Ford wykorzystał swoje doświadczenie zdobyte przy produkcji minivanów w USA, aby stworzyć jeden z najlepszych europejskich MPV, starając się przekonać klientów, że tego typu pojazdy nie są nudne.
Kiedy Renault wprowadziło Espace na rynek na początku lat 80., klienci je pokochali. Pozostałe europejskie marki były zaskoczone i zareagowały wolno oraz z opóźnieniem. Ford miał wiedzę na temat tego, jak stworzyć odpowiedniego minivana, ale opóźnił wprowadzenie takiego modelu, ponieważ nie było to zbyt istotne dla europejskiej gałęzi marki z niebieską owalu. W efekcie, w 1995 roku wprowadził Galaxy MPV, opracowany wspólnie z Volkswagenem, a po rozstaniu z niemiecką marką stworzył S-Max, który zadebiutował w 2006 roku. Samochód sprzedawał się dobrze, a w 2015 roku Ford zaprezentował drugą generację tego modelu, bazując na platformie Ford Mondeo/Lincoln MKZ.
Nowa wersja, o kształcie charakterystycznym dla minivanów, miała przednią osłonę, która przypominała jej europejskiego kuzyna, Mondeo. Posiadała sześciokątny grill ozdobiony poziomymi listwami, z wyprofilowanymi reflektorami wyposażonymi w diodowe światła dzienne po bokach. Niemniej jednak, ta przestrzeń chłodząca nie była wystarczająco duża, więc producent dodał drugą na dolnej części zderzaka. Krótka maska była zakończona panoramiczną szybą przednią. Z profilu, S-Max ukazywał wysoki dach z dużymi powierzchniami szklanymi, które zaczynały się przed przednimi drzwiami i kończyły za tylnymi. Z tyłu klapa bagażnika była lekko nachylona do przodu i zawierała część nowoczesnych diodowych świateł tylnych.
Wnętrze, Ford zaprezentował swoje możliwości w zakresie minivanów, instalując siedem miejsc w układzie 2-3-2. Co więcej, oprócz wysokich siedzeń z przodu, producent oferował pojazd z indywidualnymi fotelami dla pozostałych pasażerów. Mając na uwadze duże rodziny, zapewnił również wystarczającą ilość udogodnień i uchwytów na kubki, aby wszyscy czuli się komfortowo. Kierowca miał przed sobą przestronny 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który wyświetlał dużą prędkościomierz i obrotomierz. Użytkownicy mogli także spersonalizować wyświetlacz graficzny. Ponadto, producent zainstalował 8-calowy ekran dotykowy w centralnej konsoli, który działał na systemie multimedialnym Ford SYNC 2 z komendami głosowymi. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, klienci mogli otrzymać panoramiczny szklany dach, który zwiększał przestronność kabiny.
Pod względem technicznym, Ford wykorzystał dobrze opracowaną platformę z niezależnym zawieszeniem w każdym rogu, co poprawiło komfort dla wszystkich pasażerów. Co więcej, w przypadku wybranych wersji silnikowych, oferował również pojazd z systemem napędu na wszystkie koła. Podobnie jak większość europejskich samochodów z tamtej epoki, oferta silnikowa była zdominowana przez jednostki turbodoładowane o mocy od 148 KM (150 PS) do 207 KM (210 PS). Ci, którzy chcieli silnika benzynowego, mogli wybrać jednostkę o mocy 158 KM (160 PS) lub 237 KM (240 PS).
Ford S-MAX
Ford Motor Company zaprezentował nowego Forda S-MAX, stylową i innowacyjną reinterpretację samochodu sportowego z siedmioma miejscami, który wyznacza trendy.
Nowy S-MAX, który zadebiutuje w Europie w przyszłym roku, pozostaje wierny duchowi pierwotnej wersji, oferując styl, przyjemność z jazdy i zaawansowane funkcje, nie rezygnując przy tym z przestrzeni, elastyczności i efektywności paliwowej.
