2015 Audi R8 V10

Trzy lata po wprowadzeniu faceliftingu pierwszej generacji modelu R8, Audi zaskoczyło swoich klientów premierą drugiej odsłony tego pojazdu, która w 2015 roku była w pełni przygotowana do stawienia czoła światu supersamochodów.

Po zdobyciu tylu samych zwycięstw w słynnym wyścigu 24 Godziny Le Mans, co Ford i Ferrari razem wzięte, a także plasując się tuż za Porsche, Audi uznało, że zasługuje na miejsce przy stole producentów supersamochodów. Co więcej, domagało się miejsca bliżej jego końca. W końcu zdobyli trzynaście złotych medali na tym słynnym francuskim wyścigu wytrzymałościowym. Aby to uczcić, zmusiło swoich inżynierów do pracy nad drugą generacją R8, której celem było osiągnięcie lepszych wyników niż ktokolwiek mógłby oczekiwać od marki z czterema pierścieniami, co też zrobili. Ale najpierw musieli wycofać silnik V8 o pojemności 4,2 litra. W efekcie druga generacja R8 była dostępna wyłącznie z silnikiem V10.

Era wpływów bio-designu minęła, kiedy niemiecki producent samochodów rozpoczął prace nad drugą generacją R8. W rezultacie model z 2015 roku zyskał ostre linie reflektorów oraz wyraźne światła do jazdy dziennej, które podkreślały górne zewnętrzne narożniki. Na środku zderzaka R8 umieszczono grille w kształcie pojedynczej ramy o kanciastych krawędziach, po bokach zaś znajdowały się prostokątne wloty powietrza ze pionowymi szczelinami chłodzącymi przednie hamulce. Aby podkreślić nową generację, samochód miał dwa wgłębienia na masce, które wizualnie łączyły reflektory z przednią szybą.

Z profilu, sylwetka samochodu ukazywała jego środkowosilnikową konfigurację. Krótki przód był kontynuowany przez niską kabinę z zaokrąglonym dachem, która opadała z tyłu. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, druga generacja R8 miała krótsze boczne panele w kontrastowych kolorach, wloty powietrza umieszczone za drzwiami. Rzeźbione drzwi miały uchwyty ukryte pod górnym wgłębieniem, aby nie psuły ogólnego wyglądu samochodu. Na koniec, tył samochodu zdobiły ostro kątowane światła tylnie, które były starannie zintegrowane z designem wlotów wydechowych umieszczonych poniżej. Na tylnej pokrywie znajdowało się stałe skrzydło, podkreślające sportowy charakter pojazdu, jeśli ktoś miał wątpliwości. Ostatecznie producent zamontował dyfuzor w dolnej części zderzaka, po bokach którego znajdowały się prostokątne rury wydechowe.

Wnętrze Audi zostało zaprojektowane jako luksusowa i komfortowa kabina z tapicerowanymi skórą sportowymi fotelami. Na konsoli środkowej między nimi umieszczono selektor biegów, pokrętło do systemu MMI (infotainment) oraz małą komorę na drobiazgi z pokrywką pod podłokietnikiem. Przed kierowcą znajdował się wirtualny kokpit, który zastąpił tradycyjne analogowe wskaźniki. Obrotomierz zajmował centralne miejsce, a prędkość była wyświetlana w cyfrach w jego wnętrzu. Ponieważ był to wyświetlacz, kierowcy mogli wybierać, co chcą na nim widzieć, w zależności od ich potrzeb, czy to nawigację, czy system multimedialny.

Za kabiną producent zamontował silnik V10 o pojemności 5,2 litra pod dużą taflą szkła. Zmodernizowana jednostka napędowa była gotowa spełnić normy emisji Euro 6, które były obowiązkowe w Europie, a także dostarczała więcej mocy niż jej poprzednik. W standardowej wersji, V10 generował 540 PS (532 hp) do wszystkich kół za pośrednictwem siedmiobiegowej automatycznej skrzyni S-Tronic (z podwójnym sprzęgłem). Audi oferowało również ulepszoną wersję o nazwie V10 Plus, która osiągała moc 610 PS (602 hp).

Żaden model z czterema pierścieniami nie jest bliższy motorsportowi, żaden nie jest bardziej uderzający i dynamiczny: na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2015 roku Audi zaprezentowało drugą generację swojego sportowego samochodu wysokiej wydajności R8. Silnik V10 umieszczony centralnie i nowo opracowany napęd quattro zapewniają oszałamiające osiągi, szczególnie w wersji topowej z mocą 449 kW (610 KM): przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w zaledwie 3.2 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 330 km/h (205.1 mph).

