2015 Audi A1 Sportback

2015 Audi A1 Sportback

Przejdź do galerii zdjęć2015 Audi A1 Sportback

Pięć lat po wprowadzeniu modelu A1, Audi zaprezentowało odnowioną wersję tego małego pojazdu, dostosowując go jednocześnie do norm emisji Euro6.

Niemiecki producent samochodów wprowadził pierwszą generację modelu A1 w 2010 roku. Było to dość zaskakujące na rynku, ponieważ był to mały, luksusowy pojazd, który kosztował więcej niż większość innych aut tej samej wielkości. Klienci byli jednak bardzo zadowoleni, ponieważ samochód oferował funkcje niedostępne w zwykłych, masowo produkowanych samochodach subkompaktowych. Co więcej, mimo że dzielił platformę z codziennym Skoda Fabia czy Volkswagen Polo, był dostępny z lepszymi fotelami, ładniejszymi materiałami, a co najważniejsze, mocniejszymi silnikami.

Audi stworzyło model A1 Sportback, pięciodrzwiową wersję standardowego A1. Dzięki temu samochód stał się bardziej praktyczny i nadający się do codziennych dojazdów w mieście. W odnowionej wersji model ten zyskał nowocześniejsze reflektory, z prostymi liniami i dziennymi światłami na zewnętrznych krawędziach. Dodatkowo, przedni zderzak zyskał nowy wygląd z kanciastymi dolnymi wlotami. Z tyłu, światła tylne zachowały ten sam kształt co w wersji przed liftingiem, chociaż ich wygląd został poprawiony dzięki diodom LED i większej przestrzeni dla świateł cofania.

W środku, Audi zaoferowało klientom wysokiej jakości systemy audio od Bose, a nawet WiFi do systemu infotainment. Tego rodzaju funkcje były rzadkością w segmencie małych pojazdów. Ponadto, przednie sportowe fotele i skórzana tapicerka były rzadko spotykane w innych samochodach tej klasy.

Po tym, jak Europa przeszła na standardy Euro6, niemiecki producent musiał zaktualizować wszystkie silniki montowane w modelu A1. Tym samym, moc silników wahała się od 95 do 180 KM (94 – 178 KM). Były one połączone z manualnymi lub automatycznymi (dwusprzęgłowymi) skrzyniami biegów.

„`
 Wyraźnym dowodem na popularność modelu Audi A1 oraz A1 Sportback jest sprzedaż ponad 500 000 egzemplarzy od momentu wprowadzenia na rynek w 2010 roku. Kompaktowe modele Audi są teraz jeszcze bardziej atrakcyjne, zarówno pod względem designu wnętrza, jak i zewnętrznego. Świeże detale wykończenia i nowe kolory nadwozia nadają im jeszcze bardziej sportowy wygląd. Małe kompakty charakteryzują się zwrotnym prowadzeniem, które przypomina samochody klasy średniej. Sztywna karoseria i krótki rozstaw osi sprawiają, że są zwinne i łatwe w manewrowaniu.

Sześć silników – benzynowych i diesla – jest nowych lub zostało intensywnie rozwiniętych. Po raz pierwszy Audi oferuje dwa całkowicie nowe silniki trzycylindrowe, 1.0 TFSI i 1.4 TDI – są one wydajne, nie rezygnując z przyjemności z jazdy. W całej gamie silników poprawiono oszczędność paliwa o aż dziesięć procent, a moc mieści się w przedziale od 66 kW (90 KM) do 141 kW (192 KM). Siedmiobiegowa skrzynia S tronic jest dostępna dla wszystkich silników.

Nowy układ kierowniczy elektro-mechaniczny dla A1 jest całkowicie nowy. Zmniejsza wsparcie w miarę wzrostu prędkości pojazdu. Jej działanie można również dostosować za pomocą nowego systemu Audi drive select. Kierowca może obsługiwać moduły wyposażenia, takie jak regulowane amortyzatory, w różnych trybach. Felgi dostępne są w rozmiarach do 18 cali.

