Jaguar czekał długo, zanim zdecydował się dołączyć do świata SUV-ów, wprowadzając w 2015 roku F-Pace, który stał się jego pierwszym crossoverem na rynku.
Chociaż Jaguar znajdował się w tej samej sytuacji co Land Rover i korzystał z doświadczenia jednego z najbardziej renomowanych producentów 4×4 na świecie, był niechętny do zaoferowania takiego pojazdu. Na pierwszy rzut oka klienci brytyjskiej marki bardziej interesowali się samochodami sportowymi, grand tourerami i luksusowymi sedanami, a nie kombi czy SUV-ami. A jednak ich gusta się zmieniły, a kiedy F-Pace został wprowadzony na rynek, Jaguar otrzymał więcej zamówień, niż był w stanie obsłużyć na ten nowy model.
Projekt został stworzony przez Iana Calluma, odpowiedzialnego za wygląd samochodów Jaguar przez ponad dwie dekady. Użył podobnych linii reflektorów jak w modelu XF i stylizował grille oraz tylne ćwierć-boki w ten sam sposób, jak uczynił to w F-Type. Dodatkowo, chowane klamki drzwi zostały zaczerpnięte z najmniejszego sportowego modelu Jaguara. Co więcej, tworząc crossover, Jaguar rozwiązał problem tych, którzy lubili tę brytyjską markę, potrzebowali więcej przestrzeni bagażowej, ale nie chcieli poruszać się kombi.
Dla Jaguara stworzenie wnętrza było łatwiejsze. Już znał przepis: luksusowe materiały, polerowane elementy metalowe oraz najlepsza skóra w ofercie. W tej kwestii uważnie słuchał ludzi z Land Rovera i brał pod uwagę ich doświadczenie. Niestety, doprowadziło to do wysokiego montażu siedzeń, co odbiegało od tego, czego szukał klient crossovera. Jednak to rozwiązanie rozwiązało problem z przestrzenią na nogi dla pasażerów z tyłu.
Jaguar wybrał odpowiedni moment na wprowadzenie F-Pace. Oferował silniki zgodne z normą Euro6, zarówno benzynowe, jak i turbodiesle. Co więcej, producent stworzył samochód z napędem hybrydowym, aby zapewnić nie tylko dobrą wydajność, ale także lepszą efektywność paliwową.
Nowy Jaguar F-Pace to crossover o wysokich osiągach, zaprojektowany i skonstruowany w celu zapewnienia zwinności, reaktywności i wyrafinowania, z których słyną wszystkie Jaguary, a także niezrównanej dynamiki i wszechstronności na co dzień.
Stworzony z wykorzystaniem Lekkiej Architektury Aluminiowej Jaguara, całkowicie nowy F-Pace łączy czystość linii, powierzni i proporcji z cechami inspirowanymi modelem F-Type, takimi jak mocne tylne nadkola, wloty w błotnikach oraz charakterystyczna grafika świateł tylnych.
Odważny przedni grill i muskularny dach sugerują potencjał osiągów silników, takich jak superładowany V6 o mocy 380 KM. Elementy takie jak smukłe reflektory LED, kute 22-calowe koła i krótki wysunięty przód kontynuują wizję projektu koncepcyjnego C-X17 w produkcji.
Nowy F-Pace pomieści pięć osób w absolutnym komforcie. Wnętrze to doskonałe połączenie materiałów i wykończeń premium, wykwintnych detali, luksusów takich jak podgrzewane, elektrycznie regulowane tylne siedzenia oraz nowoczesnych technologii, w tym systemu multimedialnego InControl Touch Pro oraz 12.3-calowego wirtualnego kokpitu HD.
„Pozostając w pełni wiernym naszym zasadom projektowania, nowy F-Pace jest natychmiast rozpoznawalny jako Jaguar. Oferuje przestrzeń wewnętrzną, której można się spodziewać – a nawet więcej – ale dzięki naszemu zdyscyplinowanemu podejściu do powierzchni, proporcji i czystości linii, zaprojektowaliśmy to, co moim zdaniem jest najbardziej zrównoważonym i atrakcyjnym pojazdem w swojej klasie” Ian Callum, Dyrektor ds. Projektu, Jaguar
Lekka Architektura Aluminiowa stanowiła idealny punkt wyjścia dla zespołów projektowych i inżynieryjnych. Została stworzona od początku jako modułowa struktura, dzięki czemu koła mogą być umieszczone dokładnie tam, gdzie są potrzebne, aby zapewnić proporcje, dynamikę i praktyczność niezbędne dla crossovera o wysokich osiągach.
Rozstaw osi i szerokość nie są dzielone z żadnym innym Jaguarem. Przy długości 4,731 mm i rozstawie osi 2,874 mm, nowy F-Pace oferuje smukły profil i krótki wysunięty przód, cechy charakterystyczne dla designu Jaguara, a także wyjątkowo przestronne wnętrze.
Przestronność z tyłu jest najlepsza w klasie, a objętość bagażnika wynosi oszałamiające 650 litrów.
