Fiat rozszerzył gamę 500 w 2015 roku, wprowadzając crossovera opartego na tej samej platformie, co Jeep Compass i Jeep Renegade.
Model 500 odniósł ogromny sukces dla włoskiego producenta, ale nie był w stanie zaspokoić wszystkich segmentów rynku. Dodatkowo klienci domagali się crossovera, a Fiat nie miał żadnego w swojej ofercie. Ponadto, Panda 4×4 nie spełniała ich oczekiwań. W rezultacie Włosi wykorzystali tę samą platformę opracowaną wspólnie z Jeepem i dodali nadwozie przypominające gamę 500, co zaowocowało modelem 500X.
Przedni pas modelu 500X zdominowały elementy, które podążały za tym samym językiem designu co 500, a samochód miał parę okrągłych reflektorów lekko wydłużonych nad przednimi błotnikami. Dodatkowo, zamiast masywnej kratki w przednim zderzaku, znajdował się jedynie mały otwór oraz chromowana listwa, która przypominała tę stosowaną w zwykłej gamie 500. Główne miejsce chłodzenia znajdowało się w dolnej części zderzaka, gdzie projektanci umieścili wlot powietrza pokryty siatką i flankowany przez parę wlotów dla lamp przeciwmgielnych. W zależności od poziomu wykończenia i opcji, srebrna plastikowa osłona chroniła komorę silnika od dołu przed bryzgami i zanieczyszczeniami z drogi. Nie była przeznaczona do ochrony przed kamieniami czy innymi przeszkodami terenowymi. Z profilu, pięciodrzwiowy hatchback cechował się zaokrąglonymi kształtami, poszerzonymi nadkolami i wznoszącą się linią okien. Drzwi samochodu miały chromowane lub lakierowane na kolor nadwozia klamki, w zależności od wersji, oraz przyciemniony słupek B, co nadawało mu wygląd coupe. Na koniec, z tyłu, pochylona w dół tylna klapa miała spoiler w górnej części, co dodawało sportowego charakteru małemu crossoverowi.
Wewnątrz Fiat zaprojektował dwukolorowy kokpit z binokularowym zestawem wskaźników skierowanym w stronę kierowcy, gdzie prędkościomierz znajdował się na lewym wskaźniku, a obrotomierz na prawym, z centralnie umieszczonym wyświetlaczem TFT pokazującym wskaźnik paliwa, temperaturę wody oraz dane z komputera pokładowego. Na górze centralnej konsoli producent zamontował ekran dotykowy o przekątnej 5 lub 6,5 cala dla systemu infotainment, który oferował nawigację i łączność Bluetooth ze smartfonami. Ponadto system Uconnect Live pozwalał klientom słuchać ponad 100 000 stacji radiowych. Dla pasażerów z przodu, Fiat zainstalował fotele kubełkowe z umiarkowanym wsparciem, natomiast z tyłu umieścił dzieloną kanapę, wystarczającą dla dwóch pasażerów w medium tripach lub trzech w krótszych trasach.
Ponieważ model 500X korzystał z tej samej platformy co Renegade i Compass, był dostępny z gamą silników benzynowych lub diesla o mocy od 110 KM (109 HP) do 180 KM (178 HP), połączonych z sześciobiegową skrzynią manualną lub dziewięciobiegową automatyczną. Producent oferował małego crossovera z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.
Fiat 500X
Fiat 500X zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku jako nowy kompaktowy crossover w rodzinie 500, który symbolizuje ewolucję marki oraz technologii, wpisanej w jej DNA.
Piękno z charakterem – nowy samochód odkrywa nowy wymiar bycia 500, gdzie dojrzały, elegancki, w pełni włoski styl „ubiera” – niczym haute couture – substancję samochodu, który jest komfortowy, wydajny i zawsze w kontakcie ze światem: to jest X strona piękna i dusza Fiata 500X.
Spadkobierca Fiata 500 z 1957 roku – stylistyczne nawiązania do zaokrąglonych świateł i klasycznego logo z chromowanym wykończeniem maski są oczywiste – nowy crossover Fiata rozszerza rodzinę 500, w skład której wchodzą modele 500, 500C, 500L, 500L Trekking oraz 500L Living: samochody, które różnią się pod względem przeznaczenia i charakteru, ale łączą je te same korzenie: ikoniczny Fiat 500.
Wyprodukowany w zaktualizowanej fabryce SATA w Melfi (Potenza) i sprzedawany w ponad 100 krajach na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych, nowy Fiat 500X będzie dostępny w dwóch różnych wersjach z dwoma różnymi duszami – jedna bardziej „metropolitalna”, a druga idealna do rekreacji – wyposażona w efektywne silniki diesla i benzynowe, trzy typy skrzyni biegów – manualną, 9-biegową automatyczną lub 6-biegową automatyczną z podwójnym sprzęgłem – oraz w konfiguracjach napędu na przednie koła, napędu na cztery koła lub napędu na przednie koła z systemem Traction Plus.
