Od 2000 roku Volkswagen produkuje modny, wysokiej jakości i praktyczny model Passat. W 2015 roku zadebiutował Volkswagen Passat Variant, który prezentuje nową stylistykę łączącą elegancką przejrzystość z imponującą mocą, co widać zarówno w jego wnętrzu, jak i na zewnątrz.
Na zewnątrz, VW oferuje Passata z szeroką gamą precyzyjnie wyrysowanych krawędzi i załamań, które tworzą indywidualne powierzchnie odbijające światło, podobne do tych w Octavii III. Ekskluzywny wygląd nowego Passata osiągnięto częściowo dzięki znacznie większej kratce chłodnicy w porównaniu do reflektorów.
Wszystkie trzy wersje wyposażeniowe (Trendline, Comfortline, Highline) są wzbogacone o cztery chromowane listwy. Z boku te listwy wyginają się w kierunku reflektorów, tworząc trapezoidalny kształt. Najniższa chromowana listwa kratki jest kontynuowana w reflektorach.
Powyżej kratki i reflektorów rozciąga się kolejny chromowany akcent, który biegnie wzdłuż całej szerokości przedniej części, a później jest kontynuowany w linii charakterystycznej (od wersji Highline). Volkswagen opracował zupełnie nowy design oświetlenia dla ósmej generacji Passata. Samochód oferowany jest z reflektorami halogenowymi i LED.
Wnętrze zaprojektowane zostało z myślą o kierowcy, oferując bardzo przestronne poczucie przedniego obszaru wnętrza. Istnieje również opcja oświetlenia ambientowego, podobnego do tego w Phaetonie. Kabina jest przyjemnym miejscem do spędzania czasu.
Od pozycji siedzącej kierowcy, deska rozdzielcza wznosi się w górę w przestrzeni po obu stronach wskaźników, lekko pochylona w stronę przedniej szyby. Tworzy to poczucie przestronności oraz idealny krajobraz ergonomiczny.
Decydując się na zakup samochodu typu kombi, jednym z powodów jest praktyczność. Passat ma jej pod dostatkiem, jak na pojazd swojego rozmiaru. Bagażnik jest przestronny, oferując 650 litrów pojemności przy złożonych siedzeniach, co przewyższa inne modele w tej klasie, w tym Forda Mondeo.
VW poprawił również fotele, zapewniając lepsze wsparcie lędźwiowe i boczne, co wpływa na wygodną pozycję podczas jazdy. Fotele przednie oraz kierownica mają wystarczające możliwości regulacji. Wnętrze oferuje mnóstwo przestrzeni dla czterech dorosłych pasażerów.
Pod względem osiągów, VW Passat również ma swoje mocne strony. Skrzynia biegów działa płynnie i bez problemu przeskakuje między biegami, dzięki nowej generacji skrzyni DSG. Nowa generacja 1.8 TSI oferuje wystarczającą moc i bardzo dobre zużycie paliwa.
Silnik benzynowy z turbodoładowaniem dysponuje mocą 180 koni mechanicznych, a jego zużycie paliwa w mieście wynosi 7.1 l/100km, natomiast na trasie – 5 l/100km. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 66 litrów, co oznacza, że można przejechać do 1320 kilometrów (820 mil) na jednej pełnej baku na autostradzie. Według recenzji, rzeczywiste zużycie paliwa Volkswagena Passata 1.8 TSI to około 7.6 litrów na 100 km.
Passat Variant to świetny wybór dla rodzin, które cenią sobie wakacyjne podróże i dłuższe wyjazdy. Jest cichy i komfortowy, a zdecydowanie wart swojej ceny.
Z debiutem nowego Passata, Volkswagen ujawnia design, który łączy stylową klarowność z imponującą mocą. Klarowność i moc – te dwa elementy łączą się na zewnętrznej stronie ósmej generacji Volkswagena Passata, tworząc design, który przekazuje poczucie ekskluzywności. To nie jest tylko modny wygląd, ale nowoczesny. To nie jest kapryśny styl, ale wyrazisty. W tym designie każda linia ma swoje znaczenie. To design, który będzie wpływowy w swoim czasie. Zachowując wszystkie swoje funkcjonalne zalety, Passat zyskał wyraźnie na obecności, ekskluzywności i dynamice. W nowym Passacie Volkswagen stworzył zarówno samochód osobowy, jak i kombi, które łączą klarowność i moc, przeznaczone dla wyższej klasy. Jako najpopularniejszy niemiecki samochód biznesowy, Passat reprezentuje nowy typ klasy biznesowej – samochód przejściowy między klasą średnią a premium oraz między segmentami B i C.