Lekka, sztywna konstrukcja nadwozia składa się w 80 procentach z aluminium i jest jedyną monokokową konstrukcją intensywnie aluminiową w tym segmencie. Dodatkowe oszczędności w wadze pochodzą z kompozytowej klapy bagażnika i magnezu w częściach takich jak belka poprzeczna.
W rezultacie diesel o mocy 180 KM z napędem na tylną oś i manualną skrzynią biegów waży zaledwie 1,665 kg i osiąga emisję CO2 na poziomie zaledwie 129 g/km. Z silnikiem benzynowym V6 o mocy 380 KM z modelu F-Type pod jego rzeźbioną aluminiową maską, nowy F-Pace przyspiesza od 0 do 60 mph w zaledwie 5.1 sekundy, osiągając ograniczoną elektronicznie maksymalną prędkość 155 mph.
Wysoka sztywność skrętna nadwozia umożliwia jeszcze lepsze działanie podwójnej wahaczowej przedniej zawieszenia wyprowadzonego z F-Type oraz zaawansowanej tylnej zawieszenia Integral Link. Wraz z Torque Vectoring jako standard i elektronicznie wspomaganym układem kierowniczym, dostrojonym, aby zapewnić najlepsze możliwe odczucie i reakcję, nowy F-Pace wyznacza nowe standardy komfortu jazdy i prowadzenia.
Nawet model podstawowy korzysta z amortyzatorów monotubowych w standardzie, ale dla jeszcze lepszych osiągów i prowadzenia, system Adaptive Dynamics z elektroniczną kontrolą mierzy ruch nadwozia i kół odpowiednio 100 i 500 razy na sekundę, zapewniając optymalne siły tłumienia we wszystkich warunkach.
Dla najbardziej entuzjastycznych kierowców jest Configurable Dynamics: po raz pierwszy używana w F-Type, ta funkcja pozwala na indywidualne ustawienia dla przepustnicy, automatycznej skrzyni biegów, układu kierowniczego oraz, gdzie to możliwe, systemu Adaptive Dynamics.
Używając nowoczesnych symulacji dynamiki płynów obliczeniowych i stosując lekcje wyciągnięte z XE i całkowicie nowego XF, nowy F-Pace ma współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0.34, co pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić wyrafinowanie. Pojazd jest również konstruowany z myślą o wyjątkowo niskim unoszeniu i doskonałej równowadze unoszenia z przodu do tyłu, co skutkuje lepszym odczuciem kierownicy i stabilnością przy wyższych prędkościach.
„Nowy F-Pace to Jaguar, którego klienci na całym świecie domagali się od nas. Cele, które wyznaczyliśmy, są jednymi z najtrudniejszych, z jakimi kiedykolwiek musieliśmy się zmierzyć, ale z dumą mogę powiedzieć, że nowy F-Pace spełnia lub przewyższa wszystkie z nich. To crossover o wysokich osiągach z doskonałą dynamiką, a jednocześnie dostarczający płynnej i cichej jazdy. Projekt inspirowany F-Type łączy dramatyczny wygląd z przestronnym wnętrzem i wyjątkowo dużym bagażnikiem. Razem z naszym całkowicie nowym systemem multimedialnym, naszym najbardziej zaawansowanym systemem napędu na wszystkie koła i doskonałym zakresem technologii aktywnego bezpieczeństwa, nowy F-Pace sprawia, że każda podróż jest lepszym, bardziej satysfakcjonującym doświadczeniem.” Kevin Stride, Dyrektor Linii Pojazdów, Jaguar F-Pace
System napędu na wszystkie koła (AWD) działający na żądanie momentu obrotowego nowego F-Pace to najbardziej wyrafinowany system Jaguara, z najwyższą zdolnością przenoszenia momentu. Posiada zaawansowany, wewnętrzny system sterowania, który po raz pierwszy opracowano dla napędu AWD F-Type: Inteligentna Dynamika Napędowa (IDD). IDD zachowuje zwinność i charakterystyki napędu na tylne koła, ale może bezproblemowo przenosić moment na przednie koła, aby wykorzystać korzyści wydajności z dodatkowej przyczepności, na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach pogodowych.
Adaptive Surface Response (ASR), opracowane na podstawie opatentowanej technologii Terrain Response firmy Land Rover, czyni system AWD jeszcze skuteczniejszym w trudnych warunkach. Zintegrowane z Jaguar Drive Control, ASR rozpoznaje typ nawierzchni i optymalizuje mapowanie układu napędowego oraz systemu Dynamicznej Stabilności. Po raz pierwszy wprowadzony w całkowicie nowym XF, ASR został wzbogacony o trzeci tryb zaprojektowany do głębokiego śniegu i żwiru.