Silnik o dużych obrotach umieszczony centralnie z doskonałymi osiągami, konsekwentnie lekką konstrukcją oraz niezwykle dynamicznym zawieszeniem z systemem napędu quattro i w pełni zmiennym sterowaniem momentem obrotowym – to wszystko sprawia, że R8 jest sportowym „sztandarem” Audi. Wysokowydajny samochód sportowy został całkowicie nowo opracowany – jest bardziej napięty, bardziej uderzający i bardziej fascynujący zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze.

„Motorsport jest w genach Audi, zawsze był stałym elementem charakteru naszej marki,” mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w Audi. „Dzięki nowemu Audi R8, nasi inżynierowie przenoszą zgromadzone doświadczenie wyścigowe z torów na drogę. Żaden inny nasz model nie wywołuje tak dynamicznych emocji. Nowe R8 V10 plus jest zatem najmocniejszym i najszybszym modelem produkcyjnym Audi w historii.” Dzięki bliskiej współpracy inżynierów wyścigowych, kierowców wyścigowych i deweloperów, Audi R8 zyskało wyraźny wzrost wydajności – zyskują na tym zarówno samochód produkcyjny, jak i R8 LMS opracowane na jego podstawie.

Silniki: 10 cylindrów w dwóch wersjach

5.2 FSI jest dostępny w dwóch wersjach: jedna z mocą 397 kW (540 KM) i druga z mocą 449 kW (610 KM). Najmocniejszy model przyspiesza w zaledwie 3.2 sekundy od 0 do 100 km/h (62.1 mph) i osiąga maksymalną prędkość 330 km/h (205.1 mph). Dźwięk silnika V10 o swobodnym wdechu, którego maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 6,500 obr./min, stał się jeszcze pełniejszy i ostrzejszy. 7-biegowa skrzynia biegów S tronic i nowo opracowany system napędu quattro przekazują moc na drogę. Rozkład momentu napędu dostosowuje się do określonych warunków jazdy – w skrajnych przypadkach 100 procent momentu może być przekazywane na przednią lub tylną oś. Nowy tryb wydajności w systemie Audi drive select umożliwia dostosowanie najważniejszych parametrów dynamiki jazdy do współczynnika tarcia drogi.

Lekka konstrukcja: zaledwie 1,454 kg (3,205.5 lb) masy suchej

Najlepszy model R8 V10 plus ma masę suchej 1,454 kilogramów (3,205.5 lb). Mimo dużej ilości dodatkowego wyposażenia i większej sztywności, nowe Audi R8 waży o 50 kilogramów (110.2 lb) mniej niż jego poprzednik. Wielomateriałowa ramowa konstrukcja Audi Space Frame (ASF) zapewnia niską masę i optymalne rozłożenie obciążenia osi. Połączenie aluminium i tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP) w ramie Audi Space Frame otwiera nowe perspektywy pod względem masy, sztywności i zachowania przy zderzeniach. Aerodynamiczna płyta podłogowa integrująca długi dyfuzor zwiększa docisk. Zawieszenie, z podwójnymi wahaczami, również pokazuje, jak bliskie jest nowe Audi R8 światu motorsportu.

Design: płaski, szeroki, muskularny

Design odzwierciedla potężny sportowy charakter R8. Wyróżniający się element wizualny, który zwiększa bezpieczeństwo, to standardowe reflektory LED. Dla poszerzonego pola widzenia i większej jasności, Audi oferuje opcjonalny punkt laserowy dla świateł drogowych – uzupełniony o dynamiczne kierunkowskazy z przodu. Dynamiczne kierunkowskazy są standardem z tyłu.

W nowym wirtualnym kokpicie Audi wyświetlacze są cyfrowe. Najważniejsze elementy sterujące są skupione w grupach przycisków na kierownicy, które są znane jako satelity. Wnętrze sprawia wrażenie, jakby kierowca siedział w samochodzie wyścigowym. Sterowanie klimatyzacją podkreśla prostotę panelu sterującego z efektem unoszenia. MMI navigation plus z dotykowym MMI jest standardem.

Sprzedaż nowego Audi R8 rozpocznie się latem 2015 roku. Ceny wynoszą 165,000 euro za R8 V10 oraz 187,400 euro za wersję topową R8 V10 plus.

Nowa fabryka dla quattro GmbH: produkcja w lokalizacji „Böllinger Höfe”

Nowe Audi R8 produkowane jest w nowej lokalizacji produkcyjnej quattro GmbH, specjalnie zbudowanej dla tego samochodu sportowego – w lokalizacji „Böllinger Höfe” w Heilbronn. Wymyślona technika produkcji zapewnia typową dla Audi jakość.

