Dodge wprowadził znaczącą aktualizację modelu Challenger w 2015 roku, zdejmując rękawice i oferując muscle car o mocy ponad 700 koni mechanicznych, który mógł rzucić wyzwanie każdemu na torze wyścigowym.
Chociaż Dodge zdecydował się na premierę modelu Challenger w 2008 roku w najgorszym możliwym momencie dekady, w trakcie światowego kryzysu finansowego, jego wysiłki się opłaciły. Kiedy kryzys zakończył się kilka lat później, samochód zdobył uznanie i wszyscy go chwalili. Po niewielkiej aktualizacji w modelu z 2011 roku, wielki amerykański coupe przeszedł metamorfozę na rok modelowy 2015. Tym razem nie ograniczono się jedynie do nowych kół i lampek na klamkach. To był krok naprzód. Oprócz lekko zaktualizowanej bryły nadwozia, wnętrze przeszło całkowitą zmianę. Dodatkowo, jednostka napędowa została odświeżona poprzez wprowadzenie nowych skrzyń biegów, udoskonalonych silników oraz być może najważniejszej aktualizacji, czyli silnika Hellcat.
Zespół inżynierów Dodge’a pracował w tunelu aerodynamicznym, aby poprawić współczynnik oporu powietrza Challengera. Z przodu znalazł się nowy, pionowo dzielony grill, inspirowany modelem z 1971 roku. Aluminumowa maska była zdobiona wypukłością z wlotem powietrza, przypominającym ten zamontowany w coupe Dodge Viper z 1996 roku. Ponadto pojazdy wyposażone w silnik Hellcat miały dwa otwory wentylacyjne, które redukowały ciepło pod maską. Superładowana wersja miała także tzw. port wlotowy Air Catcher, który dostarczał powietrze bezpośrednio do skrzynki powietrznej silnika przez lampę parkingową po stronie kierowcy. Na koniec, Challenger Hellcat był wyposażony w dużą osłonę, która zwiększała docisk do nawierzchni.
Z profilu amerykański coupe prezentował się jako prawdziwy muscle car dzięki wyrazistym tylnym błotnikom, uniesionym za drzwiami. Dodge oferował model 2015 SRT z 20-calowymi felgami ze stopów lekkich, niezależnie od wersji silnikowej, chociaż te zamontowane w Hellcat były szersze. Dodatkowo, przednie błotniki tej potężnej wersji miały chromowane znaczki „Supercharged”, jakby ostrzeżenie dla wszystkich, którzy chcieli je wyzwać. Z tyłu producent zrezygnował z koncepcji pełno-szerokości lamp tylnych. Zainstalowano dwa oddzielne, prostokątne jednostki, które przypominały te z modelu Challenger z 1971 roku. Między nimi, chromowane logo Dodge dumnie zdobiło tylną część nadwozia nad zderzakiem. Obie wersje otrzymały przeprojektowaną tylną osłonę, co sprawiło, że model 2015 Challenger SRT wydawał się niższy do ziemi.
Wnętrze zaskakiwało nowym designem. Przed kierowcą znajdował się nowy zestaw wskaźników, który pokazywał siedmiocalowy konfigurowalny wyświetlacz dla kierowcy (DID), flankowany retro-stylizowanymi prędkościomierzem i obrotomierzem. Kierowca miał do dyspozycji ogrzewany, płaski koło kierownicy z logo SRT na środku. W tym samym czasie poziome ramiona koła kierownicy miały przyciski do obsługi systemu multimedialnego, tempomatu i innych funkcji DID. Przednie fotele miały wysokie oparcia pokryte skórą, zapewniając doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a konsola centralna między nimi różniła się w zależności od wersji samochodu. Obie miały ten sam trapezoidalny kształt, ale Challenger SRT 392 charakteryzował się wzornictwem „Hectic Mesh”, podczas gdy SRT Hellcat miał wykończenie „Dark Engine Turn”.
Pod maską obie wersje były wyposażone w silnik 392 HEMI z zaworami umieszczonymi w głowicy. SRT 392 był naturalnie doładowany, podczas gdy SRT Hellcat korzystał z superładowania, aby osiągnąć moc 707 koni mechanicznych (717 PS). Obie wersje mogły być połączone z sześciobiegową manualną lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przesyłała moc na tylne koła.
Dodge Challenger SRT
Nowo zjednoczone marki Dodge i SRT wkraczają na rynek z pełną mocą – prezentując nowy model 2015 Dodge Challenger SRT z silnikiem Hellcat i jego towarzysza – 2015 Dodge Challenger SRT, zaledwie miesiąc po premierze nowego Dodge Challenger 392 HEMI® Scat Pack Shaker na Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2014 roku.