Inną technologią światowej klasy, opracowaną do trudnych warunków, jest All Surface Progress Control (ASPC). Aby jak najlepiej wykorzystać dostępny chwyt, ASPC automatycznie kontroluje przepustnicę i hamulce, umożliwiając płynne ruszanie pojazdu: kierowca musi jedynie skręcać. ASPC działa w zakresie od 3.6 km/h do 30 km/h, a kierowca wybiera pożądaną prędkość, używając przełączników tempomatu. ASPC jest kompatybilny z napędem na tylne i wszystkie koła.
Dla kierowców, którzy chcą podobnych efektów, ale nadal chcą używać pedału gazu, istnieje funkcja Low-Friction Launch (LFL). Ta funkcja wykorzystuje bardzo progresywną mapę przepustnicy, co sprawia, że pojazd jest łatwiejszy w kontroli, a nowy F-Pace jako pierwszy Jaguar oferuje tę funkcję.
Całkowicie nowy F-Pace został zaprojektowany, aby spełniać najsurowsze standardy bezpieczeństwa na całym świecie i zapewnia wyjątkowy poziom ochrony zarówno pasażerów, jak i pieszych. Standard aktywnego bezpieczeństwa jest równie wysoki, dzięki zestawowi zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy. Nowoczesna kamera stereo w sercu systemu autonomicznego hamowania awaryjnego teraz ma funkcję detekcji pieszych – pierwszy taki przypadek w Jaguarze. Kamera stereo umożliwia także systemy ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa, rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego ogranicznika prędkości oraz monitora stanu kierowcy.
Kluczowe informacje, takie jak prędkość pojazdu i ograniczenia prędkości, mogą być wyświetlane bezpośrednio w polu widzenia kierowcy dzięki laserowemu wyświetlaczowi przeziernemu. Obrazy w wysokim kontraście mogą również pokazywać ustawienia tempomatu i kierunek nawigacji. W porównaniu z konwencjonalnymi systemami, technologia laserowa jest mniejsza i lżejsza, a obrazy pozostają wyraźne nawet przy intensywnym świetle słonecznym.
Technologia multimedialna i łączność jest równie zaawansowana. Premumowy system InControl Touch Pro oparty jest na 10.2-calowym ekranie dotykowym, z potężnym czterordzeniowym procesorem i dyskiem SSD, a także działa na niezwykle szybkim Ethernet. Interfejs użytkownika jest intuicyjny, grafika ostra i niezwykle responsywna. System nawigacji może zaoszczędzić czas, ucząc się twojej codziennej trasy, oferując prawdziwe wskazówki od drzwi do drzwi i może nawet informować innych o twoim czasie przybycia. Nawigacja może być również wyświetlana na pełnym ekranie – w 3D – w 12.3-calowym wirtualnym kokpicie HD.
Nowy F-Pace wprowadza również światową premierę klucza aktywności Jaguara. Wodoodporna, wstrząsoodporna opaska na rękę z wbudowanym transponderem to pierwsza w branży technologia noszona, która wspiera aktywny styl życia, ponieważ pozwala na bezpieczne zamknięcie klucza w pojeździe – nieoceniona funkcja, jeśli na przykład wybierasz się na surfing czy kajakarstwo.
Zablokowanie nowego F-Pace za pomocą Klucza Aktywności wyłączy wszelkie kluczyki pozostawione w środku. Klucz Aktywności działa na tych samych częstotliwościach RF co inne klucze i używany jest do blokowania i odblokowywania pojazdu poprzez trzymanie go w bliskiej odległości od litery J w napisie Jaguar na klapie bagażnika. Klucz Aktywności nie ma baterii, więc nigdy nie musisz się martwić o jej wymianę.
Edytcja Limitowana: Design samochodu koncepcyjnego w realnym świecie
Aby uczcić premierę nowego F-Pace, dostępny będzie specjalny model o nazwie Edycja Limitowana w ściśle ograniczonej liczbie – tylko 2,000 na całym świecie. Napędzany wyłącznie przez silniki V6 o mocy 380 KM z doładowaniem i 300 KM, Edycja Limitowana odróżnia się dwoma unikalnymi metalicznymi kolorami – Caesium Blue i Halcyon Gold; wyraźne odniesienia do innowacyjnych koncepcji C-X17 zaprezentowanych na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie i Kanton. Klienci mogą również wybierać spośród kolorów Rhodium Silver i Ultimate Black. Dodatkowymi atrakcjami są 22-calowe koła Double Helix z 15-sprężynami o szarym wykończeniu i kontrastowymi wstawkami, Adaptive Dynamics, pełne reflektory LED, wloty w błotnikach w błyszczącym czarnym kolorze oraz przesuwany panoramiczny dach.
Wnętrze wykonane jest z miękkiej skóry Windsor w kolorze Light Oyster, z podwójnymi szwami i tłoczonym wzorem houndstooth, inspirowanym nagradzanym wnętrzem C-X17. Tradycyjny rzemiosło Jaguara płynnie łączy się z konfigurowalnym 10-kolorowym oświetleniem ambientowym, nowoczesnym systemem multimedialnym InControl Touch Pro oraz 12.3-calowym wirtualnym kokpitem HD.