Specjaliści: Audi R8 e-tron i Audi R8 LMS

Druga generacja Audi R8 stanowi podstawę dla kolejnych modeli. Najnowsza wersja ewolucyjna elektrycznie napędzanego samochodu sportowego R8 e-tron osiąga moc 340 kW i moment obrotowy 920 Nm (678.6 lb-ft). Przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62.1 mph) w 3.9 sekundy. Dzięki nowym ogniwom akumulatorowym zasięg mógł zostać więcej niż podwojony w porównaniu z pierwszą wersją tego technologicznego cudu – obecnie wynosi ponad 450 kilometrów (279.6 mi).

Nowy samochód wyścigowy Audi R8 LMS został opracowany w oparciu o nowe regulacje GT3, które wejdą w życie na całym świecie od 2016 roku. W tym roku zostanie on już poddany próbom w fabryce. Pomimo znacznych wzrostów wydajności, około 50 procent komponentów jest takich samych jak w samochodzie produkcyjnym.

Nowe Audi R8

R8 jest dynamicznym „sztandarem” Audi. W swojej drugiej generacji, samochód sportowy o wysokich osiągach został całkowicie nowo opracowany – jest bardziej napięty, bardziej uderzający i bardziej fascynujący. Silnik V10 o dużych obrotach dostępny jest w dwóch wersjach wydajności. W wersji topowej z mocą 449 kW (610 KM) rozwija oszałamiającą moc.

„Motorsport jest w DNA Audi, jest częścią charakteru naszej marki,” mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w Audi. „Z nowym R8, nasi inżynierowie przenoszą zgromadzoną wiedzę wyścigową z toru na drogę. Żaden inny nasz model nie wywołuje bardziej dynamicznych emocji, żaden nie jest bliżej samochodu wyścigowego. Nowe R8 V10 plus jest najsilniejszym i najszybszym modelem produkcyjnym Audi w historii.”

Zasada silnika umieszczonego centralnie, zastosowana w Audi R8, jest nie tylko klasycznym konceptem w motorsporcie, ale także ważnym elementem tradycji Audi. Potężne silniki były umieszczane przed tylną osią nawet w samochodach wyścigowych Grand Prix, które Auto Union prezentowało na linii startowej w latach 30-tych – to był rewolucyjny krok w tamtym czasie. W 2000 roku Audi po raz pierwszy wygrało 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy Le Mans za pomocą prototypu LMP R8. Do 2005 roku samochód, który nosił nazwisko dzisiejszego produkcyjnego samochodu sportowego o wysokich osiągach, zapewnił pięć zwycięstw w wyścigu w Sarthe – nazwa wybrana dla drogowej wersji super samochodu Audi, R8, wskazuje na technologiczne powiązania między dwoma zwycięzcami.

Jako R8 LMS, Audi R8 osiąga również duże sukcesy w wyścigach klientów. Podstawą jego sukcesu: motorsport był częścią strategii rozwoju od samego początku. W 2009 roku samochód wyścigowy R8 LMS rozpoczął swoją historię sukcesu, która doprowadziła do ponad 190 zwycięstw i 23 tytułów mistrza świata na całym globie. Technicznie rzecz biorąc, jest blisko spokrewniony z drogową wersją samochodu sportowego, mając około 50 procent tych samych części.

Do 449 kW (610 KM): dwa silniki V10

Nowa generacja Audi R8 wykorzystuje najnowszą wersję silnika dziesięciorzędowego. Dzięki natychmiastowej reakcji na pedał gazu, szybkim obrotom do 6,500 obr./min i niezrównanemu dźwiękowi, silnik 5.2 FSI o swobodnym wdechu wywołuje ciarki. W nowym R8, silnik V10 o swobodnym wdechu oferuje jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego niż wcześniej. Możliwość sterowania klapami w układzie wydechowym oraz opcjonalny sportowy układ wydechowy sprawiają, że samochód brzmi jeszcze bardziej charakterystycznie.

Silnik dziesięciorzędowy dostępny jest w dwóch wersjach. W R8 V10 rozwija moc 397 kW (540 KM) przy pojemności skokowej 5,204 cc oraz moment obrotowy 540 Nm (398.3 lb-ft) przy prędkości obrotowej silnika 6,500 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62.1 mph) zajmuje zaledwie 3.5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 323 km/h (200.7 mph). R8 V10 plus jest jeszcze mocniejszy i jest najszybszym modelem produkcyjnym Audi w historii. Rozwija 449 kW (610 KM) i jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 560 Nm (413.0 lb-ft) jest dostępny przy 6,500 obr./min. Wartości osiągów są również imponujące: 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 3.2 sekundy, 0 do 200 km/h (124.3 mph) w 9.9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 330 km/h (205.1 mph).

