Druga generacja modelu Cayman S, najmniejszego coupe w ofercie Porsche, stała się atrakcyjną alternatywą dla potężnego modelu 911 w specyfikacji Carrera, dzięki osiągom i komfortowi, które oferowała.
Porsche zaprezentowało drugą generację Cayman S na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2012 roku. Jednak wersja produkcyjna zadebiutowała rok później, w 2013 roku, w tym samym miejscu. Była to nie tylko zakryta wersja swojego brata Boxster S. Miała sztywniejszą konstrukcję nadwozia, poprawiony komfort i lepszą izolację dzięki stałemu dachowi w porównaniu do wielowarstwowego materiału w modelu roadster. Ponadto, Cayman S był mocniejszy niż poprzednio i potrafił pokonać słynną trasę wyścigową Nurburgring szybciej niż Porsche 911 z generacji 996. Był także idealnym samochodem na co dzień, dzięki zaawansowanym systemom bezpieczeństwa, które obejmowały adaptacyjny tempomat, wyśmienity system audio Burmester oraz lepszą jakość wykonania wnętrza. Mimo że był dłuższy i szerszy od swojego poprzednika, ważył też 30 kilogramów (66 funtów) mniej, co było dobrą wiadomością dla tych, którzy chcieli cieszyć się jazdą Caymanem S po górskich drogach czy torze wyścigowym.
Z przodu Cayman S wyglądał bardziej agresywnie, dzięki szerszemu o 40 mm (1.6 cala) rozstawowi kół w porównaniu do poprzednika. Bi-ksenonowe reflektory w standardzie oferowały znacznie lepsze wrażenia podczas jazdy nocą. Były one identyczne z tymi, które zamontowano w modelu Boxster, z którym Cayman dzielił swoją platformę. Z drugiej strony, dolny zderzak był nieco inny. Nadal miał trapezoidalny wlot powietrza pośrodku, flanked przez parę bocznych wlotów ozdobionych trzema poziomymi żebrami, ale miał również okrągłe światła przeciwmgielne, które były unikalne dla Caymana.
Z profilu dłuższy rozstaw osi i zaokrąglony dach nadawały Caymanowi jeszcze bardziej sportowy wygląd. Niskoprofilowa sylwetka była podkreślona nowymi progami bocznymi, które miały wznoszącą się krzywiznę w stronę trójkątnych wlotów powietrza za drzwiami. Nad tylnymi nadkolami projektanci nadali samochodowi muskularny wygląd. Porsche oferowało Cayman S z zestawem 19-calowych felg aluminiowych oraz opcją 20-calowych. Z tyłu, za opadającą klapą z dużym tylnym oknem, umieszczono chowany spojler, który można było również ręcznie rozłożyć. Główna różnica wizualna między Porsche Cayman S z 2012 roku a jego słabszą wersją była widoczna pod tylnym zderzakiem, gdzie wersja S miała podwójny wydech, podczas gdy mniej mocna wersja miała wydech o owalnym kształcie.
Wnętrze samochodu nawiązywało do kokpitu modelu 911 pod względem jakości i wykończenia. Przed kierowcą znajdowały się trzy tarcze wskaźników, z obrotomierzem na środku, flanked przez prędkościomierz po lewej stronie oraz nowy wyświetlacz VGA o wielkości 4.6 cala po prawej. W konsoli centralnej znajdował się standardowy system audio, z opcją na dotykowy system informacyjny PCM (Porsche Communication Management). Porsche oferowało również samochód z systemem dostępu bezkluczykowego, który był dostępny za dodatkową opłatą. Możliwość łączności Bluetooth również znajdowała się na liście opcji.
Klienci kupowali Cayman S głównie ze względu na jego osiągi. Mogli wyposażyć samochód w ceramiczne hamulce oraz pakiet Chrono. Ten ostatni obejmował o 10 mm (0.4 cala) niższy prześwit niż reszta modelu, adaptacyjne amortyzatory oraz lepsze czasy przyspieszenia przy zastosowaniu siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem). Silniki typu flat-six o pojemności 3.4 litra miały taką samą pojemność jak w poprzedniej generacji, ale oferowały nieco więcej mocy.
Nowy Porsche Cayman znowu obiecuje ustanowienie nowych standardów osiągów w swoim segmencie – dzięki całkowicie nowemu zawieszeniu, dłuższemu rozstawowi osi i znacznie mniejszej wadze w porównaniu do poprzedniego modelu. Dwuosobowy, nowo opracowany od podstaw, jest – po modelach 911 Carrera i Boxster – trzecią serią modeli sportowych Porsche, która charakteryzuje się innowacyjną konstrukcją nadwozia z wykorzystaniem lekkich materiałów.
Nowy Cayman jest o 30 kg lżejszy, w zależności od konkretnego modelu i wyposażenia, i zużywa o 15 procent mniej paliwa na 100 km niż poprzedni model – pomimo mocniejszych silników i lepszych osiągów. Dodatkowo, nadwozie jest o 40 procent sztywniejsze, co jeszcze bardziej podnosi sportowy charakter tego auta w zakrętach.