500X „wykracza poza” obecne cele klientów
Fiat 500X jest crossoverem nie tylko z definicji, ale również dlatego, że interesuje szeroką gamę klientów różnych płci, wieku, potrzeb i upodobań. W tym sensie symbol „X” reprezentuje element eksponencjalny, skrzyżowanie segmentów, które znacząco się od siebie różnią, zamieszkałych zarówno przez młodych, jak i dojrzałych, miłośników piękna oraz koneserów charakteru. Są dynamiczni, żyją aktywnym życiem towarzyskim i pielęgnują różne pasje. To, co ich łączy, to pragnienie cieszenia się satysfakcjonującym doświadczeniem z jazdy i wyrażania własnej osobowości poprzez unikalny styl. Dziś wszyscy znajdują przejrzystą i wyczerpującą odpowiedź: Fiat 500X.
Dostępne są dwie wersje: pierwsza, charakteryzująca się eleganckimi detalami stylizacji, na pewno zdobędzie serca młodych, dynamicznych i miejskich klientów. Druga wersja, z kolei, ma zdecydowanie bardziej terenowy wygląd i wyposażenie, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla miłośników rekreacji i aktywności na świeżym powietrzu, którzy nie chcą rezygnować z unikalnego stylu Fiata 500.
Styl i wymiary
Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, nowy 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnego stylu 500, w którym ikoniczny wygląd i nowoczesna koncepcja crossovera zderzają się, dodając do tego szanowane możliwości terenowe, zapewniane przez wersję najlepiej dostosowaną do stylu życia na świeżym powietrzu.
O wielkiej osobowości i charakterystycznym włoskim designie, nowy samochód cechuje elastyczność, racjonalność i jakość, mocno osadzone w jego kompaktowych wymiarach, przestronności wnętrza oraz wyborze materiałów i tkanin premium, a także najbardziej zaawansowanej technologii służącej bezpieczeństwu, komfortowi i dobremu samopoczuciu na pokładzie.
Solidny, robustny wygląd samochodu znajduje swoje idealne stylistyczne odzwierciedlenie w harmonijnej linii, która pojawia się w wymiarach idealnych dla klientów poszukujących wygodnej przestrzeni i wyposażenia typowego dla kompaktowych sedanów. Jednocześnie, 500X ukłonem w stronę tych, którzy każdego dnia muszą zmierzyć się z miejskim ruchem, dzięki skromnym wymiarom: ma 4,25 metra długości (o 2 cm więcej w wersji przeznaczonej do rekreacji), 1,8 metra szerokości oraz 1,60 metra wysokości (z relingami dachowymi lub napędem na cztery koła wartości wynoszą odpowiednio 161 i 162 cm).
Kompaktowy z zewnątrz, przytulny w środku: obszerne, ochronne wnętrze z szerokim zastosowaniem materiałów wysokiej jakości, wykończeń oraz praktycznych schowków. Wygodna kabina pasażerska, która jest niewątpliwie „Made in Italy” i dostępna w co najmniej siedmiu konfiguracjach wnętrza, poprzez zestawienie różnych rodzajów tkanin, skóry i kolorów. To wszystko jeszcze bardziej funkcjonalne dzięki wielości możliwości regulacji foteli oraz przestronnemu bagażnikowi (350 litrów).
Wreszcie, klient może wybrać spośród 12 różnych wersji kolorystycznych, które podkreślają zmysłową formę Fiata 500X, dodatkowo wzbogaconą o osiem różnych wzorów dla 16-, 17- i 18-calowych felg aluminiowych.
Wersje silnikowe
Nowy Fiat 500X oferuje, z uwagi na rynek EMEA, różne kombinacje silników, skrzyń biegów i napędu, aby sprostać wszelkim wymaganiom użytkowania, zawsze z poszanowaniem dla natury i maksymalnej efektywności w zakresie osiągów, zużycia paliwa i emisji.
W momencie wprowadzenia na rynek oferta silnikowa obejmie 140-konny silnik 1.4 Turbo MultiAir II (z napędem na przednie koła i 6-biegową manualną skrzynią biegów), 120-konny silnik 1.6 MultiJet II (również z napędem na przednie koła i 6-biegową manualną skrzynią biegów) oraz 140-konny silnik 2.0 MultiJet II (z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła).
Później gama zostanie uzupełniona o 110-konny silnik 1.6 „E-torQ” (z 5-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła), 170-konny silnik 1.4 Turbo MultiAir II (z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła) oraz mocny 184-konny silnik Tigershark 2.4 (z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła).
Silnik 140-konny 1.4 Turbo MultiAir II będzie również dostępny z napędem na przednie koła i 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. W szczególności innowacyjna automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zapewnia większy komfort jazdy oraz sportowe odczucia w porównaniu do tradycyjnej skrzyni biegów, a także większą efektywność i niższe zużycie paliwa. Zasadniczo urządzenie składa się z dwóch skrzyń biegów w równoległej pracy, które umożliwiają niezwykle szybkie zmiany biegów poprzez jednoczesne zwolnienie jednego sprzęgła i włączenie drugiego.