Kolejną nowością w silniku 5.2 FSI jest dodatkowy wtrysk pośredni. Uzupełnia on bezpośredni wtrysk paliwa FSI, obniża zużycie paliwa i zwiększa moc silnika. Ponadto, R8 posiada jeszcze jeden innowacyjny system w postaci COD (cylinder na żądanie). Wyłącza on jedną z dwóch grup cylindrów poprzez dezaktywację wtrysku i zapłonu. R8 V10 zużywa średnio 11.8 litra paliwa na 100 kilometrów (19.9 US mpg) przy emisji CO2 wynoszącej 275 gramów na kilometr (442.6 g/mi), zaś dla R8 V10 plus te wartości wynoszą 12.4 litra na 100 kilometrów (19.0 US mpg) i 289 gramów na kilometr (465.1 g/mi). Redukcja zużycia paliwa do 10 procent w porównaniu do poprzedniego modelu jest również wynikiem nowego systemu start-stop.

Lubić suchą miskę na olej uzupełnia pakiet technologiczny 5.2 FSI. Silnik dziesięciorzędowy jest ręcznie montowany w węgierskiej fabryce silników w Győr. Jako tradycyjna technologia motorsportowa, pozwala na niską instalację silnika, co jest szczególnie korzystne dla środka ciężkości samochodu. Co więcej, zapewnia również zasilanie olejem nawet w ekstremalnych przyspieszeniach bocznych.

Szybko jak błyskawica i bardzo zmienna: przekazywanie mocy

W obu wersjach silnika moc przekazywana jest do szybkiej, 7-biegowej skrzyni S tronic zamontowanej za silnikiem. S tronic ma trzy tryby automatyczne i może być również sterowane ręcznie. Polecenia zmiany biegów są przesyłane elektronicznie (shift-by-wire). System kontroli startu zarządza pełnym przyspieszeniem z miejsca.

Inna funkcja S tronicu aktywuje się, gdy stopa kierowcy zostaje zdjęta z pedału gazu przy prędkościach powyżej 55 km/h (34.2 mph). W takich przypadkach obie sprzęgła otwierają się i samochód przechodzi w tryb toczony. Ta funkcja oszczędza znaczne ilości paliwa, szczególnie w codziennym użytkowaniu przez klienta.

System quattro stałego napędu na wszystkie koła daje nowemu R8 znaczną przewagę pod względem stabilności i trakcji w porównaniu do konkurentów z napędem na dwie osie. Na osi przedniej, elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zastępuje sprzęgło Visko z modelu poprzedniego. Nowo opracowany system napędu quattro umożliwia całkowicie nieograniczone i w pełni zmienne rozdzielanie momentu napędu na przednią i tylną oś w zależności od sytuacji jazdy i warunków pogodowych. W normalnym trybie, do 100 procent momentu przesyłane jest na tylne koła, a w razie potrzeby sprzęgło nieustannie kieruje do 100 procent tego momentu na przednie koła. Dzięki mechanicznemu blokadzie dyferencjału na tylnej osi, kierowca doświadcza maksymalnej trakcji bez poślizgu.

Audi drive select: zawieszenie

W zawieszeniu nowego Audi R8, podwójne wahacze wykonane z aluminium prowadzą wszystkie cztery koła. R8 V10 plus ma szczególnie sportowy układ – dla obu wariantów silnika dostępne są jako opcja adaptacyjne amortyzatory Audi magnetic ride. Nowy elektromechaniczny układ kierowniczy zapewnia bliski kontakt z nawierzchnią drogi i przyczynia się do dalszej redukcji emisji CO2. Jako opcję, Audi oferuje dynamiczne kierowanie, w którym stosunek kierowania zmienia się w zależności od prędkości drogi oraz ustawień w systemie dynamicznego zarządzania Audi drive select.

Standardowo nowe Audi R8 V10 ma 19-calowe koła z oponami 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na życzenie, Audi oferuje również po raz pierwszy 20-calowe koła w R8. W tej opcji opony mają rozmiar 245/30 z przodu i 305/30 z tyłu. Tarcze hamulcowe ze stali mają konstrukcję falistą, zmniejszającą wagę, a zaciski można pomalować na czerwono na życzenie. W R8 V10 plus za hamowanie odpowiedzialne są wysokotecnologiczne tarcze wykonane z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym (opcjonalne dla V10).

