Po czterech latach na rynku Mercedes-Benz odświeżył coupe E-Class (C207) razem z resztą linii E-Class, rozwiązując pewne problemy estetyczne i poprawiając ofertę silników.
Niemiecki producent musiał dostosować pojazd do norm emisji Euro 6, które miały wejść w życie we wrześniu 2014 roku. Jednocześnie musiał zająć się uwagami dotyczącymi wyglądu samochodu oraz zmodernizować wnętrze. Jednak cena za te ulepszenia w całej gamie E-Class była wysoka. Mercedes-Benz wydał ponad miliard euro na wszystkie te poprawki. Ale były one tego warte.
Nowa przednia atrapa z dwoma szerokimi, organicznie ukształtowanymi światłami, zadowoliła klientów E-Class Coupe. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, miała dolny grill w kształcie litery A na zderzaku, z bocznymi wlotami powietrza, w których znajdowały się LED-owe światła dzienne. Z profilu C207 prezentował zakrzywioną linię dachu i sztuczny wygląd kabrioletu. Na koniec, z tyłu, krótki bagażnik zakończył pojazd, a tylna część była ozdobiona szerszymi LED-owymi światłami tylnymi niż w wersji sprzed faceliftingu.
Podczas gdy wielu ludzi domagało się odświeżonego wyglądu zewnętrznego, niewielu spodziewało się ulepszeń w wnętrzu, w którym Mercedes-Benz całkowicie zmienił kabinę. Przełożył wybierak biegów za kierownicą, co pozwoliło na uporządkowanie konsoli centralnej i stworzenie dodatkowych miejsc do przechowywania. Na szczycie centralnego panelu producent zintegrował ekran multimedialny pod tym samym przykryciem, co wskaźniki.
Wraz z faceliftingiem usunięto wcześniej używane wersje z silnikami 1.8 z doładowaniem, a producent dodał 2.0-litrowy silnik benzynowy jako wersję bazową. Dodatkowo poprawił wydajność silników turbo-diesel.
Podobnie jak w przypadku modeli Saloon i Estate, Mercedes-Benz całkowicie zrewidował Coupé i Cabriolet w rodzinie E-Class. Nowością są mocne i wydajne silniki BlueDIRECT z czterema cylindrami, wyposażone w pionierską technologię wtrysku oraz nowoczesne systemy asystujące, które są określane jako „Inteligentna jazda”. Do tych systemów należy między innymi pomoc w utrzymaniu pasa ruchu, system przeciwdziałający oślepieniu czy systemy wspomagające unikanie kolizji z pojazdami lub pieszymi. Wizualnie zarówno Coupé, jak i Cabriolet korzystają z nowego języka designu Mercedes-Benz. Ekskluzywne, luksusowe wyposażenie podkreśla bliskie pokrewieństwo z rodziną E-Class.
Klasyczne Coupé i czteroosobowy Cabriolet Mercedes-Benz E-Class należą do najbardziej pożądanych pojazdów w wyższej części segmentu średniej klasy. Dzięki połączeniu inteligentnej, efektywnej technologii z luksusowym wyposażeniem, które oferuje doskonały komfort, żaden z modeli nie ustępuje, jeśli chodzi o pasję do wyjątkowej przyjemności z jazdy. Dlatego też są uważane za punkty kulminacyjne udanej rodziny E-Class. Zarówno design zewnętrzny, jak i wnętrze są świeże i wyraziste, co odpowiada wielu wyróżniającym się nowym aspektom technicznym.
Jak mówi dr Joachim Schmidt, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za sprzedaż i marketing: „Trzy słowa podsumowują zarówno model E-Class Coupé, jak i czteroosobowy Cabriolet: fascynujący, sportowy, pełen pasji. Szczególnie cieszy, że oba pojazdy są również wyposażone w najinteligentniejszą technologię w historii. To czyni je prawdziwymi samochodami marzeń.”
Design: Sportowy, atletyczny i przyciągający wzrok
Mercedes-Benz jeszcze bardziej dopracował design modelu E-Class Coupé i Cabriolet w ramach liftingu. Zmiany nadały obu modelom zupełnie nowy wygląd. W ten sposób Mercedes-Benz konsekwentnie wdrożył swoją nową idiomę projektową, równocześnie reinterpretując tradycyjne wartości designu marki.
Nowy wygląd Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet to głównie efekt przeprojektowanego przodu, z nowymi reflektorami zawierającymi wszystkie funkcjonalne elementy za jedną soczewką. Kierunkowskazy, światła pozycyjne i dzienne umieszczone nad każdą parą reflektorów wykorzystują światłowody LED, które tworzą efekt „latarki”. Te uderzające, zakrzywione elementy oświetleniowe pomagają odtworzyć typowy dla E-Class wygląd czterech oczu, nadając zarówno Coupé, jak i Cabriolet niespotykaną nocną kreację. Technologia LED jest stosowana jako standard zarówno dla świateł mijania, jak i świateł dziennych, a klienci mają również możliwość wyboru reflektorów w całości LED po raz pierwszy w tym segmencie.