Porsche również wzbogaca Caymana o nowe opcjonalne funkcje. Po raz pierwszy sportowe coupé dostępne jest z Adaptacyjnym Tempomatem (ACC), który kontroluje odległość od pojazdu z przodu w ruchu oraz prędkość, a także z nowo opracowanym systemem dźwiękowym Burmester. Kolejną nowością w Porsche Cayman jest opcjonalny system Entry & Drive umożliwiający bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie pojazdu, który można zamówić w fabryce.
Design: nowe proporcje, wyraźne linie
Nowy Porsche Cayman jest bardziej wyrazisty niż kiedykolwiek wcześniej. Jego proporcje zostały umiarkowanie zmodyfikowane, aby podkreślić jego charakter jako sportowego coupé. 60 mm dłuższy rozstaw osi i szerszy tor sprawiają, że Cayman wygląda na niższy i bardziej rozciągnięty w połączeniu z dziesięciomilimetrową obniżoną wysokością nadwozia (Cayman S: jedenaście mm). Niemniej jednak, dwuosobowy samochód sportowy wciąż pozostaje kompaktowy, wydłużając się zaledwie o 33 mm. Przednie zwisy nadwozia zostały skrócone o 26 mm. Inne wizualne cechy odzwierciedlające zwiększone osiągi samochodu obejmują wydłużony rozstaw osi z krótszymi zwisami i kołami o średnicy 18 lub 19 cali z oponami o większych obwodach tocznych.
Jego stylizacja charakteryzuje się precyzyjnymi liniami i ostrymi krawędziami. Podkreślają one niski, wydłużony kontur auta, z przednią szybą przesuniętą do przodu o około 100 milimetrów i linią dachu sięgającą daleko do tyłu. Typowe dla bardziej zaawansowanej stylistyki jest linia ramienia, która biegnie od nadkol, które silnie wznoszą się ku górze, w kierunku tylnych paneli bocznych. Lusterka zostały umieszczone blisko górnej linii ramienia. Szczególnie wyraziste i charakterystyczne są dynamiczne wcięcia w drzwiach, które prowadzą powietrze do charakterystycznych wlotów powietrza na tylnych panelach bocznych, skąd powietrze kierowane jest bezpośrednio do silnika. To najbardziej wyrazisty element wizualny, podkreślający koncepcję silnika umieszczonego w środkowej części.
Z przodu nowy Porsche Cayman wyróżnia się dominującymi wlotami powietrza po bokach, które zwiększają się ku bokom pojazdu. Zintegrowane w nich, daleko na zewnątrz, znajdują się okrągłe reflektory z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej lub światłami pozycyjnymi, które są niepowtarzalnym znakiem rozpoznawczym nowego Caymana. Również unikalnym elementem nowej generacji sportowego coupé są duża, niska tylna klapa z aluminium oraz tylna część z obwódkami. Nad tylną szybą, LED-owe światło hamowania o szerokości całej szyby ostrzega ruch za pojazdem. Bezpośrednio do tylnej klapy zamontowany jest cienki spoiler, który – w przeciwieństwie do tego w Boxsterze – jest wyższy i ma bardziej stromy kąt rozłożenia. Ogólny wygląd Caymana jest bardziej niezależny niż wcześniej i wyraźnie różni się od poprzedniego modelu. Nowo zaprojektowane rury wydechowe wizualnie kończą się w niskim, centralnym punkcie. Porsche Cayman wyposażony jest w owalny wydech, podczas gdy Cayman S ma podwójne rury wydechowe.
Sześciocylindrowy silnik z wysoką obrotowością: serce sportowca
Porsche wdraża dwa wyjątkowe silniki sportowe w Porsche Cayman, które łączą dużą moc z wysokim momentem obrotowym w górnym zakresie obrotów. Jednym z efektów tej koncepcji wysokich obrotów jest możliwość zmniejszenia pojemności silnika o 0,2 litra w porównaniu z poprzednim modelem, przy jednoczesnym uzyskaniu wyższej mocy.
Przy specyficznej mocy 101,6 KM/litr silnik 2,7-litrowy jest pierwszym Caymanem, który przełamał magiczną barierę 100 KM na litr pojemności silnika silników sportowych. Oba silniki osiągają teraz swoją maksymalną moc nominalną przy 7400/min; wcześniej była to wartość 7200/min. Nie tylko maksymalne moce wzrosły o 10 KM do 275 KM (202 kW) w Porsche Cayman i o 5 KM do 325 KM (239 kW) w modelu S; ich krzywe mocy również leżą powyżej krzywych poprzednich silników. Oznacza to, że ogólnie silniki sześciocylindrowe generują większą moc przy identycznych obrotach silnika.
Nowe modele Caymana oferują teraz standardowy przycisk Sport, który pozwala kierowcy wybrać między sportowym a komfortowym strojem silnika zoptymalizowanym pod kątem efektywności paliwowej. W trybie Sport elektroniczny system zarządzania silnikiem modyfikuje reakcję silnika, co sprawia, że dynamika silnika jest bardziej bezpośrednia. W pojazdach z PDK tryb automatyczny skutkuje późniejszymi zmianami biegów i wcześniejszymi redukcjami. Dodatkowo, funkcja start-stop i funkcja jazdy na luzie są dezaktywowane.
