Sonata przeszła długą drogę od samochodu przypominającego prostokątny sedan do futurystycznie wyglądającego średniej wielkości sedana, wypełnionego technologią i udogodnieniami wnętrza, które przyciągnęły klientów od innych tradycyjnych modeli, takich jak Toyota Camry i Honda Accord.
Chociaż szósta generacja Sonaty sprzedawała się dobrze, koreański producent zdecydował się na jej wymianę po zaledwie pięciu latach. W efekcie w 2014 roku na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych Hyundai zaprezentował siódmą generację tego modelu. Nowy model kontynuował język designu „płynnej rzeźby” z modelu z 2011 roku, chociaż ewoluował do generacji 2.0. Co więcej, wnętrze było wystarczająco duże, aby zakwalifikować pojazd do kategorii dużych sedanów według EPA, mimo że wymiary zewnętrzne były nieco mniejsze niż jednego z jego kluczowych konkurentów, Toyoty Camry, która była uznawana przez tę samą agencję za średniej wielkości sedan. Hyundai stworzył Sonatę jako alternatywę dla nabywców sedanów rodzinnych, a wyniki sprzedaży potwierdziły jakość pojazdu.
Na przodzie, siódma generacja Sonaty charakteryzowała się nową atrapą chłodnicy, przypominającą kaskadę. Miała chromowane poziome listwy oraz logo marki w środku. Reflektory miały organiczny kształt i były dostępne z lampami HID. Hyundai stworzył również nową koncepcję zderzaka, który miał szeroką trapezoidalną wlot powietrza na środku, flankowaną przez parę bocznych wlotów, które łapały powietrze i chłodziły przednie tarcze. Nad nimi Sonata miała LED-owe światła dzienne.
W profilu, Hyundai Sonata z 2015 roku ukazał design z kabiną przesuniętą do tyłu, mimo że był to pojazd z napędem na przednie koła. Jego zakrzywione linie i opadający tył tworzyły sportowy wizerunek pojazdu. W końcu, koreański producent zrozumiał, że musi wprowadzić kierunkowskazy w lusterkach, co nadało samochodowi elegancki wygląd. Hyundai zauważył również, że klienci przyciągają niektóre elementy stylizacyjne szóstej generacji Sonaty, takie jak chromowane wykończenia zdobiące bok nadwozia, dlatego również w siódmej generacji wprowadzono te detale. Z tyłu, wysoko umieszczone LED-owe światła tylne prezentowały się elegancko i nawiązywały kształtem do reflektorów.
Wnętrze zaskakiwało jedną z największych kabin w segmencie średniej wielkości sedanów. Z przodu, szerokie fotele kubełkowe były oddzielone wysoką konsolą środkową, która mieściła selektor biegów, schowek z przesuwanym wiekiem oraz przyciski hamulca ręcznego i funkcji auta-hold. Dodatkowo, dołączono wyższy podłokietnik z schowkiem pod spodem. Przed kierowcą znajdowało się zestaw wskaźników z dwoma dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, które integrowały również wskaźnik temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Pomiędzy nimi umieszczono kolorowy wyświetlacz dla pokładowego komputera samochodu. Na szczycie konsoli centralnej, Hyundai wyposażył siódmą generację Sonaty w system audio z sześcioma głośnikami, który można było ulepszyć do lepszego systemu z ośmiocalowym ekranem dotykowym dla systemu nawigacji. Z tyłu, siedzenie rozkładane w proporcji 60/40 zapewniało miejsce dla trzech dorosłych osób, chociaż środkowe siedzenie miało nieco mniej miejsca na nogi z powodu tunelu centralnego.
Pod maską, oprócz znanego z 2011 roku silnika Theta II o pojemności 2.4 litra, producent zapewnił pojazdowi również 1.6-litrowy lub 2.0-litrowy silnik, oba z turbodoładowaniem. Oprócz jednostki 1.6 T-GDI, która współpracowała z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwu-sprzęgłową), pozostałe dwa przekazywały swoją moc na koła za pomocą sześciobiegowej automatycznej skrzyni z konwerterem momentu obrotowego i manualnym przełącznikiem.
Hyundai zaprezentował nowego, siódmego przedstawiciela Sonaty, model 2015, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2014 roku. Po niesamowitym sukcesie poprzedniego modelu, nowa generacja wyróżnia się bardziej wyrafinowanym wyglądem, który korzysta z nowego języka designu Fluidic Sculpture 2.0, sztywniejszej struktury nadwozia, lepszej jakości jazdy, zredukowanego hałasu, wibracji i szorstkości, a także zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i wygody. Sonata rzeczywiście demokratyzuje premium design oraz technologię Genesis sedan w segmencie aut średniej wielkości. Nowa Sonata 2015 będzie produkowana w zakładzie Hyundai Motor Manufacturing Alabama w Montgomery, Alabama, i trafi do sprzedaży na początku lata.
