Volvo stworzyło najdroższą wersję swojego modelu S60, oznaczoną logo Polestar, wprowadzając na rynek segmentu sportowych sedanów pojazd o mocy 350 KM.
Szwedzki producent samochodów miał długą historię w motorsporcie, a jego inżynierowie marzyli o posiadaniu modelu sportowego w swojej ofercie. Jednak pod poprzednim właścicielem, firmą Ford, było to trudne do zrealizowania. Po zakupie Volvo przez chińską firmę Geely, projekt Polestar został zaakceptowany, co doprowadziło do powstania wersji V60/S60, odpowiednio jako kombi i sedan. W ten sposób producent wszedł w konkurencję z M3 od BMW i C63 AMG od Mercedesa. Niemniej jednak, Audi S4 także znalazło się na celowniku.
Od zewnątrz S60 Polestar wyróżniało się na tle pozostałych modeli dzięki unikalnemu niebieskiemu kolorowi. Jego przedni zderzak różnił się od słabszych wersji, posiadając dolny gril w kształcie litery A flankowany parą wlotów, w których umieszczono LED-owe światła do jazdy dziennej. Na głównym grillu producent umieścił kwadratowe niebieskie logo z napisem „Polestar”. Z profilu, samochód chwalił się 20-calowymi aluminiowymi felgami. Na koniec, tył auta zdobił spojler na klapie bagażnika oraz dyfuzor poniżej tylnego zderzaka.
W środku, Volvo zamontowało sportowe fotele kubełkowe z przodu oraz kanapę dla dwóch osób z tyłu. Miejsce na nogi dla trzeciego pasażera w środku było ograniczone z powodu wysokiego tunelu transmisyjnego. Kierowca miał do dyspozycji deski rozdzielcze podobne do tych w pozostałych wersjach S60. Tam prędkościomierz zajmował centralne miejsce, a prędkość wyświetlana była w liczbach. Po bokach, producent umieścił dwie dodatkowe wyświetlacze dla danych z komputera pokładowego. Wszystkie wersje Polestar były wyposażone w ten sam wystrój wnętrza, w tym dziesięć głośników systemu audio Meridian. Jedyną opcją był panoramiczny dach.
Pod maską, Volvo umieściło silnik rzędowy sześciocylindrowy o pojemności trzech litrów, sparowany z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moment obrotowy na wszystkie koła pojazdu.
Informacja prasowa
26 listopada 2013 | ID: 135956
Nowe modele Volvo S60 i V60 Polestar już dostępne: światowa premiera nowego Volvo V60 opracowanego przez Polestar
Światowa premiera nowego Volvo V60 opracowanego przez Polestar
Nowe modele Volvo S60 i V60 Polestar już dostępne
Modele S60 i V60
0-100 km/h w 4.9 sekundy
Edycja limitowana
Nowe modele Volvo S60 i V60 Polestar są już dostępne i będą sprzedawane na czterech kontynentach na całym świecie w 2014 roku. Kraje, w których będą dostępne modele S60 i V60 Polestar to Kanada, Holandia, Japonia, Szwecja, Szwajcaria, Zjednoczone Królestwo i USA, z dodatkowymi rynkami oraz ostatecznymi liczbami produkcyjnymi, które zostaną ogłoszone w przyszłym roku.
„Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować modele S60 i V60 Polestar. Samochód stworzony dla tych, którzy podzielają naszą pasję w Polestar: że jazda ma znaczenie i że prawdziwy samochód dla kierowcy powinien pozwalać cieszyć się jazdą przez cały rok, na wszystkich drogach i w każdych warunkach atmosferycznych. To samochód dla prawdziwego życia,” powiedział Christian Dahl, dyrektor generalny Polestar.
„Wraz z wprowadzeniem modelu V60, jesteśmy dumni z kontynuowania dziedzictwa szybkich kombi Volvo, takich jak wyścigowe 850 BTCC, tradycji głęboko zakorzenionej wśród miłośników Volvo,” dodał Christian Dahl, dyrektor generalny Polestar.
„Nasza współpraca w dziedzinie motorsportu z Polestar trwa już niemal dwie dekady i jest satysfakcjonujące widzieć, jak Polestar może wykorzystać swoje doświadczenia z motorsportu do zaprojektowania tak ekscytującego i kompetentnego samochodu,” powiedział Derek Crabb, dyrektor ds. motorsportu w Volvo Car Group (Volvo Cars).
„Jest bardzo satysfakcjonujące widzieć, jak Polestar udało się połączyć ten poziom osiągów w swoim odzwierciedleniu modeli S60 i V60 z zachowaniem oryginalnego programu serwisowego, czołowymi funkcjami bezpieczeństwa i certyfikowanymi ocenami zużycia paliwa oraz emisji. Klienci, którzy kupują ten samochód, otrzymają to, co najlepsze zarówno od Polestar, jak i Volvo,” powiedział Alain Visser, starszy wiceprezydent ds. marketingu, sprzedaży i obsługi klienta w Volvo Cars.
Osiągi przez cały rok
Samochód bazuje na najnowszej generacji Volvo S/V60 i oznacza początek rozszerzonej gamy modeli produkcyjnych Polestar. Rozwój samochodu trwał przez ostatnie lata, oparty na koncepcyjnych modelach C30 i S60 oraz australijskim S60 Polestar. Tysiące kilometrów rozwojowych przejechano na krętych górskich drogach, na autostradzie i torach testowych od południa Europy po zamarznięty północ Szwecji.