Nowe silniki czerpią powietrze do spalania z wlotów powietrza po lewej i prawej stronie nadwozia przed tylnymi kołami. W 3,4-litrowym silniku sześciocylindrowym Porsche Cayman S zastosowano przełączającą klapę rezonansową, która poprawia napełnienie cylindrów, zapewniając wysoki moment obrotowy w niskich obrotach oraz równomierną krzywą momentu. Oba silniki dysponują zmiennym czasowaniem zaworów i ich podnoszeniem (VarioCam Plus) po stronie dolotu dla optymalnego timing w zmianach ładunku. Silniki zasysają powietrze przez bardzo gładko przepływający i zatem wydajny system dolotu powietrza. Głównym powodem zmniejszonego oporu przed przepływem powietrza jest to, że powietrze jest teraz zasysane przez dwa wloty powietrza po lewej i prawej stronie. Ponadto, czujnik ciśnienia monitoruje ciśnienie w rurze dolotowej zamiast tradycyjnego czujnika masy przepływu powietrza, który w przeciwnym razie znajdowałby się w strumieniu powietrza i działałby jako przeszkoda.
Sportowy układ wydechowy jest dostępny jako opcja dla nowych modeli Caymana. Nowy sportowy układ wydechowy sprawia, że standardowy i bardzo emocjonalny dźwięk Porsche staje się jeszcze bardziej intensywny i donośny. Dla wizualnej różnicy, w komplecie znajdują się podwójne rury wydechowe o unikalnym stylu.
Inteligentna efektywność: Rekuperacja systemu elektrycznego i zarządzanie termalne
Sześciocylindrowe silniki boxer – umieszczone przed tylną osią – czynią dwumiejscowe auta Porsche doskonałymi przykładami efektywnej wydajności. Silniki obu modeli są o 15 procent bardziej paliwooszczędne dzięki bezpośredniemu wtryskowi benzyny, zarządzaniu termalnemu, rekuperacji systemu elektrycznego i funkcji automatycznego start-stop. Kluczowe komponenty poprawiające efektywność to rekuperacja systemu elektrycznego i sterowanie termalne chłodzenia silnika. W rekuperacji systemu elektrycznego akumulator jest intensywniej ładowany podczas faz hamowania i jazdy na luzie. Z kolei prąd ładowania alternatora może być zmniejszony, gdy akumulator jest w pełni naładowany. To redukuje obciążenie silnika spalinowego w fazach przyspieszania, ponieważ nie musi wydawać tak dużej mocy, aby naładować akumulator. Dzięki inteligentnemu sterowaniu wspólnymi systemami chłodzenia silnika i skrzyni biegów, oba silniki szybciej osiągają swoje temperatury robocze, co skutkuje lepszym spalaniem przy częściowym obciążeniu z mniejszymi tarciami.
Standardowa sześciobiegowa skrzynia biegów, PDK jako opcja
Skrzynia biegów również ma kluczowe znaczenie dla osiągów, komfortu i efektywności paliwowej. W nowych modelach Porsche Cayman zastosowano standardową sześciobiegową skrzynię biegów; jej przełożenia są optymalnie dopasowane do unikalnych cech silnika. Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) jest również dostępne jako opcja. Oferuje siedem biegów i zmianę biegów bez przerywania mocy napędowej, co umożliwia szybsze przyspieszenia i lepsze osiągi paliwowe. Najnowsza generacja PDK została systematycznie zaprojektowana pod kątem osiągów, ale jej efektywność paliwowa i wygoda również zostały poprawione. Kierowca od razu zauważa, że punkty zmiany biegów wykonywane są znacznie szybciej w odpowiedzi na polecenia kierowcy. Nowe modele Caymana są zauważalnie bardziej bezpośrednie w reakcji na pedał przyspieszenia; nawet w trybie normalnym wyższe obroty osiągane są szybciej, co zwiększa zwinność. Wyprzedzanie wspierane jest także przez funkcjonalność PDK: Krótkie i mocne naciśnięcie pedału przyspieszenia pozwala PDK wiedzieć, że rozpoczyna się przyspieszenie, i wybiera najniższy bieg, aby jak najkrócej wykonać manewr wyprzedzania z dużą mocą przyspieszenia.
Mocniejsze hamowania wspierane są przez szybsze redukcje z wyższych obrotów silnika, a są inicjowane wcześniej przez rozsprzęglenie – zawsze w towarzystwie emocjonującego dźwięku silnika. Utrzymuje to wyższy poziom obrotów, a co za tym idzie, wydajności. Umożliwia to także większą moc przy wyjeżdżaniu z zakrętów, co można przypisać ostrzejszym programom zmiany biegów i znacząco skróconym czasom zmian – te ostatnie zostały szczególnie poprawione w trybie manualnym. Przykład: w trybie manualnym Cayman umożliwia kontrolowane poślizgi przy wyłączonym systemie Porsche Stability Management (PSM) – zakładając odpowiednio zabezpieczoną drogę. Wykrycie kąta obrotu i kąta wejścia do kierownicy inicjuje zapobieganie zmianom biegów do góry i pozwala na ten bardzo szczególny rodzaj radości z jazdy.