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY
Sonata 2011 podniosła poprzeczkę dla designu w segmencie sedanów średniej wielkości, gdy została zaprezentowana w 2009 roku. Klienci dostrzegli rewolucyjny wygląd, a konkurencja również to zauważyła. Design Sonaty ewoluuje w modelu 2015, oferując energetyczne i wyraźne linie w połączeniu z gładkimi oraz subtelnymi powierzchniami. Fluidic Sculpture 2.0 to pewna ewolucja pierwotnego języka designu, która doskonale wyraża premium wygląd Sonaty i jej doskonałą wartość.
Większy, bardziej wyrafinowany grill z szerokim wlotem powietrza definiuje przód Sonaty 2015. Proste, harmonijne linie zdobią nadwozie, sugerując poprawioną dynamikę oraz połączenie między człowiekiem a maszyną, jakie oferuje Sonata. Napinające się, poziome panele boczne odzwierciedlają zwiększoną stabilność podwozia, a charakterystyczna linia dachu Sonaty została teraz napięta, by podkreślić jej siłę. Dach w stylu coupe pozostaje, ale jest zrównoważony przez większe okna, co podkreśla przestronność wnętrza. Poziome linie z tyłu podkreślają szerokość Sonaty i nadają jej solidny wygląd. Ta przemyślana forma osiąga znakomity współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,27, co jest niższe niż w przypadku jakiegokolwiek niehybrydowego pojazdu w klasie sedanów średniej wielkości.
Klienci szukający tradycyjnego designu docenią estetykę zewnętrzną modelu 2015 Sonata SE, która obejmuje standardowe światła do jazdy dziennej LED, 16-calowe felgi aluminiowe, tylni spojler oraz chromowaną ramkę wokół otworów świateł dziennych. Wersja Sonata Limited dodaje przedłużenia paneli bocznych oraz podwójny wydech dla bardziej luksusowego wyglądu.
Sonata Sport charakteryzuje się bardziej agresywnym grillem i zderzakiem, przedłużeniami bocznych paneli oraz chromowanym wykończeniem. Wersje Sport napędzane przez czterocylindrowy silnik 2.4-litrowy mają podwójny wydech, podczas gdy modele Sport 2.0T posiadają unikalny zderzak tylny, podwójne końcówki wydechu i 18-calowe felgi aluminiowe. Model Sport ma być najpopularniejszym przedstawicielem Sonaty. W modelu 2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T, osiągi to coś, co można poczuć, a język designu Fluidic Sculpture 2.0 z pewnością pobudza apetyt.
„Kształt Sonaty 2015 stworzyliśmy w sposób, w jaki nagradzany szef kuchni doskonali swoją recepturę przez lata,” powiedział Chris Chapman, główny projektant w Hyundai Design North America. „Z Sonatą 2011, Hyundai przeniósł segment sedanów średniej wielkości z posiłku do kolacji gourmet. Ewolucja w kierunku bardziej napiętych, nowoczesnych linii języka Fluidic Sculpture 2.0 odzwierciedla poprawę wyrafinowania i dynamiki jazdy w 2015 roku.”
WYGLĄD WNĘTRZA
Pewne, energetyczne linie definiują wygląd zewnętrzny Sonaty 2015, a we wnętrzu kabiny znajdziemy premium design z szczególnym naciskiem na ergonomię. Intuicyjne przyciski i kontrolki umieszczone są na centralnym panelu, który jest pochylony w stronę kierowcy, by ułatwić dostęp do sterowania. Kluczowe zasady projektowania wnętrza Hyundai to bezpieczeństwo, intuicyjność i prostota, a Sonata spełnia te wymagania w pełni.
Kontrolki są logicznie pogrupowane i umieszczone w najwygodniejszej pozycji dla kierowcy. Aby stworzyć zintegrowane doświadczenie wewnątrz kabiny, projektanci współpracowali z różnymi dostawcami, aby upewnić się, że wszystkie przyciski i przełączniki mają spójne odczucie. Wysokość ekranu wyświetlacza dla systemu audio lub 8-calowego systemu nawigacyjnego oraz zespołu wskaźników została zoptymalizowana pod kątem widoczności i znajduje się na tej samej płaszczyźnie, co poprawia czytelność podczas szybkiego spojrzenia. Te ergonomiczne udoskonalenia pomagają kierowcy skupić się na drodze przed nim i zapewniają pewność za kierownicą.