Stylowa ewolucja serii modeli
Volkswagen doskonali Passata od ponad czterech dekad. Wewnątrz obecnych już ośmiu generacji nosi oznaczenia od B1 do B8. W Volkswagenie B oznacza segment B, do którego należy Passat (samochody klasy średniej), a numer wskazuje generację pojazdu. Patrząc wstecz, styl samochodu był głównie inspirowany B1, oryginalnym modelem z 1973 roku oraz wszystkimi generacjami od B5 (1996) wzwyż. Volkswagen wprowadził zmianę paradygmatu w Passacie B5. Chociaż wszystkie wcześniejsze generacje Passata były zrównoważonymi, wszechstronnymi samochodami, oferującymi wysoki poziom komfortu, bardzo dobre cechy użytkowe i ponadprzeciętną przestronność, ta generacja przyniosła znaczący postęp w jakości i designie, umieszczając Passata w czołowej lidze swojej klasy i czyniąc go najskuteczniejszym samochodem biznesowym. Ta ścieżka była konsekwentnie i skutecznie kontynuowana przez B6 (od 2005) i B7 (od 2010). Obecnie Passat – wraz z jego pochodnymi, które zostały indywidualnie dostosowane do chińskiego i amerykańskiego rynku – jest, jak zauważono, najskuteczniejszym samochodem marki i Grupy, z ponad 1,1 miliona wyprodukowanych sztuk.
Zapierające dech proporcje
W świetle tej historii sukcesu, Klaus Bischoff, szef designu Volkswagena, oraz jego zespół postawili sobie pytanie, rozpoczynając pracę nad B8: „Co musimy zrobić, aby uczynić najchętniej kupowany samochód na świecie jeszcze bardziej atrakcyjnym wizualnie?” Odpowiedź była jasna: „Zapierające dech proporcje.” Zespół był w stanie zrealizować ten cel bardziej konsekwentnie niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ po raz pierwszy udostępniono całkowicie nową platformę projektową z modułowej matrycy poprzecznej (MQB). Chociaż samochód jest niemal tak długi jak poprzedni model, jego rozstaw osi zwiększył się o znaczne 79 mm; przednie i tylne koła zostały powiększone i obecnie są umieszczone dalej na bokach, co pozwoliło na znaczne skrócenie zwisów nadwozia. Jednocześnie Passat został obniżony i poszerzony. Dzięki zoptymalizowanej orientacji silnika, udało się znacznie obniżyć maskę i przesunąć szybę czołową w kierunku tyłu. Ten „design z kabiny do tyłu” o dojrzałych proporcjach nadwozia zaowocował bardzo długim wyglądem maski, co daje wrażenie modelu klasy premium. Jasne było także, że nowy Passat powinien mieć dynamiczne proporcje. Ale to nie definiowało całego stylu designu, orientacji. Klaus Bischoff: „W nowym Passacie chcieliśmy uczynić formalny krok do wyższej klasy pojazdu. Naszym celem było rzeźbić potencjał tego pojazdu w samochód biznesowy. Ważne dla mnie było rozwinięcie znaczących motywów designu, które promieniują imponującą obecnością wizualną i wyrażają mocny, sportowy charakter nowego Passata.”
Wymiary
Sedan ma 4 767 mm długości, co oznacza, że jest o 2 mm krótszy od poprzedniego modelu. Jednocześnie jego rozstaw osi został wydłużony o wspomniane 79 mm do 2 791 mm. Przednie koła zostały przesunięte o 29 mm w kierunku przedniego zderzaka, a tylne koła o 17 mm w kierunku tylnego zderzaka (komora pasażerska została wydłużona o 33 mm). Rezultat: krótsze zwisy nadwozia (67 mm mniej z przodu, 13 mm mniej z tyłu). Jednocześnie Passat został obniżony o 14 mm (1 456 mm) i poszerzony o 12 mm (1 832 mm). Te wymiary umożliwiły proporcje, które stworzyły idealne warunki do stworzenia designu, który był równie potężny, co ekskluzywny.
Boczy profil z charakterystyczną linią
Ci, którzy spotkają nowego Volkswagena Passata po raz pierwszy, zauważą, że samochód nie jest typowym przedstawicielem klasy średniej na podstawie swojego designu; styl byłby również odpowiedni dla samochodu w wyższej klasie średniej lub klasie premium. Ekskluzywny wizerunek nowego Passata osiągnięto częściowo dzięki różnorodności niezwykle precyzyjnie narysowanych krawędzi i fałd, które tworzą indywidualne powierzchnie odbijające światło. Szczególnie charakterystyczna w bocznym profilu jest przestrzeń między parapetem okiennym (pod bocznymi oknami) a tak zwaną linią charakterystyczną (na wysokości klamek drzwi). Tutaj fałdy i krawędzie w górnej części bocznych paneli łączą się w formę poziomej powierzchni, z której – patrząc od przodu do tyłu – rozwija się wyróżniająca się i sportowa linia ramienia Passata. Linia charakterystyczna zaczyna się z przodu jako wydłużenie górnej krawędzi reflektora w kierunku nadkola, a następnie jest krótkotrwale przerywana przez wyraźną architekturę przedniego koła, po czym lekko, ale ciągle wzrasta jako rzeczywista linia ramienia w kierunku tyłu (okna i słupki dachu nachylają się do wnętrza jak w samochodzie sportowym). Dodając napięcia: Pomiędzy parapetem okiennym a linią charakterystyczną występuje zmiana powierzchni świetlnych. Ta modulacja jest podzielona na dwa obszary. Górny obszar na przedniej części nadkola tworzy szeroką wklęsłą powierzchnię, która staje się coraz węższa w kierunku słupka C sedana lub słupka D kombi jak zwężający się trójkąt. Pod nią znajduje się obszar, który biegnie w przeciwnym kierunku; zaczyna się szeroko z tyłu jako mocno wyginający się ramiony i biegnie w kierunku przodu, również w formie zwężającego się trójkąta; sprawia to, że bok samochodu wydaje się bardziej klinowaty, niż jest w rzeczywistości. Linia ramienia i potężne nadkole tylne są maksymalnie podkreślone dzięki intensywnej interakcji powierzchni światła i cienia.
