Wersja RS Octavii była najlepszym produktem czeskiego producenta pod względem wizerunku i wydajności, łącząc zalety średniej wielkości hatchbacka z osiągami i kosztami hot hatcha.
Od momentu, gdy pierwsza generacja Octavii RS zadebiutowała w 2001 roku, czeska marka należąca do grupy Volkswagen przyciągała uwagę. Nie tylko oferowała wszystko, czego potrzebowała rodzina w kompaktowym pojeździe, ale także zapewniała wystarczające osiągi, aby być uznawana za samochód sportowy. Skoda była tak zadowolona z tego auta, że postanowiła wprowadzić je do Rajdowych Mistrzostw Świata, chociaż bez zauważalnych wyników. Ale emblemat RS (niektórzy nazywali go VRS) szybko stał się znany i ceniony wśród entuzjastów hot hatchy w krajach i na kontynentach, gdzie Skoda sprzedawała ten model.
Dzielenie swojej platformy MQB z wieloma innymi pojazdami produkowanymi przez Volkswagena było korzystne pod względem kosztów rozwoju. Z drugiej strony oznaczało to, że musiała dzielić wiele części z mniej ekscytującym rodzeństwem, zwykłą Octavią. Mimo to, czeska marka wprowadziła kilka zmian, aby nadać mu lepszy wygląd. W efekcie, Octavia RS z 2014 roku miała agresywnie wyglądający przedni zderzak ozdobiony dużą kratką u dołu, pokrytą heksagonalnym wzorem. Z boku znajdowały się dwa wloty powietrza, które jednak miały jedynie charakter dekoracyjny i służyły do umieszczenia reflektorów przeciwmgielnych. Nie miały na celu chłodzenia przednich wentylatorów. Z profilu, Octavia RS szczyciła się zestawem 17-calowych kół wykonanych ze stopów lekkich, z opcją na 18- lub 19-calowe. Jednak Octavia RS była dość subtelna, poza czerwonymi zaciskami dużych hamulców i małym skrzydełkiem na klapie bagażnika. Dodatkowo, z tyłu, samochód miał dwa prostokątne, chromowane końcówki wydechu.
W środku, mocno wyprofilowane fotele zapewniały niezbędne wsparcie boczne dla pasażerów z przodu. Producent samochodu oferował nawet zestaw kubełkowych foteli z wbudowanymi zagłówkami. Jednak zestaw wskaźników był jedynie nieznacznie zmieniony w porównaniu do reszty gamy Octavii. Najbardziej zauważalnym szczegółem była odznaka RS, którą Skoda umieściła na kierownicy. Na centralnej konsoli producent zamontował najnowszy system infotainment wyposażony w opcjonalny 8-calowy ekran dotykowy oraz czujnik zbliżeniowy. Z tyłu, zainstalowano tę samą dzieloną kanapę, co w reszcie gamy, chociaż z określonymi opcjami tapicerki i kolorów. Klienci mogli jednak cieszyć się tą samą pojemnością bagażnika wynoszącą 590 litrów (20,8 cu-ft), gdy tylna kanapa była na swoim miejscu. Składając oparcia tylnych siedzeń, przestrzeń bagażnika zwiększała się do maksymalnych 1580 litrów (55,8 cu-ft).
Jednak najważniejszym aspektem tego samochodu była jego moc pod maską. Producent samochodu zamontował wybór dwóch silników: 2.0-litrową jednostkę benzynową z turbodoładowaniem oraz 2.0-litrowy turbodiesel. Oba przekazywały swoją moc na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej, która była standardem, oraz elektronicznie sterowanego aktywnego dyferencjału. Jako opcję, Skoda oferowała samochód z siedmiobiegową (dwusprzęgłową) automatyczną skrzynią biegów.
Nowa Škoda Octavia RS to kontynuacja aktualnej ofensywy modelowej czeskiego producenta Škoda. Z maksymalną prędkością 248 km/h, nowa RS jest najszybszą seryjną Octavią w historii. Od lipca 2013 roku, trzecia generacja RS będzie dostępna zarówno jako sedan, jak i kombi. Obie wersje modelu wyposażone są w mocne, a jednocześnie efektywne silniki, a ich design łączy elegancję z innowacyjną technologią. Co więcej, nowe modele RS oferują wszystkie wyjątkowe cechy Škody Octavii: znakomitą funkcjonalność, przestronność, najwyższe standardy bezpieczeństwa, nowoczesne systemy wspomagania bezpieczeństwa i komfortu, a także doskonałą jakość w stosunku do ceny.