Przód E-Class Coupé i Cabriolet, z sportową, wyprostowaną atrapą chłodnicy z centralną gwiazdą, wyraźnie emanuje statusem, pewnością siebie i sportowością. Teraz pozbawiony wszystkich funkcji oświetleniowych, przekształcony zderzak o bardziej wyraźnym kształcie V zapewnia fascynujące połączenie powierzchni o różnym promieniu krzywizny z wyraźnymi liniami konturowymi oraz łagodnymi kształtami. Posiada on wyrafinowany wygląd, podczas gdy projekt skrzydła jego zakrzywionej wargi wyraźnie podkreśla sportowe aspiracje i dynamikę tych zwinnych samochodów.
Ogólnie rzecz biorąc, przód z atrapa sportowej chłodnicy prezentuje charakterystyczną, sportową twarz, jednocześnie podkreślając bliskie pokrewieństwo między Coupé i Cabriolet a nowym E-Class Saloon.
Sylwetka o dynamicznych proporcjach
Coupé ma klasyczne proporcje z długą maską, wydłużonymi oknami bocznymi, płaską linią dachu i muskularnym tyłem. Tradycyjne cechy stylizacyjne, które sprawiają, że modele coupé Mercedes-Benz są tak indywidualne i niepowtarzalne, nadają dodatkowy wyraz charakterystycznym liniom dwu-drzwiowego modelu – takim jak drzwi bezramowe oraz kontur w pełni chowanych okien bocznych bez słupków B, które przerywają strumień.
Czworoosobowy model Cabriolet również ma w pełni chowane okna boczne, z liniami strukturalnymi, które delikatnie wznoszą się od przodu do pokrywy bagażnika, podkreślając jego wyraźne proporcje. Wydłużona linia pasa bezpieczeństwa, która łączy się z dłuższy wyglądem tyłu, wysmukla boki Cabrioletu, co sprawia, że wygląda szczególnie dynamicznie podczas jazdy z otwartym dachem. Gdy pokrywa jest zamknięta, harmonijnie wpasowuje się w sylwetkę dzięki płaskiemu krawędzi dachu i smukłym słupkom C. Klasyczny materiałowy dach również nadaje pojazdowi poczucie ekskluzywnej elegancji, jednocześnie przywołując wspomnienia wielkich czteroosobowych kabrioletów Mercedes-Benz z przeszłości. Zarówno Coupé, jak i Cabriolet zachowują muskularnie wyglądające tylne błotniki jako widoczny znak sportowego napędu na tylne koła i atletyzmu oraz wyraźną deklarację ich potencjału wydajności.
Szeroki, charakterystyczny tył
Z tyłu zaktualizowano światła i zderzak. Nowe, smuklejsze lampy LED, które sięgają daleko w boki, podkreślają szerokość pojazdu i wykorzystują światłowody LED do stworzenia charakterystycznego nocnego designu typowego dla Mercedesa. Trzecie światło stop oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej również wykorzystują technologie LED.
Nowy, szeroki tylny zderzak odzwierciedla nowy język designu i zamyka go potężnym, spójnym akcentem z chromowanym wykończeniem, które wydaje się unosić. W zależności od specyfikacji, rury wydechowe są ukryte lub uwydatnione dla obserwatora. Modele z silnikiem ośmiocylindrowym oraz te z opcjonalnym pakietem sportowym Exterior lub AMG mają trapezoidalne końcówki rur wydechowych wkomponowane w zderzak.
Właściciele E-Class Coupé i Cabriolet mogą również dodać indywidualne akcenty wizualne, wybierając atrakcyjną gamę nowych kół. Warianty z silnikiem cztero- i sześcio-cylindrowym standardowo wyposażone są w koła o średnicy 43.2 cm (17 cali), podczas gdy modele ośmiocylindrowe mają koła o średnicy 45.7 cm (18 cali). Inne warianty kół można zamówić jako opcje.
Sportowy, ekskluzywny charakter modeli dodatkowo podkreśla nowy specjalny lakier aragonitowy srebrny, który został specjalnie opracowany dla E-Class Coupé i Cabriolet. Kolor dachu w ciemnym brązie został również wprowadzony w ramach liftingu.
Wnętrze: Ekskluzywny styl, materiały wysokiej jakości
Lifting spowodował jeszcze większe wzmocnienie sportowego charakteru kabiny modelu E-Class Coupé i Cabriolet, z jednoczesnym połączeniem go z poczuciem luksusu i klasy. W związku z tym wnętrze harmonijnie łączy się z wysokiej ekspresyjności zewnętrzem.