Wysokiej jakości precyzja – także w produkcji
Projektanci umieścili klamki drzwi bezpośrednio na linii charakterystycznej, która zyskuje kolejną fałdę – wysoce precyzyjne rzeźbienie, które wymaga równie precyzyjnych metod produkcji. Jak dotąd ta wiedza jest wyjątkową propozycją Volkswagena. Pod linią charakterystyczną znajdują się powierzchnie drzwi, które rozszerzają się na zewnątrz, oraz dominujące nadkola. Na samym dole bocznego profilu znajdują się uformowane progi. Pomiędzy powierzchniami drzwi a przejściem do progów znajduje się kolejna fałda z na przemian zakrzywionymi krawędziami, która ponownie generuje muskularną powierzchnię świetlną. Ta powierzchnia świetlna kontynuuje się wzdłuż boków i do tylniego zderzaka. Elegancko: owijający chromowy pasek na wysokości progu (od „Highline”). Interakcja linii i powierzchni świetlnych znacznie obniża wizualnie wysokość nowego Passata; w rezultacie sedan i kombi wyglądają na znacznie niższe, niż są w rzeczywistości. Ostatnia, ale nie mniej ważna fałda nad bocznymi oknami oraz owinięty chromowy pasek długiej powierzchni okiennej (od „Comfortline”) i podwójna krawędź w obszarze dachu przyczyniają się do tego sportowego i ekskluzywnego ogólnego wrażenia. W rezultacie, kiedy ludzie patrzą na samochód, są pewni, że nowy Passat został znacznie wydłużony. W rzeczywistości jednak jest o 2 mm krótszy od poprzedniego modelu.
Przednia część z niezaprzeczalną obecnością
Nowy Passat wchodzi na rynek z całkowicie przeprojektowaną generacją przednich części. Grille chłodnicy są zaprojektowane w sposób znacząco większy niż reflektory. We wszystkich trzech wersjach wyposażeniowych (Trendline, Comfortline, Highline) jest wzbogacony o cztery chromowane listewki. Po bokach te listewki wyginają się do wewnątrz w kierunku reflektorów w kształcie trapezu. Najniższa listewka chromowana grilla jest kontynuowana w reflektorach. Nad grillem i reflektorami znajduje się kolejny akcent w kolorze chromu, który rozciąga się na całą szerokość przedniej części, a następnie kontynuuje się bocznie w linii charakterystycznej (od „Highline”). Ogólnie rzecz biorąc, reflektory i grill podążają za DNA designu Volkswagena z ich wyraźnym poziomym układem, i łączą się w poziomą jednostkę bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Niemniej jednak projektanci nie polegali tylko na szerokości, ale celowo pracowali wzdłuż ukośnych kątów, aby stworzyć imponujący, wyrazisty i niezaprzeczalny wizerunek przedniej części.
Twarz w tłumie
„Twarz” sama w sobie – poprzeczna belka złożona z grilla i reflektorów – wzmacnia wyższy wizerunek Passata swoją mocną obecnością. Górna chromowana belka Passata Highline dodatkowo wzmacnia ten dynamiczny efekt. Charakterystyczna jest zakrzywiona krawędź pod grillem i reflektorami z powierzchnią świetlną, która podąża za górną krawędzią chłodnicy i reflektorami w linii. Kontury grilla chłodnicy i reflektorów odbijają się w dolnym obszarze zderzaka. Światła przeciwmgielne są umieszczone na zewnątrz.
Reflektory LED z „Highline”
Volkswagen opracował zupełnie nowy design oświetlenia dla ósmej generacji Passata. Samochód jest oferowany zarówno z reflektorami halogenowymi, jak i LED. W szczególności reflektory LED, które są oferowane w dwóch wersjach, tworzą niezaprzeczalny wygląd.