Oszczędzanie bez kompromisów w dynamice: PDK umożliwia efektywne jazdy na luzie
W połączeniu ze skrzynią PDK nowy Porsche Cayman – podobnie jak Boxster i 911 Carrera – podąża za zasadą generowania mocy silnika tylko wtedy, gdy jest to rzeczywiście potrzebne. Dzieje się tak podczas „żeglowania”, co odnosi się do jazdy na luzie, w której silnik działa na biegu jałowym przy niskim zużyciu paliwa. W praktyce przekłada się to na optymalne oszczędności do jednego litra paliwa na 100 km przy przewidywalnym stylu jazdy. Jazda na luzie rozpoczyna się, gdy kierowca powoli zwalnia pedał przyspieszenia lub stosuje zwolnienie zmiany biegu, gdy najwyższy możliwy bieg jest już załączony do sytuacji jazdy. Jazda na luzie kończy się, gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, hamuje lub ręcznie zmienia bieg. Jazda na luzie jest bardziej oszczędna, ponieważ pojazd wykorzystuje swoją energię kinetyczną do ruchu do przodu.
Opcja: Pakiet Sport Chrono z dynamicznymi mocowaniami skrzyni biegów
Opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje bardzo szeroki zakres przełożeń, od sportowego strojenia – np. do torów wyścigowych – po strojenie dla maksymalnego komfortu jazdy w codziennym użytkowaniu. Zawiera także dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Umożliwia to najlepsze możliwe przyspieszenie ze startu w połączeniu z PDK i przyciskiem Sport Plus z funkcją Launch Control. Skróca to sprint od 0 do 100 km/h o 0,2 s w porównaniu do trybu normalnego. Przycisk Sport Plus aktywuje również strategię zmiany biegów PDK „tor wyścigowy”.
Aby uzyskać jeszcze lepsze osiągi jazdy i komfort, pakiet Sport Chrono zapewnia dynamiczne mocowania skrzyni biegów. Zmieniają one swoją sztywność i tłumienie w zależności od konkretnej sytuacji jazdy. Twarde nastawy mocowań, na przykład, znacznie zmniejszają moment bezwładności napędu przy wchodzeniu w zakręt i w szybkim zmiennym zakręcie, co minimalizuje nacisk na tylną część nadwozia. Efekty są podobne do tych w samochodach wyścigowych, w których silnik jest sztywno przymocowany do nadwozia, co skutkuje bardziej stabilnym i precyzyjnym prowadzeniem.
Nowością jest także rozszerzenie opcjonalnego pakietu Sport Chrono, który obejmuje automatyczne rozsprzęglenie przy redukcjach w trybie Sport Plus w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Dzięki temu dopasowują się obroty silnika do niższego biegu jeszcze lepiej podczas szybkiej zmiany biegów i umożliwia to kierowcy optymalne wykorzystanie mocy silnika lub hamowania.
Nowy system zawieszenia dla jeszcze lepszego prowadzenia
Osiągi jazdy Porsche Caymana są nadzwyczajne. Bardziej niż kiedykolwiek, współpraca koncepcji silnika umieszczonego w środkowej części i strojenia zawieszenia zapewnia mu najwyższą pozycję w swojej klasie. Fundamentalna geometria auta tworzy idealne warunki dla tej wydajności: 60-milimetrowy dłuższy rozstaw osi dla większej stabilności przy bardzo dużych prędkościach.
Na przedniej osi inżynierowie poszerzyli rozstaw osi Porsche Caymana o 36 mm, a Caymana S o 40 mm, co znacznie poprawia stabilność jazdy i zwinność w zakrętach. Na tylnej osi również oba sportowe coupé mają szersze stawy na drodze – rozstaw tylny został zwiększony odpowiednio o dwa i dwanaście milimetrów. Trzecim działaniem, które ma bezpośredni wpływ na dynamikę jazdy, było zwiększenie średnicy opon, a tym samym obszaru kontaktu dla jeszcze lepszego chwytu na drodze aż do granic wydajności.
Inżynierowie Porsche kładli duży nacisk na strojenie Caymana, ale nie tylko w celu poprawy osiągów jazdy i zwinności, ale także jednoczesnego zwiększenia komfortu i praktyczności na co dzień. Na przykład, standardowe zawieszenie z konwencjonalnymi hydraulicznymi amortyzatorami gazowymi zostało całkowicie przeprojektowane. Przednia oś z zoptymalizowanym lekkim MacPhersonem została zaprojektowana na nowo. Nowe amortyzatory są bardziej kompaktowe niż te w poprzednim modelu, co sprawia, że są sztywniejsze i precyzyjniej utrzymują kąt pochylenia. Nowe, lekkie aluminiowe łożyska wsporcze dla amortyzatorów izolują siły przenoszone na amortyzatory i sprężyny pomocnicze dla jeszcze lepszego strojenia zawieszenia. Krzyżowe elementy przedniej osi zostały również zaprojektowane tak, aby były optymalizowane pod kątem odporności na uderzenia i sztywności. Udoskonalone cechy przeciwko opadaniu redukują stopień, w jakim przednia część nadwozia opada podczas pełnego hamowania i skracają drogę hamowania.