„S-MAX znalazł uznanie klientów w całej Europie – ludzi, którzy potrzebują przestrzeni i praktyczności, ale nigdy nie wyobrażali sobie siebie w typowym samochodzie rodzinnym,” powiedział Stephen Odell, wiceprezydent Forda w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. „Nowy S-MAX podnosi tę filozofię bezkompromisowości na nowe wyżyny z oszałamiającym designem, nowoczesną technologią i dynamicznymi osiągami prowadzenia.”
Nowy S-MAX wprowadzi w Europie technologię adaptacyjnego układu kierowniczego Forda, optymalizującą reakcję na działania kierowcy, gdy trafi do sprzedaży w 2015 roku. Inteligentny napęd na cztery koła oraz gama zaawansowanych jednostek napędowych – w tym nowy silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,5 litra – zapewnią również lepsze wrażenia z jazdy.
S-MAX będzie pierwszym modelem Forda na świecie, który wzbogaci się o dynamiczne reflektory LED z funkcją jasnego snopu, które zapewniają maksymalne oświetlenie bez rozpraszania innych użytkowników drogi. Zaawansowana technologia Pre-Collision Assist Forda pomoże w łagodzeniu wypadków, nawet przy prędkościach autostradowych.
Od zimowego wyjazdu narciarskiego po codzienne wożenie dzieci do szkoły, nowy S-MAX umożliwi komfortową podróż dla siedmiu osób – z 32 kombinacjami ustawień siedzeń i przestrzeni ładunkowej, a także unikalnymi, łatwo składającymi się siedzeniami w drugim i trzecim rzędzie.
Od momentu, kiedy Ford wprowadził S-MAX na rynek, ponad 400 000 modeli znalazło nowych właścicieli w Europie, zdobywając tytuł Samochodu Roku w 2007 roku.
Przełomowy design
Zespół projektowy Forda rozwinął świeży i charakterystyczny wygląd zewnętrzny oryginalnego S-MAX, aby nadać mu jeszcze bardziej dynamiczny i luksusowy wygląd.
„Smukły i sportowy profil S-MAX wyróżnia się w tłumie, oferując unikalną propozycję dla klientów, którzy cenią sobie ekskluzywny wygląd – zarówno w przypadku samochodu, ubrań, jak i domu,” stwierdził Joel Piaskowski, dyrektor ds. designu w Fordzie Europa. „Obniżona linia dachu, smukłe światła i muskularne nadkola sprawiają, że nowy S-MAX wydaje się szerszy, bardziej wyrazisty i ma jeszcze bardziej charakterystyczną obecność niż kiedykolwiek.”
Smukły styl wykorzystuje graficzne elementy designu w sposób ekonomiczny, aby uniknąć „hałasu wizualnego”. Przedni słupek został przesunięty dalej, aby stworzyć dłuższy, rzeźbiony przód, co nadaje bardziej premium wygląd. Wzniesiona chromowana kratka w kształcie trapezu oraz smukły design reflektorów nadają nowoczesny i nowatorski wygląd.
Charyzmatyczny zarys S-MAX i charakterystyczna linia okien stały się jeszcze bardziej pożądane, uzupełnione sygnaturowymi LED-owymi światłami dziennymi oraz technicznie zaprojektowanymi tylnymi światłami LED, które dodają wizualnej szerokości. Połączone są sygnaturowym matowym paskiem chromowym. Tylny dyfuzor oddziela zintegrowane rury wydechowe, co nadaje nowoczesny, sportowy charakter.
Wewnątrz, dojrzałe, wyrafinowane i dynamiczne wnętrze obejmuje rzeźbioną konsolę centralną, która przechodzi z górnej deski rozdzielczej; akcenty aluminiowe nad schowkiem; oraz projekt siedzeń w stylu stadionu dla drugiego i trzeciego rzędu. Otwarta i przestronna kabina korzysta z panoramicznego szklanego dachu oraz inteligentnie zaprojektowanych foteli z cieńszymi oparciami, co zapewnia więcej przestrzeni na nogi.
Wewnątrz nowego S-MAX zastosowano materiały o miękkiej fakturze i akcenty przeszyć. Materiały te mogą opierać się na zużywaniu spowodowanym przez aktywne rodziny dzięki powłokom odpornym na plamy i testom trwałości, w tym zastosowaniom gleby i kawy.
