Opel wprowadził drugą generację modelu Meriva w 2010 roku, a w 2014 roku konieczne było jej ulepszenie, aby spełniała normy emisji Euro 6, które stały się obowiązkowe we wrześniu tego samego roku.
Oparta na przedłużonej platformie Corsy, niewielka MPV udowodniła, że może być prawdziwą alternatywą dla większych pojazdów rodzinnych. Dodatkowo, odświeżona wersja Merivy zachwycała eleganckim wyglądem oraz oszczędnymi silnikami. Co więcej, wnętrze pojazdu było przestronne, pomieszczając do pięciu pasażerów.
Razem z odświeżoną wersją, Meriva z 2014 roku otrzymała poprawiony przód. Jej przeprojektowane reflektory miały LED-owe światła do jazdy dziennej. Ponadto, grill pozbył się grubej, chromowanej listwy górnej, a zyskał smuklejszą, bardziej elegancką wersję. Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, MPV wyposażono w tylne drzwi zawiasowe, podczas gdy przednie miały standardowy mechanizm. Na koniec, z tyłu znajdowały się wyraziste, LED-owe światła tylnie.
W środku, pasażerowie z tyłu mogli wsiadać i wysiadać łatwiej niż w pojazdach z tradycyjnymi drzwiami, a dodatkowo, samochód miał uchwyt na słupku B, który ułatwiał tę operację. Inną zaletą drzwi zawiasowych z tyłu jest łatwe zamontowanie fotelika dziecięcego oraz przypięcie pasów bezpieczeństwa. W wersji topowej Meriva była wyposażona w szklany dach.
Nowa gama silników oferowała trzy wersje mocy dla silnika benzynowego 1.4 oraz turbodoładowanego diesla o pojemności 1.6 litra, również w trzech wersjach mocy. Standardowa skrzynia biegów była pięcio- lub sześciobiegowa manualna, w zależności od silnika, natomiast sześciobiegowa automatyczna dostępna była za dodatkową opłatą.
Opel Meriva, od swojego debiutu w 2003 roku, stał się gwiazdą i wzorem w kategorii małych monocabów. Druga generacja, wprowadzona na rynek w 2010 roku, podniosła poprzeczkę dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak tylne drzwi FlexDoors, wyjątkowe i elastyczne siedzenia, komfortowa pozycja za kierownicą oraz inteligentne rozwiązania przechowywania. To wszystko sprawia, że obecna Meriva jest mistrzem ergonomii, co potwierdzają niezależni eksperci zdrowotni. Opel prezentuje nową Merivę – bardziej wyrafinowaną, efektywną i funkcjonalną niż kiedykolwiek. Miała swoją premierę światową na Targach Motoryzacyjnych w Brukseli w połowie stycznia 2014 roku.
Nowa Opel Meriva to konsekwentna kontynuacja poprzedniego konceptu, wzbogacona o bardziej wyszukane elementy. Otrzymała nowy przód, który przypomina design nowego Opla Insignia, zaprezentowanego na IAA 2013, z elegancką, chromowaną osłoną chłodnicy i efektownym wyglądem świateł. Technologia LED jest teraz dostępna dla świateł dziennych i tylnych, co nadaje jej nowoczesny, zaawansowany wygląd. Delikatne wykończenie z chromu podkreśla charakterystyczną linię okien, zwiększając atrakcyjność Merivy i umieszczając ją obok modeli ADAM, Cascada i Insignia.
Wygląd to nie wszystko, ważny jest także silnik. Nowa Meriva jest wyposażona w nową generację silników diesla Opla, 1.6 CDTI, który debiutuje w modelu Zafira Tourer. Ten ultraefektywny silnik diesla, najcichszy w swojej klasie, jest początkowo dostępny w wersji o mocy 100 kW/136 KM i oferuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm. Zużywa zaledwie 4.4 litra na 100 kilometrów i emituje 116 gramów CO2 na kilometr, co stanowi 10 procent mniej niż jego poprzednik o mocy 96 kW/130 KM, a ponadto oferuje znacznie lepsze przyspieszenie i osiągi. W ciągu 2014 roku dostępne będą inne silniki 1.6 CDTI, które będą jeszcze bardziej oszczędne i emitujące jeszcze mniej CO2.
Oprócz silnika 1.6 CDTI, wszystkie silniki benzynowe oraz wersja LPG w nowej Merivie już spełniają przyszłe, surowe normy emisji Euro 6. Silniki benzynowe o pojemności 1.4 litra (88 kW/120 KM oraz 103 kW/140 KM) są teraz również oferowane w połączeniu z przeprojektowaną, niskopodłogową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Pięciobiegowe i sześciobiegowe skrzynie manualne zostały znacznie ulepszone, co zapewnia precyzyjniejszą zmianę biegów, płynne działanie i minimalny wysiłek.
Nowa Opel Meriva otrzymuje także nowoczesny system multimedialny IntelliLink z szybką i przyjazną nawigacją oraz sterowaniem głosowym. Duży, siedmiocalowy monitor o wysokiej rozdzielczości zapewnia doskonałą czytelność i łatwą obsługę. Wyświetla również obraz z kamery tylnej. Możliwe są również połączenia i przesyłanie dźwięku przez Bluetooth. Navi 950 IntelliLink standardowo zawiera mapy obejmujące całą Europę, a dalsze aktualizacje można łatwo pobrać przez USB.
