Mercedes-Benz odświeżył model E-Class Coupe i Cabriolet w 2013 roku, zaledwie cztery lata po wprowadzeniu go do swojej oferty.
Podczas faceliftingu modeli C207/A207 niemiecki producent ulepszył przednią część nadwozia oraz gamę silników. Dodatkowo dostosował je do norm Euro6, które stały się obowiązkowe we wrześniu 2014 roku w Unii Europejskiej. Jednocześnie rozwiązano problemy z silnikami doładowanymi o pojemności 1.8 litra. Klienci docenili to, ponieważ nowa wersja miała zupełnie nowe wnętrze.
Podobnie jak w pozostałych modelach E-Class, wersja z otwartym dachem zrezygnowała z czterech świateł na rzecz dwóch reflektorów o organicznym, płynny kształcie. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, samochód miał bardziej agresywny zderzak przedni z dolną kratką w kształcie litery A, wprowadzoną w pakiecie AMG. Ponadto, boczne wloty powietrza były wyposażone w światła dzienne LED. Z profilu, ogólny wygląd pozostał bez zmian, ale z tyłu pojawiły się nowe lampy tylne LED.
Chociaż wiele osób oczekiwało odświeżonego wyglądu zewnętrznego, niewielu spodziewało się tak dużych zmian w wnętrzu, gdzie Mercedes-Benz całkowicie zmienił kabinę. Przesunięto selektor biegów za kierownicę, pozostawiając konsolę centralną wolną, co stworzyło więcej przestrzeni do przechowywania. Na szczycie centralnego panelu producent zintegrował ekran infotainment pod tym samym pokryciem co panel wskaźników.
Wraz z faceliftingiem zrezygnowano z wcześniej używanych silników doładowanych 1.8 litra, a producent dodał silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra jako wersję podstawową. Dodatkowo poprawiono osiągi silników turbo-diesel.
Podobnie jak modele Saloon i Estate, Mercedes-Benz całkowicie zrewidował Coupé i Cabriolet z rodziny E-Class. Nowe modele obejmują mocne i efektywne silniki czterocylindrowe BlueDIRECT z innowacyjną technologią wtrysku oraz nowoczesne systemy wspomagania, które mieszczą się pod hasłem „Inteligentna jazda”. Są to systemy, które mogą pomóc w zapobieganiu wypadkom z pojazdami przecinającymi drogę lub pieszym, takie jak Aktywny Asystent Utrzymania Pasa czy światła drogowe z funkcją automatycznego oślepiania. Wizualnie zarówno Coupé, jak i Cabriolet czerpią z nowego języka designu Mercedes-Benz. Ekskluzywne, luksusowe wyposażenie dla doskonałego wykończenia podkreśla bliską więź z rodziną E-Class.
Klasyczne Coupé oraz czteroosobowy Cabriolet Mercedes-Benz E-Class należą do najbardziej pożądanych pojazdów w wyższej części segmentu średniej wielkości. Łącząc inteligentną, efektywną technologię z luksusowym wyposażeniem, które oferuje doskonały komfort, żaden z modeli nie ustępuje w zakresie zaspokajania pasji do najwyższej przyjemności z jazdy. Dlatego są uważane za wyróżniające się modele w udanej rodzinie E-Class. Projekt zarówno zewnętrzny, jak i wnętrze, są świeże i wyraziste, co odpowiada wielu nowym, wyróżniającym się technicznym aspektom.
Według Dr. Joachima Schmidta, członka zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialnego za sprzedaż i marketing, „Trzy słowa podsumowują zarówno E-Class Coupé, jak i czteroosobowy model Cabriolet: fascynujący, sportowy, pasjonujący. Cieszy mnie szczególnie, że oba pojazdy zawierają także najinteligentniejszą technologię, jaką kiedykolwiek wprowadzono. To czyni je prawdziwymi samochodami marzeń.”
Design: Sportowy, atletyczny i przyciągający wzrok
Mercedes-Benz jeszcze bardziej doszlifował projekt E-Class Coupé i Cabriolet w ramach faceliftingu. Sprytne zmiany nadały obydwu modelom całkiem nowego wyrazu. W ten sposób Mercedes-Benz konsekwentnie wdrożył nowy język designu, reinterpretując jednocześnie tradycyjne wartości marki.
Nowy wygląd Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet jest głównie wynikiem przeprojektowanego przodu, z nowymi reflektorami, które zawierają wszystkie funkcjonalne elementy za jednym szkłem reflektora. Kierunkowskazy, lampy pozycyjne i światła do jazdy dziennej znajdują się na górze każdej pary reflektorów, wykorzystując włókna LED, które tworzą efekt „latarki”. Te uderzające, zakrzywione elementy oświetleniowe pomagają oddać wygląd czterookiego designu, typowego dla E-Class, nadając zarówno Coupé, jak i Cabrioletowi niepodważalny wygląd nocny. Technologia LED jest stosowana w standardzie w przypadku świateł mijania i świateł do jazdy dziennej, natomiast klienci po raz pierwszy mają możliwość wyboru reflektorów całkowicie LED w tym segmencie.