Inżynierowie dokładnie symulują także obciążenia, jakie wnętrza mogą otrzymywać od zamków i nity. Metalowa kula z ostrymi jak igła kolcami, zwana maczuga, jest używana do pocierania tkanin 600 razy.
„Wnętrze nowego S-MAXa oferuje dynamiczną przystań. Uspokaja pasażerów, oferując więcej opcji przechowywania, aby utrzymać bałagan na dystans, oraz zapewnia nowoczesnym, eleganckim designem i wyrafinowaniem, ale jednocześnie pobudza przyjemnymi materiałami i układem skoncentrowanym na kierowcy,” powiedział Hak Soo Ha, menedżer ds. designu wnętrza Forda. „Pewność kierowcy wspierana jest także przez projekt wnętrza, który minimalizuje odblaski z okien i lusterka, co poprawia widoczność oraz zapewnia intuicyjne analogowe sterowanie.”
Komfortowe siedzenie
Nowy S-MAX dostępny jest w wersjach pięcio- i siedmiomiejscowych, zoptymalizowanych pod kątem komfortu i funkcjonalności. System Easy-Fold umożliwia złożenie każdego tylnego siedzenia na płasko za pomocą panelu sterowania z przyciskami. Siedzenia drugiego rzędu Easy-Entry zapewniają łatwy dostęp do trzeciego rzędu.
Teraz szybciej można znaleźć idealną temperaturę dzięki ulepszonym systemom ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, które zadebiutowały w Europie wraz z nowym Fordem Mondeo, oferującym lepszy przepływ powietrza, zdolność do uzyskiwania niższych temperatur i cichszą pracę. Uznając, że pasażerowie tylnej części S-MAX oczekują takiego samego komfortu jak pasażerowie z przodu, Ford zadbał o to, aby mogli oni wybierać własne ustawienia klimatyzacji z pomocą kontrolerów pomocniczych i dedykowanego systemu klimatyzacji.
Dodatkowe materiały tłumiące dźwięk, ulepszone uszczelki drzwiowe oraz technologia tłumienia masy magnetycznej wbudowana w dach, aby zniwelować wibracje, sprawiają, że kabina jest cichsza, a S-MAX ma jako pierwszy w swojej klasie podgrzewane i chłodzone fotele Ford Multi-Contour, które oferują funkcję masażu Active Motion.
„S-MAX zredukuje zmęczenie, bóle i dolegliwości zarówno kierowcy, jak i pasażera z przodu, stymulując mięśnie i naczynia krwionośne unikalnym ruchem falowym generowanym przez wdmuchiwane poduszki w fotelach,” powiedział Jeroen Lem, inżynier badawczy zajmujący się technologią wnętrz pojazdów w Fordzie Europy. „Zaawansowany system monitoruje ciśnienie w poszczególnych poduszkach, aby przypominało to pojedynczy wałek delikatnie rozciągający plecy, a dwa poziomy intensywności można wybierać z centralnego ekranu dotykowego.”
Oparcia foteli przednich można regulować w górę, w dół, do przodu i do tyłu, a kierowcy mogą dostosować swoją pozycję siedzącą przy użyciu funkcji elektrycznej regulacji zasięgu kolumny kierownicy oraz pamięci fotela kierowcy. Po raz pierwszy S-MAX oferuje również podgrzewaną kierownicę.
Kontury i twardość tylnych siedzeń zostały dopracowane, aby zapewnić optymalny komfort pasażerom tylnej części. Wnętrze nowego S-MAXa oferuje najlepsze w swojej klasie rozwiązania dla potrzeb przechowywania pasażerów, w tym nowy zamykany schowek na górze deski rozdzielczej, obszar przechowywania mediów w centralnej konsoli oraz ukryte skrytki pod podłogą za trzecią parą siedzeń.
