2015 Chevrolet Corvette Z06 Convertible

2015 Chevrolet Corvette Z06 Convertible

Przejdź do galerii zdjęć2015 Chevrolet Corvette Z06 Convertible

Chevrolet wprowadził siódmą generację Corvetty w 2014 roku, a jedną z jej najsilniejszych wersji był model Z06, dostępny zarówno w wersji coupe, jak i kabriolet, który stanowił zagrożenie dla dominacji włoskich supersamochodów na amerykańskim rynku.

To była ostatnia generacja Corvetty z silnikiem z przodu, a amerykański producent włożył wiele wysiłku w stworzenie najlepszego pojazdu tej serii. W rezultacie samochód został poprawiony pod każdym względem i oferował nie tylko doskonałe osiągi, lecz także bardziej atrakcyjny wygląd zewnętrzny i wnętrze. We wrześniu 2013 roku Chevrolet zaprezentował siódmą generację tego uwielbianego modelu. W kolejnym roku, podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Ameryce Północnej w 2014 roku, rodzina Corvetty powiększyła się o wersję Z06 na rok modelowy 2015.

Kabriolet Z06 zachował większość komponentów ze swojego coupe. W rezultacie przednia maska miała opływowe reflektory z LED-owymi światłami dziennymi umieszczonymi na dolnej części w kształcie bumerangu. Zderzak charakteryzował się szeroką czarną kratką w otworze wentylacyjnym i dyfuzorem poniżej, co poprawiało aerodynamikę samochodu. Ponadto, na masce znajdowały się wloty powietrza przed wypukłą częścią, sugerujące, że pod nią kryje się większy silnik, a przynajmniej sprężarka. Z profilu funkcjonalne wloty powietrza za przednimi nadkolami odprowadzały powietrze uwięzione we wnękach kół, co zmniejszało aerodynamiczny opór pojazdu. Szyba czołowa miała nachyloną konstrukcję i grube słupki A, które pełniły rolę ochrony przed przewróceniem. Dzięki szerokiemu zastosowaniu elementów z wysokowytrzymałego aluminium, pojazd był o 20 procent sztywniejszy niż model C6 Z06 Coupe, co oznaczało brak obaw dotyczących przyczepności na drodze. Aby przykryć lub odsłonić kabinę, kierowca nie musiał zatrzymywać samochodu; można to było zrobić jednym ruchem przycisku przy prędkości do 30 mph (50 kph). Dodatkowo, możliwe było to także za pomocą przycisku na pilocie, gdy pojazd był zaparkowany.

Corvette często krytykowano za źle zbudowane wnętrza, ale C7 była inna. GM poprosiło Chevroleta o stworzenie pojazdu o wysokiej konkurencyjności we wszystkich aspektach, w tym wnętrzu. W rezultacie, C7 Z06 oferowała wnętrze wykończone skórą Mullan lub Nappa (w zależności od wersji) z mocno wyprofilowanymi fotelami, które utrzymywały pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Układ deski rozdzielczej był podobny do pozostałych modeli i zawierał szeroki obrotomierz pośrodku, flankowany prędkościomierzem po lewej i wskaźnikami paliwa oraz temperatury po prawej. Na centralnym panelu Chevrolet dodał ekran dotykowy do systemu infotainment, który nie wyglądał jak produkt „z półki”. Ponadto, w konsoli centralnej znajdował się pokrętło służące do jego obsługi.

Mimo to, klienci byli głównie przyciągani tym, co działo się pod maską. Tam Chevy umieścił silnik LT4 z kompresorem, który generował 650 HP (659 PS) i ogromny moment obrotowy wynoszący 650 lb-ft (850 Nm), połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów lub nietypową siedmiobiegową skrzynią ręczną Tremec. Cała moc trafiała na tylne koła za pośrednictwem elektronicznie sterowanego ograniczonego slipu.

Chevrolet wprowadził na rynek jeden z najbardziej zaawansowanych kabrioletów: Corvette Z06 Convertible z 2015 roku. Z mocą co najmniej 625 koni mechanicznych i 635 funtów momentu obrotowego, Z06 jest również najpotężniejszym kabrioletem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano przez Chevroleta.

„Z06 Convertible to super samochód klasy światowej w każdym sensie,” powiedział Mark Reuss, wiceprezydent wykonawczy ds. globalnego rozwoju produktów. „Tylko garstka kabrioletów na świecie oferuje ponad 600 koni mechanicznych i 600 funtów momentu obrotowego. Jeszcze mniej potrafi dorównać zaawansowanym technologiom, aerodynamicznemu designowi i emocjonującemu doświadczeniu prowadzenia Z06 Convertible.”