Przód E-Class Coupé i Cabriolet, z sportową, pionową kratką chłodnicy i centralną gwiazdą, wyraźnie komunikuje status, pewność siebie i sportowość. Teraz, pozbawiony wszystkich funkcji oświetleniowych, przekształcony zderzak o bardziej wyraźnym kształcie V ukazuje fascynującą grę między powierzchniami o zmiennej krzywiźnie z ostrymi konturami i miękkimi kształtami. Posiada wyrafinowany wygląd, podczas gdy projekt skrzydeł jego zakrzywionej krawędzi wyraźnie podkreśla sportowe ambicje i dynamikę tych zwrotnych aut.
Ogólnie rzecz biorąc, przód z grillem sportowym przedstawia charakterystyczne, sportowe oblicze, ale jednocześnie podkreśla bliską więź między Coupé i Cabriolet a nową wersją E-Class Saloon.
Sylwetka z dynamicznymi proporcjami
Coupé ma klasyczne proporcje z długą maską, wydłużonym kształtem okien bocznych, płaską linią dachu i muskularnym tyłem. Tradycyjne elementy stylizacji, które nadają modelom Mercedes-Benz coupé indywidualny i niepowtarzalny charakter, wzmacniają uderzające linie tego dwu-drzwiowego modelu – takie jak bezramowe drzwi oraz kontur w pełni chowanych okien bocznych, które nie mają B-słupków, aby nie przerywać strumienia.
Czteroosobowy model Cabriolet również posiada w pełni chowane okna boczne, z liniami konstrukcyjnymi, które delikatnie wznoszą się od przodu do pokrywy bagażnika, podkreślając wyraźne proporcje. Wydłużona linia burtowa, która wtopiona jest w dłużej wyglądający tył, wydłuża boczne partie Cabrioletu i sprawia, że samochód przy niskim dachu prezentuje się w szczególnie dynamiczny sposób. Gdy miękki dach jest zamknięty, harmonijnie wkomponowuje się w sylwetkę, dzięki płaskiej krawędzi dachu i smukłym C-słupkom. Klasyczny, materiałowy dach dodatkowo nadaje pojazdowi poczucie ekskluzywnej elegancji, przywołując jednocześnie wspomnienia wspaniałych czteroosobowych kabrioletów Mercedes-Benz z przeszłości. Zarówno Coupé, jak i Cabriolet zachowują muskularnie wyglądające tylne błotniki jako widoczny znak sportowej napędu na tylne koła i atletyzmu oraz wyraźne oznaczenie ich potencjału wydajności.
Szeroki, charakterystyczny tył
Z tyłu zmodernizowano światła i zderzak. Nowe, smuklejsze lampy tylne LED, które sięgają daleko w boki, podkreślają szerokość pojazdu i wykorzystują włókna LED, aby stworzyć charakterystyczny nocny wygląd, typowy dla Mercedesa. Trzecie światło hamowania oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej również korzystają z technologii LED.
Nowy, szeroki zderzak tylny odzwierciedla nowy język projektowania i przynosi potężniejsze, spójne zakończenie z przyczepką w stylu chromu, która wydaje się unosić. W zależności od specyfikacji, rury wydechowe są albo ukryte, albo podkreślone dla obserwatora. Modele z silnikami ośmiocylindrowymi, a także modele z opcjonalnym pakietem sportowym Exterior lub pakietem sportowym AMG mają trapezoidalne końcówki rur wydechowych zintegrowane w zderzaku.
Właściciele modeli Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet mogą również dodać indywidualne wizualne akcenty dzięki atrakcyjnej gamie nowych kół. Wersje cztero- i sześciocylindrowe obu modeli standardowo wyposażone są w koła o średnicy 43,2 cm (17 cali), podczas gdy modele ośmiocylindrowe mają koła o średnicy 45,7 cm (18 cali). Dodatkowe warianty kół można zamówić jako opcjonalne dodatki.
Sportowy, ekskluzywny charakter modeli jest dodatkowo podkreślony przez nowy, specjalny kolor nadwozia aragonitowy srebrny, który został specjalnie opracowany dla E-Class Coupé i Cabriolet. Kolor dachu miękkiego, ciemnobrązowy, również został wprowadzony w ramach faceliftingu.
Wnętrze: Ekskluzywny styl, wysokiej jakości materiały
Facelifting wpłynął na dalsze wzmocnienie sportowego charakteru kabiny w E-Class Coupé i Cabriolet, jednocześnie łącząc go z poczuciem luksusu i klasy. W rezultacie wnętrze harmonijnie łączy się z bardzo ekspresyjnym wyglądem zewnętrznym.
