiowe coupe CLS63 AMG oraz Shooting Brake są teraz jeszcze bardziej sportowe i atrakcyjne. Oba modele AMG, które charakteryzują się wysoką wydajnością, wyglądają bardziej dominująco i atletycznie niż kiedykolwiek wcześniej. Wyposażenie CLS63 AMG, osiągające moc do 430 kW (585 KM), jest teraz bardziej ekskluzywne i wyróżnia się wyższą jakością dzięki liftingowi. Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa sportowa teraz reaguje jeszcze szybciej.
Nowy design ożywia niesamowitą technologię w CLS63 AMG. Dostępnych jest pięć wariantów modelu, które są w pełni dopasowane do wymagających klientów, ceniących sobie niezrównaną wydajność.
Od zera do 100 km/h w 3,6 sekundy
Przyspieszając od zera do 100 km/h w 3,6 sekundy, model CLS63 AMG S-Model zostawia wszystkich konkurentów w tyle. Wydajność na poziomie sportowego samochodu oraz wzniosłe emocje łączą się z codzienną funkcjonalnością Mercedesa, oferując przestrzeń dla pięciu pasażerów oraz dużą, zmienną przestrzeń bagażową. S-Model standardowo wyposażone są w układ napędowy AMG 4MATIC; 4MATIC jest opcjonalny dla pozostałych wariantów.
Tobias Moers, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH: „CLS63 AMG w wersji Coupe i Shooting Brake jest teraz jeszcze bardziej dynamiczny, a nowy design sprawia, że prezentuje się bardziej uderzająco. Z mocą do 430 kW (585 KM) i napędem na cztery koła AMG 4MATIC, CLS63 AMG zajmuje pierwsze miejsce pod względem dynamiki jazdy.”
Podwójne ostrze i A-Wing jako charakterystyczne cechy designu AMG
Podwójne ostrze i A-Wing to nazwy uderzających, charakterystycznych cech designu AMG w przedniej części, które sprawiają, że CLS63 AMG od razu staje się rozpoznawalny. Radiator w srebrnym chromie z charakterystycznym logotypem AMG między żaluzjami to „Twin blade”. Trójwymiarowy element „A-Wing” rozciąga się na całą szerokość przedniego zderzaka i prezentuje stylizowane „A”, które jest znakiem rozpoznawczym pojazdów AMG.
Malowane w kolorze nadwozia „A-Wing” z chromowanym paskiem stanowi ramy dla trzech dużych wlotów powietrza – przywołując wspomnienia motorsportu. Czarne elementy na bocznych wlotach powietrza optymalizują przepływ powietrza do modułów chłodzenia.
W połączeniu z nowymi, futurystycznymi, standardowymi reflektorami LED MULTIBEAM, przednia część CLS63 AMG symbolizuje czystą dynamikę i wydajność. Potężne modele AMG V8 są teraz wizualnie bardziej zróżnicowane w porównaniu do innych modeli CLS. Z boku wyróżniają się charakterystyczne, poszerzone nadkola; oznaczenie V8 BITURBO świadczy o doskonałej mocy silnika.
Tylnia część również pozostawia trwałe wrażenie: boczne, wizualne wyloty powietrza oraz czarna wstawka dyfuzora z wyraźnymi skrzydełkami nadają CLS63 AMG mocny wyścigowy akcent.
Układ wydechowy AMG Sport z dwoma chromowanymi końcówkami potwierdza akustyczny i wizualny efekt. Aluminiowe felgi AMG o trzech ramionach idealnie wypełniają nadkola. Z przodu zastosowano opony 255/35 R 19 na felgach 9.0 x 19, natomiast z tyłu 285/30 R 19 na felgach 10 x 19.
S-Modele z jeszcze bardziej wyrazistym designem
Potężne modele S charakteryzują się jeszcze bardziej wyrazistym designem: cechy to ekskluzywne felgi aluminiowe o 10 ramionach, pomalowane na matowy szary tytan z błyszczącą krawędzią. Inne charakterystyczne cechy modeli S to A-Wing w wysokim połysku, wstawki bocznych progów w srebrnym chromie, czerwono malowane zaciski hamulcowe oraz logo AMG na klapie bagażnika z kontrastującą czarną literą „S”.
Jeszcze więcej indywidualności z fabryki
Trzy nowe pakiety są teraz dostępne dla CLS63 AMG. Klienci mają jeszcze większy wybór w dostosowywaniu swoich osobistych preferencji:
Pakiet AMG Night (A-Wing na przednim zderzaku z paskiem, wstawki progów bocznych, obudowy lusterek zewnętrznych oraz ramy okienne w wysokim połysku, od 12/2014: przyciemniane szyby)
Pakiet AMG z włókna węglowego I (A-Wing na przednim zderzaku, wstawki progów bocznych i wstawka dyfuzora na tylnej części z włókna węglowego)
Pakiet AMG z włókna węglowego II (obudowy lusterek zewnętrznych i spojler AMG na Coupe z włókna węglowego)
Nowe lekkie, kute felgi AMG są także dostępne jako opcja. Felgi w atrakcyjnym wzorze krzyżowo-ramiennym i centralnym zapięciem są dostępne w szarym tytanie/wysokim połysku lub matowej czerni z błyszczącą krawędzią.