Napędzane pięcioma fundamentami wydajności SRT, nowe modele 2015 Dodge Challenger SRT oraz Challenger SRT z silnikiem Hellcat zostały przeprojektowane i całkowicie przemyślane, aby stać się najbardziej autentycznymi muscle coupe na rynku, z technologiami poprawiającymi osiągi zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dodge Challenger SRT Hellcat będzie dysponować najbardziej potężnym silnikiem V-8, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Chrysler Group – doładowanym silnikiem 6,2-litrowym HEMI V-8.
„Nowy 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat to ostateczny samochód sportowy,” powiedział Tim Kuniskis, prezydent i dyrektor generalny marki Dodge, Chrysler Group LLC. „Dodge to marka sportowa, a teraz w połączeniu z SRT, możemy uwolnić prawdziwy samochód GT z całkowicie nowym, skoncentrowanym na kierowcy wnętrzem i ośmiobiegową skrzynią TorqueFlite, połączoną z najsilniejszym silnikiem V-8, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Chryslerze. Challenger Hellcat został zaprezentowany!”
Coupe Dodge Challenger SRT z 2015 roku będą produkowane w zakładzie montażowym w Brampton (Ontario). Produkcja ma rozpocząć się w trzecim kwartale 2014 roku.
Imponujące napędy
W roku 2015, Challenger SRT z silnikiem Hellcat jest napędzany nowym doładowanym silnikiem 6,2-litrowym HEMI V-8. Jego moc wynosząca ponad 600 koni mechanicznych będzie najwyższa w historii Chrysler Group. Całkowicie nowy silnik V-8 może być połączony z ulepszoną sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub nową, solidną ośmiobiegową automatyczną skrzynią TorqueFlite – pierwszą tego typu skrzynią, jaką kiedykolwiek oferowano w segmencie Dodge Challenger SRT.
Nowy silnik HEMI® Hellcat to pierwsza aplikacja technologii doładowania V-8 w Dodge i SRT, dostarczająca pełne doświadczenie marki z nową mocą.
Innowacyjny silnik doładowany wyposażony jest w wał korbowy ze stali forge z powierzchniami łożyskowymi utwardzonymi indukcyjnie. Efektem tego jest wał korbowy, który jest tak dobrze zaprojektowany, że wytrzymuje ciśnienia zapłonu wynoszące 110 bar (1,595 psi) – co odpowiada pięciu rodzinnym sedanom stojącym na każdym tłoku co dwa obroty. Jego unikalny, specjalnie dostrojony tłumik wału był testowany do 13,000 obrotów na minutę.
Wzmocnione, forged-alloy tłoki – opracowane z użyciem zaawansowanych pomiarów telemetrii – są połączone z połączeniami forged powlekanymi wysokiej jakości tworzywem i gniazdami z powłoką węglową przypominającą diament.
Nowy doładowany 6,2-litrowy silnik HEMI V-8 ma głowice cylindrów z wysokiej jakości, poddawanym obróbce cieplnej stopem aluminium, które są zoptymalizowane pod kątem wyższej przewodności cieplnej. A jego odlewane aluminiowe pokrywy zaworów mają kolor HEMI Orange.
Oprócz doładowanego HEMI V-8 w Challenger SRT Hellcat, nowy model 2015 Dodge Challenger SRT również zyskuje na mocy dzięki ulepszeniom w 392 HEMI V-8. Moc wzrasta do 485 koni mechanicznych z 470, podczas gdy maksymalny moment obrotowy skacze do 475 lb-ft z 470 lb-ft.
Silnik 392 może być również połączony z nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią TorqueFlite lub sprawdzoną sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Nowe tryby jazdy dostosowują doświadczenie z jazdy do indywidualnych preferencji kierowcy
Czy to na drodze, czy na torze, właściciele Challenger SRT mogą dostosować swoje doświadczenia z jazdy dzięki nowej funkcji Tryby jazdy. Tryby jazdy dostosowują doświadczenie, kontrolując moc, prędkość zmiany biegów, kierownicę (tylko Challenger SRT), łopatki zmiany biegów (tylko w automacie), przyczepność i zawieszenie. Tryby jazdy są wstępnie skonfigurowane dla ustawień Sport, Track i Domyślnych, podczas gdy ustawienie Niestandardowe pozwala kierowcy dostosować doświadczenie jazdy do jego ulubionych ustawień.