W systemie dynamicznego zarządzania Audi drive select kierowca ma do wyboru cztery tryby (komfort, auto, dynamiczny i indywidualny), aby kontrolować sposób działania ważnych komponentów technicznych. Standardowo system uwzględnia charakterystykę silnika, kierowanie, skrzynię S tronic oraz system quattro, a także opcjonalne dodatki, takie jak Audi magnetic ride, klapy wydechowe i dynamiczne kierowanie. Do tego dostępny jest również nowy tryb wydajności (dostępny jako opcja dla V10 i standardowy dla V10 plus). Kierowca aktywuje go, naciskając oddzielny przycisk na kierownicy. Może wybierać między programami suchym, mokrym i śnieżnym za pomocą pokrętła. Programy te wspierają dynamiczne prowadzenie na suchych, mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach. W trybie wydajności, Audi drive select również korzysta z funkcji kontroli stabilności ESC.

Nowa ramowa konstrukcja Audi Space Frame z dużymi udziałami aluminium i CFRP

R8 V10 plus ma masę suchej 1,454 kilogramów (3,205.5 lb). Kluczowym czynnikiem za konsekwentną lekką konstrukcją jest nadwozie z wielomateriałowej ramy Audi Space Frame (ASF): waży zaledwie 200 kilogramów (440.9 lb). Ostateczna masa własna wynosząca 1,555 kilogramów (3,428.2 lb) prowadzi do doskonałego stosunku mocy do masy wynoszącego 3.46 kg/kW (2.55 kg/KM).

Nadwozie ASF posiada całkowicie nową koncepcję lekkiej konstrukcji z wielomateriałów. Elementy wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym (CFRP) tworzą słupki B, centralny tunel i tylną ścianę. Przednia część pojazdu, łuk dachu i tylna część tworzą ramę wykonaną z odlewów aluminiowych i profili aluminiowych, które w niektórych przypadkach wykorzystują nowe stopy. Jak zawsze w ASF, każdy element jest precyzyjnie zaprojektowany do swojego miejsca i celu. W związku z tym inżynierowie zintegrowali niektóre komponenty w nadwoziu ze względu na ich funkcję. Pomijając jego komponenty, nadwozie jest teraz o około 15 procent lżejsze od swojego poprzednika. Jednocześnie sztywność skrętna jest około 40 procent lepsza. Szczególnie w odniesieniu do sztywności, nadwozie nowego Audi R8 jest punktem odniesienia. Uzyskana lekka konstrukcja nie ma sobie równych wśród konkurencji.

Wielomateriałowa rama Audi Space Frame w nowym Audi R8 jest niezwykle lekka i sztywna, a jednocześnie wygodna akustycznie i oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Zewnętrzna powłoka wykonana jest w całości z aluminium, ale jako opcjonalny dodatek (lub standard dla V10 plus), Audi oferuje również elementy mocujące wykonane z włókna węglowego, takie jak przedni splitter, dyfuzor czy boczne skrzydła. Długi, wznoszący się dyfuzor w podwoziu wytwarza docisk na tylnej osi przy wyższych prędkościach.

Design: płaski, szeroki, muskularny

Kokpit umieszczony bardzo daleko do przodu, długa, harmonijna tylnia część i relatywnie krótki rozstaw osi – zewnętrzny design jasno pokazuje techniczny koncept silnika umieszczonego centralnie w sportowym samochodzie Audi R8 o wysokich osiągach. Przy długości 4.42 metra (14.5 ft), wysokości 1.24 metra (4.1 ft) i rozstawie osi wynoszącym 2.65 metra (8.7 ft), jego wymiary zmieniły się jedynie nieznacznie w porównaniu do poprzedniego modelu. Szerokość wynosi teraz 1.94 metra (6.4 ft) i zwiększyła się o około cztery centymetry (1.6 in). Proporcje samochodu nadają mu bardziej wyścigowy charakter, z charakterystycznymi pomysłami designu z poprzedniego modelu, które teraz są bardziej wyraźne.

Cztery pierścienie dumnie siedzą na masce, kratka chłodnicy Singleframe o żebrowym wzorze jest szeroka i płaska. Kształtowane powierzchnie z tworzywa sztucznego pozwalają na połączenie ich z płaskimi reflektorami – elementy pojazdu podkreślają napięcie, zapewniają wrażenie głębi i dodają logiki do designu. Typowa siatka świateł do jazdy dziennej z pionowymi elementami odwzorowuje strukturę wlotów powietrza i podkreśla szerokość samochodu. Cały wygląd Audi R8 przekazuje uczucie lekkości i technicznej precyzji. Reflektory LED są standardem. Na życzenie, Audi może również dostarczyć punkt laserowy, który podwaja zasięg świateł drogowych do 600 metrów (1,968.5 ft) oraz dynamiczne kierunkowskazy z przodu. Dynamiczne kierunkowskazy są standardem z tyłu. Oświetlenie tylne także łączy dwa pionowe elementy z poziomą linią. To nadaje Audi R8 jeszcze potężniejszy wygląd.