Wszystkie komponenty wewnątrz kabiny zostały szczegółowo zbadane, a możliwości poprawy potraktowano bardzo poważnie. Nawet kierownica przeszła intensywne testy, aby określić idealną średnicę, kształt i odczucie dotykowe, maksymalizując pewność kierowcy. Poprawki w projekcie kierownicy i zmiany w układzie zespołu wskaźników wymusiły nowy projekt kolumny kierowniczej. Projektanci i inżynierowie dbali o każdy szczegół w dążeniu do uczynienia wnętrza jak najbezpieczniejszym, intuicyjnym i prostym, jednocześnie zapewniając wygodne funkcje o przyjemnej estetyce.
Sonata Sport 2.0T otrzymuje unikalne wnętrze, które podkreśla jej bardziej dynamiczną osobowość. Kierownica w kształcie D oraz łopatki zmiany biegów pomagają zapewnić pewność, jakiej oczekują entuzjastyczni kierowcy, podczas gdy sportowy zespół wskaźników z pozycją wskazówki o godzinie szóstej sugeruje poprawioną wydajność od bardziej responsywnego silnika turbo 2.0-litrowego.
Redukcja niepożądanych hałasów wewnątrz kabiny była priorytetem w Sonacie 2015. Inżynierowie zmniejszyli rozmiar otworów w przegrodzie oraz zwiększyli użycie materiałów wygłuszających w desce rozdzielczej, aby zapobiec przedostawaniu się niechcianego hałasu do wnętrza. Dźwięki silnika były strojone, aby były przyjemne dla ucha, ale nie inwazyjne. Więcej materiałów dźwiękochłonnych zostało użytych pod podłogą, a płyta podwozia wykonana z włóknistej szklanej płyty rozszerzalnej poprawia aerodynamikę, redukując niepożądany hałas drogowy.
Efektywne pakowanie Sonaty 2015 zapewnia znakomitą przestronność dla pasażerów i wnętrza. Ze 106,1 stóp sześciennych objętości pasażerskiej i łącznie 122,4 stóp sześciennych objętości wnętrza, Sonata 2015 jest klasyfikowana jako duży samochód przez EPA.
PLATFORMA ZAAWANSOWANEJ STALI WYSOKIEJ WYTRZYMAŁOŚCI
Sztywna platforma jest kluczowa dla doskonałego samochodu. Wszystko, od jakości jazdy po wyniki testów zderzeniowych, zostało poprawione dzięki sztywniejszej platformie. Sonata 2015 korzysta z zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, która stanowi ponad 50% całkowitego składu platformy, co skutkuje 41% większą sztywnością skrętną i 35% większą wytrzymałością na zginanie. Zaawansowana stal wysokowytrzymała jest dwukrotnie sztywniejsza od tradycyjnej stali, ważąc jednocześnie o 10% mniej. Wykorzystano więcej komponentów poddawanych procesowi gorącego stemplowania, zwłaszcza w obszarze słupka B.
Zmodyfikowany projekt tylnego zawieszenia wieloelementowego poprawia responsywność, prowadzenie i stabilność, jednocześnie redukując szorstkość uderzeń. Podwójne dolne ramiona zawieszenia zastępują starą konstrukcję z pojedynczym ramieniem i efektywnie rozkładają siły boczne, poprawiając jakość jazdy bez poświęcania prowadzenia. Nowa geometria tylnego zawieszenia pomaga utrzymać Sonatę w większej stabilności podczas ostrego hamowania i przyczynia się do skrócenia drogi hamowania.
Wzmocnione człony boczne oraz krzyżowe wzmacniają punkty montażowe podwozia i poprawiają responsywność zawieszenia. Zmodyfikowane tuleje przedniego sub-frame są o 17% sztywniejsze niż wcześniej, co przyczynia się do lepszego odczucia z kierownicy oraz poprawionej responsywności. Sonata 2015 Sport 2.0T wykorzystuje nowy elektryczny układ kierowniczy z montowanym na wałku podwójnym zębatką, który oferuje bardziej naturalne odczucie kierownicy. Modele Sport 2.0T otrzymują unikalne zawieszenie sportowe oraz większe hamulce przednie o średnicy 12,6 cala. Te ulepszenia dostarczają większej pewności kierowcy i premium doświadczeń z jazdy.