„Nowa Škoda Octavia RS to dynamiczny i inteligentny kompaktowy samochód sportowy. Zarówno w wersji sedan, jak i kombi, Octavia RS wyznacza nowe standardy w klasie i będzie kontynuować historię sukcesów modeli Škoda RS,” mówi dyrektor generalny Škody, Winfried Vahland. Trzecia generacja Octavii RS to sportowy, a zarazem niezwykle praktyczny pojazd. Jako najszybsza produkcyjna Octavia w historii, RS jest topowym modelem serii Octavia i reprezentuje 112-letnią historię sportów motorowych. „Nowa Octavia RS oferuje wszystkie wyjątkowe cechy modelu produkcyjnego: dużo przestrzeni, wysoką funkcjonalność, jakość, precyzję wykonania, innowacyjne systemy wspomagania bezpieczeństwa i komfortu, niskie zużycie paliwa, dynamiczny design i doskonałą wartość,” dodaje Vahland.
Škoda Octavia zawsze reprezentowała „odrobinę więcej samochodu”. Nowa Octavia RS kontynuuje tę tradycję. „Oto samochód, który nie szczędzi superlatywów: To najszybsza i najbardziej ekonomiczna, największa, najprzestronniejsza, najbezpieczniejsza, najinteligentniejsza i najwygodniejsza Škoda Octavia RS, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana. Nowa Octavia RS łączy moc, technologię i użyteczność, i jest idealnym samochodem do codziennego użytku i rekreacji,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny.
Nowe silniki o większej mocy i niższym zużyciu paliwa
Klienci mogą wybierać między silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM) a dieslem o mocy 135 kW (184 KM) w Škodzie Octavia RS. W porównaniu do drugiej generacji Octavii RS, nowe silniki mają o 10 procent większą moc przy oszczędności paliwa do 19 procent. Systemy start-stop oraz regeneracyjnego hamowania to standardowe wyposażenie. Oba silniki są dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów DSG, każda w wersji sześciobiegowej.
Dzięki silnikowi 2.0 TSI/162 kW (220 KM), Škoda Octavia RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.8 sekundy, co sprawia, że nowa generacja sedana z manualną skrzynią biegów jest o 0.4 sekundy szybsza niż poprzednia generacja. Z maksymalną prędkością 248 km/h, nowy model przewyższa drugą generację Octavii RS o 6 km/h. Pomimo znacznie poprawionych osiągów, nowy silnik benzynowy z manualną skrzynią biegów jest o 17 procent lub 1.3 l/100 km bardziej ekonomiczny niż jego poprzednik. Nowa Octavia RS zużywa tylko 6.2 l/100 km. Emisja CO2 spadła o 33 g do 142 g/km.
Silnik diesla 2.0 TDI/135 kW (184 KM) również zapewnia maksymalne osiągi i charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa. Silnik diesla Škoda Octavia RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8.1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 232 km/h. Sedan z manualną sześciobiegową skrzynią biegów zużywa średnio 4.6 l/100 km i emituje 119 g CO2 na kilometr – to 19 procent poprawy.
Standardowe zawieszenie sportowe, progresywne wspomaganie kierownicy i blokada dyferencjału XDS
W nowej Škodzie Octavia RS standardowym wyposażeniem jest zawieszenie sportowe. Ponadto, prześwit jest o 15 mm niższy niż w standardowej Octavii. Przednia oś MacPherson z dolnym wahaczem trójkątnym zapewnia precyzyjne śledzenie toru jazdy. Tylna oś wykorzystuje nowo opracowane zawieszenie wielowahaczowe.
Standardowe wyposażenie obejmuje również elektroniczną blokadę dyferencjału XDS, która jest częścią programu elektronicznej stabilizacji ESC. Poprawia to przyczepność kół i redukuje ryzyko podsterowności podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki XDS, zachowanie pojazdu w zakrętach stało się bardziej sportowe, szybsze i precyzyjne.
Nowe progresywne wspomaganie kierownicy zapewnia trzeciej generacji Škody Octavia RS lepsze prowadzenie i zwinność. Dzięki tej technologii kierowca może używać mniejszych ruchów kierownicy, aby osiągnąć pożądany promień skrętu. Oznacza to, że mniej zmian chwytu kierownicy jest konieczne w ciasnych zakrętach. Progresywne przełożenie umożliwia ten nowy mechanizm kierowniczy.
Sportowy design: elegancki i klasyczny
Nowa Škoda Octavia RS wywołuje czyste emocje od pierwszego wejrzenia. Zarówno jako sedan, jak i jako kombi: Octavia RS ma sportowe geny, ale nie przechwala się nimi.