Wnętrze pojazdów zdobią stylowe materiały w połączeniu z wyraźnymi powierzchniami oraz dwu-elementowym wykończeniem, które rozciąga się na całym desce rozdzielczej. To podkreśla poczucie przestronności i elegancji wnętrza. Element wykończeniowy otoczony jest srebrną ramką chrome, która idealnie pasuje do wszystkich dostępnych materiałów. Należą do nich trzy rodzaje drewna oraz dwa warianty aluminium, a także czarny lakier fortepianowy.
Nowe są także tarcze zegarów w zestawie wskaźników z białym tłem, które mają na celu podkreślić sportowy charakter, oraz trapezoidalny wyświetlacz TFT w głównej jednostce z wysokopołyskową ramką. Powiązanie z nową rodziną E-Class oraz elegancki, luksusowy charakter są dodatkowo demonstrowane przez analogowy zegar pomiędzy przeprojektowanymi miejscami wentylacyjnymi, a także przez elementy sterujące w matowym srebrnym chromie.
Konsola środkowa bez dźwigni sterującej automatyki
Przyczyniając się do sportowego, funkcjonalnego uroku wnętrza, jest przeprojektowana konsola centralna. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, nie ma tutaj dźwigni, obok Kontrolera z nowym panelem sterującym z czterema przyciskami do systemu infotainment. Zamiast tego, automatyczna skrzynia biegów jest obsługiwana za pomocą dźwigni DIRECT SELECT i łopatek zmiany biegów na wielofunkcyjnym kole kierownicy. Uwalnia to miejsce na schowki w poziomej części konsoli centralnej. Elementy sterujące są jasno ułożone i zaprojektowane w srebrnym chromie.
W konsoli centralnej znajdują się również elementy sterujące do obsługi opcjonalnego pakietu Dynamic Handling, do przedłużania i chowania regulowanych zagłówków tylnej kanapy oraz zasłony przeciwsłonecznej dla tylnej szyby w Coupé, a także do wybierania trybu zmiany biegów. Pod centralnym podłokietnikiem w Cabrio znajduje się specjalna jednostka sterująca, w której znajduje się dźwignia do obsługi dachu miękkiego oraz przyciski do jednoczesnego otwierania i zamykania okien oraz do opcjonalnego systemu AIRCAP.
Sportowa kierownica
Dostępna opcjonalnie w wersji podgrzewanej, wyraźnie sportowa kierownica wielofunkcyjna w kształcie trzech ramion, pokryta skórą nappa z perforowanymi panelami, wytłoczeniami i dwoma wstawkami w srebrnym chromie, oferuje doskonałą łatwość obsługi za pomocą dwunastu trapezoidalnych przycisków. W połączeniu z pakietem sportowym AMG, zamontowana jest sportowa kierownica AMG w kształcie trzech ramion z spłaszczoną dolną częścią. Na wariancie dla pakietu AMG Plus dodano kontrastowe czerwone przeszycia.
Kolumna kierownicza benefituje z rozszerzonego zakresu regulacji. Może być indywidualnie ustawiana w górę/w dół o 25 mm, oraz 15 mm do przodu i 35 mm do tyłu pod względem zasięgu.
Wysoka jakość i kolorowe akcenty
Nowe materiały powierzchniowe w wnętrzu przekazują wrażenie wysokiej jakości. Charakteryzują się drobnym ziarnem i wyglądem klasy premium, co dodaje eleganckiego charakteru, a także łatwo się je czyści. Opcjonalnie, deska rozdzielcza może być wykończona szczególnie atrakcyjną skórą nappa, co nadaje kabinie wyraźnie sportowego i luksusowego klimatu.
W celu maksymalizacji możliwości personalizacji, koncepcje wnętrza AVANTGARDE i ELEGANCE zostały zlikwidowane, a w ich miejsce wprowadzono szeroki wybór nowych kolorów oraz kontrastów wnętrza. Nowe kolory wnętrza obejmują beż jedwabny, brąz espresso, czerwony Bengal i niebieski oceaniczny. Nowa kombinacja kolorów czarny/brąz espresso symbolizuje „nowy typ sportowości”, natomiast nowy kolor kontrastowy niebieski oceaniczny, w połączeniu z wnętrzem w odcieniu jedwabnym, wprowadza powiew świeżości w designie. Nowe schematy kolorystyczne można również stworzyć z podsufitką w wyborze jedwabnego beżu, szarości alpaki i czerni.
Wykończenia drzwi z kontrastowymi przeszyciami są skoordynowane kolorystycznie z resztą wnętrza i oferowane w dwóch różnych materiałach:
- Skóra sztuczna ARTICO jest używana w przypadku wariantów wykończenia z tkaniny, z tkaniną w połączeniu z sztuczną skórą ARTICO, sztuczną skórą ARTICO oraz także w połączeniu z wykończeniem ze skóry.
- Skóra nappa z pionowym pikowaniem jest łączona z wykończeniem w skórze nappa.