Poprawa jakości jazdy i prowadzenia została potwierdzona w światowej klasy obiektach Hyundai w Namyang, na torze prób w Mojave w Kalifornii oraz w nowym centrum testowym zlokalizowanym na słynnym Nurburgringu. Weryfikacja wydajności Sonaty 2015 na światowej klasy torach testowych zaowocowała światowej klasy sedanem średniej wielkości, który inspiruje pewność w różnorodnych warunkach drogowych.
NAPĘD
Hyundai kontynuuje linię silników czterocylindrowych dla Sonaty 2015. Zmodyfikowany silnik czterocylindrowy 2.4 litra Theta II GDI napędza modele SE, Limited i Sport. Silnik 2.4-litrowy generuje 185 koni mechanicznych i 178 lb-ft momentu obrotowego. Inżynierowie odrobinę zmniejszyli moc szczytową dla Sonaty 2015, aby przesunąć pasmo mocy w dół w celu poprawy responsywności w sytuacjach o niższych obrotach, gdzie klienci spędzają większość czasu. Nowy elektroniczny ciągły system zmiennego czasu otwarcia zaworów (E-CVVT) poprawia wydajność w niskich temperaturach i redukuje emisję.
Zmodyfikowany silnik 2.0-litrowy Theta II z turbodoładowaniem GDI, także z systemem E-CVVT, napędza modele Sport 2.0T. Silnik 2.0-litrowy z turbodoładowaniem jest również zoptymalizowany pod kątem prowadzenia przy niskich obrotach i generuje 245 koni mechanicznych oraz 260 lb-ft momentu obrotowego. Turbosprężarka posiada mniejszą turbinę i wirnik sprężarki, co zapewnia lepszą responsywność i większy moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Oba silniki Theta są połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią SHIFTRONIC®.
FUNKCJE BEZPIECZEŃSTWA
Sonata standardowo wyposażona jest w siedem poduszek powietrznych, w tym nową poduszkę powietrzną na kolana kierowcy, która ma zapobiec przesuwaniu się kierowcy na siedzeniu podczas zderzenia, co pozwala innym systemom zabezpieczającym działać efektywniej. Systemy takie jak: Elektroniczna Kontrola Stabilności, Zarządzanie Stabilnością Pojazdu, Kontrola Trakcji, ABS oraz System Monitorowania Ciśnienia w Oponach z indywidualnym wyświetlaniem ciśnienia w oponach są również standardowe. Reflektory projekcyjne są standardem, podczas gdy reflektory HID są dostępne opcjonalnie.
Inżynierowie Hyundai wdrożyli wiele aktywnych technologii bezpieczeństwa w Sonacie 2015, aby wspierać kierowców i pomagać im unikać wypadków. Zaawansowane technologie bezpieczeństwa, takie jak Ostrzeżenie o Kolizji Z Przodu, Wykrywanie Martwego Pola, Ostrzeżenie o Ruchu Poprzecznym z Tyłu oraz System Ostrzegania o Niekontrolowanym Zjeździe z Linii, są dostępne w tym sedanem średniej wielkości.
Zaawansowany system Wykrywania Martwego Pola Sonaty ma za zadanie powiadomić kierowcę o zbliżającym się pojeździe w sąsiednim pasie, jeśli włączony jest sygnał kierunkowskazu. Ta technologia Asystenta Zmiany Pasa jest unikalną funkcją bezpieczeństwa w segmencie. Kierowcy są najpierw powiadamiani o pojeździe w martwym polu za pomocą świateł ostrzegawczych w bocznych lusterkach. Kiedy włączony jest sygnał kierunkowskazu, system Asystenta Zmiany Pasa określa prędkość zamykania się pojazdu w sąsiednim pasie, aby stwierdzić, czy zmiana pasa jest bezpieczna. Jeśli system stwierdzi, że pojazd w sąsiednim pasie zbliża się zbyt szybko, wydaje dźwięk alarmu, aby ostrzec kierowcę, że zmiana pasa jest niebezpieczna. System Ostrzegania o Niekontrolowanym Zjeździe z Linii wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu, aby rozpoznać oznaczenia pasów. Jeśli system wykryje, że pojazd porusza się poza oznaczenia pasów, na desce rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza, a kierowca jest ostrzegany dźwiękiem.