Program opcji został przebudowany. Klienci mogą skonfigurować swoje Audi A1, aby było jeszcze bardziej spersonalizowane, wybierając jedną z nowych linii: design lub sport. Oferowane są również inne linie i pakiety. Nowością jest aktywny zestaw, który wyraźnie podkreśla miejski charakter Audi A1.

Oferta infotainment została specjalnie dostosowana do potrzeb młodych klientów. Najwyższe komponenty to MMI navigation plus oraz moduł Audi connect z funkcją telefonu samochodowego. Ten ostatni wprowadza usługi online Audi connect do pojazdu oraz zapewnia punkt dostępu Wi-Fi.

Znacząco przeprojektowany

Nowe Audi A1 oraz A1 Sportback przyciągają wzrok sportowymi liniami. Ich design jest teraz jeszcze bardziej dynamiczny, a nowe zderzaki wydłużają je o dwa centymetry (0,8 cala), osiągając długość 3,98 metra (13,1 stopy). Opcjonalnie Audi może dostarczyć linię dachu (A1) lub kopułę dachu (A1 Sportback) w kontrastującym kolorze.

Wnętrze nowego Audi A1 i A1 Sportback jest przestronne i eleganckie. Układ jego elementów sterujących jest czysty, a delikatne paski wykończenia w kolorze chromu czynią jego design jeszcze bardziej eleganckim. Program opcji został przekształcony. A1 można spersonalizować, wybierając linię design lub sport. Inne opcje to wybór designu i pakietu sportowego S line oraz wiele innych możliwości modyfikacji – od kolorowych nawiewów po dekoracyjne naklejki na nadwozie. Akcesoria Audi Genuine oferują inne opcje, w tym kompleksowy zestaw wyposażeniowy, który jest oferowany po raz pierwszy. Zestaw aktywny zawiera dostosowane elementy dodatkowe i wzory felg.

Sześć silników nowego Audi A1 oraz A1 Sportback – cztery silniki TFSI i dwa TDI – generują moc w przedziale od 66 kW (90 KM) do 141 kW (192 KM). Wszystkie silniki są całkowicie nowe lub przeszły obszerne rozwinięcie. Moc w większości silników została zwiększona, natomiast oszczędność paliwa zmniejszona o nawet dziesięć procent. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic jest dostępna dla wszystkich silników, zarówno jako opcja, jak i standardowe wyposażenie (w przypadku 1.8 TFSI). Kierowca może doświadczyć błyskawicznych zmian biegów dzięki automatycznemu lub ręcznemu trybowi pracy skrzyni.

Silnik podstawowy to pierwszy trzycylindrowy silnik benzynowy w historii Audi. Audi A1 1.0 TFSI ultra (dane wstępne) generuje moc 70 kW (95 KM), ma łączną wartość spalania wynoszącą 4,3 litra paliwa na 100 kilometrów (54,7 mil na galon USA) (99 g CO2 na km [159,3 g/mi]). W modelu A1 nowy silnik trzycylindrowy 1.4 TDI ultra o mocy 66 kW (90 KM) osiąga wartość spalania NEDC na poziomie 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów (69,2 mil na galon USA) (89 g CO2 na km [143,2 g/mi]). Pierwsze modele ultra z serii A1 charakteryzują się maksymalną efektywnością.

Podwozie czyni oba modele kompaktowe sportowymi i zwinnymi. Nowe elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy niemal nie zużywa energii, a także zapewnia kierowcy optymalne wsparcie we wszystkich sytuacjach drogowych. Wsparcie zmniejsza się w miarę wzrostu prędkości pojazdu. W nowo wprowadzonym pakiecie sportowym, stwardnienie jest większe, ale komfort jazdy jest lepszy niż w poprzednim modelu. Dla jeszcze lepszych osiągów dynamicznych dostępne jest zawieszenie sportowe S line. Nowością jest również system dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Kierowca może korzystać z tego systemu, aby dostosować charakterystykę silnika, opcjonalną skrzynię S tronic oraz regulowane amortyzatory – inną nową opcję – w trzech trybach: auto, efektywność i dynamiczny.