Dostępne będą również następujące silniki diesla: 95-konny silnik 1.3 MultiJet II (z 5-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła) oraz 140-konny silnik 2.0 MultiJet II (z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła).
9-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Fiat 500X to pierwszy samochód Fiata z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów. Ta skrzynia, w połączeniu z 170-konnym silnikiem 1.4 Turbo MultiAir II oraz 140-konnym silnikiem 2.0 MultiJet II, oferuje wiele korzyści, w tym doskonałą zdolność przyspieszania i płynne dostarczanie mocy. Z elektroniczną kontrolą, nowa 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów charakteryzuje się mapowaniem „zmiany-biegu w ruchu”, z możliwością przełączenia na tryb manualno-sekwencyjny.
System 4WD i odłączanie tylnej osi
Nowy Fiat 500X jest dostępny w konfiguracjach zarówno z napędem na dwie, jak i cztery koła. Szczególną cechą napędu na cztery koła w nowym crossoverze Fiata jest zastosowanie systemu odłączania tylnej osi, który pozwala na zmniejszenie marnowanej energii przez opór, gdy napęd na cztery koła nie jest potrzebny, co zapewnia większą efektywność pod względem zużycia paliwa. Jest to jedyny samochód w swoim segmencie, który to oferuje, obok Jeepa Renegade; odłączenie tylnej osi płynnie przełącza się pomiędzy napędem na dwie i cztery koła, zapewniając pełne zarządzanie momentem obrotowym bez potrzeby interwencji kierowcy.
„Wybór trybu jazdy” i system Traction Plus
Nowy 500X oferuje system „Wybór trybu jazdy”, który wpływa na silnik, hamulce, układ kierowniczy oraz skrzynię biegów/napędu, umożliwiając trzy różne zachowania samochodu, w zależności od stylu jazdy najlepiej dostosowanego do sytuacji lub warunków nawierzchni: Auto (dla najlepszego komfortu, zużycia paliwa i emisji CO2), Sport (dla jazdy preferującej osiągi) oraz All Weather (maksymalne bezpieczeństwo nawet w warunkach niskiej przyczepności).
W wersjach bardziej odpowiednich do rekreacji tryb All Weather zastępuje funkcja „Traction”, która w przypadku wersji z napędem na cztery koła przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Z kolei w wersjach z napędem na przednie koła aktywuje system kontroli „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia przyczepność na trudnym, śliskim terenie, a z drugiej strony jest tańszy i ma niższe emisje niż tradycyjny napęd na cztery koła, co czyni go bardziej efektywnym w lekkim, codziennym użyciu w terenie.
Zarządzanie i bezpieczeństwo
Wyposażony w zawieszenie MacPherson z tyłu, Fiat 500X zapewnia odpowiednią równowagę pomiędzy prowadzeniem a komfortem. Co więcej, aby zapewnić ochronę pasażerów, nowy crossover Fiata łączy nadwozie zaprojektowane zgodnie z najnowocześniejszymi kryteriami z treściami bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które zapewniają doskonałe osiągi. Na całej gamie standardowo dostępne są istotne elementy, takie jak sześć poduszek powietrznych (przednie, okienne i boczne), przednie reflektory z funkcją świateł dziennych oraz światła przeciwmgielne z funkcją zakrętów, oprócz zaawansowanego systemu ESC (Elektronika Stabilizacji Pojazdu). Dodatkowo, w zależności od wersji i rynku, zaawansowany system Lane Assist (wskaźnik zmiany pasa ruchu) oraz (system asystujący przy zmianie pasa, aby omijać martwe strefy) dostępne są standardowo lub na życzenie. Na życzenie można także wyposażyć swój 500X w nową kamerę ParkView do wstecznego parkowania oraz system „Brake Control” (system wspomagania hamowania).
Infotainment
Jeśli chodzi o komfort i wyposażenie infotainment, Fiat 500X wyróżnia się w swojej kategorii dzięki zaawansowanym systemom UconnectTM z dotykowymi ekranami 5″ lub 6,5″. Obie wersje są wyposażone w interfejs Bluetooth, złącze Aux-in, port USB, port SD oraz polecenia głosowe. Dodatkowo, urządzenie Uconnect 5” Radio Nav oferuje nawigację TomTom 2.5D, podczas gdy Uconnect 6.5″ Radio Nav posiada nawigację satelitarną z mapami 3D, progresywnym prowadzeniem trasy oraz funkcją „One Shot Voice Destination Entry”, która pozwala na wpisanie adresów za pomocą poleceń głosowych.