- Dodatkowe cechy projektowe wewnątrz drzwi obejmują:
- generacznie zaprojektowany element wykończeniowy poniżej linii pasa, wykończony u góry detalem w srebrnym chromie
- uchwyt drzwi w srebrnym chromie, oraz srebrno-chromowana obudowa dla elektrycznych elementów sterujących ustawieniem siedzeń w połączeniu z pakietem Memory
- podłokietnik ze srebrno-chromowanym wykończeniem, którego kształt podkreśla opływowe linie podłokietnika
- kieszeń drzwi dla dodatkowej przestrzeni ładunkowej
Atrakcyjne, ergonomiczne siedzenia sportowe
E-Class Coupé i Cabriolet są wyposażone w fotele, które spełniają najbardziej wymagające i różnorodne wymagania dotyczące komfortu siedzenia, ergonomicznego designu, bezpieczeństwa i sportowości. To zasługa takich cech jak wysoko regulowane, reagujące na uderzenia zagłówki NECK-PRO, standardowa elektryczna regulacja wysokości siedziska i kąta oparcia, a także stalowa konstrukcja foteli i integralne sprężyny.
Sprawdzony system EASY-ENTRY dla przednich siedzeń ułatwia dostęp do tyłu. Po wejściu do pojazdu, aktywne mechanizmy pasów bezpieczeństwa z dodatkowymi przyciskami sterującymi na desce rozdzielczej automatycznie przesuwają przednie pasy bezpieczeństwa w pozycję, w której kierowca i pasażer z przodu mogą łatwo je złapać, co dodatkowo pomaga uczynić jazdę możliwie ergonomiczną i komfortową.
W zależności od wybranego materiału, fotele w nowym Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet mają zróżnicowany wygląd z kontrastowymi przeszyciami, które są dopasowane do koloru i materiału tapicerki. Fotele standardowo są pokryte kombinacją tkaniny i sztucznej skóry ARTICO. Tapicerka ze skóry nappa obejmuje nowe, ciągłe przeszycia w kontrastowym kolorze, podczas gdy bolstery siedziska i oparcia na fotelach tapicerowanych skórą mają nowy, charakterystyczny wzór perforacji, który podkreśla ich sportowe cechy.
Alternatywnie, dostępny jest również pakiet Multicontour Seat dla kierowcy i pasażera z przodu. Umożliwia on płynne, pneumatyczne dostosowanie długości siedziska, a także wsparcia lędźwiowego i bolsterów bocznych oparcia. Dzięki temu fotel można dostosować do idealnej pozycji zarówno do sportowej, jak i komfortowej jazdy.
Dodatkowe funkcje zwiększające komfort dostępne są w pakiecie Memory dla kierowcy i pasażera z przodu, który zapamiętuje ustawienia w pełni elektrycznie regulowanych siedzeń przednich, zagłówków, kolumny kierowniczej i lusterek zewnętrznych dla każdego użytkownika indywidualnie i automatycznie je przywraca. Dostępne jest również ogrzewanie siedzeń, a także klimatyzowane fotele przednie z aktywną wentylacją. Można wybrać trzy ustawienia, aby dostosować intensywność zarówno ogrzewania, jak i wentylacji siedzeń.
Pasażerowie z tyłu E-Class Coupé i Cabriolet również nie muszą iść na kompromis w zakresie komfortu. Dwa pełnowymiarowe indywidualne fotele z tyłu są bardzo wygodne i mają integralne zagłówki – które elektronicznie wysuwają się i chowają w Cabrioletcie, a także pełnią funkcję systemu ochrony przed przewróceniem. Gdy fotele są zajęte, zagłówki automatycznie się wysuwają. Oddzielne tylne fotele w Coupé mają składany design 1/3 : 2/3. Składany podłokietnik w Cabriolet może być zamówiony z opcjonalną funkcją ładowania przez środek.
Bezkonkurencyjny komfort kabrioletu
System AIRCAP, reagujący na prędkość, dostępny jest jako opcja dla wyjątkowego komfortu podczas jazdy z opuszczonym dachem. Ogranicza to turbulencje wiatru we wnętrzu pojazdu, a tym samym hałas wiatru. Nowością jest to, że AIRCAP automatycznie uruchamia się przy prędkościach powyżej 40 km/h, a deflektor wiatru w ramie szyby automatycznie się chowa poniżej 15 km/h. Zapewnia to, że E-Class Cabriolet prezentuje się w najczystszej formie podczas powolnej jazdy i postojów. Dwa tylne zagłówki oraz element przeciwprzeciągowy między nimi automatycznie reagują na liczbę pasażerów w pojeździe, wysuwając się, gdy tylne pasy bezpieczeństwa są używane.