Reflektory LED (poziom 1)
Nowo opracowane reflektory LED z technologią reflektorową oferowane przez Volkswagena stanowią podstawowy poziom systemu oświetlenia, który zastępuje reflektory ksenonowe w Passacie. Światła do jazdy dziennej również wykorzystują technologię LED. Główne obszary świateł do jazdy dziennej pełnią także funkcję wskaźników kierunkowskazów. Użyto tutaj dwunastu diod LED, które mogą być włączane w białym lub żółtym kolorze. Sygnatura świateł do jazdy dziennej jest niezaprzeczalna w połączeniu z dwoma „oczami” w reflektorach.
Reflektory LED (poziom 2)
Na następnym poziomie Volkswagen oferuje reflektory LED z technologią projekcji w Passacie. Ułożone obok siebie dwa wyjątkowo płaskie moduły soczewek projektują światło na drogę i generują rodzaj oświetlenia przypominającego światło dzienne. Centralnym elementem tych reflektorów jest zewnętrzny moduł soczewek multi-beam. Oprócz świateł mijania i drogowych (z adaptacyjnym oświetleniem drogowym i autostradowym), generuje także dynamiczne oświetlenie zakrętów. Tymczasem wewnętrzny moduł soczewek flat-beam odpowiada za oświetlenie bliskiego zasięgu. Inną atrakcją reflektorów LED projekcji jest światło do jazdy dziennej z 32 diodami LED. Ich sygnatura składa się z dwóch oddzielnych modułów; jeden duży „U” (który obejmuje oba moduły soczewek) i jeden mały „U”, który ramuje kontur modułu soczewek multi-beam. Pod każdym światłem do jazdy dziennej szeroki wskaźnik (12 diod LED) podkreśla projekt świetlny reflektora. Dodatkowo, diody LED dla statycznego światła skrętnego znajdują się po wewnętrznej stronie reflektora.
Reflektory LED (poziom 2 plus Dynamic Light Assist)
W najwyższej wersji, reflektor projekcji LED jest również sterowany za pomocą kamery pojazdu. Po raz pierwszy Volkswagen łączy Dynamic Light Assist (automatyczne sterowanie światłami drogowymi) z technologią LED. Kamera wykrywa pojazdy z przodu i nadjeżdżające, a następnie porównuje dane z elektroniką reflektorów; koordynuje rozmieszczenie światła za pomocą jednostki sterującej oświetleniem zakrętów i obracającym się modułem soczewek multi-beam.
Tylna część
Natychmiast zauważalne z tyłu jest to, że kabina ma silne nachylenie do wewnątrz, jak w samochodzie sportowym, a na dole przechodzi w szeroki, rozszerzający się obszar ramienia. Tylne światła zostały znacznie poszerzone i wysmuklone. W tej strefie sedan wyglądają jak młodszy brat Phaetona ze swoją dużą powierzchnią pokrywy bagażnika. Szczególnie charakterystyczna jest fałda pod tylnymi światłami, która rozciąga się na całej tylnej części. Pod tym krawędzią tylne nadwozie wciąga się – górna część tyłu wystaje bardziej nad zderzak niż poniżej. Projektanci wykorzystali ten trik, aby wykorzystać jak największą długość tylnego nadwozia, jednocześnie zaspokajając wytyczne wielu klasyfikacji ubezpieczeniowych, które nakładają konkretne obszary deformacji w obszarze zderzaka.
Trapezoidalne osłony końcówki wydechu
Miłość do detali to wspólny motyw nowego Passata. Przykład można znaleźć z tyłu wersji z większymi silnikami: trapezoidalne chromowane osłony, które są zintegrowane w poziomie z tylnym zderzakiem. Tylne reflektory – trapezoidalne jak końcówki wydechu – również zostały w niezwykle precyzyjny sposób wkomponowane w zderzak. Z kolei precyzyjnie definiują one punkt zakończenia owiniętego paska chromowanego, który jest dołączany od Passata Highline. Sedan i kombi mają te małe, ale wyszukane detale. Oba typy nadwozia różnią się z tyłu – poza tymi, które są bezpośrednio związane z różnymi typami nadwozia – takie jak pozycjonowanie ramki tablicy rejestracyjnej: ta ramka znajduje się w zderzaku w sedanie, podczas gdy w kombi na klapie bagażnika.
Tylne światła (poziom 1)
Nowy Passat będzie wprowadzany na rynek z wszystkimi tylnymi światłami LED. W dwóch wersjach: standardowej i topowej. Oba rodzaje świateł są dwu-elementowe i rozciągają się od pokrywy bagażnika lub klapy bagażnika do bocznych paneli nadwozia. W standardowych tylnych światłach funkcje światła pozycyjnego i hamulca oraz kierunkowskazów są realizowane w zewnętrznej części modułów świetlnych. Wewnętrzny segment (pokrywa bagażnika) integruje światła wsteczne razem z światłami pozycyjnymi i tylnymi światłami przeciwmgielnymi.