Dzięki kolorowemu ekranowi dotykowemu system umożliwia dostęp do wszystkich podstawowych funkcji: od radia analogowego i cyfrowego (DAB) po wszystkie główne źródła multimedialne (odtwarzacz multimedialny, iPod, iPhone, smartfon), które można podłączyć przez port USB lub gniazdo Aux-in, lub strumieniowo przez Bluetooth audio. Wszystko to można zarządzać bezpośrednio za pomocą przycisków na kierownicy, dzięki czemu nie trzeba odrywać wzroku od drogi ani rąk od kierownicy.
Nowy system Uconnect TM Live umożliwia również klientom – dzięki integracji z ich smartfonami – korzystanie z wielu aplikacji na systemie pokładowym, aby zawsze być w kontakcie z przyjaciółmi na Facebooku i Twitterze, słuchać milionów utworów muzycznych na Deezer oraz ponad 100 000 rzeczywistych stacji radiowych z TuneIn; uzyskiwać aktualne informacje z Reuters i informacje o ruchu drogowym, fotoradarach, autoveloxach oraz prognozie pogody dzięki usługom TomTom Live.
Wreszcie, Fiat 500X oferuje „eco:DriveTM”, który pozwala na oszczędność do 16% kosztów paliwa oraz zmniejsza emisję CO2, a także usługę „my:CarTM”, która pomaga w konserwacji i radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych za pomocą interaktywnego podręcznika użytkownika.
#######################################
Fiat 500X
Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, nowy 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnego stylu 500, w którym ikoniczny styl i nowoczesna koncepcja crossovera zderzają się, dodając do tego szanowane możliwości terenowe w wersji idealnej do użytkowania na świeżym powietrzu.
Styl i wymiary
Niezaprzeczalne wyrażenie designu „Made in Fiat”, 500X oferuje elastyczność, racjonalność oraz jakość, mocno osadzone w jego kompaktowych wymiarach, przestronnym wnętrzu oraz wyborze innowacyjnych materiałów i tkanin, a także najbardziej zaawansowanej technologii na rzecz bezpieczeństwa, komfortu oraz dobrego samopoczucia na pokładzie. Fiat 500X to pojazd codziennego użytku, który można „nosić” każdego dnia, oryginalny element odzieży o miękkich kształtach, zapewniający maksymalną swobodę ruchów, z pewnością odzwierciedla osobowość swojego kierowcy dzięki wielu opcjom personalizacji.
Solidny, wytrzymały wygląd samochodu znajduje idealne stylistyczne odzwierciedlenie w harmonijnych liniach, które pojawiają się w wymiarach idealnych dla klientów poszukujących komfortu, przestrzeni oraz wyposażenia typowego dla kompaktowych sedanów. Jednocześnie nowy 500X ukłon w stronę tych, którzy codziennie muszą radzić sobie z miejskim ruchem, dzięki skromnym wymiarom: ma 4,25 metra długości (o 2 cm więcej w wersji rekreacyjnej), 1,8 metra szerokości oraz 1,60 metra wysokości (lub 1,61 i 1,62 metra odpowiednio z relingami dachowymi lub napędem na cztery koła).
Kompaktowy z zewnątrz, przytulny w środku: przestronne, ochronne wnętrze z szerokim zastosowaniem materiałów wysokiej jakości oraz wykończeń, a także szeregiem praktycznych schowków. Wygodna kabina pasażerska, która jest niewątpliwie „Made in Italy” i dostępna w co najmniej siedmiu konfiguracjach wnętrza, dzięki zestawieniu różnych rodzajów tkanin, skóry, wykończeń i kolorów. Optymalna funkcjonalność zapewniona jest dzięki możliwościom regulacji siedzeń oraz przestronnemu bagażnikowi (350 litrów).
W końcu klient może wybrać spośród 12 różnych wersji kolorystycznych, które podkreślają zmysłową formę Fiata 500X, dodatkowo wzbogaconą o osiem różnych wzorów dla 16-, 17- i 18-calowych felg aluminiowych.
Wersje silnikowe
W zależności od rynku EMEA, 500X jest dostępny w różnych kombinacjach silnika, skrzyni biegów oraz napędu, aby sprostać wszelkim wymaganiom użytkowania, wszystkie oferując jednocześnie poszanowanie dla środowiska i maksymalną efektywność w zakresie osiągów, zużycia i emisji.
W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą silniki 140-konny 1.4 Turbo MultiAir2 (napęd na przednie koła i 6-biegowa manualna skrzynia biegów), 110-konny 1.6 „E-torQ” (5-biegowa manualna skrzynia biegów i napęd na przednie koła), 120-konny 1.6 MultiJet II (napęd na przednie koła i 6-biegowa manualna skrzynia biegów) oraz 140-konny 2.0 MultiJet II (9-biegowa automatyczna skrzynia biegów i napęd na cztery koła).
Następnie gama zostanie uzupełniona o 170-konny 1.4 Turbo MultiAir2 (9-biegowa automatyczna skrzynia biegów i napęd na cztery koła) oraz mocny 187-konny silnik 2.4 Tigershark MultiAir2 (9-biegowa automatyczna skrzynia biegów i napęd na cztery koła) benzynowy.