„Kontynuowaliśmy naszą pracę nad stworzeniem prawdziwego samochodu dla kierowców, który nie jest ograniczony tylko do kilku specyficznych warunków jazdy, ale jest przyjemny zarówno na ulubionych krętych drogach, jak i podczas długiej podróży z rodziną, bez względu na to, czy to lato, czy zima. I moim zdaniem zbliżyliśmy się bardzo do naszych celów, co oczywiście najlepiej poczuć na własnej skórze za kierownicą,” powiedział Robert Dahlgren, kierowca wyścigowy i testowy Polestar.
Inżynieria wydajności Polestar
Podwozie
Ulepszenia obejmują modyfikacje mające na celu zwiększenie sztywności podwozia, co wynika z zastosowania 80% sztywniejszych sprężyn w porównaniu do standardowego S60 R-Design. Te zmiany wraz z dopasowanymi do wysokiej wydajności amortyzatorami Öhlins oraz 20-calowymi kołami Polestar skutkują precyzyjnym, a jednocześnie komfortowym doświadczeniem jazdy.
Hamulce
System hamulcowy przeszedł znaczne modyfikacje. Najbardziej widoczne są wentylowane przednie tarcze o średnicy 371 milimetrów oraz sześciotłoczkowe zaciski Brembo, co gwarantuje wysoki poziom wydajności hamowania.
Aerodynamika
Aby odzwierciedlić zwiększoną wydajność S/V60 Polestar, osiągnięto pozytywne efekty aerodynamiki dzięki subtelnym, ale efektywnym modyfikacjom opartym na danych z testów w tunelu wiatrowym Volvo Cars. Zmiany są widoczne w przednich splitterach, optymalizujących przepływ powietrza pod samochodem, a także w nowym tylnym spojlerze i dyfuzorze, zwiększających docisk.
Silnik
Sześciocylindrowy silnik turbo doładowany T6 przeszedł intensywny rozwój z zastosowaniem nowej turbosprężarki twin-scroll oraz intercoolera, aby osiągnąć moc 350 KM/257 kW przy 5700 obr/min i 500 Nm/369 lb-ft już przy 2800 obr/min. Silnik oddycha przez system wydechowy ze stali nierdzewnej o średnicy 2.5″, co zapewnia głęboki dźwięk silnika.
Skrzynia biegów
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów posiada nowy system zmiany biegów za pomocą łopatek, który w połączeniu z opracowanym przez Polestar systemem napędu na cztery koła Haldex przyspiesza samochód od 0 do 100 km/h w zaledwie 4.9 sekundy oraz do ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h. Skrzynia biegów oraz system napędu na cztery koła i system kontroli trakcji zostały przeprogramowane, aby zapewnić aktywne doświadczenie jazdy i maksymalną przyczepność w każdej sytuacji.
Wnętrze
Wnętrze zostało przeprojektowane z nowymi detalami, materiałami i kolorami Polestar, takimi jak kierownica, siedzenia i inne elementy, mając na celu zwiększenie wsparcia i kontroli dla kierowcy.
„Ogólnie rzecz biorąc, zrobiliśmy duży krok naprzód we wszystkich dziedzinach, od podwozia i silnika po detale wnętrza i zewnętrza. Prace rozwojowe skoncentrowano na całym pakiecie, aby stworzyć samochód, który chce się używać na co dzień, zarówno z praktycznego, jak i emocjonalnego punktu widzenia,” powiedział Henrik Fries, menedżer projektu technicznego S/V60 Polestar.
Sprzedaż i dostawa
Polestar rozpocznie dostawy nowego S60 i V60 Polestar w czerwcu 2014 roku na rynki lokalne.
„Wszyscy jesteśmy bardzo podekscytowani i dumni z premiery dwóch nowych samochodów jako kolejnego kroku w kierunku gamy samochodów Volvo z serii Polestar Engineered dostępnych dla ludzi takich jak my na całym świecie. Zrobienie tego razem z Volvo, jednym z wiodących producentów samochodów na świecie, jest dla nas źródłem dużej satysfakcji i z niecierpliwością czekamy na ekscytującą przyszłość,” powiedział Christian Dahl, dyrektor generalny Polestar.
Specyfikacja techniczna
Osiągi
0-100 km/h 4.9 sek
0-200 km/h 17.7 sek
80-120 km/h 4.7 sek
Prędkość maksymalna 250 km/h / 155 mph – Ograniczona elektronicznie
Podwozie
System amortyzatorów Öhlins Polestar
Opony Polestar na zamówienie, 8×20” ET53 z oponami 245/35R20
Silnik
Sześciocylindrowy silnik w układzie prostym T6, 2953 cc
257 kW (350 hp) @ 5700 obr/min
500 Nm (369 lb-ft) @ 2800-4750 obr/min
Max 6500 obr/min
Nowa turbosprężarka twin-scroll Borg Warner
Nowy intercooler
System wydechowy Polestar 2.5″ ze stali nierdzewnej z podwójnymi końcówkami 3.5″
Waga
S60 Polestar: 1752 kg
V60 Polestar: 1822 kg
Skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów AWF21 z systemem zmiany biegów za pomocą łopatek
Kalibracja skrzyni biegów Polestar dla szybszej zmiany biegów, systemu startu i funkcji utrzymania na zakrętach
Kalibracja Haldex Polestar dla dynamicznego rozdziału momentu obrotowego na tylne koła
Kalibracja systemu stabilizacji Polestar