W ramach nowych świateł drogowych laserowych, jeden moduł lasera na reflektor generuje stożek światła o dwa razy większym zasięgu niż reflektor LED. Każdy moduł składa się z czterech diod laserowych o wysokiej mocy. O średnicy zaledwie 300 mikrometrów, generują niebieską wiązkę laserową o długości fali 450 nanometrów. Konwerter fosforowy przekształca ją w światło białe odpowiednie do użytku na drodze o temperaturze barwowej 5,500 Kelvin – idealne warunki dla ludzkiego oka, które ułatwiają kierowcy rozpoznawanie kontrastów i pomagają w zapobieganiu zmęczeniu. Punkt laserowy aktywuje się od prędkości 60 km/h (37.3 mph), aby uzupełnić LED-owe światła drogowe R8 i, dzięki długiemu zasięgowi, znacznie zwiększa pole widzenia kierowcy, a także bezpieczeństwo. Inteligentny system sensorów oparty na kamerze wykrywa innych uczestników drogi i aktywnie dostosowuje wzór światła, aby ich wykluczyć.

Po bokach wysokowydajnego samochodu sportowego, charakterystycznie zakrzywione kontury rozciągają się nad kołami. Linia ramienia, przypominająca potężny mięsień, łączy koła ze sobą, jednocześnie dzieląc skrzydło boczne na dwie części. To nowe rozwiązanie projektowe sprawia, że samochód wydaje się jeszcze dłuższy i bardziej dynamiczny.

Z tyłu, również światła i wloty powietrza wizualnie się ze sobą łączą. Dwa wydechy układu wydechowego mają trapezoidalny kształt, a tylna szyba oferuje wyraźny widok na podświetloną komorę silnika. R8 wyposażony jest w elektrycznie wysuwany spojler, R8 V10 plus z stałym skrzydłem wykonanym z CFRP.

Jak w samochodzie wyścigowym: wnętrze i elementy sterujące

Za kierownicą nowego Audi R8 kierowca czuje się jak kierowca wyścigowy. Wszystkie funkcje są nastawione na kierowcę i umożliwiają łatwe operowanie nawet przy osiąganiu krytycznych granic – a wszystko to bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy. Nowo zaprojektowane sportowe siedzenia z wbudowanym zagłówkiem zapewniają doskonałe wsparcie boczne. Jeszcze bardziej radykalne siedzenia do samochodu sportowego to nowo opracowane fotele kubełkowe R8. Te wyraźnie potwierdzają związek między lekką konstrukcją a komfortem (opcjonalne w V10 i standardowe w V10 plus).

Przycisk start-stop oraz przycisk Audi drive select znajdują się na kilku satelitarnych przyciskach na nowej kierownicy wielofunkcyjnej plus. Kierownica wydajnościowa w Audi R8 V10 plus ma dodatkowe dwa satelity. Jeden przycisk służy do trybu wydajności razem z pokrętłem do wyboru programów suchych, mokrych i śnieżnych oraz przyciskiem do sterowania sportowym układem wydechowym.

Wirtualny kokpit Audi umieszczony jest w wolnostojącym korpusie i prezentuje wszystkie informacje na swoim 12.3-calowym wyświetlaczu z misternie obliczonymi, fascynującymi grafikami. Kierowca może przełączać się między różnymi trybami wyświetlania oraz dostosować cyfrowy zestaw wskaźników do swoich potrzeb w trybie indywidualnym. W trybie wydajności, kierowca otrzymuje informacje o programach jazdy, przyspieszeniu, hamowaniu i siłach bocznych, a także mocy i momencie obrotowym. Wirtualny kokpit Audi również wyświetla światło zmiany biegów, które informuje kierowcę, że osiągnięto limit prędkości obrotowej silnika. Kierowca obsługuje wirtualny kokpit Audi za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej plus. Ręce kierowcy pozostają na kierownicy i może on skoncentrować się na drodze. Alternatywnie, obsługa może odbywać się poprzez pokrętło dotykowe lub przyciski w centralnej konsoli.

