Na targach motoryzacyjnych w Chicago w 2013 roku, Volkswagen zaprezentował limitowaną edycję GSR modelu Beetle, co uczyniło ten kompaktowy hatchback bardziej atrakcyjnym dla klientów szukających sportowych samochodów.
Może to brzmieć dziwnie, ale w 1973 roku Volkswagen stworzył wersję wyścigową Beetle’a, noszącą dodatkowe oznaczenie GSR. Litery te pochodziły od Gelb Schwarz Renner, co po angielsku oznacza Żółty Czarny Wyścigowiec. Wszystkie pojazdy z tym oznaczeniem miały żółto-czarny lakier i były budowane z myślą o wyścigach. Klienci, którzy je kupili, mogli zlecić ich modernizację do imponujących 100 PS (99 KM) w specjalistycznych warsztatach i brać udział w wyścigach w mono-markowych seriach. To był kolejny przełom w wyścigach samochodowych. W 2013 roku producent przywrócił to oznaczenie, montując je na ulepszonej wersji Beetle’a, która powstała w limitowanej serii 3 500 egzemplarzy, czyli takiej samej liczbie jak w przypadku modelu GSR z 1973 roku.
Podobnie jak jego poprzednik, Volkswagen Beetle GSR z 2014 roku przeszedł modyfikacje w dziale sportów motorowych producenta. Z przodu samochód miał podobny wygląd, z okrągłymi reflektorami Xenon podkreślonymi diodowymi światłami dziennymi. W przeciwieństwie do innych wersji, dolny zderzak miał trapezoidalny wlot powietrza na środku, z bocznymi wlotami, w których znajdowały się okrągłe światła przeciwmgłowe. Dodatkowo, chromowana ramka otaczała lampy parkingowe i kierunkowskazy umieszczone powyżej.
Tak jak w oryginalnym modelu, Volkswagen Beetle GSR z 2013 roku miał żółto-czarny lakier. Jednak oprócz czarnych naklejek na masce i klapie bagażnika, nowa wersja miała także czarny dach. Dodatkowo, na bocznych częściach auta znajdowały się naklejki z podłużnymi pasami oraz napisem GSR. Co więcej, lusterka drzwiowe i słupki C były czarne. Chociaż te elementy wystarczyłyby, aby odróżnić tę limitowaną wersję Beetle’a od innych, Volkswagen rozważał również montaż 19-calowych felg aluminiowych, obutych w opony 235/40R19, identyczne jak w modelu Beetle Turbo. Z tyłu, Beetle GSR miał dużego spojlera na skośnej klapie bagażnika, który integrował trzecią lampę hamulcową. Podwójny układ wydechowy flankujący dyfuzor dopełniał wizerunek sportowego hatchbacka.
W środku klienci znajdowali unikalne wnętrze dla każdej wersji Beetle’a z 2013 roku. Deska rozdzielcza była czarna i miała na górze trzy wskaźniki. Dodatkowo, panel instrumentów przed kierowcą miał czarne tarcze i czerwone wskazówki. Nadal posiadał ten sam duży wskaźnik poziomu paliwa jak inne wersje. Na konsoli centralnej, pomiędzy nawiewami, Volkswagen umieścił jednostkę infotainment z kolorowym ekranem otoczonym zestawem przycisków i pokręteł. Po stronie pasażera producent umieścił żółtą plakietkę GSR na desce rozdzielczej. Ponieważ samochód miał charakter sportowy, z przodu wyposażono go w fotele kubełkowe z wysokimi boczkami, pokryte czarną skórą z żółtymi przeszyciami. Z tyłu znajdowała się dzielona (50/50) kanapa z tym samym czarno-żółtym wykończeniem.
Jednak najważniejsza poprawa znajdowała się pod maską. Volkswagen zamontował nowy silnik EA888 z turbodoładowaniem, rzędowy czterocylindrowy TSI, który generował 210 PS (207 KM). Był połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, a dostępna była również sześciobiegowa automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa. Samochód przyspieszał od zera do 60 mph (0-97 km/h) w zaledwie 6,6 sekundy, osiągając maksymalną prędkość ograniczoną do 130 mph (209 km/h).