Wnętrze pojazdów dominuje stylowe materiały w połączeniu z czystymi powierzchniami oraz dwuczęściowym elementem dekoracyjnym, który rozciąga się na całym desce rozdzielczej. To zwiększa poczucie przestronności i klasy w kabinie. Element dekoracyjny otoczony jest srebrno-chromową ramką, która doskonale współgra ze wszystkimi dostępnymi materiałami. Należą do nich trzy rodzaje finezyjnego drewna oraz dwa rodzaje aluminium, a także czarny lakier fortepianowy.
Nowością jest również zestaw wskaźników z białymi tarczami, zaprojektowany w celu podkreślenia sportowego konceptu, oraz trapezoidalny kolorowy wyświetlacz TFT z wysokim połyskiem. Bliskość do nowej rodziny E-Class i elegancki, luksusowy charakter są dodatkowo podkreślane przez analogowy zegar umiejscowiony między przeprojektowanymi otworami wentylacyjnymi, a także przez pokrętła w matowym srebrnym chromie.
Konsola centralna bez automatycznej dźwigni wyboru
Przyczyniając się do sportowego, funkcjonalnego charakteru wnętrza, została przeprojektowana konsola centralna. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, nie ma tu dźwigni wyboru umieszczonej obok kontrolera z nowym czteroprzyciskowym panelem sterowania systemem infotainment. Zamiast tego automatyczna skrzynia biegów jest obsługiwana za pomocą dźwigni DIRECT SELECT i łopatek zmiany biegów na wielofunkcyjnym kole kierownicy. To zwalnia miejsce na schowki w poziomej części konsoli centralnej. Kontrolki są jasno uporządkowane i wykonane w srebrnym chromie.
W konsoli centralnej znajdują się również kontrolki do obsługi opcjonalnego pakietu Dynamic Handling, regulacji i chowania regulowanych tylnych zagłówków, oraz rolety przeciwsłonecznej na tylną szybę w Coupé, a także do wyboru trybu przekładni. Pod konsolą centralną w Cabriolet znajduje się specjalna konsola sterująca, która mieści dźwignię do obsługi dachu oraz przyciski do jednoczesnego otwierania i zamykania okien, jak również do opcjonalnego systemu AIRCAP.
Sportowa kierownica
Dostępna w wersji podgrzewanej jako opcja, wyraźnie sportowa trójramienna wielofunkcyjna kierownica wykończona skórą nappa z perforowanymi panelami, podparciami na kciuki i dwoma wstawkami w srebrnym chromie zapewnia doskonałą łatwość obsługi dzięki dwunastu trapezoidalnym przyciskom. Wraz z pakietem AMG Sport zamontowana jest trójramienna kierownica sportowa AMG z płaskim dolnym segmentem. Na wariancie pakietu AMG Plus Sport dodawane są kontrastujące czerwone szwy.
Kolumna kierownicza korzysta z rozszerzonego zakresu regulacji. Może być indywidualnie ustawiana o +/− 25 mm wysokości oraz o 15 mm do przodu i 35 mm do tyłu pod względem zasięgu.
Materiały wysokiej jakości i kolorowe akcenty
Nowe materiały powierzchniowe w wnętrzu przekazują wysoką jakość postrzeganą. Charakteryzują się delikatnym wzorem i wysokiej klasy wyglądem oraz odczuciem, co nie tylko dodaje eleganckiego klimatu, ale jest również łatwe w czyszczeniu. Na życzenie deska rozdzielcza może być również wykończona szczególnie atrakcyjną skórą nappa, co nadaje kokpitowi wyraźnie sportową i luksusową atmosferę.
Aby maksymalnie zwiększyć możliwości personalizacji, koncepty wnętrza AVANTGARDE i ELEGANCE zostały usunięte, w ich miejsce wprowadzono szeroki wybór nowych kolorów wnętrz oraz kontrastowych kolorów. Nowymi kolorami dla wnętrza są beż jedwabny, brąz espresso, czerwony Bengal i niebieski głębinowy. Nowa kombinacja kolorów czarny/brąz espresso symbolizuje „nowy typ sportowości”, podczas gdy nowy kontrastujący kolor niebieski głębinowy łączy się z wnętrzem w jedwabnym beżu, wprowadzając powiew świeżości do designu. Nowe schematy kolorystyczne można również stworzyć, wykorzystując podsufitkę w wyborze jedwabnego beżu, szarości alpaki oraz czerni.
Wykończenia drzwi z kontrastowymi przeszyciami są skoordynowane kolorystycznie z resztą wnętrza i oferowane są w dwóch różnych materiałach:
- Sztuczna skóra ARTICO używana jest w wariantach wyposażenia tkanin, tkanina w połączeniu z sztuczną skórą ARTICO, sztuczna skóra ARTICO oraz w połączeniu z wykończeniem skórzanym.