Nowa gama F-Pace będzie się składać z: F-Pace Pure, F-Pace Prestige, F-Pace Portfolio, F-Pace R-Sport, F-Pace S, F-Pace Edycja Limitowana.
Gama napędowa będzie obejmować: 180 KM 2.0-litrowy diesel z manualną skrzynią biegów RWD/AWD i automatyczną AWD; 240 KM 2.0-litrowy benzynowy automatyczny RWD; 300 KM 3.0-litrowy diesel automatyczny AWD; 340 KM i 380 KM 3.0-litrowy benzynowy automatyczny AWD.
Nowy F-Pace jest produkowany w zakładzie Jaguara Land Rover w Solihull obok sportowego sedana Jaguar XE.
DESIGN
Nowy F-Pace to pojazd z nowatorskim designem. To pierwszy crossover Jaguara o wysokich osiągach, pierwszy model w klasie intensywnie aluminiowy oraz lider wśród konkurencji pod względem objętości bagażnika, szerokości kabiny, przestronności tylnej i łatwości dostępu z tyłu. Nowy F-Pace łączy codzienną użyteczność z nadwoziem samochodu koncepcyjnego.
Nowy F-Pace pozostaje wierny estetyce nagradzanego koncepcji C-X17, a obie były projektowane przez te same zespoły – co umożliwiło czystsze wyrażenie designu. Dzięki elastyczności Lekkiej Architektury Aluminiowej projektanci mogli współpracować z inżynierami, aby ustalić kluczowe wymiary, takie jak rozstaw osi i szerokość, dostarczając proporcje i eleganckie linie, które natychmiast wyróżniają go jako Jaguara.
„Zaprojektowaliśmy nowy F-Pace, aby był przede wszystkim Jaguarem. Dlatego ma porywające proporcje, dynamiczną sylwetkę, czyste powierzchnie i piękną zmysłowość. Jego progresywny, celowy wygląd wyraźnie został wpłynięty przez F-Type. Każdy Jaguar powinien przyciągać wzrok z odległości 200 metrów i uważam, że obecność nowego F-Pace na drodze nie ma sobie równych w tej klasie. Lekka Architektura Aluminiowa dała nam swobodę w projektowaniu pojazdu z latentną elegancją – zgrabnego samochodu z charakterem. Wygląda asertywnie, ale nie agresywnie. Ale jest także wszechstronny i wyposażony w realne odpowiedzi na codzienne pytania. Nowy F-Pace to Jaguar sportowy na każdą pogodę, przystosowany do pięciu osób i ich bagażu.” Ian Callum, Dyrektor ds. Projektu, Jaguar
Wpływ F-Type jest natychmiast widoczny z tyłu, od grafiki świateł tylnych LED po muskularne tylne nadkola. Kąt tylnej szyby sprytnie ukrywa niezrównaną przestrzeń bagażową za nią. Wpływ F-Type sięga sylwetki nowego F-Pace, z jego smukłą linią dachu i krótkim wysuniętym przodem, odzwierciedlającą zwinne reakcje pojazdu. Wloty w błotnikach to kolejna charakterystyczna cecha designu Jaguara. Duże koła, zwłaszcza 22-calowe kute, wzmacniają celową sylwetkę.
Przylegające powierzchnie i czyste linie boków nadwozia – wykonane z jednego arkusza aluminium – odzwierciedlają wiodącą na świecie ekspertyzę Jaguara w projektowaniu, inżynieryjnej produkcji pojazdów z wykorzystaniem tego lekkiego materiału. Perfekcyjnie równoważąc formę i funkcję, geometria każdego słupa w górnej części budy została zoptymalizowana do najbliższej 0.1 mm, aby zapewnić najlepszą możliwą widoczność dla wszystkich pasażerów.
Odważny, wyprostowany przedni grill nie tylko ma wyrazisty charakter, wzmacniający wszechstronność nowego F-Pace, ale także przyczynia się do jego aerodynamicznej efektywności. Wzgórze mocy rozciąga się na całą długość aluminiowej maski, podkreślając osiągi pojazdu.
Smukłe reflektory, dostępne z technologią adaptacyjną pełnych LED, mają dzienne światła do jazdy z charakterystyczną grafiką „J” Jaguara. Smukłe reflektory przeciwmgielne zostały opracowane wewnętrznie i wykorzystują optykę ekranów telewizyjnych oraz tuby świetlne, aby zapewnić doskonałe pakowanie i wyjątkowo gładkie, jednorodne źródło światła.
Klasa pierwsza wnętrza: Przestronność, luksus i wyrafinowanie
Nowy F-Pace to prawdziwy pięcioosobowy pojazd z przestronnym, luksusowym wnętrzem, które cechuje materiały premium, rzemiosło i staranna dbałość o szczegóły, które nadają każdemu Jaguarowi unikalne poczucie okazji.