W designie wnętrza również napięte geometryczne linie podkreślają estetyczną lekką konstrukcję marki. Jego charakterystycznym elementem jest monoposto, duży łuk w obszarze siedzenia kierowcy. Monitor MMI z poprzedniego modelu nie jest już dostępny. Zamiast tego, w jego miejsce zainstalowano trzy centralne elementy sterujące systemem klimatyzacji. Trójwymiarowy design wylotów wentylacyjnych przypomina wloty powietrza w samochodzie wyścigowym. Deska rozdzielcza wydaje się unosić w powietrzu. Szeroka konsola centralna mieści standardowy terminal MMI oraz nowo zaprojektowany płaski dźwignię zmiany biegów skrzyni S tronic.

Jeśli chodzi o tapicerkę, klienci mogą wybierać między Alcantarą/skórą Nappa perłową a finezyjną skórą Nappa. Dostępne są również elementy wykończeniowe w klarownie lakierowanym włóknie węglowym, dwie skórzane paczki oraz nowy wzór pikowania w diament.

Dostosowanie

Klienci nowego Audi R8 mają wiele możliwości personalizacji – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Kolory nadwozia zostały nowo dobrane i mogą być swobodnie łączone z kolorami skrzydeł bocznych – szczególnym wyróżnieniem w ofercie jest skrzydło wykonane z błyszczącego włókna węglowego. Dostępne są dziesięć standardowych kolorów nadwozia, dla R8 V10 plus dodatkowo dostępne jest matowe wykończenie w kolorze Camouflage Green.

Spośród pięciu dostępnych kolorów wyposażenia we wnętrzu można znaleźć dwie palety kolorów, w których wnętrze zawsze charakteryzuje się sportowym charakterem. Dodatkowo istnieje wiele opcji dalszej personalizacji zarówno wnętrza, jak i zewnętrza, na przykład z podsufitką wykonaną z Alcantary z dynamicznym wzorem pikowania w diament. Program Audi exclusive umożliwia przekształcenie nowego R8 w model unikalny.

Całkowicie połączony: infotainment

W nowym Audi R8, wirtualny kokpit Audi zastępuje analogowe wskaźniki i monitor MMI. Kierowca może przełączać całkowicie cyfrowy wyświetlacz między dwoma różnymi trybami widoku. Te ukazują albo wirtualne wskaźniki zegarowe, albo dużą mapę nawigacyjną.

Audi R8 korzysta z najnowszej technologii w zakresie infotainment. MMI navigation plus jest zainstalowane w standardzie; pokrętło dotykowe MMI jest centralnym elementem sterującym. W tle druga generacja modułowej platformy infotainment przystępuje do pracy – podobnie jak wirtualny kokpit Audi, integruje super szybki chip T30 od partnera Audi, NVIDIA.

MMI navigation plus uzupełnia moduł Audi connect. Pasażer może podłączyć smartfona lub tablet poprzez wbudowany hotspot Wi-Fi systemu. Spersonalizowane usługi online z Audi connect są wyświetlane na wirtualnym kokpicie Audi. Połączenie internetowe korzysta z szybkiej sieci LTE (Long Term Evolution). Opcjonalne komponenty, takie jak dopracowany system audio od Bang & Olufsen o mocy 500 watów lub Audi phone box do wygodnej integracji telefonu komórkowego, dopełniają program infotainment.

Nowa fabryka dla quattro GmbH: produkcja w lokalizacji „Böllinger Höfe”

Nowe Audi R8 produkowane jest w nowej lokalizacji produkcyjnej „Böllinger Höfe” quattro GmbH, blisko zakładu Neckarsulm. Powierzchnia produkcji wynosząca 30,000 m2 (322,917.3 sq ft) obejmuje warsztat nadwoziowy i zakład montażowy. Cały zakład produkcyjny jest bardzo elastyczny, a techniczne i ergonomiczne innowacje takie jak konstrukcja nadwozia z CFRP oraz systemy transportowe bezzałogowe zapewniają najwyższą jakość.

Jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego modelu, produkcja podąża za złożonym procesem wytwórczym. W cyklach o czasie około 30 minut i z udziałem do 400 wysoko wykwalifikowanych pracowników, R8 powstaje w precyzyjnym rzemiośle. Po zakończeniu, każdy R8 poddawany jest surowemu procesowi akceptacji jakości na wewnętrznym torze testowym zakładu oraz około godzinnej jeździe próbnej po drogach publicznych. Z nową lokalizacją produkcyjną R8, quattro GmbH – wysokowydajna spółka zależna AUDI AG – jeszcze bardziej rozwija swoje możliwości w zakresie produkcji małoseryjnej, tworząc możliwość realizacji coraz bardziej ekscytujących odmian R8.