- Skóra nappa z pionowym pikowaniem łączona jest z wykończeniem w skórze nappa.
- Dodatkowe cechy designerskie po wewnętrznej stronie drzwi to:
- znaczny element dekoracyjny poniżej linii pasa, wykończony na górze w srebrnym chromie
- uchwyt drzwi w srebrnym chromie, jak również srebrno-chromowa ramka dla elektrycznych kontrolek ustawienia fotela w połączeniu z pakietem Memory
- podłokietnik z wykończeniem w srebrnym chromie, którego kształt podkreśla opływowe linie podłokietnika
- kieszeń drzwi jako dodatkowa przestrzeń do przechowywania
Atrakcyjne, ergonomiczne fotele sportowe
E-Class Coupé i Cabriolet są wyposażone w fotele, które spełniają najbardziej wymagające i różnorodne kryteria pod względem komfortu siedzenia, ergonomicznego designu, bezpieczeństwa i sportowości. Dzięki takim cechom jak regulowane w wysokości, reagujące na uderzenia zagłówki NECK-PRO, standardowa elektryczna regulacja wysokości siedziska i kąta nachylenia oparcia, a także stalowa konstrukcja foteli i integralne sprężyny.
Sprawdzony system EASY-ENTRY dla przednich foteli ułatwia łatwy dostęp do tyłu. Po wejściu do pojazdu, aktywne podawanie pasów z dodatkowymi przyciskami na konsoli deski rozdzielczej automatycznie przesuwa przody pasów bezpieczeństwa do pozycji, w której kierowca i pasażer z przodu mogą łatwo je dosięgnąć, co dodatkowo wspomaga komfort i ergonomię jazdy.
W zależności od wybranego materiału, fotele w nowym Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet mają różny wygląd z kontrastującymi przeszyciami dopasowanymi do koloru tapicerki i materiału. Fotele standardowo wyłożone są tkaniną w połączeniu z sztuczną skórą ARTICO. Tapicerka ze skóry nappa zawiera nową, ciągłą lamówkę w kontrastującym kolorze, natomiast boki siedziska i oparcia na skórzanych fotelach mają nowy, charakterystyczny wzór perforacji, który podkreśla ich sportowe właściwości.
Alternatywnie dostępny jest również pakiet Multicontour Seat dla kierowcy i pasażera z przodu. Umożliwia on płynne, pneumatyczne dostosowanie długości siedziska, a także wsparcia lędźwiowego oparcia i bocznych podparć. Dzięki temu fotel można dostosować do idealnej pozycji zarówno do sportowej, jak i komfortowej jazdy.
Dodatkowe funkcje zwiększające komfort są dostępne z pakietem pamięci dla kierowcy i pasażera z przodu, który zapamiętuje ustawienia w pełni elektrycznie regulowanych przednich foteli, przednich zagłówków, kolumny kierowniczej i lusterek zewnętrznych dla każdego użytkownika i automatycznie je przywraca. Ogrzewanie foteli jest również dostępne, jak również klimatyzowane przednie fotele z aktywną wentylacją siedzeń. Użytkownik może wybrać spośród trzech ustawień do regulacji intensywności zarówno ogrzewania, jak i wentylacji.
Pasażerowie z tyłu E-Class Coupé i Cabriolet również nie muszą iść na żadne kompromisy w kwestii komfortu. Dwa pełnowymiarowe fotele indywidualne z tyłu są bardzo wygodne i zawierają integralne zagłówki – które w Cabriolecie podnoszą się i opadają elektrycznie oraz działają jako w pełni funkcjonalny system ochrony przed dachowaniem. Gdy fotele są zajęte, zagłówki podnoszą się automatycznie. Indywidualne tylne fotele w Coupé mają dzieloną konstrukcję 1/3 : 2/3. Rozkładany centralny podłokietnik w Cabriolet może być opcjonalnie wyposażony w funkcję przeładunkową.
Bezkonkurencyjny komfort kabrioletu
System AIRCAP, który działa w zależności od prędkości, jest dostępny opcjonalnie dla wyjątkowego komfortu podczas jazdy z otwartym dachem. Redukuje turbulencje powietrza we wnętrzu pojazdu, a tym samym również hałas wiatru. Nowością jest: AIRCAP automatycznie rozwija się przy prędkościach powyżej 40 km/h, a deflektor wiatru w ramie szyby automatycznie chowa się poniżej 15 km/h. Dzięki temu E-Class Cabriolet prezentuje się w swojej czystej formie podczas wolnej jazdy i postoju. Dwa tylne zagłówki, wraz z przegrodą przeciwwiatrową między nimi, automatycznie dostosowują się do liczby pasażerów w pojeździe, wydłużając się automatycznie, jeśli pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie są używane.