Tylne światła (poziom 2)
Projektowanie oświetlenia w wersji topowej jest niezwykle charakterystyczne. Funkcjonalność tych tylnych świateł LED jest widoczna podczas hamowania. W takim przypadku pozioma sygnatura świetlna zmienia się w pionowo ustawioną sygnaturę światła hamulca – generowaną przez dwie linie w zewnętrznym segmencie i jedną pionową linię w wewnętrznym segmencie. Efekt wizualny to nieco zmiana z poziomowych świateł pozycyjnych na pionową sygnaturę światła hamulca. Zmiana wizualnych wskazówek zwiększa świadomość innych kierowców na temat świateł hamulca, co przyczynia się do bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oprócz świateł pozycyjnych i hamulca, zewnętrzne moduły tylnych świateł integrują również światło kierunkowskazu. Funkcje w module wewnętrznym (pokrywa bagażnika) obejmują światło pozycyjne, światło hamulcowe, światło wsteczne i wysokie tylne światło przeciwmgielne. Te tylne światła LED są również dostępne w opcjonalnej wersji przyciemnionej („R-Line”).
Ekskluzywna atmosfera
Analogicznie do starannie zaprojektowanego wnętrza, projektanci wnętrz opracowali wnętrze, którego estetyka, klarowność i wysoka jakość odpowiadają zaawansowanemu ogólnemu konceptowi ósmej generacji Volkswagena Passata. Dzięki licznym nowym rozwiązaniom projektowym, precyzyjnie wykonanym szczegółom oraz innowacyjnym technologiom, takim jak Active Info Display i Head-Up display, wnętrze jest bardziej awangardowe, wyraziste i wielowymiarowe niż kiedykolwiek wcześniej. Modułowa matryca poprzeczna pozwoliła również na dalsze poprawienie przestrzeni wewnętrznej. Chociaż nowy Passat jest o 2 mm krótszy od poprzedniego modelu, długość wnętrza wzrosła o 33 mm. Pojemności bagażnika również wzrosły. W wersji kombi pojemność bagażnika wzrosła o 47 do 650 litrów; gdy przestrzeń bagażowa jest wypełniona do sufitu, pojemność rośnie do 1 780 litrów. W wersji sedana pojemność bagażnika wzrosła o 21 do 586 litrów.
Poziomy pas wentylacyjny
Cel określony na początku opracowywania zaprojektowania poczucia lekkości i przestronności w wnętrzu został zrealizowany przez projektantów z minimalistyczną deską rozdzielczą o konsekwentnej poziomej strukturze, a przednie panele drzwi zostały stylowo wkomponowane w ten design. Centralnym elementem designu deski rozdzielczej jest innowacyjny wlot powietrza, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza niczym wstążka i jest zaprojektowany jako funkcjonalny element dekoracyjny. Dzięki temu w nowym Passacie nie ma oddzielnie umieszczonych dysz powietrznych, tylko jeden ciągły element, który jest przerywany jedynie przez instrumenty i analogowy zegar w środku deski rozdzielczej – konsekwentnie łączy formę i funkcję. Wyraźny charakter architektoniczny tworzy imponująca długość chromowanych finów wbudowanych w wloty powietrza oraz zintegrowana dekoracyjna płyta poniżej. Wymiary wlotu powietrza wpływają nie tylko na design deski rozdzielczej; mają również pozytywny wpływ na wydajność klimatyzacji i akustykę wentylacji.
Stylowe oświetlenie atmosferyczne
Pod wlotem powietrza i dekoracyjną płytą znajduje się niezwykle niski pasek oświetlenia atmosferycznego, który kontynuuje się w drzwiach. Jego owijający efekt świetlny definiuje przestrzeń i tworzy przyjemną atmosferę. Ta scena zaczyna się, gdy system centralnego zamka zostaje otwarty za pomocą zdalnego sterowania lub z systemem Keyless Access. W takim przypadku centralna jednostka oświetleniowa w podsufitce najpierw przyciemnia się i zanurza konsolę centralną w ciepłym świetle; natychmiast potem, wewnętrzne klamki drzwi są podświetlane, a owijające oświetlenie atmosferyczne w postaci wąskiego, delikatnego pasa w desce rozdzielczej i panelach drzwiowych jest aktywowane (dostępne są trzy kolory: „Cyan”, „Biały” i „Amber” oraz intensywność, które można ustawić w menu „CAR” w systemie multimedialnym). Prawie w tym samym czasie podłoga również zanurza się w świetle orientacyjnym. Gdy zapłon jest aktywowany, owijające oświetlenie atmosferyczne oraz iluminacja instrumentów i przełączników stają się dominujące; wszystkie inne źródła światła są przyciemniane do indywidualnie ustawionego poziomu. Gdy zapłon jest wyłączony, wszystkie źródła światła są ponownie wzmacniane, aby ułatwić orientację.