Maksymalna wydajność i efektywność: silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo
410 kW (557 KM) do 430 kW (585 KM) i 720 do 800 Nm – silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo należy do najbardziej efektywnych seryjnych silników ośmiocylindrowych na świecie pod względem maksymalnej mocy, momentu obrotowego i zużycia paliwa. CLS63 AMG o mocy 410 kW (557 KM) i napędzie na tylne koła zużywa 9,9 litra na 100 kilometrów (NEDC w trybie mieszanym; 231 gramów CO2 na kilometr). Wariant z 410 kW i sportowym napędem na cztery koła AMG 4MATIC oraz S-Model z 430 kW (585 KM) i napędem na cztery koła to zaledwie nieco wyższe wartości, wynoszące od 10,4 do 10,6 litrów na 100 km (243 do 248 gramów CO2/km). Wszystkie modele CLS63 AMG spełniają już drugi poziom normy emisji EU6.
AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa sportowa skrzynia biegów reaguje jeszcze szybciej
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa to idealny partner dla potężnego silnika V8 biturbo. Wyposażona w cztery tryby jazdy „C” (Controlled Efficiency), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manual), funkcję ECO start/stop oraz RACE START, przekładnia oferuje maksymalną elastyczność i dopasowaną dynamikę.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa teraz oferuje jeszcze szybsze czasy reakcji: manualna zmiana biegów – inicjowana przez kierowcę za pomocą dźwigni na kole kierownicy – jest realizowana szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Szczególnie w trybach zmiany „S+” i „M” przekładnia teraz reaguje znacznie szybciej. W ten sposób odczuwalna dynamika jazdy jest jeszcze bardziej wzmocniona. Ta zwiększona natychmiastowość została osiągnięta poprzez optymalizację sprzętu i oprogramowania skrzyni biegów. Aluminium na łopatkach zmiany biegów w nowym AMG performance steering wheel może przekazywać instrukcje zmiany biegów kierowcy jeszcze szybciej niż wcześniej.
AMG 4MATIC napęd na cztery koła standard w S-Modelach
Napęd na cztery koła AMG 4MATIC, ukierunkowany na wydajność – standardowo w modelach CLS63 AMG S oraz opcjonalnie w pozostałych wariantach – rozdziela moment obrotowy silnika, przekazując 33 procent na oś przednią i 67 procent na oś tylną. Taki rozkład mocy, skoncentrowany na tylnych kołach, zapewnia charakterystyczną dla AMG wysoką dynamikę jazdy oraz wyjątkową radość z jazdy. Trzystopniowe ESP® jest specjalnie dostosowane do stałego napędu na cztery koła. W trybie „SPORT Handling” oraz przy „ESP OFF” ESP® Dynamic Cornering Assist hamuje wybrane koła, aby sprzyjać dużej zwrotności: podczas pokonywania zakrętów, skierowana krótka interwencja hamulcowa na wewnętrznym tylnym kole pomaga pojazdowi precyzyjnie pokonywać zakręty. Zapobiega to nieprzyjemnemu podsterownościom podczas wchodzenia w zakręty.
Mercedes-AMG idzie jeszcze o krok dalej w modelu CLS63 AMG S. Zgodnie z hasłem marki „Driving Performance”, na tylnej osi zamontowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Efektem tego jest dalszy wzrost przyczepności, który zapewnia jeszcze lepszą dynamikę jazdy i więcej przyjemności z jazdy, szczególnie na torze wyścigowym.
Zawieszenie i układ hamulcowy dla wysokiej zwrotności i dynamiki
Wszystkie modele CLS63 AMG wyposażone są w sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektronicznie regulowanym systemem amortyzacji, stalowym zawieszeniem z przodu i układem sprężyn powietrznych z tyłu. Charakterystyczne dla AMG cechy, takie jak większy negatywny kąt pochylenia osi i szerszy tor o 24 milimetry z przodu, zapewniają większą stabilność przy dużych prędkościach w zakrętach oraz lepsze odczucie drogi. S-Model i CLS63 AMG z napędem na cztery koła są wyposażone w zoptymalizowane zawieszenie przednie trójramienne, w tym komponenty osi z aluminium. Kierowca korzysta z większej przyczepności i zwrotności oraz wyraźnie neutralnych właściwości jezdnych na szybkich zakrętach. Wyraźnie bardziej ukierunkowane na wydajność elastokinematyki są dostępne wyłącznie w S-Modelu, oferując kierowcy jeszcze lepsze informacje zwrotne i przyczepność na krytycznych granicach.
Wysokowydajne hamulce AMG są doskonale dopasowane do wysokiej mocy silnika. CLS63 AMG ma wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o dużych średnicach 360 milimetrów z przodu i z tyłu. Ekskluzywny ceramiczny wysokowydajny system hamulcowy AMG dostępny jest jako opcjonalna cecha dla S-Modelu – rozpoznawalny po jeszcze większych tarczach hamulcowych o średnicy 402 milimetrów z przodu oraz logo AMG Carbon Ceramic na zaciskach wykonanych w specjalnym wykończeniu malarskim.
Wnętrze: jakość na nowym poziomie
Wnętrze zmodernizowanego CLS63 AMG oferuje nową kierownicę sportową AMG, w tym łopatki zmiany biegów oraz metalowy dolny wkład w srebrnym chromie z oznaczeniem AMG. Wyraźnie podkreśla to wysoką jakość wnętrza. Również nowym elementem jest wolnostojący wyświetlacz kolorowy w jednostce sterującej o przekątnej ekranu 20,3 cm (8″), który definiuje nowoczesny wygląd deski rozdzielczej. Duży ekran jest częścią całkowicie nowej generacji multimediów.