Opcjonalnie dostępny jest także system ogrzewania AIRSCARF na poziomie szyi. Ta funkcja wydłuża sezon kabrioletów, zapewniając komfortową jazdę z otwartym dachem nawet w chłodne dni. W tym celu element grzejny wewnątrz zagłówka podgrzewa powietrze, które następnie jest wydmuchiwane przez otwory w zagłówku, tak że ogrzane powietrze otula szyję jak ciepły szal. Kierowca i pasażer z przodu mogą indywidualnie dostosować wysokość, na jakiej powietrze wypływa, a także wybrać jeden z trzech poziomów intensywności.
Karoseria: Sportowa sztywność i bezpieczeństwo
Karoserie Coupé i Cabriolet od dawna udowodniły swoje zalety w zakresie bezpieczeństwa, sztywności i komfortu. Dodatkowo oferują znakomitą aerodynamikę i, dzięki innowacyjnym procesom produkcyjnym i kontroli jakości, stałą wysoką jakość.
Ponieważ podstawa karoserii pozostała ta sama, E-Class Coupé i Cabriolet nadal charakteryzują się tymi samymi znakomitymi cechami. Należą do nich:
- bardzo sztywna i mocna komora pasażerska, wykorzystująca inteligentny mix materiałów, składający się z blachy stalowej połączonej z wysoką proporcją blachy o wysokiej wytrzymałości i bardzo wysokiej wytrzymałości oraz odczepianych elementów aluminiowych
- kompleksowe strefy deformacji w przednich i tylnych obszarach
- lekka konstrukcja – maska, błotniki i pokrywa bagażnika wykonane z aluminium
- doskonała łatwość naprawy dzięki wymiennym modułom przednim i tylnym
W porównaniu do Coupé, elementy i struktury nośne w Cabriolecie zostały dodatkowo wzmocnione, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa strukturalnego pomimo braku stabilizującej konstrukcji stałego dachu. Dodatkowe środki obejmują:
- wzmocnienie komory pasażerskiej specyficzne dla Cabrioletu w okolicy podłogi oraz boków
- krzyżowe wzmocnienie w okolicy boków i poprzecznej belki tylnej, oraz człony boczne z dodatkowymi wzmocnieniami w porównaniu do E-Class Coupé
- oszczędzająca masę profil aluminiowy napinający między słupkami A, stosowany jako poprzecznica kokpitu
- wzmocnienie drzwi specyficzne dla Cabrioletu
- dodatkowa belka między wieżą sprężynową a belką poprzeczną
Nowością są również reflektory wyposażone w technologię LED – z opcją całkowitych reflektorów LED. Główne zalety technologii LED to:
- długotrwałość
- temperatura barwowa podobna do światła dziennego
- efektywność energetyczna, ponieważ diody LED wymagają znacznie mniej energii niż światła halogenowe i ksenonowe, oferując jednocześnie ten sam poziom wydajności świetlnej
Dach Cabrioletu z akustyką przewyższającą konkurencję
Dzięki akustycznemu dachu z wysokiej jakości izolacją, E-Class Cabriolet osiąga najniższy poziom hałasu w swojej klasie. Unikalny akustyczny dach zapewnia, że nawet przy dużych prędkościach we wnętrzu słychać bardzo mało hałasu wiatru. Mechanizm dachu działa w pełni automatycznie przy użyciu dźwigni w klastrze sterowania kabrioletu lub pilota na podczerwień. Dach, który nadaje się do automatycznych myjni samochodowych, można otwierać i zamykać w ruchu przy prędkościach do 40 km/h.
Automatycznie bezpieczny
Zintegrowany w tylne zagłówki system ochrony przed dachowaniem automatycznie chroni pasażerów w przypadku przewrócenia się Cabrioletu. Składa się z dwóch solidnych prętów o średnicy 35 mm, które są umieszczone za tylnym oparciem w kartridżach wewnątrz tylnych zagłówków. Na podstawie ruchów poślizgowych lub wysokiej przyspieszenia wynikającego z uderzenia, czujnik może wykryć ryzyko przewrócenia się pojazdu, co oznacza, że pasażerowie znajdują się w bezpośrednim niebezpieczeństwie. Jeśli czujnik uruchomi odpowiedni sygnał, napięte sprężyny ciśnieniowe są aktywowane w sposób pirotechniczny. Oba pręty ochronne w tylnych zagłówkach wyskakują w ułamku sekundy i automatycznie blokują się w pozycji. W połączeniu z solidnymi słupkami A, z których każdy jest wzmocniony dwiema stalowymi rurami o wysokiej wytrzymałości, stalowe pręty zapewniają wysoce skuteczną ochronę przed dachowaniem.
Najlepsze wyniki aerodynamiki
Znakomite właściwości aerodynamiczne Mercedes-Benz E-Class Coupé i E-Class Cabriolet zostały również zachowane po zmianach w designie. Oba modele prowadzą prym w zakresie wydajności aerodynamicznej: Coupé wyróżnia się wyjątkowo niską wartością Cd 0,25, podczas gdy Cabriolet osiąga wynik przewyższający konkurencję 0,29.