To pierwszy kabriolet Z06 dostępny fabrycznie od 1963 roku, kiedy wprowadzono pakiet opcji Z06 do wyścigów wytrzymałościowych. Dane pokazują, że w tym roku złożono jedynie 199 zamówień na Corvette z pakietem Z06, w tym jedno na kabriolet.

Ostatnie osiągnięcia technologiczne umożliwiły stworzenie nowoczesnego Z06 Convertible, powiedział główny inżynier Corvette, Tadge Juechter.

„Do niedawna nie było możliwe stworzenie lekkiej konstrukcji z otwartym dachem, wystarczająco mocnej, aby poradzić sobie z hamowaniem, pokonywaniem zakrętów i przyspieszeniem modeli Corvette o najwyższych osiągach,” powiedział Juechter. „Rama Z06 Convertible wykorzystuje postępy w inżynierii wspomaganej komputerowo, metalurgii i technikach produkcyjnych – z których wiele nie było dostępnych jeszcze pięć lat temu.”

Aluminiowa konstrukcja jest o 20 procent sztywniejsza niż w poprzednim, zamkniętym dachu Z06. Ponieważ nie są potrzebne wzmocnienia strukturalne dla Z06 Convertible, jego masa własna jest praktycznie identyczna z Z06 Coupe. Oba modele dzielą również tę samą regulację podwozia, moc silnika, technologie dla kierowcy i opcje wyposażenia – w tym pakiet wydajnościowy Z07, który dodaje hamulce węglowo-ceramiczne Brembo, opony Michelin Pilot Sport Cup oraz regulowane przednie i tylne elementy aerodynamiczne.

„Najbardziej imponującym aspektem Z06 Convertible może być jego zakres wydajności,” powiedział Juechter. „Bardzo niewiele samochodów na rynku może dorównać połączeniu ekstremalnych osiągów super samochodu; elastyczności do codziennej jazdy i długodystansowych podróży; oraz 360-stopniowego, otwartego doświadczenia jazdy, jakie oferują prawdziwe kabriolety.”

Całkowicie aluminiowa, nowoczesna konstrukcja

Corvette Z06 Convertible to efekt ponad czteroletnich prac nad całkowicie nową, aluminiową strukturą dla siódmej generacji Corvette. Ta konstrukcja, zbudowana w zakładzie montażowym General Motors w Bowling Green, została zaprojektowana według specyfikacji Corvette Stingray, Corvette Z06 oraz Corvette Racing C7.R.

„Chcieliśmy uzyskać ramę, która byłaby lżejsza od stalowej ramy poprzedniej Corvette, a jednocześnie wystarczająco mocna zarówno dla 600-konny kabriolet, jak i wyścigowego samochodu do wytrzymałości,” powiedział Ed Moss, menedżer grupy inżynieryjnej ds. struktur Corvette. „To nie byłoby możliwe bez udoskonaleń w oprogramowaniu inżynierii wspomaganej komputerowo, które pozwoliło nam modelować ponad 17 000 iteracji ramy, przy czym każda iteracja poprawiała wytrzymałość i sztywność, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy.”

Zespół wykorzystał niemal 186 000 godzin obliczeń do opracowania ramy. Składa się ona z głównych kształtowników złożonych z pięciu dostosowanych aluminiowych segmentów, w tym ekstrudowanych aluminium na każdym końcu, centralnej sekcji głównego kształtownika i pustych węzłów w punktach interfejsu zawieszenia. Grubość każdego segmentu waha się od 2 mm do 11 mm, dostosowana – wraz z kształtem – aby spełnić wymagania dotyczące wytrzymałości i sztywności dla każdej sekcji ramy przy minimalnej wadze.

Te komponenty są montowane z wykorzystaniem wielu zaawansowanych procesów produkcyjnych, w tym:

439 zgrzein punktowych przy użyciu opatentowanego przez GM procesu, który wykorzystuje unikalny elektrodę zaprojektowaną specjalnie dla aluminium
188 mocowań wycinanych technologią Flowdrill, instalowanych przez wysokowydajną wiertarkę, która wyciąga materiał ramy, aby stworzyć mocny, integralny kołnierz przygotowany do zamocowania śrub
113 stóp klejów strukturalnych używanych w połączeniu z spawaniem i mocowaniami w celu zwiększenia ogólnej sztywności ramy
37 stóp spawów laserowych, które łączą sekcje ramy za pomocą precyzyjnej wiązki wysokiej energii, minimalizując ciepło poza obszarem spawania dla poprawy dokładności strukturalnej.