Tecnologia szóstego zmysłu
Nowy S-MAX wykorzystuje kamerę, radar i urządzenia ultradźwiękowe, aby oferować ponad 16 niezwykłych technologii jazdy, które pomagają w bezpiecznej jeździe i kontroli pojazdu, w tym:
- System Pre-Collision Assist stosuje hamowanie, gdy zbliża się kolizja z innym pojazdem – najpierw wydając sygnał ostrzegawczy, a następnie wyświetlając ostrzeżenie na szybie przy prędkości powyżej 5 mph
- Technologia adaptacyjnych reflektorów LED wykorzystuje Adaptacyjny System Oświetlenia Przedniego Forda, aby dostosować kąt snopu światła reflektorów do warunków jazdy
- Technologia Glares-Free Highbeam wykrywa pojazdy z przodu, zarówno nadjeżdżające, jak i poruszające się w tym samym kierunku, i przyciemnia światło, które mogłoby oślepić z adaptacyjnych reflektorów LED, jednocześnie utrzymując maksymalne oświetlenie w innych obszarach
Technologie czujników nowego S-MAX również ułatwiają parkowanie:
- Parking prostopadły potrafi wykryć i wprowadzić samochód w przestrzenie obok innych aut bez użycia rąk, tak jak system Active Park Assist pomaga kierowcom parkować równolegle
- Park-Out Assist pomaga kierowcom wyjechać z równoległego miejsca parkingowego, system steruje kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje pedały gazu i hamulca
- System Side Parking Aid dostarcza dźwiękowe alerty oraz wskaźniki odległości na ekranie do przeszkód wokół pojazdu
- Ostrzeżenie o przeciwnym ruchu Cross Traffic Alert ostrzega kierowców wyjeżdżających z miejsca parkingowego o pojazdach, które mogą wkrótce przejeżdżać za nimi
Dodatkowe technologie asysty kierowcy oferowane w nowym S-MAXie to System Informacji o Martwym Polu, Rozpoznawanie Znaków Drogowych, Ostrzeżenie o Utrzymaniu Pasa, Asystent Utrzymania Pasa oraz Ostrzeżenie o Zmęczeniu Kierowcy.
Nowy S-MAX wprowadza również technologię kamery przedniej w widoku dzielonym do segmentu, która ułatwia negocjowanie skrzyżowań czy miejsca parkingowe o ograniczonej widoczności dzięki zastosowaniu 180-stopniowego systemu kamery zainstalowanej z przodu pojazdu. Technologia Adaptacyjnego Tempomatu wykorzystuje radar zwrócony do przodu, aby umożliwić kierowcom S-MAX utrzymanie ustalonej odległości od pojazdu z przodu.
Nowa technologia Inteligentnej Asysty Prędkości poprawia istniejący system Adaptacyjnego Ogranicznika Prędkości, pozwalając kierowcom ustawić maksymalną prędkość, umożliwiając dostosowanie ograniczenia prędkości pojazdu zgodnie z informacjami uzyskanymi z systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemów nawigacji pokładowej.
„Technologia ograniczania prędkości okazała się niezwykle popularna wśród kierowców, którzy chcą unikać mandatów za przekroczenie prędkości przez przypadkowe jej przekroczenie. Inteligentna Asysta Prędkości ułatwia to jeszcze bardziej,” powiedział Stefan Kappes, nadzorca ds. bezpieczeństwa aktywnego w Fordzie Europy.
Zaawansowane technologie podwozia
Nowy S-MAX debiutuje w Europie z nowym, precyzyjnym technologicznym systemem Adaptacyjnego Kierowania Przedniego, który sprawia, że jazda po krętych drogach to czysta przyjemność. System optymalizuje reakcję kierownicy, ciągle zmieniając proporcje między kierownicą a kołami w zależności od prędkości pojazdu. Przy niższych prędkościach, takich jak przy wjeżdżaniu na miejsce parkingowe czy manewrowaniu w wąskich przestrzeniach, nowy system sprawia, że pojazd staje się bardziej zwrotny i łatwiejszy do prowadzenia. Przy wyższych prędkościach umożliwia S-MAX-owi płynniejsze i dokładniejsze reakcje na polecenia kierowcy.
Nowe tylne zawieszenie integralne Forda pomaga wzmocnić prowadzenie S-MAX-a dzięki komponentom wykonanym z aluminium, co poprawia dynamikę jazdy i znacznie poprawia jakość jazdy – szczególnie dla pasażerów tylnych siedzeń.