Średnice kół wahają się od 15 do 18 cali. System Elektronicznej Kontroli Stabilności ESC sprawia, że prowadzenie jest jeszcze precyzyjniejsze i stabilniejsze, a wektoryzacja momentu obrotowego zmniejsza podsterowność w granicach osiągów.

Rozwiązaniem infotainment najwyższej klasy jest MMI navigation plus z dużą pojemnością pamięci oraz inteligentnym sterowaniem głosowym. Monitor może być wysuwany z panelu instrumentów. Idealnym uzupełnieniem jest moduł Audi connect, który łączy samochód z Internetem. Kierowca może korzystać z usług online Audi connect, a pasażerowie mogą podłączyć swoje urządzenia mobilne do punktu dostępu Wi-Fi. Wysokiej jakości komponenty, takie jak system dźwięku przestrzennego Bose, dopełniają zestaw infotainment.

Personalizacja

Nowe Audi A1 oraz A1 Sportback otwierają nowy rozdział. Klienci mogą dostosować swoje bogate wyposażenie do osobistych preferencji, wybierając linie sport lub design.

Oparte są na atrakcyjnych cechach technicznych i wizualnych. W skład wyposażenia wchodzi system klimatyzacji, sportowa kierownica w kształcie litery „Y” oraz bogaty zestaw systemów zabezpieczeń. Pakiet bezpieczeństwa obejmuje poduszki powietrzne: dwie z przodu, dwie boczne oraz dwie kurtynowe, napinacze pasów z przodu, integralny system zagłówków oraz punkty zakupu Isofix z tyłu dla fotelików dziecięcych.

Linia designu

Klienci Audi A1 pragną odkryć na nowo swój młody, nowoczesny styl życia w swoim samochodzie. Linia designu została zaprojektowana, aby dokładnie spełnić tę potrzebę. Można ją rozpoznać już na pierwszy rzut oka – ma 16-calowe felgi ze stopów, diodowe tylne światła i chromowane końcówki wydechu. Lusterka boczne i spojler dachu są malowane w kontrastującym kolorze. Wnętrze wyposażone jest w regulowane w wysokości sportowe fotele, system informacyjny dla kierowcy, elementy sterujące w stylu aluminium oraz skórzane pokrycia na dźwigni zmiany biegów, kierownicy i uchwycie hamulca ręcznego. Materiał „Liga” na siedzenia oraz nawiewy w kontrastującym kolorze dopełniają design wnętrza.

Linia sportowa

Kierowcy, którzy poszukują sportowego i dynamicznego stylu życia, również chcą, aby ich samochody odzwierciedlały te cechy. Te dwa aspekty są najważniejsze w linii wyposażenia sportowego. 16-calowe aluminiowe felgi, chromowane końcówki wydechu i światła przeciwmgielne wyróżniają zewnętrzny wygląd. Sportowy charakter modelu kontynuowany jest w wnętrzu. Nawiewy zaprojektowane są w cool, wysokopołyskowy czarny kolor, a pakiet aluminiowy oraz materiał tornado na sportowych fotelach tworzą dynamiczną atmosferę. Audi A1 porusza się z zwinnością zarówno w mieście, jak i na wsi, z trzypunktową, skórzaną kierownicą w połączeniu z dynamicznym systemem prowadzenia Audi drive select i zawieszeniem sportowym. System informacyjny dla kierowcy zawsze dostarcza kluczowych informacji.

Luksus w kompaktowej formie: wybór designu

Wybór designu oparty jest na linii designu i oferuje jeszcze większą finezję i luksus. Elementy, które czynią samochód spersonalizowanym to 17-calowe koła, pakiet skórzany, pokrycia siedzeń z materiału skórzano-tkaninowego, zestaw oświetlenia LED we wnętrzu oraz skórzana, sportowa kierownica.

Z linią sportową, pakiet S line sport czyni A1 jeszcze bardziej dynamicznym. W skład jego cech wchodzą 17-calowe aluminiowe felgi, zawieszenie sportowe S line, czarna podsufitka, zestaw oświetlenia LED we wnętrzu, kombinacja tkaniny i skóry oraz logotypy S line na kierownicy i progach drzwi.