Pozycja jazdy 'Sports Command’ zapewnia autorytatywny i dający pewność widok na drogę, ale zachowuje uczucie sportowego auta. Sportowe fotele Jaguara są kształtowane w taki sposób, aby zapewnić wyjątkowy komfort i wsparcie, a także są dostępne z 14-stopniową regulacją, ogrzewaniem i chłodzeniem oraz takimi detalami jak skóra Windsor, kontrastowe podwójne szwy i tłoczone zagłówki.
Dramatyczna krzywizna górnej części drzwi przednich przechodzi w deskę rozdzielczą, co potęguje wrażenie kokpitu. Niezrównany wachlarz nowoczesnych opcji wykończenia obejmuje autentyczne metalowe wykończenia, takie jak Meshed Aluminium oraz pięknie wykonane forniry, takie jak Satin Grey Ash.
Zakrzywiony panel instrumentów zawiera dwie duże, głęboko osłonięte analogowe tarcze oraz centralny wyświetlacz TFT lub 12.3-calowy wirtualny kokpit HD, oferujący wybór czterech motywów wizualnych oraz pełnoekranowy wyświetlacz nawigacji 3D. Ekran dotykowy systemu multimedialnego, mierzący 10.2 cala z systemem premium InControl Touch Pro, idealnie leży w ręku. Oświetlenie ambientowe, szczególnie z opcją 10 kolorów, zwiększa poczucie luksusu.
Doświadczenie w drugiej sekcji jest równie imponujące. Długi rozstaw osi 2,874 mm ułatwia dostęp do tylnych siedzeń, podczas gdy podstawa siedzeń została zaprojektowana tak, aby pasażerowie mogli siedzieć dalej na zewnątrz, zapewniając maksymalną przestrzeń przy trzech osobach. Ułożenie siedzeń, wraz z wysokością linii pasa, sprawia, że nawet małe dzieci mają dobry widok. Opcjonalny czterostrefowy system klimatyzacji z wentylami na słupkach B zapewnia jeszcze większy komfort.
Oparcie siedzenia w proporcjach 40:20:40 jest dostępne z elektryczną funkcją nachylenia, a mimo dynamicznej linii dachu, przestronność pod względem wysokości jest zachowana we wszystkich sześciu stopniach ruchu. Spędzono miesiące na dopracowywaniu kształtu podsufitki, aby wydobyć każdy ostatni milimetr miejsca, zaczynając od użycia magnesów jako mocowań – są one bardziej kompaktowe niż tradycyjne zapięcia.
Luksus i przestronność są porównywalne z wszechstronnością wnętrza. Kieszenie drzwiowe mogą pomieścić duże butelki, a przestrzenie do przechowywania, wygodnie wkomponowane w boki konsoli centralnej, zostały zaprojektowane z myślą o smartfonach i mają na dnie gumowe wstawki zapobiegające ślizganiu się. Konsola posiada również podwójne uchwyty na kubki, które można schować, gdy nie są używane, przy użyciu opcjonalnej przesuwnej pokrywy w błyszczącym czarnym kolorze.
Skrytka oferuje gniazdko 12V i do dwóch portów USB. Gdzie to możliwe, podwójny port HDMI/MHL umożliwia pasażerom przesyłanie mediów, w tym wideo, z systemu multimedialnego InControl Touch Pro na urządzenia takie jak tablety, a odtwarzanie jest kontrolowane przy użyciu samego urządzenia. Tylnia konsola może mieć do dwóch dodatkowych gniazd 12V lub dwa dodatkowe porty USB. W większości modeli uchwyty na kubki są zintegrowane z tylnym podłokietnikiem.
Niezwykłe skupienie na efektywności pakowania oznacza, że nowy F-Pace ma wyjątkowy bagażnik: 650 litrów. Przestrzeń ta staje się jeszcze bardziej użyteczna dzięki szerokości wynoszącej 1,255 mm – więcej niż wystarczająco, aby pomieścić dwa pełnowymiarowe torby golfowe lub cztery duże walizki. Tylne siedzenia umożliwiają załadunek od przodu, a po złożeniu na płasko, bagażnik oferuje przestrzeń do 1,740 litrów.
Sprytne pakowanie jest jeszcze bardziej wzmacniane przez niską wysokość załadunku i płaską podłogę. Sam podłoga jest dwustronna: jedna strona jest wykładzina, druga gumowa – idealna dla sprzętu sportowego lub zwierząt. Półka bagażowa może być przechowywana pod podłogą, podobnie jak opcjonalna siatka zabezpieczająca. Alternatywnie, istnieje miejsce pod podłogą na pełnowymiarowe koło zapasowe.
Lekka kompozytowa klapa bagażnika korzysta z opcjonalnych funkcji elektrycznego otwierania i zamykania oraz sterowania gestami do obsługi bez rąk: wszystko, co klient musi zrobić, to wykonać płynny ruch kopniakiem. Czujniki rozpoznają ten ruch i uruchomią prośbę o otwarcie lub zamknięcie.
Podczas rozwoju nowego F-Pace nie użyto fizycznych pakietów prototypowych. Jego niezwykła efektywność pakowania jest świadectwem dokładności modeli projektowych, nowoczesnej wirtualnej jaskini Jaguara Land Rover oraz bliskiej współpracy zespołów projektowych i inżynieryjnych.