Tylne zawieszenie zostało opracowane na podstawie poprzedniej wersji. Jak w przypadku zawieszenia przedniego, wiele komponentów zostało wykonanych w lżejszej formie, ale bez kompromisów w sztywności i wytrzymałości. Komponenty zawieszenia składają się głównie z aluminium. Z powodów sztywności elementy narażone na wysokie obciążenia są wykonane z blachy stalowej, co sprawia, że są lżejsze i bardziej kompaktowe niż porównywalne komponenty z lekkiego metalu.
Zrewidowany PASM z rozszerzonymi czujnikami
Nowa generacja opcjonalnego aktywnego systemu tłumienia PASM rozszerza zakres wydajności Caymana bardziej zrównoważony niż kiedykolwiek. Powód: cztery dodatkowe czujniki pionowe na przednich i tylnych kołach umożliwiają jeszcze lepsze i bardziej precyzyjnie dopasowane sterowanie. Optymalnie kontrolowane tłumienie poprawia przyczepność pojazdu na drodze, co zapewnia większą stabilność jazdy, więcej komfortu, zwiększoną wydajność i krótsze dystanse hamowania. Tak jak wcześniej, kierowca może za pomocą przycisku sterowania zawieszeniem PASM na konsoli centralnej wybrać między dwoma trybami „Normal” i „Sport”. System reaguje również na konkretne sytuacje jazdy, aby zapewnić bezkompromisową przyjemność z jazdy: na gładkim autostradzie, na przykład, wymagane są tylko umiarkowane siły tłumienia. W stylu sportowym, z drugiej strony, wysokie siły tłumienia poprawiają przyczepność na drodze i kontrolę nad nadwoziem. W połączeniu z PASM, wysokość prześwitu jest obniżona o dziesięć milimetrów, co również przyczynia się do zwiększonej dynamiki wydajności.
Szybka reakcja i efektywność: dwie wersje elektrycznego wspomagania kierownicy
Elektryczne wspomaganie kierownicy również zastępuje poprzedni system hydrauliczny w Porsche Cayman. Jego wysoka wydajność pozwala kierowcom doświadczyć zwinności Caymana jeszcze intensywniej. Jednocześnie nowy system oferuje korzyści w zakresie oszczędności paliwa w porównaniu do konwencjonalnego wspomagania, zmniejszając zużycie paliwa o co najmniej 0,1 l/100 km. Poprawia również komfort i bezpieczeństwo dzięki funkcjom pomocniczym. Kierowca otrzymuje bezpośrednią informację zwrotną przez kierownicę, a negatywne lub niepotrzebne dźwięki są filtrowane. Nawet przy niskich prędkościach aktywna funkcja samoograniczania zapewnia, że kierownica automatycznie wraca do pozycji na wprost. Podczas hamowania na nawierzchniach o różnych poziomach przyczepności wydawany jest impuls kierowniczy w pożądanym kierunku, co ułatwia kierowcy stabilizację pojazdu i utrzymywanie go na pożądanej linii. Inną cechą jest informacja o dynamice jazdy, która przekazuje kierowcy przejrzystą informację zwrotną o warunkach jazdy.
Opcjonalnie można zamówić wersję wspomagania kierownicy „Plus”, która zwiększa komfort kierowania z dodatkowymi siłami wspomagającymi do prędkości 50 km/h. Parkowanie i manewrowanie stają się szczególnie łatwe i komfortowe – z mniejszymi siłami kierowniczymi. System ten poprawia moment obrotowy kierownicy oraz powrót koła kierownicy do pozycji środkowej przy niższych prędkościach pojazdu.
Większa przyczepność, lepsza dynamika pojazdu w zakrętach: Porsche Torque Vectoring
Bazując na możliwościach zawieszenia PASM, opcjonalny system Porsche Torque Vectoring (PTV) jest w stanie jeszcze bardziej rozszerzyć potencjał osiągów jazdy Caymana. PTV to inteligentna interakcja między blokadą dyferencjału tylnego a interwencjami hamulca na wybranych kołach, dodana funkcja Porsche Stability Management (PSM). Zasadniczo PTV poprawia reakcję układu kierowniczego i precyzję kierowania poprzez celowe interwencje hamulcowe na wewnętrznym kole tylnym w zakręcie. Moment hamowania jest aktywowany w momencie, gdy kierownica jest skręcana. Efekty: poprawione osiągi w zakrętach podczas inicjacji zakrętów. Następnie blokada dyferencjału tylniego znacząco poprawia zdolności przyczepności przy przyspieszaniu z zakrętu.
Pod względem dynamiki i stabilności jazdy, PTV to idealne uzupełnienie Porsche Stability Management (PSM). Podczas gdy PSM wykorzystuje interwencje hamulcowe do stabilizacji pojazdu w razie potrzeby, PTV wprowadza interwencje hamulcowe w celu zwiększenia dynamiki jazdy i zwinności. Dlatego interwencje hamulcowe PTV są również aktywne, gdy PSM jest wyłączony, zapewniając zwinne i dynamiczne prowadzenie. Mechaniczna blokada dyferencjału tylniego zawarta w PTV ma, jak w poprzednim modelu, asymetryczne działanie blokady wynoszące 22 procent w trakcie przyczepności i 27 procent w trakcie napędu.