Silnik 140-konny 1.4 Turbo MultiAir II będzie również dostępny z napędem na przednie koła i 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. W szczególności innowacyjna automatyczna i sekwencyjna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zapewnia większy komfort jazdy i sportowe odczucia, w zakresie prędkości zmiany biegów, oferując zwiększoną efektywność i zoptymalizowane zużycie paliwa. Zasadniczo składa się z dwóch równoległych skrzyń biegów, które pozwalają na niezwykle szybkie zmiany biegów, zwalniając jedno sprzęgło i angażując drugie jednocześnie.
Dostępne będą także silniki turbodiesla: 95-konny 1.3 MultiJet II (z 5-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła) oraz 140-konny 2.0 MultiJet II (z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła).
9-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Fiat 500X to pierwszy samochód Fiata oferujący 9-biegową automatyczną skrzynię biegów. Ta skrzynia, dostępna z 170-konnym silnikiem 1.4 Turbo MultiAir II i 140-konnym silnikiem 2.0 MultiJet II turbodiesel, oferuje wiele zalet, w tym doskonałą zdolność przyspieszania i płynne dostarczanie mocy. Sterowana elektronicznie, nowa 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów charakteryzuje się specyficznym mapowaniem, z możliwością przełączenia na tryb manualno-sekwencyjny.
4WD i system odłączania tylnej osi
Nowy Fiat 500X jest dostępny zarówno w konfiguracjach z napędem na dwie, jak i cztery koła. Szczególną cechą napędu na cztery koła nowego crossovera Fiata jest przyjęcie systemu odłączania tylnej osi, który zmniejsza energię marnowaną przez opór, gdy napęd na cztery koła nie jest potrzebny, zapewniając tym samym bardziej efektywne zużycie paliwa. To jedyny pojazd w swoim segmencie, który to oferuje, z wyjątkiem Jeepa Renegade; odłączenie tylnej osi płynnie przełącza się pomiędzy napędem na dwie i cztery koła, zapewniając dokładne zarządzanie momentem obrotowym bez potrzeby interwencji kierowcy.
Wybór trybu jazdy i system Traction Plus
Nowy 500X oferuje system wyboru trybu jazdy „Mood Selector”, który działa na silnik, hamulce, układ kierowniczy i skrzynię biegów (w przypadku automatycznej), co pozwala na trzy różne zachowania pojazdu w zależności od stylu jazdy najlepiej dostosowanego do sytuacji lub warunków nawierzchni: Auto (dla najlepszego komfortu, zużycia paliwa i emisji CO2), Sport (dla jazdy preferującej osiągi) oraz All Weather (maksymalne bezpieczeństwo nawet w trudnych warunkach gripowych).
W wersjach bardziej odpowiednich do rekreacji tryb All Weather zastępuje funkcja „Traction”, która, w przypadku wersji z napędem na cztery koła, przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. W wersjach z napędem na przednie koła, z kolei włącza system kontroli „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia przyczepność na trudnym, śliskim terenie, a z drugiej strony jest bardziej ekonomiczny i ma niższe emisje niż konwencjonalny napęd na cztery koła, co czyni go bardziej efektywnym w lekkim, codziennym użyciu w terenie.
Zarządzanie i bezpieczeństwo
Wyposażony w zawieszenie MacPherson z tyłu w każdej wersji, Fiat 500X zapewnia idealną równowagę pomiędzy prowadzeniem a komfortem. Co więcej, aby zagwarantować ochronę pasażerów, nowy crossover Fiata łączy nadwozie zaprojektowane zgodnie z najnowocześniejszymi kryteriami z treściami bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które zapewniają doskonałe osiągi.
Bogaty pakiet wyposażeniowy dostępny jest standardowo w całej gamie, obejmując sześć poduszek powietrznych (przednie, okienne i boczne), przednie reflektory z funkcją świateł dziennych i światła przeciwmgielne z funkcją zakrętów, a także system ESC (Elektronika Stabilizacji Pojazdu). Dodatkowo, w zależności od wersji i rynku, dostępne są na życzenie i standardowo zaawansowane systemy Lane Assist (system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu) oraz system asystujący przy zmianie pasa, by unikać martwych stref. Na życzenie można również wyposażyć swojego 500X w nową kamerę ParkView do parkowania wstecz oraz system „Brake Control” (system wspomagania hamowania).
Systemy infotainment UconnectTM
Pod względem komfortu i wygody, Fiat 500X oferuje najwyższej klasy wyposażenie, dzięki zaawansowanym systemom UconnectTM z dotykowymi ekranami 5 lub 6,5 cala, które umożliwiają dostęp do radia, mediów, telefonu i usług UconnectTM LIVE. Obie wersje są wyposażone w interfejs Bluetooth, złącze Aux-in, port USB oraz polecenia głosowe. Dodatkowo, urządzenie Uconnect Radio Nav 5” oferuje nawigację TomTom 2.5D, podczas gdy 6.5″ Uconnect Radio Nav posiada nawigację satelitarną z mapami 3D, progresywnym prowadzeniem trasy oraz funkcją „One Shot Voice Destination Entry”, aby wpisywać adresy za pomocą poleceń głosowych.