Volkswagen prezentuje limitowaną edycję Beetle GSR na wystawie motoryzacyjnej w Chicago
• Klasyczny Beetle z lat 70. XX wieku stanowi inspirację dla modelu GSR™
• Najbardziej sportowy Beetle dysponuje silnikiem turbo o mocy 210 koni mechanicznych
• W sprzedaży jesienią jako model 2014
• Limitowana edycja zaledwie 3500 sztuk na całym świecie
• Skórzane sportowe fotele i unikalne wykończenie GSR wyróżniają wnętrze
Wolfsburg / Chicago., – Czterdzieści lat temu zadebiutowała najbardziej sportowa wersja klasycznego Volkswagena Beetle. Nazwana GSR (Gelb Schwarzer Renner, czyli „Żółto-Czarny Wyścigowiec”), była oparta na modelu 1303S i od razu przyciągała uwagę swoją kolorystyką. Powstało zaledwie 3500 egzemplarzy, które obecnie są przedmiotem kolekcjonerskim.
Dziś, podczas wystawy motoryzacyjnej w Chicago, Volkswagen of America, Inc. oddaje hołd temu modelowi z lat 70. XX wieku, prezentując światową premierę modelu 2014 Beetle GSR. Uderzająca żółto-czarna kolorystyka nawiązuje do swojego poprzednika, a GSR wprowadza także ulepszony wariant nagradzanego silnika EA888 2.0 TSI® o mocy 210 koni mechanicznych. Silnik ten zostanie zamontowany w modelach Jetta GLI oraz Beetle Turbo w roku modelowym 2013, zwiększając ich moc o 10 KM.
Dzięki temu nowemu samochodowi, Volkswagen zreinterpretował GSR z lat 70. XX wieku na współczesne czasy. Karoseria Beetle z 1973 roku była pomalowana na żółto, a maska, klapa bagażnika i zderzaki wykończono matową czernią. Całość dopełniały czarne listwy wykończeniowe poniżej bocznych okien oraz czarne progi. Żółty i czarny kolor łączą starą wersję z nową: nadwozie oraz zderzaki R-Line® w nowym GSR są głównie żółte, maska jest głównie czarna, a klapa bagażnika, dach oraz obudowy lusterek są czarne. Nowy model ma żółto-czarne pasy z napisem „GSR” nad progami oraz dużym spojlerem z tyłu, co dopełnia jego wygląd. Nowy samochód ma zupełnie inną sylwetkę, ponieważ osadzono go na 19-calowych aluminiowych felgach „Tornado” z oponami 235/40, w porównaniu do oryginalnych 15-calowych stalowych kół GSR oraz opon 175, które były dość powszechne nawet w sportowych samochodach tamtej epoki. Nowy GSR ma również srebrno-pomalowane zaciski hamulcowe.
Tak samo jak wtedy, GSR posiada unikalne wnętrze w żółto-czarnym motywie, sportowe fotele oraz skórzaną sportową kierownicę. Nowy GSR jest jednak znacznie bardziej zaawansowany. Skórzane sportowe fotele z czarnym wykończeniem oraz skórzana kierownica z wysokim poziomem przyczepności mają kontrastujące żółte przeszycia, na przykład. Inne zmiany we wnętrzu to wykończenie deski rozdzielczej R-Line, dźwignia zmiany biegów GSR, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz czarne dywaniki z kontrastowym żółtym haftem. Na kierownicy znajduje się znak z numerem edycji specjalnej (od 1 do 3500), aby podkreślić unikalność samochodu.
Czterdzieści lat temu Beetle GSR miał zaledwie 50 koni mechanicznych, co wystarczało, aby zapewnić odpowiednią wydajność dla sportowego kompakta tamtych czasów. Jednak współczesny świat wymaga znacznie więcej pod maską. Nowy GSR z mocą 210 koni mechanicznych i momentem obrotowym 207 funtów na stopę pozwala przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 6,6 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 130 mph. Co ciekawe, silnik osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1700 obrotach na minutę, co zapewnia płynne i łatwe przyspieszenie we wszystkich biegach. GSR standardowo wyposażony jest w sześciobiegową skrzynię manualną, ale dostępna będzie również sześciobiegowa automatyczna skrzynia DSG® z podwójnym sprzęgłem.