Architektura ukierunkowana na kierowcę
Projektanci szczególnie skupili się na kierowcy-orientowanym designie i bardzo przestronnym odczuciu w przednim wnętrzu. Dlatego zaczynając od pozycji siedzenia kierowcy, deska rozdzielcza buduje się w górę w przestrzeni do dwóch stron instrumentów, lekko nachylona w kierunku szyby czołowej. Tworzy to przestronne wrażenie, a także idealny krajobraz ergonomiczny. Konsola centralna ma również niezwykle czysty układ, jest dobrze zorganizowana, a sterowanie jest łatwe do osiągnięcia. System multimedialny jest zintegrowany wysoko na konsoli i jest łatwy do zobaczenia; kontrolki klimatyzacji są umieszczone poniżej. Ponieważ konsola między kierowcą a pasażerem z przodu ma sportową inclinację w kierunku systemu multimedialnego, skrzynka biegów jest umieszczona wysoko, a uchwyt zmiany biegów znajduje się w idealnej ergonomicznej pozycji.
Active Info Display
W Passacie Volkswagen wprowadza zestaw wskaźników zaprojektowany jako w pełni interaktywny wyświetlacz: Active Info Display. Wszystkie wskaźniki są realizowane wirtualnie za pomocą oprogramowania. Tylko ikony świetlne w dolnej części wyświetlacza są nadal realizowane w formie sprzętowej. Informacje nawigacyjne mogą być wyświetlane w widokach 2D lub 3D na 12,3-calowym wyświetlaczu. Jego rozdzielczość 1 440 x 540 pikseli pozwala na ekstremalnie precyzyjną, wysokiej jakości grafikę i interaktywną prezentację wszystkich detali. Weźmy na przykład tryb nawigacji: tutaj prędkościomierz i obrotomierz zostają przeniesione na boki, aby stworzyć więcej przestrzeni dla mapy. Informacje o jeździe, nawigacji i pomocą mogą być integrowane w graficznych obszarach prędkościomierza i obrotomierza w zależności od potrzeb. Dane wyświetlane na konsoli centralnej za pomocą systemu multimedialnego, takie jak strony kontaktów telefonicznych czy okładki CD, mogą być także wyświetlane w Active Info Display w Passacie. Volkswagen oferuje Active Info Display jako opcjonale rozwiązanie alternatywne dla analogowych wskaźników.
Head-up display
Nowy Passat będzie również pierwszym Volkswagenem, który ma wyświetlacz Head-Up. Projekcja ważnych informacji, takich jak prędkość pojazdu czy ikony nawigacyjne, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Dzięki projekcji wyświetlacza Head-Up oczy kierowcy mogą pozostać skupione na drodze podczas odczytywania danych, takich jak prędkość pojazdu. Czas reakcji można również znacznie skrócić, wyświetlając komunikaty ostrzegawcze bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Wyświetlacz Head-Up Passata jest „rozwiązaniem złożonym”: dane są wyświetlane na rozsuwanej szklanej płycie przed szybą czołową. Twórcy osiągnęli tę samą jakość wyświetlania jak w dużo droższych systemach na szybie. Gdy nie jest używany, wyświetlacz można obniżyć w deskę rozdzielczą, aby go chronić, a otwór zamyka się równo z powierzchnią deski rozdzielczej. Dla oczu kierowcy, wyświetlane dane wydają się znajdować około dwóch metrów przed Passatem. Rezultaty: ponieważ kierowcy nie muszą tak często przesuwać wzroku między wskaźnikami a drogą, nie muszą ciągle ponownie skupiać wzroku, co zmniejsza zmęczenie oczu. Wyświetlacz Head-Up jest aktywowany za pomocą oddzielnego przycisku obok przłącznika świateł obrotowych. Kierowca może zdecydować – z menu systemu multimedialnego – które informacje mają być wyświetlane: aktualna prędkość, ograniczenie prędkości, instrukcje nawigacji, informacje o systemach pomocniczych lub ostrzeżenia.
Sieciowe systemy wspomagające wprowadzają nową erę bezpieczeństwa
Nowe systemy wspomagające, infotainment i wygody czynią indywidualną mobilność bardziej zrównoważoną, zintegrowaną, komunikatywną, aktywną w prowadzeniu i jeszcze bezpieczniejszą. Passat – najskuteczniejszy niemiecki samochód biznesowy – przeszedł do stworzenia nowej klasy biznesowej, której technologie przekraczają granice segmentów. Te technologie obejmują – obok Active Info Display (w pełni cyfrowy zestaw wskaźników), rozsuwany wyświetlacz Head-Up, nowy system rozrywki tylnego siedzenia dla tabletów, Front Assist oraz hamowanie awaryjne w mieście z wykrywaniem pieszych, Emergency Assist (wstrzymuje pojazd w nagłym wypadku), Trailer Assist (wsparcie podczas manewrowania z przyczepą) oraz nowy asystent w korkach.