Atrakcyjny przód to połączenie charakterystycznej kratki, wyrazistych wlotów powietrza o strukturze plastra miodu, nowego zderzaka i świateł przeciwmgielnych w stylu RS oraz nowych, teraz standardowych reflektorów bi-xenonowych z wbudowanymi diodami LED do jazdy dziennej. Tabliczka RS w kratce to znak rozpoznawczy tej sportowości.
Z profilu karoseria jest niższa w porównaniu do standardowej Octavii. Co więcej, nowy model stał się dłuższy i szerszy w porównaniu do drugiej generacji Octavii. Nowa Octavia RS jest dłuższa (sedan o 88 mm, kombi o 86 mm) i o 45 mm szersza niż jej poprzednik. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 102 mm. Zarówno to, jak i skrócony przedni zwis podkreślają mocny wygląd pojazdu. Standardowe czerwone zaciski hamulcowe, potężne proporcje, wysoka linia tornado i ostre, precyzyjne krawędzie tworzą pasję.
Nowe aluminiowe felgi Škody Octavia RS dodają sportowego charakteru. Projektanci stworzyli łącznie cztery eleganckie wzory felg RS w rozmiarach 17″, 18″ i 19″, które są wizualnie wyraziste, optycznie lekkie z ostrymi krawędziami i precyzyjnym rzemiosłem w każdym detalu. Standardowa Octavia RS wyposażona jest w srebrne felgi aluminiowe 17″ Dorado i opony w rozmiarze 225/45. Klienci mają możliwość wyboru felg aluminiowych 18″ Gemini i Pictoris, które pasują do opon 225/40. Felgi Gemini dostępne są w dwóch kolorach: srebrnym i antracytowym. Klienci preferujący ekstremalnie sportowe felgi mogą wybrać 19″ felgę aluminiową Xtrem w kolorze czarnym, dostępną w akcesoriach Škody.
Zarówno w wersji sedan, jak i kombi, mocny, czarny dyfuzor oraz szeroki reflektor nad nim dominują z tyłu Octavii RS. Oba elementy są charakterystycznymi cechami nowej Škody Octavia RS, podobnie jak szerokie, trapezowe chromowane końcówki wydechu. LED-owe światła tylnie w typowym kształcie litery C dla Škody są teraz standardowym wyposażeniem. W sedanie spojler znajduje się na klapie bagażnika, podczas gdy w Skodzie Octavia Combi RS, jest zamontowany na krawędzi dachu.
Sportowa czerń dominuje w wnętrzu Škody Octavia RS. Nowym elementem jest ambientowe podświetlenie klamki drzwiowej wewnątrz przednich drzwi. Dla przednich siedzeń klienci mogą wybierać nowe zaprojektowane sportowe fotele RS, dostępne zarówno w tkaninie, jak i skórze lub w pełnej skórze, zdobione czerwonym lub szarym kontrastowym przeszyciem. A sportowa trójramienna kierownica z perforowaną skórą stanowi teraz standardowe wyposażenie. Zarówno gałka zmiany biegów, jak i dźwignia hamulca ręcznego także są pokryte skórą. Listwy progowe i pedały wykonane są ze stali nierdzewnej. Zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem Maxi DOT odzwierciedla ekskluzywny design RS. Kierownica, zmiana biegów, listwy progowe, fotele oraz maty podłogowe zdobią emblematu RS.
Dużo przestrzeni, wiele rozwiązań Simply Clever
Oprócz sportowego charakteru, zarówno wersje sedan, jak i kombi nowej Škody Octavia RS są wyposażone we wszystkie wyjątkowe cechy, które odróżniają nową Octavię. To obejmuje dużą przestrzeń i liczne rozwiązania Simply Clever – wszystko w jakości, jakiej można oczekiwać od Škody.
Škoda Octavia RS wyprzedza konkurencję, jeśli chodzi o przestronność wnętrza: Żaden inny kompaktowy samochód sportowy nie oferuje więcej niż 1782 mm długości wnętrza, więcej miejsca na nogi (73 mm) oraz więcej miejsca nad głową z tyłu (980 mm). Bagażnik także ustanawia klasowy rekord: objętość bagażnika sedana RS wzrosła o 5 litrów do 590 litrów w porównaniu do poprzednika. Z łączną objętością 610 litrów, Skoda Octavia Combi RS oferuje jeszcze większą pojemność.