Dodatkowo dostępny jest: AIRSCARF, czyli ogrzewanie na poziomie szyi. To rozwiązanie wydłuża sezon kabrioletowy, zapewniając komfortową jazdę z opuszczonym dachem nawet w chłodne dni. W tym celu element grzewczy w zagłówku ogrzewa powietrze przed tym, jak wentylator wydmuchuje je przez otwory w zagłówku, aby ogrzane powietrze otuliło szyję jak ciepły szal. Kierowca i pasażer z przodu mogą indywidualnie dostosować wysokość, na której doprowadzane jest powietrze, a także wybrać trzy ustawienia intensywności.
Karoseria: Sportowa sztywność i bezpieczeństwo
Nadwozia Coupé i Cabriolet od dawna potwierdzają swoje walory w zakresie bezpieczeństwa, sztywności i komfortu. Oferują także doskonałą aerodynamikę, a dzięki innowacyjnym procesom produkcji i kontroli jakości zapewniają niezmiennie wysoką jakość.
Ponieważ podstawa nadwozia pozostała ta sama, E-Class Coupé i Cabriolet wciąż charakteryzują się tymi samymi wyjątkowymi cechami. Należą do nich:
- bardzo sztywna i mocna komora pasażerska, korzystająca z inteligentnej mieszanki materiałowej, składającej się z blachy stalowej w połączeniu z wysokim udziałem blachy o wysokiej wytrzymałości i ultrawysokiej wytrzymałości oraz odłączanych części nadwozia aluminiowych
- kompleksowe strefy deformacyjne w przedniej i tylnej części
- lekka konstrukcja – maska, błotniki i pokrywa bagażnika wykonane z aluminium
- doskonała łatwość naprawy dzięki wymiennym modułom przednim i tylnym
W porównaniu do Coupé, komponenty i struktury nośne zostały dodatkowo wzmocnione w Cabrioletcie, zapewniając dużą stabilność strukturalną mimo braku stabilizującej, stałej konstrukcji dachu. Dodatkowe środki obejmują:
Wzmocnienie komory pasażerskiej specyficzne dla Cabrioletu w okolicy zespołu podłogowego i ścian bocznych
krzyżowe wzmocnienie w okolicach ścian bocznych oraz poprzeczny człon tylny, a także człony boczne z dodatkowymi wzmocnieniami w porównaniu do E-Class Coupé
odcinek aluminiowy o niskiej wadze między słupkami A, który jest używany jako poprzeczny człon kokpitu
wzmocnienie drzwi specyficzne dla Cabrioletu
dodatkowe wzmocnienie między wieżą sprężynową a członem poprzecznym
Nowością są również reflektory z technologią LED – z opcją wersji całkowicie LED. Główne zalety technologii LED to:
- trwałość
- temperatura barwowa zbliżona do dziennego światła
- efektywność energetyczna, ponieważ diody LED wymagają znacznie mniej energii niż żarówki halogenowe i ksenonowe, oferując ten sam poziom wydajności świetlnej
Dach kabrioletu z najlepszą akustyką w klasie
Dzięki akustycznemu dachi miękkiemu o szczególnie wysokiej izolacji, E-Class Cabriolet osiąga najniższy poziom hałasu w swojej klasie. Unikatowy dach akustyczny zapewnia, że nawet przy wysokich prędkościach we wnętrzu słychać tylko minimalny hałas wiatru. Mechanizm dachu miękkiego działa w pełni automatycznie za pomocą dźwigni w grupie sterującej kabrioletu lub pilota na podczerwień. Dach miękki, odpowiedni do automatycznych myjni, można otwierać i zamykać w ruchu przy prędkości do 40 km/h.
Automatycznie bezpieczny
System ochrony przy przewróceniu zintegrowany w zagłówkach tylnych automatycznie chroni pasażerów w przypadku przechylenia kabrioletu. Składa się z dwóch solidnych słupków o średnicy 35 mm, które mieszczą się za tylnym oparciem w kartridżach znajdujących się w zagłówkach. Na podstawie ruchów poślizgowych lub wysokiej przyspieszenia wynikającego z uderzenia, czujnik może wykryć ryzyko przewrócenia się pojazdu, co oznacza, że pasażerowie są w nagłym niebezpieczeństwie. Jeśli czujnik wyzwala odpowiedni sygnał, napięte sprężyny pneumatyczne zostają aktywowane poprzez środki pirotechniczne. Oba słupki przewrócenia w zagłówkach tylnych wysuwają się w ułamku sekundy i automatycznie blokują na miejscu. W połączeniu z solidnymi słupkami A, z których każdy wzmocniony jest dwoma rurami ze stali wysokiej wytrzymałości, stalowe słupki zapewniają skuteczną ochronę przed przewróceniem.
Najlepsze wyniki aerodynamiczne
Wyjątkowe właściwości aerodynamiczne Mercedes-Benz E-Class Coupé i E-Class Cabriolet zostały zachowane również po wprowadzeniu zmian w projekcie. Oba modele prowadzą w zakresie wydajności aerodynamicznej: Coupé wyróżnia się bardzo niską wartością Cd wynoszącą 0,25, podczas gdy Cabriolet osiąga wynik bijący w klasie 0,29.