MULTIMEDIA I ŁĄCZNOŚĆ
Niezależnie od tego, czy chcesz uruchomić silnik za pomocą aplikacji na smartfona, mieć system nawigacyjny, który może poinformować twoich kontaktów, kiedy przybędziesz na spotkanie, połączyć do ośmiu urządzeń za pomocą punktu dostępu Wi-Fi, czy po prostu przesyłać ulubione listy odtwarzania – nowy F-Pace to zapewnia.
InControl Touch: Potężna funkcjonalność, intuicyjna w obsłudze.
Nowy F-Pace jest wyposażony w system multimedialny InControl Touch jako standard. Oferujący 8-calowy pojemnościowy ekran dotykowy, intuicyjny interfejs użytkownika i wyraźną grafikę, obsługuje gesty dla smartfonów i tabletów, takie jak 'przesuń’, aby przejść do innej strony, i 'przeciągnij’, aby przewinąć mapy.
Wprowadzanie adresów jest szybsze i łatwiejsze niż w poprzednich systemach, a trasy są obliczane szybciej dzięki pamięci SD do przechowywania danych o nawigacji. Mapy prezentowane są w grafice 2D i 3D, co czyni instrukcje jeszcze prostszymi i bardziej intuicyjnymi do śledzenia.
Instrukcje „krok po kroku” mogą być również wyświetlane na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym, pozostawiając kierowcę wolnym od najważniejszego – drogi przed sobą.
InControl Touch Pro: Wydajność światowej klasy
InControl Touch Pro to najbardziej zaawansowany system multimedialny, jaki Jaguar kiedykolwiek wprowadził. Zaprojektowany i opracowany wewnętrznie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym czterordzeniowego procesora, szybkiego dysku SSD o pojemności 60GB oraz ultraz szybkiej sieci Ethernet, InControl Touch Pro oferuje naprawdę światowej klasy wydajność i wyjątkowe doświadczenie użytkownika.
System posiada 10.2-calowy ekran dotykowy – największy w tej klasie. I podobnie jak w tablecie, nie ma przycisków: zamiast tego na dole ekranu dotykowego znajdują się przyciski dotykowe, co sprawia, że interakcja jest płynna i bezproblemowa.
Ekran główny może być dostosowany, a widżety mogą być dodawane – użytkownicy mogą nawet dodać dodatkowe ekrany główne, jeśli chcą. Super-szeroki wyświetlacz również umożliwia wielozadaniowość: media, na przykład, mogą być wyświetlane w głównym obszarze ekranu, podczas gdy boczny panel pokazuje informacje, takie jak historia połączeń, dane nawigacyjne lub raporty o pogodzie.
InControl Touch Pro został zaprojektowany, aby każda podróż była łatwiejsza i bardziej przyjemna. Dane nawigacyjne przechowywane na szybkim dysku SSD można uzyskać w ułamku czasu potrzebnego na tradycyjną technologię dysków twardych, co sprawia, że grafika jest niezwykle responsywna. Użytkownicy mogą powiększać i pomniejszać mapy, korzystając z gestów 'szczypania’ i 'przesuwania’ – nic nie jest prostsze lub bardziej intuicyjne.
Nawet bez sygnału GPS system może wciąż pomóc ci utrzymać właściwy kurs: funkcjonalność dead-reckoning analizuje dane z czujników pojazdu, aby dokładnie przewidzieć lokalizację pojazdu.
Korzystanie z połączenia danych w celu uzyskania funkcji opartych na lokalizacji dodaje nowy wymiar do możliwości systemu. Wyszukując miejsce docelowe, system sprawdzi, czy jest wystarczająco paliwa, aby zakończyć podróż. Jeśli nie, zostanie to zgłoszone, a na mapie wyświetlone zostaną stacje paliw na trasie, które są w zasięgu: wystarczy kliknąć jedną z nich, aby dodać ją jako punkt pośredni.
Możesz również dzielić się swoim miejscem docelowym, obecnym miejscem oraz szacowanym czasem przybycia (ETA) z innymi przez e-mail lub SMS. Jeśli twoja ETA się wydłuży, system może automatycznie wysłać aktualizację.
Tryb dojazdowy uczy się twojej codziennej trasy, aby móc proponować alternatywne trasy, unikając korków przy wykorzystaniu danych o ruchu historycznym i rzeczywistym. Tryb podejścia dodaje interaktywny widok 360° celu obok wyświetlacza mapy, gdy jesteś w odległości około 200 metrów – może nawet pokazać, gdzie są najbliższe dostępne miejsca parkingowe, a następnie poprowadzić cię do nich.
A dedykowana aplikacja towarzysząca dla urządzeń iOS i Android umożliwia prawdziwe planowanie tras od drzwi do drzwi, a także może pomóc ci w zakończeniu podróży komunikacją publiczną lub na piechotę.