Przestrzeń do podróżowania
Zarówno Coupé, jak i Cabriolet oferują przestronną, podświetlaną przestrzeń bagażową. Ma ona pojemność 450 litrów (VDA) w Coupé i 390 litrów w przypadku Cabrioletu – nawet przy zamkniętym dachu wciąż pozostaje 300 litrów przestrzeni na bagaż.
Silnik i układ napędowy: Sportowe osiągi i wydajność paliwowa
W przypadku E-Class Coupé i Cabriolet dostępny jest szeroki wybór mocnych silników benzynowych i diesla. Wszystkie są bardzo wydajne i wyposażone w funkcję ECO start/stop. Do wyboru są sześć silników benzynowych o mocy od 135 kW (184 hp) do 300 kW (408 hp), a także trzy silniki diesla o mocy od 125 kW (170 hp) do 185 kW (252 hp).
Silniki benzynowe BlueDIRECT od Mercedes-Benz, które do tej pory obejmowały znane silniki V6 i V8, posiadają najnowszą technologię. Nowością jest silnik sześciocylindrowy, który po raz pierwszy jest oferowany w E-Class Coupé i Cabriolet nie tylko jako silnik wolnossący, ale także jako E 400 z pojemnością zmniejszoną do trzech litrów, ale z podwójnym turbodoładowaniem, aby to zrekompensować. Z jego potencjałem mocy i wspaniałym momentem obrotowym przy niskich obrotach, ten sześciocylindrowy model wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Oferuje o 20 kW większą moc w porównaniu do E 350. Jego moment obrotowy wzrósł o 110 Nm i jest dostępny w zakresie od 1400 do 4000 obr/min. Ponadto nowy, wydajny silnik sześciocylindrowy spełnia również normę emisji EU6. Model E 500 obiecuje nie tylko osiągi na poziomie sportowych samochodów, ale także zdobywa renomę najbardziej ekonomicznego modelu w segmencie V8.
Kolejną nowością w rodzinie silników benzynowych BlueDIRECT jest czterocylindrowa jednostka benzynowa. Z połączeniem zużycia paliwa w E 250 Coupé na poziomie 5,7 litra oraz emisją CO2 wynoszącą 132 gramy na kilometr (Cabriolet 6,2 litra oraz 144 g CO2 na km) i generującą 155 kW (211 hp) z pojemności zaledwie dwóch litrów oraz 350 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie od 1200 do 4000 obr/min, redefiniuje ona standardy w segmencie czterocylindrowych. Produkując czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 7,1 s (Cabriolet 7,5 s), podkreśla sportowy temperament Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet.
Proces spalania zubożonego z działaniem stratygraficznym
W zależności od warunków eksploatacji, nowy silnik czterocylindrowy działa w trybie stratygraficznym lub jednorodnym. W trybie stratygraficznym silnik o wysokim sprężaniu działa z znaczną nadwyżką powietrza. Aby to osiągnąć, paliwo jest wtryskiwane tylko do powietrza, które zostało już sprężone przez tłoki, w trakcie fazy sprężania. Precyzyjnie kontrolowany elektroniczny system wielokrotnego wtrysku pomaga w zapewnieniu, że chmura paliwowowo-powietrzna gromadzi się w ograniczonej przestrzeni wokół świecy zapłonowej, dokładnie w momencie zapłonu. Świeca zapłonowa zapala mieszankę paliwowo-powietrzną wokół siebie, podczas gdy tylko bardzo uboga mieszanka z wysoką proporcją nadmiaru powietrza znajduje się w pozostałej części komory spalania. To pozwala na niezwykle efektywne spalanie.
Warunkiem działania w trybie stratygraficznym są szybkie wtryskiwacze piezoelektryczne. Wtryskują one paliwo do komór spalania kilkakrotnie w każdej fazie zasilania, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie tworzenia mieszanki, a tym samym jej palności.
Nowy silnik benzynowy czterocylindrowy od Mercedes-Benz jest również pierwszym na świecie zastosowaniem tego procesu spalania zubożonego w połączeniu z turbodoładowaniem spalin i zewnętrzną wysokociśnieniową recyklingiem spalin. W rezultacie E 250 Coupé jest jedynym pojazdem w tym segmencie, który osiąga klasę efektywności A. Ponadto nowe silniki benzynowe BlueDIRECT już spełniają normę emisji EU6, która będzie obowiązywać od 2015 roku. Nowa jednostka czterocylindrowa spełnia również normę emisji EU6 w wersji jednorodnej dla krajów z różnymi jakościami paliwa.