Niestandardowy – pozwala kierowcy dostosować wydajność pojazdu
Sport – zapewnia zwiększoną wydajność pojazdu w porównaniu do trybu domyślnego
Tor – zapewnia maksymalną wydajność pojazdu na gładkich, suchych nawierzchniach
Domyślny – aktywuje się automatycznie przy uruchamianiu pojazdu
Funkcja Tryb jazdy jest kontrolowana przez system Uconnect i można do niej uzyskać dostęp, wykonując jedną z następujących czynności:
Naciskając przycisk SRT na panelu instrumentów
Wybierając „Tryby jazdy” z menu „SRT i aplikacje”
Wybierając „Tryby jazdy” z menu Pagin Wydajności
Uwalnianie mocy
Po raz pierwszy w historii Chrysler Group, całkowicie nowy 2015 Dodge Challenger SRT z silnikiem Hellcat jest standardowo wyposażony w dwa kluczyki – czerwony i czarny. Czerwony klucz to jedyny klucz, który może odblokować pełny potencjał mocy i momentu obrotowego silnika Challenger SRT Hellcat; podczas gdy czarny klucz ogranicza kierowcę do zmniejszonej mocy silnika.
Tryb Valet jest oferowany zarówno w Challenger SRT, jak i Challenger SRT z silnikiem Hellcat. Gdy tryb Valet jest aktywowany, wprowadzane są następujące ustawienia pojazdu:
Silnik jest remapowany, aby znacznie ograniczyć moc i moment obrotowy; ograniczony do 4000 obrotów na minutę
Skrzynia biegów blokuje dostęp do pierwszego biegu i zmienia biegi wcześniej niż normalnie
Skrzynia biegów traktuje położenie manualnej zmiany biegów jak położenie jazdy
Przyczepność, kierowanie i zawieszenie są ustawione na swoje ustawienia „Ulica”
Łopatki zmiany biegów są dezaktywowane
Funkcje Trybu jazdy są wyłączone
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) jest aktywna w trybie pełnym
Kontrola startu jest wyłączona
Kierowca może aktywować i dezaktywować tryb Valet za pomocą czterocyfrowego kodu PIN, który sam tworzy.
Wyjątkowa jazda i prowadzenie
2015 Dodge Challenger SRT jeździ na nowych, ekskluzywnych dla SRT „77” ośmioskrzyżowych 20 x 9-calowych kołach z lekkiego aluminium w kolorze „Hyper Black”. Standardowe opony Goodyear RSA2 All-Season o rozmiarze 245/45ZR20 (przód i tył) lub dostępne opony Goodyear F1 Supercar Three-Season zapewniają doskonałą przyczepność i prowadzenie.
Standardowe koła w Challenger SRT z silnikiem Hellcat to nowe ekskluzywne dla SRT koła „Slingshot” z podziałem na siedem ramion, o rozmiarze 20 x 9,5 cala, wykonane z lekkiego aluminium, w matowym czarnym wykończeniu; dostępne w SRT 392 jako część SRT Track Pack. Nowe opony P275/40ZR20 Pirelli P Zero Nero (przód i tył) zapewniają przyczepność przez cały rok, a najnowsza technologia opon od Pirelli obejmuje opony czterosezonowe klasy, które mają ocenę Y-Plus, aby sprostać ekstremalnym prędkościom. Opony Pirelli P Zero są dostępne do jazdy sportowej w trzech sezonach.
Na Challenger SRT Hellcat dostępne są lekkie koła ze stopu aluminium o rozmiarze 20 x 9,5 cala z wykończeniem Brass Monkey/ciemny brąz.
Normy hamowania
Standardowo w 2015 Challenger SRT z silnikiem Hellcat znajduje się największy pakiet hamulcowy z przodu, jaki kiedykolwiek oferowano w pojeździe SRT, wyposażony w nowe 390-mm (15,4-calowe) wirniki Brembo w dwóch częściach z sześcioma tłokami, zapewniające doskonałe zarządzanie ciepłem/pojemność termiczną i trwałość. Ten zaawansowany pakiet hamulcowy o wysokiej wydajności jest dostępny w modelu 392 HEMI® SRT jako część SRT Track Pack.
Nowy system przeciwblokadowy (ABS), ESC i systemy kontroli przyczepności są unikalnie dostrojone i konfigurowalne dla konkretnych opon i konfiguracji napędowych.