Ponadto, nowa Octavia RS wyposażona jest w szereg funkcji Simply Clever. W zależności od poziomu wyposażenia, następujące funkcje są standardowe lub opcjonalne w sedanie Octavia RS i Octavii Combi RS. Składany element ładunkowy w bagażniku ułatwia zabezpieczanie przedmiotów do podłogi bagażnika. Po raz pierwszy w Octavii RS bagażnik wyposażony jest w dwustronną matę podłogową. Strona odporna na brud idealnie nadaje się do przechowywania takich przedmiotów jak brudne buty trekkingowe czy mokre buty narciarskie. Skrobaczka do lodu jest łatwo dostępna w klapce wlewu paliwa, a kamizelki odblaskowe można łatwo schować w półce pod fotelem kierowcy. Przestrzeń do przechowywania w drzwiach obejmuje pojemnik na odpady. Multimedia ładowarka zabezpiecza iPoda, telefon komórkowy lub inne urządzenie. Inne przestrzenie do przechowywania, półki i haczyki zapewniają sprytne opcje utrzymania porządku w wnętrzu i bagażniku nowej Octavii RS, z dużym schowkiem na okulary przeciwsłoneczne w przedniej części dachu jako jednym z przykładów. Inne funkcje to zapobieganie pomyłkom w tankowaniu oraz w sedanie, pokrywa bagażnika, która łatwo się chowa za tylną kanapą.
Nowa Škoda Octavia Combi RS wyposażona jest w opcjonalną zmienną podłogę bagażnika. Dzięki ruchomej podłodze bagażnika, można dzielić bagażnik na różne wysokości i obszary, co zapewnia elastyczne opcje transportowe. Nowa przestrzeń na przechowywanie płaszczy w dolnej części pokrywy bagażnika Combi stanowi nowo dodane miejsce. Zapewnia miejsce dla przedmiotów, które w przeciwnym razie byłyby porozrzucane w bagażniku. Zwijana osłona ładunku może być przechowywana pod zmienną podłogą bagażnika. Ta przestrzeń pomieści także bagażnik dachowy, gdy nie jest używany. Tylne oparcia są dzielone w proporcji 60:40 i można je składać z bagażnika. Opcjonalna siatka dzieląca zapobiega przesuwaniu się przedmiotów do przodu. Siatka może być używana nawet przy złożonych tylnych oparciach.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Nowa Škoda Octavia RS oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Niektóre nowo opracowane systemy aktywnego bezpieczeństwa to: Asystent Z przodu z funkcją hamowania awaryjnego, Asystent Pasa, układ hamulcowy wielokrotnych zderzeń z automatycznym hamowaniem w przypadku wypadku, Asystent Ochrony Pasażerów w przypadku wypadków, oraz Asystent Aktywności Kierowcy. Systemy te pomagają unikać wypadków lub minimalizują skutki wypadku dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
W przypadku wypadku, kompleksowy pakiet pasywnych systemów bezpieczeństwa maksymalizuje ochronę kierowcy i pasażerów. Do dziewięciu poduszek powietrznych działa w synchronizacji z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, aby chronić kierowcę i pasażerów przed obrażeniami. Po raz pierwszy Škoda Octavia RS oferuje poduszki powietrzne na kolana (standard w krajach UE) oraz opcjonalne poduszki powietrzne z tyłu. Ponadto, precyzyjne sportowe zawieszenie nowego modelu Škody, długi rozstaw osi oraz sztywna, lekka karoseria przyczyniają się do jego niezwykle stabilnych właściwości jezdnych.
Innowacyjne systemy komfortu
Dzięki licznym elektronicznym systemom komfortu, nie ma nic do życzenia, jeśli chodzi o wygodę. Nowa Škoda Octavia RS może być wyposażona w Asystenta Tempomatu, który dostosowuje odległość do pojazdu przed nim. Nowy Inteligentny Asystent Świateł może być ustawiony na automatyczne włączanie lub wyłączanie świateł drogowych, co poprawia komfort i bezpieczeństwo na drodze. Asystent Parkowania Automatycznego pomaga w manewrowaniu podczas parkowania, zarówno podczas parkowania równoległego, jak i prostopadłego. Rozpoznawanie znaków drogowych jest częścią pakietu Asystent Podróżnika i wyświetla znaki drogowe.
Jedną z nowych opcji w Škodzie Octavia RS jest System KESSY, który umożliwia bezkluczykowy dostęp, uruchamianie i wyłączanie pojazdu. Dostępny jest także panoramiczny, elektrycznie przesuwny dach.
Nowa Škoda Octavia RS oferuje całkowicie nową generację systemów infotainment oraz GPS. Najnowszy model obejmuje standardowe radio Swing CD z monochromatycznym wyświetlaczem TFT, a także cztery głośniki z przodu i cztery z tyłu. Oprócz podstawowych funkcji radia, Swing oferuje napęd CD, slot na kartę SD oraz port USB i AUX-In, który może pomieścić odtwarzacz MP3 lub inne urządzenia.