Jedynymi różnicami strukturalnymi między Z06 Coupe a Convertible są elementy do montażu dachu składanego oraz przestawione mocowania pasów bezpieczeństwa.

Aerodynamika wysokich osiągów

Podobnie jak konstrukcja, istnieją jedynie niewielkie zmiany w designie, które odróżniają Z06 Coupe od Convertible. Kabriolet Z06 ma elektryczny dach, który można zdalnie opuścić za pomocą kluczyka samochodowego. Dach można również otworzyć lub zamknąć w ruchu, przy prędkości do 30 mph (50 km/h).

Przy dachu w górze, Z06 Convertible został zaprojektowany z myślą o wyrafinowanym doświadczeniu prowadzenia. Gruby materiał dachu, oferowany w czterech kolorach, z dźwiękochłonnym wypełnieniem i szklanym tylnym oknem, przyczynia się do cichego wnętrza i premium wyglądu.

Za oparciami foteli znajdują się podwójne panele akcentowe – malowane w Carbon Flash lub dostępne z odsłoniętym włóknem węglowym – które poprawiają linie charakterystyczne pokrywy bagażnika. Charakteryzujące się sygnaturą Corvette Stingray „wodospadu” design zaczyna się w dolinie między nasadkami, przynosząc kolor zewnętrzny do wnętrza.

Zastosowanie zasilanej silnikiem pokrywy bagażnika wymusiło przeniesienie wlotów powietrza dla chłodnic dyferencjału i skrzyni biegów z tylnych błotników Z06 Coupe na spód Z06 Convertible.

W przeciwnym razie oba modele dzielą ten sam, nastawiony na wydajność estetyczny wygląd.

„Praktycznie każda zewnętrzna płyta spełnia funkcjonalną rolę w celu osiągnięcia wydajności Z06,” powiedział Tom Peters, dyrektor wzornictwa Corvette, „Poszerzone błotniki umożliwiają większe i szersze koła oraz opony dla lepszej trakcji. Większe wloty powietrza dostarczają więcej chłodnego powietrza do silnika, hamulców, skrzyni biegów i dyferencjału, zwiększając możliwości torowe. Bardziej agresywny pakiet aerodynamiczny generuje rzeczywistą siłę docisku dla lepszej trakcji w zakrętach i stabilności przy dużych prędkościach.”

Oba modele Z06 są wyposażone w opony Michelin (opony Pilot Super Sport dla Z06; opony Sport Cup 2 z pakietem Z07): P285/30ZR19 z przodu i 335/25ZR20 z tyłu.

Opony zamocowane są na lekkich, odlewy aluminiowych (19 x 10 cali z przodu i 20 x 12 cali z tyłu). Ich otwarta, ultralekką konstrukcja eksponuje ogromne hamulce Brembo, które przyczyniają się do wyglądu:

Z06 ma dwuczęściowe stalowe tarcze, mierzące 14.6 x 1.3 cala (371 x 33 mm) z przodu i 14.4 x 1 cala (365 x 25 mm) z tyłu, z sześciotłoczkowymi i czterotłoczkowymi stałymi zaciskami aluminiowymi
Pakiet Z07 dodaje większe, 15.5 x 1.4 cala (394 x 36 mm) z przodu i 15.3 x 1.3 cala (388 x 33 mm) węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, zapewniając stałą wydajność okrążenie po okrążeniu. Razem oszczędzają 23 funty w porównaniu do standardowych tarcz Z06.

Zarówno Z06 coupe, jak i convertible będą dostępne z jednym z trzech poziomów aerodynamicznego docisku:

Standardowe Z06 ma przedni splitter, osłony wokół otworów na przednie koła, unikalną maskę z włókna węglowego z większym wlotem oraz tylny spoiler
Dostępny pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego zapewnia czterokrotnie większy docisk aerodynamiczny niż standardowe Z06. Dodaje przedni splitter z włókna węglowego z elementami w stylu lotniczym, panele boczne z włókna węglowego oraz większy tylny spoiler z sztywnym wickerbillem – małym, pionowym tabliczkiem na krawędzi spoilera, który znacznie zwiększa docisk. Pakiet dostępny jest w kolorze czarnym lub wykończeniu z widocznym włóknem węglowym
Pakiet Z07 dodaje większe elementy do przedniego splittera, a także regulowaną, przezroczystą sekcję centralną na tylnej spoilerze, umożliwiając klientom dostosowanie aerodynamiki do swoich preferencji.