Pakiet zewnętrzny S line

Pakiet zewnętrzny S line może być łączony z dowolną z linii wyposażeniowych. Modyfikacje dotyczą zderzaków, zarówno z przodu, jak i z tyłu, wstawki dyfuzora, kratki Singleframe, wlotów powietrza, wykończenia progów bocznych oraz końcówek układu wydechowego. Pakiet uzupełniają logotypy S line na przednich błotnikach i progach drzwi, światła przeciwmgielne oraz spojler dachu S line.

Akcesoria Audi Genuine: aktywny zestaw

Aktywny zestaw do A1 i A1 Sportback umożliwia klientom jeszcze lepsze wyrażenie swojej indywidualności. Jego sportowy charakter podkreślają przedni spoiler, tylny zderzak, wykończenia nadkoli i progi w kolorze platynowym, a aplikacje w stylu aluminium dopełniają zewnętrzny design. Oferta felg również pasuje do aktywnego zestawu; felgi w designie pięcioramiennym Cavo dostępne są w średnicy 17 i 18 cali.

Dzięki naklejkom aktywnego zestawu, kontrastująca linia dachu i dolna tylna część w kolorze platynowym wyróżniają się na tle podstawowego koloru samochodu. Obudowy lusterka w tym samym kolorze dopełniają charakterystyczny wygląd. Aktywny zestaw jest montowany w momencie dostawy samochodu lub może być zainstalowany później przez dealera Audi.

quattro GmbH: spersonalizowany samochód

Oprócz koncepcji linii, quattro GmbH oferuje również wiele opcji dalszej personalizacji. Dzięki wyborowi 16 kolorów z palety Audi Exclusive, wszystkie wykonane z wysokiej jakości skóry Nappa, kierowca może dostosować kolory wnętrza według osobistych preferencji. Jeśli klient wybierze jeden z 100 różnorodnych malowań niestandardowych, Audi A1 stanie się osobistym i unikalnym dziełem sztuki.

1.8 TFSI: sportowy silnik – sportowy design

Design nowego Audi A1 i Audi A1 Sportback jest konsekwentnie sportowy, a jego wyraźne linie są imponujące. Wybierając najsilniejszy silnik – 1.8 TFSI – wizualne wrażenie staje się jeszcze bardziej dynamiczne.

Łączy wszystkie elementy linii sportowej z innymi ekskluzywnymi cechami. Przód jest wzbogacony o zmodyfikowany zderzak przedni z kontrastującym elementem, a standardowe reflektory xenon plus zapewniają idealną widoczność. Z profilu bocznego, 16 lub 17-calowe felgi zwracają szczególną uwagę. Z tyłu czarne wykończenia końcówki układu wydechowego, diodowe tylne światła i dyfuzor w wysokim połysku czerni wyrażają sportowy potencjał najsilniejszego silnika.

Styl życia: różnorodność kolorów

Audi ponownie zaktualizowało wybór kolorów i materiałów dla swojej młodzieżowej, zorientowanej na styl linię. Opcjonalnie, powierzchnie akcentów dostępne są w świeżych kolorach. Powierzchnie te to konsola na tunelu środkowym, kieszenie na mapy, podłokietniki w drzwiach, pokrycie siedzeń i pierścienie nawiewów. Na tych ostatnich, nadrukowane folie – pokryte trzy milimetrową (0,1 cala) przezroczystą powłoką – nadają niezwykłe wrażenie głębi.

Czerń dominująca w wnętrzu; linia designu wprowadza kolory czarny, stalowoszary, żółty i granitowy czerwony, a pierścienie nawiewów występują w kontrastującym kolorze. Jako alternatywa dla tapicerki materiałowej dostępna jest skóra Milano, w tym w połączeniu z Alcantarą. Kontrastowe szwy skórzanych siedzeń są w kolorze rock gray, granitowym czerwonym lub żółtym. Linia wyposażenia sportowego oferuje odcienie stalowoszary, laserowy niebieski i czarny. Pierścienie nawiewów są w wysokim połysku czarnym; kontrastowe szwy opcjonalnych skórzanych siedzeń są w kolorze rock gray lub laserowy niebieski.