Świeży design z eleganckimi elementami chromowanymi
Filozofia projektowania Opla – artystyczna rzeźba w połączeniu z niemiecką precyzją – doskonale wpisuje się w małego, wysoce elastycznego monocaba. Nowa Meriva korzysta z wielu ulepszeń, które nadają jej bardziej wyrafinowany wygląd. Przedni zderzak wyposażono w nową osłonę chłodnicy z większą ilością chromu oraz chromowane akcenty w okolicach świateł przeciwmgłowych. Osłona chłodnicy jest otoczona nowo zaprojektowanymi reflektorami z graficznym motywem oka orła. Po raz pierwszy dostępne są również LED-owe światła dzienne. Z boku elegancka, chromowana linia podkreśla falisty design, akcentujący tylną szybę. Ta cecha oraz centralnie umieszczone klamki drzwi zaznaczają innowacyjne drzwi FlexDoors, otwierające się do tyłu, co umożliwia łatwe wejście do pojazdu.
Dynamiczny i elegancki charakter tyłu zyskuje nową klasę dzięki światłom LED o wysokiej jakości grafice. Nowa Meriva ma również nowo zaprojektowane koła o średnicy 17 i 18 cali, które nadają jej atrakcyjny wygląd. Dzięki temu Opel Meriva pozostaje jedynym małym monocabem oferującym 18-calowe koła, co podkreśla jej wyjątkowość i obecność na drodze, ustawiając ją o krok przed konkurencją.
Nowa generacja czystych diesli Euro 6 z przełomową technologią
Nowa Meriva może pochwalić się nową generacją silników diesla Opel 1.6 CDTI o średniej pojemności. Opracowany od podstaw, silnik ten debiutuje w modelu Zafira Tourer. W Merivie jego różne warianty stopniowo zastąpią jednostki 1.3 i 1.7 CDTI. Nowa 1.6 CDTI zachwyca mocnymi osiągami, doskonałą ekonomiką paliwową i imponującą kulturą pracy. Nie tylko zaspokaja potrzeby pasażerów, ale także dba o środowisko. Już teraz spełnia przyszłe normy emisji Euro 6, które wejdą w życie we wrześniu 2015 roku.
Początkowo Opel zaoferuje nową Merivę z wersją silnika o mocy 100 kW/136 KM. Całkowicie aluminiowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem Common-Rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii oferuje 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2000 obr/min. To o 6 KM i 20 Nm więcej niż w przypadku 1.7 CDTI, co pozwala na znaczną poprawę przyspieszenia: nowa Meriva osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 9.1 sekundy, w porównaniu do 9.9 sekundy wcześniej. Ponadto zachwyca wynikami w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2 dzięki najniższym oporom tarcia w swojej klasie silników w przedziale 1500-2500 obr/min. Zużycie paliwa oraz emisje mają wynosić jedynie 4.4 litra na 100 kilometrów oraz 116 gramów na kilometr. To 10% poprawy w porównaniu do 1.7 CDTI o mocy 96 kW/130 KM (który wymagał 4.9 litra i emitował 129 gramów). Dodatkowe wersje nowej generacji 1.6 CDTI, cechujące się jeszcze niższym zużyciem paliwa i emisją CO2, będą wprowadzane w pierwszej połowie 2014 roku.
Nowa generacja 1.6 CDTI osiąga również wysoką jakość w zakresie kultury pracy, dzięki efektywnemu spalaniu z wielokrotnym wtryskiem, zoptymalizowanej konstrukcji komponentów oraz zastosowaniu osłon akustycznych. Bez względu na prędkość obrotową silnika i obciążenie, zachwyca swoją ciszą.
Silniki benzynowe spełniające normy Euro 6 i nowe niskotaryfowe skrzynie biegów
Nowa Meriva jest również dostępna z trzema silnikami benzynowymi o pojemności 1.4 litra. Naturalnie ssany silnik podstawowy generuje moc 74 kW/100 KM. Dwie wersje doładowane oferują moce 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM oraz mogą być wyposażone w nową, niskotaryfową sześciobiegową skrzynię automatyczną z funkcją ActiveSelect, umożliwiającą sekwencyjną zmianę biegów za pomocą dźwigni. Ta kombinacja silnika benzynowego i automatycznej skrzyni biegów jest krokiem naprzód w ofercie Opla Merivy i ma przyciągnąć 15-20% wszystkich klientów. Podobnie jak silnik 1.6 CDTI, wszystkie silniki benzynowe w nowej Merivie spełniają już surowe normy emisji Euro 6.
Wersja LPG nowej Merivy również spełnia normy Euro 6. Silnik 88 kW/120 KM, 1.4 litra Turbo LPG nie tylko redukuje emisję CO2 do około 121 gramów na kilometr, ale także zmniejsza koszty paliwa o niemal połowę. A dostęp do LPG nie jest problemem: jest dostępne na niemal 30,000 stacjach w całej Europie.