W porównaniu do Corvette Stingray, błotniki Corvette Z06 są szersze o 2.2 cala (56 mm) z przodu i 3.15 cala (80 mm) z tyłu. Te rozszerzenia nadają Corvette Z06 szerszy, niższy wygląd, co dodatkowo podkreśla unikalny tylny zderzak. Zawiera te same zespoły lamp tylnych co Stingray, ale w Z06 lampy tylne są przesunięte o około trzy cale dalej od siebie, ku krawędzi nadwozia.

Zewnętrzny design odzwierciedla również zwiększone chłodzenie wymagane dla nowej Corvette Z06. Na przykład, wzór siatki na przednim zderzaku został zaprojektowany tak, aby zapewnić jak największy przepływ powietrza do wymiennika ciepła superładowarki, tak bardzo, że siatka kieruje więcej powietrza do komory silnika, niż w przypadku usunięcia kraty.

Unikalna krata ma również dedykowane wloty do chłodzenia hamulców, a szersze wloty na dole służą jako dyfuzory powietrza. Większy wlot w masce pozwala powietrzu wpuszczonemu przez kratkę wydostać się przez maskę, zamiast być wymuszonym pod samochód, co mogłoby stworzyć siłę nośną.

Standardowe kanały chłodzenia hamulców z przodu i z tyłu, w tym tylne kanały charakterystyczne dla Z06 zintegrowane z przodu otworów tylnych błotników, również są częścią funkcjonalnych zmian w designie.

Z06 korzysta z detali wnętrza zaprojektowanych do jazdy o wysokich osiągach, po raz pierwszy wprowadzonych w Stingray, w tym wzmocnionej stalą rączki na konsoli środkowej dla pasażera oraz miękkich materiałów na krawędzi konsoli, gdzie kierowca naturalnie podpiera się podczas jazdy przy dużych obciążeniach.

Podobnie jak Stingray, Z06 oferuje dwa wybory foteli: fotel GT, dla ogólnego komfortu, oraz fotel Competition Sport z bardziej agresywnym bocznym wsparciem, który zapewnia większe wsparcie na torze. Magnezowa konstrukcja ramy dla obu foteli zapewnia większą sztywność i wytrzymałość w porównaniu do stalowych ram.

Niezwykła dbałość o szczegóły i jakość wykonania współgrają z osiągami Corvette Z06. Wszystkie modele mają w pełni wykończone wnętrze, z każdą powierzchnią pokrytą materiałami premium o miękkiej fakturze. Dostępne materiały, w zależności od poziomu wyposażenia, to skóra Napa, aluminium, włókno węglowe i mikrofibra.

Wnętrze wyposażone jest również w kierownicę z płaskim dnem i włóknem węglowym w centralnej części. Z06 dostępny jest w pięciu kolorach wnętrza, w tym dwóch, które są unikalne dla Z06 – niebieskim i ciemnoszarym.

Superładowana, efektywna wydajność

Sercem Corvette Z06 z 2015 roku jest całkowicie nowy silnik V-8 LT4 6.2L z superładowaniem, który ma dostarczać co najmniej 625 koni mechanicznych (466 kW) i 635 lb-ft momentu obrotowego (861 Nm). Aby zachować równowagę między wydajnością a efektywnością, LT4 opiera się na tej samej trójce zaawansowanych technologii, które wprowadzono w Corvette Stingray: bezpośrednim wtrysku, aktywnym zarządzaniu paliwem (dezaktywacji cylindrów) oraz ciągłej zmiennej regulacji zaworów.

Technologie te – w połączeniu z efektywnymi paliwowo wielobiegowymi skrzyniami biegów, aerodynamiczną konstrukcją i lekką budową – pomagają sprawić, że nowy Z06 jest zaskakująco oszczędny.