Pakiet sportowy S line występuje w kolorach czarnym i rotor gray, a kontrastowe szwy i tapicerka są w kolorze srebrnym. Wybór designu zanurza wnętrze w czerni, a zielone kontrastowe szwy i listwy dodają akcentów. Fine Nappa skóra jest dostępna jako materiał obiciowy tutaj – tak samo jak w pakiecie sportowym S line – a nawiewy mają zielone wewnętrzne pierścienie. Dodatkowo, osłony nawiewów można zamówić w opcjonalnych wzorach jednorożcowy biały i stylu aluminium (w pakiecie sportowym S line).

Nowe kolory: paleta kolorów

Tak jak w wnętrzu, Audi odświeżyło wybór kolorów zewnętrznych. Klienci mogą wybierać spośród dwunastu kolorów zewnętrznych, w tym pięciu nowych. Matowe kolory to czarny Brilliant i biały Cortina, natomiast kolory metaliczne noszą nazwę Floret silver, Glacier white i Scuba blue. Wybór kolorów uzupełniają perłowe kolory Daytona gray (wyłącznie dla pakietu sportowego S line), Misano red, Mythos black, Nano gray, Shiraz red, Utopia blue oraz Soho brown (od początku 2015 roku). Dodatkowo, klienci mogą wybierać spośród ponad 100 innych różnorodnych farb od Audi Exclusive.

Opcjonalnie, Audi może pomalować linię dachu (na A1) lub całą kopułę dachową (na A1 Sportback) w kontrastujących kolorach czarnym Brilliant, srebrnym Floret, metalicznym lub Daytona gray, efekt perłowy; w przypadku A1, kolor Glacier white jest dodatkowo dostępny dla kontrastowej linii dachu. Dla obu modeli dostępne są również kontrastowe folie dla linii dachu w czarnym Brilliant, matowym oraz Daytona gray, matowym.

Układ napędowy

Audi oferuje sześć silników do A1 i A1 Sportback – cztery silniki TFSI i dwa TDI. Wszystkie sześć jest całkowicie nowych lub zostało radykalnie przeprojektowanych; moc silników waha się od 66 kW (90 KM) do 141 kW (192 KM). Wszystkie silniki łączą bezpośredni wtrysk paliwa z doładowaniem. Spełniają one normy emisji Euro 6 i zawierają standardowy system start-stop. Chociaż moc i moment obrotowy większości silników wzrosły, oszczędność paliwa poprawiła się o nawet dziesięć procent.

Audi ultra

Nazwa ultra oznacza kompleksowe założenie Audi dotyczące projektowania swoich produktów i procesów produkcyjnych w sposób zrównoważony. Najbardziej wydajne silniki z danej serii modeli, benzynowe lub diesla, noszą etykietę ultra. W Audi A1 i A1 Sportback są to modele z nowymi silnikami trzycylindrowymi – 1.0 TFSI i 1.4 TDI.

Kompaktowy i wyrafinowany: 1.0 TFSI z trzema cylindrami

Najbardziej kompaktowym z trzech silników benzynowych w nowym Audi A1 i A1 Sportback jest 1.0 TFSI, który został zasadniczo przeprojektowany. Jest to pierwszy trzycylindrowy silnik benzynowy w historii marki Audi. Z pojemnością silnika 999 cm³ (średnica x skok: 74,5 x 75,4 mm [2,9 x 3,0 cala]) generuje moc 70 kW (95 KM) oraz moment obrotowy 160 Nm (118,0 lb-ft). Silnik 1.0 TFSI przyspiesza Audi A1 od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 10,9 sekundy z manualną skrzynią biegów; jego maksymalna prędkość wynosi 186 km/h (115,6 mph). Spełniająca normy NEDC, wartość spalania wynosi tylko 4,3 litra na 100 kilometrów (54,7 mpg USA) (99 g CO2 na kilometr [159,3 g/mi]) – dlatego silniki 1.0 TFSI noszą etykietę ultra.