Hamulce z dodatkową mocą
Dzięki zwiększonym osiągom, system hamulcowy Porsche Caymana został również wzmocniony – co jest oczywiste w Porsche. Oprócz wyposażenia systemu w sztywniejsze przednie zaciski hamulcowe, optymalizacji konstrukcji klocków hamulcowych oraz zapewnienia większej powierzchni kontaktowej hamulców, poprawiono również chłodzenie tarcz hamulcowych. Co więcej, nowy Cayman S ma większe przednie tarcze hamulcowe, które pochodzą z modelu 911 Carrera. Aby poprawić bezpieczeństwo w ruchu i lepiej ostrzec pojazdy za nim, światła hamowania wszystkich modeli Caymana pulsują, gdy tylko aktywowane zostanie sterowanie ABS. Jak w poprzednich modelach, wyjątkowo wydajny system Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) dostępny jest jako opcjonalna funkcja potwierdzona w motorsporcie. W tym systemie stosowane są tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm z przodu i z tyłu w wszystkich modelach. Zaciski hamulcowe PCCB są także malowane na żółto, a nowy sześciotłokowy zacisk z modelu 911 Carrera jest używany na przednich kołach.
Nowe zarządzanie pojazdami zatrzymanymi i nowa elektryczna hamulce postojowe
Jak w innych liniach modeli Porsche, nowe modele Caymana mają teraz elektryczną hamulce postojowe, które można wygodnie aktywować za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej. Elektryczna hamulce postojowe może być aktywowana i dezaktywna ręcznie. Jednak automatycznie zwalnia się podczas ruszania z zapiętymi pasami.
Porsche Cayman oferuje nowy system zarządzania pojazdami zatrzymanymi, który zapobiega niezamierzonym ruchom pojazdu. Jeśli pojazd zatrzyma się na wzniesieniu w wyniku hamowania, aktywowana zostaje funkcja automatycznego zatrzymania, a wymagane ciśnienie hamulca utrzymywane jest przez PSM. Dla pojazdów z PDK, system również zatrzymuje pojazd, jeśli kierowca pozwoli na zatrzymanie się na stoku. Gdy pojazd zatrzyma się bez interwencji ze strony kierowcy, ciśnienie hamulca jest utrzymywane przez PSM, aż do momentu ponownego ruszenia. Funkcja zatrzymania jest przekazywana nowemu elektrycznemu hamulcu postojowemu po pięciu minutach, lub jeśli system wykryje, że kierowca opuścił pojazd.
Większe koła, opony o niskim oporze toczenia
Nowe modele Caymana poruszają się na kołach i oponach, które mają teraz o jeden cal większą średnicę niż w poprzednim modelu. Standardowo oferowane są dostosowane koła 18- i 19-calowe, które zapewniają lepszą stabilność boczną i właściwości jezdne sportowych coupé. Opcjonalne koła dla nowego Porsche Caymana obejmują alternatywne 20-calowe koła Carrera S, 20-calowe koła Carrera Classic w dwukolorowym wyglądzie oraz nowe 20-calowe koła Sport Techno z programu Exclusive. Standardowe opony są zoptymalizowane pod kątem niskiego oporu toczenia, charakteryzują się typowo wysokim poziomem wydajności Porsche pod względem prowadzenia i drogi hamowania, a także są lekkie. Siedmioprocentowa redukcja oporu toczenia w porównaniu do poprzedniej generacji opon przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Lżejszy, sztywniejszy, sportowy
Nadwozie nowego Caymana to całkowicie nowa konstrukcja oparta na nadwoziu Boxstera. Efekty: Podsumowując, innowacyjna konstrukcja nadwozia z lekkich materiałów z mieszania aluminium i stali pozwoliła na redukcję wagi nadwozia o około 47 kg. Jednocześnie statyczna sztywność torsyjna pojazdu wzrosła o 40 procent.
Innymi słowy, Cayman jeździ bardziej precyzyjnie niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowe elementy, większe powierzchnie szklane i większe koła kompensują częściowo oszczędności wagi, jednak wagi wszystkich sportowych coupé są lżejsze niż w poprzednich modelach, a standardowy Cayman S waży o 30 kg mniej. Ta redukcja wagi przynosi kierowcy szereg korzyści: zmniejszona masa oznacza, że potrzebna jest mniejsza moc do poruszania pojazdu w codziennym użytkowaniu. To redukuje zużycie paliwa. Gdy pełna moc silnika jest pożądana, lżejsze sportowe auto dostarcza lepszych osiągów.