Zaawansowana technologia czyni silniki bardziej wydajnymi
Silniki benzynowe BlueDIRECT z czterema cylindrami łączą natychmiastową reakcję i wzorowe oddawanie mocy z wysoką wydajnością i najlepszą w swojej klasie wydajnością emisyjną. Aby osiągnąć ten cel, Mercedes-Benz przeniósł technologię BlueDIRECT z silników V6 i V8 do modeli czterocylindrowych. Bezpośredni wtrysk benzyny z kierowaną komorą spalania, który jako pierwszy wprowadził w produkcji seryjnej Mercedes-Benz, został dalej rozwinięty przez inżynierów do trzeciej generacji bezpośredniego wtrysku benzyny z kierowaną komorą spalania. Ciśnienie systemu wynosi teraz do 200 barów i jest dostosowane do optymalnego poziomu na podstawie mapy wydajności silnika. Całkowicie nowo opracowane wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają do pięciu wtrysków w każdej fazie zasilania dla najlepszej możliwej formacji mieszanki.
Trzecia generacja systemu bezpośredniego wtrysku ma również „szybką wielokrotną zapłon” (MSI). Po pierwszym zrzucie iskry i krótkim okresie spalania, cewka jest szybko doładowywana i zrzuca kolejną iskrę. System MSI umożliwia wyzwolenie do czterech iskier następujących po sobie w jednej milisekundzie, tworząc plazmę o większej przestrzennej rozprzestrzenności niż konwencjonalny zapłon.
Szybki wielokrotny zapłon można aktywować, aby zmieniać zarówno czas iskier, jak i czas spalania, w zależności od danego punktu pracy. To stwarza możliwość osiągnięcia najlepszego środka spalania i poprawienia zgodności z gazami resztkowymi, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. Rezultatem tego jest doskonałe wykorzystanie paliwa przy najmniejszych emisjach.
W połączeniu z ciągłym dostosowaniem wałka rozrządowego dolotowego i wylotowego, system bezpośredniego wtrysku zapewnia również podstawę dla tzw. scavenging. W wyniku częściowego nakładania się czasów otwierania zaworów dolotowych i wydechowych, część zasysającego zimnego świeżego powietrza przenosi gorące gazy wydechowe znajdujące się w cylindrze do kolektora wydechowego, co znacznie poprawia ładowanie cylindrów w porównaniu do konwencjonalnego trybu pracy. W wyniku zwiększonego przepływu masy w linii wydechowej, turbosprężarka reaguje znacznie szybciej, zwłaszcza przy niskich obrotach, co zapobiega opóźnieniu działania turbiny.
Opracowano również nowy system zarządzania cieplnego: w stanie zimnym, przełączalna pompa wody z optymalizowanym przepływem kulowym zapewnia, że nie ma przepływu chłodziwa przez silnik, co zapewnia szybkie nagrzewanie komór spalania po uruchomieniu silnika. Termostat jest sterowany elektronicznie, a temperatury chłodziwa są dostosowywane w zależności od stylu jazdy i warunków otoczenia. Termostat sam w sobie również jest optymalizowany pod kątem przepływu kulowym. W interesie wysokiej wydajności, przepływ objętościowy pompy olejowej jest również kontrolowany tak jak w silnikach V.
Wszystkie warianty silników są przystosowane do pracy z benzyną E10 premium o liczbie oktanowej 95 RON.
Mocne silniki diesla w najlepszej klasie efektywności
Sześciocylindrowa jednostka diesel dla Coupé i Cabriolet przychodzi w wersji modelu BlueTEC z dalszym ulepszonym SCR (Seletywna Redukcja Katalityczna) technologią, która pozwala jej spełniać normę emisji EU6.
Funkcja ECO start/stop z bezpośrednim uruchomieniem
Funkcja ECO start/stop, która jest standardem we wszystkich modelach, działa z bezpośrednim uruchomieniem wspomaganym przez rozrusznik. Oznacza to, że gdy silnik jest wyłączony, położenie wału korbowego jest rejestrowane przez nowy czujnik wału korbowego, aby jednostka sterująca silnika znała pozycje poszczególnych cylindrów. Podczas ponownego uruchomienia może wybrać cylinder, który znajduje się w najdogodniejszej pozycji do pierwszego zapłonu. Po tym, jak rozrusznik krótko obróci silnik, możliwe jest natychmiastowe wtryskiwanie, zapłon i spalanie w idealnie ustawionym cylindrze.
Optymalizacja układu napędowego
Mercedes-Benz nadal będzie oferować dwa przekładnie dla E-Class Coupé i Cabriolet w przyszłości: 6-biegową manualną skrzynię biegów o wyjątkowo płynnej zmianie biegów i krótkim skoku, oraz automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC PLUS z dźwignią DIRECT SELECT oraz łopatkami DIRECT SELECT. Cechy najnowszej wersji 7G-TRONIC PLUS obejmują nowy konwerter momentu obrotowego z ograniczonym poślizgiem, tryb ECO z poprawionym zakresem przełożeń oraz dodatkową pompę olejową do utrzymania ciśnienia roboczego podczas automatycznych zatrzymań. Elementy niskoprogowe i olej o niskiej lepkości pomagają w redukcji ciśnienia roboczego.