Wartości przyspieszenia i maksymalnej prędkości dla silnika 1.0 TFSI w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią S tronic są identyczne; w tym przypadku, łączna wartość spalania wynosi 4,4 litra na 100 kilometrów (53,5 mpg USA) (103 g CO2 na km [165,8 g/mi]). Kluczowe dane dotyczące osiągów A1 Sportback z manualną skrzynią biegów lub S tronic: 11,1 sekundy na sprint od 0 do 100 km/h (62,1 mph), maksymalna prędkość 186 km/h (115,6 mph) oraz 4,3/4,4 litra na 100 kilometrów (54,7/53,5 mpg USA) (99/103 g CO2/km [159,3/165,8 g/mi]).

Lekka konstrukcja: zaledwie 88 kilogramów (194,0 lb)

Nowy silnik trzycylindrowy waży tylko 88 kilogramów (194,0 lb) bez części dodatkowych. Dzieli on niektóre zaawansowane rozwiązania z dwoma silnikami 1.4 TFSI, które należą do tej samej rodziny silników: jego blok silnika wykonany jest z odlewu aluminiowego. W całym bloku silnika masy są minimalne, a straty tarcia są niskie; sworznie tłokowe mają powłokę DLC dla wyjątkowo płynnej pracy. Wykonane z aluminium tłoki i walu korbowego są tak dobrze wyważone, że silnik nie potrzebuje wałka wyważającego dla cichej i gładkiej pracy.

W głowicy cylindra nowego 1.0 TFSI znajdują się dwanaście zaworów; ich wałki rozrządu dolotowego i wylotowego można regulować o kąty korbowodu 50 i 40 stopni, odpowiednio. Moduł napędu zaworów, w którym się obracają, jest lekki i sztywny. Głowica cylindrów zawiera kolektor wydechowy – co jest ważnym elementem efektywnego zarządzania termicznego. Głowica cylindrów ma własną pętlę chłodzenia, tak jak blok silnika; płyn chłodzący pozostaje w gorącym, roboczym etapie, aby jak najszybciej podgrzać silnik.

Integracja intercoolera w kolektorze dolotowym prowadzi do krótkich ścieżek gazowych i spontanicznego wzrostu ciśnienia ładunku, które mogą osiągnąć względne ciśnienie do 1,4 bara. Elektrycznie sterowana turbina turbosprężarki działa z dużą precyzją. System wspólnego przewodzenia (common rail) wprowadza ciśnienie wtrysku paliwa do 250 bar – to nowy, wysoki wynik w sektorze TFSI. Ich wtryskiwacze pięciootworowe mogą dostarczyć trzy pojedyncze wtryski na cykl roboczy.

Moment obrotowy i wysoka efektywność: 1.4 TDI

Silnik 1.4 TFSI produkuje 66 kW (170 KM) i dostarcza 230 Nm (169,6 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 1,500 do 2,500 obr/min. Przyspiesza Audi A1 z manualną skrzynią biegów od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 11,4 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 182 km/h (113,1 mph). Wartość spalania NEDC wynosi zaledwie 3,4 litra na 100 kilometrów (69,2 mpg USA) (z S tronic: 3,6 litra [65,3 mpg USA]) – co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą 89 (94) gramów na kilometr (143,2 (151,3) g/mi). W A1 Sportback wartości te to: 11,6 sekundy, 182 km/h, 3,4 (3,6) litra (69,2 (65,3) mpg USA) i 91 (94) g/km (146,5 (151,3) g/mi). Ich wysoka efektywność przyczyniła się do nadania silnikom 1.4 TDI etykiety ultra.

Silnik 1.4 TDI ma pojemność skokową 1,422 cm³ na podstawie wymiarów 79,5 mm (3,1 cala) średnicy i 95,5 mm (3,8 cala) skoku. Jego blok silnika wykonany jest ze stopu aluminium i krzemu – co jest dużym wyjątkiem wśród konkurencji – i waży nie więcej niż 17 kilogramów (37,5 lb); cały silnik waży zaledwie 132 kilogramy (291,0 lb). Tłoki wykonane z żeliwa są termicznie połączone; wagi tłoków i wałów korbowych zostały zredukowane. Luz tłokowy, kontur pierścienia i napięcie pierścienia zostały zoptymalizowane dla niskich strat tarcia.