Korzystając z kolorowego ekranu dotykowego, system umożliwia dostęp do wszystkich głównych funkcji: od radia analogowego i cyfrowego (DAB) po wszystkie główne źródła multimedialne (odtwarzacz multimedialny, iPod, iPhone, smartfon), które można podłączyć przez port USB lub gniazdo Aux-in, lub przesyłając dźwięk przez Bluetooth. To wszystko można zarządzać bezpośrednio za pomocą przycisków na kierownicy, aby nie odrywać wzroku od drogi ani rąk od kierownicy.
Nowy system Uconnect Live umożliwia również klientom – poprzez integrację z ich smartfonami – korzystanie z wielu aplikacji na systemie pokładowym. Mogą być na bieżąco z przyjaciółmi na Facebooku i Twitterze, słuchać milionów utworów muzycznych na Deezer oraz ponad 100 000 internetowych stacji radiowych dzięki TuneIn, otrzymywać aktualne wiadomości z Reuters oraz informacje o ruchu drogowym, fotoradarach i prognozach pogody dzięki usługom TomTom Live.
Na koniec, Fiat 500X oferuje „eco:DriveTM”, które pozwala na oszczędności do 16% kosztów paliwa oraz obniżenie emisji CO2, a także usługi „my:CarTM”, która zawiera interaktywny podręcznik użytkownika, pomagający w konserwacji oraz radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych.
W przypadku audio, ekskluzywny system Hi-Fi Beats Audio jest dostępny na życzenie – opracowany we współpracy z Beats by Dr. Dre i wprowadzony po raz pierwszy w modelu 500L – aby zapewnić rewolucyjne doświadczenie muzyczne na pokładzie nowego Fiata 500X.
Oferta (EMEA)
Dwie wersje są dostępne w momencie wprowadzenia (jedna bardziej „miejskie”, a druga idealna do użytku rekreacyjnego), 5 poziomów wykończenia (Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus), 4 opcje silnika (140-konny 1.4 Turbo MultiAir II, 110-konny 1.6 „E-torQ”, 120-konny 1.6 MultiJet II i 140-konny 2.0 MultiJet II), 3 systemy napędowe (na przód, przód z systemem „Traction Plus” oraz na cztery koła), 3 skrzynie biegów (manualna 5-biegowa, manualna 6-biegowa oraz automatyczna 9-biegowa), 12 kolorów nadwozia, 8 różnych wzorów felg aluminiowych (16″, 17″ i 18″) oraz 7 różnych konfiguracji wnętrza.
Design
Piękno z charakterem – nowy 500X odkrywa nowy wymiar bycia 500, gdzie dojrzały, elegancki, w pełni włoski styl „ubiera” – niczym haute couture – substancję samochodu, który jest komfortowy, wydajny i zawsze w kontakcie ze światem: to jest X strona piękna, i to jest dusza Fiata 500X.
Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, nowy crossover rozszerza rodzinę 500, w skład której wchodzą modele 500, 500C, 500L, 500L Trekking oraz 500L Living – samochody różniące się przeznaczeniem i charakterem, ale które dzielą te same korzenie: ikoniczny Fiat 500 z 1957 roku. 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnego stylu 500, w którym ikoniczny wygląd i nowoczesna koncepcja crossovera się zderzają, dodając do niego szanowane możliwości terenowe w wersji idealnej do użytkowania na świeżym powietrzu.
Niezaprzeczalne wyrażenie designu „Made in Fiat”, 500X oferuje elastyczność, racjonalność i jakość, mocno osadzone w jego kompaktowych wymiarach, przestronnym wnętrzu oraz wyborze innowacyjnych materiałów i tkanin, a także najbardziej zaawansowanej technologii na rzecz bezpieczeństwa, komfortu oraz dobrego samopoczucia na pokładzie. W skrócie, 500X to swobodny, zabawny pojazd, który można „nosić” każdego dnia, oryginalna odzież o miękkich kształtach, zapewniająca maksymalną swobodę ruchów i, dzięki mnogości opcji personalizacji, odzwierciedlająca osobowość swojego kierowcy.
Zewnętrze
Już od pierwszego spojrzenia widać, że w tym samochodzie stylistyczne korzenie 500 zyskują zupełnie nową interpretację, bardziej „męską”, nie przejawiając jednak nadmiernej muskulatury formy. W rzeczy samej, mimo zwiększonych wymiarów i dużego rozstawu osi, Fiat 500X oferuje płynne linie, które nadają mu grację i dynamizm.