Dla tych, którzy chcą po prostu cieszyć się muzyką, InControl Touch Pro oferuje wybór dwóch cyfrowych systemów audio opracowanych w ramach współpracy z renomowanymi brytyjskimi ekspertami Meridian, w tym system surround z 17 głośnikami o mocy 825W, który zapewnia idealną reprodukcję dźwięku przy minimalnym poziomie zniekształceń.
Doświadczenie wzbogacone jest obrazami Gracenote przechowywanymi na dysku SSD – 10 GB z jego pojemności 60 GB jest przeznaczone na przechowywanie mediów – oraz funkcjami takimi jak 'Odtwórz więcej podobnych utworów’, które automatycznie kompilują listy odtwarzania, lub Music Queue, która ułatwia wyszukiwanie i dodawanie piosenek, albumów lub artystów do kolejki muzycznej, gdy aktualny utwór wciąż gra.
Stworzony na przyszłość: Architektura następnej generacji
Moduły w systemie InControl Touch Pro są połączone za pomocą ultrawydajnego Ethernetu. Jest to najnowocześniejsza technologia sieciowa, dostępna i ponad pięć razy szybsza niż konkurencyjne technologie. Jaguar jest jednym z pierwszych producentów pojazdów, którzy ją wykorzystują.
Główną zaletą Ethernetu jest jego niewiarygodna przepustowość: do 1 Gb/s. Potencjał do przesyłania tak ogromnych ilości danych, razem z wydajnością czterordzeniowego procesora i dysku SSD, oznacza, że InControl Touch Pro będzie w stanie oferować jeszcze większą funkcjonalność w przyszłości.
Wszystkie właściwe połączenia: Świat InControl
InControl Apps umożliwia kierowcom dostęp do aplikacji na smartfonach z systemem Android i Apple, korzystając z systemów multimedialnych InControl Touch i InControl Touch Pro nowego F-Pace. Po podłączeniu urządzenia za pomocą kabla USB i dedykowanego portu w konsoli centralnej, kompatybilne aplikacje zostaną wyświetlone na ekranie dotykowym pojazdu. Zoptymalizowane do użytku w pojeździe, aby zredukować rozproszenie uwagi kierowcy, gama zatwierdzonych aplikacji osób trzecich stale się powiększa.
Nowy F-Pace może również działać jako hotspot Wi-Fi, a jednocześnie można podłączyć do ośmiu urządzeń. Zintegrowana karta SIM i antena pojazdu zapewniają najsilniejszy, niezawodny sygnał – nawet o jedną trzecią silniejszy niż smartfon.
Kierowcy mogą korzystać ze smartfonów z systemami iOS i Android oraz z aplikacji InControl Remote, aby łączyć się z nowym F-Pace z dowolnego miejsca na świecie. Funkcjonalność Remote Essentials może pokazać, czy pojazd jest zablokowany, oraz czy którykolwiek z drzwi lub okien jest otwarty. Może również pokazać, ile paliwa znajduje się w zbiorniku, gdzie pojazd był ostatnio zaparkowany i ostrzeżenia, takie jak niski poziom płynu do spryskiwaczy.
Remote Premium oferuje znacznie więcej, umożliwiając kierowcy użycie telefonu do zablokowania lub odblokowania pojazdu, otrzymywanie powiadomień w przypadku uruchomienia alarmu i resetowanie alarmu. Funkcja beep and flash może pomóc kierowcom znaleźć pojazd – idealna w dużych parkingach wielopoziomowych.
Dla najwyższego komfortu i wygody, Remote Premium może być również używane do zdalnego uruchamiania silnika w modelach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów, umożliwiając systemowi klimatyzacji wstępne schłodzenie kabiny przed rozpoczęciem podróży. Kierowca może ustawić żądaną temperaturę, a następnie, naciśnięciem przycisku, silnik uruchomi się na maksymalnie 30 minut.
InControl Secure zwiększa bezpieczeństwo, oferując proaktywne monitorowanie i śledzenie pojazdu. W przypadku włamania do pojazdu lub przemieszczenia go bez zgody, centrum monitoringu powiadamia kierowcę i współpracuje z organami ścigania, aby jak najszybciej zlokalizować i odzyskać samochód. Nawet jeśli pojazd zostanie skradziony przy użyciu kluczyka, kierowca może użyć aplikacji InControl Remote, aby powiadomić centrum.
W przypadku kolizji, która powoduje uruchomienie poduszek powietrznych, InControl Protect automatycznie powiadomi służby ratunkowe i poda lokalizację GPS. Pasażerowie mogą również ręcznie uruchomić połączenie awaryjne, naciskając dedykowany przycisk w konsoli dachowej.
ARCHITEKTURA I KONSTRUKCJA NADWOZIA
Zaprojektowany i skonstruowany z myślą o wyjątkowej dynamice na drodze oraz możliwości jazdy w każdych warunkach pogodowych, nowy F-Pace wykorzystuje inteligentne połączenie aluminium, zaawansowanych stali i kompozytów do stworzenia z natury lekkiej, sztywnej struktury nadwozia.