Elektromobilny: Audi R8 e-tron

Druga generacja Audi R8 stanowi podstawę dla dwóch kolejnych modeli. Audi zrealizowało duże osiągnięcia inżynieryjne w swoim elektrycznym samochodzie sportowym o wysokich osiągach, R8 e-tron. Najnowsza ewolucja pojazdu przyjmuje wielomateriałową ramę Audi Space Frame z nowego modelu produkcyjnego.

Struktura nośna została wzmocniona modułem sekcji tylnej CFRP, który obejmuje bagażnik. Ściany bagażnika CFRP są faliste. W ten sposób, w przypadku kolizji z tyłu, może zostać wchłonięta większa ilość energii pomimo zmniejszonej wagi materiału.

Dzięki celowym modyfikacjom zewnętrznej powłoki i na kołach, Audi R8 e-tron osiąga współczynnik oporu aerodynamicznego (cd) równy 0.28. Pod względem wydajności i zasięgu samochód wkracza w zupełnie nowe wymiary.

Duża bateria w kształcie litery T jest strukturalnie zintegrowana w centralnym tunelu i za komorą pasażerską – optymalnie umiejscowiona w pojeździe. Wspiera dynamikę R8 e-tron dzięki niskiemu środkowi ciężkości. Audi produkuje wysokowoltową baterię samodzielnie, po raz pierwszy bazując na nowo opracowanej technologii litowo-jonowej, która została specjalnie zaprojektowana dla napędu elektrycznego. W porównaniu do pierwszej platformy technologicznej, pojemność baterii wzrosła z 49 kWh do około 92 kWh. Ten postęp był możliwy bez zmiany pakietu.

R8 e-tron osiąga zasięg elektryczny wynoszący 450 kilometrów (279.6 mi) zamiast wcześniejszych 215 kilometrów (133.6 mi) przy gęstości energii wzrosłej z 84 Wh/kg do 154 Wh/kg oraz kilku innych modyfikacji pojazdu. Elektrycznie napędzany samochód sportowy wysokiej wydajności posiada system szybkiego ładowania Combined Charging System (CCS), który umożliwia ładowanie prądem stałym i zmiennym. Dzięki temu systemowi możliwe jest pełne naładowanie baterii w znacznie krótszym czasie niż dwie godziny.

Moc wynosi teraz dwie razy 170 kW, a maksymalny moment obrotowy wynosi dwa razy 460 Nm (339.3 lb-ft). R8 e-tron 2.0 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 3.9 sekundy w drodze do maksymalnej prędkości elektronicznie ograniczonej do 210 km/h (130.5 mph) lub 250 km/h (155.3 mph). Inteligentne zarządzanie energią i elektromechaniczny system hamulcowy umożliwiają wysokie wskaźniki odzyskiwania energii. Celowe wektoryzowanie momentu obrotowego – potrzebne rozdzielenie mocy między tylne koła – zapewnia maksymalną stabilność i dynamizm.

Audi wykorzystuje elektryczny samochód sportowy wysokiej wydajności głównie jako mobilne laboratorium zaawansowanej technologii. Odpowiednio, wnioski z R8 e-tron pomagają w tworzeniu pojazdu o charakterze sedana. Na życzenie klientów, R8 e-tron będzie dostępny do zamówienia w 2015 roku jako elektryczny samochód sportowy w doskonałej jakości rzemieślniczej.

Nowy samochód wyścigowy: Audi R8 LMS

Obok nowego modelu produkcyjnego R8, debiutuje również samochód wyścigowy drugiej generacji R8 LMS, w którym współpraca między pracownikami motorsportu a produkcją seryjną odbywa się w bliskiej harmonii w trakcie jego rozwoju. Zarówno model produkcyjny R8, jak i R8 LMS odnotowały wyraźne zwiększenie mocy i wydajności w porównaniu do poprzednika. Oba samochody mają około 50 procent tych samych części.

Nadwozie tylnonapędowego samochodu sportowego GT3 opiera się na selektywnie wzmocnionej wielomateriałowej ramie ASF. Inżynierowie uzupełnili tę funkcję o klatkę bezpieczeństwa. Zewnętrzna powłoka składa się głównie z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym. Waga pojazdu z homologacji wynosi 1,225 kilogramów (2,700.7 lb). Silnik V10 jest praktycznie identyczny z silnikiem produkcyjnym i produkuje około 430 kW (około 585 KM), w zależności od obowiązujących przepisów i wymaganych ograniczeń.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.