W nowym projektowaniu nadwozia Porsche używa stali tylko tam, gdzie jest to niezbędne. Z drugiej strony, wszędzie tam, gdzie można zastosować lekkie metale, są one preferowanym wyborem. Na przykład, użyto aluminium odlewanego, blach aluminiowych, magnezu oraz stali wysokowytrzymałych, a wszystkie materiały są dostosowane do konkretnych zastosowań w nadwoziu, zapewniając bardzo wysokie wartości sztywności przy minimalnym zużyciu materiału. Około 44 procent nowego nadwozia Porsche Caymana składa się z aluminium, np. przednia część nadwozia, podwozie i tylna część, drzwi oraz klapy przednia i tylna.
W tym kontekście nowa tylna klapa stanowi szczytowe osiągnięcie. O wadze 6.6 kg, łącznie z zawiasami, ta część nadwozia, która teraz wykonana jest z aluminium, waży mniej niż połowę poprzedniej części. I osiąga tę niską wagę przy prawie 150 procentowym wzroście statycznej sztywności torsyjnej, ponad 30 procentowym wzroście sztywności zginającej oraz ponad 70 procentowym poprawieniu dynamicznej sztywności zginającej, co jest związane z ogólną solidnością nadwozia.
Nowa forma Caymana jest nie tylko bardziej wyrazista, ale także oferuje korzyści aerodynamiczne. Chociaż zwiększone osiągi silnika i hamulców wymagają modyfikacji chłodzenia, współczynnik oporu aerodynamicznego (cD) wynosi bardzo dobrą wartość 0.30. Dwa duże wloty powietrza na przednim końcu teraz zajmują się wszystkimi potrzebami chłodzenia. Ich aerodynamiczny projekt wlotu powietrza został dodatkowo poprawiony, eliminując potrzebę poprzedniego centralnego chłodnicy pojazdów PDK. Wloty powietrza są tej samej wielkości w obu modelach, ale w Caymenie część wlotu jest pokryta czarną osłoną z powodu mniejszego zapotrzebowania na powietrze chłodzące.
W porównaniu do poprzedniego modelu, aerodynamiczny unoszenie zostało dodatkowo zredukowane o ponad 25 procent na obu osiach, co prowadzi do większej stabilności jazdy przy dużych prędkościach. Wśród innych cech, nowy przedni spoiler znacznie redukuje unoszenie przedniej osi. Na tylnej osi nowy tylny spojler w połączeniu z listwą spoilerową biegnącą przez całą szerokość również przyczynia się do zmniejszenia unoszenia. Spojler jest optymalnie zintegrowany w tylnej części nadwozia o zakrzywionym kształcie i może być rozkładany zarówno automatycznie, jak i ręcznie. Dzięki swojej 40 procent większej efektywnej powierzchni generuje większą siłę docisku niż spojler poprzedniego modelu i stawia mniejszy opór dla przepływu powietrza.
Elegancka atmosfera, nowe opcje wysokiej klasy
Wnętrze nowego Porsche Caymana kontynuuje linię aktualnego wzornictwa sportowych samochodów Porsche i dodaje wartości sportowemu coupé. Wśród nowych opcjonalnych elementów po raz pierwszy można zamówić zaawansowany system dźwiękowy Burmester, który został szczególnie dostrojony dla Caymana.
Inne nowe opcjonalne funkcje, które przekraczają granice klasowe to Adaptacyjny Tempomat (ACC) oraz system bezkluczykowy Entry & Drive. Szczególnie ekskluzywna atmosfera powstaje dzięki opcjonalnym skórzanym pakietom w dwukolorowym wykończeniu; kolor podstawowy to szary agat, który można łączyć z lime gold, szarym żwirem lub pomarańczowym bursztynem.
Wznosząca się ku przodowi konsola centralna z wysoko umieszczonym lewarkiem zmiany biegów w stylu motorsportu sprawia, że kierowca czuje się bardziej zintegrowany w wnętrzu. Elementy sterujące kluczowymi funkcjami operacyjnymi pojazdu i ustawieniami są uporządkowane w logiczne grupy na konsoli centralnej. Są one zaprojektowane do szybkiej i intuicyjnej obsługi poszczególnych funkcji.
Nowa ergonomia wspiera sportową jazdę
Nowa ergonomia Caymana i jego precyzyjniejsze zmiany biegów oferują kierowcom jeszcze lepsze warunki do szybkich i łatwych zmian biegów. Wznosząca się konsola centralna i położenie siedzenia kierowcy zapewniają krótką odległość pomiędzy kierownicą a dźwignią zmiany biegów. Nowy wskaźnik biegów w obrotomierzu pokazuje, który bieg jest załączony, a zalecenie zmiany biegów w zestawie wskaźników daje kierowcy informację zwrotną o stylu jazdy, który optymalizuje efektywność paliwową.
Standardowy system audio CDR z centralnie umieszczonym siódmio calowym ekranem dotykowym, który jest umieszczony wyżej, jest bardzo łatwy do odczytania i oferuje wygodny dostęp do wielu różnych funkcji. Trzy klasyczne okrągłe wskazówki modeli Caymana z centralnie umieszczonym obrotomierzem i włącznikiem zapłonu po lewej stronie kierownicy czynią połączenie ze znanym środowiskiem kokpitu. Nowością jest wysoka rozdzielczość 4.6-cala VGA ekran wielofunkcyjny w instrumencie po prawej stronie. Oprócz najważniejszych funkcji komputera pokładowego zawiera również wyświetlacz mapy dla opcjonalnego PCM z modułem nawigacyjnym. Deska rozdzielcza Porsche Caymana charakteryzuje się czarną tarczą obrotomierza; w Caymanie S tarcza jest zaprojektowana na srebrno. Klienci mogą wybierać spośród czterech atrakcyjnych standardowych kolorów wnętrza. Ponadto dostępne są różne kolory skórzane jako opcje.