Nową funkcją jest Momentary M mode. Korzyścią w tym przypadku jest to, że jeśli kierowca ręcznie zmienił bieg w górę lub w dół, skrzynia biegów automatycznie przełączy się z powrotem do wydajnego, automatycznego trybu zmiany biegów po określonym czasie. Okres ten wydłuża się w określonych warunkach (brak użycia pedału gazu, np. na zjazdach, wysokie przyspieszenie boczne, np. podczas zakrętów, lub jeśli prędkość spadnie poniżej minimalnego progu podczas zatrzymywania się), co zapobiega powrotowi do trybu automatycznego.
Zarówno w trybie Momentary M, jak i w „stałym” trybie M zawartym w pakietach sportowych, kierowca w przyszłości otrzyma rekomendacje biegów na wielofunkcyjnym wyświetlaczu zegara, aby promować efektywny styl jazdy.
Podwozie i zawieszenie: Doskonała, zwrotna jazda
Tak jak modele Saloon i Estate, E-Class Coupé i Cabriolet będą wyposażone w elektryczny system bezpośredniego kierowania jako standard. Zawieszenie AGILITY CONTROL zapewnia optymalny kontakt z drogą.
Nowy elektryczny system bezpośredniego kierowania łączy w sobie czułą pomoc siłową w zależności od prędkości z proporcją kierowania, która zmienia się w zależności od kąta skrętu. Pomaga to osiągnąć doskonałą stabilność w linii prostej i zapewnia komfortową obsługę oraz wysoki poziom komfortu kierowania w różnych zakresach prędkości. Elektryczne wspomaganie również oferuje możliwość znacznych oszczędności, używając energii tylko podczas skręcania, a także umożliwia innowacyjne systemy asystujące, takie jak Active Parking Assist.
Zwinne, wrażliwe zawieszenie
Standardowo Coupé i Cabriolet są wyposażone w zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywnym systemem tłumienia. Amortyzatory dostosowują się do zmieniających się warunków nawierzchni, co zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy. Umożliwia to również sportowe prowadzenie, jednocześnie oferując komfort podczas długich podróży, za który marka jest znana.
Alternatywą jest zawieszenie sportowe AGILITY CONTROL z selektywnym systemem tłumienia i mocniejszymi właściwościami tłumienia w połączeniu z pakietem Dynamic Handling. Ostatni oferuje ustawienie trybu jazdy ze sportowymi charakterystykami pedału przyspieszenia i punktami przełączenia biegów, a także elektroniczną kontrolę tłumienia. Dzięki temu kierowca może dostosować tłumienie do swoich wymagań przy naciśnięciu przycisku, w zależności od tego, czy chce komfortowej, czy sportowej jazdy.
Układ przedni z trzema wahaczami pomaga zapewnić optymalne właściwości jezdne. Wzmacniające wahacze oraz krzyżowe wzmocnienie w dolnym wahaczu odpowiadają za komfortowe właściwości osi. Trzeci link, drążek zwrotny, jest częścią systemu kierowniczego z zębatką.
Z tyłu znajduje się niezależne zawieszenie wielowahaczowe o lekkiej konstrukcji. Zapewnia one dobre właściwości kontroli kół, co wpływa na wysoki poziom komfortu i doskonałe właściwości jezdne.
Doskonałe hamowanie z ADAPTIVE BRAKE
System hamulcowy w Coupé i Cabriolet jest standardowo wyposażony w ADAPTIVE BRAKE. W zależności od wariantu silnika, na przedniej osi zastosowano następujące rodzaje hamulców z wentylowanymi tarczami hamulcowymi:
Jednoprzewodowa pływająca cięgno hamulcowe z tarczami hamulcowymi o różnych rozmiarach dla silników cztero- i sześcio-cylindrowych.
Czteroprzewodowe pływające cięgno hamulcowe dla silników ośmiocylindrowych.
Coupé i Cabriolet są hamowane na tylnych kołach przez jednoprzewodowe pływające cięgno hamulcowe z tarczami o różnych rozmiarach. W przypadku silników V6 i V8 tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie.
Wszystkie silniki mają ręczny hamulec nożny z automatycznie dostosowującym się kablem. Siła wywierana przez kierowcę rozkłada się na dwie dodatkowe hamulce bębnowe na tylnej osi poprzez kable hamulcowe w centralnym tunelu. Automatyczna regulacja pomaga zmniejszyć koszty serwisowe.
Nowy poziom bezpieczeństwa: Inteligentne systemy wspomagające z lepszym wzrokiem