Niezależnie od rozważań dotyczących silnika, wszystkie nowe warianty Merivy oferują nowy poziom komfortu zmiany biegów, dzięki inwestycji Opla w wysokości 50 milionów euro w optymalizację obecnych pięcio- i sześciobiegowych skrzyń biegów. Liczne zmiany w elementach skrzyni biegów oraz mechanizmach zmiany biegów, a także ich integracja z pojazdem, zapewniły znaczną poprawę. Jest to szczególnie zauważalne w skrzyniach manualnych nowej Merivy: zmiana biegów teraz wymaga minimalnego wysiłku i jest szybsza, gładsza i bardziej precyzyjna.
Nowoczesny system multimedialny IntelliLink z wbudowaną nawigacją
Nowa Opel Meriva otrzymuje również nową generację, nowoczesny system multimedialny IntelliLink, umożliwiający płynne integrowanie smartfona z pojazdem. Duży, siedmiocalowy monitor o wysokiej rozdzielczości oferuje nowy interfejs z grafiką IntelliLink, która poprawia czytelność i ułatwia obsługę. System obsługuje połączenia telefoniczne przez Bluetooth oraz strumieniowane audio, a także dodatkowe połączenia przez USB.
IntelliLink w nowej Merivie ma standardowy odtwarzacz CD, a DAB – cyfrowe przesyłanie dźwięku – jest oferowane jako opcja, która poprawia jakość odbioru radia i dźwięku. Nawigacja jest wbudowana w systemie, w modelach Navi 650 i Navi 950 IntelliLink. Jest niezwykle szybka i precyzyjna, a miejsca docelowe można łatwo wprowadzać za pomocą rozpoznawania głosu, korzystając z szybkiego 'jednoprzejazdowego wprowadzenia’ (poproś o nawigację i po prostu wypowiedz adres w jednej frazie), co jest możliwe w Insignii. Aktualizacje map można pobrać przez USB. Najwyższa wersja Navi 950 IntelliLink zawiera mapy całej Europy. Odczytuje także wiadomości. Oprócz standardowej kontroli głosowej nad własną funkcjonalnością, system IntelliLink w nowej Merivie obsługuje i integruje własną kontrolę głosową smartfonów – taką jak SIRI dla iPhone’a.
Wnętrze Merivy pozostaje niesamowicie ergonomiczne, praktyczne i elastyczne
Meriva jest pierwszym i jedynym samochodem na świecie, który może się poszczycić nagrodą za swoje kompleksowe podejście do ergonomii. W 2010 roku niezależni eksperci zdrowotni z AGR (Akcja Zdrowych Pleców), przyznali Merivie prestiżowy certyfikat jakości AGR, gwarantujący ergonomię i ochronę pleców. Ich certyfikacja opierała się na kluczowych i unikalnych innowacjach Opla Merivy: koncepcji siedzeń FlexSpace, systemie FlexDoors oraz ergonomicznym przednich siedzeniach i unikalnym zintegrowanym bagażniku na rowery Flex-Fix. Te elementy nadal sprawiają, że Meriva jest liderem w zakresie elastyczności i ergonomii.
Nowa Meriva korzysta z przeprojektowanej, wielofunkcyjnej konsoli centralnej FlexRail o ulepszonej funkcjonalności i zwiększonej przestrzeni na nogi pasażerów w centralnym fotelu, dzięki krótszym szynom. FlexRail oferuje odpowiednie miejsce do przechowywania niezbędnych akcesoriów podróżnych z elastycznymi funkcjami takimi jak podłokietniki, uchwyty na napoje i schowki.
Ważnym elementem doskonałej koncepcji ergonomii Merivy jest rewolucyjny opatentowany system FlexDoors z tylnymi drzwiami otwierającymi się do tyłu. Lżejsze i bardziej estetyczne, są mniej inwazyjne dla przestrzeni pasażerów tylnych niż drzwi przesuwne. Otwierają się pod kątem 84 stopni (tzw. 'normalny’ kąt to 68 stopni) i w przeciwieństwie do konwencjonalnych drzwi zapewniają niezwykle komfortowy dostęp do tyłu pojazdu: Ułatwiają na przykład łatwe zamontowanie fotelików bezpieczeństwa dla dzieci po obu stronach tylnego siedzenia.
Eksperci zdrowotni AGR docenili również wyposażenie dodatkowe Opla Merivy, które czyni ją mistrzem komfortu w swojej klasie. System FlexSpace-Rear-Seating pozwala szybko i łatwo przekształcić wnętrze pojazdu w pięcio-, cztero-, trzy- lub dwuosobowe oraz oferuje unikalną funkcję Lounge Seating, zapewniającą znakomitą przestrzeń na ramiona i nogi dla dwóch pasażerów z tyłu. System FlexFix dodatkowo zwiększa mobilność na pokładzie, oferując zintegrowany bagażnik na rowery, schowany w tylnej części Merivy za zderzakiem. Gdy nie jest potrzebny, bagażnik płynnie chowa się z powrotem do tyłu samochodu – w typowy, łatwy sposób Opla.