Dodatkowe technologie, które poprawiają wrażenia z jazdy, obejmują:
- Inteligentny napęd na cztery koła Forda, który zapewnia doskonałą przyczepność i kontrolę nad drogą, oferowany po raz pierwszy w S-MAXie
- Kompenacja skrętu oraz aktywna kompenacja drgań, które eliminują niepożądane odczucia, siły i wibracje
Niskie emisje i wysoka wydajność
Nowy S-MAX umożliwi cichą i bezproblemową jazdę dzięki nowym, oszczędnym silnikom diesla lub benzynowym EcoBoost.
Emisje CO2 silników diesla mają szansę zostać zredukowane o przewidywane siedem procent, a do wyboru są silniki takie jak 120-konny silnik 2.0 TDCi z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz zaktualizowane silniki 150-konny i 180-konny 2.0 TDCi z manualną lub automatyczną skrzynią biegów PowerShift. System Aktywnego Zarządzania Ciepłem poprawia czas rozgrzewania do uzyskania maksymalnej efektywności oraz redukuje emisję CO2.
Opcje silników benzynowych obejmują nowy, oszczędny silnik EcoBoost o mocy 160 KM 1.5 litra z manualną skrzynią biegów oraz 240-konny silnik EcoBoost 2.0 litra z automatyczną skrzynią biegów.
Emisje CO2 i efektywność paliwowa S-MAXa są także poprawiane przez system Inteligentnego Ładowania Regeneracyjnego oraz technologię Auto-Start-Stop. Aerodynamiczne osłony podwozia i technologia aktywnej kratki chłodnicy poprawiły efektywność aerodynamiczną, a osiągi zoptymalizowano podczas 400 godzin testów w tunelu aerodynamicznym.
Poprawione bezpieczeństwo aktywne i pasywne
S-MAX został zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczne i komfortowe dotarcie do celu. Struktura nadwozia nowego S-MAX jest aż o trzy procent mocniejsza dzięki zwiększonemu użyciu stali o wysokiej wytrzymałości, a także oferuje dodatkowe funkcje bezpieczeństwa aktywnego, w tym po raz pierwszy boczne poduszki powietrzne dla siedzeń drugiego rzędu.
Stabilność pojazdu poprawiają systemy Curve Control i Roll Stability Control, które dostosowują moment obrotowy silnika i hamulce, aby pomóc kierowcom utrzymać kontrolę.
Technologia MyKey umożliwi właścicielom zaprogramowanie kluczyka – zwykle dla młodszych kierowców – który może ograniczać przychodzące połączenia telefoniczne; ograniczać maksymalną prędkość; zapobiegać dezaktywacji funkcji asystujących kierowcy i bezpieczeństwa; redukować maksymalną głośność systemu audio oraz wyłączać system audio całkowicie, jeżeli pasażerowie nie korzystają z pasów bezpieczeństwa.
Funkcje, które upraszczają życie
Tradycyjna tablica instrumentów ustępuje miejsca opcjonalnemu ekranowi cyfrowemu o przekątnej 10 cali skierowanemu w stronę kierowcy, z animowanym zegarem prędkościomierza i obrotomierza. Użytkownicy mogą dostosować ustawienia wyświetlania i grafikę 3D na ekranie cyfrowym, aby stworzyć spersonalizowane i interaktywne doświadczenie.
8-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości w centralnej konsoli umożliwia kierowcom kontrolowanie systemu Ford SYNC 2 z funkcją sterowania głosowego do obsługi systemów telefonicznych, rozrywkowych, klimatyzacyjnych i nawigacyjnych za pomocą prostego języka potocznego. Kierowcy mogą nawet wywołać listę lokalnych restauracji, mówiąc: „Jestem głodny”.
SYNC 2 zawiera również funkcję Pomocy Kryzysowej, która bezpośrednio łączy pasażerów pojazdu z lokalnymi służbami ratunkowymi po wypadku, w odpowiednim języku dla danego regionu.
S-MAX po raz pierwszy będzie oferowany z bezdotykową klapą, którą można otworzyć lub zamknąć poprzez ruch nogi pod tylnym zderzakiem. W zeszłym roku połowa nowych klientów Forda Kuga zdecydowała się na tę funkcję, po tym jak model stał się pierwszym średniej wielkości SUV w Europie, który oferuje tę technologię.