Atrakcyjne i funkcjonalne nadwozia
Projektanci i inżynierowie Dodge i SRT spędzili 35% więcej czasu w tunelu aerodynamicznym Chrysler Group w Auburn Hills, Michigan (w porównaniu z poprzednią generacją Dodge Challenger SRT), opracowując i doskonaląc agresywne oraz funkcjonalne nadwozia Challenger SRT i Challenger SRT Hellcat. Efektem jest przeprojektowany Challenger, zdolny do maksymalnej wydajności aerodynamicznej w dynamicznej jeździe na drodze lub torze wyścigowym.
Z przodu nowe zderzaki i zupełnie nowa pionowo dzielona kratka nadają odświeżony, złowieszczy wygląd inspirowany modelem z 1971 roku. Większa, aluminiowa maska z wypukłością mocy posiada dedykowane „zimne powietrze” – wizualny akcent z pierwszego Viper coupe, które wyprodukowano w 1996 roku.
Maska nowego Dodge Challenger SRT z silnikiem Hellcat zawiera również podwójne wyciągi powietrza, które skutecznie usuwają ciepło i redukują turbulencje powietrza w komorze silnika. Maska jest standardowo w kolorze nadwozia, a dostępna jest również w wykończeniu Satin Black. Oba modele Challenger SRT mają aluminiowe maski zaprojektowane w celu redukcji wagi.
Kolejnym kluczowym elementem designu w Challenger SRT Hellcat jest ekskluzywne wlot powietrza Air Catcher, który dostarcza powietrze bezpośrednio do skrzyni powietrznej silnika przez lampę parkingową po stronie kierowcy.
Nowe reflektory projektorowe w układzie czworokątnym nadają bardziej szczegółowy wygląd, podczas gdy bardziej agresywny kształt „przycina” górną część lampy dla jeszcze bardziej złowieszczego wyglądu.
Zintegrowane reflektory przeciwmgielne w Challenger 392 SRT przesunięte są w dolne rogi, aby podkreślić szerokość samochodu, jednocześnie oświetlając drogę. Nowy splitter zderzaka przypominający dziób kaczki pomaga poprawić aerodynamikę pojazdu.
Dodge Challenger SRT z silnikiem Hellcat ma większy przedni splitter zaprojektowany dla optymalnej siły docisku, aby zminimalizować unoszenie.
Z boku, charakterystyczne muskulatury oraz duże tylne osłony wyróżniają się w tłumie, podczas gdy linie błotników i pasa łączą się z przodu i z tyłu samochodu, tworząc smuklejszy wygląd. Cechą wyróżniającą Challenger SRT Hellcat w stosunku do reszty gamy Challenger są emblematy „SUPERCHARGED” na nadkolach. Czarne progi akcentują proporcje muscle coupe i zostały dostrojone w tunelu aerodynamicznym w celu poprawy aerodynamiki.
Z tyłu, 2015 Dodge Challenger SRT przypomina historyczny model z 1971 roku z nowym podzielonym designem tylnych lamp oraz tylnym zderzakiem. Lampy tylnie mają nową charakterystyczną grafikę LED z gładkim blaskiem światła, którą można zobaczyć z daleka. Przeprojektowany tylny zderzak sprawia, że modele 2015 Challenger SRT wyglądają bardziej osadzone na ziemi. Unikalny, wyższy tylny spojler w SRT Hellcat ma uniesione logo SRT.
Wnętrza inspirowane wyścigami, o wysokiej wydajności
Wewnątrz 2015 Dodge Challenger znajduje się całkowicie nowa kabina skupiona na entuzjastach, z materiałami, wykonaniem i technologią na światowym poziomie. Kluczowe elementy inspirowane są wnętrzem Challengera z 1971 roku.
Kabina sportowa 2015 Dodge Challenger SRT emanuje esencją Challengera z 1971 roku, w artystyczny i bardziej organiczny sposób.
Całkowicie nowy panel instrumentów ma elegancko wykonane aluminiowe obramowanie, które nadaje ton wyświetlaczowi kierowcy. Aby uzyskać nowoczesny wygląd, innowacyjny 7-calowy wyświetlacz informacji dla kierowcy (DID), który można wybrać, jest umieszczony w centrum zestawu wskaźników i oferuje nieskończone możliwości personalizacji. Nowy ekran DID jest flankowany przez nowe analogowe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza, które oferują wygląd inspirowany dziedzictwem z wklęsłymi kształtami i igłą pokrytą osłoną, przypominającą wskaźniki „tic-toc-tach” z Challengera z 1971 roku. W przypadku Challengera SRT z silnikiem Hellcat wskaźniki i grafiki cyfrowe wykończone są w ciemnym odcieniu Radar Red, co czyni go jeszcze bardziej unikalnym.