System komponentów infotainment
Nowy Passat wchodzi na rynek z systemami infotainment drugiej generacji od Volkswagena. Najnowsze systemy tej modularnej platformy infotainment (MIB) umożliwiają maksymalny poziom łączności w połączeniu z zewnętrznymi urządzeniami. Jego różne interfejsy obejmują interfejs do smartfonów i związanych z nimi aplikacji poprzez MirrorLink™. Systemy infotainment mają również szybsze procesory (optymalizacja uruchamiania, szybsze obliczanie trasy, płynniejsza wydajność ekranu dotykowego, udoskonalone dialogi głosowe) oraz nowe wyświetlacze o wyższej rozdzielczości (w systemach 6,5-calowych). Oferta urządzeń składa się z systemów 5-calowych „Composition Touch” i „Composition Colour”, 6,5-calowych systemów „Composition Media” i „Discover Media” (plus nawigacja) z czterokrotnie lepszą rozdzielczością (6,5-calowy w porównaniu z 5,8-calowym wyświetlaczem pierwszej generacji) oraz najnowszej wersji 8-calowego systemu „Discover Pro” radiowo-nawigacyjnego.
Zewnętrzne interfejsy w szczegółach
Nawet przy „Composition Touch”, muzyka może być wprowadzona do systemu przez złącze AUX-IN, kartę SD lub opcjonalnie przez pamięć USB i Bluetooth. Dostępny jest również interfejs iPod/iPhone. Z systemu „Composition Colour” wbudowany jest także napęd CD, a od „Composition Media” dostarczany jest standardowy interfejs Bluetooth, karta SD i USB. System „Discover Media” (system nawigacji podstawowej) może być także opcjonalnie wyposażony w WLAN. W systemie „Discover Pro” – najwyższym systemie nawigacyjnym – funkcje obejmują premium interface telefoniczny (profil rSAP), napęd DVD oraz opcjonalny tuner telewizyjny. MirrorLink™ jest opcją dostępną dla „Composition Media” lub „Discover Media”, a jest standardem w systemie „Discover Pro”.
Car-Net: podstawowe funkcje
Car-Net jest oferowany dla Passata w połączeniu z systemami radiowo-nawigacyjnymi „Discover Media” i „Discover Pro”. Ta submarka, która została wprowadzona w 2014 roku, obejmuje mobilne usługi online. Na przykład, Car-Net umożliwia integrację „Informacji o ruchu w internecie” w dynamiczne prowadzenie tras oraz włączenie publicznych i spersonalizowanych punktów zainteresowania (POI) do nawigacji. Dodatkowo, będzie możliwe włączenie panoramicznych obrazów 360 stopni z perspektywy ulicy do wyświetlanego obrazu za pomocą „Google Street View” oraz uzyskanie realistycznego wyświetlania mapy opartej na usłudze Google Earth™ (Google Maps). Inne nowe treści w systemach „Discover Media” i „Discover Pro” obejmują funkcje „Informacje o miejscach parkingowych” (liczba dostępnych miejsc w parkingach, w tym lokalizacja), „Ceny stacji paliw” (aktualne ceny paliw, w tym lokalizacja), „Pogoda”, „Aktualności” i „Raport o stanie pojazdu” (np. informacje o serwisie). Także nowością jest „Wprowadzanie POI i miejsc docelowych”; z systemu „Discover Media” miejsca docelowe i POI można wybierać za pomocą komputera, tabletu lub smartfona, a później można je przenieść do systemu nawigacyjnego.
Rozrywka tylnego siedzenia
Szeroki wachlarz urządzeń, które można zintegrować w nowym Passacie, obejmuje tablety. Nowe możliwości tworzy możliwość połączenia zewnętrznych urządzeń z systemem multimedialnym samochodu za pomocą WLAN. Integracja nowego rodzaju rozrywki tylnego siedzenia, na przykład. Kluczem jest aplikacja, która czyni system multimedialny i tablet kompatybilnymi. Dzięki WLAN tablety mogą uzyskać dostęp do wielu różnych funkcji systemów „Discover Media” i „Discover Pro”. Aby zoptymalizować wygodę obsługi lub wygodnie oglądać filmy, Volkswagen oferuje uchwyt na tablet jako akcesorium do Passata; zasilają również urządzenie.
Area View
Oparta na kamerach Area View, która daje kierowcy widok na otoczenie samochodu, obchodzi swoje światowe premiery w Touregu w 2010 roku. System został opracowany w celu umożliwienia 360-stopniowego widoku bliskiego otoczenia oraz sytuacji drogowej. System został znacznie rozwinięty dla nowego Passata. Volkswagen wdraża nową generację Area View po raz pierwszy w Passacie. System odznacza się rozszerzonymi funkcjami, wyższą rozdzielczością kamery, wykrywaniem przeszkód i nowymi widokami 3D z lotu ptaka.
Park Assist
Park Assist umożliwia półautomatyczne parkowanie w miejscach parkingowych równolegle lub prostopadle do drogi. Może także wycofać samochód z równoległych miejsc parkingowych. W przypadku miejsc parkingowych prostopadłych system nie tylko pomaga w parkowaniu samochodu w tył, ale również półautomatycznie parkuje w kierunku przodu.