Przestrzeń na podróż
Zarówno Coupé, jak i Cabriolet oferują przestronny, oświetlony bagażnik. Ma pojemność 450 litrów (VDA) w Coupé i 390 litrów w przypadku Cabrioletu – nawet przy opuszczonym dachu, nadal pozostaje 300 litrów przestrzeni na bagaż.
Silnik i układ napędowy: Sportowa wydajność i oszczędność paliwa
Do wyboru jest szeroka gama mocnych silników benzynowych i diesla dla E-Class Coupé i Cabriolet. Wszystkie są wysoce efektywne i wyposażone w funkcję ECO start/stop. Dostępnych jest sześć silników benzynowych, o mocach od 135 kW (184 hp) do 300 kW (408 hp) oraz trzy silniki diesla o mocach od 125 kW (170 hp) do 185 kW (252 hp).
Silniki benzynowe BlueDIRECT firmy Mercedes-Benz, które do tej pory obejmowały znane silniki V6 i V8, szczycą się najnowszą technologią. Nowym dodatkiem jest silnik sześciocylindrowy, który jest oferowany po raz pierwszy w E-Class Coupé i Cabriolet, nie tylko jako silnik wolnossący, ale także jako E 400 z pojemnością zmniejszoną do trzech litrów, ale z podwójnym doładowaniem w celu zrekompensowania. Z potencjałem mocy i imponującym momentem obrotowym przy niskich obrotach, ten sześciocylindrowy model ustanawia nowe standardy w swojej klasie. Produkuje 20 kW większą moc w porównaniu do E 350. Jego moment obrotowy wzrósł o 110 Nm i jest dostępny między 1400 a 4000 rpm. Na dodatek nowy, wydajny silnik sześciocylindrowy spełnia również normę emisji EU6. Tymczasem E 500 obiecuje nie tylko wydajność przypominającą samochód sportowy – również staje się najbardziej oszczędnym modelem w segmencie V8.
Kolejnym nowym silnikiem w rodzinie silników benzynowych BlueDIRECT jest silnik benzynowy czterocylindrowy. Z połączeniem zużycia paliwa wynoszącym 5,7 litra w E 250 Coupé oraz emisją CO2 wynoszącą 132 gramy na kilometr (Cabriolet 6,2 litra i 144 g CO2 na km) oraz mocą 155 kW (211 hp) z pojemności zaledwie dwóch litrów, osiągając moment obrotowy 350 Nm w szerokim zakresie od 1200 do 4000 rpm, redefiniuje standardy w segmencie czterocylindrowym. Produkując czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 7,1 s (Cabriolet 7,5 s), naprawdę podkreśla sportowy temperament Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet.
Proces spalania lean-burn z działaniem stratified charge
W zależności od warunków pracy, nowy silnik czterocylindrowy pracuje w trybie stratified charge lub homogenicznym. W trybie stratified charge silnik o wysokim stopniu sprężania działa z istotnym nadmiarem powietrza. Aby to osiągnąć, paliwo jest wtryskiwane tylko do powietrza, które zostało już sprężone przez tłoki, w fazie sprężania. Precyzyjnie kontrolowany elektroniczny system wielokrotnego wtrysku pomaga zapewnić, że mieszanka paliwowo-powietrzna gromadzi się w ograniczonej przestrzeni wokół świecy zapłonowej, dokładnie w momencie zapłonu. Świeca zapłonowa zapala mieszankę paliwowo-powietrzną wokół niej, podczas gdy w pozostałej części komory spalania znajduje się bardzo uboga mieszanka z dużym udziałem nadmiaru powietrza. To umożliwia niezwykle efektywne spalanie.
Warunkiem wstępnym dla trybu stratified charge są szybkie wtryskiwacze piezoelektryczne. Wtryskują one paliwo do komór spalania wielokrotnie w kolejnych cyklach zasilania, co umożliwia precyzyjne kontrolowanie formowania mieszanki i tym samym jej palności.
Nowy silnik benzynowy czterocylindrowy od Mercedes-Benz to także pierwsze na świecie zastosowanie procesu lean-burn stratified charge w połączeniu z doładowaniem gazów spalinowych i zewnętrzną recyrkulacją spalin pod wysokim ciśnieniem. W rezultacie E 250 Coupé jest jedynym pojazdem w tym segmencie, który osiąga klasę wydajności A. Ponadto nowo powstałe silniki benzynowe BlueDIRECT już spełniają normę emisji EU6, która będzie obowiązywać od 2015 roku. Nowa jednostka czterocylindrowa spełnia również normę emisji EU6 w wersji homogenicznej dla krajów z różnymi jakościami paliwa.