Klasa sama w sobie: jedyny pojazd intensywnie aluminiowy w segmencie.
Skuteczność aluminium jako kluczowego elementu strategii odchudzania Jaguara jest dobrze udokumentowana. Ten materiał jest szeroko wykorzystywany w każdym F-Type, XE, XF i XJ, ponieważ jest fundamentalny dla wyjątkowych osiągów, zwinności, wyrafinowania i efektywności.
Nowy F-Pace to najnowszy model korzystający z wiodącej na świecie wiedzy Jaguara w zakresie projektowania i produkcji aluminiowych monokoków. Wykorzystując Lekką Architekturę Aluminiową jako podstawę, nowy F-Pace posiada więcej aluminium – 80 procent – niż jakikolwiek konkurent. Razem z takimi cechami, jak kompozytowa klapa bagażnika i magnezowa belka poprzeczna oraz przedni nośnik, oznacza to, że model diesel o mocy 180 KM z manualną skrzynią biegów waży zaledwie 1,665 kg, co umożliwia osiągnięcie wzorcowych wyników oszczędności paliwa i emisji CO2 wynoszących 57.7 mpg i 129 g/km.
Wysoce zoptymalizowana struktura, która dodatkowo zawiera zaawansowane stali o wysokiej wytrzymałości w obszarach takich jak tylna podłoga, jest łączona za pomocą 2,616 samoprzebijających nitów, 72.8 metrów strukturalnego kleju i 566 spawów punktowych. Uzyskana sztywność skrętna dorównuje nowemu XF, a wraz z zaawansowanymi systemami zawieszenia, jest kluczowa dla niezrównanej kombinacji komfortu jazdy, prowadzenia i wyrafinowania nowego F-Pace – w każdych warunkach.
Nowy F-Pace jest trzecim modelem opracowanym z wykorzystaniem Lekkiej Architektury Aluminiowej i charakteryzuje się najwyższą zawartością aluminium, z czego niemal jedna trzecia to stop RC5754, w większości wykonany z materiału recyklingowego i unikatowy dla Jaguara Land Rover.
W przeciwieństwie do platform, które nakładają znaczące ograniczenia projektowe z powodu dużej liczby wspólnych części, Lekka Architektura Aluminiowa umożliwia większą różnorodność – wiele kluczowych elementów nadwozia, które determinują cechy pojazdu, nie jest wspólnych dla linii modeli.
W związku z tym, na przykład, wysoko ciśnieniowe odlewy aluminiowe przednich wież zawieszenia zostały przeprojektowane, aby umożliwić pożądany prześwit podwozia i skok zawieszenia. Przekroje poprzeczne są większe, aby były jeszcze sztywniejsze i wspierały podwyższoną pozycję siedzenia 'Sports Command’ nowego F-Pace.
Ramy pomocnicze i punkty montażowe ram pomocniczych również zostały dalej opracowane, aby przyczynić się do większej sztywności globalnej, bez wagi i problemów z pakowaniem, które występują przy prostym dodawaniu lokalnych wzmocnień nadwozia.
Środki te zapewniają, że nowy F-Pace dostarcza nie tylko wzorcową dynamikę pojazdu, ale także wyjątkową szerokość bagażnika – 1,255 mm – i objętość: 650 litrów. Gdzie to tylko możliwe, każdy uchwyt w nadwoziu został zoptymalizowany tak, aby przyczyniał się do sztywności nadwozia, jak i pełnił swoje podstawowe funkcje.
Ta sama obsesja na punkcie detali sprawiła, że zespoły projektowe i inżynieryjne Jaguara mogły zachować czystość linii, powierzchni i proporcji poprzednika nowego F-Pace – koncepcji C-X17 – a także zrealizować wymagające cele dotyczące wagi i pakowania.
Na przykład tylne nagłówki musiały spełniać sprzeczne wymagania maksymalnej sztywności, jednocześnie maksymalizując przestronność i wspierając niską linię dachu. Tylna struktura musiała być niezwykle sztywna, aby zrealizować globalne cele sztywności nadwozia, a jednocześnie zapewniać jak najszerszy i najgłębszy otwór dla klapy bagażnika.
Formowanie głębokich nadkoli w bokach nadwozia było największym wyzwaniem ze względu na złożoność geometryczną i głębokość formowania. Widoczny styk ułatwiłby produkcję tych form, ale takie kompromisy zostały uznane za nieakceptowalne. Dzięki postępom w procesie produkcyjnym i w konstrukcji narzędzi, kształt uzyskano bez widocznych złączy, co podnosi umiejętności Jaguara w zakresie aluminium na nowe wyżyny.
Bezpieczna konstrukcja: Poprawiona ochrona, mniejsza waga
Nowy F-Pace został zaprojektowany i skonstruowany, aby spełniać najsurowsze wymagania globalnych testów zderzeniowych. Osiągnięcie tych celów przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi pojazdu to wielkie wyzwanie, ale jedno, które Jaguar potrafił rozwiązać.