Trailer Assist
Manewrowanie wstecz z przyczepą to wyzwanie nawet dla doświadczonych kierowców. Volkswagen jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadza system wspomagający, który ułatwia manewrowanie przyczepą jak nigdy dotąd: Trailer Assist. Aby wstawić przyczepę do wjazdu z ulicy, kierowca musi tylko zatrzymać się w odpowiednim miejscu i wrzucić bieg wsteczny. System aktywuje się przez naciśnięcie przycisku. Następnie aktualny kąt jazdy i możliwe kąty jazdy wyświetlane są w zestawie wskaźników. Dzieje się tak poprzez przetwarzanie danych z kamery tylnej za pomocą algorytmów przetwarzania obrazu, które oceniają zaobserwowany kąt obrotu przyczepy. W tym asystencie przełącznik regulacji lustra służy jako joystick, którym kierowca może dostosować pożądany kierunek jazdy kombinacji samochód-przyczepa. Passat podąża za komendami kierowania wydawanymi przez kierowcę za pomocą przełącznika regulacji lustra, a kierowca musi jedynie obsługiwać pedał przyspieszenia i hamulca. Kierunek jazdy Passata jest ustawiany przez automatyczne sterowanie elektrycznym systemem wspomagania kierownicy. Zawsze można dokonać korekty poprzez kontrolę regulacji lustra.
Side Assist z powiadomieniem o ruchu tylnym
Ten system może przyczynić się do unikania poważnych wypadków, w szczególności w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, na autostradzie, ponieważ szybko wykrywa wyprzedzające pojazdy oraz wolne pojazdy w martwym polu, ostrzega kierowcę, co sprawia, że wyprzedzanie jest bezpieczniejsze. Jeśli w systemie zainstalowany jest oparte na kamerze Lane Assist, system reaguje na ruch kierownicy w kierunku niebezpiecznej strony z poziomem ostrzeżenia (nawet gdy kierunkowskaz nie jest włączony), a pojazd aktywnie przeciwdziała przy zmianie pasa. Po drugie: podczas wycofywania z miejsca parkingowego. Powody: Rear Traffic Alert rewolucjonizuje wycofywanie z miejsc parkingowych prostopadłych do jezdni. Radarowy moduł czujnikowy wykrywa nadjeżdżające pojazdy z boku. W przypadku nadchodzącego zderzenia, Rear Traffic Alert najpierw wydaje wizualne ostrzeżenie, a następnie ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli kierowca zignoruje zagrożenie i istnieje wysokie ryzyko kolizji, Rear Traffic Alert automatycznie inicjuje interwencję hamulcową.
Traffic Assist
Volkswagen opracował Traffic Assist na podstawie Lane Assist i Adaptive Cruise Control (ACC). System znacząco zwiększa komfort jazdy w korkach lub w ruchu stop-and-go. Fundamentem systemu jest funkcja adaptacyjnego śledzenia pasa przy prędkościach poniżej 60 km/h. System nie tylko dokonuje korekt kierowania, gdy samochód opuszcza pas; raczej Lane Assist nieustannie utrzymuje Passata w środku pasa dzięki adaptacyjnemu śledzeniu pasa. Adaptive Cruise Control (ACC) to kolejny system wspomagający zintegrowany w Traffic Assist. Ponieważ gdy ACC jest aktywne, automatycznie obsługuje hamowanie i pedał przyspieszenia, również przy prędkości ruchu stop-and-go. ACC i Lane Assist łączą się w Traffic Assist: system umożliwia wspomagane śledzenie poprzeczne i podłużne. Samochód automatycznie kieruje, przyspiesza i hamuje, jednak pod warunkiem, że kierowcy trzymają ręce na kierownicy i uczestniczą w kierowaniu, aby mogli interweniować w każdej chwili.
Emergency Assist
Innym systemem, w którym Lane Assist i ACC łączą się, aby stworzyć nowy system wspomagający, jest Emergency Assist: gdy tylko czujniki wykryją, że kierowca nie wykazuje żadnych działań kierowniczych, hamujących ani przyspieszających, system inicjuje różne etapy eskalacji w celu obudzenia kierowcy, a jeśli kierowca nadal jest bezczynny, inicjuje awaryjne zatrzymanie. Jednostka świateł awaryjnych jest automatycznie aktywowana, a Passat wykonuje delikatny manewr kierowniczy, aby zwrócić uwagę otaczającego ruchu na niebezpieczną sytuację. ACC zapobiega kolizji z innymi pojazdami. Emergency Assist od Volkswagena jest pierwszym tego typu systemem na świecie. Co więcej, w każdym Passacie z zintegrowanym interfejsem telefonicznym, „europejski numer alarmowy 112” można wybrać przez „SOS emergency call” w systemie infotainment, aby zadzwonić do dyspozytora w przypadku nagłej sytuacji. Wymaga to telefonu połączonego z systemem infotainment przez Bluetooth lub aktywnej karty SIM w „premium” interfejsie telefonicznym.
Front Assist z City Emergency Braking