Szczególnie styl zewnętrzny nowego crossovera Fiata wyraża wszystkie charakterystyczne elementy zarówno obecnej rodziny 500, jak i ikonicznego modelu 500 z lat pięćdziesiątych. Najbardziej oczywistym odniesieniem do poprzednika modelu jest połączenie górnych reflektorów, które, mimo że okrągłe, mają bardziej dynamiczny kształt, co nadaje im bardziej „zmarszczony” wygląd, z dolnymi reflektorami „głównymi” oraz rysunkiem „wąsów i logo”. Zawijająca się maska z bocznymi zagięciami również jest cechą stylu 500, podobnie jak przedni zderzak z ekstremalną harmonią stylistyczną, klasycznymi trapezoidalnymi kształtami i eleganckim chromowanym wąsem na środku. Tuż poniżej znajduje się czarna dolna kratka – cecha stylistyczna wprowadzona do 500 w 2007 roku – która nadaje pojazdowi „przyjazny” wygląd i jednocześnie podkreśla jego solidność i osobowość.
Solidny i mocny wygląd pojazdu znajduje swoje idealne stylistyczne zrównoważenie w harmonijnych liniach zawartych w jego skromnych wymiarach: samochód ma 4,25 metra długości (o 2 cm więcej w wersji rekreacyjnej), 1,8 metra szerokości oraz 1,60 metra wysokości (lub 1,61 i 1,62 metra odpowiednio z relingami dachowymi lub napędem na cztery koła).
Z boku pojazd oferuje linię nieco pochyloną ku przodowi, co podkreśla jego solidność i podkreśla „dynamiczność” projektu. W szczególności sekcja boczna oferuje nowoczesną wersję historycznego wyglądu 500, ale z czystszymi, bardziej nowoczesnymi powierzchniami, przerywaną przez obszerne nadkola oraz solidne sekcje drzwi. Wszystko to wzmocnione przez prześwit – 162 mm dla wersji FWD oraz 179 mm dla konfiguracji AWD (wartości mierzone w standardzie A) – oraz przez przewymiarowane koła.
Co więcej, dzięki zastosowaniu doskonałych cech terenowych, takich jak specjalne zderzaki i ochraniacze podwozia, wersje Cross i Cross Plus 500X zapewniają doskonałe kąty terenowe: kąt podejścia wynosi 21,3°, kąt zejścia 30,1° i kąt rampowy 22,3° (wartości mierzone w standardzie A).
Tył 500X charakteryzuje charakterystyczny chromowany uchwyt, przypominający światło tablicy rejestracyjnej z poprzednika. Zespoły świateł umieszczone są pomiędzy wycięciami klapy bagażnika, a ich sposób świecenia czyni je rozpoznawalnymi nocą, dzięki płynnemu kształtowi światła hamowania i świateł bocznych. Tylnia szyba „przecięła” klapę bagażnika po bokach, tworząc uproszczoną, nowoczesną grafikę szklaną, natomiast spojler na górze klapy bagażnika nadaje nowoczesny twist i przyczynia się do doskonałej ogólnej wartości aerodynamicznej (0,34 CX).
Stylowe włoskie wzornictwo widać również w detalu, który czyni 500X naprawdę unikalnym, takim jak eleganckie chromowane wykończenie – od uchwytów przednich drzwi z emblematem „wąsów”, przez ramki zespołów świateł, aż po uchwyt bagażnika – czy „Sky Dome”, szklany dach, który, przylegający do okna, oferuje liniowy, wypełniony światłem dach, podkreślający dwa łuki filarów.
Kończąc nowoczesny styl nadwozia, szeroka gama kolorów mika i pastelowych, dla wielu opcji personalizacji inspirowanych popkulturą, typowych dla DNA 500, w jasnych, żywych odcieniach i podstawowych kolorach, takich jak czerwony, żółty i niebieski, obok chłodniejszych, bardziej eleganckich tonów salonowych, takich jak szaro-beżowy, a nawet, dla wersji rekreacyjnej, tonów outdoorowych, takich jak Matowa Brąz. Każda opcja kolorystyczna jest dostarczana z zestawem uzupełniających tkanin lub skóry w wnętrzu, a oczywiście można liczyć na deskę rozdzielczą odzwierciedlającą zewnętrzny kolor wewnątrz. Łącznie 12 różnych wersji kolorystycznych podkreśla zmysłową formę Fiata 500X, dodatkowo wzbogaconą o osiem różnych wzorów dla 16-, 17- i 18-calowych felg aluminiowych.
Wnętrze
Kompaktowy na zewnątrz, przytulny w środku: przestronne, ochronne środowisko z szerokim zastosowaniem wysokiej jakości materiałów i wykończeń oraz szeregiem praktycznych schowków. W szczególności kabina pasażerska Fiata 500X posiada nowoczesny i ergonomiczny zestaw, w projekcie inspirowanym historycznym wyglądem 500.