Wysokie standardy: modularny system efektywności

Moduły efektywności silnika trzycylindrowego obejmują dwuetapową pompę olejową oraz oddzielne obiegi chłodzenia dla bloku silnika i głowicy cylindrów. Wałki rozrządu mają zaawansowane łożyska igłowe, a układ napędu zaworów jest podobny do systemu 1.0 TFSI. Wałek wyważający, który obraca się przeciwnie do wału korbowego, zapewnia cichą pracę.

System wtrysku wspólnego przewodzenia generuje ciśnienie do 2,000 bar, a wtryskiwacze z siedmioma otworami wytwarzają bardzo precyzyjny wzór rozpylenia. Łopatki turbosprężarki można regulować; intercooler jest zintegrowany w kolektorze dolotowym. Chłodzone wodą niskociśnieniowe układy recyrkulacji spalin (EGR), które łączą się bezpośrednio przed doładowaczem, redukują emisję tlenków azotu, kiedy silnik jest gorący i przy umiarkowanych do wysokich obciążeniach; niechłodzona recyrkulacja wysokociśnieniowa EGR odpowiada głównie za fazę gorącego rozruchu. Cały układ wydechowy zaprojektowano pod kątem niskiej straty przepływu i szybkiego uruchamiania w zimnych startach, bazując na kompaktowej konstrukcji blisko silnika.

Silniki benzynowe: bezpośredni wtrysk i doładowanie

Silnik 1.4 TFSI dostępny jest w dwóch wersjach. Ma pojemność 1,395 cm³ (średnica x skok: 74,5 x 80,0 mm [2,9 x 3,1 cala]), a jego technologia jest podobna do systemu 1.0 TSFI. Mocniejsza wersja diesla V6 generuje 92 kW (125 KM) oraz 200 Nm (147,5 lb-ft) momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie od 1,400 do 4,000 obr/min. W tym Audi A1, z siedmiobiegową skrzynią S tronic, sprint od 0 do 100 km/h (62,1 mph) trwa 8,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 204 km/h (126,8 mph). Ma łączną wartość spalania wynoszącą zaledwie 4,9 litra na 100 kilometrów (48,0 mpg USA) (112 g CO2 na km [180,2 g/mi]).

Audi A1 z manualną skrzynią biegów ma te same wartości zarówno dla standardowego sprintu, jak i maksymalnej prędkości; w cyklu NEDC zużywa 4,9 litra paliwa na 100 kilometrów (48,0 mpg USA) (115 g CO2 na km [185,1 g/mi]). Wartości są podobne w Audi A1 Sportback: 8,9/8,9 sekundy na sprint od 0 do 100 km/h (62,1 mph) z manualną skrzynią biegów lub S tronic, 204/204 km/h (126,8/126,8 mph) maksymalna prędkość, 5,1/4,9 litra na 100 kilometrów (46,1/ 48,0 mpg USA) zużycia paliwa (118/112 g CO2 na km [189,9/180,2 g/mi]).

Szczególnie interesujący jest nowy silnik 1.4 TFSI z systemem COD (cylinder na żądanie) i tę samą pojemnością 1,395 cm³ oraz wieloma zaawansowanymi rozwiązaniami. Generuje moc 110 kW (150 KM) oraz 250 Nm (184,4 lb-ft) momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 1,500 do 3,500 obr/min. W A1, czterocylindrowy silnik zapewnia mocne osiągi z czasem 7,8 sekundy na sprint standardowy oraz maksymalną prędkość 215 km/h (133,6 mph); jednak ma niską łączną wartość spalania wynoszącą 4,7 litra paliwa na 100 kilometrów (50,0 mpg USA) (109 g CO2 na km [175,4 g/mi]). Wartości są identyczne dla manualnej skrzyni biegów oraz siedmiobiegowej S tronic. W A1 Sportback wartości – niezależnie od rodzaju skrzyni biegów – wynoszą: 7,9 sekundy, 215 km/h (133,6 mph) oraz 4,7 litra na 100 kilometrów (50,0 mpg USA) (109 g/km [175,4 g/mi]).