Zaawansowana technologia czyni silniki bardziej efektywnymi
Silniki benzynowe BlueDIRECT czterocylindrowe łączą spontaniczną reakcję i wzorową moc z wysoką efektywnością i najlepszymi w klasie osiągami emisji. Aby osiągnąć ten cel, Mercedes-Benz przeniósł technologię BlueDIRECT z silników V6 i V8 do modeli czterocylindrowych. Bezpośredni wtrysk benzyny z kontrolowanym spalaniem, który Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów wprowadził do produkcji seryjnej, został opracowany przez inżynierów w nową generację bezpośredniego wtrysku z kontrolowanym spalaniem. Ciśnienie systemu wynosi teraz do 200 barów i jest dostosowywane do optymalnego poziomu w oparciu o mapę wydajności silnika. Całkowicie nowo opracowane wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają do pięciu wtrysków na cykl zasilania, aby osiągnąć możliwie najlepsze formowanie mieszanki.
Trzecia generacja systemu wtrysku bezpośredniego zawiera także „szybkie zapłony wielokrotne” (MSI). Po pierwszym wyładowaniu iskry oraz krótkim okresie spalania cewka jest szybko doładowywana i wydawana jest kolejna iskra. System MSI umożliwia wydanie do czterech iskier w następujących po sobie momentach czasowych w jednym milisekundzie, tworząc plasma o większej objętości niż konwencjonalne zapłon.
Szybkie zapłony wielokrotne można uruchamiać, aby zmieniać zarówno synchronizację iskier, jak i okres spalania zgodnie z danym punktem pracy. Dzięki temu uzyskuje się możliwości dla najlepszego centrum spalania i poprawionej kompatybilności z gazami resztkowymi. To z kolei redukuje zużycie paliwa. Rezultatem tego jest doskonałe wykorzystanie paliwa przy minimalnych emisjach.
W połączeniu z ciągłym dostosowywaniem wałka rozrządu dolotowego i wylotowego, system wtrysku bezpośredniego także stanowi kluczową podstawę dla tzw. scavenging. w wyniku częściowego nakładania się czasów otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych, część zasysanego zimnego świeżego powietrza przenosi gorące gazy spalinowe znajdujące się w cylindrze do kolektora wydechowego, znacząco poprawiając napełnianie cylindrów w porównaniu do konwencjonalnego trybu pracy. Dzięki zwiększonemu przepływowi masy w linii wydechowej, turbosprężarka również reaguje znacznie szybciej przy niskich obrotach, co szczególnie unika opóźnienia turbo.
Opracowano także nowy system zarządzania termicznego: w stanie zimnym, przełączalna pompa wodna z optymalizowanym przepływem zaworem kulowym zapewnia, że nie ma przepływu chłodziwa przez silnik, co umożliwia szybkie podgrzewanie komór spalania po uruchomieniu silnika. Termostat jest elektronicznie sterowany, a temperatury chłodziwa są dostosowywane w zależności od stylu jazdy i warunków otoczenia. Sam termostat jest również zaworem kulowym o zoptymalizowanym przepływie. W interesie wysokiej wydajności również objętość przepływu pompy olejowej jest sterowana tak jak w silnikach V.
Wszystkie warianty silników zaprojektowane są do pracy z benzyną premium E10 o liczbie oktanowej 95 RON.
Mocne silniki diesla w najlepszej klasie efektywności
Silnik diesla sześciocylindrowy dla Coupé i Cabriolet występuje w wersji BlueTEC z ulepszoną technologią SCR (selektywna redukcja katalityczna), która pozwala mu spełniać normę emisji EU6.
Funkcja ECO start/stop z bezpośrednim uruchamianiem
Funkcja ECO start/stop, która jest standardowo dostępna we wszystkich modelach, działa z podparciem rozrusznika przy bezpośrednim uruchomieniu. Oznacza to, że po wyłączeniu silnika pozycja wału korbowego jest rejestrowana przez nowy czujnik wału korbowego, tak aby jednostka sterująca silnikiem znała pozycje poszczególnych cylindrów. Przy ponownym uruchomieniu może wybrać cylinder, który znajduje się w najbardziej odpowiedniej pozycji do pierwszego zapłonu. Po krótkim obrocie rozrusznika w silniku można natychmiast uruchomić niezawodne wtryskiwanie, zapłon i spalanie w idealnie ustawionym cylindrze.
Optymalizacja napędu
Mercedes-Benz będzie nadal oferować dwa rodzaje skrzyń biegów dla E-Class Coupé i Cabriolet w przyszłości: 6-biegową skrzynię manualną z niezwykle gładką zmianą biegów i krótkim skokiem, oraz automatyczną skrzynię 7G-TRONIC PLUS z dźwignią DIRECT SELECT i łopatkami DIRECT SELECT. Cechy najnowszej wersji 7G-TRONIC PLUS obejmują nowy konwerter momentu obrotowego o zredukowanym poślizgu, tryb ECO zmiany biegów z poprawionym rozkładem biegów oraz pomocniczą pompę olejową, aby utrzymać ciśnienie robocze podczas automatycznych zatrzymań. Niskotłoczeniowe komponenty i niskowiskowy olej pomaga zredukować ciśnienie robocze.