Samochód z charakterem, taki jak Fiat 500X, ma jedną ze swoich mocnych stron w fotelu kierowcy. Gdy siądziesz za kierownicą, natychmiast dostrzegasz doskonały układ wskaźników, użyteczność i komfort przycisków, wszystkie skierowane do kierowcy i pogrupowane według funkcji. Doświadczenie z jazdy jest jeszcze bardziej otulające dzięki pionowemu pochylaniu kierownicy, H punktowi zaledwie 669 mm od ziemi (697 mm dla wersji z napędem na cztery koła), owiniętym fotelom oraz obszernemu miejscu na nogi.
W oparciu o strukturę kokpitu, strona kierowcy obejmuje panel wskaźników podzielony na trzy okrągłe sekcje, z których centralna sekcja jest większa z metalicznym wykończeniem – wyraźnie przypominającym historycznego Fiata 500 – idealne połączenie retro estetyki i nowoczesnej technologii. Po bokach, dwa dopasowane kwadraty zawierają prędkościomierz i obrotomierz, a pośrodku 3,5-calowy wyświetlacz TCT o zmiennym układzie komunikuje informacje do kierowcy w prosty i błyskawiczny sposób, oferując również liczne opcje personalizacji.
Kolumna kierownicza posiada nową sportową kierownicę, która zapewnia lepsze położenie rąk i idealny chwyt, wzbogaconą eleganckimi chromowanymi wstawkami i housingiem dla sterowania radiem, co zapewnia dokładną, relaksującą jazdę w każdej sytuacji. Na tym kończy się optymalne umiejscowienie dźwigni zmiany biegów na centralnym tunelu oraz wygodny przedni podłokietnik. Centralna sekcja deski zawiera także trzy z najczęściej używanych przycisków, które przypominają małe dźwignie z starego 500, podczas gdy tuż nad nimi znajduje się 5″ wyświetlacz systemu Uconnect (dostępny również w wersji 6,5″ z systemem nawigacyjnym). Na dole znajdują się kratki wentylacyjne i pokrętła klimatyzacji.
Kolejną cechą stylu 500 jest deska rozdzielcza nowego crossovera, która w bardziej „miejskiej” wersji odzwierciedla zewnętrzny kolor wewnątrz. W zależności od poziomu wykończenia dostępne są dwa eleganckie wykończenia dla centralnego tunelu i paneli drzwi: geometryczny wzór, będący efektem zmienionego wyglądu węglowego lub ciągłe szczotkowane stalowe wykończenie. Ta sama ekskluzywność charakteryzuje uchwyty drzwi z klasycznym kształtem „haczyka”, przypominającym najbardziej pamiętną cechę drzwi z historycznego 500.
Doskonała ekspresja włoskiego rzemiosła, nowy Fiat 500X oferuje maksymalną funkcjonalność, co potwierdzają liczne schowki o różnych rozmiarach rozmieszczone w całej kabinie pasażerskiej. W rzeczywistości, mimo że górna część deski ma za zadanie przynieść stylową elegancję, z miękkimi, tapicerowanymi powierzchniami, dolna sekcja kryje wybór przestronnych otwartych schowków, a także medium oraz małe skrzynki do przechowywania najcenniejszych przedmiotów z dala od wzroku.
Obszerna przestrzeń do przechowywania 500 obejmuje cztery przestronne schowki w drzwiach, dużą zamykaną skrzynkę na dole deski rozdzielczej oraz drugą skrzynkę, również zamykaną, umieszczoną w kolorowej bandzie przed siedzeniem pasażera, ozdobioną chromowaną odznaką modelu, a także dwa uchwyty na kubki na centralnym tunelu, które zapewniają bezpieczne miejsce do przechowywania naczyń na napoje o różnych rozmiarach. W zależności od poziomu wykończenia, przedni środkowy podłokietnik może być również wyposażony w praktyczny schowek oraz być regulowany wzdłużnie, aby zwiększyć komfort.
Użyteczna przestrzeń znajduje się także przed dźwignią zmiany biegów, gdzie znajdziesz specjalną konsolę do przechowywania drobnych przedmiotów, która także służy jako stacja dokująca dla twoich urządzeń (smartfonów, odtwarzaczy MP3 i innych), które dzięki portom USB i Aux-In mogą być ładowane lub podłączane do systemu Uconnect. Przednie siedzenia mają także praktyczną kieszeń siatkową z tyłu, a siedzenie pasażera ma składane oparcie: obniżenie tylnych siedzeń z wykorzystaniem funkcji Fold&Tumble tworzy płaską powierzchnię załadunkową przez całą długość kabiny pasażerskiej, co zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej.
Ta sama wszechstronność oferowana jest przez tylną kanapę z dzielonym oparciem 60/40 oraz przestronnym bagażnikiem (pojemność 350 litrów wzrasta do 1000 litrów po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń). Co więcej, na życzenie twój 500X może być wyposażony w wyjmowaną platformę ładunkową, która jest odwracalna i regulowana pod względem wysokości.