Dodatkowo, centralny stos deski rozdzielczej elegancko mieści nowy standardowy dotykowy ekran Uconnect o przekątnej 8,4 cala. Nowością w 2015 roku jest to, że kierowcy mogą wybierać jeden z wielu oferowanych tła, aby połączyć cyfrowy wygląd z wybranym pakietem wnętrza.
Nowy, trapezoidalny, wykonany z aluminium środkowy konsola nadaje wnętrzu Challenger SRT świeży wygląd. Wykończenie aluminiowe dostępne jest w dwóch wersjach, „Hectic Mesh” dla Challenger 392 SRT oraz „Dark Engine Turn” dla Challenger SRT Hellcat. Konsola emanuje także rzemiosłem i stylem z powierzchniami pokrytymi skórą oraz francuskim szwem na akcentujących przeszyciach biegnących od tyłu do przodu. Posiadając unikalny, podwyższony design, nowa konsola centralna mieści ergonomicznie umieszczone przyciski i pokrętła do sterowania funkcjami audio i klimatyzacji. Całkowicie nowy hub mediów z gniazdem na kartę SD, złączem USB i wejściem audio jest starannie umieszczony wewnątrz obitej floką podłokietnika konsoli centralnej.
Dla tych, którzy zdecydują się na ośmiobiegową skrzynię automatyczną TorqueFlite, nowy, wyłączny dla klasy elektroniczny wybierak z nowym uchwytem w kształcie litery T, skoncentrowanym na kierowcy, zapewnia intuicyjny wybór biegów i oferuje dodatkową kontrolę zintegrowanej wersji Auto Stick. Dla tych, którzy wolą mieć trzeci pedał, precyzyjna i sprawdzona na torze skrzynia manualna Tremec TR6060 o sześciu biegach została wyposażona w dźwignię zmiany biegów w stylu retro.
Przeprojektowana, oznakowana SRT, podgrzewana kierownica ma płaski dół, idealny dla wysokowydajnego kierowcy. Dostępne łopatki zmiany biegów (w przypadku automatu) znajdują się z tyłu górnych ramion. Przyciski do sterowania kierowcą konfigurowanym w pełnym kolorze wyświetlaczem cienkowarstwowym TFT są duże i podświetlane. Przycisk do uzyskiwania dostępu do Uconnect i telefonu znajduje się teraz wzdłuż dolnej krawędzi poziomych ramion. Opcjonalne przyciski konfiguracji aktywnego tempomatu są umieszczone po przeciwnych stronach prawego ramienia kierownicy. Jak wcześniej, wysoko oceniane elementy sterujące audio wciąż znajdują się z tyłu górnych ramion. Nowa kierownica pozwala na regulację w zakresie 360 stopni i ma funkcję podgrzewania.
Aby umilić podróż, nowy 2015 Dodge Challenger SRT ma przeprojektowane fotele z ulepszonymi poduszkami i bardziej komfortowymi konturami. Dla zwiększonego komfortu i wygody w 2015 roku dostępne są standardowo podgrzewane i wentylowane fotele przednie. Fotel pasażera posiada również funkcję łatwego wsiadania/wysiadania, aby zapewnić dostęp do tylnej kanapy – kontrolowana jest za pomocą uchwytu na górze siedziska.
Challenger SRT oferuje fotele sportowe z dużymi bocznymi osłonami dla maksymalnego wsparcia bocznego w ostrych zakrętach. Fotele mogą być pokryte skórą Nappa/Alcantara z wyszywanymi logo SRT. Skóra premium Laguna, w kolorze sepia lub czarnym z tłoczonymi logo SRT, jest dostępna w ramach pakietu wyposażenia.
Intensywne kolory nadwozia
Wiele z najbardziej pamiętnych kolorów lakierów w historii motoryzacji można znaleźć na Challengerze. 2015 Dodge Challenger SRT 392 i SRT z silnikiem HEMI Hellcat będą dostępne w 11 kolorach nadwozia: B5 Blue Pearl Coat, Billet Silver Metallic Clear Coat, Bright White Clear Coat, Granite Crystal Metallic Pearl Coat, Ivory White Tri-Coat Pearl, Jazz Blue Pearl Coat, Phantom Black Tri-Coat Pearl, Pitch Black Clear Coat, Redline Tri-Coat Pearl, Sublime Metallic Pearl Coat oraz TorRed Clear Coat.