Kierowca i pasażerowie zajmują nowe sportowe fotele. Oferują one bardzo dobry komfort podczas długich podróży oraz bardzo dobre wsparcie boczne dla dynamicznego stylu jazdy. Standardowe sportowe fotele mają mechaniczne regulacje przód-tył oraz wysokości, a oparcia są elektrycznie regulowane. Środkowe panele produkcyjnych sportowych foteli są pokryte Alcantarą. Opcjonalny system sportowych foteli plus oferuje jeszcze większe wsparcie boczne dzięki większym panelom bocznym na siedziskach i oparciach oraz bardziej wyraźnemu kształtowaniu w okolicy ramion. Elektryczne sportowe fotele i adaptacyjne sportowe fotele plus są nadal oferowane jako opcje – oba zawierają funkcję pamięci.
Nowa, wydłużona sylwetka samochodu zwiększa również praktyczną użyteczność Caymana: większa tylna klapa zapewnia lepszy dostęp do przestrzeni ładunkowej z tyłu, a pojemność ładunkowa dwuosobowego pojazdu wzrosła o 15 litrów do 425 litrów przy załadunku do dachu. Wyrazistym elementem, który odkrywa się po otwarciu tylnej klapy, jest nowa aluminiowa płyta, która rozciąga się między dwoma korkami do chłodziwa i oleju. Barierka działowa bagażu wykonana z anodowanego aluminium rozciąga się na boczną przestrzeń za zagłówkami.
Nowe doświadczenie dźwiękowe: Cayman wprowadza system Burmester do klasy
Nowy, najwyższy system dźwiękowy jest specjalnym systemem, który Porsche opracowało dla Porsche Caymana wspólnie z Burmesterem. Na podstawie doświadczeń zdobytych z systemów w Panamerze, Cayenne i 911 Carrera, ten nowy system osiąga całkowitą moc akustyczną i jakość dźwięku, która jest doskonała w segmencie sportowych samochodów. To imponująco demonstruje osiągi systemu: dwanaście indywidualnie kontrolowanych głośników, w tym aktywny subwoofer „body-in-white” z 140 mm średnicy membraną i zintegrowanym 300-watowym wzmacniaczem klasy D, oraz dwanaście kanałów wzmacniacza o łącznej mocy wyjściowej przekraczającej 800 Watów.
Większy komfort i bezpieczeństwo: ACC z Porsche Active Safe
Dla modeli Caymana z Doppelkupplungsgetriebe (PDK) Porsche oferuje teraz nową opcję ulepszenia komfortu jazdy i bezpieczeństwa: Adaptacyjny Tempomat (ACC), który zawiera funkcję bezpieczeństwa Porsche Active Safe (PAS). Działanie ACC opiera się na czujniku radarowym umieszczonym w środkowej części panelu przedniego, który rejestruje obiekty w pasie ruchu na odległość do 200 metrów. ACC utrzymuje zależną od prędkości odległość do pojazdu z przodu w ruchu na czterech precyzyjnych poziomach i automatycznie dostosowuje prędkość jazdy aż do zatrzymania pojazdu. To odciąża pracę kierowców w sytuacjach korkowych i w ruchu o wolnym tempie.
PAS opiera się na tym systemie i może pomóc uniknąć kolizji czołowych – nawet gdy ACC jest wyłączony. Używa systemu radarowego z przodu do ciągłego monitorowania ruchu w poszukiwaniu znacznie wolniejszych pojazdów z przodu. Jeśli system wykryje zagrażającą sytuację, system hamulcowy jest wstępnie przygotowywany, a asystent hamulca jest wrażliwy. Jeśli sytuacja staje się bardziej krytyczna, PAS wydaje wizualne i akustyczne ostrzeżenia, a kierowca jest alarmowany o konieczności interwencji poprzez szarpnięcie pedała hamulca. Jeśli kierowca nie reaguje odpowiednim hamowaniem, system może zwiększyć ciśnienie hamulca aż do twardego hamowania, w zależności od sytuacji.
Jazda bez kluczyków: Porsche Entry & Drive
Porsche Entry & Drive jest oferowane po raz pierwszy w klasie Caymana. System umożliwia bezkluczykowe i wygodne odblokowywanie i blokowanie drzwi i tylnej klapy oraz uruchamianie silnika. Gdy tylko kierowca dotknie klamki drzwi, Porsche Entry & Drive sprawdza kod dostępu zapisany w kluczu. Jeśli jest prawidłowy, drzwi zostają odblokowane. Podobnie, gdy kierowca zbliża się do strefy czujników z przodu lub z tyłu pojazdu, klapa bagażnika w tej strefie zostaje odblokowana i może zostać otwarta.
Specyfikacje techniczne