Nową funkcją jest tryb Momentary M. Korzyścią jest to, że jeśli kierowca ręcznie zmieni bieg w górę lub w dół, skrzynia biegów samodzielnie przełącza się z powrotem na oszczędny tryb automatycznej zmiany po określonym czasie. Ten czas jest wydłużany w określonych warunkach (nieużycie pedału gazu, np. na zboczu, wysokie przyspieszenie boczne, np. podczas zakrętów, lub jeśli prędkość spadnie poniżej określonego progu przy zatrzymywaniu), zapobiegając powrotowi do trybu automatycznego.
Zarówno w trybie Momentary M, jak i „stałym” trybie M, wliczonym w pakiety sportowe, kierowca w przyszłości otrzyma zalecenia dotyczące zmiany biegów na wyświetlaczu wielofunkcyjnym zestawu wskaźników, aby sprzyjać efektywnemu stylowi jazdy.
Podwozie i zawieszenie: Doskonała, zwrotna obsługa
Podobnie jak modele Saloon i Estate, E-Class Coupé i Cabriolet będą w przyszłości wyposażone w standardowy system elektrycznego Direct-Steer. AGILITY CONTROL zapewnia z kolei optymalne połączenie z drogą.
Nowy elektryczny system Direct-Steer łączy w sobie czułą moc wspomagania przy zmiennej wartości kierowania w zależności od kąta kierownicy. Pomaga to osiągnąć doskonałą stabilność na prostych i zapewnia wygodną obsługę oraz wysoki poziom komfortu kierowania w całym zakresie prędkości. Elektryczne wspomaganie również oferuje potencjał do znacznych oszczędności, używając energii tylko w momencie, gdy kierownica jest skręcana oraz umożliwia innowacyjne systemy wspomagające, takie jak Aktywny Asystent Parkowania.
Zwinne, czułe zawieszenie
Standardowo Coupé i Cabriolet są wyposażone w zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywnym systemem tłumienia. Amortyzatory dostosowują się do zmieniających się warunków nawierzchni, zapewniając wysoki poziom komfortu jazdy. To również umożliwia sportową obsługę przy jednoczesnym dostarczaniu komfortu podczas długich podróży, z którego marka jest znana.
Zawieszenie sportowe AGILITY CONTROL z selektywnym systemem tłumienia i sztywniejszymi właściwościami tłumienia dostępne jest jako alternatywa razem z pakietem Dynamic Handling. Ten ostatni oferuje ustawienie trybu jazdy z bardziej sportowymi charakterystykami pedału przyspieszenia i punktami zmiany biegów, a także elektronicznym sterowaniem tłumienia. Pozwala to kierowcy dostosować tłumienie do swoich wymagań przy naciśnięciu przycisku, w zależności od tego, czy pragnie komfortowej jazdy, czy sportowej.
Zespół zawieszenia z trzema wahaczami pomaga zapewnić optymalne cechy jezdne. Łącznik wzdłużny i krzyżowy w dolnej płaszczyźnie zawieszenia odpowiadają za komfortowe właściwości osi. Trzeci łącznik, drążek kierowniczy, jest częścią układu kierowniczego z zębatką.
Z tyłu znajduje się niezależne wielowahaczowe zawieszenie, które cechuje się lekką konstrukcją. Zapewnia ona dobre właściwości kontroli kół dla wysokiego poziomu komfortu i doskonałej dynamiki jazdy.
Doskonałe hamowanie z ADAPTIVE BRAKE
System hamulcowy w Coupé i Cabriolet jest standardowo wyposażony w ADAPTIVE BRAKE. W zależności od wariantu silnika, poniższe typy hamulców są używane na przedniej osi z wentylowanymi wewnętrznie tarczami hamulcowymi:
Jednoprzewodowe pływające zaciski hamulcowe z tarczami hamulcowymi o różnych rozmiarach dla silników czterocylindrowych i V6
Czteroprzewodowe pływające zaciski hamulcowe dla silników V8
Coupé i Cabriolet są hamowane na tylnych kołach przez jednoprzewodowe pływające zaciski hamulcowe z tarczami hamulcowymi o różnych rozmiarach. W przypadku silników V6 i V8 tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie.
Wszystkie silniki mają ręczny hamulec nożny z zintegrowanym automatycznym regulatorem linki. Siłę wywieraną przez kierowcę rozkłada się na dwa dodatkowe hamulce bębnowe na osi tylnej za pomocą linek hamulcowych w centralnym tunelu. Automatyczna regulacja pomaga zredukować koszty serwisowe.
Nowy poziom bezpieczeństwa: Inteligentne systemy asystujące z wrażliwszymi czujnikami