Silnik 1.4 TSFI posiada nowoczesną technologię efektywności z systemem COD. Przy obciążeniach do 100 Nm (73,8 lb-ft) oraz podczas toczenia się, system dezaktywuje drugi i trzeci cylinder, pod warunkiem, że prędkość silnika mieści się w zakresie od 1,400 do 4,000 obr/min. Ekspansywne elementy, które są elektromagnetycznie wysuwane, przesuwają tzw. elementy krzywkowe – osłony, które zawierają dwa różne profile krzywek – na wałkach rozrządu. Kiedy profile o zerowym skoku obracają się nad zaworami, nie uruchamiają one zaworów, a sprężyny zaworowe utrzymują je w zamkniętej pozycji. Wtryskiwanie i zapłon są dezaktywowane.

Proces przełączania trwa zaledwie milisekundy. Punkty robocze aktywnych cylindrów pierwszego i czwartego są przesunięte w stronę wyższych obciążeń, co zwiększa efektywność. Nawet przy kącie zapłonu wynoszącym 360 stopni, wibracje 1.4 TFSI COD są nadal bardzo niskie, a silnik pracuje cicho. Gdy kierowca naciska pedał w celu szybkiego przyspieszenia, wyłączone cylindry są ponownie aktywowane. W cyklu NEDC system COD oszczędza około 0,4 litra na 100 kilometrów (62,1 mi). Przy umiarkowanym stylu jazdy, oszczędności te mogą wynosić nawet 20 procent.

Silnik wysokowydajny: 1.8 TFSI

Najsilniejszym silnikiem oferowanym przez Audi dla nowego A1 i A1 Sportback jest nowy 1.8 TFSI o mocy 141 kW (192 KM); generuje moment obrotowy 250 Nm (184,4 lb-ft) w szerokim zakresie od 1,250 do 5,300 obr/min. Najsilniejszy silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią S tronic jako standardowe wyposażenie. W A1 sprint od 0 do 100 km/h (62,1 mph) zajmuje 6,8 sekundy (A1 Sportback: 6,9 sekundy); maksymalna prędkość osiąga 234 km/h (145,4 mph). Łączne zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,7 l/100 km (50,0 mpg USA), co odpowiada emisji CO2 129 gramów na kilometr (207,6 g/mi).

Silnik 1.8 TFSI, którego pojemność skokowa wynosi 1,798 cm³ (średnica x skok 82,5 x 84,1 mm [3,2 x 3,3 cala]), wyposażony jest w bardzo efektywne technologie efektywności. W częściowym obciążeniu dokonywany jest dodatkowy wtrysk do kolektora dolotowego silnika FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dwa regulowane wałki rozrządu oraz system Audi valvelift, który zmienia skok zaworów wydechowych w dwóch etapach, zapewniają dobre napełnienie komór spalania. System zarządzania termicznego wykorzystuje wysokowydajny moduł wirnikowy oraz integrację kolektora wydechowego w głowicy cylindrów. Dwa wałki wyważające zapewniają bardzo gładką pracę.

Silniki TDI: wysoki moment obrotowy

Silniki TDI – nowy 1.4 TDI ultra z trzema cylindrami oraz rozwinięty 1.6 TDI – bazują na modularnej platformie wysokoprężnej (MDB) Grupy Volkswagen. Oba silniki oferują połączenie wysokiego momentu obrotowego z bardzo płynną pracą oraz minimalnym zużyciem paliwa.

Mocny: 1.6 TDI

Silnik 1.6 TDI, o pojemności 1,598 cm³ (średnica x skok 79,5 x 80,5 mm [3,1 x 3,2 cala]), oferuje rozwiązania podobne do tych w 1.4 TDI ultra. Należą do nich moduł napędu zaworów, zminimalizowane tarcie wewnętrzne, oddzielne obiegi chłodzenia, wysokociśnieniowy i niskociśnieniowy EGR, dwuetapowa pompa olejowa, intercooler w kolektorze dolotowym, kontrola emisji w pobliżu silnika oraz pneumatycznie regulowane łopatki w turbosprężarce.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.