Ostrzeżenie o Ruchu Poprzecznym z Tyłu (RCTA) to kolejna funkcja pochodząca z zaawansowanego systemu Wykrywania Martwego Pola Sonaty 2015. RCTA skanuje obszary po obu stronach Sonaty 2015, gdy kierowcy wyjeżdżają z miejsc parkingowych. Jeśli system wykryje, że inny pojazd zbliża się z boku, kierowca Sonaty otrzymuje dźwiękowe powiadomienie. Ten system to kolejny element, który pomaga kierowcom Sonaty korzystać z technologii aktywnego bezpieczeństwa.
WYGODNE TECHNOLOGIE
Sonata 2015 wciela w życie nowoczesny kierunek marki Hyundai, oferując wygodne technologie, które wcześniej były zarezerwowane dla luksusowych sedanów w segmencie średniej wielkości, ale bez dodatkowego kosztu. Ręczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych nie wydaje się być uciążliwe, ale Asystent Świateł Drogowych Sonaty pozwala kierowcy skupić wzrok na drodze i cieszyć się maksymalną widocznością bez przypadkowego oślepiania nadjeżdżających pojazdów. Jasne diodowe światła do jazdy dziennej nadają przodowi Sonaty 2015 premium wygląd. Inteligentny tempomat (SCC) z funkcją całkowitego zatrzymania pomaga zredukować stres związany z jazdą po autostradzie. System ten umożliwia pełne działanie, aż do 0 mph, by działać płynnie przy użyciu radaru zamontowanego w grillu przednim. SCC pozwala Sonacie 2015 na utrzymanie bezpiecznej i stałej odległości od pojazdu przed nią w zróżnicowanych warunkach drogowych.
Inteligentny bagażnik zapewnia kierowcom wygodny sposób na otwieranie bagażnika bez użycia rąk, trzymając jednocześnie obie stopy na ziemi. Właściciel musi jedynie zbliżyć się do bagażnika Sonaty z kluczykiem w torebce lub kieszeni i poczekać trzy sekundy. Bagażnik automatycznie się otworzy, co ułatwia umieszczanie zakupów czy bagażu, gdy ręce są zajęte. Pasażerowie tylnej kanapy mogą korzystać z wyjątkowych osłon przeciwsłonecznych, opcji typowo spotykanej w luksusowych samochodach. Opinie obecnych właścicieli Sonaty zaowocowały regulowaną wysokością fotela pasażera, a teraz oba fotele przednie mogą być podgrzewane i wentylowane. Nawet pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą cieszyć się luksusem podgrzewanych siedzeń w zimny dzień. Podgrzewana kierownica będzie ulubioną funkcją właścicieli Sonaty 2015 Limited z pakietem Tech. Chęć dostarczenia wartości na poziomie wyższym niż klasa sprawia, że te wygodne technologie przechodzą z całkowicie nowego Genesis do całkowicie nowej Sonaty, czyniąc ją najbardziej zaawansowanym sedanem średniej wielkości dostępnym na rynku.
MULTIMEDIA
Wszystkie modele Sonaty 2015 standardowo wyposażone są w gniazda iPod®/USB oraz AUX, satelitarną radiostację SiriusXM® oraz łączność Bluetooth® z telefonem, z transferem książki telefonicznej i rozpoznawaniem głosu. Możliwe są również ulepszenia, w tym system nawigacyjny 8,0-calowy z możliwością pobierania aplikacji, HD radio oraz premium systemy audio Dimension lub Infinity o mocy 400 W z nowej generacji telematyką Blue Link®.
8,0-calowy system nawigacyjny Hyundai oferuje ulepszony wyświetlacz z lepszą czułością na dotyk, wyświetlaczem mapy i muzyki w trybie podziału ekranu oraz możliwością zapisywania presetów SiriusXM 1-6. Przełączanie na stację presetową w trakcie ulubionej piosenki nie będzie już uciążliwe. Możliwość przewinięcia do 22 minut, aby móc wysłuchać całej piosenki lub nadrobić zaległości w transmisji sportowej. SiriusXM Travel Link® daje dostęp do informacji o ruchu drogowym, wynikach sportowych, pogodzie, cenach akcji, cenach paliwa oraz lokalnych godzinach seansów w kinach. Wszystkie modele Sonaty 2015 wyposażone w nawigację będą również wspierać aplikacje Pandora® i SoundHound oraz integrację Siri „Eyes Free”, która pozwala kierowcom na wykonywanie różnych funkcji bez odrywania wzroku od drogi. Apple CarPlay podniesie integrację iPhone’a na wyższy poziom w Sonacie 2015 jeszcze w tym roku.
NOWE ULEPSZENIA BLUE LINK W SONACIE 2015