„Silnik LT4 z superładowaniem dostarcza najlepszej równowagi między wydajnością a efektywnością, jaką kiedykolwiek osiągnięto w Corvette,” powiedział John Rydzewski, asystent głównego inżyniera ds. silników Small-Block. „Jest jednym z nielicznych na świecie silników z superładowaniem, które wykorzystuje technologię dezaktywacji cylindrów, co pozwala na oszczędną jazdę na autostradzie przy zmniejszonym zużyciu paliwa, ale oferuje ponad 600 koni mechanicznych, kiedy kierowca chce skorzystać z jego ogromnej rezerwy mocy.”

Silnik LT4 z superładowaniem ma standardową siedmiobiegową skrzynię manualną z aktywnym dopasowaniem obrotów lub nową, ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów 8L90, zaprojektowaną w celu zwiększenia wydajności i efektywności. Siedmiobiegowa skrzynia manualna ma technologię dopasowywania obrotów dla zmiany biegów w górę i w dół. Nowy dwumasowy kołnierz i sprzęgło podwójne zapewniają lepszą jakość i odczucie podczas zmiany biegów przy niższej inercji.

Osiem-biegowa automatyczna skrzynia biegów jest dostrojona do światowej klasy czasów reakcji podczas zmiany biegów. Mniejsze kroki między biegami utrzymują LT4 w idealnym zakresie obrotów silnika, maksymalizując wydajność superładowanego silnika dla ekscytującej jazdy i większej efektywności.

„Nie ma kompromisu w prowadzeniu z nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów 8L90 – została zaprojektowana, aby dostarczyć wydajność na poziomie porównywalnym z rozwiązaniami ze sprzęgłem podwójnym, ale bez poświęcania kultury jazdy,” powiedział Bill Goodrich, asystent głównego inżyniera ds. ośmiobiegowych automatycznych skrzyń biegów. „Jest to także automatyczna skrzynia biegów o największej pojemności, jaka kiedykolwiek była oferowana w samochodzie Chevroleta.”

Dzięki czterem zestawom przełożeń i pięciu sprzęgłom, kreatywne pakowanie pozwala na umieszczenie opracowanej przez GM ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów w tej samej przestrzeni, co sześciobiegowa skrzynia biegów używana w Corvette Stingray. Szerokie zastosowanie aluminium i magnezu sprawia, że jest ona lżejsza o ponad osiem funtów (4 kg) niż sześciobiegowa. W połączeniu z cechami konstrukcyjnymi, które redukują tarcie, oczekuje się, że 8L90 przyczyni się do zwiększenia efektywności o nawet 5 procent w porównaniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Technologie potwierdzone na torze

Corvette Z06 Coupe i Convertible z 2015 roku korzystają z technologii wprowadzonych w Corvette Stingray, z unikalnymi cechami i kalibracjami dostosowanymi do jej możliwości.

„Naszym celem w siódmej generacji Corvette było uczynienie poziomów wydajności bardziej dostępnymi, umożliwiając kierowcom wykorzystanie każdego funta momentu obrotowego, każdego 'g’ przyczepności i każdej funta siły docisku,” powiedział Juechter. „To filozofia, którą wprowadziliśmy z 460-konną Corvette Stingray – i która jest jeszcze bardziej istotna w przypadku szacowanych 625 koni mechanicznych na wyciągnięcie ręki.”

Nowa Z06 zachowuje konstrukcję zawieszenia typu SLA z przodu i z tyłu, rodzaju stosowanego w Corvette Stingray, ale unikalnie dostosowaną do wyższych osiągów. Trzeciej generacji tłumiki Magnetic Selective Ride Control, regulowane dla komfortu podróży lub maksymalnych osiągów na torze za pomocą standardowego selektora trybu jazdy, są standardem w Z06.

Jak w Stingray, selektor trybu jazdy dostosowuje do tuzina funkcji Z06, aby dostosować się do środowiska kierowcy, w tym:

Kontrola startu: Dostępna w trybie torowym dla skrzyń manualnych i automatycznych, zapewniająca maksymalne przyspieszenie.
Kontrola trakcji: Tryb pogodowy dostosowuje kontrolę trakcji i moment obrotowy silnika do jazdy w trudnych warunkach.
Zarządzanie przyczepnością: Dostępne w trybie torowym i oferujące pięć ustawień redukcji momentu obrotowego i interwencji hamulca do jazdy na torze.
Elektroniczny dyferencjał ograniczonego poślizgu: Dostosowuje tempo, w jakim dyferencjał ograniczonego poślizgu angażuje się, równoważąc reakcję kierownicy i stabilność w różnych warunkach jazdy przy bardziej agresywnych osiągach w trybach Sport i Tor.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.